Opticien
BK-0531-2
Dit is de actuele versie van de beroepskwalificatie.
Globaal
Titel
Opticien
Deze benaming komt voor in de Competent OP-422 Opticien
Definitie
De opticien verkoopt, meet, monteert, onderhoudt, herstelt en vervangt optische artikelen en optische medische hulpmiddelen, meet ze op en controleert de voorgeschreven refractiegegevens teneinde het gezichtsvermogen van de klant te optimaliseren conform het voorschrift
Afbakening
De opticien is geen gezondheidszorgberoep of paramedicus. Daarom kan hij geen handelingen verrichten die onder de gezondheidszorg vallen. Oogmetingen, zoals niet-subjectieve refractie, zijn handelingen die altijd voorbehouden zijn voor de gezondheidszorgberoepen die over een erkenning en/of visum beschikten. Aangezien opticiens niet beschikken over een erkenning en/of visum, mogen ze deze handelingen niet uitvoeren.
Niveau (VKS en EQF)
4
Jaar van erkenning
versie 2, 2024
Competenties
Opsomming competenties
- Competentie 1:
Werkt samen met andere actoren
- Communiceert en overlegt gepast met alle actoren ( collega’s, klanten, leveranciers, artsen, …)
- Wisselt informatie uit met collega’s en leidinggevende(n)
- Werkt efficiënt samen met collega’s
- Past zich flexibel aan
- Neemt beslissingen binnen zijn bevoegdheid
- Anticipeert op omstandigheden
- met inbegrip van kennis:
- Kennis van sociale vaardigheden
- Kennis van principes van klantvriendelijkheid
- Kennis van verkooptechnieken
- Kennis van vakterminologie
- Competentie 2:
Werkt met oog voor veiligheid, milieu, kwaliteit en welzijn
- Hanteert strikte hygiënische normen
- Werkt economisch
- Werkt duurzaam en ecologisch
- Werkt conform de procedures
- Past de veiligheids- en milieuvoorschriften toe
- Volgt de wetgeving en zet deze om in praktijk
- Leert nieuwe technieken en past ze toe
- Werkt strikt volgens een kwaliteitskader
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis van wetgevingen en reglementeringen
- Kennis van duurzaamheid in de optieksector
- Kennis van kostenbesparend werken
- Kennis van chemie in verband met veiligheid en milieu
- Kennis van ergonomische principes
- Kennis van de kwaliteits-, hygiëne-, milieu- en veiligheidsreglementering (kwaliteitsnormen, materiovigilantie, ..)
- Kennis van het gebruik van procedures
- Kennis van specifieke hygiëne- en ontsmettingsregels voor de werkplek
- Competentie 3:
Handelt volgens de professionele gedragscodes
- Communiceert klantgericht met alle betrokken actoren
- Respecteert de wettelijke en zakelijke omgangsvormen
- Zorgt voor een verzorgd voorkomen
- Draagt beschermingsmiddelen indien nodig
- Maakt zich kenbaar aan de klant
- Informeert en past taalgebruik aan de klant aan
- Stelt de behoefte van de klant voorop
- Beheert en volgt het klantendossier op
- Engageert zich elke klant te helpen en stelt zich hiervoor open op
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis van persoonlijke en gemeenschappelijke beschermingsmiddelen
- Kennis van sociale vaardigheden
- Kennis van GDPR
- Kennis van bedrijfsspecifieke (kantoor)software, software dienstenplatform (eHealth), ...
- Kennis van persoonlijke hygiëne
- Competentie 4:
Ontwikkelt de eigen deskundigheid
- Schoolt zich bij en implementeert elementen die de kwaliteit van de dienstverlening verbeteren
- Evalueert het eigen beroepsmatig handelen
- Volgt de actuele technische en technologische ontwikkelingen op binnen het vakgebied en zet deze om in de praktijk
- Bouwt verder op de reeds aanwezige kennis en vaardigheden
- Raadpleegt relevante informatiebronnen
- Gebruikt en begrijpt de taal die men in het kader van het beroep hanteert, op voldoende deskundige wijze zowel mondeling als schriftelijk
- Wisselt onderling ervaringen en vakkennis uit met collega’s en verenigingen
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis van vakgerelateerde (vakliteratuur, bijscholingen, congressen, …) bronnen
- Basiskennis van reflectietechnieken
- Kennis van typologie van klanten
- Kennis van vakterminologie
- Kennis van optische technologie
- Kennis van communicatie in Standaardnederlands (kan zichzelf vloeiend en spontaan uitdrukken zonder daarvoor aantoonbaar naar woorden te moeten zoeken.)
- Competentie 5:
Identificeert de vraag van de klant en informeert hem volgens zijn verwachtingen (advies, aankoop, reparatie, ...)
- Verwelkomt de klant en herkent het type klant
- Past zijn communicatie aan het type klant aan
- Voert een gesprek, onderzoekt (luisteren, samenvatten, doorvragen) over de levensstijl van de klant, het klachtenbeeld en de wensen van de klant
- Verzamelt gegevens, geeft advies en informatie
- Geeft informatie en advies aan de klant over de terugbetalingsmogelijkheden in functie van de noden (RIZIV, verzekeringen, …)
- Stelt op basis van de verzamelde informatie een oplossing voor aan de klant
- Handelt klachten op correcte wijze af
- Verwijst door indien nodig
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis van wetgevingen en reglementeringen
- Basiskennis van oculaire farmacologie
- Basiskennis van microbiologie
- Kennis van sociale vaardigheden
- Kennis van principes van klantvriendelijkheid
- Kennis van verkooptechnieken
- Kennis van ergonomische principes
- Kennis van optische technologie
- Kennis van meetkundige en fysische optica
- Competentie 6:
Stelt een optisch handelingsplan op en voert metingen uit
- Informeert de klant over het meetproces en geeft hem instructies
- Voert een subjectieve refractie uit bij de klant
- Plaatst de voorgeschreven refractiewaarden in een pasbril en laat de klant zijn zicht ondervinden in een dynamische omgeving
- Meet de juiste parameters voor de realisatie van een optisch middel (centrage/vertexafstand/inclinatie en kromming van het glas/prismatisch effect/ interpupillaire afstand)
- Meet de juiste parameters voor de realisatie van een optisch middel
- Voert bijkomende berekeningen uit (rand- versus middendikte van de glazen, beeldsprong, prismatische werking, hoogtecompensatie)
- Bestelt aan de hand van het optisch handelingsplan de glazen
- Bestelt de contactlenzen aan de hand van het voorschrift
- Verwijst de klant met visuele problemen door naar oogarts
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis van oculaire farmacologie
- Basiskennis van contactologie
- Kennis van sociale vaardigheden
- Kennis van ergonomische principes
- Kennis van optische technologie
- Kennis van oculaire anatomie en fysiologie
- Kennis van meetkundige en fysische optica
- Kennis van specifieke hygiëne- en ontsmettingsregels voor de werkplek
- Kennis van administratief beheer (klant- en bedrijfsgericht)
- Competentie 7:
Registreert de gegevens van het optisch handelingsplan
- Geeft in de werkfiche de parameters op om de brilglazen volgens het kwaliteitssysteem in de bril te monteren
- Geeft in de werkfiche de parameters van de optisch medische hulpmiddelen in
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis van oculaire farmacologie
- Basiskennis van contactologie
- Kennis van bedrijfsspecifieke (kantoor)software, software dienstenplatform (eHealth), ...
- Kennis van optische technologie
- Kennis van oculaire anatomie en fysiologie
- Kennis van meetkundige en fysische optica
- Kennis van administratief beheer (klant- en bedrijfsgericht)
- Competentie 8:
Monteert de glazen en past het montuur aan
- Gebruikt optische meetapparaten, slijpmachines en montagemateriaal
- Controleert het ongeslepen glas op de voorgeschreven eigenschappen van het glas
- Controleert de sterkte van de glazen en markeert asrichting en optisch middelpunt
- Tracet het montuur of de mal
- Blokt het glas
- Slijpt de brilglazen op maat en facetteert ze in functie van het montuur en de sterkte
- Plaatst een tegenfacet en maakt indien nodig een groef of boorgaatjes in het glas
- Monteert de glazen in het montuur
- Controleert de bril op de kwaliteitseisen en richt de gemonteerde bril uit
- Vervangt neuspads, stelt veren bij, past oortips aan indien nodig
- Werkt volgens de veiligheidsregels zoals het gebruik van een veiligheidsbril bij het slijpen en handschoenen bij gebruik toxische producten
- Voert herstellingen en aanpassingen uit op het montuur
- met inbegrip van kennis:
- Kennis van chemie in verband met veiligheid en milieu
- Kennis van ergonomische principes
- Kennis van optische technologie
- Kennis van meetkundige en fysische optica
- Kennis van specifieke hygiëne- en ontsmettingsregels voor de werkplek
- Kennis van hersteltechnieken
- Competentie 9:
Adviseert de klant over de optische artikelen en accessoires en verkoopt deze
- Verkoopt accessoires zoals etuis, brilkoordjes, brilstaander, zonneclips, etc.
- Adviseert de cliënt hoe een bril optimaal te reinigen en verkoopt onderhoudsproducten zoals vloeistof en doekjes
- Bestelt en levert occluders af op voorschrift van de oogarts
- Bestelt, monteert en levert optische folies en medische filters af op voorschrift van de oogarts
- Geeft informatie over de mogelijkheden en beperkingen van de optische artikelen en accessoires
- Begeleidt de klant bij zijn keuze
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis van contactologie
- Kennis van sociale vaardigheden
- Kennis van principes van klantvriendelijkheid
- Kennis van verkooptechnieken
- Kennis van ergonomische principes
- Kennis van optische technologie
- Kennis van meetkundige en fysische optica
- Kennis van specifieke hygiëne- en ontsmettingsregels voor de werkplek
- Competentie 10:
Levert de contactlenzen af en geeft instructies over de gebruiksvoorwaarden ervan
- Informeert de cliënt over types contactlenzen en hun gebruik en onderhoud
- Voert het voorschrift uit
- Verkoopt kunsttranen
- Adviseert en informeert de cliënt over de types contactlensvloeistoffen en hun gebruik in functie van het type lens
- Informeert over services, garanties en bijproducten
- Instrueert en begeleidt klanten bij het leren inzetten en uithalen van lenzen
- Informeert over nazorg, onderhoud en gewenningsverschijnselen
- Attendeert de cliënt op regelmatige basis voor een controle, evaluatie, opvolging
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis van microbiologie
- Basiskennis van contactologie
- Kennis van sociale vaardigheden
- Kennis van principes van klantvriendelijkheid
- Kennis van oculaire anatomie en fysiologie
- Kennis van meetkundige en fysische optica
- Kennis van specifieke hygiëne- en ontsmettingsregels voor de werkplek
- Kennis van instructietechnieken
- Competentie 11:
Levert de bril af
- Past de bril aan op maat van de cliënt
- Controleert de centrage van de glazen op maat van de cliënt
- Controleert de kwaliteit van het zicht met de nieuwe bril
- Adviseert de cliënt zijn kijkgedrag aan te passen aan de nieuwe glazen
- Legt de cliënt het correct gebruik en onderhoud van de bril uit
- Geeft een correcte naservice
- met inbegrip van kennis:
- Kennis van sociale vaardigheden
- Kennis van principes van klantvriendelijkheid
- Kennis van ergonomische principes
- Kennis van optische technologie
- Kennis van meetkundige en fysische optica
- Kennis van specifieke hygiëne- en ontsmettingsregels voor de werkplek
- Competentie 12:
Verkoopt Low Vision hulpmiddelen (verlichte loepen, televergroters, ...)
- Informeert over vergroting, lichtsterkte, gezichtsveld, …
- Gebruikt optische meetapparaten, slijpmachines en montagemateriaal
- Verricht bijzondere opdrachten (het vervaardigen van een ptosisbril, loepebril of hoorbril, …)
- Verkoopt de Low Vision hulpmiddelen
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis van oculaire pathologie
- Kennis van sociale vaardigheden
- Kennis van principes van klantvriendelijkheid
- Kennis van ergonomische principes
- Kennis van meetkundige en fysische optica
- Kennis Low Vision hulpmiddelen
- Competentie 13:
Volgt de productvoorraad op en maakt bestellingen op
- Gebruikt software voor voorraadbeheer en zorgt dat de voorraad conform de regelgeving wordt opgeslagen (cfr. MDR)
- Controleert de staat en de omvang van de voorraad
- Stemt de te bestellen hoeveelheden af op het verbruik, de planning, de opslagcapaciteit, …
- Contacteert de leverancier(s) of aankoopafdeling
- Volgt bestellingen op en controleert de levering
- Presenteert en prijst de artikelen
- Plaatst promotiemateriaal
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis van contactologie
- Kennis van sociale vaardigheden
- Kennis van bedrijfsspecifieke (kantoor)software, software dienstenplatform (eHealth), ...
- Kennis van optische technologie
- Kennis van specifieke hygiëne- en ontsmettingsregels voor de werkplek
- Kennis van administratief beheer (klant- en bedrijfsgericht)
- Kennis van voorraadbeheer
- Competentie 14:
Voert de administratie uit
- Gebruikt kantoorsoftware (tekstverwerking, rekenblad, ...)
- Registreert gegevens in het cliëntdossier
- Bezorgt documenten voor vergoeding bij de mutualiteiten, RIZIV, scholen, verzekeringen, OCMW, ...
- Communiceert met alle oogzorgberoepsbeoefenaars en stuurt gegevens door
- Vult medisch-administratieve documenten in en werkt conform de regelgeving
- Houdt gegevens bij over de uitgaven en de inkomsten
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis van boekhouden
- Kennis van sociale vaardigheden
- Kennis van principes van klantvriendelijkheid
- Kennis van bedrijfsspecifieke (kantoor)software, software dienstenplatform (eHealth), ...
- Kennis van administratief beheer (klant- en bedrijfsgericht)
- Kennis van marketing
- Kennis van zakelijke communicatie
- Competentie 15:
Ondersteunt nieuwe medewerkers en stagiairs
- Begeleidt de nieuwe medewerkers en stagiairs
- Geeft feedback aan de nieuwe medewerkers en stagiairs
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis van coachings- en opleidingstechnieken
- Kennis van sociale vaardigheden
- Kennis van principes van klantvriendelijkheid
Beschrijving competenties a.d.h.v. de descriptorelementen
Kennis
- Basiskennis van boekhouden
- Basiskennis van coachings- en opleidingstechnieken
- Basiskennis van contactologie
- Basiskennis van microbiologie
- Basiskennis van oculaire farmacologie
- Basiskennis van oculaire pathologie
- Basiskennis van persoonlijke en gemeenschappelijke beschermingsmiddelen
- Basiskennis van reflectietechnieken
- Basiskennis van vakgerelateerde (vakliteratuur, bijscholingen, congressen, …) bronnen
- Basiskennis van wetgevingen en reglementeringen
- Kennis Low Vision hulpmiddelen
- Kennis van administratief beheer (klant- en bedrijfsgericht)
- Kennis van bedrijfsspecifieke (kantoor)software, software dienstenplatform (eHealth), ...
- Kennis van chemie in verband met veiligheid en milieu
- Kennis van communicatie in Standaardnederlands (kan zichzelf vloeiend en spontaan uitdrukken zonder daarvoor aantoonbaar naar woorden te moeten zoeken.)
- Kennis van de kwaliteits-, hygiëne-, milieu- en veiligheidsreglementering (kwaliteitsnormen, materiovigilantie, ..)
- Kennis van duurzaamheid in de optieksector
- Kennis van ergonomische principes
- Kennis van GDPR
- Kennis van hersteltechnieken
- Kennis van het gebruik van procedures
- Kennis van instructietechnieken
- Kennis van kostenbesparend werken
- Kennis van marketing
- Kennis van meetkundige en fysische optica
- Kennis van oculaire anatomie en fysiologie
- Kennis van optische technologie
- Kennis van persoonlijke hygiëne
- Kennis van principes van klantvriendelijkheid
- Kennis van sociale vaardigheden
- Kennis van specifieke hygiëne- en ontsmettingsregels voor de werkplek
- Kennis van typologie van klanten
- Kennis van vakterminologie
- Kennis van verkooptechnieken
- Kennis van voorraadbeheer
- Kennis van zakelijke communicatie
Cognitieve vaardigheden
- Adviseert de cliënt hoe een bril optimaal te reinigen en verkoopt onderhoudsproducten zoals vloeistof en doekjes
- Adviseert de cliënt zijn kijkgedrag aan te passen aan de nieuwe glazen
- Adviseert en informeert de cliënt over de types contactlensvloeistoffen en hun gebruik in functie van het type lens
- Attendeert de cliënt op regelmatige basis voor een controle, evaluatie, opvolging
- Begeleidt de klant bij zijn keuze
- Begeleidt de nieuwe medewerkers en stagiairs
- Beheert en volgt het klantendossier op
- Bestelt aan de hand van het optisch handelingsplan de glazen
- Bestelt de contactlenzen aan de hand van het voorschrift
- Bestelt en levert occluders af op voorschrift van de oogarts
- Bestelt, monteert en levert optische folies en medische filters af op voorschrift van de oogarts
- Bezorgt documenten voor vergoeding bij de mutualiteiten, RIZIV, scholen, verzekeringen, OCMW, ...
- Bouwt verder op de reeds aanwezige kennis en vaardigheden
- Communiceert en overlegt gepast met alle actoren ( collega’s, klanten, leveranciers, artsen, …)
- Communiceert klantgericht met alle betrokken actoren
- Communiceert met alle oogzorgberoepsbeoefenaars en stuurt gegevens door
- Contacteert de leverancier(s) of aankoopafdeling
- Controleert de bril op de kwaliteitseisen en richt de gemonteerde bril uit
- Controleert de centrage van de glazen op maat van de cliënt
- Controleert de kwaliteit van het zicht met de nieuwe bril
- Controleert de staat en de omvang van de voorraad
- Controleert de sterkte van de glazen en markeert asrichting en optisch middelpunt
- Controleert het ongeslepen glas op de voorgeschreven eigenschappen van het glas
- Engageert zich elke klant te helpen en stelt zich hiervoor open op
- Evalueert het eigen beroepsmatig handelen
- Gebruikt en begrijpt de taal die men in het kader van het beroep hanteert, op voldoende deskundige wijze zowel mondeling als schriftelijk
- Gebruikt kantoorsoftware (tekstverwerking, rekenblad, ...)
- Gebruikt software voor voorraadbeheer en zorgt dat de voorraad conform de regelgeving wordt opgeslagen (cfr. MDR)
- Geeft een correcte naservice
- Geeft feedback aan de nieuwe medewerkers en stagiairs
- Geeft in de werkfiche de parameters op om de brilglazen volgens het kwaliteitssysteem in de bril te monteren
- Geeft in de werkfiche de parameters van de optisch medische hulpmiddelen in
- Geeft informatie en advies aan de klant over de terugbetalingsmogelijkheden in functie van de noden (RIZIV, verzekeringen, …)
- Geeft informatie over de mogelijkheden en beperkingen van de optische artikelen en accessoires
- Hanteert strikte hygiënische normen
- Houdt gegevens bij over de uitgaven en de inkomsten
- Informeert de cliënt over types contactlenzen en hun gebruik en onderhoud
- Informeert de klant over het meetproces en geeft hem instructies
- Informeert en past taalgebruik aan de klant aan
- Informeert over nazorg, onderhoud en gewenningsverschijnselen
- Informeert over services, garanties en bijproducten
- Informeert over vergroting, lichtsterkte, gezichtsveld, …
- Instrueert en begeleidt klanten bij het leren inzetten en uithalen van lenzen
- Leert nieuwe technieken en past ze toe
- Legt de cliënt het correct gebruik en onderhoud van de bril uit
- Maakt zich kenbaar aan de klant
- Meet de juiste parameters voor de realisatie van een optisch middel (centrage/vertexafstand/inclinatie en kromming van het glas/prismatisch effect/ interpupillaire afstand)
- Neemt beslissingen binnen zijn bevoegdheid
- Past de veiligheids- en milieuvoorschriften toe
- Past zijn communicatie aan het type klant aan
- Raadpleegt relevante informatiebronnen
- Registreert gegevens in het cliëntdossier
- Respecteert de wettelijke en zakelijke omgangsvormen
- Schoolt zich bij en implementeert elementen die de kwaliteit van de dienstverlening verbeteren
- Stelt de behoefte van de klant voorop
- Stelt op basis van de verzamelde informatie een oplossing voor aan de klant
- Stemt de te bestellen hoeveelheden af op het verbruik, de planning, de opslagcapaciteit, …
- Verkoopt accessoires zoals etuis, brilkoordjes, brilstaander, zonneclips, etc.
- Verkoopt de Low Vision hulpmiddelen
- Verkoopt kunsttranen
- Verricht bijzondere opdrachten (het vervaardigen van een ptosisbril, loepebril of hoorbril, …)
- Verwelkomt de klant en herkent het type klant
- Verwijst door indien nodig
- Verzamelt gegevens, geeft advies en informatie
- Voert bijkomende berekeningen uit (rand- versus middendikte van de glazen, beeldsprong, prismatische werking, hoogtecompensatie)
- Voert een gesprek, onderzoekt (luisteren, samenvatten, doorvragen) over de levensstijl van de klant, het klachtenbeeld en de wensen van de klant
- Voert een subjectieve refractie uit bij de klant
- Voert het voorschrift uit
- Volgt bestellingen op en controleert de levering
- Volgt de actuele technische en technologische ontwikkelingen op binnen het vakgebied en zet deze om in de praktijk
- Volgt de wetgeving en zet deze om in praktijk
- Vult medisch-administratieve documenten in en werkt conform de regelgeving
- Werkt conform de procedures
- Werkt duurzaam en ecologisch
- Werkt economisch
- Werkt efficiënt samen met collega’s
- Werkt strikt volgens een kwaliteitskader
- Werkt volgens de veiligheidsregels zoals het gebruik van een veiligheidsbril bij het slijpen en handschoenen bij gebruik toxische producten
- Wisselt informatie uit met collega’s en leidinggevende(n)
- Wisselt onderling ervaringen en vakkennis uit met collega’s en verenigingen
Probleemoplossende vaardigheden
- Anticipeert op omstandigheden
- Handelt klachten op correcte wijze af
- Past zich flexibel aan
- Verwijst de klant met visuele problemen door naar oogarts
Motorische vaardigheden
- Blokt het glas
- Draagt beschermingsmiddelen indien nodig
- Gebruikt optische meetapparaten, slijpmachines en montagemateriaal
- Meet de juiste parameters voor de realisatie van een optisch middel
- Monteert de glazen in het montuur
- Past de bril aan op maat van de cliënt
- Plaatst de voorgeschreven refractiewaarden in een pasbril en laat de klant zijn zicht ondervinden in een dynamische omgeving
- Plaatst een tegenfacet en maakt indien nodig een groef of boorgaatjes in het glas
- Plaatst promotiemateriaal
- Presenteert en prijst de artikelen
- Slijpt de brilglazen op maat en facetteert ze in functie van het montuur en de sterkte
- Tracet het montuur of de mal
- Vervangt neuspads, stelt veren bij, past oortips aan indien nodig
- Voert herstellingen en aanpassingen uit op het montuur
- Zorgt voor een verzorgd voorkomen
Omgevingscontext
- De sector kent reglementeringen, inzake veiligheid, gezondheid, hygiëne, welzijn en milieu
- De uitoefening van dit beroep vereist zorgvuldigheid en nauwkeurigheid
- De uitoefening van dit beroep vergt esthetische bekwaamheid
- De uitoefening van het beroep vereist een respectvolle houding tegenover de klanten, de collega’s en de leidinggevende(n)
- De uitoefening van het beroep vraagt een kwaliteitsbewustzijn
- De werkopdrachten worden strikt afgebakend in de tijd en er heersen in veel gevallen deadlines, wat stressbestendigheid en resultaatsgerichtheid vraagt
- Delen van dit beroep worden uitgeoefend in teamverband of individueel, waarbij de nodige flexibiliteit belangrijk is om zich aan te passen aan wijzigingen
- Dit beroep vereist het afstemmen van de dienstverlening op de wensen en noden van de klanten
- Dit beroep wordt uitgeoefend in loondienst met vaste werktijden of als zelfstandige
- Het dragen van persoonlijke beschermingsmiddelen is bij een aantal handelingen noodzakelijk
Handelingscontext
- De opticien gaat op constructieve en transparante wijze informatie uitwisselen met de andere actoren
- De opticien kan nieuwe medewerkers en stagiairs begeleiden
- De opticien kan zich aanpassen en flexibel opstellen bij wisselende omgevingsfactoren
- De opticien moet bijblijven met de ontwikkelingen binnen de sector, dit vergt leergierigheid en het volgen van opleidingen
- De opticien moet de werkzaamheden kunnen organiseren
- De opticien moet georganiseerd en gestructureerd kunnen werken
- De opticien moet gericht beslissingen nemen
- De opticien moet het positief imago van zijn onderneming uitstralen
- De opticien moet initiatief nemen
- De opticien moet oog hebben voor kwaliteit en tevredenheid van de klant door met zorg te werken
- De opticien moet op een serene en empathisch wijze omgaan met de klanten
- De opticien moet steeds de veiligheids- en kwaliteitsvoorschriften respecteren
- De opticien moet zorgvuldig gebruik maken van materieel
- De opticien stelt afhankelijk van de bedrijfscontext, gevarieerde of complexe handelingen
Autonomie
Is zelfstandig in
- het adviseren van de klant aangaande de visuele uitrusting
- het behandelen van klachten
- het controleren van eigen werk en van het werk van nieuwe medewerkers en stagiairsmedewerkers
- het gebruiken van apparatuur en uitrusting
- het informeren van de klant aangaande de prijzen en terugbetalingsmogelijkheden
- het meewerken aan administratieve verplichtingen
- het meewerken aan de activiteiten en van de organisatie
- het onderhouden en herstellen van monturen
- het opvolgen van stockbeheer
- het passen en aanpassen van de visuele uitrusting
- het toepassen van de wettelijke bepalingen inzake fabricage en montage (ISO-norm)
- het uitvoeren van alle stadia voor het correct monteren van glazen en het montuur
- het uitvoeren van bestellingen
Is gebonden aan
- de nationale en internationale wetgeving
- de procedures van de organisatie
- het medisch voorschrift
- het opvolgen van, veiligheids-, gezondheids-, kwaliteits- en milieuvoorschriften en procedures
- het orthoptisch of optometrisch voorschrift
Doet beroep op
- de leidinggevende om zaken te bespreken voor de optimalisering van de dagelijkse werking
- de werknemers voor het ondersteunen van de activiteiten
- externen voor praktische zaken (afhalen van pakjes, …)
- professionele zorgverleners voor bijkomend advies
Verantwoordelijkheid
- Adviseert de klant over de optische artikelen en accessoires en verkoopt deze
- Handelt volgens de professionele gedragscodes
- Identificeert de vraag van de klant en informeert hem volgens zijn verwachtingen (advies, aankoop, reparatie, ...)
- Levert de bril af
- Levert de contactlenzen af en geeft instructies over de gebruiksvoorwaarden ervan
- Monteert de glazen en past het montuur aan
- Ondersteunt nieuwe medewerkers en stagiairs
- Ontwikkelt de eigen deskundigheid
- Registreert de gegevens van het optisch handelingsplan
- Stelt een optisch handelingsplan op en voert metingen uit
- Verkoopt Low Vision hulpmiddelen (verlichte loepen, televergroters, ...)
- Voert de administratie uit
- Volgt de productvoorraad op en maakt bestellingen op
- Werkt met oog voor veiligheid, milieu, kwaliteit en welzijn
- Werkt samen met andere actoren
Attesten en voorwaarden
Wettelijke attesten en voorwaarden
Er zijn geen wettelijke attesten of voorwaarden vereist.