Textieltekenaar
BK-0514-1
Dit is de actuele versie van de beroepskwalificatie.
Globaal
Titel
Textieltekenaar
Definitie
De textieltekenaar zet een textielontwerp technisch om naar een digitaal dessin teneinde data voor de productie aan te leveren en het ontwerp productieklaar te maken
Niveau (VKS en EQF)
4
Jaar van erkenning
versie 1, 2020
Competenties
Opsomming competenties
- Competentie 1:
Werkt in teamverband
- Communiceert effectief en efficiënt
- Wisselt informatie uit met collega’s en verantwoordelijken
- Rapporteert aan leidinggevenden
- Werkt efficiënt samen met collega's
- Volgt aanwijzingen van verantwoordelijken op
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis van regels m.b.t. welzijn op het werk
- Basiskennis van registratie- en informatiesystemen
- Basiskennis van productieplanning
- Kennis van Frans (een gesprek kunnen voeren, documenten kunnen lezen met nadruk op vakterminologie)
- Kennis van Engels (een gesprek kunnen voeren, documenten kunnen lezen met nadruk op vakterminologie)
- Kennis van textielproductieproces
- Competentie 2:
Organiseert de eigen werkplek veilig, ordelijk en milieubewust
- Sorteert afval volgens de richtlijnen
- Houdt de werkplek schoon
- Bergt de eigen gereedschappen en hulpmiddelen op
- Ziet er op toe dat veiligheids- en milieuvoorschriften worden gerespecteerd
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis van regels m.b.t. welzijn op het werk
- Basiskennis van milieuzorgsystemen
- Kennis van regels van persoonlijke hygiëne
- Kennis van regels m.b.t. afvalsortering
- Kennis van milieuvoorschriften
- Competentie 3:
Ontwikkelt permanent de eigen deskundigheid
- Informeert zich over de ontwikkelingen in relatie tot de eigen werkzaamheden
- Volgt nieuwe evoluties op in relatie tot de eigen werkzaamheden
- Verwerft nieuwe kennis en vaardigheden in relatie tot de eigen werkzaamheden
- Deelt kennis met collega's
- met inbegrip van kennis:
- Kennis van Frans (een gesprek kunnen voeren, documenten kunnen lezen met nadruk op vakterminologie)
- Kennis van Engels (een gesprek kunnen voeren, documenten kunnen lezen met nadruk op vakterminologie)
- Kennis van sectorspecifieke software
- Competentie 4:
Ondersteunt bij het ontwikkelen van een volledige of gedeeltelijke collectie/concept
- Verzamelt informatie, materialen en toebehoren binnen het gekozen thema
- Ondersteunt bij het uitwerken van het beeld in een collage/moodboard
- Ondersteunt bij het inventariseren van de benodigdheden en de beschikbare productietechnieken
- Houdt rekening met esthetische (kleuren, kleurcomposities, …), technische en economische criteria
- Past het dessin aan aan de mogelijkheden van de infrastructuur en de capaciteiten van de medewerkers
- Houdt rekening met de impact van het ontwerp op het productieproces
- Gebruikt passende software
- met inbegrip van kennis:
- Kennis van sectorspecifieke software
- Kennis van communicatietechnieken
- Kennis van textielproductieproces
- Kennis van tekenstijlen en -technieken
- Kennis van het maken van een moodboard
- Kennis van het maken van composities
- Kennis van kleurenleer
- Grondige kennis van de eigenschappen en toepassingen van textielweefsels/grondstoffen
- Competentie 5:
Verfijnt en het punt het ontwerp uit naar specifieke technische vereisten
- Werkt een collectie/concept-item uit in een dessin (tekening of patroon)
- Vertrekt van een bestaand basisconcept of textielontwerp
- Reduceert de kleurkeuze
- Werkt het ontwerp uit in details
- Vult de tekening aan met technische specificaties
- Stuurt de keuze van materialen en kleuren bij in functie van de productietechnieken
- Maakt een dossier op
- met inbegrip van kennis:
- Kennis van textielproductieproces
- Kennis van tekenstijlen en -technieken
- Kennis van het maken van composities
- Kennis van kleurenleer
- Kennis van het berekenen van de resolutie en van maateenheden
- Grondige kennis van weven, breien, tuften en bedrukken
- Grondige kennis van technisch tekenen
- Grondige kennis van de productietechnieken (bedrukking, garendiktes, tapijtweven,…)
- Grondige kennis van de productiemachines (jacquardmachines, weefmachines, bedrukking, tuften, …)
- Grondige kennis van structuur en constructie van textielproducten
- Grondige kennis van bindingsleer
- Grondige kennis van ontwerpsoftware
- Grondige kennis van tekensoftware
- Competentie 6:
Past de tekening aan tot een definitief ontwerp
- Bespreekt de tekening met de textielontwerper
- Volgt de aan de aanwijzingen van de textielontwerper op
- Verwerkt de feedback
- Past het ontwerp technisch aan
- Werkt alternatieven uit
- Stelt het definitieve ontwerp op
- met inbegrip van kennis:
- Kennis van communicatietechnieken
- Kennis van textielproductieproces
- Kennis van het maken van composities
- Kennis van kleurenleer
- Kennis van het berekenen van de resolutie en van maateenheden
- Grondige kennis van technisch tekenen
- Grondige kennis van ontwerpsoftware
- Grondige kennis van tekensoftware
- Competentie 7:
Selecteert en brengt de tekening in in het CAD/CAM-systeem
- Voert alle nodige info voor het weven, breien, tuften of bedrukken van het ontwerp in
- Maakt bindingskeuzes om het ontwerp maximaal tot zijn recht te laten komen
- Gebruikt bijkomende machineparameters zoals inslagsturing, zelfkanten,…
- Gebruikt specifieke ontwerp- en tekensoftware
- Werkt het ontwerp uit
- Controleert de kwaliteit van het werk
- Verwerkt feedback in het ontwerp
- Zoekt oplossingen voor problemen
- Zet het ontwerp om in een productiefile
- Houdt alle verzamelde informatie voor de realisatie van het product bij in een dossier
- met inbegrip van kennis:
- Kennis van textielproductieproces
- Kennis van het berekenen van de resolutie en van maateenheden
- Kennis van archiveermogelijkheden
- Grondige kennis van de eigenschappen en toepassingen van textielweefsels/grondstoffen
- Grondige kennis van weven, breien, tuften en bedrukken
- Grondige kennis van de productietechnieken (bedrukking, garendiktes, tapijtweven,…)
- Grondige kennis van de productiemachines (jacquardmachines, weefmachines, bedrukking, tuften, …)
- Grondige kennis van structuur en constructie van textielproducten
- Grondige kennis van bindingsleer
- Grondige kennis van ontwerpsoftware
- Grondige kennis van tekensoftware
- Competentie 8:
Controleert en evalueert de vervaardigde stalen
- Laat een staal maken
- Volgt het maken van stalen op
- Corrigeert technische fouten in het dessin
- Brengt verbeteringen aan het dessin aan in samenspraak met de textielontwerper
- Beoordeelt het staal technisch
- Beoordeelt de mate waarin het staal overeenkomt met het gekozen ontwerp
- Beslist in overleg welke wijzigingen in het ontwerp en/of de verwerking nodig zijn
- met inbegrip van kennis:
- Kennis van Frans (een gesprek kunnen voeren, documenten kunnen lezen met nadruk op vakterminologie)
- Kennis van Engels (een gesprek kunnen voeren, documenten kunnen lezen met nadruk op vakterminologie)
- Kennis van communicatietechnieken
- Kennis van textielproductieproces
- Grondige kennis van weven, breien, tuften en bedrukken
- Grondige kennis van de productiemachines (jacquardmachines, weefmachines, bedrukking, tuften, …)
- Grondige kennis van structuur en constructie van textielproducten
- Grondige kennis van bindingsleer
- Competentie 9:
Beheert het archief van de dessins en de stalen
- Beheert de technische gegevens van de dessins
- Raadpleegt en maakt gebruik van servers en/of dragers voor de dataopslag/databeheer
- met inbegrip van kennis:
- Kennis van sectorspecifieke software
- Kennis van archiveermogelijkheden
Beschrijving competenties a.d.h.v. de descriptorelementen
Kennis
- Basiskennis van milieuzorgsystemen
- Basiskennis van productieplanning
- Basiskennis van regels m.b.t. welzijn op het werk
- Basiskennis van registratie- en informatiesystemen
- Kennis van archiveermogelijkheden
- Kennis van communicatietechnieken
- Kennis van Engels (een gesprek kunnen voeren, documenten kunnen lezen met nadruk op vakterminologie)
- Kennis van Frans (een gesprek kunnen voeren, documenten kunnen lezen met nadruk op vakterminologie)
- Kennis van het berekenen van de resolutie en van maateenheden
- Kennis van het maken van composities
- Kennis van het maken van een moodboard
- Kennis van kleurenleer
- Kennis van milieuvoorschriften
- Kennis van regels m.b.t. afvalsortering
- Kennis van regels van persoonlijke hygiëne
- Kennis van sectorspecifieke software
- Kennis van tekenstijlen en -technieken
- Kennis van textielproductieproces
- Grondige kennis van bindingsleer
- Grondige kennis van de eigenschappen en toepassingen van textielweefsels/grondstoffen
- Grondige kennis van de productiemachines (jacquardmachines, weefmachines, bedrukking, tuften, …)
- Grondige kennis van de productietechnieken (bedrukking, garendiktes, tapijtweven,…)
- Grondige kennis van ontwerpsoftware
- Grondige kennis van structuur en constructie van textielproducten
- Grondige kennis van technisch tekenen
- Grondige kennis van tekensoftware
- Grondige kennis van weven, breien, tuften en bedrukken
Cognitieve vaardigheden
- Beheert de technische gegevens van de dessins
- Beoordeelt de mate waarin het staal overeenkomt met het gekozen ontwerp
- Beoordeelt het staal technisch
- Bergt de eigen gereedschappen en hulpmiddelen op
- Beslist in overleg welke wijzigingen in het ontwerp en/of de verwerking nodig zijn
- Bespreekt de tekening met de textielontwerper
- Communiceert effectief en efficiënt
- Controleert de kwaliteit van het werk
- Deelt kennis met collega's
- Gebruikt bijkomende machineparameters zoals inslagsturing, zelfkanten,…
- Gebruikt passende software
- Houdt alle verzamelde informatie voor de realisatie van het product bij in een dossier
- Houdt de werkplek schoon
- Houdt rekening met de impact van het ontwerp op het productieproces
- Houdt rekening met esthetische (kleuren, kleurcomposities, …), technische en economische criteria
- Informeert zich over de ontwikkelingen in relatie tot de eigen werkzaamheden
- Laat een staal maken
- Maakt bindingskeuzes om het ontwerp maximaal tot zijn recht te laten komen
- Maakt een dossier op
- Ondersteunt bij het inventariseren van de benodigdheden en de beschikbare productietechnieken
- Ondersteunt bij het uitwerken van het beeld in een collage/moodboard
- Past het dessin aan aan de mogelijkheden van de infrastructuur en de capaciteiten van de medewerkers
- Raadpleegt en maakt gebruik van servers en/of dragers voor de dataopslag/databeheer
- Rapporteert aan leidinggevenden
- Reduceert de kleurkeuze
- Sorteert afval volgens de richtlijnen
- Stelt het definitieve ontwerp op
- Vertrekt van een bestaand basisconcept of textielontwerp
- Verwerft nieuwe kennis en vaardigheden in relatie tot de eigen werkzaamheden
- Verwerkt de feedback
- Verwerkt feedback in het ontwerp
- Verzamelt informatie, materialen en toebehoren binnen het gekozen thema
- Voert alle nodige info voor het weven, breien, tuften of bedrukken van het ontwerp in
- Volgt aanwijzingen van verantwoordelijken op
- Volgt de aan de aanwijzingen van de textielontwerper op
- Volgt het maken van stalen op
- Volgt nieuwe evoluties op in relatie tot de eigen werkzaamheden
- Vult de tekening aan met technische specificaties
- Werkt efficiënt samen met collega's
- Werkt het ontwerp uit
- Werkt het ontwerp uit in details
- Wisselt informatie uit met collega’s en verantwoordelijken
- Zet het ontwerp om in een productiefile
- Ziet er op toe dat veiligheids- en milieuvoorschriften worden gerespecteerd
Probleemoplossende vaardigheden
- Brengt verbeteringen aan het dessin aan in samenspraak met de textielontwerper
- Corrigeert technische fouten in het dessin
- Past het ontwerp technisch aan
- Stuurt de keuze van materialen en kleuren bij in functie van de productietechnieken
- Werkt alternatieven uit
- Zoekt oplossingen voor problemen
Motorische vaardigheden
- Gebruikt specifieke ontwerp- en tekensoftware
- Werkt een collectie/concept-item uit in een dessin (tekening of patroon)
Omgevingscontext
- Binnen dit beroep is het werken in team en een doeltreffende communicatie van belang
- De beroepsbeoefenaar moet voortdurend open staan voor nieuwe technologische ontwikkelingen
- De beroepsuitoefening is gebonden aan normen en reglementering inzake veiligheid, gezondheid, hygiëne, welzijn, milieu en vestiging
- De uitoefening van het beroep vraagt leergierigheid en creativiteit
- De uitvoering van dit beroep vraagt afstemming met de betrokken afdelingen in functie van een optimale technische aanpassing van het ontwerp. Hij/zij krijgt de opdracht van de textielontwerper en kan hierbinnen aanpassingen doen.
- Dit beroep vereist bijzondere aandacht voor een correcte en ergonomische houding
- Dit beroep vergt frequent beeldschermgebruik en wordt over een lange periode zittend uitgevoerd
- Dit beroep wordt in een context uitgeoefend waarin ontwerpen van textielproducten omgezet worden naar dessins
- Dit beroep wordt in uitgevoerd in een preproductie omgeving waarbij dezelfde productiestappen doorlopen worden
- Dit beroep wordt uitgeoefend in industriële textielbedrijven voor het produceren van textielartikelen
- Het wordt overwegend uitgeoefend in een dag-systeem
- Werken met de nodige flexibiliteit is vereist
Handelingscontext
- De textieltekenaar communiceert efficiënt en effectief
- De textieltekenaar gaat zorgvuldig, economisch en ecologisch omgaan met producten en materieel
- De textieltekenaar houdt rekening met veiligheidsvoorschriften
- De textieltekenaar houdt steeds rekening met de verwachtingen van de textielontwerper
- De textieltekenaar is zich bewust van de mogelijke impact van zijn handelingen
- De textieltekenaar werkt in teamverband
- De textieltekenaar werkt onder een sterke vorm van concentratie rond de uitvoeringsvereisten
- De uitoefening van het beroep vergt een zekere mate aan technisch inzicht
Autonomie
Is zelfstandig in
- het beoordelen van het staal
- het omzetten van een ontwerp naar een dessin
Is gebonden aan
- de haalbaarheidsgraad van de uit te voeren opdracht (productieplanning, eigenschappen van de grondstoffen, …)
- deadlines en planning
- het ontwerp van de textielontwerper
- veiligheids-, hygiëne-, gezondheids- en milieureglementering
Doet beroep op
- de textielontwerper voor het aanleveren van het ontwerp
- de tufter, wever, breier en bedrukker voor het technisch uitvoeren van het dessin
Verantwoordelijkheid
- Beheert het archief van de dessins en de stalen
- Controleert en evalueert de vervaardigde stalen
- Ondersteunt bij het ontwikkelen van een volledige of gedeeltelijke collectie/concept
- Ontwikkelt permanent de eigen deskundigheid
- Organiseert de eigen werkplek veilig, ordelijk en milieubewust
- Past de tekening aan tot een definitief ontwerp
- Selecteert en brengt de tekening in in het CAD/CAM-systeem
- Verfijnt en het punt het ontwerp uit naar specifieke technische vereisten
- Werkt in teamverband
Wettelijke attesten en voorwaarden
Er zijn geen wettelijke attesten of voorwaarden vereist.