Skip to Main Content
 

Beroepskwalificatie

Technicus Datacommunicatie en Netwerken

 

BK-0605-1
 Dit is de actuele versie van de beroepskwalificatie.

Globaal

Titel

Technicus Datacommunicatie en Netwerken

Definitie

De Technicus Datacommunicatie en Netwerken staat in voor het installeren en herstellen van data- en communicatienetwerken en randapparatuur, het waarborgen van device en netwerk security en biedt ondersteuning voor de kennisdatabank, volgens de analyse van de opdracht teneinde een performant netwerk voor de gebruikers binnen een bedrijfsnetwerk te verzekeren.

Afbakening

De Technicus Datacommunicatie en Netwerken is in staat om complexe bedrijfsnetwerken te installeren, te beveiligen, te onderhouden en te herstellen. Voor de huishoudelijke netwerken verwijzen we naar de Installateur Datacommunicatie en Netwerken.

Niveau (VKS en EQF)

4

Jaar van erkenning

versie 1, 2024

Competenties

Opsomming competenties

Transversaal
  • Competentie 1:
    Werkt kwaliteitsvol
    • Houdt zich aan de regels voor traceerbaarheid
    • Werkt met oog voor detail
    • Werkt conform de kwaliteitsvoorschriften en -richtlijnen
    • Evalueert de eigen werkzaamheden en stuurt indien nodig bij
    • Respecteert kwaliteitsprocedures
    • Voert kwaliteitscontroles uit
    • Formuleert verbetervoorstellen i.v.m. kwaliteit
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van procedures voor kwaliteitscontrole
    • Kennis van kwaliteitsnormen
    • Kennis van kwaliteitsverbetering
  • Competentie 2:
    Werkt met het oog voor veiligheid, welzijn, orde en netheid
    • Werkt ergonomisch
    • Gebruikt persoonlijke beschermingsmiddelen
    • Gebruikt collectieve beschermingsmiddelen
    • Respecteert de codex welzijn op het werk
    • Past veiligheidsprocedures toe
    • Meldt problemen i.v.m. veiligheid op het werk
    • Meldt problemen i.v.m. welzijn op het werk
    • Draagt zorg voor het eigen welzijn en het welzijn van anderen
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van ergonomische technieken
    • Basiskennis van de inrichting van de werkplek
    • Basiskennis van voorschriften en richtlijnen m.b.t. welzijn op het werk
    • Kennis van gebruik van persoonlijke beschermingsmiddelen
    • Kennis van gebruik van collectieve beschermingsmiddelen
    • Kennis van veiligheidsvoorschriften- en richtlijnen
    • Kennis van procedures van BA4/BA5
  • Competentie 3:
    Werkt duurzaam en milieubewust
    • Werkt ecologisch
    • Beperkt afval en restproducten
    • Sorteert afval volgens richtlijnen
    • Gebruikt materialen duurzaam
    • Werkt kostenbewust
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van afvalpreventie
    • Kennis van richtlijnen voor het sorteren van afval
    • Kennis van richtlijnen om kostenbesparend te werken
    • Kennis van circulaire principes
    • Kennis van principes van duurzaamheid
  • Competentie 4:
    Bouwt de eigen deskundigheid op
    • Raadpleegt aangereikte vakspecifieke informatiebronnen
    • Volgt ontwikkelingen in het vakgebied op
    • Meldt de behoefte aan vorming
    • Wisselt deskundigheid uit
    • Vormt zich permanent (opleidingen, studiedagen, werkgroepen, colloquia…)
    • Past de opgebouwde deskundigheid toe in de praktijk
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van vakterminologie in vreemde talen (regio- en klantafhankelijk; zoals Engels, Frans …)
    • Kennis van vakterminologie
    • Kennis van vakspecifieke ontwikkelingen
    • Kennis van vakspecifieke informatiebronnen
    • Kennis van vakspecifieke vormingen (opleidingen, studiedagen, werkgroepen, colloquia …)
  • Competentie 5:
    Werkt in teamverband
    • Communiceert effectief en efficiënt
    • Wisselt informatie uit
    • Houdt zich aan de afspraken van het team
    • Werkt efficiënt samen
    • Rapporteert aan de verantwoordelijke
    • Past zich flexibel aan wijzigende omstandigheden aan
    • Gaat constructief om met feedback
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van kantoorsoftware
    • Kennis van vakterminologie
    • Kennis van informatiestromen binnen de organisatie
    • Kennis van bedrijfsgebonden werkafspraken
    • Kennis van communicatietechnieken
Project en Planning
  • Competentie 6:
    Organiseert de eigen werkzaamheden
    • Analyseert de opdracht
    • Plant de eigen activiteiten binnen de tijdsmarges, volgens prioriteiten en gemaakte afspraken
    • Raadpleegt het klantenbeheersysteem in het kader van eerdere interventies
    • Overlegt waar nodig met collega’s-experten, om efficiënt de werkzaamheden te kunnen uitvoeren
    • Stuurt de planning bij indien nodig
    • Selecteert de benodigde componenten op basis van de analyse van de opdracht
    • Verzamelt de componenten
    • Registreert de opgenomen componenten
    • Signaleert tekorten of nakende tekorten in de voorraad
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van kantoorsoftware
    • Basiskennis van werkorganisatie en werkvolgorde
    • Basiskennis van voorraadbeheer
    • Kennis van bedrijfseigen software (registratie, …)
    • Kennis van de componenten voor datacommunicatie en netwerkverbindingen
    • Kennis van het lezen en interpreteren van de opdracht
    • Kennis van schriftelijke, mondelinge en digitale communicatietechnieken
Klantvraag/Behoeftebepaling
  • Competentie 7:
    Communiceert (digitaal) met verschillende actoren volgens de communicatiestrategie van het bedrijf
    • Communiceert tijdens het contact met de klant/gebruiker volgens de communicatiestrategie van het bedrijf
    • Communiceert gepast en efficiënt met collega’s en verantwoordelijken
    • Bepaalt op basis van de bevraging de behoefte van de klant/gebruiker
    • Gebruikt beschikbare communicatiekanalen efficiënt
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van procedures en regels binnen de bedrijfscultuur i.f.v. de uitvoering van de taken
    • Kennis van het toepassen van assertiviteitstechnieken bij conflictsituaties
    • Kennis van principes van klantvriendelijkheid
    • Kennis van schriftelijke, mondelinge en digitale communicatietechnieken
  • Competentie 8:
    Informeert en adviseert de klant
    • Werkt in overleg met de verantwoordelijke en op basis van de behoeftebepaling een werkwijze/strategie uit om aan de klant/gebruikersvraag tegemoet te komen
    • Biedt ondersteuning voor het optimaal gebruik van: computer- en netwerksystemen en hardware
    • Biedt ondersteuning voor de applicaties die aan de computer- en netwerksystemen en aan de hardware verbonden zijn
    • Informeert op welke wijze de klant/gebruiker met bepaalde toepassingen en systemen kan/moet omgaan
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van voorraadbeheer
    • Basiskennis van de functionaliteiten en de onderlinge verbanden tussen infrastructuur (servers, routers, cloud en netwerkomgevingen, firewalls, storage devices …)
    • Kennis van de bedrijfscultuur, scenario’s en afspraken
    • Kennis van connectiviteit, zowel wireless als via een bekabelde omgeving
    • Kennis van de voornaamste componenten en functionaliteiten van verschillende digitale devices/toestellen
Uitvoering
  • Competentie 9:
    Werkt volgens de procedures van privacy, cyberveiligheid en kwaliteitsvolle dienstverlening
    • Houdt rekening met de procedures van privacy en cyberveiligheid
    • Stelt de risico’s omtrent de beveiliging van data vast
    • Doet beroep op collega’s-experten wanneer nodig
    • Respecteert de privacy van de klant en gaat confidentieel om met informatie
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van de procedures voor privacy en cyberveiligheid
    • Kennis van kwaliteitsvoorschriften, richtwaarden en toleranties
    • Kennis van device security: de meest voorkomende bedreigingen en oplossingen
    • Kennis van netwerk security: de meest voorkomende bedreigingen en oplossingen
  • Competentie 10:
    Gebruikt meetinstrumenten
    • Gebruikt systeemspecifieke meetinstrumenten
    • Meet digitale signalen, analoge signalen en doet metingen die eigen zijn aan het specifieke bedrijf om de optimale werking te controleren
    • Interpreteert de meetresultaten en vergelijkt deze met de richtwaarden
    • Houdt rekening met de tolerantiewaarden
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van kwaliteitsvoorschriften, richtwaarden en toleranties
    • Kennis van controlemethoden
    • Kennis van diagnosetechnieken
    • Kennis van eenheden en grootheden bij de gebruikte meetinstrumenten
    • Kennis van meetinstrumenten: analoog en digitaal
    • Kennis van meetmethoden
  • Competentie 11:
    Realiseert datacommunicatie- en netwerkverbindingen voor niet-huishoudelijke installaties
    • Richt de werkplek in
    • Leest montagetekening en aansluitschema’s
    • Plaatst kabelgoten
    • Kiest de juiste kabelsoort (koper, coax, glasvezel, …)
    • Plaatst de bekabeling volgens de voorgeschreven tekeningen en/of schema’s
    • Grijpt in als de voorgeschreven opdracht niet in overeenstemming zijn met de realiteit
    • Bevestigt de voorgeschreven connectoren
    • Monteert en/of patcht de kabels
    • Installeert en beveiligt de (Wi-Fi)router en maakt verbinding met het internet
    • Test de verbindingen op fouten en afwijkingen op de gestelde communicatiespecificaties
    • Lokaliseert eventuele storingen en afwijkingen en heft deze op
    • Past indien nodig het as-built dossier aan
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van het aanpassen van as-builtdossiers
    • Kennis van de componenten voor datacommunicatie en netwerkverbindingen
    • Kennis van kwaliteitsvoorschriften, richtwaarden en toleranties
    • Kennis van diagnosetechnieken
    • Kennis van eenheden en grootheden bij de gebruikte meetinstrumenten
    • Kennis van meetinstrumenten: analoog en digitaal
    • Kennis van meetmethoden
    • Kennis van data- en communicatiekabeltypes en hun afwerking
    • Kennis van het lezen van montage- en aansluitschema’s
    • Kennis van de installatie en aansluiting van de componenten
    • Kennis van verbindingstechnieken
    • Kennis van connectiviteit, zowel wireless als via een bekabelde omgeving
    • Kennis van plaatsing en montage van data- en communicatiekabels (kabeldoorvoer, (combinatie van) plaatsing …)
  • Competentie 12:
    Connecteert (rand)apparatuur (printers, tablets, smartphones, …) met de router zowel vast als draadloos
    • Assembleert systemen en/of breidt deze uit
    • Installeert (rand)apparatuur met bijhorende installatiesoftware
    • Maakt de nodige verbindingen zowel vast als draadloos
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van de componenten voor datacommunicatie en netwerkverbindingen
    • Kennis van de installatie en aansluiting van de componenten
    • Kennis van hardware in relatie tot het eigen takenpakket
  • Competentie 13:
    Vervangt, herstelt en/of (de)monteert (onderdelen) van systemen, (rand)apparatuur en de daaraan verbonden applicaties
    • Kijkt de garantiebepalingen na
    • Test het netwerk op fouten en afwijkingen op de gestelde communicatiespecificaties
    • Lokaliseert mogelijke fouten in het netwerk
    • Herstelt of vervangt componenten van datacommunicatienetwerk (connectoren, kabels, hub, …)
    • Vervangt (rand)apparatuur
    • Meldt onoplosbare problemen in functie van vervolgacties
    • Doet verbetervoorstellen voor het vervangings-, reparatie- en (de)montageproces aan de verantwoordelijke
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van bedrijfseigen software (registratie, …)
    • Kennis van de componenten voor datacommunicatie en netwerkverbindingen
    • Kennis van kwaliteitsvoorschriften, richtwaarden en toleranties
    • Kennis van diagnosetechnieken
    • Kennis van eenheden en grootheden bij de gebruikte meetinstrumenten
    • Kennis van meetinstrumenten: analoog en digitaal
    • Kennis van meetmethoden
    • Kennis van data- en communicatiekabeltypes en hun afwerking
    • Kennis van het lezen van montage- en aansluitschema’s
    • Kennis van de installatie en aansluiting van de componenten
    • Kennis van verbindingstechnieken
    • Kennis van hardware in relatie tot het eigen takenpakket
    • Kennis van configuratie- en optimalisatietechnieken van de installatie
    • Kennis voor het uitvoeren van installatiewerkzaamheden
    • Kennis van plaatsing en montage van data- en communicatiekabels (kabeldoorvoer, (combinatie van) plaatsing …)
Testing
  • Competentie 14:
    Test de installatie voor oplevering
    • Test de netwerkinstallatie op fouten
    • Lokaliseert mogelijke fouten (eventueel) met behulp van meetapparatuur
    • Lost geconstateerde fouten en/of afwijkingen op of neemt passende vervolgacties
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van procedures van BA4/BA5
    • Kennis van de componenten voor datacommunicatie en netwerkverbindingen
    • Kennis van kwaliteitsvoorschriften, richtwaarden en toleranties
    • Kennis van diagnosetechnieken
    • Kennis van meetinstrumenten: analoog en digitaal
    • Kennis van meetmethoden
    • Kennis van elektriciteit (werking, eigenschappen, eenheden, …)
    • Kennis van de installatie en aansluiting van de componenten
    • Kennis van configuratie- en optimalisatietechnieken van de installatie
    • Kennis voor het uitvoeren van installatiewerkzaamheden
    • Kennis van de basisconfiguratie van een netwerk
    • Kennis van elektrische componenten
Documentatie
  • Competentie 15:
    Houdt gegevens bij over de werkzaamheden
    • Houdt zich aan (bedrijfsgebonden) richtlijnen
    • Gebruikt taakgerichte software
    • Registreert de werkzaamheden
    • Rapporteert over de werkzaamheden
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van informatiestromen binnen de organisatie
    • Kennis van registratiesystemen
    • Kennis van rapporteringstechnieken
    • Kennis van het werkproces
    • Kennis van (bedrijfsgebonden) richtlijnen
  • Competentie 16:
    Ondersteunt de update van de kennisdatabank en brengt vaak voorkomende problemen in kaart
    • Brengt vaak voorkomende problemen in kaart
    • Zorgt ervoor dat afwijkende of nieuwe oplossingen in de databank geïntegreerd worden. Geeft m.a.w. voeding aan een databank
    • Omschrijft de bijhorende oplossing helder i.f.v. de integratie in de kennisdatabank
    • Biedt ondersteuning aan collega’s wanneer naar oplossingen gezocht wordt om in de toekomst vaak voorkomende problemen te vermijden
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van softwarepakketten (bijv. CMS, ERP), in relatie tot het takenpakket en de activiteiten van een onderneming
    • Kennis van de bedrijfscultuur, scenario’s en afspraken in functie van de uitvoering van dit beroep
    • Kennis van informatiebronnen/databanken voor mogelijke oplossingen

Beschrijving competenties a.d.h.v. de descriptorelementen

Kennis

  • Basiskennis van de functionaliteiten en de onderlinge verbanden tussen infrastructuur (servers, routers, cloud en netwerkomgevingen, firewalls, storage devices …)
  • Basiskennis van de inrichting van de werkplek
  • Basiskennis van ergonomische technieken
  • Basiskennis van het aanpassen van as-builtdossiers
  • Basiskennis van kantoorsoftware
  • Basiskennis van procedures voor kwaliteitscontrole
  • Basiskennis van vakterminologie in vreemde talen (regio- en klantafhankelijk; zoals Engels, Frans …)
  • Basiskennis van voorraadbeheer
  • Basiskennis van voorschriften en richtlijnen m.b.t. welzijn op het werk
  • Basiskennis van werkorganisatie en werkvolgorde
  • Kennis van afvalpreventie
  • Kennis van bedrijfseigen software (registratie, …)
  • Kennis van (bedrijfsgebonden) richtlijnen
  • Kennis van bedrijfsgebonden werkafspraken
  • Kennis van circulaire principes
  • Kennis van communicatietechnieken
  • Kennis van configuratie- en optimalisatietechnieken van de installatie
  • Kennis van connectiviteit, zowel wireless als via een bekabelde omgeving
  • Kennis van controlemethoden
  • Kennis van data- en communicatiekabeltypes en hun afwerking
  • Kennis van de basisconfiguratie van een netwerk
  • Kennis van de bedrijfscultuur, scenario’s en afspraken
  • Kennis van de bedrijfscultuur, scenario’s en afspraken in functie van de uitvoering van dit beroep
  • Kennis van de componenten voor datacommunicatie en netwerkverbindingen
  • Kennis van de installatie en aansluiting van de componenten
  • Kennis van de procedures voor privacy en cyberveiligheid
  • Kennis van de voornaamste componenten en functionaliteiten van verschillende digitale devices/toestellen
  • Kennis van device security: de meest voorkomende bedreigingen en oplossingen
  • Kennis van diagnosetechnieken
  • Kennis van eenheden en grootheden bij de gebruikte meetinstrumenten
  • Kennis van elektriciteit (werking, eigenschappen, eenheden, …)
  • Kennis van elektrische componenten
  • Kennis van gebruik van collectieve beschermingsmiddelen
  • Kennis van gebruik van persoonlijke beschermingsmiddelen
  • Kennis van hardware in relatie tot het eigen takenpakket
  • Kennis van het lezen en interpreteren van de opdracht
  • Kennis van het lezen van montage- en aansluitschema’s
  • Kennis van het toepassen van assertiviteitstechnieken bij conflictsituaties
  • Kennis van het werkproces
  • Kennis van informatiebronnen/databanken voor mogelijke oplossingen
  • Kennis van informatiestromen binnen de organisatie
  • Kennis van kwaliteitsnormen
  • Kennis van kwaliteitsverbetering
  • Kennis van kwaliteitsvoorschriften, richtwaarden en toleranties
  • Kennis van meetinstrumenten: analoog en digitaal
  • Kennis van meetmethoden
  • Kennis van netwerk security: de meest voorkomende bedreigingen en oplossingen
  • Kennis van plaatsing en montage van data- en communicatiekabels (kabeldoorvoer, (combinatie van) plaatsing …)
  • Kennis van principes van duurzaamheid
  • Kennis van principes van klantvriendelijkheid
  • Kennis van procedures en regels binnen de bedrijfscultuur i.f.v. de uitvoering van de taken
  • Kennis van procedures van BA4/BA5
  • Kennis van rapporteringstechnieken
  • Kennis van registratiesystemen
  • Kennis van richtlijnen om kostenbesparend te werken
  • Kennis van richtlijnen voor het sorteren van afval
  • Kennis van schriftelijke, mondelinge en digitale communicatietechnieken
  • Kennis van softwarepakketten (bijv. CMS, ERP), in relatie tot het takenpakket en de activiteiten van een onderneming
  • Kennis van vakspecifieke informatiebronnen
  • Kennis van vakspecifieke ontwikkelingen
  • Kennis van vakspecifieke vormingen (opleidingen, studiedagen, werkgroepen, colloquia …)
  • Kennis van vakterminologie
  • Kennis van veiligheidsvoorschriften- en richtlijnen
  • Kennis van verbindingstechnieken
  • Kennis voor het uitvoeren van installatiewerkzaamheden

Cognitieve vaardigheden

  • Analyseert de opdracht
  • Bepaalt op basis van de bevraging de behoefte van de klant/gebruiker
  • Beperkt afval en restproducten
  • Biedt ondersteuning voor de applicaties die aan de computer- en netwerksystemen en aan de hardware verbonden zijn
  • Biedt ondersteuning voor het optimaal gebruik van: computer- en netwerksystemen en hardware
  • Communiceert effectief en efficiënt
  • Communiceert gepast en efficiënt met collega’s en verantwoordelijken
  • Communiceert tijdens het contact met de klant/gebruiker volgens de communicatiestrategie van het bedrijf
  • Draagt zorg voor het eigen welzijn en het welzijn van anderen
  • Gaat constructief om met feedback
  • Gebruikt beschikbare communicatiekanalen efficiënt
  • Gebruikt materialen duurzaam
  • Gebruikt systeemspecifieke meetinstrumenten
  • Gebruikt taakgerichte software
  • Grijpt in als de voorgeschreven opdracht niet in overeenstemming zijn met de realiteit
  • Houdt rekening met de procedures van privacy en cyberveiligheid
  • Houdt rekening met de tolerantiewaarden
  • Houdt zich aan (bedrijfsgebonden) richtlijnen
  • Houdt zich aan de afspraken van het team
  • Houdt zich aan de regels voor traceerbaarheid
  • Informeert op welke wijze de klant/gebruiker met bepaalde toepassingen en systemen kan/moet omgaan
  • Installeert en beveiligt de (Wi-Fi)router en maakt verbinding met het internet
  • Installeert (rand)apparatuur met bijhorende installatiesoftware
  • Interpreteert de meetresultaten en vergelijkt deze met de richtwaarden
  • Kiest de juiste kabelsoort (koper, coax, glasvezel, …)
  • Kijkt de garantiebepalingen na
  • Leest montagetekening en aansluitschema’s
  • Meet digitale signalen, analoge signalen en doet metingen die eigen zijn aan het specifieke bedrijf om de optimale werking te controleren
  • Meldt de behoefte aan vorming
  • Meldt problemen i.v.m. veiligheid op het werk
  • Meldt problemen i.v.m. welzijn op het werk
  • Past de opgebouwde deskundigheid toe in de praktijk
  • Past indien nodig het as-built dossier aan
  • Past veiligheidsprocedures toe
  • Past zich flexibel aan wijzigende omstandigheden aan
  • Plant de eigen activiteiten binnen de tijdsmarges, volgens prioriteiten en gemaakte afspraken
  • Rapporteert aan de verantwoordelijke
  • Rapporteert over de werkzaamheden
  • Registreert de opgenomen componenten
  • Registreert de werkzaamheden
  • Respecteert de codex welzijn op het werk
  • Respecteert de privacy van de klant en gaat confidentieel om met informatie
  • Respecteert kwaliteitsprocedures
  • Selecteert de benodigde componenten op basis van de analyse van de opdracht
  • Sorteert afval volgens richtlijnen
  • Verzamelt de componenten
  • Voert kwaliteitscontroles uit
  • Volgt ontwikkelingen in het vakgebied op
  • Vormt zich permanent (opleidingen, studiedagen, werkgroepen, colloquia…)
  • Werkt conform de kwaliteitsvoorschriften en -richtlijnen
  • Werkt ecologisch
  • Werkt efficiënt samen
  • Werkt in overleg met de verantwoordelijke en op basis van de behoeftebepaling een werkwijze/strategie uit om aan de klant/gebruikersvraag tegemoet te komen
  • Werkt kostenbewust
  • Werkt met oog voor detail
  • Wisselt deskundigheid uit
  • Wisselt informatie uit
  • Zorgt ervoor dat afwijkende of nieuwe oplossingen in de databank geïntegreerd worden. Geeft m.a.w. voeding aan een databank

Probleemoplossende vaardigheden

  • Biedt ondersteuning aan collega’s wanneer naar oplossingen gezocht wordt om in de toekomst vaak voorkomende problemen te vermijden
  • Brengt vaak voorkomende problemen in kaart
  • Doet beroep op collega’s-experten wanneer nodig
  • Doet verbetervoorstellen voor het vervangings-, reparatie- en (de)montageproces aan de verantwoordelijke
  • Evalueert de eigen werkzaamheden en stuurt indien nodig bij
  • Formuleert verbetervoorstellen i.v.m. kwaliteit
  • Herstelt of vervangt componenten van datacommunicatienetwerk (connectoren, kabels, hub, …)
  • Lokaliseert eventuele storingen en afwijkingen en heft deze op
  • Lokaliseert mogelijke fouten (eventueel) met behulp van meetapparatuur
  • Lokaliseert mogelijke fouten in het netwerk
  • Lost geconstateerde fouten en/of afwijkingen op of neemt passende vervolgacties
  • Meldt onoplosbare problemen in functie van vervolgacties
  • Omschrijft de bijhorende oplossing helder i.f.v. de integratie in de kennisdatabank
  • Overlegt waar nodig met collega’s-experten, om efficiënt de werkzaamheden te kunnen uitvoeren
  • Raadpleegt aangereikte vakspecifieke informatiebronnen
  • Raadpleegt het klantenbeheersysteem in het kader van eerdere interventies
  • Signaleert tekorten of nakende tekorten in de voorraad
  • Stelt de risico’s omtrent de beveiliging van data vast
  • Stuurt de planning bij indien nodig
  • Test de netwerkinstallatie op fouten
  • Test de verbindingen op fouten en afwijkingen op de gestelde communicatiespecificaties
  • Test het netwerk op fouten en afwijkingen op de gestelde communicatiespecificaties

Motorische vaardigheden

  • Assembleert systemen en/of breidt deze uit
  • Bevestigt de voorgeschreven connectoren
  • Gebruikt collectieve beschermingsmiddelen
  • Gebruikt persoonlijke beschermingsmiddelen
  • Maakt de nodige verbindingen zowel vast als draadloos
  • Monteert en/of patcht de kabels
  • Plaatst de bekabeling volgens de voorgeschreven tekeningen en/of schema’s
  • Plaatst kabelgoten
  • Richt de werkplek in
  • Vervangt (rand)apparatuur
  • Werkt ergonomisch

Omgevingscontext

  • Afhankelijk van de omvang en/of inrichting van de organisatie kunnen werkzaamheden waarbij de beroepsbeoefenaar het bedrijfsnetwerk installeert, beveiligt of herstelt en/of gebruikers ondersteunt variëren (tijd, plaats, complexiteit van de opdracht, infrastructuur, …)
  • De beroepsbeoefenaar komt face to face, telefonisch en via digitale kanalen in contact met gebruikers.
  • De beroepsbeoefenaar werkt aan diverse installaties waarbij de installatieschema’s volgens procedures voor cyberveiligheid en bedrijfsgebonden richtlijnen moeten gerespecteerd worden
  • De beroepsbeoefenaar werkt aan netwerken, systemen en (rand)apparatuur
  • De beroepsbeoefenaar werkt in een multidisciplinair team, samenwerking en afstemming is noodzakelijk
  • De beroepsbeoefenaar werkt voor een ICT-dienstverlener
  • De beroepsbeoefenaar zal door de ICT-dienstverlener binnen andere organisaties/bedrijven tewerkgesteld worden, wat de nodige mobiliteit vergt
  • De Technicus Datacommunicatie en Netwerken heeft in principe regelmatige uren, maar afhankelijk van de tijdsdruk die op een bepaald project zit moet wel eens overgewerkt worden
  • De Technicus Datacommunicatie en Netwerken installeert, beveiligt en herstelt onderdelen van datacommunicatienetwerken in een bedrijfsnetwerk
  • De werkopdrachten kunnen afgebakend worden in tijd en bevoegdheid. Wordt men met strikte deadlines geconfronteerd, dan vraagt dat stressbestendigheid en doorzettingsvermogen

Handelingscontext

  • De beroepsbeoefenaar gaat omzichtig om met verkregen bedrijfsinformatie en werkt conform de geldende normen, cyberveiligheid en privacy voorschriften
  • De beroepsbeoefenaar gebruikt op verantwoorde wijze de benodigde onderdelen, componenten, hulpmiddelen en gereedschappen en voorkomt verspilling van materialen en middelen door ze waar mogelijk te hergebruiken en goed te onderhouden
  • De beroepsbeoefenaar heeft doorzettingsvermogen, werkt oplossingsgericht en is stressbestendig
  • De beroepsbeoefenaar moet de werkzaamheden in het geheel kunnen overzien en doet verbetervoorstellen
  • De beroepsbeoefenaar stelt zich flexibel op binnen de organisatie (verandering van collega’s, wijzigende werkschema’s, …)
  • De beroepsbeoefenaar verricht de werkzaamheden op basis van variërende opdrachten: installatie, beveiligen, testen, herstellen
  • De beroepsbeoefenaar werkt in een snel evoluerende context die permanente bijscholing vereist en de nodige nieuwe inzichten met zich meebrengt. Hij/zij doet beroep op de eigen inzichten bij het uitvoeren van de opdrachten en neemt initiatief
  • De Technicus Datacommunicatie en Netwerken biedt ondersteuning aan collega’s wanneer naar oplossingen gezocht wordt om in de toekomst vaak voorkomende problemen te vermijden en omschrijft bijhorende oplossingen helder i.f.v. de integratie in de kennisdatabank
  • De Technicus Datacommunicatie en Netwerken biedt ondersteuning aan collega’s wanneer naar verbetervoorstellen i.f.v. de kwaliteit wordt gezocht
  • Door de sterke evolutie en de veelheid aan mogelijkheden worden hogere eisen gesteld aan de capaciteit en de beschikbaarheid van een netwerk, wat een invloed heeft op de aard van het werk
  • Hij/zij communiceert klantgericht/gebruikersgericht
  • Hij/zij voert de werkzaamheden meestal in team met collega’s-experten uit
  • Kwaliteitsvol werken behoort tot de essentie van het beroep. Hij/zij werkt precies, gedreven en accuraat en bovendien in een tempo dat nodig is om, zonder afbreuk te doen aan de kwaliteitseisen, de doelstellingen te halen.
  • Tijdens de installatie, onderhoud of de herstelwerkzaamheden werkt de Technicus Datacommunicatie en Netwerken met verschillende soorten apparatuur
  • Wanneer bij het uitvoeren van het standaard testprotocol fouten of afwijkingen naar voren komen dan moet de beroepsbeoefenaar de nodige actie nemen en de juiste prioriteiten stellen volgens de bedrijfscultuur, scenario’s en afspraken. Als er geen oplossing voorhanden is, overlegt hij/zij met collega’s-experten en/of de verantwoordelijke

Autonomie

Is zelfstandig in
  • de analyse van de opdracht
  • de realisatie van performante netwerken
  • het formuleren van verbetervoorstellen i.f.v. de kwaliteit
  • het ondersteunen van bedrijven/gebruikers
  • het ondersteunen van collega’s
  • het updaten en ondersteunen van de kennisdatabank
Is gebonden aan
  • de opdracht
  • kwaliteitsvolle dienstverlening
  • procedures voor privacy, cyberveiligheid
Doet beroep op
  • de leidinggevende of experten bij niet-frequente problemen
  • de technisch verantwoordelijke of facility manager op de locatie

Verantwoordelijkheid

  • Bouwt de eigen deskundigheid op
  • Communiceert (digitaal) met verschillende actoren volgens de communicatiestrategie van het bedrijf
  • Connecteert (rand)apparatuur (printers, tablets, smartphones, …) met de router zowel vast als draadloos
  • Gebruikt meetinstrumenten
  • Houdt gegevens bij over de werkzaamheden
  • Informeert en adviseert de klant
  • Ondersteunt de update van de kennisdatabank en brengt vaak voorkomende problemen in kaart
  • Organiseert de eigen werkzaamheden
  • Realiseert datacommunicatie- en netwerkverbindingen voor niet-huishoudelijke installaties
  • Test de installatie voor oplevering
  • Vervangt, herstelt en/of (de)monteert (onderdelen) van systemen, (rand)apparatuur en de daaraan verbonden applicaties
  • Werkt duurzaam en milieubewust
  • Werkt in teamverband
  • Werkt kwaliteitsvol
  • Werkt met het oog voor veiligheid, welzijn, orde en netheid
  • Werkt volgens de procedures van privacy, cyberveiligheid en kwaliteitsvolle dienstverlening

Wettelijke attesten en voorwaarden

Er zijn geen wettelijke attesten of voorwaarden vereist.