Skip to Main Content
 

Beroepskwalificatie

Kassier

 

BK-0069-2
 Deze versie werd stopgezet. Er is geen actuele versie beschikbaar.

Globaal

Titel

Kassier

Definitie

Registreert de verkoop en int de betaling van goederen (kleding, voeding, doe-het-zelf….) of diensten (snelwegtol, parking, ...) teneinde een correct betalingssysteem te realiseren.

Niveau (VKS en EQF)

3

Jaar van erkenning

versie 2, 2020

Competenties

Opsomming competenties

  • Competentie 1:
    Gaat professioneel om met klanten
    • Verwelkomt de klant professioneel
    • Toont een uitnodigende lichaamshouding
    • Maakt oogcontact
    • Begroet de klant volgens bedrijfsinterne afspraken
    • Vermijdt conflicten met klanten
    • Behandelt klachten van klanten volgens bedrijfseigen procedures
    • Lost eventuele klachten op volgens bedrijfsinterne procedures
    • Past uiterlijk en kleding aan de kenmerken van de verkoopomgeving
    • Detecteert verdachte klanten met het oog op diefstalpreventie
    • Grijpt in op verdachte klanten, rekening houdend met de wetgeving en met de bedrijfsinterne procedures
    • Past zich aan de bedrijfscultuur aan
    • Stelt zich empathisch op ten opzichte van klanten
    • Informeert de klant over de diensten bij verkoop
    • Demonstreert of toont artikels
  • Competentie 2:
    Ontvangt betalingen en bedient de kassa
    • Controleert de kassa bij het begin van de werkdag en telt bij sluiting
    • Vermijdt kassaverschillen
    • Bedient het kassa- en/of registratiesysteem op een klantgerichte manier
    • Verwijdert/deactiveert diefstalbeveiliging
    • Registreert correct de verkoopprijs en de bijkomende kosten
    • Zoekt klantengegevens op
    • Past klantgetrouwheidssystemen, kortingen en geschenkbonnen correct toe
    • Informeert de klant over de verschillende betalingsmogelijkheden
    • Handelt de verschillende betalingsmogelijkheden op een correcte manier af
    • Maakt een BTW- bon of factuur volgens de wettelijke normen
    • Reageert adequaat op fraudepogingen
    • Start en sluit het kassa- en/of registratiesysteem
    • Geeft correct wisselgeld weer
    • Lost eenvoudige technische storingen op
    • Verpakt de artikels volgens het gebruik, hun aard of bestemming
    • Volgt het verkoopproces op (offerte, bestelling, levering en plaatsing, facturatie)
  • Competentie 3:
    Verwerkt de producten aan de kassa op een snelle wijze
    • Scant prijzen in
    • Deactiveert beveiliging
    • Weet verschillende producten op een correcte wijze te hanteren
    • Toont inzicht in het op een efficiënte wijze teruggeven van wisselgeld
    • Houdt de eigen werkomgeving netjes
    • Houdt zich op de hoogte van recente ontwikkelingen in het productgamma
    • Stelt prioriteiten (onvoorziene leveringen, onverwachte klantenstromen,…)
    • Sorteert geld
    • Staat langdurig rechtop of zit
    • Heft en tilt zware lasten op een ergonomische manier

Beschrijving competenties a.d.h.v. de descriptorelementen

Kennis

  • Basiskennis Engels: zinnen en regelmatig voorkomende uitdrukkingen van klanten begrijpen en in eenvoudige bewoordingen communiceren over de belangrijke aspecten van de artikelen en de verkoop
  • Basiskennis Frans: zinnen en regelmatig voorkomende uitdrukkingen van klanten begrijpen en in eenvoudige bewoordingen communiceren over de belangrijke aspecten van de artikelen en de verkoop
  • Basiskennis van de producten en hun toepassingen voor de courante sectoren (voeding, fashion, multimedia en doe-het-zelf…)
  • Basiskennis van handelsrecht
  • Basiskennis van handelswetgeving
  • Basiskennis van informatica
  • Basiskennis van prijsbepaling en BTW
  • Basiskennis van typologie van klanten of consumenten
  • Basiskennis van winkelgedrag (wanneer en waar winkelen mensen, ...)
  • Basiskennis van winkelorganisatie en verantwoordelijksdomeinen
  • Kennis van betaalmiddelen (werking, geldigheid,...)
  • Kennis van conflicthantering
  • Kennis van de voorschriften voor verkoop van alcoholische dranken, tabak, gevaarlijke producten
  • Kennis van ergonomische hef- en tiltechnieken
  • Kennis van het kassa- en/of registratiesysteem
  • Kennis van inningsprocedures
  • Kennis van milieu-,veiligheids- en hygiëne voorschriften voor de organisatie
  • Kennis van principes van klantvriendelijkheid
  • Kennis van profiel van diefstalgevoeligheid winkel en producten
  • Kennis van scantechnieken
  • Kennis van schoonmaakmiddelen en -technieken
  • Kennis van technieken voor diefstalpreventie
  • Kennis van weegschalen
  • Kennis van wet- en regelgeving ivm diefstalpreventie: rechten van personeel en van klant

Cognitieve vaardigheden

  • Het kunnen afhandelen van de verschillende betalingsmogelijkheden
  • Het kunnen controleren van de kassa bij het begin van de werkdag en tellen bij sluiting
  • Het kunnen correct toepassen van klantgetrouwheidssystemen, kortingen en geschenkbonnen
  • Het kunnen detecteren van verdachte klanten
  • Het kunnen informeren van de klant over de diensten bij verkoop (herstel, levering, gratis krediet, getrouwheidskaart, ...)
  • Het kunnen maken van een BTW- bon of factuur
  • Het kunnen professioneel verwelkomen van de klant
  • Het zich kunnen aanpassen aan de bedrijfscultuur
  • Het zich kunnen empathisch opstellen ten opzichte van klanten
  • Het zich kunnen op de hoogte houden van recente ontwikkelingen in het productgamma

Probleemoplossende vaardigheden

  • Het kunnen adequaat reageren op diefstalpogingen
  • Het kunnen behandelen van klachten van klanten volgens bedrijfsinterne procedures
  • Het kunnen oplossen van eenvoudige technische storingen van het kassa- en/of registratiesysteem
  • Het kunnen oplossen van eventuele klachten
  • Het kunnen prioriteiten stellen (onvoorziene leveringen, onverwachte klantenstromen,…)
  • Het kunnen vermijden van conflicten met klanten
  • Het kunnen vermijden van kassaverschillen

Motorische vaardigheden

  • Het kunnen bedienen van het kassa- en/of registratiesysteem
  • Het kunnen demonstreren of tonen van artikels
  • Het kunnen ergonomisch heffen en tillen van zware lasten
  • Het kunnen in- en verpakken van de artikels volgens het gebruik, hun aard of bestemming
  • Het kunnen langdurig rechtop staan of zitten
  • Het snel kunnen inscannen
  • Het snel kunnen sorteren van geld
  • Het snel kunnen verwijderen/desactiveren van diefstalbeveiliging

Omgevingscontext

  • De winkel kan zich zowel in eentalig als meertalige regio’s bevinden (toeristische centra, Brussel en omgeving).
  • komt in contact met verschillende soorten klanten
  • omstandigheden kunnen variëren volgens drukte, seizoenen, weeromstandigheden, feestdagen,...
  • Werkt in een supermarkt (voeding, speciaalzaak, doe-het-zelfzaak), winkels (textiel, muziek, ...), ticketverkoop (theater, bioscoop, ...), plaatsen waar tol wordt betaald (parking, snelweg, ...).
  • werkt ook ’s avonds en in het weekend.
  • wordt geconfronteerd met zeer wisselende klantenstromen en tijdsdruk.

Handelingscontext

  • De informatiseringsgraad van de kassa’s kan verschillen.
  • Is meebepalend voor het imago en de commerciële resultaten van de winkel.
  • Moet bederfbare/waardevolle producten met bijzondere voorzichtigheid behandelen.
  • Moet de nodige zelfbeheersing in geval van diefstal en/of klachten aan de dag leggen.
  • Moet nauwkeurig omgaan met geld, betalingen en de bijhorende documenten.
  • Vereist extra aandacht voor nauwkeurigheid en snelheid bij piekmomenten.
  • werkt met grote bedragen.

Autonomie

Is zelfstandig in
  • de voortgang van het eigen werk
Is gebonden aan
  • interne afspraken, bedrijfsprocedures en regelgeving bij het uitvoeren van zijn activiteiten.
Doet beroep op
  • de verantwoordelijke bij voor hem/haar onoplosbare problemen

Verantwoordelijkheid

  • Kassa zonder kassaverschillen
  • Ontvangen betalingen en een bediende kassa
  • Professionele omgang met klanten

Attesten en voorwaarden

Wettelijke attesten en voorwaarden

Er zijn geen wettelijke attesten of voorwaarden vereist.