Medewerker kapper

Onderdeel van de beroepskwalificatie Kapper

 
BK-0090-2-DBK-01

Globaal

Titel

Medewerker kapper

De deelkwalificatie Medewerker kapper is een samenhangend geheel van competenties afgebakend in de beroepskwalificatie Kapper, ingeschaald op niveau 3 van de Vlaamse Kwalificatiestructuur.

Competenties

Opsomming competenties

Onderstaande competenties uit de beroepskwalificatie Kapper vormen samen de deelkwalificatie Medewerker kapper (de nummering is conform de nummering van de beroepskwalificatie)

Ondersteunende activiteiten
  • Competentie 1:
    Legt een afspraak vast met de klant
    • Staat de klant te woord aan de telefoon of aan de receptie
    • Schat de tijdsduur van de gewenste behandeling in
    • Maakt een afspraak met de klant en legt deze vast in de agenda
    • Gebruikt informatie- en communicatietechnologie (computer, rekenmachine)
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van ICT
    • Kennis van rekenen, meten, lezen en schrijven
    • Kennis van beleefdheids- en hoffelijkheidsregels
    • Kennis van principes van klantvriendelijkheid
    • Kennis van de sectorale deontologische code
    • Kennis van (commerciële) communicatietechnieken
  • Competentie 2:
    Bereidt de werkpost voor
    • Zorgt voor de orde en netheid van de werkpost
    • Controleert en zet het materieel klaar
    • Bereidt het te gebruiken materieel en producten eigen aan de activiteit voor
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van materieel
    • Kennis van hygiëneregels en ontsmettingsregels
  • Competentie 3:
    Verwelkomt de klant en spoort de verwachtingen op
    • Maakt (oog)contact met de klant bij het binnentreden van het kapsalon
    • Ontvangt de klant beleefd
    • Informeert zich over de verwachtingen van de klant
    • Neemt de jas van de klant aan en hangt deze weg
    • Begeleidt en installeert de klant
    • Beschermt de kledij van de klant
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van beleefdheids- en hoffelijkheidsregels
    • Kennis van principes van klantvriendelijkheid
    • Kennis van de sectorale deontologische code
    • Kennis van (commerciële) communicatietechnieken
  • Competentie 4:
    Bereidt voor op de toe te passen technieken
    • Informeert zich over de verwachtingen van de klant
    • Luistert naar de wens en de eerdere ervaringen van de klant
    • Observeert de klant
    • Gaat na of er allergieën zijn
    • Stelt de juiste haar- en hoofdhuiddiagnose en stelt de kenmerken ervan vast
    • Bepaalt de te gebruiken techniek en producten
    • Past gebruiksaanwijzingen van het materieel en de producten toe
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van haar- en hoofdhuidproblemen en van allergieën
    • Kennis van de procedure voor haar- en (hoofd)huiddiagnose
    • Kennis van haar-, huid- en hoofdhuidtypes
    • Kennis van cosmeticaproducten en hun effecten op de huid
    • Kennis van materieel
    • Kennis van rekenen, meten, lezen en schrijven
    • Kennis van ergonomie
    • Kennis van veiligheidsregels
    • Kennis van beschermingsmaatregelen voor personen en kledij
    • Kennis van beleefdheids- en hoffelijkheidsregels
    • Kennis van principes van klantvriendelijkheid
    • Kennis van de sectorale deontologische code
    • Kennis van (commerciële) communicatietechnieken
  • Competentie 6:
    Past shampoos en specifieke haarverzorging toe
    • Borstelt en ontwart het haar
    • Voert elke stap van de werkwijze uit volgens de verdere behandeling
    • Brengt de gewenste haar- en huidverzorging aan en masseert eventueel de hoofdhuid
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van de procedure voor haar- en (hoofd)huiddiagnose
    • Kennis van haar-, huid- en hoofdhuidtypes
    • Kennis van cosmeticaproducten en hun effecten op de huid
    • Kennis van materieel
    • Kennis van was- en verzorgingstechnieken
    • Kennis van hoofdhuid-, gelaats- en handmassage
    • Kennis van rekenen, meten, lezen en schrijven
    • Kennis van ergonomie
  • Competentie 8:
    Toont het kapsel aan de klant
    • Toont het kapsel met behulp van een handspiegel
    • Informeert naar de tevredenheid van de klant
    • Werkt het kapsel bij indien nodig
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van kapsels (dames, heren, kinderen,…)
    • Kennis van beleefdheids- en hoffelijkheidsregels
    • Kennis van principes van klantvriendelijkheid
    • Kennis van de sectorale deontologische code
    • Kennis van (commerciële) communicatietechnieken
  • Competentie 9:
    Neemt afscheid van de klant
    • Gaat na of de klant tevreden is
    • Geeft de klant advies in functie van het volgende bezoek
    • Legt eventueel een nieuwe afspraak vast
    • Begeleidt de klant naar het onthaal voor de afrekening
    • Overloopt en rekent de behandeling en/of producten af met de klant
    • Geeft de jas aan de klant
    • Begeleidt de klant naar de voordeur
    • Neemt beleefd afscheid van de klant
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van ICT
    • Kennis van rekenen, meten, lezen en schrijven
    • Kennis van tarieven en van betaalmiddelen
    • Kennis van beleefdheids- en hoffelijkheidsregels
    • Kennis van principes van klantvriendelijkheid
    • Kennis van de sectorale deontologische code
    • Kennis van (commerciële) communicatietechnieken
    • Kennis van advies- en verkooptechnieken
  • Competentie 10:
    Ruimt de werkpost op en maakt deze schoon
    • Houdt zich aan de richtlijnen voor hygiëne, veiligheid en ergonomie
    • Ruimt de gebruikte werkpost op na elke behandeling en reinigt deze
    • Reinigt het gebruikte materieel en ontsmet indien nodig
    • Sorteert afval volgens de richtlijnen
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van rekenen, meten, lezen en schrijven
    • Kennis van hygiëneregels en ontsmettingsregels
    • Kennis van schoonmaak- en ontsmettingsprocedures en -producten
    • Kennis van milieureglementering
  • Competentie 11:
    Neemt deel aan de organisatie van het kapsalon
    • Houdt zich aan de geldende regels van het kapsalon
    • Voert opdrachten uit volgens de werking van het kapsalon
    • Werkt samen in team
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van beleefdheids- en hoffelijkheidsregels
    • Kennis van de sectorale deontologische code
    • Kennis van (commerciële) communicatietechnieken
    • Kennis van organisatieregels
Kernactiviteiten
  • Competentie 13:
    Vormt het haar tijdelijk om (watergolf, brushen, föhnen)
    • Stemt de techniek en het materieel af op de omvorming (watergolf, brushen, föhnen)
    • Brengt een fixerend product aan indien nodig
    • Geeft het haar vorm of volume (krullen, brushing,…)
    • Werkt het kapsel af
    • Voert indien nodig een naverzorging uit
    • Analyseert en verbetert het resultaat indien nodig
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van haar-, huid- en hoofdhuidtypes
    • Kennis van cosmeticaproducten en hun effecten op de huid
    • Kennis van materieel
    • Kennis van kapsels (dames, heren, kinderen,…)
    • Kennis van technieken voor tijdelijke omvorming (watergolf, brushen, föhnen)
    • Kennis van droogtechnieken
    • Kennis van brushtechnieken
    • Kennis van opkamtechnieken
    • Kennis van afwerkingstechnieken
    • Kennis van rekenen, meten, lezen en schrijven
    • Kennis van ergonomie
  • Competentie 14:
    Vormt het haar blijvend om (krullen, ontkrullen)
    • Voert indien nodig een voorverzorging uit
    • Stelt de juiste omvormingsdiagnose
    • Stemt de techniek en het materieel af op de omvorming (krullen, ontkrullen)
    • Brengt een product aan
    • Controleert de omvorming van het haar en respecteert de pauzetijd
    • Neutraliseert het haar volgens de richtlijnen van het gebruikte product
    • Voert indien nodig een naverzorging uit
    • Analyseert en verbetert het resultaat indien nodig
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van de procedure voor haar- en (hoofd)huiddiagnose
    • Kennis van haar-, huid- en hoofdhuidtypes
    • Kennis van cosmeticaproducten en hun effecten op de huid
    • Kennis van chemische processen in functie van de behandeling, hun effecten op het haar en de hoofdhuid
    • Kennis van materieel
    • Kennis van kapsels (dames, heren, kinderen,…)
    • Kennis van was- en verzorgingstechnieken
    • Kennis van technieken voor blijvende omvorming (krullen, ontkrullen)
    • Kennis van rekenen, meten, lezen en schrijven
    • Kennis van ergonomie
  • Competentie 18:
    Voert een gelegenheidskapsel uit
    • Stemt de techniek en het materieel af op het gelegenheidskapsel
    • Gebruikt eventueel accessoires om het gewenste kapsel te realiseren
    • Realiseert opsteekkapsels of vlechten
    • Gebruikt de juiste producten om het gewenste resultaat te bekomen
    • Werkt het kapsel af
    • Analyseert en verbetert het resultaat indien nodig
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van materieel
    • Kennis van kapsels (dames, heren, kinderen,…)
    • Kennis van opkamtechnieken
    • Kennis van opsteek- en vlechttechnieken
    • Kennis van afwerkingstechnieken
    • Kennis van ergonomie
  • Competentie 19:
    Voert een make-up en/of manicure uit
    • Reinigt de huid in functie van de verdere behandeling
    • Stemt de techniek en het materieel af op de opdracht
    • Brengt producten aan volgens de gekozen behandeling
    • Past de massagetechniek toe
    • Voert de behandeling uit volgens de wens van de klant
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van manicure en make-up
    • Kennis van materieel
    • Kennis van hoofdhuid-, gelaats- en handmassage
    • Kennis van ergonomie
  • Competentie 20:
    Brengt pruiken, haarstukken of haarverlengingen aan
    • Verzorgt en onderhoudt de pruik, het haarstuk of de haarverlenging (snit, kleur..)
    • Plaatst de pruik, het haarstuk of de haarverlenging
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van materieel
    • Kennis van kapsels (dames, heren, kinderen,…)
    • Kennis van types haarstukken (synthetisch, gemengd of natuurhaar)
    • Kennis van onderhoudstechnieken voor pruiken, haarstukken of haarverlengingen
    • Kennis van technieken om pruiken, haarstukken of haarverlengingen te plaatsen
    • Kennis van rekenen, meten, lezen en schrijven
    • Kennis van ergonomie

Beschrijving competenties adhv de descriptorelementen

Kennis

  • Basiskennis van manicure en make-up
  • Basiskennis van ICT
  • Basiskennis van haar- en hoofdhuidproblemen en van allergieën
  • Kennis van de procedure voor haar- en (hoofd)huiddiagnose
  • Kennis van haar-, huid- en hoofdhuidtypes
  • Kennis van cosmeticaproducten en hun effecten op de huid
  • Kennis van chemische processen in functie van de behandeling, hun effecten op het haar en de hoofdhuid
  • Kennis van materieel
  • Kennis van kapsels (dames, heren, kinderen,…)
  • Kennis van was- en verzorgingstechnieken
  • Kennis van technieken voor tijdelijke omvorming (watergolf, brushen, föhnen)
  • Kennis van technieken voor blijvende omvorming (krullen, ontkrullen)
  • Kennis van droogtechnieken
  • Kennis van brushtechnieken
  • Kennis van opkamtechnieken
  • Kennis van opsteek- en vlechttechnieken
  • Kennis van afwerkingstechnieken
  • Kennis van types haarstukken (synthetisch, gemengd of natuurhaar)
  • Kennis van onderhoudstechnieken voor pruiken, haarstukken of haarverlengingen
  • Kennis van technieken om pruiken, haarstukken of haarverlengingen te plaatsen
  • Kennis van hoofdhuid-, gelaats- en handmassage
  • Kennis van rekenen, meten, lezen en schrijven
  • Kennis van tarieven en van betaalmiddelen
  • Kennis van hygiëneregels en ontsmettingsregels
  • Kennis van schoonmaak- en ontsmettingsprocedures en -producten
  • Kennis van ergonomie
  • Kennis van veiligheidsregels
  • Kennis van beschermingsmaatregelen voor personen en kledij
  • Kennis van milieureglementering
  • Kennis van beleefdheids- en hoffelijkheidsregels
  • Kennis van principes van klantvriendelijkheid
  • Kennis van de sectorale deontologische code
  • Kennis van (commerciële) communicatietechnieken
  • Kennis van advies- en verkooptechnieken
  • Kennis van organisatieregels

Cognitieve vaardigheden

  • Staat de klant te woord aan de telefoon of aan de receptie
  • Schat de tijdsduur van de gewenste behandeling in
  • Maakt een afspraak met de klant en legt deze vast in de agenda
  • Gebruikt informatie- en communicatietechnologie (computer, rekenmachine)
  • Ontvangt de klant beleefd
  • Informeert zich over de verwachtingen van de klant
  • Luistert naar de wens en de eerdere ervaringen van de klant
  • Observeert de klant
  • Gaat na of er allergieën zijn
  • Stelt de juiste haar- en hoofdhuiddiagnose en stelt de kenmerken ervan vast
  • Bepaalt de te gebruiken techniek en producten
  • Past gebruiksaanwijzingen van het materieel en de producten toe
  • Voert elke stap van de werkwijze uit volgens de verdere behandeling
  • Informeert naar de tevredenheid van de klant
  • Gaat na of de klant tevreden is
  • Geeft de klant advies in functie van het volgende bezoek
  • Legt eventueel een nieuwe afspraak vast
  • Overloopt en rekent de behandeling en/of producten af met de klant
  • Neemt beleefd afscheid van de klant
  • Houdt zich aan de richtlijnen voor hygiëne, veiligheid en ergonomie
  • Sorteert afval volgens de richtlijnen
  • Houdt zich aan de geldende regels van het kapsalon
  • Voert opdrachten uit volgens de werking van het kapsalon
  • Werkt samen in team
  • Stemt de techniek en het materieel af op de omvorming (watergolf, brushen, föhnen)
  • Werkt het kapsel af
  • Stelt de juiste omvormingsdiagnose
  • Stemt de techniek en het materieel af op de omvorming (krullen, ontkrullen)
  • Controleert de omvorming van het haar en respecteert de pauzetijd
  • Neutraliseert het haar volgens de richtlijnen van het gebruikte product
  • Stemt de techniek en het materieel af op het gelegenheidskapsel
  • Gebruikt eventueel accessoires om het gewenste kapsel te realiseren
  • Gebruikt de juiste producten om het gewenste resultaat te bekomen
  • Werkt het kapsel af
  • Voert de behandeling uit volgens de wens van de klant

Probleemoplossende vaardigheden

Motorische vaardigheden

  • Zorgt voor de orde en netheid van de werkpost
  • Controleert en zet het materieel klaar
  • Bereidt het te gebruiken materieel en producten eigen aan de activiteit voor
  • Maakt (oog)contact met de klant bij het binnentreden van het kapsalon
  • Neemt de jas van de klant aan en hangt deze weg
  • Begeleidt en installeert de klant
  • Beschermt de kledij van de klant
  • Borstelt en ontwart het haar
  • Brengt de gewenste haar- en huidverzorging aan en masseert eventueel de hoofdhuid
  • Toont het kapsel met behulp van een handspiegel
  • Werkt het kapsel bij indien nodig
  • Geeft de jas aan de klant
  • Begeleidt de klant naar de voordeur
  • Ruimt de gebruikte werkpost op na elke behandeling en reinigt deze
  • Reinigt het gebruikte materieel en ontsmet indien nodig
  • Brengt een fixerend product aan indien nodig
  • Geeft het haar vorm of volume (krullen, brushing,…)
  • Voert indien nodig een naverzorging uit
  • Voert indien nodig een voorverzorging uit
  • Brengt een product aan
  • Realiseert opsteekkapsels of vlechten
  • Reinigt de huid in functie van de verdere behandeling
  • Brengt producten aan volgens de gekozen behandeling
  • Past de massagetechniek toe
  • Verzorgt en onderhoudt de pruik, het haarstuk of de haarverlenging (snit, kleur..)
  • Plaatst de pruik, het haarstuk of de haarverlenging
  • Begeleidt de klant naar het onthaal voor de afrekening

Omgevingscontext

  • Het beroep wordt uitgeoefend in kapsalons of op verplaatsing. De beroepsuitoefening varieert naargelang de vestiging en volgens bepaalde factoren
  • Het beroep wordt uitgeoefend tijdens de dag, zowel in de week als tijdens het weekend (zaterdag en eventueel zondag naargelang de situatie)
  • Klantenstromen variëren volgens het uur van de dag, de dag van de week en de periode van het jaar
  • Preventief werken en zich houden aan regels en richtlijnen op vlak van veiligheid, gezondheid en hygiëne is belangrijk in functie van de eigen gezondheid en deze van de klant
  • Het beroep kan alleen of in teamverband uitgeoefend worden
  • De uitoefening van het beroep vraagt de nodige leergierigheid, flexibiliteit en creativiteit: het bijblijven met de evoluties en trends, het kunnen voldoen aan de variërende wensen van de klant …
  • De procedures en methoden die de werkwijze van de beroepsbeoefenaar bepalen, hangen af van de logica van het dienstentraject binnen het kapsalon

Handelingscontext

  • De beroepsbeoefenaar gaat op een gepaste manier om met verschillende soorten klanten met aandacht voor hun wensen en noden
  • De beroepsbeoefenaar handelt efficiënt, kwaliteitsvol en klantgericht in alle omstandigheden
  • Het handelen varieert naargelang de opdracht en de variatie in het werk
  • De beroepsbeoefenaar moet In functie van een behandeling een vooropgestelde tijd respecteren
  • De beroepsbeoefenaar moet meerdere (be)handelingen tegelijk kunnen uitvoeren of in het oog houden
  • De beroepsbeoefenaar gaat ecologisch en economisch om met producten
  • De beroepsbeoefenaar heeft voortdurend aandacht voor de preventie van of de bescherming tegen (beroeps)specifieke risico’s (bij zichzelf en/of bij de klant)
  • De beroepsbeoefenaar gaat voorzichtig en gepast om met producten en situaties, rekening houdend met de geldende regels of voorschriften
  • De beroepsbeoefenaar wisselt op een constructieve manier informatie uit met collega’s

Autonomie

Is zelfstandig in
  • het voorbereiden en uitvoeren van de in dit dossier opgenomen activiteiten
Is gebonden aan
  • de geldende regels van het kapsalon
  • veiligheids-, hygiëne-, gezondheids-, en milieureglementering
  • de vraag en wensen van de klant en de haalbaarheidsgraad van de realisatie (overleg met de klant om tot het beste, meest esthetische resultaat te komen)
Doet beroep op
  • de leidinggevende/collega in geval er nood is aan advies, raadgeving of bij problemen

Verantwoordelijkheid

  • Legt een afspraak vast met de klant
  • Bereidt de werkpost voor
  • Verwelkomt de klant en spoort de verwachtingen op
  • Bereidt voor op de toe te passen technieken
  • Past shampoos en specifieke haarverzorging toe
  • Toont het kapsel aan de klant
  • Neemt afscheid van de klant
  • Ruimt de werkpost op en maakt deze schoon
  • Neemt deel aan de organisatie van het kapsalon
  • Vormt het haar tijdelijk om (watergolf, brushen, föhnen)
  • Vormt het haar blijvend om (krullen, ontkrullen)
  • Voert een gelegenheidskapsel uit
  • Voert een make-up en/of manicure uit
  • Brengt pruiken, haarstukken of haarverlengingen aan

Attesten en voorwaardens

Wettelijke attesten en voorwaarden

Er zijn geen wettelijke attesten of voorwaarden vereist.