Textielontwerper

 
BK-0350-1
 Dit is de actuele versie van de beroepskwalificatie.

Globaal

Titel

Textielontwerper

Deze benaming komt voor in de Competent fiche "B180501 Mode en textielontwerper (m/v)"

Definitie

‘Creëert en ontwerpt een nieuwe collectie/concept, houdt hierbij rekening met de doelgroep, trends en met de technische en economische productievereisten teneinde tijdig een kwalitatief afgewerkt en produceerbaar ontwerp af te leveren.’

Niveau (VKS en EQF)

6

Jaar van erkenning

versie 1, 2018

Competenties

Opsomming competenties

  • Competentie 1:
    De trends en gedragingen van gebruikers opsporen en productstalen, foto’s, … verzamelen om een database aan te leggen
    • Analyseert de doelgroep en de leefwereld van de doelgroep
    • Bestudeert trends (via beurzen, vakliteratuur, internet, …)
    • Verzamelt ideeën, thema’s en kenmerken voor de nieuwe collectie/concept
    • Bedenkt een totaalbeeld (kleur, stijl,…)
    • Volgt de technische verwerkingsmethoden van nieuwe materialen en producten op
    • Volgt de innovaties rond nieuwe grondstoffen en technieken
  • met inbegrip van kennis:
  • Competentie 2:
    Een volledige of gedeeltelijke collectie/concept ontwikkelen of uitdenken in de stijl van het merk en de gedefinieerde thema’s
    • Verzamelt informatie, materialen en toebehoren binnen het gekozen thema
    • Kiest stijl en look
    • Werkt het beeld uit in een collage/moodboard
    • Stelt het kleurenpallet samen
    • Inventariseert de benodigdheden en de beschikbare productietechnieken
    • Houdt rekening met esthetische (kleuren, kleurcomposities, …), technische en economische criteria
    • Houdt rekening bij het ontwerpen met de impact die het ontwerp heeft op de infrastructuur en de capaciteiten van de medewerkers
    • Houdt rekening met de impact van het ontwerp op het productieproces
    • Gebruikt passende software
    • Bedenkt collectie/concept -items die beantwoorden aan het marketingconcept
  • met inbegrip van kennis:
  • Competentie 3:
    De artistieke tekeningen van projecten/concept realiseren (voorontwerpen, schetsen van de ontwerper,...)
    • Maakt een schets
    • Werkt de schets uit met tekenmaterialen en/of software
  • met inbegrip van kennis:
  • Competentie 4:
    Ontwerpen maken en de kleurgamma’s van de nieuwe collectie/concept bepalen
    • Werkt elk collectie/concept-item uit in een ontwerp
    • Vertrekt van een bestaand basisconcept of maakt een volledig nieuw concept
    • Geeft de kleurkeuze aan
    • Werkt het ontwerp uit in details
    • Vult de tekening aan met technische specificaties voor de uitvoering van het item
    • Bepaalt de keuze van materialen en kleuren in functie van de productietechnieken
    • Maakt een dossier op
  • met inbegrip van kennis:
  • Competentie 5:
    Samen met de opdrachtgever de modaliteiten voor de realisatie van het project/concept bepalen
    • Legt het creatieve concept voor aan de opdrachtgever en het team
    • Respecteert het budget
    • Verwerkt feedback in een aangepast ontwerp
  • met inbegrip van kennis:
  • Competentie 6:
    Realiseert het concept of begeleidt de realisatie van het concept in functie van de productie/publicatie
    • Gebruikt specifieke design- of grafische software
    • Realiseert het ontwerp
    • Controleert de kwaliteit van het werk
    • Verwerkt feedback in het ontwerp
    • Zoekt oplossingen voor problemen
    • Zet het ontwerp om in een productiefile
    • Laat een prototype (proefdruk of staal) maken
    • Houdt alle verzamelde informatie voor de realisatie van het product bij in een dossier
  • met inbegrip van kennis:
  • Competentie 7:
    De vervaardigde prototypes controleren en evalueren
    • Beoordeelt het prototype esthetisch en technisch
    • Beoordeelt de mate waarin het prototype overeenkomt met het gekozen ontwerp
    • Beslist in overleg welke wijzigingen in het ontwerp, de verwerking en/of het materiaalgebruik nodig zijn
    • Bespreek met de betrokkenen of het ontwerp voldoet aan de eisen van de klant
    • Bespreek met de betrokkenen hoe het ontwerp kan verbeterd worden
  • met inbegrip van kennis:
  • Competentie 8:
    De socio-economische gegevens analyseren (concurrentie, resultaten van de voorgaande projecten, ...). De redenen van de verkoop van een product identificeren
    • Bezoekt beurzen en bestudeert vakliteratuur
    • Kwaliteit van het product/concept verbeteren door feedback te vragen op basis van verkoopgegevens
    • Volgt de evaluatie van het product/concept
    • Vertaalt behoeften naar thema’s voor een nieuwe collectie/concept
  • met inbegrip van kennis:
  • Competentie 9:
    Beheert het archief van de ontwerpen en de stalen
    • Brengt structuur aan in content en eigen werk, database en werkomgeving
    • Raadpleegt en maakt gebruik van servers en of dragers voor de dataopslag/databeheer
    • Gebruikt een archiveersysteem voor het bewaren van ontwerpen
  • met inbegrip van kennis:
  • Competentie 10:
    De collectie/concept toelichten (presentatie, showroom, beurs… )
    • Gebruikt kantoorsoftware (tekstverwerking, rekenblad,...)
    • Werkt samen met de marketingafdeling voor het op de markt brengen van het product
  • met inbegrip van kennis:

Beschrijving competenties a.d.h.v. de descriptorelementen

Kennis

Generieke kennis
  • Basiskennis van milieuwetgeving
  • Basiskennis van het ethisch verantwoord en duurzaam ondernemen
  • Kennis van Frans (een gesprek kunnen voeren, documenten kunnen lezen met nadruk op vakterminologie)
  • Kennis van Engels (een gesprek kunnen voeren, documenten kunnen lezen met nadruk op vakterminologie)
  • Kennis van kantoorsoftware
  • Kennis van communicatietechnieken
  • Kennis van archiveermogelijkheden
  • Kennis van tekenstijlen en -technieken
  • Kennis voor het maken van een moodboard
  • Kennis van het berekenen van de resolutie en van maateenhedenKennis van marketing
  • Kennis van managementtechnieken
  • Kennis van projectmanagement
  • Kennis van commerciële technieken
  • Kennis van kostprijsberekening
  • Grondige kennis van marktanalyse
  • Grondige kennis van trendanalyse
  • Grondige kennis van de verschillende doelgroepen
  • Grondige kennis voor het maken van composities
  • Grondige kennis van de kleurenpsychologie
  • Grondige kennis van kleurenleer
  • Grondige kennis van technisch tekenen (ontwerp, referentienummers, normalisatie, …)
  • Grondige kennis van de beschikbare middelen
  • Grondige kennis van de productietechnieken (bedrukking, garendiktes, ribboorden, tapijtweven,…)
  • Grondige kennis van de productiemachines (jacquardmachines, weefmachines,…)
  • Grondige kennis van de eigenschappen en toepassingen van textielweefsels/grondstoffen
  • Grondige kennis van ontwerpsoftware
  • Grondige kennis van presentatietechnieken

Cognitieve vaardigheden

  • Het kunnen analyseren van de doelgroep en de leefwereld van de doelgroep
  • Het kunnen bestuderen van trends (via beurzen, vakliteratuur, internet, …)
  • Het kunnen verzamelen van ideeën, thema’s en kenmerken voor de nieuwe collectie/concept
  • Het kunnen bedenken van een totaalbeeld (kleur, stijl,…)
  • Het kunnen opvolgen van de technische verwerkingsmethoden van nieuwe materialen en producten
  • Het kunnen opvolgen van innovaties rond nieuwe grondstoffen en technieken
  • Het kunnen verzamelen van informatie, materialen en toebehoren binnen het gekozen thema
  • Het kunnen kiezen van een stijl en look
  • Het kunnen uitwerken van het beeld in een collage/moodboard
  • Het kunnen samenstellen van het kleurenpallet
  • Het kunnen inventariseren van de benodigdheden en de beschikbare productietechnieken
  • Het kunnen rekening houden met esthetische (kleuren, kleurcomposities, …), technische en economische criteria
  • Het kunnen rekening houden, bij het ontwerpen, met de impact die het ontwerp heeft op de infrastructuur en de capaciteiten van de medewerkers
  • Het kunnen rekening houden met de impact van het ontwerp op het productieproces
  • Het kunnen gebruiken van passende software
  • Het kunnen bedenken van collectie/concept-items die beantwoorden aan het marketingconcept
  • Het kunnen maken van een schets
  • Het kunnen uitwerken van de schets met tekenmaterialen en/of software
  • Het kunnen uitwerken van elk collectie/concept-item in een ontwerp
  • Het kunnen vertrekken van een bestaand basisconcept of het maken van een volledig nieuw concept
  • Het kunnen aangeven van de kleurkeuze
  • Het kunnen uitwerken van het ontwerp in details
  • Het kunnen aanvullen van de tekening met technische specificaties voor de uitvoering van het item
  • Het kunnen bepalen van de keuze van materialen en kleuren in functie van de productietechnieken
  • Het kunnen opmaken van een dossier
  • Het kunnen voorleggen van het creatieve concept aan de opdrachtgever en het team
  • Het kunnen respecteren van het budget
  • Het kunnen gebruiken van specifieke design- of grafische software
  • Het kunnen realiseren van het ontwerp
  • Het kunnen controleren van de kwaliteit van het werk
  • Het kunnen omzetten van het ontwerp in een productiefile
  • Het kunnen laten maken van een prototype (proefdruk of staal)
  • Het kunnen bijhouden van alle verzamelde informatie voor de realisatie van het product in een dossier
  • Het kunnen esthetisch en technisch beoordelen van het prototype (proefdruk of staal)
  • Het kunnen gebruiken van kantoorsoftware (tekstverwerking, rekenblad,...)
  • Het kunnen samenwerken met de marketingafdeling voor het op de markt brengen van het product
  • Het kunnen bezoeken van beurzen en bestuderen vakliteratuur
  • Het kunnen volgen van de evolutie van het product/concept
  • Het kunnen vertalen van de behoeften naar thema’s voor een nieuwe collectie/concept
  • Het kunnen aanbrengen van structuur in content en eigen werk, database en werkomgeving
  • Het kunnen raadplegen en gebruik maken van servers en of dragers voor de dataopslag/databeheer
  • Het kunnen gebruiken van een archiveersysteem voor het bewaren van ontwerpen
  • Het kunnen beoordelen van de mate waarin het prototype (proefdruk of staal) overeenkomt met het gekozen ontwerp
  • Het kunnen bespreken met de betrokkenen of het ontwerp voldoet aan de eisen van de klant
  • Het kunnen bespreken met de betrokkenen hoe het ontwerp kan verbeterd worden
  • Het kunnen verbeteren van de kwaliteit van het product/concept door feedback te vragen op basis van verkoopgegevens
  • Het kunnen beschikken over het vermogen om kleuren te onderscheiden

Probleemoplossende vaardigheden

  • Het kunnen succesvol sturen en implementeren van aanpassingen in een aangepast ontwerp binnen het projectmanagement
  • Het kunnen voorstellen van oplossingen zowel qua grondstoffen als productietechnieken als de klant (samengestelde en vernieuwende) eisen stelt
  • Het kunnen het in overleg kunnen beslissen welke wijzigingen in het ontwerp, de verwerking en/of het materiaalgebruik nodig zijn
  • Het kunnen zoeken naar afstemming tussen de kwaliteit van het product, de verwachtingen en eisen van de klant, het beschikbare budget, de kostprijs, de impact op het productieproces, nieuwe ontwikkelingen, …
  • Het kunnen doen van voorstellen om het productieproces te optimaliseren en de inkomsten te vergroten

Motorische vaardigheden

  • Het kunnen maken van een schets
  • Het kunnen uitwerken van de schets met tekenmaterialen en/of software
  • Het kunnen uitwerken van elk collectie/concept-item in een ontwerp
  • Het kunnen gebruiken van specifieke design- of grafische software

Omgevingscontext

  • Dit beroep wordt uitgeoefend in designbureaus, onderzoeksbureaus voor trends, geïntegreerde studiebureaus, industriële textielbedrijven en/of op zelfstandige basis voor het produceren van textielartikelen
  • Dit beroep wordt in een context uitgeoefend waarin textielproducten conceptueel moeten uitgedacht worden. Dit beroep wordt in een abstracte, conceptuele, wisselende context uitgeoefend.
  • De beroepsbeoefenaar is alert voor en anticipeert op markt- en trendevoluties bij de uitvoering van de verschillende projecten.
  • De beroepsbeoefenaar komt in contact met een verscheidenheid aan klanten die allen vanuit een eigen bedrijfsvisie eisen stellen ten aanzien van de producten die moeten ontworpen worden
  • De uitvoering van dit beroep vraagt afstemming met de betrokken afdelingen in functie van een optimaal ontwerp
  • Het wordt overwegend uitgeoefend in een dag-systeem
  • Door research komt de ontwerper geregeld in nieuwe en internationale contexten
  • De beroepsbeoefenaar moet voortdurend open staan voor nieuwe technologische ontwikkelingen
  • Binnen dit beroep is het werken in team en een doeltreffende communicatie essentieel.
  • Werken met de nodige flexibiliteit en polyvalentie is vereist
  • De uitoefening van het beroep vraagt leergierigheid en creativiteit.
  • De beroepsuitoefening is gebonden aan normen en reglementering inzake veiligheid, gezondheid, hygiëne, welzijn, milieu en vestiging
  • Dit beroep vereist bijzondere aandacht voor een correcte en ergonomische houding
  • Dit beroep vergt frequent beeldschermgebruik en wordt over een lange periode zittend uitgevoerd

Handelingscontext

  • Werkt onder een bepaalde vorm van concentratie rond de uitvoeringsvereisten
  • Houdt steeds rekening met de verwachtingen van de klant en/of met het vooropgestelde ontwerp
  • Communiceert efficiënt en effectief
  • Werkt in teamverband
  • Houdt rekening met veiligheidsvoorschriften
  • Zorgvuldig, economisch en ecologisch omgaan met producten en materieel
  • De uitoefening van het beroep vergt een zekere mate aan technisch inzicht
  • Is zich bewust van de mogelijke impact van zijn handelingen

Autonomie

Is zelfstandig in
  • het uitdenken van een concept voor een nieuwe collectie
  • het zelf nemen van initiatieven om het concept te concretiseren
  • het zoeken naar de meest optimale uitvoeringsmodaliteit
Is gebonden aan
  • de vraag en wensen van de klant
  • eigen huisstijl en/of huisstijl van de klant
  • de haalbaarheidsgraad van de uit te voeren opdracht (productieplanning, eigenschappen van de grondstoffen, …
  • veiligheids-, hygiëne-, gezondheids- en milieureglementering
Doet beroep op
  • het team (aankoop, verkoop, productie en commerciële dienst) voor planning en feedback op het ontwerp en/of concept waar in overleg de haalbaarheid van het ontwerp en/of concept wordt bepaald. Hij/zij rapporteert indien nodig aan de algemene of de commerciële directie

Verantwoordelijkheid

  • Het opsporen van trends en gedragingen van gebruikers en het verzamelen van productstalen, foto’s, … om een database aan te leggen
  • Het ontwikkelen van een volledige of gedeeltelijke collectie/concept of het uitdenken in de stijl van het merk en de gedefinieerde thema’s
  • Het realiseren van artistieke tekeningen van projecten/concept (voorontwerpen, schetsen van de ontwerper,...)
  • Het maken van ontwerpen maken en het bepalen van kleurgamma’s van de nieuwe collectie/concept
  • Het bepalen van modaliteiten voor de realisatie van het project/concept samen met de opdrachtgever
  • Het realiseren van het concept of begeleiden van de realisatie van het concept in functie van de productie/publicatie
  • Het controleren en evalueren van de vervaardigde prototypes
  • Het toelichten van de collectie/concept (presentatie, showroom, beurs… )
  • Het analyseren van socio-economische gegevens (concurrentie, resultaten van de voorgaande projecten, ...).
  • Het identificeren van de redenen van de verkoop van een product
  • Het beheren van het archief van de ontwerpen

Attesten en voorwaarden

Er zijn geen wettelijke attesten of voorwaarden vereist.