Skip to Main Content
 

Beroepskwalificatie

Podiumtechnicus mechanica

 
BK-0249-2
 Dit is de actuele versie van de beroepskwalificatie.

Globaal

Titel

Podiumtechnicus mechanica

Definitie

De podiumtechnicus mechanica is verantwoordelijk voor podiummechanische systemen en hun bewegingen teneinde een voorstelling, concert, evenement,… volgens het artistiek concept, in interactie met de artiesten, technisch optimaal te laten verlopen.

Niveau (VKS en EQF)

5

Jaar van erkenning

versie 2, 2021

Competenties

Opsomming competenties

  • Competentie 1:
    Organiseert de eigen werkzaamheden met oog voor kwaliteit
    • Plant de dag zodat de activiteiten op tijd uitgevoerd worden
    • Treft voorbereidingen om de eigen opdracht optimaal uit te voeren
    • Leest en gebruikt plannen en materiaallijst
    • Verzamelt de nodige apparatuur en toebehoren
    • Evalueert de eigen werkzaamheden en stuurt desnoods bij
    • Gaat zuinig om met materialen, gereedschappen, tijd en vermijdt verspilling
    • Meldt onvoorziene omstandigheden aan de verantwoordelijke
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van tekstverwerking
    • Basiskennis van rekenbladen
    • Basiskennis van digitale communicatie (e-mail, agendabeheer,…)
    • Basiskennis van internet – zoekmethodes
    • Basiskennis van ruimtelijk meten (meetmethodes, berekenen)
    • Kennis van de verschillende werkcontexten (de podiumsector, festivals, evenementen, beurzen en tentoonstellingen)
    • Kennis van de principes van opslag, verpakking en markering van materiaal
    • Kennis van de opbouw van een technische tekening
    • Kennis van de productieprocessen eigen aan de sector
  • Competentie 2:
    Werkt in teamverband
    • Communiceert gepast en efficiënt
    • Wisselt informatie uit met collega’s en verantwoordelijken
    • Overlegt over de voorbereiding en uitvoering van de opdracht
    • Rapporteert aan de verantwoordelijke
    • Werkt efficiënt samen met collega's
    • Volgt aanwijzingen van verantwoordelijken op
    • Past zich flexibel aan (verandering van collega’s, …)
    • Meldt onvoorziene omstandigheden aan de verantwoordelijke
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van de verschillende werkcontexten (de podiumsector, festivals, evenementen, beurzen en tentoonstellingen)
    • Kennis van vakterminologie
    • Kennis van de productieprocessen eigen aan de sector
  • Competentie 3:
    Werkt met oog voor de eigen veiligheid tijdens het werken
    • Heft en tilt ergonomisch verantwoord
    • Werkt veilig op hoogte
    • Gaat veilig om met materiaal, gereedschap, toestellen, apparatuur,...
    • Gebruikt PBM's waar nodig
    • Signaleert risico's
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van de veiligheids- en milieuwetgeving (ARAB, VLAREM, Codex, AREI,…)
    • Kennis van de basisprincipes van risico’s en preventie
    • Kennis van de risico’s en veiligheidsmaatregelen bij het werken met machines, aangedreven gereedschap en handgereedschap
    • Kennis van ergonomische principes
    • Kennis van het veilig verplaatsen van goederen (palletwagen, flightcase,...)
    • Kennis van ladders en rolsteigers (soorten, eigenschappen, gebruik en controle)
    • Kennis van de werking van een eenpersoonshoogtewerker
    • Kennis van gehoorbescherming (risico’s, richtlijnen en maatregelen)
    • Kennis van het gebruik van PBM’s
    • Grondige kennis van de risico’s en veiligheidsmaatregelen bij het werken op hoogte
  • Competentie 4:
    Werkt mee aan een veilige en duurzame arbeidsomgeving
    • Werkt met oog voor de veiligheid van collega's, artiesten, het publiek en andere betrokkenen
    • Herkent, voorkomt en beschermt tegen specifieke risico’s zoals elektrische schokken, gehoorschade, gevaarlijke stoffen, struikelen, brand,…
    • Werkt met oog voor het duurzaam gebruik van materialen en energie
    • Stelt verbeterpunten en preventiemaatregelen voor
    • Informeert zich over de afspraken in niet-vertrouwde werkplekken
    • Houdt zich aan de afspraken van de werkplek
    • Brengt CBM's aan en gebruikt die waar nodig
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van de veiligheids- en milieuwetgeving (ARAB, VLAREM, Codex, AREI,…)
    • Kennis van de beveiliging van mechanische bevestigingen
    • Kennis van richtlijnen publieksveiligheid
    • Kennis van de meest voorkomende gevaarlijke producten binnen de podiumsector (risico’s, richtlijnen en maatregelen omtrent verven, vuurwerk,…)
    • Kennis van richtlijnen brandpreventie en bestrijding
    • Kennis van het gebruik van collectieve beschermingsmaatregelen
    • Kennis van EHBO
    • Kennis van elektrische veiligheid (risico’s, richtlijnen en maatregelen)
    • Kennis van de basisprincipes van duurzaamheid
  • Competentie 5:
    Vervoert het materiaal
    • Maakt materiaal transportklaar
    • Laadt en en lost het materiaal
    • Gebruikt gepaste hulpmiddelen
    • Controleert de lading op volledigheid en schade
    • Beveiligt de lading
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van de principes van opslag, verpakking en markering van materiaal
    • Kennis van de productieprocessen eigen aan de sector
    • Kennis van de methode van opbouw van een voorstelling (podiumorganisatie, logische werkvolgorde)
    • Kennis van ergonomische principes
    • Kennis van het veilig verplaatsen van goederen (palletwagen, flightcase,...)
    • Kennis van het gebruik van PBM’s
    • Kennis van laad- en zekeringstechnieken
  • Competentie 6:
    Richt de eigen werkplek in
    • Richt de eigen (tijdelijke) werkplek in rekening houdend met de algemene podiumorganisatie en de logische werkvolgorde
    • Past zich aan de gebruiken en omstandigheden van de locatie aan
    • Beschermt, beveiligt en slaat apparatuur en toebehoren op
    • Brengt aanduidingen en markeringen aan
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van de verschillende werkcontexten (de podiumsector, festivals, evenementen, beurzen en tentoonstellingen)
    • Kennis van de opbouw en kenmerken van een voorstellingsruimte
    • Kennis van de principes van opslag, verpakking en markering van materiaal
    • Kennis van de productieprocessen eigen aan de sector
    • Kennis van de methode van opbouw van een voorstelling (podiumorganisatie, logische werkvolgorde)
  • Competentie 7:
    Werkt op hoogte
    • Stelt ladders en rolsteigers op en gebruikt ze
    • Bedient en gebruikt een eenpersoonshoogtewerker
    • Beveiligt zich waar nodig
    • Houdt rekening met wat er onder het werkvlak gebeurt
    • Zorgt dat geen gereedschappen, onderdelen of hulpmiddelen kunnen vallen
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van de methode van opbouw van een voorstelling (podiumorganisatie, logische werkvolgorde)
    • Kennis van het gebruik van collectieve beschermingsmaatregelen
    • Kennis van ladders en rolsteigers (soorten, eigenschappen, gebruik en controle)
    • Kennis van de werking van een eenpersoonshoogtewerker
    • Kennis van het gebruik van PBM’s
    • Grondige kennis van de risico’s en veiligheidsmaatregelen bij het werken op hoogte
  • Competentie 8:
    Communiceert tijdens de voorstelling
    • Geeft accurate en gepaste informatie
    • Reageert gepast op ontvangen informatie
    • Communiceert aangepast aan de situatie
    • Communiceert met handgebaren
    • Gebruikt communicatieapparatuur
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van interne communicatieapparatuur (intercom, walkie talkies,…)
  • Competentie 9:
    Stuurt een team op de werkvloer aan
    • Communiceert de verwachte resultaten
    • Motiveert het team
    • Bewaakt het tijdsschema
    • Volgt de kwaliteit van het werk op
    • Stuurt bij waar nodig
    • Staat open voor voorstellen of bemerkingen
    • Geeft opbouwende, objectieve feedback
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van planningsmethodes
    • Kennis van communicatietechnieken bij het aansturen van een team
    • Kennis van motivatie- en coachingtechnieken bij het aansturen van een team
  • Competentie 10:
    Plant de opbouw
    • Gebruikt zaalplannen en technische documentatie
    • Past plan aan de locatie, de omstandigheden en de andere disciplines aan
    • Overlegt met de productieverantwoordelijke i.v.m. timing en plaatsgebruik
    • Plant kabelwegen
    • Plant de verdeling van signalen
    • Plant de verdeling van het elektrisch vermogen
    • Stelt de materiaallijst op
    • Stelt planning voor het team op
    • Maakt documentatie voor het team
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van kennis van elektriciteit (spanning, stroom, weerstand, hun eenheden, basisformules)
    • Basiskennis van kennis van de meettoestellen en hun gebruik
    • Basiskennis van kennis van basisschakelingen (serie, parallel, verschillende schakelaars,…)
    • Basiskennis van kennis van elektrische kabels (eigenschappen, codering, sectie en lengte en de impact ervan)
    • Basiskennis van decorbouw (lijm-, en verftechnieken, houtverbindingen en metalen bevestigingsmiddelen)
    • Basiskennis van kennis van de meest voorkomende elektrische stekkers (eigenschappen, coderingen en aanduidingen)
    • Basiskennis van kennis van methodiek voor deductief foutzoeken
    • Basiskennis van lichttechniek
    • Basiskennis van kennis van elektrische schema’s (symbolen, eendraadschema’s)
    • Basiskennis van geluidstechniek
    • Basiskennis van kennis van wisselspanning (eigenschappen en toepassingen)
    • Basiskennis van beeldtechniek
    • Basiskennis van kennis van vermogensberekening monofasig
    • Basiskennis van kennis van driefasespanning
    • Basiskennis van kennis van ster- driehoekschakelingen in functie van spanningsnetten
    • Basiskennis van kennis van vermogensberekening driefasig (dynamische belasting)
    • Basiskennis van kennis van beveiligingscomponenten (automaten, zekering en differentieel, hun eigenschappen en toepassingen)
    • Basiskennis van kennis van de basisconcepten van elektronische schakelingen (versterken van signalen, mengen van signalen, filters, …)
    • Kennis van planningsmethodes
    • Kennis van documentatiemethodes
    • Kennis van de impact van de verschillende technische disciplines op de opbouw
    • Kennis van regie en dramaturgie
  • Competentie 11:
    Coördineert de opbouw en demontage
    • Overlegt met andere betrokkenen en disciplines
    • Controleert de plaatsing en werking van toestellen en kabels
    • Controleert de instelling van toestellen
    • Spoort fouten op en verhelpt ze
    • Past plannen en lijsten aan
    • Bewaakt de planning
    • Past planning aan in overleg met andere betrokkenen
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van de verschillende werkcontexten (de podiumsector, festivals, evenementen, beurzen en tentoonstellingen)
    • Kennis van de productieprocessen eigen aan de sector
    • Kennis van de methode van opbouw van een voorstelling (podiumorganisatie, logische werkvolgorde)
    • Kennis van planningsmethodes
    • Kennis van motivatie- en coachingtechnieken bij het aansturen van een team
    • Kennis van overleg- en communicatietechnieken
    • Kennis van gepaste en efficiënte communicatietechnieken, eigen aan de sector
  • Competentie 12:
    Ontwikkelt continu de eigen praktijk
    • Informeert zich over de ontwikkelingen in relatie tot de eigen werkzaamheden
    • Identificeert de behoefte aan verdere ontwikkeling
    • Maakt zich vertrouwd met nieuwe evoluties
    • Verwerft nieuwe kennis en vaardigheden
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van de relevante informatiebronnen, eigen aan de sector
  • Competentie 13:
    Ontwikkelt de eigen loopbaan
    • Documenteert het eigen werk en carrière
    • Informeert zich over de bestaande markttrends
    • Bouwt een netwerk op en onderhoudt het (collega’s, klanten, werkgevers)
    • Promoot zichzelf
    • Onderzoekt potentiële projecten en verwerft opdrachten
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van instrumenten voor het documenteren van de eigen loopbaan (cv, portfolio,…)
    • Kennis van de netwerktechnieken, eigen aan de sector
  • Competentie 14:
    Ontwerpt een plan van de podiummechanica op basis van de artistieke intenties
    • Bespreekt de opdracht met de artistiek en/of productieverantwoordelijke
    • Vormt zich een omvattend beeld van de productie
    • Volgt repetities en productievergaderingen op
    • Stelt knelpunten of problemen vast
    • Houdt rekening met de technische vereisten, het budget, het beschikbaar materiaal
    • Houdt rekening met de belastbaarheid van ophangpunten
    • Zet het artistiek concept om in een podiummechanisch plan
    • Bepaalt het type en de positie van de ophangsystemen en toestellen
    • Legt de opstelling, instelling en eigenschappen van apparatuur en gebruikte toebehoren vast
    • Bepaalt de benodigde hulpmiddelen (Hoogwerkers, …)
    • Berekent de statische en dynamische krachten
    • Tekent het podiummechanisch plan gebruik makend van gangbare methodes en normen
    • Documenteert het podiummechanisch plan met lijsten, berekeningen, …
    • Gebruikt CAD-software
    • Gebruikt visualisatiesoftware
    • Presenteert en bespreekt het technisch ontwerp
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van de geschiedenis van de decorbouw
    • Basiskennis van budgetbeheer
    • Kennis van de basisprincipes van mechanische belasting (statisch, dynamisch, puntlast en veiligheidsfactor)
    • Kennis van de meest voorkomende hijsmiddelen voor podiumgebruik
    • Kennis van de risico’s en veiligheidsmaatregelen bij gebruik van podiummechanica
    • Kennis van trussen en zelfsteunende systemen (montage, eigenschappen en principes)
    • Kennis van technieken en methodes voor het aanslaan van lasten
    • Kennis van de productieprocessen eigen aan de sector
    • Kennis van de manuele en elektrische trekkenwand (werking en gebruik)
    • Kennis van de methode van opbouw van een voorstelling (podiumorganisatie, logische werkvolgorde)
    • Kennis van het technisch trekkenplan (symbolen, aanduiding en relatie met lijsten)
    • Kennis van technische podiumdocumentatie
    • Kennis van de gangbare methodes en normen voor decorplan en constructietekeningen
    • kennis van technieken voor het uitzetten van hijspunten
    • Kennis van regie en dramaturgie
    • Kennis van de geschiedenis van de voorstellingsruimtes
    • Kennis van sectorspecifieke CAD-software
    • Kennis van sectorspecifieke documentatiesoftware
    • Grondige kennis van de meest voorkomende hijsmiddelen voor podiumgebruik
  • Competentie 15:
    Monteert en demonteert tijdelijke podiummechanische installaties
    • Zet hijspunten uit
    • Kiest de juiste hijsmiddelen (slings, steels, harpen, …)
    • Stelt hijsketens samen
    • Plaatst kettingtakels en motoren
    • Monteert truss-constructies
    • Slaat lasten aan
    • Brengt eventueel gelijkwaardige secundaire ophanging aan
    • Monteert draaischijven, wagens en liften
    • Controleert of de installatie veilig is voor gebruik
    • Controleert of de onderdelen gecertificeerd en gekeurd zijn
    • Past de technische documentatie aan
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van trussen en zelfsteunende systemen (montage, eigenschappen en principes)
    • Kennis van de risico’s en veiligheidsmaatregelen bij gebruik van podiummechanica
    • Kennis van de principes van opslag, verpakking en markering van materiaal
    • Kennis van de constructie en montage van draaischijven, wagens en liften
    • Kennis van de controleprocedures voor podiummechanische installaties
    • Grondige kennis van de meest voorkomende hijsmiddelen voor podiumgebruik
  • Competentie 16:
    Sluit elektromechanische toestellen aan
    • Sluit elektromechanische hijswerktuigen aan
    • Sluit motoren voor horizontale beweging aan
    • Sluit stuursignalen en sturingen aan
    • Brengt de installatie onder spanning
    • Stelt de installatie zeker tegen onbevoegden
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van kennis van elektriciteit (spanning, stroom, weerstand, hun eenheden, basisformules)
    • Basiskennis van kennis van de meettoestellen en hun gebruik
    • Basiskennis van kennis van basisschakelingen (serie, parallel, verschillende schakelaars,…)
    • Basiskennis van kennis van elektrische kabels (eigenschappen, codering, sectie en lengte en de impact ervan)
    • Basiskennis van kennis van de meest voorkomende elektrische stekkers (eigenschappen, coderingen en aanduidingen)
    • Basiskennis van kennis van methodiek voor deductief foutzoeken
    • Basiskennis van kennis van elektrische schema’s (symbolen, eendraadschema’s)
    • Basiskennis van kennis van wisselspanning (eigenschappen en toepassingen)
    • Basiskennis van kennis van vermogensberekening monofasig
    • Basiskennis van kennis van driefasespanning
    • Basiskennis van kennis van ster- driehoekschakelingen in functie van spanningsnetten
    • Basiskennis van kennis van vermogensberekening driefasig (dynamische belasting)
    • Basiskennis van kennis van beveiligingscomponenten (automaten, zekering en differentieel, hun eigenschappen en toepassingen)
    • Basiskennis van kennis van de basisconcepten van elektronische schakelingen (versterken van signalen, mengen van signalen, filters, …)
    • Basiskennis van kennis van elektrische motoren
  • Competentie 17:
    Voert de decormontage en -demontage uit
    • Plaatst en monteert decoronderdelen
    • Bevestigt decorstukken aan vaste en bewegende ophangstructuren
    • Plaatst standaardpodiummateriaal (praktikabels, trappen, balletvloer,…)
    • Knoopt doeken in
    • Vouwt doeken
    • Demonteert decoronderdelen
    • Voert kleine herstellingen uit aan de decoronderdelen
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van de basisprincipes van mechanische belasting (statisch, dynamisch, puntlast en veiligheidsfactor)
    • Kennis van de risico’s en veiligheidsmaatregelen bij het werken met machines, aangedreven gereedschap en handgereedschap
    • Kennis van de opbouw en kenmerken van een voorstellingsruimte
    • Kennis van de principes van opslag, verpakking en markering van materiaal
    • Kennis van de beveiliging van mechanische bevestigingen
    • Kennis van technieken en methodes voor het aanslaan van lasten
    • Kennis van de opbouw van een technische tekening
    • Kennis van methodes voor het changeren van decors
    • Kennis van de productieprocessen eigen aan de sector
    • Kennis van doeken (eigenschappen, soorten, behandeling)
    • Kennis van de methode van opbouw van een voorstelling (podiumorganisatie, logische werkvolgorde)
    • Kennis van de manuele en elektrische trekkenwand (werking en gebruik)
    • Kennis van het technisch trekkenplan (symbolen, aanduiding en relatie met lijsten)
    • Kennis van standaard aanwezige elementen (balletvloer, verhogen, schoren, …)
    • Kennis van decormontagetechnieken (opbouw)
    • Grondige kennis van de risico’s en veiligheidsmaatregelen bij het werken op hoogte
    • Grondige kennis van de meest voorkomende hijsmiddelen voor podiumgebruik
  • Competentie 18:
    Bereidt de stuurtafel voor podiummechanica voor
    • Stelt hoog en laagmerken en andere veiligheidsbeperkingen in
    • Organiseert de displays, de meldingen, etc.
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van programmeermethodieken en -strategieën voor stuurtafels voor podiummechanica
    • Kennis van het bedienen van stuurtafels voor podiummechanica
    • Grondige kennis van de werking van stuurtafels voor podiummechanica
  • Competentie 19:
    Programmeert de bewegingen
    • Werkt samen met de artistiek verantwoordelijke
    • Stelt oplossingen voor
    • Voert standen en overgangen in
    • Controleert het resultaat
    • Corrigeert standen tijdens repetities
    • Maakt aanpassingen in het draaiboek
    • Volgt back-up en hard-copy procedures
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van back-up-methodes en –strategieën
    • Kennis van programmeermethodieken en -strategieën voor stuurtafels voor podiummechanica
    • Kennis van het bedienen van stuurtafels voor podiummechanica
    • Kennis van het opstellen en gebruiken van draaiboeken
    • Grondige kennis van artistieke vereisten
    • Grondige kennis van de werking van stuurtafels voor podiummechanica
  • Competentie 20:
    Bedient de bewegingen op basis van de artistieke intenties
    • Voert pre-show check uit
    • Reageert op acties en visuele of auditieve cues
    • Volgt cue lijst of draaiboek
    • Bedient de installatie tijdens de voorstelling om de gewenste bewegingen en timing te bekomen
    • Observeert de voorstelling en reageert op technische defecten
    • Observeert de voorstelling en bewaakt de artistieke kwaliteit
    • Speelt gepast in op onverwachte gebeurtennissen tijdens de voorstelling
    • Houdt rekening met de geldende veiligheidsnormen en procedures
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van methodes voor cue’s
    • Kennis van het bedienen van stuurtafels voor podiummechanica
    • Grondige kennis van artistieke vereisten
    • Grondige kennis van verloop en ritme van een voorstelling
  • Competentie 21:
    Controleert podiummechanische installaties
    • Onderzoekt en beoordeelt de podiummechanische installatie op veiligheid
    • Onderzoekt en beoordeelt de podiummechanische installatie op technische werking, conformiteit en kwaliteit
    • Documenteert de controle
    • Onderhoudt contacten met externe keuringsorganismen
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van de relevante wetgeving rond keuring
    • Kennis van de documentatiemethodes rond keuringen en controles
    • Kennis van de controleprocedures voor podiummechanische installaties
  • Competentie 22:
    Onderhoudt podiummechanische installaties
    • Controleert de werking en spoort fouten op
    • Maakt kabels
    • Controleert en vervangt elektrische onderdelen
    • Controleert, reinigt en vervangt mechanische onderdelen en toebehoren
    • Voert software updates uit
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van kennis van de basisconcepten van elektronische schakelingen (versterken van signalen, mengen van signalen, filters, …)
    • Basiskennis van kennis van elektrische motoren
    • Kennis van het beheer van software (updates, back-ups, beveiliging,…)

Beschrijving competenties a.d.h.v. de descriptorelementen

Kennis

  • Basiskennis van beeldtechniek
  • Basiskennis van budgetbeheer
  • Basiskennis van de geschiedenis van de decorbouw
  • Basiskennis van de veiligheids- en milieuwetgeving (ARAB, VLAREM, Codex, AREI,…)
  • Basiskennis van decorbouw (lijm-, en verftechnieken, houtverbindingen en metalen bevestigingsmiddelen)
  • Basiskennis van digitale communicatie (e-mail, agendabeheer,…)
  • Basiskennis van geluidstechniek
  • Basiskennis van internet – zoekmethodes
  • Basiskennis van Kennis van basisschakelingen (serie, parallel, verschillende schakelaars,…)
  • Basiskennis van Kennis van beveiligingscomponenten (automaten, zekering en differentieel, hun eigenschappen en toepassingen)
  • Basiskennis van Kennis van de basisconcepten van elektronische schakelingen (versterken van signalen, mengen van signalen, filters, …)
  • Basiskennis van Kennis van de meest voorkomende elektrische stekkers (eigenschappen, coderingen en aanduidingen)
  • Basiskennis van Kennis van de meettoestellen en hun gebruik
  • Basiskennis van Kennis van driefasespanning
  • Basiskennis van Kennis van elektriciteit (spanning, stroom, weerstand, hun eenheden, basisformules)
  • Basiskennis van Kennis van elektrische kabels (eigenschappen, codering, sectie en lengte en de impact ervan)
  • Basiskennis van Kennis van elektrische motoren
  • Basiskennis van Kennis van elektrische schema’s (symbolen, eendraadschema’s)
  • Basiskennis van Kennis van methodiek voor deductief foutzoeken
  • Basiskennis van Kennis van ster- driehoekschakelingen in functie van spanningsnetten
  • Basiskennis van Kennis van vermogensberekening driefasig (dynamische belasting)
  • Basiskennis van Kennis van vermogensberekening monofasig
  • Basiskennis van Kennis van wisselspanning (eigenschappen en toepassingen)
  • Basiskennis van lichttechniek
  • Basiskennis van rekenbladen
  • Basiskennis van ruimtelijk meten (meetmethodes, berekenen)
  • Basiskennis van tekstverwerking
  • Kennis van back-up-methodes en –strategieën
  • Kennis van communicatietechnieken bij het aansturen van een team
  • Kennis van de basisprincipes van duurzaamheid
  • Kennis van de basisprincipes van mechanische belasting (statisch, dynamisch, puntlast en veiligheidsfactor)
  • Kennis van de basisprincipes van risico’s en preventie
  • Kennis van de beveiliging van mechanische bevestigingen
  • Kennis van de constructie en montage van draaischijven, wagens en liften
  • Kennis van de controleprocedures voor podiummechanische installaties
  • Kennis van de documentatiemethodes rond keuringen en controles
  • Kennis van de gangbare methodes en normen voor decorplan en constructietekeningen
  • Kennis van de geschiedenis van de voorstellingsruimtes
  • Kennis van de impact van de verschillende technische disciplines op de opbouw
  • Kennis van de manuele en elektrische trekkenwand (werking en gebruik)
  • Kennis van de meest voorkomende gevaarlijke producten binnen de podiumsector (risico’s, richtlijnen en maatregelen omtrent verven, vuurwerk,…)
  • Kennis van de meest voorkomende hijsmiddelen voor podiumgebruik
  • Kennis van de methode van opbouw van een voorstelling (podiumorganisatie, logische werkvolgorde)
  • Kennis van de netwerktechnieken, eigen aan de sector
  • Kennis van de opbouw en kenmerken van een voorstellingsruimte
  • Kennis van de opbouw van een technische tekening
  • Kennis van de principes van opslag, verpakking en markering van materiaal
  • Kennis van de productieprocessen eigen aan de sector
  • Kennis van de relevante informatiebronnen, eigen aan de sector
  • Kennis van de relevante wetgeving rond keuring
  • Kennis van de risico’s en veiligheidsmaatregelen bij gebruik van podiummechanica
  • Kennis van de risico’s en veiligheidsmaatregelen bij het werken met machines, aangedreven gereedschap en handgereedschap
  • Kennis van de verschillende werkcontexten (de podiumsector, festivals, evenementen, beurzen en tentoonstellingen)
  • Kennis van de werking van een eenpersoonshoogtewerker
  • Kennis van decormontagetechnieken (opbouw)
  • Kennis van documentatiemethodes
  • Kennis van doeken (eigenschappen, soorten, behandeling)
  • Kennis van EHBO
  • Kennis van elektrische veiligheid (risico’s, richtlijnen en maatregelen)
  • Kennis van ergonomische principes
  • Kennis van gehoorbescherming (risico’s, richtlijnen en maatregelen)
  • Kennis van gepaste en efficiënte communicatietechnieken, eigen aan de sector
  • Kennis van het bedienen van stuurtafels voor podiummechanica
  • Kennis van het beheer van software (updates, back-ups, beveiliging,…)
  • Kennis van het gebruik van collectieve beschermingsmaatregelen
  • Kennis van het gebruik van PBM’s
  • Kennis van het opstellen en gebruiken van draaiboeken
  • Kennis van het technisch trekkenplan (symbolen, aanduiding en relatie met lijsten)
  • Kennis van het veilig verplaatsen van goederen (palletwagen, flightcase,...)
  • Kennis van instrumenten voor het documenteren van de eigen loopbaan (cv, portfolio,…)
  • Kennis van interne communicatieapparatuur (intercom, walkie talkies,…)
  • Kennis van laad- en zekeringstechnieken
  • Kennis van ladders en rolsteigers (soorten, eigenschappen, gebruik en controle)
  • Kennis van methodes voor cue’s
  • Kennis van methodes voor het changeren van decors
  • Kennis van motivatie- en coachingtechnieken bij het aansturen van een team
  • Kennis van overleg- en communicatietechnieken
  • Kennis van planningsmethodes
  • Kennis van programmeermethodieken en -strategieën voor stuurtafels voor podiummechanica
  • Kennis van regie en dramaturgie
  • Kennis van richtlijnen brandpreventie en bestrijding
  • Kennis van richtlijnen publieksveiligheid
  • Kennis van sectorspecifieke CAD-software
  • Kennis van sectorspecifieke documentatiesoftware
  • Kennis van standaard aanwezige elementen (balletvloer, verhogen, schoren, …)
  • Kennis van technieken en methodes voor het aanslaan van lasten
  • kennis van technieken voor het uitzetten van hijspunten
  • Kennis van technische podiumdocumentatie
  • Kennis van trussen en zelfsteunende systemen (montage, eigenschappen en principes)
  • Kennis van vakterminologie
  • Grondige kennis van artistieke vereisten
  • Grondige kennis van de meest voorkomende hijsmiddelen voor podiumgebruik
  • Grondige kennis van de risico’s en veiligheidsmaatregelen bij het werken op hoogte
  • Grondige kennis van de werking van stuurtafels voor podiummechanica
  • Grondige kennis van verloop en ritme van een voorstelling

Cognitieve vaardigheden

  • Bedient de installatie tijdens de voorstelling om de gewenste bewegingen en timing te bekomen
  • Bedient en gebruikt een eenpersoonshoogtewerker
  • Bepaalt de benodigde hulpmiddelen (Hoogwerkers, …)
  • Bepaalt het type en de positie van de ophangsystemen en toestellen
  • Berekent de statische en dynamische krachten
  • Beschermt, beveiligt en slaat apparatuur en toebehoren op
  • Bespreekt de opdracht met de artistiek en/of productieverantwoordelijke
  • Beveiligt de lading
  • Beveiligt zich waar nodig
  • Bewaakt de planning
  • Bewaakt het tijdsschema
  • Bouwt een netwerk op en onderhoudt het (collega’s, klanten, werkgevers)
  • Brengt aanduidingen en markeringen aan
  • Brengt CBM's aan en gebruikt die waar nodig
  • Brengt de installatie onder spanning
  • Communiceert aangepast aan de situatie
  • Communiceert de verwachte resultaten
  • Communiceert gepast en efficiënt
  • Communiceert met handgebaren
  • Controleert de instelling van toestellen
  • Controleert de lading op volledigheid en schade
  • Controleert de plaatsing en werking van toestellen en kabels
  • Controleert en vervangt elektrische onderdelen
  • Controleert het resultaat
  • Controleert of de onderdelen gecertificeerd en gekeurd zijn
  • Controleert, reinigt en vervangt mechanische onderdelen en toebehoren
  • Corrigeert standen tijdens repetities
  • Documenteert de controle
  • Documenteert het eigen werk en carrière
  • Documenteert het podiummechanisch plan met lijsten, berekeningen, …
  • Gaat zuinig om met materialen, gereedschappen, tijd en vermijdt verspilling
  • Gebruikt CAD-software
  • Gebruikt communicatieapparatuur
  • Gebruikt PBM's waar nodig
  • Gebruikt visualisatiesoftware
  • Gebruikt zaalplannen en technische documentatie
  • Geeft accurate en gepaste informatie
  • Geeft opbouwende, objectieve feedback
  • Herkent, voorkomt en beschermt tegen specifieke risico’s zoals elektrische schokken, gehoorschade, gevaarlijke stoffen, struikelen, brand,…
  • Houdt rekening met de belastbaarheid van ophangpunten
  • Houdt rekening met de geldende veiligheidsnormen en procedures
  • Houdt rekening met de technische vereisten, het budget, het beschikbaar materiaal
  • Houdt rekening met wat er onder het werkvlak gebeurt
  • Houdt zich aan de afspraken van de werkplek
  • Identificeert de behoefte aan verdere ontwikkeling
  • Informeert zich over de afspraken in niet-vertrouwde werkplekken
  • Informeert zich over de bestaande markttrends
  • Informeert zich over de ontwikkelingen in relatie tot de eigen werkzaamheden
  • Kiest de juiste hijsmiddelen (slings, steels, harpen, …)
  • Leest en gebruikt plannen en materiaallijst
  • Legt de opstelling, instelling en eigenschappen van apparatuur en gebruikte toebehoren vast
  • Maakt aanpassingen in het draaiboek
  • Maakt documentatie voor het team
  • Maakt kabels
  • Maakt zich vertrouwd met nieuwe evoluties
  • Meldt onvoorziene omstandigheden aan de verantwoordelijke
  • Motiveert het team
  • Onderhoudt contacten met externe keuringsorganismen
  • Organiseert de displays, de meldingen, etc.
  • Overlegt met andere betrokkenen en disciplines
  • Overlegt met de productieverantwoordelijke i.v.m. timing en plaatsgebruik
  • Overlegt over de voorbereiding en uitvoering van de opdracht
  • Past de technische documentatie aan
  • Past plan aan de locatie, de omstandigheden en de andere disciplines aan
  • Past plannen en lijsten aan
  • Past planning aan in overleg met andere betrokkenen
  • Past zich flexibel aan (verandering van collega’s, …)
  • Plant de dag zodat de activiteiten op tijd uitgevoerd worden
  • Plant de verdeling van het elektrisch vermogen
  • Plant de verdeling van signalen
  • Plant kabelwegen
  • Presenteert en bespreekt het technisch ontwerp
  • Promoot zichzelf
  • Rapporteert aan de verantwoordelijke
  • Reageert gepast op ontvangen informatie
  • Reageert op acties en visuele of auditieve cues
  • Richt de eigen (tijdelijke) werkplek in rekening houdend met de algemene podiumorganisatie en de logische werkvolgorde
  • Signaleert risico's
  • Sluit elektromechanische hijswerktuigen aan
  • Sluit motoren voor horizontale beweging aan
  • Sluit stuursignalen en sturingen aan
  • Staat open voor voorstellen of bemerkingen
  • Stelt de installatie zeker tegen onbevoegden
  • Stelt de materiaallijst op
  • Stelt hijsketens samen
  • Stelt hoog en laagmerken en andere veiligheidsbeperkingen in
  • Stelt knelpunten of problemen vast
  • Stelt planning voor het team op
  • Stuurt bij waar nodig
  • Tekent het podiummechanisch plan gebruik makend van gangbare methodes en normen
  • Treft voorbereidingen om de eigen opdracht optimaal uit te voeren
  • Verwerft nieuwe kennis en vaardigheden
  • Verzamelt de nodige apparatuur en toebehoren
  • Voert pre-show check uit
  • Voert software updates uit
  • Voert standen en overgangen in
  • Volgt aanwijzingen van verantwoordelijken op
  • Volgt back-up en hard-copy procedures
  • Volgt cue lijst of draaiboek
  • Volgt de kwaliteit van het werk op
  • Volgt repetities en productievergaderingen op
  • Vormt zich een omvattend beeld van de productie
  • Werkt efficiënt samen met collega's
  • Werkt met oog voor het duurzaam gebruik van materialen en energie
  • Werkt samen met de artistiek verantwoordelijke
  • Wisselt informatie uit met collega’s en verantwoordelijken
  • Zet hijspunten uit
  • Zorgt dat geen gereedschappen, onderdelen of hulpmiddelen kunnen vallen

Probleemoplossende vaardigheden

  • Controleert de werking en spoort fouten op
  • Controleert of de installatie veilig is voor gebruik
  • Evalueert de eigen werkzaamheden en stuurt desnoods bij
  • Observeert de voorstelling en bewaakt de artistieke kwaliteit
  • Observeert de voorstelling en reageert op technische defecten
  • Onderzoekt en beoordeelt de podiummechanische installatie op technische werking, conformiteit en kwaliteit
  • Onderzoekt en beoordeelt de podiummechanische installatie op veiligheid
  • Onderzoekt potentiële projecten en verwerft opdrachten
  • Past zich aan de gebruiken en omstandigheden van de locatie aan
  • Speelt gepast in op onverwachte gebeurtennissen tijdens de voorstelling
  • Spoort fouten op en verhelpt ze
  • Stelt oplossingen voor
  • Stelt verbeterpunten en preventiemaatregelen voor
  • Werkt met oog voor de veiligheid van collega's, artiesten, het publiek en andere betrokkenen
  • Zet het artistiek concept om in een podiummechanisch plan

Motorische vaardigheden

  • Bevestigt decorstukken aan vaste en bewegende ophangstructuren
  • Brengt eventueel gelijkwaardige secundaire ophanging aan
  • Demonteert decoronderdelen
  • Gaat veilig om met materiaal, gereedschap, toestellen, apparatuur,...
  • Gebruikt gepaste hulpmiddelen
  • Heft en tilt ergonomisch verantwoord
  • Knoopt doeken in
  • Laadt en en lost het materiaal
  • Maakt materiaal transportklaar
  • Monteert draaischijven, wagens en liften
  • Monteert truss-constructies
  • Plaatst en monteert decoronderdelen
  • Plaatst kettingtakels en motoren
  • Plaatst standaardpodiummateriaal (praktikabels, trappen, balletvloer,…)
  • Slaat lasten aan
  • Stelt ladders en rolsteigers op en gebruikt ze
  • Voert kleine herstellingen uit aan de decoronderdelen
  • Vouwt doeken
  • Werkt veilig op hoogte

Omgevingscontext

  • De activiteiten worden veelal uitgeoefend tijdens de vrije tijd van het publiek (’s avonds, ‘s nachts, tijdens weekends, in de gebruikelijke vakantieperiodes).
  • De beroepsbeoefenaar dient rekening te houden met de aanwezigheid van een publiek en werkt vaak tussen dat publiek. Daarbij dient rekening te worden gehouden met voorschriften inzake veiligheid, hygiëne en welzijn.
  • De beroepsbeoefenaar kan verbonden zijn aan een vaste locatie. In andere gevallen werkt men op verplaatsing, in binnen- en buitenland waarbij soms dagelijks van locatie wordt gewisseld. De uitoefening van het beroep kan reizen inhouden, waarbij men lange tijd van huis is.
  • De beroepsbeoefenaar werkt rechtstreeks voor de organisator, voor een toeleverancier of freelance.
  • De materialen en gereedschappen waarmee de beroepsbeoefenaar werkt veroorzaken elektrische en mechanische risico’s.
  • De situatie op de werkplek kan het dragen van lasten, contact met gevaarlijke producten en werken onder lasten, op hoogte en in moeilijke houdingen en omstandigheden impliceren.
  • De werkopdracht en het eindresultaat worden afgebakend en er heersen in veel gevallen strikte deadlines, wat resultaatgerichtheid, stressbestendigheid, concentratie en doorzettingsvermogen vraagt.
  • Dit beroep wordt meestal in team uitgeoefend. De samenstelling van de ploegen is wisselend, vaak wordt tijdelijk samengewerkt met meerdere kleine organisaties.
  • Dit beroep wordt uitgeoefend in de podiumsector (theater, dans, muziek,…), op festivals, evenementen, beurzen en tentoonstellingen. De werkomgeving is vaak artistiek/creatief.
  • Flexibiliteit is belangrijk omdat de beroepsbeoefenaar zich moet kunnen aanpassen aan onregelmatige werkuren en wijzigingen van planning , team, omgeving en klimatologische omstandigheden.

Handelingscontext

  • De beroepsbeoefenaar heeft bijzondere aandacht voor de (artistieke/creatieve) context van het eindproduct.
  • De beroepsbeoefenaar moet oog hebben voor de tevredenheid van de opdrachtgever en het publiek door met zorg, precisie en toewijding te werken.
  • De beroepsuitoefening vergt extra aandacht voor materiaal en omgeving omdat er vaak wordt gewerkt in andermans infrastructuur en/of met gehuurd materiaal.
  • De technische vereisten en de gewenste artistieke/creatieve concepten vragen extra aandacht en precisie.
  • Gedurende de werkzaamheden moet hij aandacht hebben voor risicovolle situaties (werken onder lasten en op hoogte, gevaarlijke producten, …) en de veiligheidsrisico’s voor zichzelf, collega’s, artiesten en publiek, voor, tijdens en na de voorstelling, het optreden, evenement,….
  • Gedurende de werkzaamheden moet hij voortdurend informatie uitwisselen en rekening houden met de activiteiten van de verschillende disciplines (geluid, licht, beeld, podiummechanica,…).
  • Tijdens de repetities, pre-show check en de voorstelling moet de beroepsbeoefenaar gedurende lange tijd geconcentreerd de podiummechanische systemen en bewegegingen beoordelen en optimaliseren
  • Tijdens de voorstelling speelt de beroepsbeoefenaar in op wat er gebeurt op het podium rekening houdend met de reacties van het publiek en het verloop van de voorstelling.

Autonomie

Is zelfstandig in
  • de uitvoering en rapportering van de eigen werkzaamheden en die van zijn team
  • het aansturen van het team op de werkvloer
  • het bedienen van de geluidsinstallatie op basis van artistieke intenties
  • het controleren of er in veilige omstandigheden kan gewerkt worden
  • het controleren van de kwaliteit en timing van de werkzaamheden
  • het gepast reageren op onverwachte gebeurtenissen tijdens de voorstelling
  • het organiseren en het inrichten van de eigen werkplek
  • het organiseren van de eigen werkzaamheden
Is gebonden aan
  • afspraken met collega’s en derden
  • de artistieke intenties
  • de deadlines
  • de ontvangen werkopdracht en tijdsplanning
  • lokale kwaliteits-, veiligheids- en milieuvoorschriften
  • verloop van een voorstelling
  • wettelijke en technische voorschriften
Doet beroep op
  • collega’s, leidinggevende en derden voor de werkopdracht, gegevens, planning, leveringen, melden van problemen en gevaarlijke situaties.
  • een meer bevoegd persoon indien hij een probleem niet opgelost krijgt of te maken krijgt met werkzaamheden die buiten de eigen bevoegdheid vallen.

Verantwoordelijkheid

  • Bedient de bewegingen op basis van de artistieke intenties
  • Bereidt de stuurtafel voor podiummechanica voor
  • Communiceert tijdens de voorstelling
  • Controleert podiummechanische installaties
  • Coördineert de opbouw en demontage
  • Monteert en demonteert tijdelijke podiummechanische installaties
  • Onderhoudt podiummechanische installaties
  • Ontwerpt een plan van de podiummechanica op basis van de artistieke intenties
  • Ontwikkelt continu de eigen praktijk
  • Ontwikkelt de eigen loopbaan
  • Organiseert de eigen werkzaamheden met oog voor kwaliteit
  • Plant de opbouw
  • Programmeert de bewegingen
  • Richt de eigen werkplek in
  • Sluit elektromechanische toestellen aan
  • Stuurt een team op de werkvloer aan
  • Vervoert het materiaal
  • Voert de decormontage en -demontage uit
  • Werkt in teamverband
  • Werkt mee aan een veilige en duurzame arbeidsomgeving
  • Werkt met oog voor de eigen veiligheid tijdens het werken
  • Werkt op hoogte

Attesten en voorwaarden

Wettelijke attesten en voorwaarden

Er zijn geen wettelijke attesten of voorwaarden vereist.