Amateur cineast
BK-0414-2
Dit is de actuele versie van de beroepskwalificatie.
Globaal
Titel
Amateur cineast
Definitie
De amateur cineast maakt in de vrije tijd audiovisueel werk met behulp van audiovisuele technieken teneinde zich artistiek uit te drukken en te ontplooien.
Niveau (VKS en EQF)
5
Jaar van erkenning
versie 2, 2019
Competenties
Opsomming competenties
Transversaal algemeen
- Competentie 1:
Werkt samen
- Communiceert gepast met alle betrokken actoren.
- Overlegt over de voorbereiding en uitvoering.
- Doet een eigen inbreng.
- Respecteert de inbreng van anderen.
- Stelt zich flexibel op.
- Werkt mee aan het groepsbelang.
- Enthousiasmeert anderen.
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis van communicatietechnieken
- Competentie 2:
Coördineert de activiteiten van een groep
- Stelt een planning op en past ze aan wijzigende omstandigheden aan.
- Verdeelt taken en verantwoordelijkheden.
- Informeert, begeleidt, stuurt en motiveert groepsleden.
- Organiseert en leidt groepsoverleg.
- Heeft oog voor de mogelijkheden van groepsleden.
- Evalueert samen met de groepsleden.
- Verschaft de groepsleden het nodige materiaal.
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis van communicatietechnieken
- Basiskennis van groepsmanagement
- Competentie 3:
Functioneert binnen een groep
- Beleeft de kunstuitvoering samen met anderen.
- Leert bij en vervolmaakt zich door samen te creëren.
- Kan omgaan met conflicten.
- Is resultaatgericht.
- Inspireert anderen.
- Creëert en waakt over de groepsdynamiek.
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis van communicatietechnieken
- Basiskennis van groepsmanagement
- Competentie 4:
Werkt met oog voor het eigen welzijn en het welzijn van anderen
- Handelt ergonomisch verantwoord.
- Gaat veilig om met materiaal.
- Signaleert risico’s.
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis ergonomie
- Basiskennis van veiligheidsregels
Transversaal creëren
- Competentie 5:
Ontwikkelt artistieke concepten en ideeën
- Integreert opgedane inzichten in het creatieve proces.
- Verzamelt basismateriaal.
- Analyseert basismateriaal.
- Werkt aan een persoonlijke visie.
- Werkt aan een collectieve visie.
- Gaat scheppend, associatief en (re)productief om met intuïties.
- Interageert met andere artistieke disciplines.
- Transformeert waarnemingen en indrukken in artistieke ideeën.
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis van andere artistieke disciplines
- Basiskennis van audiovisueel materiaal
- Basiskennis van creatieve processen in de audiovisuele sector
- Basiskennis van de geschiedenis van film- en audiovisuele technieken
- Basiskennis van film- en audiovisuele geschiedenis regisseurs, monteurs, cameramannen …
- Basiskennis van het audiovisuele landschap
- Competentie 6:
Zet artistieke concepten en ideeën om in een uitvoerbaar geheel
- Geeft vorm aan verbeelding.
- Kiest materialen, technieken en methodes.
- Hanteert materialen, technieken en methodes.
- Interageert met betrokken medewerkers.
- Bewaakt de artistieke visie.
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis van het bewaken van een artistieke visie
- Basiskennis van het interageren met betrokken medewerkers
- Kennis van audiovisuele materialen, technieken en methodes
- Kennis van het hanteren van audiovisuele materialen, technieken en methodes
- Competentie 7:
Ontwikkelt een eigen artistieke praktijk
- Heeft oog voor maatschappelijke en artistieke tendensen.
- Heeft oog voor artistieke en culturele praktijken.
- Heeft oog voor technieken en technologische trends in relatie tot de eigen werkzaamheden.
- Onderzoekt in functie van de eigen artistieke praktijk.
- Reflecteert over eigen werk en over de eigen praktijk.
- Ontwikkelt een eigen artistieke taal.
- Heeft oog voor de eigen artistieke ontwikkeling.
- Ontwikkelt de eigen deskundigheid..
- Gaat constructief om met feedback.
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis van artistieke en culturele praktijken
- Basiskennis van maatschappelijke en artistieke tendensen
- Basiskennis van technieken en technologische trends in relatie tot de eigen werkzaamheden
Specifieke activiteiten
- Competentie 8:
Werkt technisch verantwoorde en creatieve concepten uit in een film- of audiovisueel project
- Past vernieuwing en originaliteit toe in het concept.
- Vertaalt concepten naar de praktijk.
- Schrijft en/of werkt een scenario uit.
- Gebruikt audiovisuele technieken
- Houdt rekening met esthetische en technische criteria.
- Kiest apparatuur.
- Voert locatieonderzoek uit.
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis audiovisuele apparatuur
- Basiskennis van de geschiedenis van film- en audiovisuele technieken
- Basiskennis van film- en audiovisuele geschiedenis
- Basiskennis van scenarioschrijven
- Basiskennis van types audiovisuele en filmproducten (film, reportage ...)
- Kennis van audiovisuele technieken (compositie, kadrage, camerastandpunt, camerabewegingen, montagemogelijkheden, lichtgevoeligheid, lichtwaarde …)
- Competentie 9:
Treft organisatorische voorbereidingen
- Houdt rekening met de beschikbare tijd, budgetten en technische beperkingen.
- Neemt deel aan overleg.
- Analyseert de nood aan acteurs, technische medewerkers …
- Bespreekt het concept of het scenario met acteurs, technische medewerkers …
- Kiest locaties, decors, kostuums, licht, geluid …
- Werkt een opname- en montageplanning uit.
- Volgt de planning op.
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis opname- en montageplanning
- Basiskennis van budgetbeheer
- Basiskennis van communicatietechnieken
- Basiskennis van groepsmanagement
- Competentie 10:
Treft technische voorbereidingen
- Kiest apparatuur (cameratype, lens, statief, filters, microfoons …).
- Selecteert belichtingsmateriaal.
- Installeert het opname-, belichtings- en videomateriaal op de opnamelocatie.
- Bepaalt de positie van verlichting, decorstukken, persoon of object.
- Houdt rekening met licht en weersomstandigheden bij buitenopnames.
- Instrueert personen tijdens het treffen van technische voorbereidingen.
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis audiovisuele apparatuur
- Basiskennis belichting
- Basiskennis belichtingsmateriaal
- Competentie 11:
Realiseert de opnames
- Selecteert audiovisuele technieken.
- Manifesteert een persoonlijke stijl.
- Stelt de camera en de belichting in.
- Stelt de geluidsapparatuur in.
- Bedient het opnamemateriaal.
- Bewaakt de technische beeld- en geluidskwaliteit.
- Geeft aanwijzingen aan acteurs, technische medewerkers …
- Improviseert bij onverwachte gebeurtenissen op de set.
- Houdt rekening met licht en weersomstandigheden bij buitenopnames.
- Instrueert personen tijdens het realiseren van opnames.
- Respecteert eigendomsrechten en regelt toestemming voor gebruik tijdens het realiseren van opnames.
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis audiovisuele opnametechnieken
- Basiskennis belichting
- Basiskennis intellectueel eigendomsrecht
- Kennis audiovisueel materiaal
- Competentie 12:
Selecteert opnamemateriaal
- Verzamelt opnames en laadt ze in in de computer.
- Zet het aangeleverde beeldmateriaal om naar andere formaten om het te kunnen monteren.
- Bekijkt de ongemonteerde opnames.
- Selecteert opnamemateriaal in functie van het scenario.
- Selecteert opnamemateriaal op basis van inhoudelijke en technische kwaliteit.
- Hanteert eigen en/of collectieve artistieke criteria.
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis audiovisuele opname- en weergavemateriaal
- Basiskennis van compositie.
- Basiskennis van film- en audiovisuele geschiedenis regisseurs, monteurs, cameramannen …
- Basiskennis van kleurenleer.
- Basiskennis van software voor digitale bewerking van beeld- en geluidsmateriaal
- Kennis eigen en/of collectieve artistieke criteria
- Competentie 13:
Monteert opnamemateriaal
- Bepaalt de volgorde van de beeld- en geluidsfragmenten
- Monteert de geselecteerde beeld- en geluidsfragmenten in de gewenste volgorde en kort ze indien nodig in.
- Kiest geluidsmateriaal naargelang de in beeld gebrachte thema’s (muziek, geluidseffecten, voice off, voice over, soundscapes …).
- Voegt geluidsmateriaal toe naargelang de in beeld gebrachte thema’s (muziek, geluidseffecten, voice off, voice over, soundscapes …).
- Synchroniseert geluid met beeld.
- Maakt generieken, ondertitels, logo’s …
- Voegt generieken, ondertitels, logo’s … toe
- Kiest software voor digitale bewerking van beeld- en geluidsmateriaal
- Gebruikt software voor digitale bewerking van beeld- en geluidsmateriaal
- Respecteert eigendomsrechten en regelt toestemming voor gebruik tijdens het monteren van opnamemateriaal
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis intellectueel eigendomsrecht
- Basiskennis van audiovisuele montagetechnieken
- Basiskennis van de procedures om eigendomsrechten te regelen
- Basiskennis van digitale beeldbewerking
- Basiskennis van lay-out en vormgeving
- Basiskennis van software voor digitale bewerking van beeld- en geluidsmateriaal
- Competentie 14:
Treedt naar buiten met audiovisueel materiaal
- Bepaalt wanneer het werk kan getoond worden.
- Bepaalt langs welke kanalen audiovisueel werk getoond wordt.
- Maakt een selectie van te tonen werk in functie van kanaal en doel.
- Hanteert eigen artistieke criteria.
- Bewaakt de artistieke kwaliteit van de presentatiewijze.
- Kiest bewust voor een bepaalde vormgeving.
- Bepaalt de frequentie en wijze van communicatie.
- Toont zijn werk aan andere amateurcineasten.
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis presentatiewijzen
- Basiskennis van kanalen (wedstrijden, groepstentoonstelling, solotentoonstelling, portfolio, online …) langs dewelke audiovisueel werk getoond wordt.
- Kennis van eigen artistieke criteria
- Competentie 15:
Voorziet in het basisonderhoud van materiaal, apparatuur en accessoires
- Houdt zich aan onderhoudsrichtlijnen (fabrikanteninstructies …).
- Bewaart materiaal en apparatuur zorgvuldig.
- Controleert regelmatig de correcte werking van materiaal, apparatuur en accessoires.
- Reinigt regelmatig materiaal, apparatuur en accessoires.
- Vervangt indien nodig defecte onderdelen.
- Controleert de staat van de apparatuur.
- Sluit mogelijke oorzaken van problemen één na één uit.
- Voert reparaties uit.
- Besteedt reparaties uit.
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis bewaar- en onderhoudsvoorschriften
- Basiskennis reiniging audiovisueel materiaal
- Basiskennis reparatie audiovisueel materiaal
- Basiskennis werking audiovisueel materiaal
Beschrijving competenties a.d.h.v. de descriptorelementen
Kennis
- Basiskennis audiovisuele apparatuur
- Basiskennis audiovisuele opname- en weergavemateriaal
- Basiskennis audiovisuele opnametechnieken
- Basiskennis belichting
- Basiskennis belichtingsmateriaal
- Basiskennis bewaar- en onderhoudsvoorschriften
- Basiskennis ergonomie
- Basiskennis intellectueel eigendomsrecht
- Basiskennis opname- en montageplanning
- Basiskennis presentatiewijzen
- Basiskennis reiniging audiovisueel materiaal
- Basiskennis reparatie audiovisueel materiaal
- Basiskennis van andere artistieke disciplines
- Basiskennis van artistieke en culturele praktijken
- Basiskennis van audiovisueel materiaal
- Basiskennis van audiovisuele montagetechnieken
- Basiskennis van budgetbeheer
- Basiskennis van communicatietechnieken
- Basiskennis van compositie.
- Basiskennis van creatieve processen in de audiovisuele sector
- Basiskennis van de geschiedenis van film- en audiovisuele technieken
- Basiskennis van de procedures om eigendomsrechten te regelen
- Basiskennis van digitale beeldbewerking
- Basiskennis van film- en audiovisuele geschiedenis
- Basiskennis van film- en audiovisuele geschiedenis regisseurs, monteurs, cameramannen …
- Basiskennis van groepsmanagement
- Basiskennis van het audiovisuele landschap
- Basiskennis van het bewaken van een artistieke visie
- Basiskennis van het interageren met betrokken medewerkers
- Basiskennis van kanalen (wedstrijden, groepstentoonstelling, solotentoonstelling, portfolio, online …) langs dewelke audiovisueel werk getoond wordt.
- Basiskennis van kleurenleer.
- Basiskennis van lay-out en vormgeving
- Basiskennis van maatschappelijke en artistieke tendensen
- Basiskennis van scenarioschrijven
- Basiskennis van software voor digitale bewerking van beeld- en geluidsmateriaal
- Basiskennis van technieken en technologische trends in relatie tot de eigen werkzaamheden
- Basiskennis van types audiovisuele en filmproducten (film, reportage ...)
- Basiskennis van veiligheidsregels
- Basiskennis werking audiovisueel materiaal
- Kennis audiovisueel materiaal
- Kennis eigen en/of collectieve artistieke criteria
- Kennis van audiovisuele materialen, technieken en methodes
- Kennis van audiovisuele technieken (compositie, kadrage, camerastandpunt, camerabewegingen, montagemogelijkheden, lichtgevoeligheid, lichtwaarde …)
- Kennis van eigen artistieke criteria
- Kennis van het hanteren van audiovisuele materialen, technieken en methodes
Cognitieve vaardigheden
- Analyseert basismateriaal.
- Analyseert de nood aan acteurs, technische medewerkers …
- Bekijkt de ongemonteerde opnames.
- Beleeft de kunstuitvoering samen met anderen.
- Bepaalt de frequentie en wijze van communicatie.
- Bepaalt de positie van verlichting, decorstukken, persoon of object.
- Bepaalt de volgorde van de beeld- en geluidsfragmenten
- Bepaalt langs welke kanalen audiovisueel werk getoond wordt.
- Bepaalt wanneer het werk kan getoond worden.
- Bespreekt het concept of het scenario met acteurs, technische medewerkers …
- Besteedt reparaties uit.
- Bewaakt de artistieke kwaliteit van de presentatiewijze.
- Bewaakt de artistieke visie.
- Bewaakt de technische beeld- en geluidskwaliteit.
- Communiceert gepast met alle betrokken actoren.
- Creëert en waakt over de groepsdynamiek.
- Doet een eigen inbreng.
- Enthousiasmeert anderen.
- Evalueert samen met de groepsleden.
- Gaat constructief om met feedback.
- Gaat scheppend, associatief en (re)productief om met intuïties.
- Gebruikt audiovisuele technieken
- Geeft aanwijzingen aan acteurs, technische medewerkers …
- Geeft vorm aan verbeelding.
- Hanteert eigen artistieke criteria.
- Hanteert eigen en/of collectieve artistieke criteria.
- Heeft oog voor artistieke en culturele praktijken.
- Heeft oog voor de eigen artistieke ontwikkeling.
- Heeft oog voor de mogelijkheden van groepsleden.
- Heeft oog voor maatschappelijke en artistieke tendensen.
- Heeft oog voor technieken en technologische trends in relatie tot de eigen werkzaamheden.
- Houdt rekening met de beschikbare tijd, budgetten en technische beperkingen.
- Houdt rekening met esthetische en technische criteria.
- Houdt rekening met licht en weersomstandigheden bij buitenopnames.
- Houdt zich aan onderhoudsrichtlijnen (fabrikanteninstructies …).
- Informeert, begeleidt, stuurt en motiveert groepsleden.
- Inspireert anderen.
- Instrueert personen tijdens het realiseren van opnames.
- Instrueert personen tijdens het treffen van technische voorbereidingen.
- Integreert opgedane inzichten in het creatieve proces.
- Interageert met andere artistieke disciplines.
- Interageert met betrokken medewerkers.
- Is resultaatgericht.
- Kan omgaan met conflicten.
- Kiest apparatuur.
- Kiest apparatuur (cameratype, lens, statief, filters, microfoons …).
- Kiest bewust voor een bepaalde vormgeving.
- Kiest geluidsmateriaal naargelang de in beeld gebrachte thema’s (muziek, geluidseffecten, voice off, voice over, soundscapes …).
- Kiest locaties, decors, kostuums, licht, geluid …
- Kiest materialen, technieken en methodes.
- Kiest software voor digitale bewerking van beeld- en geluidsmateriaal
- Leert bij en vervolmaakt zich door samen te creëren.
- Maakt een selectie van te tonen werk in functie van kanaal en doel.
- Maakt generieken, ondertitels, logo’s …
- Manifesteert een persoonlijke stijl.
- Neemt deel aan overleg.
- Onderzoekt in functie van de eigen artistieke praktijk.
- Ontwikkelt de eigen deskundigheid..
- Ontwikkelt een eigen artistieke taal.
- Organiseert en leidt groepsoverleg.
- Overlegt over de voorbereiding en uitvoering.
- Past vernieuwing en originaliteit toe in het concept.
- Reflecteert over eigen werk en over de eigen praktijk.
- Respecteert de inbreng van anderen.
- Respecteert eigendomsrechten en regelt toestemming voor gebruik tijdens het monteren van opnamemateriaal
- Respecteert eigendomsrechten en regelt toestemming voor gebruik tijdens het realiseren van opnames.
- Schrijft en/of werkt een scenario uit.
- Selecteert audiovisuele technieken.
- Selecteert belichtingsmateriaal.
- Selecteert opnamemateriaal in functie van het scenario.
- Selecteert opnamemateriaal op basis van inhoudelijke en technische kwaliteit.
- Signaleert risico’s.
- Stelt een planning op en past ze aan wijzigende omstandigheden aan.
- Stelt zich flexibel op.
- Toont zijn werk aan andere amateurcineasten.
- Transformeert waarnemingen en indrukken in artistieke ideeën.
- Verdeelt taken en verantwoordelijkheden.
- Verschaft de groepsleden het nodige materiaal.
- Vertaalt concepten naar de praktijk.
- Verzamelt basismateriaal.
- Voert locatieonderzoek uit.
- Volgt de planning op.
- Werkt aan een collectieve visie.
- Werkt aan een persoonlijke visie.
- Werkt een opname- en montageplanning uit.
- Werkt mee aan het groepsbelang.
Probleemoplossende vaardigheden
- Improviseert bij onverwachte gebeurtenissen op de set.
- Sluit mogelijke oorzaken van problemen één na één uit.
Motorische vaardigheden
- Bedient het opnamemateriaal.
- Bewaart materiaal en apparatuur zorgvuldig.
- Controleert de staat van de apparatuur.
- Controleert regelmatig de correcte werking van materiaal, apparatuur en accessoires.
- Gaat veilig om met materiaal.
- Gebruikt software voor digitale bewerking van beeld- en geluidsmateriaal
- Handelt ergonomisch verantwoord.
- Hanteert materialen, technieken en methodes.
- Installeert het opname-, belichtings- en videomateriaal op de opnamelocatie.
- Monteert de geselecteerde beeld- en geluidsfragmenten in de gewenste volgorde en kort ze indien nodig in.
- Reinigt regelmatig materiaal, apparatuur en accessoires.
- Stelt de camera en de belichting in.
- Stelt de geluidsapparatuur in.
- Synchroniseert geluid met beeld.
- Vervangt indien nodig defecte onderdelen.
- Verzamelt opnames en laadt ze in in de computer.
- Voegt geluidsmateriaal toe naargelang de in beeld gebrachte thema’s (muziek, geluidseffecten, voice off, voice over, soundscapes …).
- Voegt generieken, ondertitels, logo’s … toe
- Voert reparaties uit.
- Zet het aangeleverde beeldmateriaal om naar andere formaten om het te kunnen monteren.
Omgevingscontext
- De amateur cineast is actief in de amateurkunstensector. De omgeving is artistiek/creatief.
- De amateur cineast is actief in diverse omgevingen en omstandigheden zowel binnen als buiten.
- De amateur cineast is actief uit interesse.
- De amateur cineast kan voor een organisator of opdrachtgever werken.
- De amateur cineast werkt alleen of in teamverband.
- De kunstbeoefening gebeurt meestal in de vrije tijd.
- Er is tijdsdruk als er in teamverband wordt samengewerkt.
- Het artistiek proces bepaalt de volgorde van uitvoering van de verschillende activiteiten.
- Het gebonden zijn aan techniek bepaalt de werkwijze van de amateurcineast.
- Resultaatgerichtheid en concentratie zijn belangrijke eigenschappen.
Handelingscontext
- De amateur cineast heeft bijzondere aandacht voor de (artistieke/creatieve) context van het eindproduct.
- De amateur cineast heeft oog voor de tevredenheid van de eventuele opdrachtgever en het publiek door met zorg, precisie en toewijding te werken.
- De amateur cineast heeft oog voor esthetiek.
- De amateur cineast is actief betrokken bij de omgeving en gaat er flexibel mee om.
- De handelingscontext is zeer afwisselend hetgeen reflectief handelen vereist.
- Er is resultaatgerichtheid wat concentratie en nauwkeurigheid vergt.
- Het functioneren in een groep vraagt een zekere flexibiliteit.
Autonomie
Is zelfstandig in
- het bedenken van concepten.
- het gebruiken van audiovisuele technieken.
- het kiezen van de geschikte apparatuur.
- het naar buiten treden met zijn werk.
- het realiseren van opnames en in het selecteren en monteren van het opnamemateriaal.
- het schrijven en/of uitwerken van een scenario.
- het treffen van de organisatorische voorbereidingen.
- het treffen van de technische voorbereidingen (apparatuur, materiaal, belichting, omstandigheden …).
- het uitvoeren van een locatieonderzoek.
- het voorzien in het basisonderhoud van materiaal, apparatuur en accessoires.
- zijn bijdrage in het uitwerken tot een artistiek product.
Is gebonden aan
- de technische mogelijkheden van de gebruikte apparatuur.
- de uitvoerbaarheid van het bedachte concept.
- de wensen van de eventuele opdrachtgever.
- het intellectueel eigendomsrecht.
Doet beroep op
- acteurs, technische medewerkers …
- collega’s amateur cineasten in functie van feedback.
- de technische mogelijkheden van de gebruikte apparatuur.
Verantwoordelijkheid
- Coördineert de activiteiten van een groep
- Functioneert binnen een groep
- Monteert opnamemateriaal
- Ontwikkelt artistieke concepten en ideeën
- Ontwikkelt een eigen artistieke praktijk
- Realiseert de opnames
- Selecteert opnamemateriaal
- Treedt naar buiten met audiovisueel materiaal
- Treft organisatorische voorbereidingen
- Treft technische voorbereidingen
- Voorziet in het basisonderhoud van materiaal, apparatuur en accessoires
- Werkt met oog voor het eigen welzijn en het welzijn van anderen
- Werkt samen
- Werkt technisch verantwoorde en creatieve concepten uit in een film- of audiovisueel project
- Zet artistieke concepten en ideeën om in een uitvoerbaar geheel
Attesten en voorwaarden
Wettelijke attesten en voorwaarden
Er zijn geen wettelijke attesten of voorwaarden vereist.