Audioloog
BK-0312-2
Dit is de actuele versie van de beroepskwalificatie.
Globaal
Titel
Audioloog
Deze benaming komt voor in de Competent fiche "J140101 Audiologie en audiologische apparatuur"
Definitie
De audioloog is gespecialiseerd in preventie, screening en diagnostisch onderzoek van de auditieve, vestibulaire en otoneurologische functies en in de revalidatie van het gehoor en het evenwicht teneinde de auditieve en vestibulaire functies te beschermen en/of te verbeteren.
Niveau (VKS en EQF)
6
Jaar van erkenning
versie 2, 2021
Competenties
Opsomming competenties
Audiologisch onderzoek
- Competentie 1:
Bepaalt de vragen en de noden van de zorgvrager
- Voert een intakegesprek
- Verzamelt anamnesegegevens
- Betrekt de omgeving van de zorgvrager
- Informeert en adviseert de zorgvrager
- met inbegrip van kennis:
- Kennis van begeleiding van de zorgvrager en zijn omgeving
- Kennis van hygiëne- en ontsmettingsregels
- Kennis van anamnesegesprek
- Kennis van intakegesprek
- Kennis van fonetiek
- Kennis van neuro- en psycholinguïstiek
- Kennis van de Nederlandse taal om ze op deskundige wijze te kunnen hanteren in het kader van het beroep en dit zowel mondeling als schriftelijk
- Grondige kennis van anatomie en fysiologie van het otovestibulair systeem en de bovenste luchtwegen met inbegrip van begrippen van allergologie
- Grondige kennis van pathologie van het otovestibulair systeem
- Grondige kennis van psychologie en psychopathologie van de persoon met een auditieve beperking
- Grondige kennis van gehoorontwikkeling
- Grondige kennis van vakterminologie
- Grondige kennis van communicatieve en sociale vaardigheden aangepast aan personen met een auditieve beperking en/of complexe noden
* Zorgvrager: is in dit dossier een algemene term om de verschillende personen (patiënt, mantelzorger, cliënt, kind en/of ouders, bewoner, wettelijke vertegenwoordiger, familie, sociaal netwerk, …) en/of groepen (organisatie, doelgroep…) die een hulpvraag/-behoefte hebben te benoemen
- Competentie 2:
Past de werkwijze en de onderzoeksmethoden aan de zorgvrager aan
- Kan flexibel inspelen op de mentale en fysieke toestand van de zorgvrager
- Past het taalgebruik aan de zorgvrager aan
- Stemt de werkwijze af op de zorgvrager
- met inbegrip van kennis:
- Kennis van ontwikkelingspsychologie
- Kennis van linguïstiek
- Kennis van ontwikkelingsstoornissen
- Kennis van geriatrie
- Kennis van gerontologie
- Kennis van begeleiding van de zorgvrager en zijn omgeving
- Kennis van ethiek en deontologie
- Kennis van wetgeving aangaande het beroep (WUG, wetgeving aangaande het beroep, rechten van de patiënt, ….)
- Grondige kennis van psychologie en psychopathologie van de persoon met een auditieve beperking
- Grondige kennis van communicatiewijzen van personen met een auditieve beperking
- Grondige kennis van communicatieve en sociale vaardigheden aangepast aan personen met een auditieve beperking en/of complexe noden
- Grondige kennis van taal- en spraakontwikkeling
- Competentie 3:
Voert kwantitatieve en kwalitatieve onderzoeken* uit ter evaluatie van de auditieve en/of otoneurologische en/of vestibulaire functies van het gehoor
- Controleert de werking van de onderzoeksapparatuur
- Staat in voor de regelmatige ijking van de onderzoeksapparatuur
- Voert een otoscopie uit
- Selecteert geschikte onderzoeksmethoden ter evaluatie van de auditieve en/of otoneurologische en/of vestibulaire functies
- Voert kwantitatieve en kwalitatieve onderzoeken uit volgens procedure
- Interpreteert de onderzoeksresultaten
- met inbegrip van kennis:
- Kennis van fysica
- Kennis van wiskunde
- Kennis van elektronica en elektrotechniek
- Grondige kennis van anatomie en fysiologie van het otovestibulair systeem en de bovenste luchtwegen met inbegrip van begrippen van allergologie
- Grondige kennis van pathologie van het otovestibulair systeem
- Grondige kennis van psychologie en psychopathologie van de persoon met een auditieve beperking
- Grondige kennis van gehoorontwikkeling
- Grondige kennis van akoestiek, elektro-akoestiek en psycho-akoestiek
- Grondige kennis gehoorbescherming
- Grondige kennis van onderzoek van het otovestibulair systeem en van de bovenste luchtwegen
- Grondige kennis van screening van gehoor
- Grondige kennis van kwantitatieve en kwalitatieve metingen ter evaluatie en interpretatie van de auditieve en de otoneurologische en vestibulaire functies, waaronder: toonaudiometrie ( lucht- en beengeleiding met aangepaste maskeringstechnieken), bepaling MCL/UCL, luidheidaangroeitesten, lokalisatietesten, stemvorktesten , impedantiemetrie, spraakaudiometrie in stilte/ in ruis met aangepaste maskeringstechnieken, elektrofysiologische testen: ABR, ASSR, ECoG, facialismonitoring, NRT …, OAE, tinnitusanalyse, hyperacousisonderzoek, vestibulometrie: ENG, VNG, VEMP, …, auditieve verwerkingstesten, kinderaudiometrie: BOA, VRA, CPA, spelaudiometrie…, , ...
- Grondige kennis van gehooronderzoek van personen met complexe zorgvragen
- Grondige kennis van onderzoeks- en productsoftware
* Deze kwantitatieve en kwalitatieve onderzoeken ter evaluatie van de auditieve en de otoneurologische en vestibulaire functies omvatten minimum alle onderzoeken die bij de kennis worden benoemd
- Competentie 4:
Voert bijkomende handelingen uit in opdracht van een arts in functie van het onderzoek met betrekking tot de evaluatie van de auditieve, de otoneurologische en de vestibulaire functies en de functies van de bovenste luchtwegen
- Meet de parameters, manipuleert en gebruikt de onderzoeksapparatuur
- Bereidt producten voor en dient ze toe voor het uitvoeren van onderzoeken
- Voert cutane en intradermotesten uit en leest ze af
- Bereidt invasieve diagnostische ingrepen voor en assisteert hierbij
- met inbegrip van kennis:
- Kennis atopische aandoeningen
- Kennis van hygiëne- en ontsmettingsregels
- Kennis van methodieken voor probleemoplossing
- Kennis van fysica
- Kennis van wiskunde
- Kennis van elektronica en elektrotechniek
- Grondige kennis van akoestiek, elektro-akoestiek en psycho-akoestiek
- Grondige kennis van onderzoek van het otovestibulair systeem en van de bovenste luchtwegen
- Grondige kennis van screening van gehoor
- Grondige kennis van kwantitatieve en kwalitatieve metingen ter evaluatie en interpretatie van de auditieve en de otoneurologische en vestibulaire functies, waaronder: toonaudiometrie ( lucht- en beengeleiding met aangepaste maskeringstechnieken), bepaling MCL/UCL, luidheidaangroeitesten, lokalisatietesten, stemvorktesten , impedantiemetrie, spraakaudiometrie in stilte/ in ruis met aangepaste maskeringstechnieken, elektrofysiologische testen: ABR, ASSR, ECoG, facialismonitoring, NRT …, OAE, tinnitusanalyse, hyperacousisonderzoek, vestibulometrie: ENG, VNG, VEMP, …, auditieve verwerkingstesten, kinderaudiometrie: BOA, VRA, CPA, spelaudiometrie…, , ...
- Grondige kennis van klinische en audiologische aspecten van implantaten van het middenoor, cochleaire implantaten,…
Gehoorrevalidatie
- Competentie 5:
Geeft hooropvoeding, -training en gehoorrevalidatie
- Werkt volgens modellen en curricula voor hooropvoeding en –training
- Stelt een individueel handelingsplan op voor de gehoorrevalidatie
- Stelt een individueel handelingsplan op voor de habilitatieve audiologie
- Werkt cliënt- en omgevingsgericht
- Leert de zorgvrager de hoortoestellen en/of bijkomende luisterhulpmiddelen optimaal te gebruiken
- Traint het spraakafzien
- Ondersteunt de communicatie waar nodig
- Leert communicatie- en herstelstrategieën aan
- met inbegrip van kennis:
- Kennis van ontwikkelingspsychologie
- Kennis van ontwikkelingsstoornissen
- Kennis van geriatrie
- Kennis van gerontologie
- Kennis van begeleiding van de zorgvrager en zijn omgeving
- Kennis van hygiëne- en ontsmettingsregels
- Kennis van elektronica en elektrotechniek
- Kennis van evaluatiemethoden
- Kennis van motivatietechnieken en -strategieën (beroepseigen veranderstrategieën, modellen voor gedragsverandering, …)
- Grondige kennis van anatomie en fysiologie van het otovestibulair systeem en de bovenste luchtwegen met inbegrip van begrippen van allergologie
- Grondige kennis van pathologie van het otovestibulair systeem
- Grondige kennis van psychologie en psychopathologie van de persoon met een auditieve beperking
- Grondige kennis van gehoorontwikkeling
- Grondige kennis van akoestiek, elektro-akoestiek en psycho-akoestiek
- Grondige kennis van gehooronderzoek van personen met complexe zorgvragen
- Grondige kennis van klinische en audiologische aspecten van implantaten van het middenoor, cochleaire implantaten,…
- Grondige kennis van rehabilitatieve audiologie
- Grondige kennis van communicatiewijzen van personen met een auditieve beperking
- Grondige kennis van communicatieve en sociale vaardigheden aangepast aan personen met een auditieve beperking en/of complexe noden
- Grondige kennis van taal- en spraakontwikkeling
Preventie en screening
- Competentie 6:
Doet aan preventie en screening van gehoorstoornissen
- Sensibiliseert de verschillende doelgroepen (individuen, groepen, organisaties en overheden)
- Meet geluidsniveaus
- Brengt de blootstelling aan schadelijk lawaai in kaart
- Informeert over de wettelijke regels met betrekking tot geluidsniveaus, ARAB, leefmilieu, …
- Berekent het effect en de bescherming van gehoorbeschermingsmiddelen
- Adviseert over lawaaireductie
- Geeft belemmeringen aan voor slechthorende werknemers en stelt de bijhorende risico-inventaris op
- Werkt mee aan het ontwikkelen van voorlichtingsmateriaal, handleidingen, …
- met inbegrip van kennis:
- Kennis algemene anatomie, neuroanatomie en medische genetica
- Kennis van neurologie met inbegrip van neuropediatrie
- Kennis van ontwikkelingspsychologie
- Kennis van hygiëne- en ontsmettingsregels
- Kennis van wiskunde
- Kennis van elektronica en elektrotechniek
- Kennis wetgeving m.b.t. geluidniveaus, ARAB, leefmilieu,…
- Kennis van motivatietechnieken en -strategieën (beroepseigen veranderstrategieën, modellen voor gedragsverandering, …)
- Kennis van fonetiek
- Grondige kennis van anatomie en fysiologie van het otovestibulair systeem en de bovenste luchtwegen met inbegrip van begrippen van allergologie
- Grondige kennis van pathologie van het otovestibulair systeem
- Grondige kennis van psychologie en psychopathologie van de persoon met een auditieve beperking
- Grondige kennis van gehoorontwikkeling
- Grondige kennis van akoestiek, elektro-akoestiek en psycho-akoestiek
- Grondige kennis van sonometrie
- Grondige kennis van geluidsbeheer en preventie
- Grondige kennis gehoorbescherming
- Grondige kennis van de behandeling van tinnitus en hypo- en hyperacousis
- Competentie 7:
Geeft advies en informatie door screening
- Voert een gehoorscreening uit
- Geeft advies en informatie bij de gehoorscreening
- met inbegrip van kennis:
- Kennis algemene anatomie, neuroanatomie en medische genetica
- Kennis van neurologie met inbegrip van neuropediatrie
- Kennis van ontwikkelingspsychologie
- Kennis van motivatietechnieken en -strategieën (beroepseigen veranderstrategieën, modellen voor gedragsverandering, …)
- Grondige kennis van anatomie en fysiologie van het otovestibulair systeem en de bovenste luchtwegen met inbegrip van begrippen van allergologie
- Grondige kennis van pathologie van het otovestibulair systeem
- Grondige kennis van psychologie en psychopathologie van de persoon met een auditieve beperking
- Grondige kennis van gehoorontwikkeling
- Grondige kennis van akoestiek, elektro-akoestiek en psycho-akoestiek
- Grondige kennis van onderzoek van het otovestibulair systeem en van de bovenste luchtwegen
- Grondige kennis van screening van gehoor
- Grondige kennis van kwantitatieve en kwalitatieve metingen ter evaluatie en interpretatie van de auditieve en de otoneurologische en vestibulaire functies, waaronder: toonaudiometrie ( lucht- en beengeleiding met aangepaste maskeringstechnieken), bepaling MCL/UCL, luidheidaangroeitesten, lokalisatietesten, stemvorktesten , impedantiemetrie, spraakaudiometrie in stilte/ in ruis met aangepaste maskeringstechnieken, elektrofysiologische testen: ABR, ASSR, ECoG, facialismonitoring, NRT …, OAE, tinnitusanalyse, hyperacousisonderzoek, vestibulometrie: ENG, VNG, VEMP, …, auditieve verwerkingstesten, kinderaudiometrie: BOA, VRA, CPA, spelaudiometrie…, , ...
- Grondige kennis van gehooronderzoek van personen met complexe zorgvragen
- Grondige kennis van communicatiewijzen van personen met een auditieve beperking
- Grondige kennis van communicatieve en sociale vaardigheden aangepast aan personen met een auditieve beperking en/of complexe noden
- Competentie 8:
Voert eerste fase diagnostiek uit met betrekking tot het bepalen van de gehoordrempel
- Voert toonaudiometrie uit
- met inbegrip van kennis:
- Grondige kennis van anatomie en fysiologie van het otovestibulair systeem en de bovenste luchtwegen met inbegrip van begrippen van allergologie
- Grondige kennis van pathologie van het otovestibulair systeem
- Grondige kennis van psychologie en psychopathologie van de persoon met een auditieve beperking
- Grondige kennis van akoestiek, elektro-akoestiek en psycho-akoestiek
- Grondige kennis van screening van gehoor
- Grondige kennis van kwantitatieve en kwalitatieve metingen ter evaluatie en interpretatie van de auditieve en de otoneurologische en vestibulaire functies, waaronder: toonaudiometrie ( lucht- en beengeleiding met aangepaste maskeringstechnieken), bepaling MCL/UCL, luidheidaangroeitesten, lokalisatietesten, stemvorktesten , impedantiemetrie, spraakaudiometrie in stilte/ in ruis met aangepaste maskeringstechnieken, elektrofysiologische testen: ABR, ASSR, ECoG, facialismonitoring, NRT …, OAE, tinnitusanalyse, hyperacousisonderzoek, vestibulometrie: ENG, VNG, VEMP, …, auditieve verwerkingstesten, kinderaudiometrie: BOA, VRA, CPA, spelaudiometrie…, , ...
- Grondige kennis van gehooronderzoek van personen met complexe zorgvragen
Evenwichtsrevalidatie
- Competentie 9:
Geeft revalidatie van de evenwichtsfunctie
- Voert bevrijdingsmanoeuvres uit
- Leert habituatie-oefeningen aan
- met inbegrip van kennis:
- Kennis algemene anatomie, neuroanatomie en medische genetica
- Kennis van neurologie met inbegrip van neuropediatrie
- Kennis van motivatietechnieken en -strategieën (beroepseigen veranderstrategieën, modellen voor gedragsverandering, …)
- Grondige kennis van anatomie en fysiologie van het otovestibulair systeem en de bovenste luchtwegen met inbegrip van begrippen van allergologie
- Grondige kennis van pathologie van het otovestibulair systeem
- Grondige kennis van psychologie en psychopathologie van de persoon met een auditieve beperking
- Grondige kennis van gehoorontwikkeling
- Grondige kennis van kwantitatieve en kwalitatieve metingen ter evaluatie en interpretatie van de auditieve en de otoneurologische en vestibulaire functies, waaronder: toonaudiometrie ( lucht- en beengeleiding met aangepaste maskeringstechnieken), bepaling MCL/UCL, luidheidaangroeitesten, lokalisatietesten, stemvorktesten , impedantiemetrie, spraakaudiometrie in stilte/ in ruis met aangepaste maskeringstechnieken, elektrofysiologische testen: ABR, ASSR, ECoG, facialismonitoring, NRT …, OAE, tinnitusanalyse, hyperacousisonderzoek, vestibulometrie: ENG, VNG, VEMP, …, auditieve verwerkingstesten, kinderaudiometrie: BOA, VRA, CPA, spelaudiometrie…, , ...
- Grondige kennis van revalidatie van de evenwichtsfunctie
- Grondige kennis van communicatieve en sociale vaardigheden aangepast aan personen met een auditieve beperking en/of complexe noden
Algemene activiteiten
- Competentie 10:
Werkt veilig volgens de wettelijke reglementeringen en geldende kwaliteitsvereisten
- Respecteert procedures en regels op vlak van hygiëne, (bio)veiligheid, kwaliteit, …
- Draagt persoonlijke en collectieve beschermingsmiddelen volgens de procedure
- Volgt de wetgeving en zet deze om in praktijk
- met inbegrip van kennis:
- Kennis van hygiëne- en ontsmettingsregels
- Kennis van methodieken voor probleemoplossing
- Kennis van ethiek en deontologie
- Kennis van professionele fora en informatiebronnen
- Kennis van wetgeving aangaande het beroep (WUG, wetgeving aangaande het beroep, rechten van de patiënt, ….)
- Grondige kennis van vakterminologie
- Competentie 11:
Werkt samen met andere actoren
- Communiceert efficiënt met alle actoren (zorgverstrekkers, leidinggevenden, collega’s, officiële instanties, …)
- Werkt in een multi-* en interdisciplinaire* context
- Rapporteert aan de leidinggevende indien van toepassing
- Werkt efficiënt samen
- Respecteert de afgesproken procedures en werkschema’s
- met inbegrip van kennis:
- Kennis van kantoorsoftware en beroepsspecifieke software
- Kennis van administratieve taken aangaande verslaggeving, dossieropmaak, wetgeving met betrekking tot beroepsuitoefening, patiëntgerelateerde administratie (RIZIV, ziekteverzekering, …)
- Kennis van communicatieve en sociale vaardigheden
- Grondige kennis van vakterminologie
* Multidisciplinaire: er zijn in een team een veelheid aan disciplines aanwezig, maar elke beroepsgroep heeft zijn eigen taken die duidelijk afgegrensd zijn van de taken van een andere beroepsgroep.
*Interdisciplinaire: er zijn in een team een veelheid aan disciplines aanwezig, waarbij de zorgverstrekkers van elke beroepsgroep zowel eigen taken heeft als taken die ze gemeenschappelijk hebben met andere beroepsgroepen.
- Competentie 12:
Handelt volgens de professionele gedragscodes
- Communiceert empathisch met alle betrokken actoren
- Respecteert de zakelijke omgangsvormen
- Handelt volgens de professionele, wettelijke en ethisch- deontologische waarden
- Zorgt voor een verzorgd voorkomen en past zijn/haar kledij aan conform de taakuitvoering en voorschriften van de instelling
- met inbegrip van kennis:
- Kennis van ethiek en deontologie
- Kennis van wetgeving aangaande het beroep (WUG, wetgeving aangaande het beroep, rechten van de patiënt, ….)
- Competentie 13:
Zorgt voor de administratieve afhandeling van zorgvraaggerelateerde documenten
- Stelt verslagen op
- Registreert gegevens in het dossier
- Bezorgt de zorgvrager/zorgverzekering de documenten voor financiële tegemoetkoming, …
- met inbegrip van kennis:
- Kennis van kantoorsoftware en beroepsspecifieke software
- Kennis van administratieve taken aangaande verslaggeving, dossieropmaak, wetgeving met betrekking tot beroepsuitoefening, patiëntgerelateerde administratie (RIZIV, ziekteverzekering, …)
- Grondige kennis van bedrijfseigen software
- Grondige kennis van vakterminologie
- Grondige kennis van communicatieve en sociale vaardigheden aangepast aan personen met een auditieve beperking en/of complexe noden
- Competentie 14:
Geeft advies en informatie over het beroep en de beroepsinhoud
- Werkt mee aan het ontwikkelingen van voorlichtingsmateriaal, handleidingen, …
- Informeert beleidsinstanties en doelgroepen* over gehoor, evenwicht, beroep van audioloog, hoortoestellen en andere hulpmiddelen
- Adviseert professionals
- met inbegrip van kennis:
- Kennis van toegepast wetenschappelijk onderzoek (statistiek, …)
- Kennis van de beschikbare en relevante opleidingen (Levenslang leren)
- Kennis van professionele fora en informatiebronnen
- Kennis van wetgeving aangaande het beroep (WUG, wetgeving aangaande het beroep, rechten van de patiënt, ….)
* Doelgroep: alle personen in alle leeftijdsfasen, in gezonde of (multi)pathologische toestand, met psychische en/of sociale problemen, verschillende culturele achtergronden en met verschillende fysieke activiteiten
- Competentie 15:
Ontwikkelt de eigen deskundigheid
- Schoolt zich permanent bij
- Evalueert het eigen beroepsmatig handelen door middel van toetsing en reflectie
- Levert een actieve bijdrage aan de ontwikkeling van kennis en kunde met betrekking tot het beroep en het vakgebied bij externe instanties
- Implementeert elementen die de kwaliteit van de dienstverlening verbeteren
- Evalueert kritisch wetenschappelijke onderzoeksliteratuur en gebruikt deze binnen professionele setting
- Volgt actuele, wetenschappelijke ontwikkelingen op binnen het vakgebied en zet deze om in de praktijk
- Raadpleegt relevante informatiebronnen (handleidingen, internet, met inbegrip van Engelstalige vakliteratuur)
- Gebruikt de taal die men in het kader van het beroep hanteert op voldoende deskundige wijze zowel mondeling als schriftelijk
- met inbegrip van kennis:
- Kennis van methodieken voor probleemoplossing
- Kennis van de ethische regels rond wetenschappelijk onderzoek
- Kennis van toegepast wetenschappelijk onderzoek (statistiek, …)
- Kennis van de beschikbare en relevante opleidingen (Levenslang leren)
- Kennis van professionele fora en informatiebronnen
- Kennis van wetgeving aangaande het beroep (WUG, wetgeving aangaande het beroep, rechten van de patiënt, ….)
- Kennis van statistiek en informatietechnologie
- Kennis van Engels (kan de hoofdgedachte van een ingewikkelde tekst begrijpen, zowel over concrete als over abstracte onderwerpen met inbegrip van technische besprekingen van eigen vakgebied)
- Kennis van evaluatiemethoden
- Kennis van reflectiestrategieën
- Grondige kennis van vakterminologie
- Competentie 16:
Draagt bij tot de ontwikkeling van het beroep
- Neemt deel aan intercollegiaal overleg en kennisnetwerken
- Werkt volgens actuele wetenschappelijke inzichten, richtlijnen voor de praktijk (evidence based practice) en (inter)nationale ontwikkelingen
- Neemt deel aan de verschillende fasen van wetenschappelijk onderzoek
- met inbegrip van kennis:
- Kennis van toegepast wetenschappelijk onderzoek (statistiek, …)
- Kennis van de beschikbare en relevante opleidingen (Levenslang leren)
- Kennis van professionele fora en informatiebronnen
- Kennis van wetgeving aangaande het beroep (WUG, wetgeving aangaande het beroep, rechten van de patiënt, ….)
- Kennis van statistiek en informatietechnologie
- Kennis van Engels (kan de hoofdgedachte van een ingewikkelde tekst begrijpen, zowel over concrete als over abstracte onderwerpen met inbegrip van technische besprekingen van eigen vakgebied)
- Grondige kennis van vakterminologie
Beschrijving competenties a.d.h.v. de descriptorelementen
Kennis
- Kennis algemene anatomie, neuroanatomie en medische genetica
- Kennis atopische aandoeningen
- Kennis van administratieve taken aangaande verslaggeving, dossieropmaak, wetgeving met betrekking tot beroepsuitoefening, patiëntgerelateerde administratie (RIZIV, ziekteverzekering, …)
- Kennis van anamnesegesprek
- Kennis van begeleiding van de zorgvrager en zijn omgeving
- Kennis van communicatieve en sociale vaardigheden
- Kennis van de beschikbare en relevante opleidingen (Levenslang leren)
- Kennis van de ethische regels rond wetenschappelijk onderzoek
- Kennis van de Nederlandse taal om ze op deskundige wijze te kunnen hanteren in het kader van het beroep en dit zowel mondeling als schriftelijk
- Kennis van elektronica en elektrotechniek
- Kennis van Engels (kan de hoofdgedachte van een ingewikkelde tekst begrijpen, zowel over concrete als over abstracte onderwerpen met inbegrip van technische besprekingen van eigen vakgebied)
- Kennis van ethiek en deontologie
- Kennis van evaluatiemethoden
- Kennis van fonetiek
- Kennis van fysica
- Kennis van geriatrie
- Kennis van gerontologie
- Kennis van hygiëne- en ontsmettingsregels
- Kennis van intakegesprek
- Kennis van kantoorsoftware en beroepsspecifieke software
- Kennis van linguïstiek
- Kennis van methodieken voor probleemoplossing
- Kennis van motivatietechnieken en -strategieën (beroepseigen veranderstrategieën, modellen voor gedragsverandering, …)
- Kennis van neuro- en psycholinguïstiek
- Kennis van neurologie met inbegrip van neuropediatrie
- Kennis van ontwikkelingspsychologie
- Kennis van ontwikkelingsstoornissen
- Kennis van professionele fora en informatiebronnen
- Kennis van reflectiestrategieën
- Kennis van statistiek en informatietechnologie
- Kennis van toegepast wetenschappelijk onderzoek (statistiek, …)
- Kennis van wetgeving aangaande het beroep (WUG, wetgeving aangaande het beroep, rechten van de patiënt, ….)
- Kennis van wiskunde
- Kennis wetgeving m.b.t. geluidniveaus, ARAB, leefmilieu,…
- Grondige kennis gehoorbescherming
- Grondige kennis van akoestiek, elektro-akoestiek en psycho-akoestiek
- Grondige kennis van anatomie en fysiologie van het otovestibulair systeem en de bovenste luchtwegen met inbegrip van begrippen van allergologie
- Grondige kennis van bedrijfseigen software
- Grondige kennis van communicatieve en sociale vaardigheden aangepast aan personen met een auditieve beperking en/of complexe noden
- Grondige kennis van communicatiewijzen van personen met een auditieve beperking
- Grondige kennis van de behandeling van tinnitus en hypo- en hyperacousis
- Grondige kennis van gehooronderzoek van personen met complexe zorgvragen
- Grondige kennis van gehoorontwikkeling
- Grondige kennis van geluidsbeheer en preventie
- Grondige kennis van klinische en audiologische aspecten van implantaten van het middenoor, cochleaire implantaten,…
- Grondige kennis van kwantitatieve en kwalitatieve metingen ter evaluatie en interpretatie van de auditieve en de otoneurologische en vestibulaire functies, waaronder: toonaudiometrie ( lucht- en beengeleiding met aangepaste maskeringstechnieken), bepaling MCL/UCL, luidheidaangroeitesten, lokalisatietesten, stemvorktesten , impedantiemetrie, spraakaudiometrie in stilte/ in ruis met aangepaste maskeringstechnieken, elektrofysiologische testen: ABR, ASSR, ECoG, facialismonitoring, NRT …, OAE, tinnitusanalyse, hyperacousisonderzoek, vestibulometrie: ENG, VNG, VEMP, …, auditieve verwerkingstesten, kinderaudiometrie: BOA, VRA, CPA, spelaudiometrie…, , ...
- Grondige kennis van onderzoek van het otovestibulair systeem en van de bovenste luchtwegen
- Grondige kennis van onderzoeks- en productsoftware
- Grondige kennis van pathologie van het otovestibulair systeem
- Grondige kennis van psychologie en psychopathologie van de persoon met een auditieve beperking
- Grondige kennis van rehabilitatieve audiologie
- Grondige kennis van revalidatie van de evenwichtsfunctie
- Grondige kennis van screening van gehoor
- Grondige kennis van sonometrie
- Grondige kennis van taal- en spraakontwikkeling
- Grondige kennis van vakterminologie
Cognitieve vaardigheden
- Adviseert over lawaaireductie
- Adviseert professionals
- Bereidt invasieve diagnostische ingrepen voor en assisteert hierbij
- Berekent het effect en de bescherming van gehoorbeschermingsmiddelen
- Betrekt de omgeving van de zorgvrager
- Brengt de blootstelling aan schadelijk lawaai in kaart
- Communiceert efficiënt met alle actoren (zorgverstrekkers, leidinggevenden, collega’s, officiële instanties, …)
- Communiceert empathisch met alle betrokken actoren
- Controleert de werking van de onderzoeksapparatuur
- Gebruikt de taal die men in het kader van het beroep hanteert op voldoende deskundige wijze zowel mondeling als schriftelijk
- Geeft advies en informatie bij de gehoorscreening
- Handelt volgens de professionele, wettelijke en ethisch- deontologische waarden
- Implementeert elementen die de kwaliteit van de dienstverlening verbeteren
- Informeert beleidsinstanties en doelgroepen* over gehoor, evenwicht, beroep van audioloog, hoortoestellen en andere hulpmiddelen
- Informeert en adviseert de zorgvrager
- Informeert over de wettelijke regels met betrekking tot geluidsniveaus, ARAB, leefmilieu, …
- Interpreteert de onderzoeksresultaten
- Leert communicatie- en herstelstrategieën aan
- Leert de zorgvrager de hoortoestellen en/of bijkomende luisterhulpmiddelen optimaal te gebruiken
- Leert habituatie-oefeningen aan
- Levert een actieve bijdrage aan de ontwikkeling van kennis en kunde met betrekking tot het beroep en het vakgebied bij externe instanties
- Meet de parameters, manipuleert en gebruikt de onderzoeksapparatuur
- Neemt deel aan de verschillende fasen van wetenschappelijk onderzoek
- Neemt deel aan intercollegiaal overleg en kennisnetwerken
- Ondersteunt de communicatie waar nodig
- Past het taalgebruik aan de zorgvrager aan
- Raadpleegt relevante informatiebronnen (handleidingen, internet, met inbegrip van Engelstalige vakliteratuur)
- Rapporteert aan de leidinggevende indien van toepassing
- Registreert gegevens in het dossier
- Respecteert de afgesproken procedures en werkschema’s
- Respecteert de zakelijke omgangsvormen
- Respecteert procedures en regels op vlak van hygiëne, (bio)veiligheid, kwaliteit, …
- Schoolt zich permanent bij
- Selecteert geschikte onderzoeksmethoden ter evaluatie van de auditieve en/of otoneurologische en/of vestibulaire functies
- Sensibiliseert de verschillende doelgroepen (individuen, groepen, organisaties en overheden)
- Staat in voor de regelmatige ijking van de onderzoeksapparatuur
- Stelt een individueel handelingsplan op voor de gehoorrevalidatie
- Stelt een individueel handelingsplan op voor de habilitatieve audiologie
- Stelt verslagen op
- Stemt de werkwijze af op de zorgvrager
- Traint het spraakafzien
- Verzamelt anamnesegegevens
- Voert cutane en intradermotesten uit en leest ze af
- Voert een intakegesprek
- Voert kwantitatieve en kwalitatieve onderzoeken uit volgens procedure
- Volgt actuele, wetenschappelijke ontwikkelingen op binnen het vakgebied en zet deze om in de praktijk
- Volgt de wetgeving en zet deze om in praktijk
- Werkt cliënt- en omgevingsgericht
- Werkt efficiënt samen
- Werkt in een multi-* en interdisciplinaire* context
- Werkt mee aan het ontwikkelen van voorlichtingsmateriaal, handleidingen, …
- Werkt mee aan het ontwikkelingen van voorlichtingsmateriaal, handleidingen, …
- Werkt volgens actuele wetenschappelijke inzichten, richtlijnen voor de praktijk (evidence based practice) en (inter)nationale ontwikkelingen
- Werkt volgens modellen en curricula voor hooropvoeding en –training
Probleemoplossende vaardigheden
- Evalueert het eigen beroepsmatig handelen door middel van toetsing en reflectie
- Evalueert kritisch wetenschappelijke onderzoeksliteratuur en gebruikt deze binnen professionele setting
- Geeft belemmeringen aan voor slechthorende werknemers en stelt de bijhorende risico-inventaris op
- Kan flexibel inspelen op de mentale en fysieke toestand van de zorgvrager
Motorische vaardigheden
- Bereidt producten voor en dient ze toe voor het uitvoeren van onderzoeken
- Bezorgt de zorgvrager/zorgverzekering de documenten voor financiële tegemoetkoming, …
- Draagt persoonlijke en collectieve beschermingsmiddelen volgens de procedure
- Meet geluidsniveaus
- Voert bevrijdingsmanoeuvres uit
- Voert een gehoorscreening uit
- Voert een otoscopie uit
- Voert toonaudiometrie uit
- Zorgt voor een verzorgd voorkomen en past zijn/haar kledij aan conform de taakuitvoering en voorschriften van de instelling
Omgevingscontext
- De audioloog komt in contact met verschillende interne en/of externe actoren
- De sector kent reglementeringen inzake het beroep, de veiligheid, gezondheid, hygiëne, welzijn, milieu, …
- De uitoefening van het beroep vereist een kritische en onderzoekende houding
- De uitoefening van het beroep vraagt een sterk kwaliteitsbewustzijn
- De werkopdrachten met betrekking tot hoortoestelaanpassingen en gehoorbescherming worden aan de hand van een medisch voorschrift van de (neus-keel-oor) arts en volgens de nood van de zorgvrager opgesteld
- Dit beroep wordt hoofdzakelijk uitgeoefend binnen regelmatige werktijden
- Dit beroep wordt uitgeoefend in teamverband, multidisciplinair en/of individueel, waarbij de nodige flexibiliteit belangrijk is
- Het beroep van audioloog wordt uitgeoefend in verschillende omgevingen. De werkomgeving is verschillend per setting en de audioloog moet zich in en tussen bepaalde werkomgevingen vlot kunnen verplaatsen
- Het uit te voeren werk is gevarieerd en kan complex zijn
Handelingscontext
- de audioloog is zich constant bewust van de impact van zijn handelingen
- De audioloog kan zich aanpassen aan en flexibel opstellen bij wisselende werkomstandigheden
- De audioloog moet afhankelijk van de opdracht en de bedrijfscontext, routinematige en/ of gevarieerde handelingen kunnen uitvoeren
- De audioloog moet analytisch kunnen denken
- De audioloog moet bijblijven met de ontwikkelingen binnen de sector, dit vergt leergierigheid en het volgen van (verplichte) opleidingen
- De audioloog moet discreet handelen conform de bedrijfsethiek en professionele gedragscode
- De audioloog moet het positief imago van zijn onderneming uitstralen
- De audioloog moet kwaliteitsvol handelen en oog hebben voor de tevredenheid van de zorgvrager
- De audioloog moet op constructieve en transparante wijze informatie uitwisselen met de andere actoren
- De audioloog moet op empathische wijze omgaan met de zorgvrager
- De audioloog moet planmatig kunnen denken en zijn werkzaamheden organiseren
- De audioloog moet steeds de voorschriften, regelgeving en kwaliteitseisen respecteren
- De audioloog toont zin voor initiatief binnen bepaalde situaties, problemen, opdrachten,…
- De uitoefening van het beroep vereist het nemen van beslissingen binnen de eigen werksituatie
Autonomie
Is zelfstandig in
- Het bepalen van de te gebruiken kwalitatieve en kwantitatieve onderzoeken
- Het controleren van eigen werk
- Het geven van hooropvoeding, -training en -revalidatie
- Het informeren, adviseren van de zorgvrager over de mogelijke audiologische aanpak
- Het organiseren en/of geven van opleidingen, vormingen, trainingen
- Het regelen, plannen en uitvoeren van de praktische administratieve taken
- Het uitvoeren van beroepsspecifieke handelingen en de door de regelgeving beschreven technische activiteiten en toevertrouwde handelingen (uitgevoerd conform de wetgeving)
- Het uitvoeren van de door de regelgeving beschreven technische activiteiten
- Het uitvoeren van een anamnese en klinisch onderzoek
- Het uitvoeren van preventieve maatregelen wat betreft gehoorbescherming
- Het up-to-date houden van de eigen kennis
- Het verstrekken van informatie aangaande audiologisch gerelateerde thema’s
Is gebonden aan
- De (federale) wetgeving
- De professionele gedragscode
- Het ontvangen en uitvoeren van door de arts voorgeschreven opdrachten
- Tijdsplanning,
- Veiligheids-, gezondheids-, kwaliteits- en milieuvoorschriften en procedures
Doet beroep op
- De opdrachtgever voor de opdracht, gegevens en bijkomende instructies
- Het multidisciplinair team, collega’s, omgeving van de zorgvrager voor advies en samenwerking
Verantwoordelijkheid
- Bepaalt de vragen en de noden van de zorgvrager
- Doet aan preventie en screening van gehoorstoornissen
- Draagt bij tot de ontwikkeling van het beroep
- Geeft advies en informatie door screening
- Geeft advies en informatie over het beroep en de beroepsinhoud
- Geeft hooropvoeding, -training en gehoorrevalidatie
- Geeft revalidatie van de evenwichtsfunctie
- Handelt volgens de professionele gedragscodes
- Ontwikkelt de eigen deskundigheid
- Past de werkwijze en de onderzoeksmethoden aan de zorgvrager aan
- Voert bijkomende handelingen uit in opdracht van een arts in functie van het onderzoek met betrekking tot de evaluatie van de auditieve, de otoneurologische en de vestibulaire functies en de functies van de bovenste luchtwegen
- Voert eerste fase diagnostiek uit met betrekking tot het bepalen van de gehoordrempel
- Voert kwantitatieve en kwalitatieve onderzoeken* uit ter evaluatie van de auditieve en/of otoneurologische en/of vestibulaire functies van het gehoor
- Werkt samen met andere actoren
- Werkt veilig volgens de wettelijke reglementeringen en geldende kwaliteitsvereisten
- Zorgt voor de administratieve afhandeling van zorgvraaggerelateerde documenten
Attesten en voorwaarden
Wettelijke attesten en voorwaarden
Voor de beroepsuitoefening van ‘Audioloog’ is het beschikken van volgende attesten en/of voldoen aan volgende voorwaarden wettelijk verplicht:
-
Voorwaarden voor de uitoefening van het gezondheidszorgberoep zoals bepaald in Gecoördineerde wet van 10 mei 2015 betreffende de uitoefening van de gezondheidszorgberoepen