Amateur dj
BK-0419-2
Dit is de actuele versie van de beroepskwalificatie.
Globaal
Titel
Amateur dj
Definitie
Een amateur dj mixt bestaande en/of zelf gecomponeerde muziekstukken en/of remixt bestaande nummers met behulp van software en hardware teneinde de (re)mix aan een publiek te laten horen tijdens muziekevenementen en/of opnames in de vrije tijd.
Niveau (VKS en EQF)
4
Jaar van erkenning
versie 2, 2019
Competenties
Opsomming competenties
Transversaal algemeen
- Competentie 1:
Werkt samen
- Communiceert gepast met alle betrokken actoren
- Overlegt over de voorbereiding en uitvoering
- Doet een eigen inbreng
- Respecteert de inbreng van anderen
- Volgt aanwijzingen op van alle betrokken actoren
- Stelt zich flexibel op
- Werkt mee aan het groepsbelang
- Enthousiasmeert anderen
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis van communicatietechnieken
- Competentie 2:
Werkt met oog voor het eigen welzijn en het welzijn van anderen
- Handelt ergonomisch verantwoord
- Beschermt zich tegen gehoorschade
- Gaat veilig om met materiaal en instrumenten
- Signaleert risico’s
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis van gehoorbescherming.
- Basiskennis ergonomie
- Basiskennis van veiligheidsregels
Transversaal creëren
- Competentie 3:
Ontwikkelt een eigen artistieke praktijk
- Heeft oog voor maatschappelijke en artistieke tendensen
- Heeft oog voor artistieke en culturele praktijken
- Heeft oog voor technieken en technologische trends in relatie tot de eigen werkzaamheden
- Reflecteert over de eigen praktijk
- Ontwikkelt een eigen artistieke taal
- Heeft oog voor de eigen artistieke ontwikkeling
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis van de grote muzikale en maatschappelijke tendensen.
- Basiskennis van de artistieke terminologie.
- Kennis van de verschillende muzikale contexten (de podiumsector, festivals, evenementen, wedstrijden …).
- Kennis van de relevante informatiebronnen eigen aan de sector(tijdschriften, websites, steunpunten, conferenties, opleidingen …).
- Competentie 4:
Ontwikkelt artistieke concepten en ideeën
- Integreert opgedane inzichten in het creatieve proces
- Verzamelt basismateriaal
- Analyseert basismateriaal
- Werkt aan een persoonlijke visie
- Gaat scheppend, associatief en (re)productief om met intuïties
- Interageert met andere artistieke disciplines
- Transformeert waarnemingen en indrukken in artistieke ideeën
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis van muziekgeschiedenis.
- Basiskennis van muziekstijlen.
- Basiskennis andere artistieke disciplines
- Kennis van de relevante informatiebronnen eigen aan de sector(tijdschriften, websites, steunpunten, conferenties, opleidingen …).
- Competentie 5:
Zet artistieke concepten en ideeën om in een uitvoerbaar geheel
- Geeft vorm aan verbeelding
- Kiest materiaal, toestellen, apparatuur, hardware, software, technieken en methodes
- Hanteert materiaal, toestellen, apparatuur, hardware, software, technieken en methodes
- Bewaakt mee de artistieke visie
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis van communicatietechnieken
- Kennis van de verschillende muzikale contexten (de podiumsector, festivals, evenementen, wedstrijden …).
- Kennis van vakterminologie.
- Kennis van de creatieprocessen eigen aan de sector.
- Kennis van de relevante informatiebronnen eigen aan de sector(tijdschriften, websites, steunpunten, conferenties, opleidingen …).
Specifieke activiteiten
- Competentie 6:
Bestudeert/analyseert het basismateriaal van een uitvoering
- Vergaart informatie en maakt hier gebruik van
- Ontwikkelt artistieke ideeën in verband met de eigen inbreng en kan deze vertolken
- Maakt zich vertrouwd met de vereisten van het eigen aandeel in de voorstelling
- Analyseert de muziek waarmee hij/zij aan de slag gaat (tempo, toonaard, cuepoints …)
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis van muziektheorie.
- Basiskennis van muziekstijlen.
- Basiskennis van muzieknotatie.
- Basiskennis van muzieknotatiesystemen.
- Basiskennis van het intellectueel eigendomsrecht.
- Kennis van de creatieprocessen eigen aan de sector.
- Kennis van ritmiek.
- Kennis van instrumentale en/of vocale uitdrukkingsmogelijkheden.
- Kennis van instrumentale en/of vocale technieken.
- Kennis van interpretatietechnieken.
- Kennis van instrument en/of hard- en software.
- Competentie 7:
Bepaalt de voorwaarden voor de uitvoering
- Bespreekt de voorwaarden voor het optreden
- Selecteert muziek, muziekgenres, muziekfragmenten, klankfragmenten …
- Ontwikkelt alleen of met anderen ideeën voor optredens
- Test alleen of met anderen ideeën voor optredens uit
- Houdt rekening met de mogelijkheden en de beperkingen van de locatie (materiaal, infrastructuur, tijd …)
- Geeft richtlijnen voor de organisatie van het podium
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis van geluidsinstallaties.
- Basiskennis van budgetbeheer
- Basiskennis van communicatietechnieken
- Competentie 8:
Bereidt het lichaam en het materiaal voor op de nodige vaardigheden
- Bereidt het lichaam voor op de repetities, de voorstellingen, de opnames ...
- Bereidt zich voor op de fysische vereisten van zijn aandeel
- Kiest soft- en hardware
- Beheerst soft- en hardware
- Kiest uitdrukkingsmogelijkheden
- Beheerst uitdrukkingsmogelijkheden
- Manifesteert een persoonlijke aanpak
- Luistert naar de kwaliteit van de klank
- Onderhoudt technische vaardigheden
- Checkt alle hard- en software
- Doet een soundcheck
- Kan de techniek vasthouden en in verschillende situaties inzetten
- Gaat veilig en duurzaam om met lichaam en materiaal
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis van gehoortraining.
- Basiskennis van gehoorbescherming.
- Basiskennis van muziekstijlen.
- Kennis van instrumentale en/of vocale uitdrukkingsmogelijkheden.
- Kennis van instrumentale en/of vocale technieken.
- Kennis van ademhalingstechnieken.
- Kennis van interpretatietechnieken.
- Kennis van instrument en/of hard- en software.
- Competentie 9:
Repeteert het eigen aandeel
- Kan de bereikte uitvoeringsgraad vasthouden, herhalen en er op verder werken
- Neemt artistieke beslissingen
- Onderbouwt de eigen artistieke visie en aanpak
- Geeft vorm aan de eigen visie en verbeelding
- Zoekt en onderzoekt technische mogelijkheden van het materiaal en uitdrukkingsmogelijkheden
- Stelt zich open en laat zich inspireren
- Zet persoonlijke kwaliteiten en vaardigheden in
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis van memorisatietechnieken.
- Basiskennis van communicatietechnieken
- Kennis van ritmiek.
- Kennis van instrumentale en/of vocale uitdrukkingsmogelijkheden.
- Kennis van instrumentale en/of vocale technieken.
- Kennis van interpretatietechnieken.
- Kennis van instrument en/of hard- en software.
- Competentie 10:
Vertolkt alleen of met medemuzikanten/zangers zijn aandeel in de uitvoering voor het publiek en/of opname
- Verbindt muziek, muziekgenres, muziekfragmenten, klankfragmenten … tot een geheel
- Beoordeelt muziek of geluid
- Synchroniseert ritmepatronen en tempo’s
- Maakt een remix van bestaand materiaal
- Hanteert een eigen mix-stijl
- Gebruikt een platendraaier, cd-speler, muziek soft- en hardware …
- Regelt het volume en de klank van de muziek
- Beluistert het volgend nummer met een hoofdtelefoon (prelistening)
- Presenteert werk aan een publiek
- Speelt flexibel in op ruimte en omstandigheden
- Past de mix aan wijzigende omstandigheden aan
- Speelt in op de reacties van het publiek
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis van communicatietechnieken
- Kennis van ritmiek.
- Kennis van instrumentale en/of vocale uitdrukkingsmogelijkheden.
- Kennis van instrumentale en/of vocale technieken.
- Kennis van interpretatietechnieken.
- Kennis van instrument en/of hard- en software.
- Competentie 11:
Reflecteert over en verbetert de eigen prestatie en/of de groepsprestatie en communiceert hierover
- Reflecteert over eigen werk en praktijk
- Reflecteert en communiceert over de eigen prestatie met de betrokken medewerkers
- Stuurt bij op aangeven van de andere betrokkenen
- Stuurt zichzelf bij ten voordele van een gemeenschappelijk resultaat
- Toetst af of de artistieke uitdrukkingsvorm het gewenste effect heeft bereikt
- Maakt afspraken met betrokken medewerkers
- Accepteert feedback
- Stelt zich flexibel op
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis van communicatietechnieken
- Kennis van vakterminologie.
- Competentie 12:
Registreert de eigen uitvoering
- Gebruikt consumer hard- en software
- Neemt een muziek(re)mix op
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis van akoestiek.
- Basiskennis van geluidsinstallaties.
- Basiskennis van types audiodragers.
- Basiskennis van mixing en mastering.
- Competentie 13:
Begeleidt de promotie en verspreiding naar de media en het publiek
- Levert inhoudelijk materiaal aan voor de communicatie over de uitvoering
- Geeft informatie over de uitvoering en zijn aandeel erin (uitvoering, inhoud …)
- Gebruikt sociale/digitale media
- Maakt een selectie van opnames in functie van kanaal en doel
- Bepaalt langs welke kanalen (online, op fysieke dragers …) de opnames verspreid worden
- Kiest bewust voor een bepaalde vormgeving
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis van communicatietechnieken
- Basiskennis vormgeving
Beschrijving competenties a.d.h.v. de descriptorelementen
Kennis
- Basiskennis andere artistieke disciplines
- Basiskennis ergonomie
- Basiskennis van akoestiek.
- Basiskennis van budgetbeheer
- Basiskennis van communicatietechnieken
- Basiskennis van de artistieke terminologie.
- Basiskennis van de grote muzikale en maatschappelijke tendensen.
- Basiskennis van gehoorbescherming.
- Basiskennis van gehoortraining.
- Basiskennis van geluidsinstallaties.
- Basiskennis van het intellectueel eigendomsrecht.
- Basiskennis van memorisatietechnieken.
- Basiskennis van mixing en mastering.
- Basiskennis van muziekgeschiedenis.
- Basiskennis van muzieknotatie.
- Basiskennis van muzieknotatiesystemen.
- Basiskennis van muziekstijlen.
- Basiskennis van muziektheorie.
- Basiskennis van types audiodragers.
- Basiskennis van veiligheidsregels
- Basiskennis vormgeving
- Kennis van ademhalingstechnieken.
- Kennis van de creatieprocessen eigen aan de sector.
- Kennis van de relevante informatiebronnen eigen aan de sector(tijdschriften, websites, steunpunten, conferenties, opleidingen …).
- Kennis van de verschillende muzikale contexten (de podiumsector, festivals, evenementen, wedstrijden …).
- Kennis van instrument en/of hard- en software.
- Kennis van instrumentale en/of vocale technieken.
- Kennis van instrumentale en/of vocale uitdrukkingsmogelijkheden.
- Kennis van interpretatietechnieken.
- Kennis van ritmiek.
- Kennis van vakterminologie.
Cognitieve vaardigheden
- Accepteert feedback
- Analyseert basismateriaal
- Beluistert het volgend nummer met een hoofdtelefoon (prelistening)
- Beoordeelt muziek of geluid
- Bepaalt langs welke kanalen (online, op fysieke dragers …) de opnames verspreid worden
- Bespreekt de voorwaarden voor het optreden
- Bewaakt mee de artistieke visie
- Communiceert gepast met alle betrokken actoren
- Enthousiasmeert anderen
- Gebruikt consumer hard- en software
- Gebruikt sociale/digitale media
- Geeft informatie over de uitvoering en zijn aandeel erin (uitvoering, inhoud …)
- Geeft richtlijnen voor de organisatie van het podium
- Heeft oog voor artistieke en culturele praktijken
- Heeft oog voor de eigen artistieke ontwikkeling
- Heeft oog voor maatschappelijke en artistieke tendensen
- Heeft oog voor technieken en technologische trends in relatie tot de eigen werkzaamheden
- Houdt rekening met de mogelijkheden en de beperkingen van de locatie (materiaal, infrastructuur, tijd …)
- Integreert opgedane inzichten in het creatieve proces
- Interageert met andere artistieke disciplines
- Kan de techniek vasthouden en in verschillende situaties inzetten
- Kiest bewust voor een bepaalde vormgeving
- Kiest materiaal, toestellen, apparatuur, hardware, software, technieken en methodes
- Kiest soft- en hardware
- Kiest uitdrukkingsmogelijkheden
- Levert inhoudelijk materiaal aan voor de communicatie over de uitvoering
- Luistert naar de kwaliteit van de klank
- Maakt afspraken met betrokken medewerkers
- Maakt een selectie van opnames in functie van kanaal en doel
- Maakt zich vertrouwd met de vereisten van het eigen aandeel in de voorstelling
- Neemt artistieke beslissingen
- Neemt een muziek(re)mix op
- Onderbouwt de eigen artistieke visie en aanpak
- Onderhoudt technische vaardigheden
- Ontwikkelt alleen of met anderen ideeën voor optredens
- Overlegt over de voorbereiding en uitvoering
- Presenteert werk aan een publiek
- Reflecteert en communiceert over de eigen prestatie met de betrokken medewerkers
- Reflecteert over de eigen praktijk
- Reflecteert over eigen werk en praktijk
- Respecteert de inbreng van anderen
- Selecteert muziek, muziekgenres, muziekfragmenten, klankfragmenten …
- Signaleert risico’s
- Speelt flexibel in op ruimte en omstandigheden
- Speelt in op de reacties van het publiek
- Stelt zich flexibel op
- Toetst af of de artistieke uitdrukkingsvorm het gewenste effect heeft bereikt
- Transformeert waarnemingen en indrukken in artistieke ideeën
- Vergaart informatie en maakt hier gebruik van
- Verzamelt basismateriaal
- Volgt aanwijzingen op van alle betrokken actoren
- Werkt aan een persoonlijke visie
- Werkt mee aan het groepsbelang
- Zoekt en onderzoekt technische mogelijkheden van het materiaal en uitdrukkingsmogelijkheden
Probleemoplossende vaardigheden
- Past de mix aan wijzigende omstandigheden aan
- Stuurt bij op aangeven van de andere betrokkenen
- Stuurt zichzelf bij ten voordele van een gemeenschappelijk resultaat
Motorische vaardigheden
- Analyseert de muziek waarmee hij/zij aan de slag gaat (tempo, toonaard, cuepoints …)
- Beheerst soft- en hardware
- Beheerst uitdrukkingsmogelijkheden
- Bereidt het lichaam voor op de repetities, de voorstellingen, de opnames ...
- Bereidt zich voor op de fysische vereisten van zijn aandeel
- Beschermt zich tegen gehoorschade
- Checkt alle hard- en software
- Doet een eigen inbreng
- Doet een soundcheck
- Gaat scheppend, associatief en (re)productief om met intuïties
- Gaat veilig en duurzaam om met lichaam en materiaal
- Gaat veilig om met materiaal en instrumenten
- Gebruikt een platendraaier, cd-speler, muziek soft- en hardware …
- Geeft vorm aan de eigen visie en verbeelding
- Geeft vorm aan verbeelding
- Handelt ergonomisch verantwoord
- Hanteert een eigen mix-stijl
- Hanteert materiaal, toestellen, apparatuur, hardware, software, technieken en methodes
- Kan de bereikte uitvoeringsgraad vasthouden, herhalen en er op verder werken
- Maakt een remix van bestaand materiaal
- Manifesteert een persoonlijke aanpak
- Ontwikkelt artistieke ideeën in verband met de eigen inbreng en kan deze vertolken
- Ontwikkelt een eigen artistieke taal
- Regelt het volume en de klank van de muziek
- Stelt zich open en laat zich inspireren
- Synchroniseert ritmepatronen en tempo’s
- Test alleen of met anderen ideeën voor optredens uit
- Verbindt muziek, muziekgenres, muziekfragmenten, klankfragmenten … tot een geheel
- Zet persoonlijke kwaliteiten en vaardigheden in
Omgevingscontext
- Bij het optreden wordt rekening gehouden met de aanwezigheid van een publiek.
- De kunstbeoefenaar kan voor een organisator of opdrachtgever werken.
- De repetities en optredens worden afgebakend in de tijd, wat deadlines met zich meebrengt: resultaatgerichtheid, concentratie, stressbestendigheid, flexibiliteit en doorzettingsvermogen zijn belangrijke eigenschappen.
- Het artistiek proces bepaalt de volgorde van uitvoering van de verschillende activiteiten.
- Het mixen wordt uitgeoefend in de amateurkunstensector. De omgeving is artistiek/creatief.
- Het optreden gebeurt in diverse omgevingen en omstandigheden zowel binnen als buiten.
- Het repeteren en mixen gebeurt meestal alleen en sporadisch in teamverband.
- Het repeteren gebeurt in vertrouwde omgevingen en omstandigheden.
- Repeteren en optreden gebeurt meestal in de vrije tijd (’s avonds, ’s nachts, tijdens weekends en/of in de gebruikelijke vakantieperiodes).
Handelingscontext
- De amateur kunstbeoefenaar gaat veilig om met apparatuur, materiaal en toestellen.
- De amateur kunstbeoefenaar heeft bijzondere aandacht voor de (artistieke/creatieve) context van het eindproduct.
- De amateur kunstbeoefenaar heeft oog voor de tevredenheid van de opdrachtgever en het publiek door met zorg, precisie en toewijding te werken.
- De amateur kunstbeoefenaar heeft oog voor esthetiek.
- De amateur kunstbeoefenaar is actief betrokken bij de omgeving en gaat er flexibel mee om.
- De handelingscontext is zeer afwisselend hetgeen reflectief handelen vergt.
- Er is resultaatgerichtheid wat concentratie en nauwkeurigheid vergt.
- Het functioneren in een groep vraagt een zekere flexibiliteit.
Autonomie
Is zelfstandig in
- het bedenken van concepten in de vrije tijd.
- het memoriseren van muziek, muziekgenres, muziekfragmenten, klankfragmenten …
- het nemen van artistieke beslissingen in de vrije tijd.
- het reflecteren over en het verbeteren van de eigen prestatie en/of groepsprestatie en in het communiceren hierover.
- het selecteren en mixen.
- het vertolken van zijn aandeel.
- het voorbereiden van apparatuur voor optredens en opnames.
- het zich fysiek voorbereiden.
Is gebonden aan
- de technische mogelijkheden van de gebruikte apparatuur.
- de uitvoerbaarheid van het concept.
- de wens van de opdrachtgever.
- het beschikbaar budget.
- het eigen concept of het collectieve concept.
- het intellectueel eigendomsrecht.
Doet beroep op
- de geluidstechnici.
- het logistiek team.
Verantwoordelijkheid
- Begeleidt de promotie en verspreiding naar de media en het publiek
- Bepaalt de voorwaarden voor de uitvoering
- Bereidt het lichaam en het materiaal voor op de nodige vaardigheden
- Bestudeert/analyseert het basismateriaal van een uitvoering
- Ontwikkelt artistieke concepten en ideeën
- Ontwikkelt een eigen artistieke praktijk
- Reflecteert over en verbetert de eigen prestatie en/of de groepsprestatie en communiceert hierover
- Registreert de eigen uitvoering
- Repeteert het eigen aandeel
- Vertolkt alleen of met medemuzikanten/zangers zijn aandeel in de uitvoering voor het publiek en/of opname
- Werkt met oog voor het eigen welzijn en het welzijn van anderen
- Werkt samen
- Zet artistieke concepten en ideeën om in een uitvoerbaar geheel
Attesten en voorwaarden
Wettelijke attesten en voorwaarden
Er zijn geen wettelijke attesten of voorwaarden vereist.