Kinesitherapeut

 
BK-0337-2
 Dit is de actuele versie van de beroepskwalificatie.

Globaal

Titel

Kinesitherapeut

Deze benaming komt voor in de Competent fiche "J140401 Kinesitherapeut (m/v)"

Definitie

De kinesitherapeut oefent een gezondheidszorgberoep uit, gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en evidence based practice, waarin hij functiebehoud, functieverbetering en/of functieherstel van verschillende stelsels van het menselijk lichaam beoogt, zowel in preventieve als curatieve context, teneinde het menselijk bewegen en functioneren, de zelfredzaamheid en de participatie van de hulp of zorgvrager te optimaliseren.

Afbakening

De competenties zoals beschreven in deze beroepskwalificatie Kinesitherapeut beschrijven de kinesitherapeut-omnipracticus.
De kinesitherapeut die de erkenning verwerft van een Bijzondere Beroepsbekwaamheid in de Kinesitherapie (BBK) beschikt naast alle competenties van de kinesitherapeut-omnipracticus bovendien over specialistische competenties op het gebied van die BBK.
De bijzondere beroepsbekwaamheden in de kinesitherapie die bij koninklijk besluit van 25 april 2014 (BS 08 augustus 2014) werden vastgesteld hebben betrekking op de
• cardiovasculaire kinesitherapie,
• manuele therapie,
• neurologische kinesitherapie,
• pediatrische kinesitherapie,
• bekkenbodemreëducatie en perinatale kinesitherapie, en
• respiratoire kinesitherapie.
De vereisten tot het behalen en het behoud van deze bijzondere beroepsbekwaamheden zijn vervat in een Ministerieel Besluit van 25 april 2014 betreffende de gemeenschappelijke criteria voor het verwerven van een BBK en zes Ministeriële besluiten van 22 april 2014 betreffende de specifieke vereisten voor de respectievelijke Bijzondere Bekwaamheden in de Kinesitherapie.

Niveau (VKS en EQF)

7

Jaar van erkenning

versie 2, 2024

Competenties

Opsomming competenties

Kinesitherapeutische expertise
  • Competentie 1:
    Screent de hulpvraag van de zorgvrager autonoom en op systematische wijze
    • Ontvangt een aanvraag tot behandeling
    • Bevraagt de zorgvrager en bekijkt de (medische) gegevens
    • Brengt de relevante gegevens (onder meer medische-, onderzoeksgegevens, gegevens uit de toegangsmatrix van eHealth) van de zorgvrager in kaart
    • Interpreteert de gegevens conform de beschikbare medische en onderzoeksgegevens
    • Kijkt naar de ontvankelijkheid van de hulpvraag van de zorgvrager
    • Voert een eerste screening uit en bepaalt of een verdere kinesitherapeutische analyse zinvol is
    • Verwijst de zorgvrager naar andere gezondheidszorgberoepsbeoefenaars bij het bereiken van de eigen beroeps- en/of competentiegrens
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van algemene anatomie
    • Kennis van algemene fysiopathologie en pathologie
    • Kennis van de Internationale Classificatie van het menselijk Functioneren (ICF)
    • Kennis van indicaties en contra-indicaties voor kinesitherapeutische interventies (acties bij confrontaties met zgn. gele en rode vlaggen.)
    • Kennis van de psychologie van de zorgvrager
    • Kennis van psychiatrische aandoeningen
    • Kennis van gezondheidszorgstructuren en interprofessionele samenwerkingsmodellen
    • Kennis van de beschikbare medische en onderzoeksgegevens in functie van de uitoefening van het beroep
    • Grondige kennis van meet- en screeningsinstrumenten, evenals van klinimetrie
    • Grondige kennis van anatomie en fysiologie: het musculoskeletaal stelsel (inclusief de temporomandibulaire functies), het cardiovasculair stelsel, het respiratoir stelsel, het metabool stelsel, het urogenitaal stelsel, het neurologisch stelsel, het vaatstelsel inclusief het lymfatisch stelsel, het evenwichtssysteem, het bindweefsel en de huid
    • Grondige kennis van pathologie gerelateerd aan het musculoskeletaal (inclusief de temporomandibulaire functies), het neurologisch, het respiratoir, het metabool, het cardiovasculair en het urogenitaal stelsel, evenals aan het vaatstelsel inclusief het lymfatisch stelsel, het evenwichtssysteem, het bindweefsel, de huid en het psychisch en psychomotorisch systeem
    • Grondige kennis van kinesitherapeutische probleemoplossende en besluitvormingstechnieken
    • Grondige kennis van screening en medische onderzoeken gerelateerd aan het musculoskeletaal, neurologisch, respiratoir, cardiovasculair en urogenitaal systeem met inbegrip van psychische en psychomotorische screeningstesten
  • Competentie 2:
    Voert een anamnese uit
    • Bevraagt de hulpvraag, klachten, verwachtingen en motivatie van de zorgvrager door middel van een gerichte anamnese, desgevallende heteroanamnese
    • Bevraagt en stelt de functionerings-, activiteiten- en participatieproblemen vast
    • Bevraagt de beïnvloedende factoren (onder meer externe, persoonlijke)
    • Interpreteert beschikbare medische en onderzoeksgegevens (onder meer medische diagnose, medische behandeling, prognose, medicatie)
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van algemene anatomie
    • Kennis van algemene fysiopathologie en pathologie
    • Kennis van de Internationale Classificatie van het menselijk Functioneren (ICF)
    • Kennis van indicaties en contra-indicaties voor kinesitherapeutische interventies (acties bij confrontaties met zgn. gele en rode vlaggen.)
    • Kennis van de psychologie van de zorgvrager
    • Kennis van psychiatrische aandoeningen
    • Kennis van medische beeldvorming
    • Kennis van gezondheidszorgstructuren en interprofessionele samenwerkingsmodellen
    • Grondige kennis van meet- en screeningsinstrumenten, evenals van klinimetrie
    • Grondige kennis van anatomie en fysiologie: het musculoskeletaal stelsel (inclusief de temporomandibulaire functies), het cardiovasculair stelsel, het respiratoir stelsel, het metabool stelsel, het urogenitaal stelsel, het neurologisch stelsel, het vaatstelsel inclusief het lymfatisch stelsel, het evenwichtssysteem, het bindweefsel en de huid
    • Grondige kennis van pathologie gerelateerd aan het musculoskeletaal (inclusief de temporomandibulaire functies), het neurologisch, het respiratoir, het metabool, het cardiovasculair en het urogenitaal stelsel, evenals aan het vaatstelsel inclusief het lymfatisch stelsel, het evenwichtssysteem, het bindweefsel, de huid en het psychisch en psychomotorisch systeem
    • Grondige kennis van procesmatige aanpak conform de stappen van methodisch kinesitherapeutisch handelen
    • Grondige kennis van kinesitherapeutische probleemoplossende en besluitvormingstechnieken
    • Grondige kennis van screening en medische onderzoeken gerelateerd aan het musculoskeletaal, neurologisch, respiratoir, cardiovasculair en urogenitaal systeem met inbegrip van psychische en psychomotorische screeningstesten
  • Competentie 3:
    Voert een kinesitherapeutisch onderzoek uit
    • Analyseert en interpreteert de resultaten van de uitgevoerde onderzoeken
    • Brengt op methodische wijze de gezondheidsdoelstellingen in kaart met inbegrip van functioneringsproblemen van psychomotorische aard met fysieke en mentale verankering
    • Relateert de gezondheidsdoelstellingen aan bewegingsarmoede en dysfuncties van het bewegingsstelsel (inclusief de temporomandibulaire functies)
    • Relateert de gezondheidsdoelstellingen aan dysfuncties van andere relevante lichaamsstelsels
    • Voert de onderzoeken uit aan de hand van specifieke tests en meetinstrumenten
    • Beoordeelt de (potentiële) gezondheidsdoelstellingen en (mogelijke) comorbiditeit
    • Vraagt indien nodig aanvullende informatie aan collega's (gezondheids)zorgbeoefenaars
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van algemene anatomie
    • Kennis van algemene fysiopathologie en pathologie
    • Kennis van de Internationale Classificatie van het menselijk Functioneren (ICF)
    • Kennis van indicaties en contra-indicaties voor kinesitherapeutische interventies (acties bij confrontaties met zgn. gele en rode vlaggen.)
    • Kennis van medische beeldvorming
    • Kennis van gezondheidszorgstructuren en interprofessionele samenwerkingsmodellen
    • Grondige kennis van meet- en screeningsinstrumenten, evenals van klinimetrie
    • Grondige kennis van anatomie en fysiologie: het musculoskeletaal stelsel (inclusief de temporomandibulaire functies), het cardiovasculair stelsel, het respiratoir stelsel, het metabool stelsel, het urogenitaal stelsel, het neurologisch stelsel, het vaatstelsel inclusief het lymfatisch stelsel, het evenwichtssysteem, het bindweefsel en de huid
    • Grondige kennis van pathologie gerelateerd aan het musculoskeletaal (inclusief de temporomandibulaire functies), het neurologisch, het respiratoir, het metabool, het cardiovasculair en het urogenitaal stelsel, evenals aan het vaatstelsel inclusief het lymfatisch stelsel, het evenwichtssysteem, het bindweefsel, de huid en het psychisch en psychomotorisch systeem
    • Grondige kennis van procesmatige aanpak conform de stappen van methodisch kinesitherapeutisch handelen
    • Grondige kennis van kinesitherapeutische probleemoplossende en besluitvormingstechnieken
    • Grondige kennis van screening en medische onderzoeken gerelateerd aan het musculoskeletaal, neurologisch, respiratoir, cardiovasculair en urogenitaal systeem met inbegrip van psychische en psychomotorische screeningstesten
  • Competentie 4:
    Stelt de kinesitherapeutische diagnose op
    • Evalueert de verzamelde gegevens
    • Bepaalt de functioneringstekorten en -mogelijkheden van de zorgvrager met betrekking tot het bewegingsstelsel (inclusief de temporomandibulaire functies) en andere relevante lichaamsstelsels
    • Bepaalt de psychomotorische dysfuncties met fysieke en mentale verankering
    • Definieert het kernprobleem van de zorgvrager
    • Stelt de kinesitherapeutische diagnose op met behulp van klinisch redeneren in het kader van de biopsychosociale context
    • Deelt de kinesitherapeutische diagnose mee aan de zorgvrager en desgevallend aan de verwijzer
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van algemene fysiopathologie en pathologie
    • Kennis van medische beeldvorming
    • Kennis van gezondheidszorgstructuren en interprofessionele samenwerkingsmodellen
    • Grondige kennis van meet- en screeningsinstrumenten, evenals van klinimetrie
    • Grondige kennis van anatomie en fysiologie: het musculoskeletaal stelsel (inclusief de temporomandibulaire functies), het cardiovasculair stelsel, het respiratoir stelsel, het metabool stelsel, het urogenitaal stelsel, het neurologisch stelsel, het vaatstelsel inclusief het lymfatisch stelsel, het evenwichtssysteem, het bindweefsel en de huid
    • Grondige kennis van pathologie gerelateerd aan het musculoskeletaal (inclusief de temporomandibulaire functies), het neurologisch, het respiratoir, het metabool, het cardiovasculair en het urogenitaal stelsel, evenals aan het vaatstelsel inclusief het lymfatisch stelsel, het evenwichtssysteem, het bindweefsel, de huid en het psychisch en psychomotorisch systeem
    • Grondige kennis van procesmatige aanpak conform de stappen van methodisch kinesitherapeutisch handelen
    • Grondige kennis van kinesitherapeutische probleemoplossende en besluitvormingstechnieken
    • Grondige kennis van screening en medische onderzoeken gerelateerd aan het musculoskeletaal, neurologisch, respiratoir, cardiovasculair en urogenitaal systeem met inbegrip van psychische en psychomotorische screeningstesten
  • Competentie 5:
    Stelt een behandelplan of preventieplan op en geeft advies aan de zorgvrager
    • Bepaalt de gezondheidsdoelstellingen vanuit het oogpunt van ondersteuning van zelfmanagement (onder meer leeftijd, soort aandoening, activiteitenpatroon zorgvrager)
    • Formuleert de gezondheidsdoelstellingen van het behandelplan in samenspraak met de zorgvrager (shared decision en informed consent)
    • Stelt een behandelplan of preventieplan op dat opgemaakt wordt conform de fasen van het methodisch handelen
    • Peilt naar de motivatie voor het opvolgen van het behandelplan/preventieplan
    • Bepaalt zo nodig in samenspraak met het multidisciplinair team de behandeling van de zorgvrager met betrekking tot functieproblemen van het bewegingsstelsel (inclusief de temporomandibulaire functies), en andere relevante lichaamsstelsels
    • Bepaalt zo nodig in samenspraak met het multidisciplinair team de behandeling van de zorgvrager met betrekking tot psychomotorische dysfuncties met fysieke en mentale verankering
    • Bespreekt het advies met de zorgvrager
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van zelfmanagement
    • Kennis van de ontwikkelingsfasen van het kind
    • Kennis van de psychologie van de zorgvrager
    • Kennis van psychiatrische aandoeningen
    • Grondige kennis van procesmatige aanpak conform de stappen van methodisch kinesitherapeutisch handelen
    • Grondige kennis van kinesitherapeutische probleemoplossende en besluitvormingstechnieken
    • Grondige kennis van kinesitherapeutische behandelingen van musculoskeletale, neurologische, respiratoire, cardiovasculaire, urogenitale, psychische en psychomotorische aard
    • Grondige kennis van oefentherapie met of zonder fysieke bijstand in alle stelsels en bij verschillende doelgroepen: onder meer Revalidatie in het domein van de inwendige stoornissen (onder meer lifestyle-problematiek), Cardiovasculaire revalidatie, Revalidatie van evenwichtsstoornissen, Revalidatie van venolymfatische stoornissen, Neurologische revalidatie, Musculoskeletale revalidatie, Respiratoire revalidatie, Psychomotorische revalidatie, Urogenitale revalidatie (onder meer perinatale kinesitherapie en bekkenbodemreëducatie)
    • Grondige kennis van kinesitherapeutische technieken: onder meer lymfedrainagetechnieken, tapingtechnieken/zwachteltechnieken, massage met therapeutisch doel, ademhalingstechnieken, relaxatietechnieken, pijndempingstechnieken
    • Grondige kennis van fysische therapieën (onder meer toedienen met therapeutisch doel van niet invasieve prikkels zoals elektrische stromen, elektromagnetische stralingen, ultrageluiden, warmte– en koudeapplicaties, balneotherapie)
    • Grondige kennis van posturale revalidatietechnieken
    • Grondige kennis van de ergonomische vereisten binnen het beroep
  • Competentie 6:
    Voert op methodische wijze het behandel- of preventieplan uit in samenspraak met de zorgvrager
    • Geeft educatie en informatie op maat van de zorgvrager
    • Geeft toelichting bij de praktische uitvoering van de kinesitherapeutische behandeling (informed consent)
    • Voert op methodische wijze en in samenspraak met de zorgvrager het behandelplan uit (informed consent)
    • Voert kinesitherapeutische interventies uit op een efficiënte wijze
    • Geeft aan de zorgvrager advies en/of opdrachten bij de uitvoering van oefeningen en het hanteren van toestellen en/of (digitale) hulpmiddelen in het kader van een behandeling
    • Ondersteunt de zorgvrager in zijn motivatie om het behandelplan op te volgen
    • Richt zich op het handhaven of (opnieuw) verwerven van het genezingsproces, adequate aanpassing aan de situatie of omgaan met een blijvend verlies van functies van de zorgvrager
    • Wisselt informatie uit met betrekking tot de behandeling van de zorgvrager met verschillende betrokkenen
    • Past de frequentie en de intensiteit van de kinesitherapeutische interventies autonoom aan in functie van de doelstellingen
    • Bouwt de therapie progressief of onmiddellijk af waar nodig
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van EHBO
    • Kennis van gebruik van hulpmiddelen (onder meer spalken, verbanden, orthesen, prothesen, toestellen, aerosol)
    • Kennis van hygiëne- en beschermingsmateriaal
    • Kennis van gezondheidsvoorlichting en –promotie
    • Kennis van bijzondere doelgroepen
    • Kennis van algemene en beroepsgerelateerde preventietechnieken, (onder meer infectiepreventie, valpreventie, vermijden van recidieven)
    • Kennis van motivatietechnieken
    • Kennis van motivatiestrategieën (onder meer beroepseigen veranderstrategieën, modellen voor gedragsverandering)
    • Kennis van (peer)coaching
    • Grondige kennis van kinesitherapeutische behandelingen van musculoskeletale, neurologische, respiratoire, cardiovasculaire, urogenitale, psychische en psychomotorische aard
    • Grondige kennis van oefentherapie met of zonder fysieke bijstand in alle stelsels en bij verschillende doelgroepen: onder meer Revalidatie in het domein van de inwendige stoornissen (onder meer lifestyle-problematiek), Cardiovasculaire revalidatie, Revalidatie van evenwichtsstoornissen, Revalidatie van venolymfatische stoornissen, Neurologische revalidatie, Musculoskeletale revalidatie, Respiratoire revalidatie, Psychomotorische revalidatie, Urogenitale revalidatie (onder meer perinatale kinesitherapie en bekkenbodemreëducatie)
    • Grondige kennis van kinesitherapeutische technieken: onder meer lymfedrainagetechnieken, tapingtechnieken/zwachteltechnieken, massage met therapeutisch doel, ademhalingstechnieken, relaxatietechnieken, pijndempingstechnieken
    • Grondige kennis van fysische therapieën (onder meer toedienen met therapeutisch doel van niet invasieve prikkels zoals elektrische stromen, elektromagnetische stralingen, ultrageluiden, warmte– en koudeapplicaties, balneotherapie)
    • Grondige kennis van posturale revalidatietechnieken
    • Grondige kennis van de ergonomische vereisten binnen het beroep
    • Grondige kennis van vakterminologie
    • Grondige kennis van de didactiek van de beweging
  • Competentie 7:
    Evalueert het behandelplan
    • Evalueert samen met de zorgvrager de realisatie van de behandelingsdoelen aan de hand van relevante klinische en andere parameters (PREMS en PROMS)
    • Past, eventueel in samenspraak met de (tand)arts of het interdisciplinaire team, het behandelplan aan volgens de behoeften, mogelijkheden en wensen van de zorgvrager
    • Stelt indien nodig een tussentijds verslag op
    • Registreert gegevens in het dossier en rapporteert de behandelingsgegevens
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van sociologie
    • Kennis van de psychologie van de zorgvrager
    • Kennis van evaluatiemethodes
    • Kennis van sociale vaardigheden
    • Kennis van (zelfregulerende) reflectiestrategieën
    • Kennis van planning, organisatie en opvolging van activiteiten
    • Kennis van gezondheidszorgstructuren en interprofessionele samenwerkingsmodellen
    • Kennis van bedrijfseigen kantoorsoftware, software van dienstenplatformen (onder meer eHealth, Mycarenet) en software van de kinesitherapie
    • Kennis van administratieve taken aangaande verslaggeving, dossieropmaak, patiëntgerelateerde administratie (onder meer RIZIV, ziekteverzekering)
  • Competentie 8:
    Sluit de behandeling af en stelt een eindconclusie op
    • Sluit de behandeling af of doet voorstellen tot verderzetting
    • Stelt bij het afsluiten van de interventie de (eind)conclusie op
    • Maakt afspraken met de zorgvrager inclusief raadgevingen over secundaire en tertiaire preventie
    • Stelt een (eind)verslag op voor de globaal medisch dossier (GMD-)houder, de voorschrijvende arts, het gezondheidszorgteam of de collega-kinesitherapeut over de behandeling, het verloop, het resultaat en de verwachtingen
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van de Internationale Classificatie van het menselijk Functioneren (ICF)
    • Kennis van evaluatiemethodes
    • Kennis van sociale vaardigheden
    • Kennis van (zelfregulerende) reflectiestrategieën
    • Kennis van planning, organisatie en opvolging van activiteiten
    • Kennis van bedrijfseigen kantoorsoftware, software van dienstenplatformen (onder meer eHealth, Mycarenet) en software van de kinesitherapie
    • Kennis van administratieve taken aangaande verslaggeving, dossieropmaak, patiëntgerelateerde administratie (onder meer RIZIV, ziekteverzekering)
Communicatie
  • Competentie 9:
    Communiceert professioneel binnen de zorgrelatie
    • Bouwt een professionele relatie op met de zorgvrager
    • Communiceert empathisch met de zorgvrager
    • Werkt in een klimaat van vertrouwen en respect tegenover de zorgvrager waarbij hij voorziet in een begripvolle zorgverstrekking met respect voor de individuele rechten en waardigheid
    • Past taalgebruik, zo mogelijk, aan de zorgvrager aan
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van sociologie
    • Kennis van bijzondere doelgroepen
    • Kennis van de ontwikkelingsfasen van het kind
    • Kennis van de psychologie van de zorgvrager
    • Kennis van sociale vaardigheden
    • Kennis van de Nederlandse taal om deze op deskundige wijze te kunnen hanteren in het kader van het beroep en dit zowel mondeling als schriftelijk
    • Grondige kennis van beroepsethiek
  • Competentie 10:
    Rapporteert en deelt informatie met de zorgvrager
    • Rapporteert noodzakelijke gegevens en deelt deze volgens de regelgeving en wettelijke bepalingen
    • Hanteert een informed consent
    • Communiceert via de vereiste mondelinge, schriftelijke en digitale communicatiemiddelen
    • Geeft informatie over de mogelijke hulpverlening en tegemoetkomingen
    • Bezorgt de zorgvrager de documenten voor hulpverlening en (financiële) tegemoetkoming, …
    • Adviseert de zorgvrager over de administratieve verwerking van aanvragen, toelagen en premies
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van sociologie
    • Kennis van bijzondere doelgroepen
    • Kennis van de psychologie van de zorgvrager
    • Kennis van sociale vaardigheden
    • Kennis van de structuur en wetgeving van de gezondheidszorg
    • Kennis van bedrijfseigen kantoorsoftware, software van dienstenplatformen (onder meer eHealth, Mycarenet) en software van de kinesitherapie
    • Kennis van administratieve taken aangaande verslaggeving, dossieropmaak, patiëntgerelateerde administratie (onder meer RIZIV, ziekteverzekering)
    • Grondige kennis van wetgeving en regelgeving aangaande het beroep
Samenwerking
  • Competentie 11:
    Werkt samen met andere actoren
    • Communiceert efficiënt met alle actoren (onder meer artsen, tandheelkundigen, andere (gezondheids)zorgverstrekkers, collega’s, officiële instanties)
    • Heeft inzicht in de competenties van de collega’s (gezondheids)zorgbeoefenaars en de welzijnswerkers
    • Neemt vanuit het beroep van kinesitherapeut een actieve rol op binnen de multidisciplinaire- en interprofessionele context (onder meer in zorgpaden)
    • Rapporteert aan de doorverwijzer en andere actoren, indien nodig conform de GDPR
    • Maakt zijn professioneel standpunt kenbaar tijdens overleg met het multidisciplinair- en interprofessioneel team
    • Werkt efficiënt samen
    • Respecteert in onderling overleg de afgesproken procedures en werkschema’s
    • Communiceert via dienstenplatformen (onder meer eHealth) met andere (gezondheids)zorgbeoefenaars inzake patiëntengegevens, verwijzingen en verslaggeving
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van sociale vaardigheden
    • Kennis van gezondheidszorgstructuren en interprofessionele samenwerkingsmodellen
    • Kennis van de Nederlandse taal om deze op deskundige wijze te kunnen hanteren in het kader van het beroep en dit zowel mondeling als schriftelijk
    • Kennis van bedrijfseigen kantoorsoftware, software van dienstenplatformen (onder meer eHealth, Mycarenet) en software van de kinesitherapie
    • Kennis van administratieve taken aangaande verslaggeving, dossieropmaak, patiëntgerelateerde administratie (onder meer RIZIV, ziekteverzekering)
    • Grondige kennis van vakterminologie
  • Competentie 12:
    Draagt de zorg over aan een andere (gezondheids)zorgbeoefenaar om de continuïteit van kwaliteitsvolle zorg te garanderen
    • Draagt de zorg over conform het continuum van samenwerkingsrelatie in zorg en welzijn
    • Consulteert op basis van de risicodetectie de aangewezen (gezondheids)zorgbeoefenaar en verwijst gepast en tijdig door
    • Roept hulp in van het multi- en interprofessioneel team indien noodzakelijk
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van sociale vaardigheden
    • Kennis van gezondheidszorgstructuren en interprofessionele samenwerkingsmodellen
    • Kennis van de Nederlandse taal om deze op deskundige wijze te kunnen hanteren in het kader van het beroep en dit zowel mondeling als schriftelijk
    • Kennis van bedrijfseigen kantoorsoftware, software van dienstenplatformen (onder meer eHealth, Mycarenet) en software van de kinesitherapie
    • Kennis van administratieve taken aangaande verslaggeving, dossieropmaak, patiëntgerelateerde administratie (onder meer RIZIV, ziekteverzekering)
    • Grondige kennis van vakterminologie
Leiderschap
  • Competentie 13:
    Werkt volgens kwaliteitsprincipes
    • Creëert, bevordert een kwaliteitscultuur of werkt mee aan de optimalisatie ervan
    • Maakt gebruik van het Elektronisch Kinesitherapeutisch Dossier (EKD) waarbij gewerkt wordt conform de stappen van methodisch kinesitherapeutisch handelen (conform ICF)
    • Maakt desgevallend gebruik van het Elektronisch Patiënten Dossier (EPD) waarbij interprofessioneel gerapporteerd wordt mits toegang
    • Neemt deel aan Lokale Kwaliteitsgroepen van Kinesitherapeuten (onder meer LOKK’s) en andere vormingsactiviteiten (congressen, symposia) om de competenties up-to-date te houden
    • Optimaliseert het klinisch redeneren en het therapeutisch handelen om de zorgvrager kwaliteitsvol te kunnen behandelen
    • Maakt een portfolio aan waarbij de activiteiten geregistreerd worden conform de vooropgestelde kwaliteitsnormen
    • Voert de kwaliteit van de dienstverlening uit aan de hand van een kwaliteitsmodel (onder meer quintuple aim, LEAN)
    • Stelt een persoonlijk verbeterplan op aan de hand van (elektronische) zelfevaluatie en peer reviews en/of (elektronische) patiëntenbevraging
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van basisprincipes voor goede zorg
    • Kennis van kwaliteitsbeleid
    • Kennis van veiligheidsmanagement
    • Kennis van planning, organisatie en opvolging van activiteiten
    • Kennis van (evidence based) richtlijnen
    • Kennis van gezondheidszorgstructuren en interprofessionele samenwerkingsmodellen
    • Kennis van administratieve taken aangaande verslaggeving, dossieropmaak, patiëntgerelateerde administratie (onder meer RIZIV, ziekteverzekering)
  • Competentie 14:
    Voert een efficiënt beheer van materiaal en middelen
    • Voorziet in noodzakelijk, up-to-date materiaal en middelen
    • Leeft technische richtlijnen na voor het gebruik van materialen en toestellen
    • Toetst en integreert innovatieve materialen en middelen in functie van kwaliteitsvolle zorg
    • Werkt kostenefficiënt
    • Houdt toezicht op het gebruik en onderhoud van het medisch en niet- medisch materiaal
    • Signaleert afwijkingen, storingen of de nood aan preventief onderhoud aan de toeleverancier
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van (medisch) materiaal, middelen en toestellen
    • Kennis van reiniging en ontsmetting van (medisch) materiaal, middelen en toestellen
    • Kennis van soorten (medisch) afval, afvalsortering en -verwerking
  • Competentie 15:
    Coördineert de activiteiten van een team en leidt een organisatie
    • Past bij het opstarten en beheren van een kinesitherapeutische praktijk of dienst de juridische, deontologische en organisatorische aspecten toe in functie van het opstarten en beheren van de praktijk of dienst
    • Organiseert, coördineert, leidt en/of vertegenwoordigt de praktijk of de dienst
    • Organiseert zich professioneel individueel en in team en reflecteert in functie van een optimale (kwaliteits)zorg in een multidisciplinaire setting
    • Oriënteert zich op de behoeften aan kinesitherapeutische zorgverlening en de ontwikkelingen daarin (praktijkvoering, regelgeving, samenleving, …)
    • Reflecteert kritisch over het beleid inzake aanbod van kinesitherapeutische zorg- en dienstverlening rekening houdend met het gevoerde beleid binnen de organisatie en met de bredere maatschappelijke context
    • Draagt bij tot een goede uitvoering van het beleids- en activiteitenplan
    • Beoordeelt de mogelijkheden voor nieuwe initiatieven en innovatie en onderneemt op gepaste wijze actie
    • Volgt de administratie op
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van economisch en administratief beheer
    • Kennis van sociale vaardigheden
    • Kennis van de structuur en wetgeving van de gezondheidszorg
    • Kennis van bedrijfseigen kantoorsoftware, software van dienstenplatformen (onder meer eHealth, Mycarenet) en software van de kinesitherapie
    • Kennis van administratieve taken aangaande verslaggeving, dossieropmaak, patiëntgerelateerde administratie (onder meer RIZIV, ziekteverzekering)
    • Grondige kennis van wetgeving en regelgeving aangaande het beroep
  • Competentie 16:
    Draagt bij tot een veilige werkomgeving
    • Neemt verantwoordelijkheid op voor de veiligheid van de zorgvrager
    • Neemt verantwoordelijkheid op voor de veiligheid van de medewerkers binnen de dienst/praktijk
    • Zorgt proactief voor een veilige werkomgeving
    • Detecteert (bijna)incidenten en handelt volgens de richtlijnen in verband met veiligheid
    • Gebruikt persoonlijke en collectieve beschermingsmiddelen volgens (evidence based) richtlijnen
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van beschermingsmaatregelen
    • Kennis van (zelfregulerende) reflectiestrategieën
    • Kennis van kwaliteitsbeleid
    • Kennis van veiligheidsmanagement
    • Kennis van planning, organisatie en opvolging van activiteiten
    • Kennis van (evidence based) richtlijnen
Gezondheidsvoorlichting
  • Competentie 17:
    Geeft voorlichting, vorming en werkt mee aan preventie
    • Ontwikkelt en/of organiseert educatieve acties over bewegingshygiëne en voert deze uit
    • Verzorgt vormen van training en coaching van individuen en groepen, gericht op gezondheidsbevorderend gedrag in alle mogelijke contexten
    • Informeert, adviseert en verleent consult aan doelgroepen over bewegings- en functioneringsmogelijkheden
    • Informeert, adviseert en vormt professionals betreffende bewegings- en functioneringsmogelijkheden
    • Werkt mee aan het ontwikkelen van voorlichtingsmateriaal, handleidingen en dergelijke volgens de nieuwste wetenschappelijke inzichten
    • Maakt betrouwbare informatie over gezondheidsproblemen toegankelijk via verschillende communicatiekanalen
    • Werkt mee aan het ontwikkelen van sensibiliseringscampagnes en -materiaal voor preventieve doeleinden op het gebied van bewegings- en gezondheidsbevordering en gezondheidsbescherming (vermindering van risicofactoren)
    • Evalueert de opzet, de uitvoering en het effect van de voorlichtings-, vormings- en sensibiliseringscampagnes op een wetenschappelijk onderbouwde manier en stuurt deze bij indien nodig
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van gezondheidsvoorlichting en –promotie
    • Kennis van bijzondere doelgroepen
    • Kennis van de ontwikkelingsfasen van het kind
    • Kennis van (peer)coaching
    • Kennis van evaluatiemethodes
    • Kennis van sociale vaardigheden
    • Kennis van (zelfregulerende) reflectiestrategieën
    • Kennis van opleidingstechnieken
    • Kennis van planning, organisatie en opvolging van activiteiten
    • Kennis van informatietechnologie
    • Kennis van onderzoeksmethodieken
    • Kennis van toegepast wetenschappelijk onderzoek
    • Kennis van professionele fora
    • Kennis van beschikbare opleidingen en navormingen (levenslang leren)
    • Kennis van (evidence based) richtlijnen
    • Kennis van de structuur en wetgeving van de gezondheidszorg
    • Grondige kennis van vakterminologie
    • Grondige kennis van de didactiek van de beweging
  • Competentie 18:
    Doet aan preventiebeleid op alle niveaus
    • Spoort vroegtijdig risicofactoren en (dreigende) gezondheidsproblemen op
    • Analyseert de functionele gezondheidstoestand
    • Ondersteunt gezondheidsbevorderende en -beschermende activiteiten in de levensstijl
    • Biedt inzicht in de relatie tussen gezondheid en de factoren die tot gezondheidsproblemen leiden
    • Stimuleert de zorgvrager om het activatie- en participatieniveau te optimaliseren ten opzichte van de eigen mogelijkheden om gezondheidsproblemen te voorkomen, op te lossen of te stabiliseren
    • Werkt samen met andere (gezondheids)zorgbeoefenaars
    • Informeert, geeft educatie, coacht en begeleidt individuen of groep(en) gericht op gezondheidsbevorderend gedrag ter voorkoming van onder meer ziekte en arbeidsongeschiktheid (primaire preventie)
    • Informeert, geeft educatie, coacht en begeleidt individuen of groep(en) gericht op een aandoening, ontdekt in een vroeg stadium, te behandelen om de ongunstige afloop ervan te minimaliseren en om recidieven te vermijden (secundaire preventie)
    • Helpt mee om een bestaande, meestal chronische aandoening, onder controle te houden en verder functieverlies en complicaties te voorkomen (tertiaire preventie)
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van sociologie
    • Kennis van gezondheidsvoorlichting en –promotie
    • Kennis van bijzondere doelgroepen
    • Kennis van de psychologie van de zorgvrager
    • Kennis van gezonde levensstijl
    • Kennis van algemene en beroepsgerelateerde preventietechnieken, (onder meer infectiepreventie, valpreventie, vermijden van recidieven)
    • Kennis van motivatietechnieken
    • Kennis van motivatiestrategieën (onder meer beroepseigen veranderstrategieën, modellen voor gedragsverandering)
    • Kennis van (peer)coaching
    • Kennis van evaluatiemethodes
    • Kennis van sociale vaardigheden
    • Kennis van (zelfregulerende) reflectiestrategieën
    • Kennis van opleidingstechnieken
  • Competentie 19:
    Bevordert het zelfmanagement en empowerment bij de zorgvrager
    • Informeert en adviseert de zorgvrager om geïnformeerde keuzes te maken en verifieert of de zorgvrager de informatie begrijpt
    • Informeert, geeft educatie, coacht en motiveert de zorgvrager tot zelfmanagement en empowerment
    • Leert de zorgvrager aan om autonoom determinanten die de gezondheid kunnen schaden tijdig te herkennen en gepaste actie te ondernemen
    • Anticipeert op crisissituaties
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van sociologie
    • Basiskennis van didactische vaardigheden
    • Kennis van bijzondere doelgroepen
    • Kennis van gezonde levensstijl
    • Kennis van basisprincipes voor goede zorg
    • Kennis van motivatietechnieken
    • Kennis van motivatiestrategieën (onder meer beroepseigen veranderstrategieën, modellen voor gedragsverandering)
    • Kennis van empowerment
    • Kennis van (peer)coaching
    • Kennis van evaluatiemethodes
    • Kennis van sociale vaardigheden
    • Grondige kennis van kinesitherapeutische probleemoplossende en besluitvormingstechnieken
Wetenschappelijke ontwikkeling
  • Competentie 20:
    Ontwikkelt de eigen deskundigheid
    • Doet aan continue persoonlijke en professionele ontwikkeling (LevensLangLeren)
    • Participeert aan nationale en internationale lezingen en congressen
    • Neemt deel aan intercollegiaal overleg en kennisnetwerken
    • Evalueert kritisch wetenschappelijke onderzoeksliteratuur en gebruikt deze binnen de professionele setting
    • Raadpleegt relevante informatiebronnen (met inbegrip van internationale wetenschappelijke vakliteratuur)
    • Volgt actuele, wetenschappelijke ontwikkelingen op binnen het vakgebied en zet deze om in de praktijk (evidence based practice)
    • Hanteert de vakterminologie op deskundige wijze zowel mondeling als schriftelijk
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van mathematica
    • Kennis van fysische agentia
    • Kennis van chemie en biochemie
    • Kennis van biologie
    • Kennis van fysica
    • Kennis van algemene anatomie
    • Kennis van algemene fysiopathologie en pathologie
    • Kennis van de Internationale Classificatie van het menselijk Functioneren (ICF)
    • Kennis van sociale vaardigheden
    • Kennis van (zelfregulerende) reflectiestrategieën
    • Kennis van opleidingstechnieken
    • Kennis van statistiek
    • Kennis van informatietechnologie
    • Kennis van onderzoeksmethodieken
    • Kennis van de ethische regels rond wetenschappelijk onderzoek
    • Kennis van onderzoeksdomeinen
    • Kennis van toegepast wetenschappelijk onderzoek
    • Kennis van professionele fora
    • Kennis van beschikbare opleidingen en navormingen (levenslang leren)
    • Kennis van (evidence based) richtlijnen
    • Kennis van de structuur en wetgeving van de gezondheidszorg
    • Kennis van het Engels (kan de internationale vakliteratuur in relatie tot het beroep begrijpen met inbegrip van technische besprekingen i.v.m. het eigen vakgebied)
    • Grondige kennis van anatomie en fysiologie: het musculoskeletaal stelsel (inclusief de temporomandibulaire functies), het cardiovasculair stelsel, het respiratoir stelsel, het metabool stelsel, het urogenitaal stelsel, het neurologisch stelsel, het vaatstelsel inclusief het lymfatisch stelsel, het evenwichtssysteem, het bindweefsel en de huid
    • Grondige kennis van pathologie gerelateerd aan het musculoskeletaal (inclusief de temporomandibulaire functies), het neurologisch, het respiratoir, het metabool, het cardiovasculair en het urogenitaal stelsel, evenals aan het vaatstelsel inclusief het lymfatisch stelsel, het evenwichtssysteem, het bindweefsel, de huid en het psychisch en psychomotorisch systeem
    • Grondige kennis van procesmatige aanpak conform de stappen van methodisch kinesitherapeutisch handelen
    • Grondige kennis van kinesitherapeutische probleemoplossende en besluitvormingstechnieken
    • Grondige kennis van vakterminologie
    • Grondige kennis van relevante informatiebronnen
    • Grondige kennis van literatuuronderzoek
    • Grondige kennis van biomechanica
  • Competentie 21:
    Draagt bij tot de ontwikkeling van het beroep
    • Neemt deel aan intercollegiaal overleg en kennisnetwerken
    • Analyseert periodiek zorgvrager- en praktijkgegevens, gericht op kwaliteitsborging
    • Voert een voorstudie uit naar aanleiding van een terugkerend vraagstuk in de praktijk en vertaalt het resultaat naar een probleemstelling voor verder onderzoek
    • Beoordeelt de relevantie van onderzoeksresultaten voor de eigen praktijk
    • Werkt volgens actuele wetenschappelijke inzichten, (inter)nationale ontwikkelingen en richtlijnen voor de praktijk
    • Leidt of werkt mee aan klinisch en/of fundamenteel georiënteerd wetenschappelijk onderzoek waarbij relevante onderzoeksgegevens gegenereerd en aangeleverd worden
    • Werkt mee aan publicaties, lezingen, …
    • Participeert aan (inter)nationale wetenschappelijke en/of professionele verenigingen
    • Participeert actief aan nationale en internationale congressen
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van de Internationale Classificatie van het menselijk Functioneren (ICF)
    • Kennis van sociale vaardigheden
    • Kennis van (zelfregulerende) reflectiestrategieën
    • Kennis van opleidingstechnieken
    • Kennis van statistiek
    • Kennis van informatietechnologie
    • Kennis van onderzoeksmethodieken
    • Kennis van de ethische regels rond wetenschappelijk onderzoek
    • Kennis van onderzoeksdomeinen
    • Kennis van toegepast wetenschappelijk onderzoek
    • Kennis van professionele fora
    • Kennis van beschikbare opleidingen en navormingen (levenslang leren)
    • Kennis van (evidence based) richtlijnen
    • Kennis van de beschikbare medische en onderzoeksgegevens in functie van de uitoefening van het beroep
    • Kennis van het Engels (kan de internationale vakliteratuur in relatie tot het beroep begrijpen met inbegrip van technische besprekingen i.v.m. het eigen vakgebied)
    • Grondige kennis van kinesitherapeutische probleemoplossende en besluitvormingstechnieken
    • Grondige kennis van vakterminologie
    • Grondige kennis van relevante informatiebronnen
    • Grondige kennis van literatuuronderzoek
    • Grondige kennis van wetgeving en regelgeving aangaande het beroep
  • Competentie 22:
    Realiseert en/of participeert in opleidingsacties intern en extern
    • Bouwt verder op de reeds aanwezige kennis en vaardigheden
    • Geeft voorlichting aan collega’s in de gezondheidszorg en het onderwijs
    • Past het taalgebruik aan de doelgroep aan
    • Begeleidt studenten in opleiding en schept een gunstige leersituatie
    • Evalueert studenten en geeft feedback op hun functioneren
    • Participeert in de begeleiding van masterproeven van studenten
    • Stemt de eigen begeleiding af op die van de stageverantwoordelijke/begeleider
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van de Internationale Classificatie van het menselijk Functioneren (ICF)
    • Kennis van (peer)coaching
    • Kennis van evaluatiemethodes
    • Kennis van sociale vaardigheden
    • Kennis van (zelfregulerende) reflectiestrategieën
    • Kennis van opleidingstechnieken
    • Kennis van statistiek
    • Kennis van informatietechnologie
    • Kennis van onderzoeksmethodieken
    • Kennis van de ethische regels rond wetenschappelijk onderzoek
    • Kennis van onderzoeksdomeinen
    • Kennis van toegepast wetenschappelijk onderzoek
    • Kennis van professionele fora
    • Kennis van beschikbare opleidingen en navormingen (levenslang leren)
    • Kennis van (evidence based) richtlijnen
    • Kennis van de structuur en wetgeving van de gezondheidszorg
    • Grondige kennis van vakterminologie
    • Grondige kennis van wetgeving en regelgeving aangaande het beroep
Professionalisering
  • Competentie 23:
    Werkt volgens de wettelijke reglementeringen en procedure(s)
    • Respecteert en past de procedure(s) en regels op vlak van (bio)veiligheid toe in de praktijk
    • Creëert een veilige en hygiënische omgeving voor de zorgvrager
    • Draagt persoonlijke en collectieve beschermingsmiddelen volgens de procedure
    • Volgt de wet- en regelgeving met betrekking tot het beroep en het beroepsmanagement en past deze toe in praktijk
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van veiligheidsmanagement
    • Kennis van de structuur en wetgeving van de gezondheidszorg
    • Grondige kennis van wetgeving en regelgeving aangaande het beroep
  • Competentie 24:
    Handelt volgens de gedragsregels voor de kinesitherapie
    • Handelt volgens de gedragsregels* voor de kinesitherapeut
    • Communiceert empathisch en respecteert de rechten en competenties van alle betrokken actoren (collega’s, artsen, andere zorgverstrekkers, …)
    • Gaat vertrouwelijk om met informatie (onder meer beroepsgeheim, GDPR)
    • Respecteert de adequate omgangsvormen
    • Verzorgt de persoonlijke hygiëne en zorgt voor een verzorgd voorkomen
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van sociologie
    • Kennis van bijzondere doelgroepen
    • Kennis van de ontwikkelingsfasen van het kind
    • Kennis van (evidence based) richtlijnen
    • Kennis van de structuur en wetgeving van de gezondheidszorg
    • Kennis van de Nederlandse taal om deze op deskundige wijze te kunnen hanteren in het kader van het beroep en dit zowel mondeling als schriftelijk
    • Grondige kennis van beroepsethiek
    • Grondige kennis van wetgeving en regelgeving aangaande het beroep
* De gedragsregels voor de kinesitherapie opgesteld door de Nationale Raad voor de Kinesitherapie http://overlegorganen.gezondheid.belgie.be/nl/documenten/2005-frk-gedragsregels-kinesitherapie
  • Competentie 25:
    Reflecteert en doet aan zelfzorg
    • Neemt de noodzakelijke maatregelen om de eigen gezondheid en het persoonlijk welzijn te beschermen
    • Zorgt voor een gezond evenwicht tussen werk en privéleven.
    • Zoekt oplossingen wanneer zich problemen voordoen die het professioneel functioneren verstoren
    • Bevordert een cultuur waarin noden van collega’s gedetecteerd en aangepakt worden via ondersteuning
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van zelfmanagement
    • Kennis van gezonde levensstijl
    • Kennis van evaluatiemethodes
    • Kennis van (zelfregulerende) reflectiestrategieën

Beschrijving competenties a.d.h.v. de descriptorelementen

Kennis

  • Basiskennis van sociologie
  • Basiskennis van mathematica
  • Basiskennis van economisch en administratief beheer
  • Basiskennis van zelfmanagement
  • Basiskennis van didactische vaardigheden
  • Kennis van fysische agentia
  • Kennis van chemie en biochemie
  • Kennis van biologie
  • Kennis van fysica
  • Kennis van algemene anatomie
  • Kennis van algemene fysiopathologie en pathologie
  • Kennis van de Internationale Classificatie van het menselijk Functioneren (ICF)
  • Kennis van indicaties en contra-indicaties voor kinesitherapeutische interventies (acties bij confrontaties met zgn. gele en rode vlaggen.)
  • Kennis van EHBO
  • Kennis van gebruik van hulpmiddelen (onder meer spalken, verbanden, orthesen, prothesen, toestellen, aerosol)
  • Kennis van hygiëne- en beschermingsmateriaal
  • Kennis van (medisch) materiaal, middelen en toestellen
  • Kennis van reiniging en ontsmetting van (medisch) materiaal, middelen en toestellen
  • Kennis van soorten (medisch) afval, afvalsortering en -verwerking
  • Kennis van beschermingsmaatregelen
  • Kennis van gezondheidsvoorlichting en –promotie
  • Kennis van bijzondere doelgroepen
  • Kennis van de ontwikkelingsfasen van het kind
  • Kennis van de psychologie van de zorgvrager
  • Kennis van psychiatrische aandoeningen
  • Kennis van gezonde levensstijl
  • Kennis van algemene en beroepsgerelateerde preventietechnieken, (onder meer infectiepreventie, valpreventie, vermijden van recidieven)
  • Kennis van basisprincipes voor goede zorg
  • Kennis van medische beeldvorming
  • Kennis van motivatietechnieken
  • Kennis van motivatiestrategieën (onder meer beroepseigen veranderstrategieën, modellen voor gedragsverandering)
  • Kennis van empowerment
  • Kennis van (peer)coaching
  • Kennis van evaluatiemethodes
  • Kennis van sociale vaardigheden
  • Kennis van (zelfregulerende) reflectiestrategieën
  • Kennis van opleidingstechnieken
  • Kennis van kwaliteitsbeleid
  • Kennis van veiligheidsmanagement
  • Kennis van planning, organisatie en opvolging van activiteiten
  • Kennis van statistiek
  • Kennis van informatietechnologie
  • Kennis van onderzoeksmethodieken
  • Kennis van de ethische regels rond wetenschappelijk onderzoek
  • Kennis van onderzoeksdomeinen
  • Kennis van toegepast wetenschappelijk onderzoek
  • Kennis van professionele fora
  • Kennis van beschikbare opleidingen en navormingen (levenslang leren)
  • Kennis van (evidence based) richtlijnen
  • Kennis van gezondheidszorgstructuren en interprofessionele samenwerkingsmodellen
  • Kennis van de structuur en wetgeving van de gezondheidszorg
  • Kennis van de beschikbare medische en onderzoeksgegevens in functie van de uitoefening van het beroep
  • Kennis van de Nederlandse taal om deze op deskundige wijze te kunnen hanteren in het kader van het beroep en dit zowel mondeling als schriftelijk
  • Kennis van het Engels (kan de internationale vakliteratuur in relatie tot het beroep begrijpen met inbegrip van technische besprekingen i.v.m. het eigen vakgebied)
  • Kennis van bedrijfseigen kantoorsoftware, software van dienstenplatformen (onder meer eHealth, Mycarenet) en software van de kinesitherapie
  • Kennis van administratieve taken aangaande verslaggeving, dossieropmaak, patiëntgerelateerde administratie (onder meer RIZIV, ziekteverzekering)
  • Grondige kennis van meet- en screeningsinstrumenten, evenals van klinimetrie
  • Grondige kennis van anatomie en fysiologie: het musculoskeletaal stelsel (inclusief de temporomandibulaire functies), het cardiovasculair stelsel, het respiratoir stelsel, het metabool stelsel, het urogenitaal stelsel, het neurologisch stelsel, het vaatstelsel inclusief het lymfatisch stelsel, het evenwichtssysteem, het bindweefsel en de huid
  • Grondige kennis van pathologie gerelateerd aan het musculoskeletaal (inclusief de temporomandibulaire functies), het neurologisch, het respiratoir, het metabool, het cardiovasculair en het urogenitaal stelsel, evenals aan het vaatstelsel inclusief het lymfatisch stelsel, het evenwichtssysteem, het bindweefsel, de huid en het psychisch en psychomotorisch systeem
  • Grondige kennis van procesmatige aanpak conform de stappen van methodisch kinesitherapeutisch handelen
  • Grondige kennis van kinesitherapeutische probleemoplossende en besluitvormingstechnieken
  • Grondige kennis van screening en medische onderzoeken gerelateerd aan het musculoskeletaal, neurologisch, respiratoir, cardiovasculair en urogenitaal systeem met inbegrip van psychische en psychomotorische screeningstesten
  • Grondige kennis van kinesitherapeutische behandelingen van musculoskeletale, neurologische, respiratoire, cardiovasculaire, urogenitale, psychische en psychomotorische aard
  • Grondige kennis van oefentherapie met of zonder fysieke bijstand in alle stelsels en bij verschillende doelgroepen: onder meer Revalidatie in het domein van de inwendige stoornissen (onder meer lifestyle-problematiek), Cardiovasculaire revalidatie, Revalidatie van evenwichtsstoornissen, Revalidatie van venolymfatische stoornissen, Neurologische revalidatie, Musculoskeletale revalidatie, Respiratoire revalidatie, Psychomotorische revalidatie, Urogenitale revalidatie (onder meer perinatale kinesitherapie en bekkenbodemreëducatie)
  • Grondige kennis van kinesitherapeutische technieken: onder meer lymfedrainagetechnieken, tapingtechnieken/zwachteltechnieken, massage met therapeutisch doel, ademhalingstechnieken, relaxatietechnieken, pijndempingstechnieken
  • Grondige kennis van fysische therapieën (onder meer toedienen met therapeutisch doel van niet invasieve prikkels zoals elektrische stromen, elektromagnetische stralingen, ultrageluiden, warmte– en koudeapplicaties, balneotherapie)
  • Grondige kennis van posturale revalidatietechnieken
  • Grondige kennis van de ergonomische vereisten binnen het beroep
  • Grondige kennis van vakterminologie
  • Grondige kennis van relevante informatiebronnen
  • Grondige kennis van literatuuronderzoek
  • Grondige kennis van beroepsethiek
  • Grondige kennis van wetgeving en regelgeving aangaande het beroep
  • Grondige kennis van biomechanica
  • Grondige kennis van de didactiek van de beweging

Cognitieve vaardigheden

  • Ontvangt een aanvraag tot behandeling
  • Interpreteert de gegevens conform de beschikbare medische en onderzoeksgegevens
  • Kijkt naar de ontvankelijkheid van de hulpvraag van de zorgvrager
  • Voert een eerste screening uit en bepaalt of een verdere kinesitherapeutische analyse zinvol is
  • Verwijst de zorgvrager naar andere gezondheidszorgberoepsbeoefenaars bij het bereiken van de eigen beroeps- en/of competentiegrens
  • Bevraagt de hulpvraag, klachten, verwachtingen en motivatie van de zorgvrager door middel van een gerichte anamnese, desgevallende heteroanamnese
  • Bevraagt en stelt de functionerings-, activiteiten- en participatieproblemen vast
  • Bevraagt de beïnvloedende factoren (onder meer externe, persoonlijke)
  • Interpreteert beschikbare medische en onderzoeksgegevens (onder meer medische diagnose, medische behandeling, prognose, medicatie)
  • Voert de onderzoeken uit aan de hand van specifieke tests en meetinstrumenten
  • Analyseert en interpreteert de resultaten van de uitgevoerde onderzoeken
  • Brengt op methodische wijze de gezondheidsdoelstellingen in kaart met inbegrip van functioneringsproblemen van psychomotorische aard met fysieke en mentale verankering
  • Relateert de gezondheidsdoelstellingen aan bewegingsarmoede en dysfuncties van het bewegingsstelsel (inclusief de temporomandibulaire functies)
  • Relateert de gezondheidsdoelstellingen aan dysfuncties van andere relevante lichaamsstelsels
  • Beoordeelt de (potentiële) gezondheidsdoelstellingen en (mogelijke) comorbiditeit
  • Vraagt indien nodig aanvullende informatie aan collega's (gezondheids)zorgbeoefenaars
  • Evalueert de verzamelde gegevens
  • Bepaalt de psychomotorische dysfuncties met fysieke en mentale verankering
  • Bepaalt de functioneringstekorten en -mogelijkheden van de zorgvrager met betrekking tot het bewegingsstelsel (inclusief de temporomandibulaire functies) en andere relevante lichaamsstelsels
  • Definieert het kernprobleem van de zorgvrager
  • Deelt de kinesitherapeutische diagnose mee aan de zorgvrager en desgevallend aan de verwijzer
  • Bepaalt de gezondheidsdoelstellingen vanuit het oogpunt van ondersteuning van zelfmanagement (onder meer leeftijd, soort aandoening, activiteitenpatroon zorgvrager)
  • Formuleert de gezondheidsdoelstellingen van het behandelplan in samenspraak met de zorgvrager (shared decision en informed consent)
  • Stelt een behandelplan of preventieplan op dat opgemaakt wordt conform de fasen van het methodisch handelen
  • Peilt naar de motivatie voor het opvolgen van het behandelplan/preventieplan
  • Bepaalt zo nodig in samenspraak met het multidisciplinair team de behandeling van de zorgvrager met betrekking tot functieproblemen van het bewegingsstelsel (inclusief de temporomandibulaire functies), en andere relevante lichaamsstelsels
  • Bepaalt zo nodig in samenspraak met het multidisciplinair team de behandeling van de zorgvrager met betrekking tot psychomotorische dysfuncties met fysieke en mentale verankering
  • Bespreekt het advies met de zorgvrager
  • Geeft educatie en informatie op maat van de zorgvrager
  • Geeft toelichting bij de praktische uitvoering van de kinesitherapeutische behandeling (informed consent)
  • Voert op methodische wijze en in samenspraak met de zorgvrager het behandelplan uit (informed consent)
  • Geeft aan de zorgvrager advies en/of opdrachten bij de uitvoering van oefeningen en het hanteren van toestellen en/of (digitale) hulpmiddelen in het kader van een behandeling
  • Ondersteunt de zorgvrager in zijn motivatie om het behandelplan op te volgen
  • Richt zich op het handhaven of (opnieuw) verwerven van het genezingsproces, adequate aanpassing aan de situatie of omgaan met een blijvend verlies van functies van de zorgvrager
  • Wisselt informatie uit met betrekking tot de behandeling van de zorgvrager met verschillende betrokkenen
  • Bouwt de therapie progressief of onmiddellijk af waar nodig
  • Evalueert samen met de zorgvrager de realisatie van de behandelingsdoelen aan de hand van relevante klinische en andere parameters (PREMS en PROMS)
  • Stelt indien nodig een tussentijds verslag op
  • Sluit de behandeling af of doet voorstellen tot verderzetting
  • Stelt bij het afsluiten van de interventie de (eind)conclusie op
  • Maakt afspraken met de zorgvrager inclusief raadgevingen over secundaire en tertiaire preventie
  • Stelt een (eind)verslag op voor de globaal medisch dossier (GMD-)houder, de voorschrijvende arts, het gezondheidszorgteam of de collega-kinesitherapeut over de behandeling, het verloop, het resultaat en de verwachtingen
  • Bouwt een professionele relatie op met de zorgvrager
  • Communiceert empathisch met de zorgvrager
  • Werkt in een klimaat van vertrouwen en respect tegenover de zorgvrager waarbij hij voorziet in een begripvolle zorgverstrekking met respect voor de individuele rechten en waardigheid
  • Past taalgebruik, zo mogelijk, aan de zorgvrager aan
  • Rapporteert noodzakelijke gegevens en deelt deze volgens de regelgeving en wettelijke bepalingen
  • Hanteert een informed consent
  • Communiceert via de vereiste mondelinge, schriftelijke en digitale communicatiemiddelen
  • Geeft informatie over de mogelijke hulpverlening en tegemoetkomingen
  • Adviseert de zorgvrager over de administratieve verwerking van aanvragen, toelagen en premies
  • Communiceert efficiënt met alle actoren (onder meer artsen, tandheelkundigen, andere (gezondheids)zorgverstrekkers, collega’s, officiële instanties)
  • Heeft inzicht in de competenties van de collega’s (gezondheids)zorgbeoefenaars en de welzijnswerkers
  • Neemt vanuit het beroep van kinesitherapeut een actieve rol op binnen de multidisciplinaire- en interprofessionele context (onder meer in zorgpaden)
  • Rapporteert aan de doorverwijzer en andere actoren, indien nodig conform de GDPR
  • Maakt zijn professioneel standpunt kenbaar tijdens overleg met het multidisciplinair- en interprofessioneel team
  • Werkt efficiënt samen
  • Respecteert in onderling overleg de afgesproken procedures en werkschema’s
  • Communiceert via dienstenplatformen (onder meer eHealth) met andere (gezondheids)zorgbeoefenaars inzake patiëntengegevens, verwijzingen en verslaggeving
  • Draagt de zorg over conform het continuum van samenwerkingsrelatie in zorg en welzijn
  • Creëert, bevordert een kwaliteitscultuur of werkt mee aan de optimalisatie ervan
  • Neemt deel aan Lokale Kwaliteitsgroepen van Kinesitherapeuten (onder meer LOKK’s) en andere vormingsactiviteiten (congressen, symposia) om de competenties up-to-date te houden
  • Maakt een portfolio aan waarbij de activiteiten geregistreerd worden conform de vooropgestelde kwaliteitsnormen
  • Voert de kwaliteit van de dienstverlening uit aan de hand van een kwaliteitsmodel (onder meer quintuple aim, LEAN)
  • Voorziet in noodzakelijk, up-to-date materiaal en middelen
  • Leeft technische richtlijnen na voor het gebruik van materialen en toestellen
  • Toetst en integreert innovatieve materialen en middelen in functie van kwaliteitsvolle zorg
  • Werkt kostenefficiënt
  • Houdt toezicht op het gebruik en onderhoud van het medisch en niet- medisch materiaal
  • Signaleert afwijkingen, storingen of de nood aan preventief onderhoud aan de toeleverancier
  • Past bij het opstarten en beheren van een kinesitherapeutische praktijk of dienst de juridische, deontologische en organisatorische aspecten toe in functie van het opstarten en beheren van de praktijk of dienst
  • Organiseert, coördineert, leidt en/of vertegenwoordigt de praktijk of de dienst
  • Organiseert zich professioneel individueel en in team en reflecteert in functie van een optimale (kwaliteits)zorg in een multidisciplinaire setting
  • Oriënteert zich op de behoeften aan kinesitherapeutische zorgverlening en de ontwikkelingen daarin (praktijkvoering, regelgeving, samenleving, …)
  • Reflecteert kritisch over het beleid inzake aanbod van kinesitherapeutische zorg- en dienstverlening rekening houdend met het gevoerde beleid binnen de organisatie en met de bredere maatschappelijke context
  • Beoordeelt de mogelijkheden voor nieuwe initiatieven en innovatie en onderneemt op gepaste wijze actie
  • Volgt de administratie op
  • Neemt verantwoordelijkheid op voor de veiligheid van de zorgvrager
  • Neemt verantwoordelijkheid op voor de veiligheid van de medewerkers binnen de dienst/praktijk
  • Ontwikkelt en/of organiseert educatieve acties over bewegingshygiëne en voert deze uit
  • Verzorgt vormen van training en coaching van individuen en groepen, gericht op gezondheidsbevorderend gedrag in alle mogelijke contexten
  • Informeert, adviseert en verleent consult aan doelgroepen over bewegings- en functioneringsmogelijkheden
  • Informeert, adviseert en vormt professionals betreffende bewegings- en functioneringsmogelijkheden
  • Werkt mee aan het ontwikkelen van voorlichtingsmateriaal, handleidingen en dergelijke volgens de nieuwste wetenschappelijke inzichten
  • Maakt betrouwbare informatie over gezondheidsproblemen toegankelijk via verschillende communicatiekanalen
  • Werkt mee aan het ontwikkelen van sensibiliseringscampagnes en -materiaal voor preventieve doeleinden op het gebied van bewegings- en gezondheidsbevordering en gezondheidsbescherming (vermindering van risicofactoren)
  • Analyseert de functionele gezondheidstoestand
  • Ondersteunt gezondheidsbevorderende en -beschermende activiteiten in de levensstijl
  • Biedt inzicht in de relatie tussen gezondheid en de factoren die tot gezondheidsproblemen leiden
  • Stimuleert de zorgvrager om het activatie- en participatieniveau te optimaliseren ten opzichte van de eigen mogelijkheden om gezondheidsproblemen te voorkomen, op te lossen of te stabiliseren
  • Werkt samen met andere (gezondheids)zorgbeoefenaars
  • Informeert, geeft educatie, coacht en begeleidt individuen of groep(en) gericht op gezondheidsbevorderend gedrag ter voorkoming van onder meer ziekte en arbeidsongeschiktheid (primaire preventie)
  • Informeert, geeft educatie, coacht en begeleidt individuen of groep(en) gericht op een aandoening, ontdekt in een vroeg stadium, te behandelen om de ongunstige afloop ervan te minimaliseren en om recidieven te vermijden (secundaire preventie)
  • Helpt mee om een bestaande, meestal chronische aandoening, onder controle te houden en verder functieverlies en complicaties te voorkomen (tertiaire preventie)
  • Informeert en adviseert de zorgvrager om geïnformeerde keuzes te maken en verifieert of de zorgvrager de informatie begrijpt
  • Informeert, geeft educatie, coacht en motiveert de zorgvrager tot zelfmanagement en empowerment
  • Leert de zorgvrager aan om autonoom determinanten die de gezondheid kunnen schaden tijdig te herkennen en gepaste actie te ondernemen
  • Doet aan continue persoonlijke en professionele ontwikkeling (LevensLangLeren)
  • Participeert aan nationale en internationale lezingen en congressen
  • Neemt deel aan intercollegiaal overleg en kennisnetwerken
  • Evalueert kritisch wetenschappelijke onderzoeksliteratuur en gebruikt deze binnen de professionele setting
  • Raadpleegt relevante informatiebronnen (met inbegrip van internationale wetenschappelijke vakliteratuur)
  • Volgt actuele, wetenschappelijke ontwikkelingen op binnen het vakgebied en zet deze om in de praktijk (evidence based practice)
  • Hanteert de vakterminologie op deskundige wijze zowel mondeling als schriftelijk
  • Neemt deel aan intercollegiaal overleg en kennisnetwerken
  • Werkt volgens actuele wetenschappelijke inzichten, (inter)nationale ontwikkelingen en richtlijnen voor de praktijk
  • Leidt of werkt mee aan klinisch en/of fundamenteel georiënteerd wetenschappelijk onderzoek waarbij relevante onderzoeksgegevens gegenereerd en aangeleverd worden
  • Werkt mee aan publicaties, lezingen, …
  • Participeert aan (inter)nationale wetenschappelijke en/of professionele verenigingen
  • Participeert actief aan nationale en internationale congressen
  • Respecteert en past de procedure(s) en regels op vlak van (bio)veiligheid toe in de praktijk
  • Volgt de wet- en regelgeving met betrekking tot het beroep en het beroepsmanagement en past deze toe in praktijk
  • Handelt volgens de gedragsregels* voor de kinesitherapeut
  • Communiceert empathisch en respecteert de rechten en competenties van alle betrokken actoren (collega’s, artsen, andere zorgverstrekkers, …)
  • Gaat vertrouwelijk om met informatie (onder meer beroepsgeheim, GDPR)
  • Respecteert de adequate omgangsvormen
  • Neemt de noodzakelijke maatregelen om de eigen gezondheid en het persoonlijk welzijn te beschermen
  • Zorgt voor een gezond evenwicht tussen werk en privéleven.
  • Zoekt oplossingen wanneer zich problemen voordoen die het professioneel functioneren verstoren
  • Bevordert een cultuur waarin noden van collega’s gedetecteerd en aangepakt worden via ondersteuning
  • Bevraagt de zorgvrager en bekijkt de (medische) gegevens
  • Brengt de relevante gegevens (onder meer medische-, onderzoeksgegevens, gegevens uit de toegangsmatrix van eHealth) van de zorgvrager in kaart
  • Bouwt verder op de reeds aanwezige kennis en vaardigheden
  • Geeft voorlichting aan collega’s in de gezondheidszorg en het onderwijs
  • Past het taalgebruik aan de doelgroep aan
  • Begeleidt studenten in opleiding en schept een gunstige leersituatie
  • Evalueert studenten en geeft feedback op hun functioneren
  • Participeert in de begeleiding van masterproeven van studenten
  • Stemt de eigen begeleiding af op die van de stageverantwoordelijke/begeleider
  • Zorgt proactief voor een veilige werkomgeving
  • Past de frequentie en de intensiteit van de kinesitherapeutische interventies autonoom aan in functie van de doelstellingen
  • Draagt bij tot een goede uitvoering van het beleids- en activiteitenplan
  • Maakt desgevallend gebruik van het Elektronisch Patiënten Dossier (EPD) waarbij interprofessioneel gerapporteerd wordt mits toegang

Probleemoplossende vaardigheden

  • Stelt de kinesitherapeutische diagnose op met behulp van klinisch redeneren in het kader van de biopsychosociale context
  • Past, eventueel in samenspraak met de (tand)arts of het interdisciplinaire team, het behandelplan aan volgens de behoeften, mogelijkheden en wensen van de zorgvrager
  • Consulteert op basis van de risicodetectie de aangewezen (gezondheids)zorgbeoefenaar en verwijst gepast en tijdig door
  • Roept hulp in van het multi- en interprofessioneel team indien noodzakelijk
  • Maakt gebruik van het Elektronisch Kinesitherapeutisch Dossier (EKD) waarbij gewerkt wordt conform de stappen van methodisch kinesitherapeutisch handelen (conform ICF)
  • Optimaliseert het klinisch redeneren en het therapeutisch handelen om de zorgvrager kwaliteitsvol te kunnen behandelen
  • Stelt een persoonlijk verbeterplan op aan de hand van (elektronische) zelfevaluatie en peer reviews en/of (elektronische) patiëntenbevraging
  • Detecteert (bijna)incidenten en handelt volgens de richtlijnen in verband met veiligheid
  • Evalueert de opzet, de uitvoering en het effect van de voorlichtings-, vormings- en sensibiliseringscampagnes op een wetenschappelijk onderbouwde manier en stuurt deze bij indien nodig
  • Spoort vroegtijdig risicofactoren en (dreigende) gezondheidsproblemen op
  • Anticipeert op crisissituaties
  • Analyseert periodiek zorgvrager- en praktijkgegevens, gericht op kwaliteitsborging
  • Voert een voorstudie uit naar aanleiding van een terugkerend vraagstuk in de praktijk en vertaalt het resultaat naar een probleemstelling voor verder onderzoek
  • Beoordeelt de relevantie van onderzoeksresultaten voor de eigen praktijk

Motorische vaardigheden

  • Voert kinesitherapeutische interventies uit op een efficiënte wijze
  • Registreert gegevens in het dossier en rapporteert de behandelingsgegevens
  • Bezorgt de zorgvrager de documenten voor hulpverlening en (financiële) tegemoetkoming, …
  • Gebruikt persoonlijke en collectieve beschermingsmiddelen volgens (evidence based) richtlijnen
  • Creëert een veilige en hygiënische omgeving voor de zorgvrager
  • Draagt persoonlijke en collectieve beschermingsmiddelen volgens de procedure
  • Verzorgt de persoonlijke hygiëne en zorgt voor een verzorgd voorkomen

Omgevingscontext

  • Herkent en respecteert in het kader van het zorgproces de rollen, verschillen en grenzen van iedere partner, zowel binnen het eigen vakgebied als ten aanzien van andere vakgebieden
  • Het beroep van kinesitherapeut wordt uitgeoefend in uiteenlopende werkomgevingen
  • Dit beroep wordt hoofdzakelijk uitgeoefend binnen flexibele werktijden
  • Dit beroep wordt uitgeoefend in teamverband, multidisciplinair en/of individueel, waarbij de nodige flexibiliteit belangrijk is
  • De werkopdrachten kunnen aan de hand van een geneeskundig voorschrift opgenomen worden conform de wettelijke bepalingen
  • De werkopdrachten worden afgebakend in de tijd
  • Het uit te voeren werk is gevarieerd en kan complex zijn door de opdrachten die gebonden zijn aan de zorgvrager
  • Het beroep vereist een behandeling op maat van de noden van de zorgvrager
  • De uitoefening van het beroep vereist een kritische en onderzoekende houding
  • De uitoefening van het beroep vraagt een sterk kwaliteitsbewustzijn
  • De uitoefening van het beroep vraagt een analytische houding en een abstract denkvermogen
  • De kinesitherapeut komt in contact met verschillende interne en/of externe actoren
  • De sector kent reglementeringen wat betreft veiligheid, gezondheid, hygiëne, welzijn, milieu, …
  • Sommige activiteiten kunnen gezondheidsrisico’s inhouden voor de beroepsuitoefenaar en zijn omgeving. Het naleven van de veiligheidsvoorschriften en het dragen van persoonlijke beschermingsmiddelen zijn verplicht
  • De uitoefening van het beroep vereist zowel het nemen van initiatieven als beslissingen binnen de eigen werksituatie.
  • De uitoefening van het beroep vraagt een sterke verantwoordelijkheidszin

Handelingscontext

  • De kinesitherapeut dient op constructieve en transparante wijze informatie uit te wisselen met de andere actoren
  • De kinesitherapeut dient afhankelijk van de opdracht en de instellingscontext, routinematige en/of complexe handelingen uit te voeren
  • De kinesitherapeut is zich constant bewust van de impact van zijn preventieve en therapeutische handelingen
  • De kinesitherapeut kan zich aanpassen aan en zich flexibel opstellen bij wisselende werkomstandigheden
  • De kinesitherapeut dient steeds de voorschriften, regelgeving en kwaliteitseisen te respecteren
  • De kinesitherapeut dient bij te blijven met de ontwikkelingen binnen de sector; dit vergt levenslang leren en het volgen van (verplichte) opleidingen en/of navorming
  • De kinesitherapeut dient planmatig te denken, prioriteiten te stellen en zijn werkzaamheden te organiseren
  • De kinesitherapeut dient discreet te handelen conform de beroepsethiek en professionele gedragscode
  • De kinesitherapeut toont zin voor initiatief binnen bepaalde situaties, problemen, opdrachten,…
  • De kinesitherapeut dient kritisch, analytisch en oplossingsgericht te handelen
  • De kinesitherapeut dient assertief en proactief op te treden
  • De kinesitherapeut dient kwaliteitsvol te handelen
  • De kinesitherapeut dient klantgericht te werken
  • De kinesitherapeut dient het positief imago eigen aan het beroep uit te stralen
  • De kinesitherapeut dient op empathische wijze om te gaan met de zorgvrager
  • De kinesitherapeut dient duidelijk en doelgericht te communiceren
  • De kinesitherapeut dient nauwkeurig, consequent en gefocust te werken
  • De kinesitherapeut weet snelheid, zorgvuldigheid en nauwkeurigheid te combineren
  • De kinesitherapeut dient zich bewust te zijn dat gemaakte fouten verstrekkende gevolgen kunnen hebben die een grote impact kunnen hebben op de zorgvrager
  • De kinesitherapeut dient autonoom de passende behandeling te selecteren conform de opdracht of het voorschrift. Dit vergt een hoge mate van vakkennis waarbij inzicht en synthetisch vermogen onontbeerlijk zijn

Autonomie

Is zelfstandig in
  • Het uitvoeren van beroepsspecifieke handelingen en de door de regelgeving beschreven technische activiteiten en toevertrouwde handelingen (uitgevoerd conform de wetgeving)
  • Het uitvoeren van het kinesitherapeutisch onderzoek en het beoordelen ervan op basis van klinisch redeneren
  • Het afnemen van de anamnese gericht op de klachten en/of pathologie van de patiënt
  • Het bepalen van het (dys)functioneren van de patiënt
  • Het opstellen van een kinesitherapeutische diagnose en het opstellen van een behandelplan
  • Het informeren, adviseren van de zorgvrager over de mogelijke kinesitherapeutische aanpak
  • Het bepalen, uitvoeren en evalueren van het kinesitherapeutisch handelen binnen het behandelplan
  • Het uitvoeren van beroepsspecifieke handelingen en de door de regelgeving beschreven technische activiteiten
  • Het evalueren van het eigen werk
  • Het verstrekken van informatie aangaande kinesitherapeutisch gerelateerde thema’s
  • Het sensibiliseren van de zorgvragers, beroepsbeoefenaars en beleidsmakers
  • Het regelen, plannen en uitvoeren van de administratieve taken
  • Het adviseren en meewerken aan preventiebeleid
  • Het organiseren en/of geven van opleidingen, vormingen en adviezen
  • Het up-to-date houden van de eigen kennis
  • Het coördineren van de activiteiten van het team in de organisatie
Is gebonden aan
  • Het ontvangen en gevolg geven aan voorschriften/verwijzingen van arts of tandarts
  • Het beleid van de organisatie
  • Tijdsplanning
  • Veiligheids-, gezondheids-, kwaliteits- en milieuvoorschriften en -procedures
  • De professionele gedragscode
  • De (federale) wetgeving
Doet beroep op
  • De opdrachtgever voor de opdracht, gegevens en bijkomende verduidelijkingen
  • Het multidisciplinair team, collega’s en de omgeving van de zorgvrager voor advies en samenwerking

Verantwoordelijkheid

  • Screent de hulpvraag van de zorgvrager autonoom en op systematische wijze
  • Voert een anamnese uit
  • Voert een kinesitherapeutisch onderzoek uit
  • Stelt de kinesitherapeutische diagnose op
  • Stelt een behandelplan of preventieplan op en geeft advies aan de zorgvrager
  • Voert op methodische wijze het behandel- of preventieplan uit in samenspraak met de zorgvrager
  • Evalueert het behandelplan
  • Sluit de behandeling af en stelt een eindconclusie op
  • Communiceert professioneel binnen de zorgrelatie
  • Rapporteert en deelt informatie met de zorgvrager
  • Werkt samen met andere actoren
  • Draagt de zorg over aan een andere (gezondheids)zorgbeoefenaar om de continuïteit van kwaliteitsvolle zorg te garanderen
  • Werkt volgens kwaliteitsprincipes
  • Voert een efficiënt beheer van materiaal en middelen
  • Coördineert de activiteiten van een team en leidt een organisatie
  • Draagt bij tot een veilige werkomgeving
  • Geeft voorlichting, vorming en werkt mee aan preventie
  • Doet aan preventiebeleid op alle niveaus
  • Bevordert het zelfmanagement en empowerment bij de zorgvrager
  • Ontwikkelt de eigen deskundigheid
  • Draagt bij tot de ontwikkeling van het beroep
  • Werkt volgens de wettelijke reglementeringen en procedure(s)
  • Handelt volgens de gedragsregels voor de kinesitherapie
  • Reflecteert en doet aan zelfzorg

Attesten en voorwaarden

Wettelijke attesten en voorwaarden

Voor de beroepsuitoefening van ‘Kinesitherapeut’ is het beschikken van volgende attesten en/of voldoen aan volgende voorwaarden wettelijk verplicht:
  • Voorwaarden voor de uitoefening van het gezondheidszorgberoep zoals bepaald in Gecoördineerde wet van 10 mei 2015 betreffende de uitoefening van de gezondheidszorgberoepen