Hulpverlener-ambulancier
BK-0569-1
Dit is de actuele versie van de beroepskwalificatie.
Globaal
Titel
Hulpverlener-ambulancier
Definitie
De hulpverlener-ambulancier voorziet adequate eerste hulp, aangepaste zorg en begeleidt de (kritieke) patiënt die toezicht nodig heeft tijdens het vervoer naar de functie gespecialiseerde spoedgevallenzorgen waarbij hij op een kwaliteitsvolle manier zorgt voor de stabiliteit, het comfort en de veiligheid van de patiënt en instaat voor de overdracht teneinde de continuïteit van zorg van de patiënt te vrijwaren.
Niveau (VKS en EQF)
4
Jaar van erkenning
versie 1, 2022
Competenties
Opsomming competenties
- Competentie 1:
Controleert zijn werkplek en de uitrusting
- Controleert de uitrusting van het voertuig volgens een controlelijst
- Controleert de uitrusting van de werkplek volgens een controlelijst
- Vult tekorten aan
- Vervangt defecte toestellen
- Controleert het voertuig conform de afspraken
- Meldt anomalieën en storingen conform de afspraken
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis van autocheck voor dagelijks gebruik (oliepeil, bandenspanning, …)
- Kennis van materiaal en de medische hulpmiddelen voor het dringend patiëntenvervoer
- Competentie 2:
Handelt binnen de dringende hulpverlening volgens staande orders en procedure na een incident
- Voert een basisbeoordeling uit van de patiënt aan de hand van vragen en observatie volgens een standaardprotocol (ABCDE-principe, …)
- Herkent levensbedreigende situaties en grijpt in conform de voorgeschreven procedure
- Zorgt voor veiligheid van de patiënt
- Voert eerstehulphandelingen uit bij de patiënt
- Herkent levensbedreigende situaties en grijpt in conform de voorgeschreven procedures
- Alarmeert gespecialiseerde hulp volgens de ernst en toestand van de patiënt
- Voert BLS (basic life support) met en zonder AED (automatische externe defibrillator) uit
- Bewaakt de patiënt tot gespecialiseerde hulpverleners aankomen
- Brengt verslag uit aan de gespecialiseerde hulpverleners bij aankomst
- Brengt de patiënt over naar een ziekenhuis
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis van de meest voorkomende gevaarlijke producten
- Basiskennis van infectiepreventie
- Basiskennis van bevrijdingstechnieken
- Basiskennis van de meest voorkomende vergiftigingen
- Kennis van materiaal en de medische hulpmiddelen voor het dringend patiëntenvervoer
- Kennis van symptomen en eerste zorg bij shock
- Kennis van symptomen en eerste zorg bij botbreuken
- Kennis van de meest voorkomende vergiftigingen en hun eerste zorg
- Kennis van toediening van zuurstof
- Kennis van observatiepunten van vitale functies
- Kennis van de symptomen en eerste zorgen van bloedingen
- Kennis van verbanden
- Kennis van eerste zorg van brandwonden
- Kennis van eerste zorg van huidwonden
- Kennis van verplaatsingstechnieken
- Kennis van gebruik van procedures (besmettingsrisico’s, preventieve maatregelen, administratieve procedure, veiligheidsprocedures, ……)
- Kennis van beschermingsmaatregelen en -materiaal
- Kennis van de sectorspecifieke veiligheidsprincipes
- Kennis van zekeringstechnieken van de patiënt
- Kennis van transporttechnieken van de patiënt
- Kennis van specifieke risicoanalyse bij patiënten
- Kennis van hygiënemaatregelen
- Kennis van de technische prestaties conform de vigerende wetgeving
- Kennis van kaartlezen en gebruik van GPS
- Kennis van gebruik van telecommunicatie
- Kennis van immobilisatietechnieken
- Kennis van de noodcentrale 112
- Kennis van BLS met hulpmiddelen
- Kennis van veelvoorkomende vakterminologie
- Grondige kennis EHBO en BLS
- Competentie 3:
Vervoert de patiënt naar een erkende spoeddienst of een dienst conform de geldende afspraken
- Stelt vragen aan de patiënt
- Bewaakt het comfort en waardigheid van de patiënt
- Helpt de patiënt in en uit het voertuig
- Positioneert en zekert de patiënt
- Past verplaatsingstechnieken bij de patiënt toe
- Past (hand)hygiëne toe
- Houdt toezicht op de toestand van de patiënt
- Bewaakt de fysische veiligheid van de patiënt
- Voert autonoom technische prestaties uit conform de wetgeving
- Voert technische prestaties uit conform staande orders opgelegd door de wetgeving
- Geeft de patiënt informatie en beantwoord de gestelde vragen
- Maakt het materieel en de uitrusting inzet klaar (verbandkoffer, brancard, rolstoel, AED, zuurstofflessen, …) om de volgende opdracht(en) uit te voeren
- Gebruikt prioritaire signalen conform de regelgeving
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis van infectiepreventie
- Basiskennis van milieunormen
- Basiskennis veelvoorkomende pathologieën
- Basiskennis veelvoorkomende onderzoeken en behandelingen
- Basiskennis van briefing
- Kennis van materiaal en de medische hulpmiddelen voor het dringend patiëntenvervoer
- Kennis van toediening van zuurstof
- Kennis van gebruik van procedures (besmettingsrisico’s, preventieve maatregelen, administratieve procedure, veiligheidsprocedures, ……)
- Kennis van beschermingsmaatregelen en -materiaal
- Kennis van de sectorspecifieke veiligheidsprincipes
- Kennis van zekeringstechnieken van de patiënt
- Kennis van transporttechnieken van de patiënt
- Kennis van specifieke risicoanalyse bij patiënten
- Kennis van hygiënemaatregelen
- Kennis van de technische prestaties conform de vigerende wetgeving
- Kennis van sociale vaardigheden
- Kennis van de vigerende wetgeving als hulpverlener-ambulancier
- Kennis van medisch rekenen
- Kennis van veelvoorkomende vakterminologie
- Grondige kennis EHBO en BLS
- Competentie 4:
Voert gevorderde hulpverlening uit
- Volgt onmiddellijk een interventieoproep van de dienst 112 op
- Verplaatst zich in een prioritair voertuig tijdens een opdracht
- Roept ondersteunende hulp indien nodig (politie, brandweer, …)
- Voert technische prestaties uit conform staande orders opgelegd door de wetgeving (immobilisatie, zuurstof toedienen, spoedbevalling …)
- Roept medische -bijstand (MUG, huisarts, PIT, …) indien nodig
- Bewaakt het slachtoffer tot de gespecialiseerde hulpverlener(s) aankomt
- Stelt de begeleider en/of de patiënt gerust
- Brengt verslag uit aan de gespecialiseerde hulpverlener(s) bij aankomst
- Voert de aanwijzingen van de gespecialiseerde hulpverlener(s) uit
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis van de meest voorkomende gevaarlijke producten
- Basiskennis van infectiepreventie
- Basiskennis van zwangerschap en spoedbevalling
- Basiskennis psychiatrische urgenties
- Basiskennis van bevrijdingstechnieken
- Basiskennis van de meest voorkomende vergiftigingen
- Kennis van materiaal en de medische hulpmiddelen voor het dringend patiëntenvervoer
- Kennis van symptomen en eerste zorg bij shock
- Kennis van symptomen en eerste zorg bij botbreuken
- Kennis van de meest voorkomende vergiftigingen en hun eerste zorg
- Kennis van observatiepunten van vitale functies
- Kennis van de symptomen en eerste zorgen van bloedingen
- Kennis van eerste zorg van brandwonden
- Kennis van verplaatsingstechnieken
- Kennis van gebruik van procedures (besmettingsrisico’s, preventieve maatregelen, administratieve procedure, veiligheidsprocedures, ……)
- Kennis van procedures en standing orders goedgekeurd door de NRDGH
- Kennis van beschermingsmaatregelen en -materiaal
- Kennis van de sectorspecifieke veiligheidsprincipes
- Kennis van zekeringstechnieken van de patiënt
- Kennis van transporttechnieken van de patiënt
- Kennis van specifieke risicoanalyse bij patiënten
- Kennis van hygiënemaatregelen
- Kennis van de technische prestaties conform de vigerende wetgeving
- Kennis van kaartlezen en gebruik van GPS
- Kennis van gebruik van telecommunicatie
- Kennis van immobilisatietechnieken
- Kennis van de noodcentrale 112
- Kennis van sociale vaardigheden
- Competentie 5:
Assisteert de andere gespecialiseerde hulpverleners
- Bereidt het medisch materiaal voor
- Past de assistentietechnieken toe conform de procedures (perfusie, intubatie, medicatie, ...)
- Assisteert de ondersteunende hulpverleners (evacuatie, extractie van patiënt, …)
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis van infectiepreventie
- Basiskennis van bevrijdingstechnieken
- Kennis van materiaal en de medische hulpmiddelen voor het dringend patiëntenvervoer
- Kennis van verplaatsingstechnieken
- Kennis van procedures en standing orders goedgekeurd door de NRDGH
- Kennis van beschermingsmaatregelen en -materiaal
- Kennis van hygiënemaatregelen
- Kennis van de technische prestaties conform de vigerende wetgeving
- Kennis van veelvoorkomende vakterminologie
- Competentie 6:
Registreert opvolg- en activiteitengegevens en geeft informatie door aan de noodcentrale 112
- Houdt contact met de noodcentrale 112
- Gebruikt communicatiemiddelen conform de regelgeving
- Communiceert met de noodcentrale conform de procedures (bijroepen van gespecialiseerde hulp, doorgeven van locatiestatussen, beschrijven van de situatie ter plaatse, …)
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis van administratie
- Basiskennis van briefing
- Kennis van gebruik van telecommunicatie
- Kennis van communicatiemiddelen conform de regelgeving
- Kennis van de noodcentrale 112
- Kennis van communicatie in Standaardnederlands (kan zichzelf spontaan uitdrukken zonder daarvoor aantoonbaar naar woorden te moeten zoeken. Zij/hij kan een conversatie voeren met de patiënt en kan kort rapporteren aan andere zorgverleners. Kan korte verslagen en mededelingen noteren)
- Competentie 7:
Ruimt op, reinigt en decontamineert het voertuig
- Ruimte op, reinigt en decontamineert volgens de vastgelegde procedures
- Plaatst het materieel en de uitrusting op de voorziene plaats in het voertuig
- met inbegrip van kennis:
- Kennis van materiaal en de medische hulpmiddelen voor het dringend patiëntenvervoer
- Kennis van hygiënemaatregelen
- Kennis van desinfectie- en decontaminatieprocedures
- Kennis van schoonmaak- en decontaminatieproducten en -technieken
- Competentie 8:
Helpt bij een ramp en binnen het medisch interventieplan
- Handelt conform het medisch interventieplan (actiekaarten)
- Signaleert de toestand en noden ter plaatsen volgens procedure aan de NC 112
- Voert een pre-triage uit conform de procedure (START-principe, …)
- Voert levensreddende handelingen aan patiënt uit
- Voert taken van eerste opvang, zorg en vervoer van patiënten uit
- Voert de taak van coördinator ambulancier uit
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis van monodisciplinair interventieplan discipline 2 met onder meer MIP, SIP en PSIP
- Kennis pré-triage
- Competentie 9:
Communiceert professioneel met de patiënt
- Gaat op empathische en respectvol wijze om met de patiënt
- Luistert actief zonder een waardeoordeel te vellen, rekening houdend met de geschiedenis en eigenheid van de patiënt en vergewist zich ervan dat hij de patiënt correct begrepen heeft
- Past zijn taalgebruik aan in functie van de patiënt, zowel naar inhoud als naar vorm
- Ondersteunt en begeleidt de patiënt
- Is in staat adequaat om te gaan met agressie, grensoverschrijdend gedrag vanwege de patiënt
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis van diversiteit
- Basiskennis van de holistische visie
- Basiskennis van zorgcontexten
- Kennis van sociale vaardigheden
- Kennis van communicatie in Standaardnederlands (kan zichzelf spontaan uitdrukken zonder daarvoor aantoonbaar naar woorden te moeten zoeken. Zij/hij kan een conversatie voeren met de patiënt en kan kort rapporteren aan andere zorgverleners. Kan korte verslagen en mededelingen noteren)
- Competentie 10:
Werkt samen met andere actoren
- Onderhoudt een efficiënte communicatie met andere belanghebbenden om de overdracht te optimaliseren waarbij hij een respectvolle houding aanneemt, luistert en samen werkt
- Verwoordt de bezorgdheden en noden van de belanghebbenden
- Gebruikt het NATO-alfabet, …
- Draagt bij tot de continuïteit van de (multidisciplinaire en interprofessionele) zorgverlening
- Situeert de andere disciplines in de zorgsector
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis van zorgcontexten
- Basiskennis van administratie
- Basiskennis van bedrijfseigen software en eHealth
- Basiskennis van de begrippen zorgvisie
- Basiskennis van briefing
- Basiskennis van instellingen en beroepsorganisaties binnen de gezondheidszorg
- Basiskennis van multidisciplinaire samenwerking
- Kennis van het NATO-alfabet
- Kennis van communicatie in Standaardnederlands (kan zichzelf spontaan uitdrukken zonder daarvoor aantoonbaar naar woorden te moeten zoeken. Zij/hij kan een conversatie voeren met de patiënt en kan kort rapporteren aan andere zorgverleners. Kan korte verslagen en mededelingen noteren)
- Kennis van veelvoorkomende vakterminologie
- Competentie 11:
Waarborgt de zorg aan de hand van de kwaliteitsnormen
- Hanteert een systematische aanpak voor het oplossen van problemen in alle mogelijke professionele situaties binnen de grenzen van de eigen bevoegdheid
- Verleent zorg conform de professionele aanbevelingen, de (evidence based) richtlijnen en organisatie-eigen procedures
- Werkt volgens de basisprincipes (hygiëne en aseptie, comfort, beleving, zelfzorg en inspraak, veiligheid, ergonomie, economie en ecologie)
- Gebruikt persoonlijke en collectieve beschermingsmiddelen
- Werkt ergonomisch (verplaatsingstechnieken, ..)
- Past alle veiligheidsprincipes toe (patiënt- en verkeersveiligheid, …)
- Meldt risico's en problemen en voorstellen tot verbetering, mondeling en/of schriftelijk, aan de leidinggevende
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis van afvalstromen
- Basiskennis van kostenbewust handelen
- Basiskennis van patiëntgerichtheid
- Kennis van gebruik van procedures (besmettingsrisico’s, preventieve maatregelen, administratieve procedure, veiligheidsprocedures, ……)
- Kennis van beschermingsmaatregelen en -materiaal
- Kennis van de sectorspecifieke veiligheidsprincipes
- Kennis van desinfectie- en decontaminatieprocedures
- Competentie 12:
Registreert en rapporteert gegevens
- Registreert verzorgingen en handelingen
- Rapporteert (bijna) incidenten
- Registreert de gegevens van het vervoer (vertrekuur, kilometers, …)
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis van administratie
- Basiskennis van bedrijfseigen software en eHealth
- Competentie 13:
Ontwikkelt de eigen deskundigheid
- Schoolt zich verplicht professioneel bij
- Bespreekt het eigen handelen met de leidinggevende en stuurt bij indien nodig
- Staat open voor en gaat constructief om met feedback
- Roept hulp in van andere zorgverstrekkers indien noodzakelijk
- Wisselt kennis uit met alle belanghebbenden
- Gebruikt de taal die men in het kader van het beroep hanteert op deskundige wijze zowel mondeling als schriftelijk
- Presteert onder druk
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis van anatomie en fysiologie
- Basiskennis veelvoorkomende pathologieën
- Basiskennis van zorgcontexten
- Basiskennis van de begrippen zorgvisie
- Basiskennis van instellingen en beroepsorganisaties binnen de gezondheidszorg
- Kennis van de sectorspecifieke veiligheidsprincipes
- Kennis van specifieke risicoanalyse bij patiënten
- Kennis van de technische prestaties conform de vigerende wetgeving
- Kennis van sociale vaardigheden
- Kennis van veelvoorkomende vakterminologie
- Competentie 14:
Draagt bij tot de ontwikkeling van het beroep
- Coacht nieuwe medewerkers en stagiairs
- Fungeert als rolmodel
- Geeft feedback
- Reflecteert over het (eigen) beroepsmatig handelen
- Rapporteert onregelmatigheden
- Draagt bij aan het positief imago van het beroep
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis van (peer)coaching
- Basiskennis van (zelf)reflectiestrategieën
- Kennis van sociale vaardigheden
- Competentie 15:
Werkt volgens de wettelijke reglementeringen en procedure(s)
- Verleent zorg binnen de grenzen van het wetgevende en professionele kader
- Verleent zorg met respect voor het beroepsgeheim
- Informeert de patiënt op een correcte wijze
- Werkt volgens afspraken en visie van de organisatie en actuele (evidence based) protocollen (veiligheid, toezicht naleven …)
- Voert handelingen uit die aansluiten bij zijn/haar competentieniveau en wettelijk beroepsdomein
- met inbegrip van kennis:
- Kennis van gebruik van procedures (besmettingsrisico’s, preventieve maatregelen, administratieve procedure, veiligheidsprocedures, ……)
- Kennis van procedures en standing orders goedgekeurd door de NRDGH
- Kennis van principes van de regelgeving en het deontologisch kader met betrekking tot de uitoefening van het beroep (beroepsgeheim, rechten van de patiënt, ethiek, …)
- Competentie 16:
Handelt volgens de professionele en ethische gedragscode
- Handelt volgens de professionele (gedrags-)code (scheiding beroepscontext-privé, …)
- Handelt volgens de ethische (gedrags-)code (beroepsgeheim, privacy van de patiënt, …)
- Creëert een veilige omgeving voor de patiënt
- Benadert de patiënt op holistische wijze
- Werkt met verantwoordelijkheidszin
- Gaat gepast om met grensoverschrijdend gedrag
- Past zijn taalgebruik aan andere belanghebbende aan
- Voert handelingen uit als men beschikt over de vaardigheid om ze toe te passen conform de wettelijke bepalingen
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis van diversiteit
- Basiskennis van de holistische visie
- Kennis van gebruik van procedures (besmettingsrisico’s, preventieve maatregelen, administratieve procedure, veiligheidsprocedures, ……)
- Kennis van sociale vaardigheden
- Competentie 17:
Behoudt de persoonlijke gezondheid en het welzijn
- Gaat bewust om met persoonlijke en professionele beïnvloedende factoren op het welzijn en het (professioneel) functioneren.
- Zorgt voor een gezond evenwicht tussen werk en privéleven.
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis van gezonde levensstijl
- Basiskennis van zelfmanagement (veerkracht, eigen grenzen aangeven, …)
Beschrijving competenties a.d.h.v. de descriptorelementen
Kennis
- Basiskennis psychiatrische urgenties
- Basiskennis van administratie
- Basiskennis van afvalstromen
- Basiskennis van anatomie en fysiologie
- Basiskennis van autocheck voor dagelijks gebruik (oliepeil, bandenspanning, …)
- Basiskennis van bedrijfseigen software en eHealth
- Basiskennis van bevrijdingstechnieken
- Basiskennis van briefing
- Basiskennis van de begrippen zorgvisie
- Basiskennis van de holistische visie
- Basiskennis van de meest voorkomende gevaarlijke producten
- Basiskennis van de meest voorkomende vergiftigingen
- Basiskennis van diversiteit
- Basiskennis van gezonde levensstijl
- Basiskennis van infectiepreventie
- Basiskennis van instellingen en beroepsorganisaties binnen de gezondheidszorg
- Basiskennis van kostenbewust handelen
- Basiskennis van milieunormen
- Basiskennis van monodisciplinair interventieplan discipline 2 met onder meer MIP, SIP en PSIP
- Basiskennis van multidisciplinaire samenwerking
- Basiskennis van patiëntgerichtheid
- Basiskennis van (peer)coaching
- Basiskennis van zelfmanagement (veerkracht, eigen grenzen aangeven, …)
- Basiskennis van (zelf)reflectiestrategieën
- Basiskennis van zorgcontexten
- Basiskennis van zwangerschap en spoedbevalling
- Basiskennis veelvoorkomende onderzoeken en behandelingen
- Basiskennis veelvoorkomende pathologieën
- Kennis pré-triage
- Kennis van beschermingsmaatregelen en -materiaal
- Kennis van BLS met hulpmiddelen
- Kennis van communicatie in Standaardnederlands (kan zichzelf spontaan uitdrukken zonder daarvoor aantoonbaar naar woorden te moeten zoeken. Zij/hij kan een conversatie voeren met de patiënt en kan kort rapporteren aan andere zorgverleners. Kan korte verslagen en mededelingen noteren)
- Kennis van communicatiemiddelen conform de regelgeving
- Kennis van de meest voorkomende vergiftigingen en hun eerste zorg
- Kennis van de noodcentrale 112
- Kennis van de sectorspecifieke veiligheidsprincipes
- Kennis van de symptomen en eerste zorgen van bloedingen
- Kennis van de technische prestaties conform de vigerende wetgeving
- Kennis van de vigerende wetgeving als hulpverlener-ambulancier
- Kennis van desinfectie- en decontaminatieprocedures
- Kennis van eerste zorg van brandwonden
- Kennis van eerste zorg van huidwonden
- Kennis van gebruik van procedures (besmettingsrisico’s, preventieve maatregelen, administratieve procedure, veiligheidsprocedures, ……)
- Kennis van gebruik van telecommunicatie
- Kennis van het NATO-alfabet
- Kennis van hygiënemaatregelen
- Kennis van immobilisatietechnieken
- Kennis van kaartlezen en gebruik van GPS
- Kennis van materiaal en de medische hulpmiddelen voor het dringend patiëntenvervoer
- Kennis van medisch rekenen
- Kennis van observatiepunten van vitale functies
- Kennis van principes van de regelgeving en het deontologisch kader met betrekking tot de uitoefening van het beroep (beroepsgeheim, rechten van de patiënt, ethiek, …)
- Kennis van procedures en standing orders goedgekeurd door de NRDGH
- Kennis van schoonmaak- en decontaminatieproducten en -technieken
- Kennis van sociale vaardigheden
- Kennis van specifieke risicoanalyse bij patiënten
- Kennis van symptomen en eerste zorg bij botbreuken
- Kennis van symptomen en eerste zorg bij shock
- Kennis van toediening van zuurstof
- Kennis van transporttechnieken van de patiënt
- Kennis van veelvoorkomende vakterminologie
- Kennis van verbanden
- Kennis van verplaatsingstechnieken
- Kennis van zekeringstechnieken van de patiënt
- Grondige kennis EHBO en BLS
Cognitieve vaardigheden
- Assisteert de ondersteunende hulpverleners (evacuatie, extractie van patiënt, …)
- Benadert de patiënt op holistische wijze
- Bespreekt het eigen handelen met de leidinggevende en stuurt bij indien nodig
- Bewaakt de fysische veiligheid van de patiënt
- Bewaakt het comfort en waardigheid van de patiënt
- Brengt verslag uit aan de gespecialiseerde hulpverlener(s) bij aankomst
- Brengt verslag uit aan de gespecialiseerde hulpverleners bij aankomst
- Coacht nieuwe medewerkers en stagiairs
- Communiceert met de noodcentrale conform de procedures (bijroepen van gespecialiseerde hulp, doorgeven van locatiestatussen, beschrijven van de situatie ter plaatse, …)
- Controleert de uitrusting van de werkplek volgens een controlelijst
- Controleert de uitrusting van het voertuig volgens een controlelijst
- Controleert het voertuig conform de afspraken
- Creëert een veilige omgeving voor de patiënt
- Draagt bij aan het positief imago van het beroep
- Draagt bij tot de continuïteit van de (multidisciplinaire en interprofessionele) zorgverlening
- Fungeert als rolmodel
- Gaat bewust om met persoonlijke en professionele beïnvloedende factoren op het welzijn en het (professioneel) functioneren.
- Gaat op empathische en respectvol wijze om met de patiënt
- Gebruikt communicatiemiddelen conform de regelgeving
- Gebruikt de taal die men in het kader van het beroep hanteert op deskundige wijze zowel mondeling als schriftelijk
- Gebruikt het NATO-alfabet, …
- Gebruikt prioritaire signalen conform de regelgeving
- Geeft de patiënt informatie en beantwoord de gestelde vragen
- Geeft feedback
- Handelt conform het medisch interventieplan (actiekaarten)
- Handelt volgens de ethische (gedrags-)code (beroepsgeheim, privacy van de patiënt, …)
- Handelt volgens de professionele (gedrags-)code (scheiding beroepscontext-privé, …)
- Houdt contact met de noodcentrale 112
- Houdt toezicht op de toestand van de patiënt
- Informeert de patiënt op een correcte wijze
- Luistert actief zonder een waardeoordeel te vellen, rekening houdend met de geschiedenis en eigenheid van de patiënt en vergewist zich ervan dat hij de patiënt correct begrepen heeft
- Meldt anomalieën en storingen conform de afspraken
- Meldt risico's en problemen en voorstellen tot verbetering, mondeling en/of schriftelijk, aan de leidinggevende
- Onderhoudt een efficiënte communicatie met andere belanghebbenden om de overdracht te optimaliseren waarbij hij een respectvolle houding aanneemt, luistert en samen werkt
- Ondersteunt en begeleidt de patiënt
- Past alle veiligheidsprincipes toe (patiënt- en verkeersveiligheid, …)
- Past zijn taalgebruik aan andere belanghebbende aan
- Past zijn taalgebruik aan in functie van de patiënt, zowel naar inhoud als naar vorm
- Presteert onder druk
- Rapporteert (bijna) incidenten
- Rapporteert onregelmatigheden
- Reflecteert over het (eigen) beroepsmatig handelen
- Registreert verzorgingen en handelingen
- Roept hulp in van andere zorgverstrekkers indien noodzakelijk
- Schoolt zich verplicht professioneel bij
- Situeert de andere disciplines in de zorgsector
- Staat open voor en gaat constructief om met feedback
- Stelt de begeleider en/of de patiënt gerust
- Stelt vragen aan de patiënt
- Verleent zorg binnen de grenzen van het wetgevende en professionele kader
- Verleent zorg conform de professionele aanbevelingen, de (evidence based) richtlijnen en organisatie-eigen procedures
- Verleent zorg met respect voor het beroepsgeheim
- Verwoordt de bezorgdheden en noden van de belanghebbenden
- Voert autonoom technische prestaties uit conform de wetgeving
- Voert de aanwijzingen van de gespecialiseerde hulpverlener(s) uit
- Voert de taak van coördinator ambulancier uit
- Voert een basisbeoordeling uit van de patiënt aan de hand van vragen en observatie volgens een standaardprotocol (ABCDE-principe, …)
- Voert handelingen uit als men beschikt over de vaardigheid om ze toe te passen conform de wettelijke bepalingen
- Voert handelingen uit die aansluiten bij zijn/haar competentieniveau en wettelijk beroepsdomein
- Voert taken van eerste opvang, zorg en vervoer van patiënten uit
- Voert technische prestaties uit conform staande orders opgelegd door de wetgeving
- Volgt onmiddellijk een interventieoproep van de dienst 112 op
- Werkt ergonomisch (verplaatsingstechnieken, ..)
- Werkt met verantwoordelijkheidszin
- Werkt volgens afspraken en visie van de organisatie en actuele (evidence based) protocollen (veiligheid, toezicht naleven …)
- Werkt volgens de basisprincipes (hygiëne en aseptie, comfort, beleving, zelfzorg en inspraak, veiligheid, ergonomie, economie en ecologie)
- Wisselt kennis uit met alle belanghebbenden
- Zorgt voor een gezond evenwicht tussen werk en privéleven.
- Zorgt voor veiligheid van de patiënt
Probleemoplossende vaardigheden
- Alarmeert gespecialiseerde hulp volgens de ernst en toestand van de patiënt
- Bewaakt de patiënt tot gespecialiseerde hulpverleners aankomen
- Bewaakt het slachtoffer tot de gespecialiseerde hulpverlener(s) aankomt
- Gaat gepast om met grensoverschrijdend gedrag
- Hanteert een systematische aanpak voor het oplossen van problemen in alle mogelijke professionele situaties binnen de grenzen van de eigen bevoegdheid
- Herkent levensbedreigende situaties en grijpt in conform de voorgeschreven procedure
- Herkent levensbedreigende situaties en grijpt in conform de voorgeschreven procedures
- Is in staat adequaat om te gaan met agressie, grensoverschrijdend gedrag vanwege de patiënt
- Roept medische -bijstand (MUG, huisarts, PIT, …) indien nodig
- Voert een pre-triage uit conform de procedure (START-principe, …)
- Voert eerstehulphandelingen uit bij de patiënt
- Voert levensreddende handelingen aan patiënt uit
Motorische vaardigheden
- Bereidt het medisch materiaal voor
- Brengt de patiënt over naar een ziekenhuis
- Gebruikt persoonlijke en collectieve beschermingsmiddelen
- Helpt de patiënt in en uit het voertuig
- Maakt het materieel en de uitrusting inzet klaar (verbandkoffer, brancard, rolstoel, AED, zuurstofflessen, …) om de volgende opdracht(en) uit te voeren
- Past de assistentietechnieken toe conform de procedures (perfusie, intubatie, medicatie, ...)
- Past (hand)hygiëne toe
- Past verplaatsingstechnieken bij de patiënt toe
- Plaatst het materieel en de uitrusting op de voorziene plaats in het voertuig
- Positioneert en zekert de patiënt
- Registreert de gegevens van het vervoer (vertrekuur, kilometers, …)
- Roept ondersteunende hulp indien nodig (politie, brandweer, …)
- Ruimte op, reinigt en decontamineert volgens de vastgelegde procedures
- Signaleert de toestand en noden ter plaatsen volgens procedure aan de NC 112
- Verplaatst zich in een prioritair voertuig tijdens een opdracht
- Vervangt defecte toestellen
- Voert BLS (basic life support) met en zonder AED (automatische externe defibrillator) uit
- Voert technische prestaties uit conform staande orders opgelegd door de wetgeving (immobilisatie, zuurstof toedienen, spoedbevalling …)
- Vult tekorten aan
Omgevingscontext
- De werkopdrachten worden uitgeoefend bij een organisatie waarmee hij een juridische binding heeft.
- Dit beroep bouwt voor en door alle hulpverleners-ambulanciers aan een cultuur van collegialiteit, welzijn, respect binnen de professionele relaties
- Dit beroep gaat bewust om met de effecten van de eigen verbale, non-verbale en digitale communicatie en de invloed hiervan op de patiënt, zijn team en de andere gezondheidszorgbeoefenaars
- Dit beroep houdt rekening met de diversiteit van de patiënten wat inhoudt dat ze de zorgvrager en zijn omgeving erkennen en respecteren om wie ze zijn
- Dit beroep volgt de reglementeringen wat betreft veiligheid, gezondheid, hygiëne, welzijn, milieu, …
- Dit beroep vraagt verantwoordelijkheidszin
- Dit beroep wordt doorgaans uitgeoefend binnen een variabel uurrooster
- Dit beroep wordt uitgeoefend in samenwerking met andere gezondheidszorgberoepsbeoefenaars, waarbij de nodige flexibiliteit belangrijk is
- Sommige activiteiten kunnen gezondheidsrisico’s inhouden voor de hulpverlener-ambulancier en zijn omgeving. Het naleven van de veiligheidsvoorschriften en het dragen van persoonlijke beschermingsmiddelen is verplicht
- Verschillen en grenzen van iedere gezondheidszorgberoepsbeoefenaars en zorgverstrekker dienen (h)erkend en gerespecteerd te worden
Handelingscontext
- De hulpverlener ambulancier blijft met de ontwikkelingen bij binnen de sector, dit vergt levenslang leren en het volgen van verplichte opleidingen
- De hulpverlener ambulancier gaat op constructieve wijze om met de grenzen van zijn beroepsdomein in functie van zijn eigen competenties
- De hulpverlener ambulancier gaat op empathische wijze om met de patiënt en de andere actoren
- De hulpverlener ambulancier handelt discreet conform de beroepsethiek en organisatiegebonden afspraken en gedragscode
- De hulpverlener ambulancier handelt met de nodige verantwoordelijkheidszin
- De hulpverlener ambulancier is een teamspeler
- De hulpverlener ambulancier is stressbestendig en veerkrachtig
- De hulpverlener ambulancier is zich bewust dat eventuele fouten gevolgen hebben op het fysiek en/of psychisch welzijn van de patiënt
- De hulpverlener ambulancier is zich constant bewust van de impact van zijn handelingen op de patiënt, het team en de andere actoren
- De hulpverlener ambulancier past zich aan en stelt zich flexibel op bij onverwachte omstandigheden
- De hulpverlener ambulancier respecteert de regelgeving en kwaliteitseisen
- De hulpverlener ambulancier stelt prioriteiten om zijn werkzaamheden te organiseren
- De hulpverlener ambulancier stelt zich steeds neutraal op
- De hulpverlener ambulancier straalt het positief imago van zijn beroep en zijn organisatie uit
- De hulpverlener ambulancier toont zin voor initiatief conform het wettelijke kader
- De hulpverlener ambulancier voert de handelingen automatisch en vloeiend uit conform de staande orders en procedures
- De hulpverlener ambulancier werkt consequent en gefocust
- De hulpverlener ambulancier werkt op holistische wijze patiëntgericht
- De hulpverlener ambulancier wisselt op constructieve en transparante wijze informatie uit met de andere actoren
Autonomie
Is zelfstandig in
- Het assisteren van gespecialiseerde hulpverleners
- Het bieden van opgedragen hulp bij rampen
- Het controleren van het voertuig en zijn uitrusting
- Het informeren van de patiënt
- Het opvolgen van de productvoorraad
- Het overdragen van de patiënt bij aankomst
- Het rapporteren van de uitgevoerde taken
- Het toepassen van beroepsspecifieke handelingen conform de geldende wettelijke bepalingen
- Het uitvoeren van EHBO en BLS
- Het vervoeren van de patiënt
Is gebonden aan
- De geldende regelgeving
- De normen en waarden en het beleid van de organisatie
- De professionele en ethische gedragscode
- De richtlijnen, procedures en staande orders
- De veiligheids-, gezondheids-, kwaliteits- en milieuvoorschriften en procedures van de organisatie
- Het beroepsgeheim en GPDR
- Het ontvangen en uitvoeren van toegekende opdrachten door de opdrachtgever
Doet beroep op
- De noodcentrale 112, zijn organisatie voor de opdracht en bijkomende instructies
- De verantwoordelijke, patiënt, collega’s, gezondheidszorgberoepsbeoefenaars, … voor advies en samenwerking
Verantwoordelijkheid
- Assisteert de andere gespecialiseerde hulpverleners
- Behoudt de persoonlijke gezondheid en het welzijn
- Communiceert professioneel met de patiënt
- Controleert zijn werkplek en de uitrusting
- Draagt bij tot de ontwikkeling van het beroep
- Handelt binnen de dringende hulpverlening volgens staande orders en procedure na een incident
- Handelt volgens de professionele en ethische gedragscode
- Helpt bij een ramp en binnen het medisch interventieplan
- Ontwikkelt de eigen deskundigheid
- Registreert en rapporteert gegevens
- Registreert opvolg- en activiteitengegevens en geeft informatie door aan de noodcentrale 112
- Ruimt op, reinigt en decontamineert het voertuig
- Vervoert de patiënt naar een erkende spoeddienst of een dienst conform de geldende afspraken
- Voert gevorderde hulpverlening uit
- Waarborgt de zorg aan de hand van de kwaliteitsnormen
- Werkt samen met andere actoren
- Werkt volgens de wettelijke reglementeringen en procedure(s)
Attesten en voorwaarden
Wettelijke attesten en voorwaarden
Voor de beroepsuitoefening van ‘Hulpverlener-ambulancier’ is het beschikken van volgende attesten en/of voldoen aan volgende voorwaarden wettelijk verplicht:
-
Voorwaarden voor de uitoefening van het gezondheidszorgberoep zoals bepaald in Gecoördineerde wet van 10 mei 2015 betreffende de uitoefening van de gezondheidszorgberoepen