Skip to Main Content
 

Beroepskwalificatie

Marketing deskundige

 

BK-0324-3
 Dit is de actuele versie van de beroepskwalificatie.

Globaal

Titel

Marketing deskundige

Deze benaming komt voor in de Competent fiche "M170501 Marketing"

Definitie

Het uitdenken, realiseren, coördineren, opvolgen, evalueren van marketingprojecten en -acties rekening houdend met de geldende regelgeving en het marketingbeleid van de organisatie teneinde het marketingplan te realiseren.

Niveau (VKS en EQF)

5

Jaar van erkenning

versie 3, 2020

Competenties

Opsomming competenties

  • Competentie 1:
    Werkt ondersteunend en loyaal t.a.v. de afdeling/organisatie
    • Digitaliseert, verwerkt en controleert documenten, data en informatie
    • Communiceert helder, duidelijk en op een zakelijke manier
    • Gebruikt instrumenten voor de opvolging van de activiteit van de organisatie/afdeling en maakt en werkt situatieoverzichten bij
    • Handelt op een zakelijke manier
    • Organiseert vergaderingen en stelt verslagen op
    • Respecteert de bedrijfscultuur, procedures en regels
    • Gaat confidentieel om met bedrijfsgerelateerde informatie
    • Organiseert de werkplek veilig, ordelijk en milieubewust
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis ergonomische technieken
    • Kennis van ICT
    • Kennis van bedrijfsadministratie
    • Kennis van Engels: standaardteksten over marketing thema’s begrijpen, gesprekken over marketing thema’s kunnen voeren, een tekst over marketing thema’s kunnen opstellen, een beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk.
    • Kennis van Frans: standaardteksten over marketing thema’s begrijpen, gesprekken over marketing thema’s kunnen voeren, een tekst over marketing thema’s kunnen opstellen, een beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk.
    • Kennis van commerciële technieken
    • Kennis van regels voor het onthaal
    • Kennis van agendabeheer
    • Kennis van technieken om nota te nemen
    • Kennis van zakelijk communicatie
    • Kennis van communicatietechnieken
    • Kennis van redactionele normen
    • Kennis van rapporteringstechnieken
  • Competentie 2:
    Werkt oplossingsgericht
    • Inventariseert problemen (databanken, eigen administratie,…)
    • Analyseert de aard van de problemen
    • Merkt problemen op en signaleert ze aan de leidinggevende
    • Werkt een passende oplossing uit voor problemen binnen het eigen takenpakket
    • Zoekt naar oplossingen om problemen te voorkomen binnen het eigen takenpakket
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis ergonomische technieken
    • Kennis van ICT
    • Kennis van bedrijfsadministratie
    • Kennis van Engels: standaardteksten over marketing thema’s begrijpen, gesprekken over marketing thema’s kunnen voeren, een tekst over marketing thema’s kunnen opstellen, een beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk.
    • Kennis van Frans: standaardteksten over marketing thema’s begrijpen, gesprekken over marketing thema’s kunnen voeren, een tekst over marketing thema’s kunnen opstellen, een beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk.
    • Kennis van technieken om nota te nemen
    • Kennis van zakelijk communicatie
    • Kennis van kantoorsoftware
    • Kennis van communicatietechnieken
    • Kennis van redactionele normen
    • Kennis van rapporteringstechnieken
  • Competentie 3:
    Werkt doelgroepgericht
    • Gaat integer en respectvol om met klanten/collega’s
    • Zorg voor een goede overlegsituatie met de klant/collega’s
    • Wekt geen onrealiseerbare verwachtingen
    • Richt de aandacht op de wensen en de belangen van de klanten en op de samenwerking met collega’s
    • Probeert zich in de wensen en problemen van de klant/collega in te leven
    • Gaat authentiek om met bezwaren, weerstand en klachten
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis ergonomische technieken
    • Kennis van ICT
    • Kennis van Engels: standaardteksten over marketing thema’s begrijpen, gesprekken over marketing thema’s kunnen voeren, een tekst over marketing thema’s kunnen opstellen, een beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk.
    • Kennis van Frans: standaardteksten over marketing thema’s begrijpen, gesprekken over marketing thema’s kunnen voeren, een tekst over marketing thema’s kunnen opstellen, een beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk.
    • Kennis van regels voor het onthaal
    • Kennis van zakelijk communicatie
    • Kennis van kantoorsoftware
    • Kennis van communicatietechnieken
    • Kennis van redactionele normen
  • Competentie 4:
    Ontwikkelt permanent de eigen deskundigheid
    • Informeert zich over de ontwikkelingen in relatie tot de eigen werkzaamheden
    • Identificeert de behoefte aan verdere ontwikkeling in relatie tot de eigen werkzaamheden
    • Volgt nieuwe evoluties op in relatie tot de eigen werkzaamheden
    • Verwerft nieuwe kennis en vaardigheden in relatie tot de eigen werkzaamheden
    • Deelt kennis met collega's
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van ICT
    • Kennis van Engels: standaardteksten over marketing thema’s begrijpen, gesprekken over marketing thema’s kunnen voeren, een tekst over marketing thema’s kunnen opstellen, een beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk.
    • Kennis van Frans: standaardteksten over marketing thema’s begrijpen, gesprekken over marketing thema’s kunnen voeren, een tekst over marketing thema’s kunnen opstellen, een beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk.
    • Kennis van technieken om nota te nemen
    • Kennis van zakelijk communicatie
    • Kennis van kantoorsoftware
    • Kennis van communicatietechnieken
    • Kennis van redactionele normen
    • Kennis van rapporteringstechnieken
  • Competentie 5:
    Ondersteunt de uitvoering van de marketingstrategie van de onderneming op basis van marktonderzoek
    • Analyseert bedrijfsinterne factoren (product, prijs, promotie, plaats, personeel, ...)
    • Analyseert bedrijfsexterne factoren (kenmerken en behoeften van de doelgroep, aantal en soort leveranciers en klanten, concurrentie, marktpositie, markttrends, media, maatschappelijke evoluties, wetgeving, …)
    • Raadpleegt gespecialiseerde media en andere (externe) bronnen
    • Waakt over de samenhang om een coherent geheel te bekomen
    • Vergelijkt data met eerder gerealiseerde analyses
    • Treft voorbereidingen om de data in te passen in marketingmodellen
    • Formuleert voorstellen voor de doelstellingen van de marketingstrategie (imago, uitstraling, bereikbaarheid, distributie, garantie, service, functie van de prijs, omzet, naamsbekendheid, klanten bereiken, koppeling aan uitstraling bedrijf, ...)
    • Rapporteert resultaten aan de verantwoordelijke
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van statistische analyse
    • Kennis van ICT
    • Kennis van typologie van klanten of consumenten
    • Kennis van Engels: standaardteksten over marketing thema’s begrijpen, gesprekken over marketing thema’s kunnen voeren, een tekst over marketing thema’s kunnen opstellen, een beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk.
    • Kennis van commerciële distributiekanalen
    • Kennis van Frans: standaardteksten over marketing thema’s begrijpen, gesprekken over marketing thema’s kunnen voeren, een tekst over marketing thema’s kunnen opstellen, een beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk.
    • Kennis van commerciële technieken
    • Kennis van productpresentatie en merchandising
    • Kennis van technieken om nota te nemen
    • Kennis van technieken voor merchandising
    • Kennis van handelsrecht
    • Kennis van kantoorsoftware
    • Kennis van sociale wetgeving
    • Kennis van reglementering van elektronische handel
    • Kennis van sociale media en hun functie
    • Kennis van redactionele normen
    • Kennis van strategische marketingplanning
    • Kennis van onderzoekstechnieken
    • Kennis van rapporteringstechnieken
    • Grondige kennis van marketingtechnieken
    • Grondige kennis van marketingprincipes
  • Competentie 6:
    Helpt het marketingactieplan opstellen
    • Doet voorstellen van meetbare doelstellingen (verkoopcijfers, marktaandeel, deadlines, ...) per onderdeel van de marketingstrategie
    • Stelt marketingtools voor (prijsstrategie, productvernieuwing, promotiecampagne, distributiekanalen, …) voor elk onderdeel van het marketingactieplan
    • Geeft input op basis van de eigen bevindingen
    • Stelt tussentijdse rapporten op
    • Volgt evoluties, trends,… op
    • Bewaakt marktsegmenten
    • Rapporteert aan de verantwoordelijke
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van ICT
    • Kennis van typologie van klanten of consumenten
    • Kennis van Engels: standaardteksten over marketing thema’s begrijpen, gesprekken over marketing thema’s kunnen voeren, een tekst over marketing thema’s kunnen opstellen, een beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk.
    • Kennis van commerciële distributiekanalen
    • Kennis van Frans: standaardteksten over marketing thema’s begrijpen, gesprekken over marketing thema’s kunnen voeren, een tekst over marketing thema’s kunnen opstellen, een beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk.
    • Kennis van commerciële technieken
    • Kennis van productpresentatie en merchandising
    • Kennis van technieken voor merchandising
    • Kennis van handelsrecht
    • Kennis van sociale wetgeving
    • Kennis van kantoorsoftware
    • Kennis van reglementering van elektronische handel
    • Kennis van sociale media en hun functie
    • Kennis van redactionele normen
    • Kennis van strategische marketingplanning
    • Kennis van rapporteringstechnieken
    • Kennis van (communicatie)marketing tools
    • Kennis van nieuwe mediakanalen
    • Grondige kennis van marketingtechnieken
    • Grondige kennis van marketingprincipes
  • Competentie 7:
    Denkt promotiecampagnes voor de producten en diensten uit en coördineert deze
    • Werkt ideeën uit voor de promotiecampagnes
    • Bespreekt de voorstellen met de verantwoordelijke
    • Coördineert de samenwerking tussen medewerkers, andere afdelingen, reclamebureaus, … voor het uitwerken van de promotiecampagnes
    • Toetst de promotiecampagnes aan het marketingplan
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van typologie van klanten of consumenten
    • Kennis van commerciële distributiekanalen
    • Kennis van commerciële technieken
    • Kennis van productpresentatie en merchandising
    • Kennis van technieken voor merchandising
    • Kennis van kantoorsoftware
    • Kennis van communicatietechnieken
    • Kennis van sociale media en hun functie
    • Kennis van (communicatie)marketing tools
    • Kennis van nieuwe mediakanalen
    • Kennis van presentatietechnieken
    • Grondige kennis van marketingtechnieken
    • Grondige kennis van marketingprincipes
  • Competentie 8:
    Implementeert promotiemiddelen voor de producten en/of diensten en coördineert de uitwerking ervan
    • Analyseert de verschillende mogelijkheden
    • Selecteert de geschikte promotiemiddelen voor het product en/of dienst
    • Formuleert voorstellen
    • Bespreekt de voorstellen met de verantwoordelijke
    • Gebruikt marketingbudgetten om acties uit te werken
    • Coördineert de uitwerking van de promotiemiddelen door medewerkers, grafisch vormgevers, …
    • Volgt de uitwerking op
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van ICT
    • Kennis van Engels: standaardteksten over marketing thema’s begrijpen, gesprekken over marketing thema’s kunnen voeren, een tekst over marketing thema’s kunnen opstellen, een beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk.
    • Kennis van commerciële distributiekanalen
    • Kennis van Frans: standaardteksten over marketing thema’s begrijpen, gesprekken over marketing thema’s kunnen voeren, een tekst over marketing thema’s kunnen opstellen, een beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk.
    • Kennis van commerciële technieken
    • Kennis van planningstechnieken
    • Kennis van administratief beheer
    • Kennis van agendabeheer
    • Kennis van productpresentatie en merchandising
    • Kennis van technieken om nota te nemen
    • Kennis van dossierbeheer
    • Kennis van technieken voor merchandising
    • Kennis van zakelijk communicatie
    • Kennis van kantoorsoftware
    • Kennis van communicatietechnieken
    • Kennis van registratietechnieken
    • Kennis van redactionele normen
    • Kennis van (communicatie)marketing tools
    • Grondige kennis van marketingtechnieken
    • Grondige kennis van marketingprincipes
  • Competentie 9:
    Realiseert en coördineert marketingprojecten via direct marketing rekening houdend met de marketingstrategie van de organisatie
    • Bepaalt in overleg met de leidinggevende de doelstellingen, de doelgroep en het kanalen voor het project
    • Houdt rekening met de opgelegde criteria bij het verwerven van het databestand
    • Bepaalt in overleg met de leidinggevende de leverancier van de data
    • Stemt af met de juridische dienst over het project
    • Coördineert de samenwerking tussen medewerkers, andere afdelingen, communicatiebureau en/of callcenter, externe organisatie, … voor het uitwerken van de selectie van de te contacteren doelgroep
    • Coördineert de interactie tussen de leidinggevende en communicatiebureau en/of callcenter,...
    • Volgt het project permanent op
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van managementtechnieken
    • Kennis van ICT
    • Kennis van typologie van klanten of consumenten
    • Kennis van Engels: standaardteksten over marketing thema’s begrijpen, gesprekken over marketing thema’s kunnen voeren, een tekst over marketing thema’s kunnen opstellen, een beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk.
    • Kennis van commerciële distributiekanalen
    • Kennis van commerciële technieken
    • Kennis van Frans: standaardteksten over marketing thema’s begrijpen, gesprekken over marketing thema’s kunnen voeren, een tekst over marketing thema’s kunnen opstellen, een beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk.
    • Kennis van zakelijk communicatie
    • Kennis van kantoorsoftware
    • Kennis van communicatietechnieken
    • Kennis van reglementering van elektronische handel
    • Kennis van sociale media en hun functie
    • Kennis van strategische marketingplanning
    • Kennis van redactionele normen
    • Kennis van (communicatie)marketing tools
    • Kennis van nieuwe mediakanalen
    • Grondige kennis van marketingtechnieken
    • Grondige kennis van marketingprincipes
  • Competentie 10:
    Realiseert en coördineert evenementen
    • Bepaalt in overleg met de leidinggevende het event/project, de doelstellingen, de doelgroep van het project en het kanaal van de campagne
    • Informeert het communicatie- of event/mediabureau,... over de wensen en verwachtingen
    • Stemt, indien nodig, af met de juridische dienst over het project
    • Vraagt, indien nodig, offertes aan bij de eventorganisator, event- of communicatiebureau en externe ondersteunende partijen
    • Coördineert de (onderlinge) samenwerking met de medewerkers, andere afdelingen, het communicatie- of eventbureau,...
    • Verzorgt een goede afstemming tussen de verschillende externe partijen
    • Volgt het project permanent op
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van managementtechnieken
    • Kennis van ICT
    • Kennis van typologie van klanten of consumenten
    • Kennis van commerciële technieken
    • Kennis van regels voor het onthaal
    • Kennis van productpresentatie en merchandising
    • Kennis van technieken voor merchandising
    • Kennis van zakelijk communicatie
    • Kennis van handelsrecht
    • Kennis van sociale wetgeving
    • Kennis van communicatietechnieken
    • Kennis van redactionele normen
    • Kennis van (communicatie)marketing tools
    • Kennis van auteursrechten
    • Grondige kennis van marketingtechnieken
    • Grondige kennis van marketingprincipes
  • Competentie 11:
    Stelt een balans van de marketingacties op en doet verbetervoorstellen
    • Analyseert meetbare gegevens (verkoopcijfers, marktaandeel, het realiseren van deadlines, ...)
    • Evalueert de effectiviteit en efficiëntie van het project/event
    • Vergelijkt de budgetten die aan marketingacties werden gespendeerd met de gegenereerde opbrengsten
    • Doet voorstellen om de resultaten van de marketingacties te verbeteren (promoten van een beperkt aantal producten, concentreren op key accounts, ...)
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van ICT
    • Kennis van statistische analyse
    • Kennis van technieken om nota te nemen
    • Kennis van kantoorsoftware
    • Kennis van redactionele normen
    • Kennis van rapporteringstechnieken
    • Kennis van onderzoekstechnieken
    • Kennis van (communicatie)marketing tools
    • Grondige kennis van marketingtechnieken
    • Grondige kennis van marketingprincipes
  • Competentie 12:
    Biedt (technische) ondersteuning aan commerciële medewerkers
    • Helpt het salesplan te realiseren
    • Zoekt passende oplossingen voor de verkoop van producten en diensten in functie van het optimaliseren van de tevredenheid en rendabiliteit
    • Organiseert producttrainingen/opleidingen voor de sales
    • Gebruikt audiovisuele hulpmiddelen en ander didactisch materiaal
    • Voorziet de sales van (technische) documenten over het product
    • Ondersteunt en adviseert de sales (CRM, generen leads, …)
    • Coördineert de verkoop via sales centra
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van ICT
    • Kennis van bedrijfsadministratie
    • Kennis van typologie van klanten of consumenten
    • Kennis van commerciële distributiekanalen
    • Kennis van commerciële technieken
    • Kennis van zakelijk communicatie
    • Kennis van kantoorsoftware
    • Kennis van communicatietechnieken
    • Kennis van redactionele normen
    • Kennis van (communicatie)marketing tools
    • Kennis van presentatietechnieken
    • Grondige kennis van marketingtechnieken
    • Grondige kennis van marketingprincipes
  • Competentie 13:
    Coördineert marketingoperaties van een website
    • Optimaliseert de webpagina’s voor zoekmachines (search engine optimisation)
    • Maakt o.a. gebruik van social media om nieuwe bezoekers aan te trekken
    • Creëert duidelijke conversiepaden om de klant tot actie aan te zetten (gegevens achterlaten, aankopen, …)
    • Analyseert regelmatig de webstatistieken
    • Werkt samen met specialisten (intern en/of extern) voor het beheren van de website
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van ICT
    • Kennis van commerciële distributiekanalen
    • Kennis van Engels: standaardteksten over marketing thema’s begrijpen, gesprekken over marketing thema’s kunnen voeren, een tekst over marketing thema’s kunnen opstellen, een beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk.
    • Kennis van Frans: standaardteksten over marketing thema’s begrijpen, gesprekken over marketing thema’s kunnen voeren, een tekst over marketing thema’s kunnen opstellen, een beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk.
    • Kennis van commerciële technieken
    • Kennis van productpresentatie en merchandising
    • Kennis van zakelijk communicatie
    • Kennis van kantoorsoftware
    • Kennis van communicatietechnieken
    • Kennis van reglementering van elektronische handel
    • Kennis van sociale media en hun functie
    • Kennis van redactionele normen
    • Kennis van (communicatie)marketing tools
    • Kennis van nieuwe mediakanalen
    • Kennis van presentatietechnieken
    • Grondige kennis van marketingtechnieken
    • Grondige kennis van marketingprincipes
  • Competentie 14:
    Zet sociale media-toepassingen in in professionele processen
    • Analyseert het gebruik van sociale media
    • Volgt evoluties op
    • Gebruikt sociale media(toepassingen) om marketingdoelstellingen te realiseren
    • Formuleert voorstellen voor optimalisering
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van ICT
    • Kennis van statistische analyse
    • Kennis van commerciële distributiekanalen
    • Kennis van sociale wetgeving
    • Kennis van kantoorsoftware
    • Kennis van communicatietechnieken
    • Kennis van reglementering van elektronische handel
    • Kennis van sociale media en hun functie
    • Kennis van (communicatie)marketing tools
    • Kennis van nieuwe mediakanalen
    • Kennis van auteursrechten
    • Grondige kennis van marketingtechnieken
    • Grondige kennis van marketingprincipes
  • Competentie 15:
    Zoekt en coördineert sponsoringactiviteiten
    • Analyseert de mogelijkheden voor sponsoring (goed doel, vereniging,...)
    • Selecteert geschikte sponsorvormen
    • Werkt ideeën uit voor de sponsoring
    • Bespreekt de voorstellen met de verantwoordelijke
    • Coördineert de samenwerking tussen medewerkers, andere afdelingen, reclamebureaus, … voor het uitwerken van de sponsoring
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van bedrijfsadministratie
    • Kennis van Engels: standaardteksten over marketing thema’s begrijpen, gesprekken over marketing thema’s kunnen voeren, een tekst over marketing thema’s kunnen opstellen, een beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk.
    • Kennis van commerciële distributiekanalen
    • Kennis van commerciële technieken
    • Kennis van Frans: standaardteksten over marketing thema’s begrijpen, gesprekken over marketing thema’s kunnen voeren, een tekst over marketing thema’s kunnen opstellen, een beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk.
    • Kennis van administratief beheer
    • Kennis van handelsrecht
    • Kennis van zakelijk communicatie
    • Kennis van kantoorsoftware
    • Kennis van communicatietechnieken
    • Kennis van redactionele normen
    • Kennis van (communicatie)marketing tools
    • Kennis van auteursrechten
    • Grondige kennis van marketingtechnieken
    • Grondige kennis van marketingprincipes

Beschrijving competenties a.d.h.v. de descriptorelementen

Kennis

  • Basiskennis ergonomische technieken
  • Basiskennis van managementtechnieken
  • Kennis van administratief beheer
  • Kennis van agendabeheer
  • Kennis van auteursrechten
  • Kennis van bedrijfsadministratie
  • Kennis van commerciële distributiekanalen
  • Kennis van commerciële technieken
  • Kennis van (communicatie)marketing tools
  • Kennis van communicatietechnieken
  • Kennis van dossierbeheer
  • Kennis van Engels: standaardteksten over marketing thema’s begrijpen, gesprekken over marketing thema’s kunnen voeren, een tekst over marketing thema’s kunnen opstellen, een beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk.
  • Kennis van Frans: standaardteksten over marketing thema’s begrijpen, gesprekken over marketing thema’s kunnen voeren, een tekst over marketing thema’s kunnen opstellen, een beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk.
  • Kennis van handelsrecht
  • Kennis van ICT
  • Kennis van kantoorsoftware
  • Kennis van nieuwe mediakanalen
  • Kennis van onderzoekstechnieken
  • Kennis van planningstechnieken
  • Kennis van presentatietechnieken
  • Kennis van productpresentatie en merchandising
  • Kennis van rapporteringstechnieken
  • Kennis van redactionele normen
  • Kennis van regels voor het onthaal
  • Kennis van registratietechnieken
  • Kennis van reglementering van elektronische handel
  • Kennis van sociale media en hun functie
  • Kennis van sociale wetgeving
  • Kennis van statistische analyse
  • Kennis van strategische marketingplanning
  • Kennis van technieken om nota te nemen
  • Kennis van technieken voor merchandising
  • Kennis van typologie van klanten of consumenten
  • Kennis van zakelijk communicatie
  • Grondige kennis van marketingprincipes
  • Grondige kennis van marketingtechnieken

Cognitieve vaardigheden

  • Analyseert bedrijfsexterne factoren (kenmerken en behoeften van de doelgroep, aantal en soort leveranciers en klanten, concurrentie, marktpositie, markttrends, media, maatschappelijke evoluties, wetgeving, …)
  • Analyseert bedrijfsinterne factoren (product, prijs, promotie, plaats, personeel, ...)
  • Analyseert de mogelijkheden voor sponsoring (goed doel, vereniging,...)
  • Analyseert de verschillende mogelijkheden
  • Analyseert het gebruik van sociale media
  • Analyseert regelmatig de webstatistieken
  • Bepaalt in overleg met de leidinggevende de doelstellingen, de doelgroep en het kanalen voor het project
  • Bepaalt in overleg met de leidinggevende de leverancier van de data
  • Bepaalt in overleg met de leidinggevende het event/project, de doelstellingen, de doelgroep van het project en het kanaal van de campagne
  • Bespreekt de voorstellen met de verantwoordelijke
  • Bewaakt marktsegmenten
  • Communiceert helder, duidelijk en op een zakelijke manier
  • Coördineert de interactie tussen de leidinggevende en communicatiebureau en/of callcenter,...
  • Coördineert de (onderlinge) samenwerking met de medewerkers, andere afdelingen, het communicatie- of eventbureau,...
  • Coördineert de samenwerking tussen medewerkers, andere afdelingen, communicatiebureau en/of callcenter, externe organisatie, … voor het uitwerken van de selectie van de te contacteren doelgroep
  • Coördineert de samenwerking tussen medewerkers, andere afdelingen, reclamebureaus, … voor het uitwerken van de promotiecampagnes
  • Coördineert de samenwerking tussen medewerkers, andere afdelingen, reclamebureaus, … voor het uitwerken van de sponsoring
  • Coördineert de uitwerking van de promotiemiddelen door medewerkers, grafisch vormgevers, …
  • Coördineert de verkoop via sales centra
  • Creëert duidelijke conversiepaden om de klant tot actie aan te zetten (gegevens achterlaten, aankopen, …)
  • Deelt kennis met collega's
  • Digitaliseert, verwerkt en controleert documenten, data en informatie
  • Doet voorstellen van meetbare doelstellingen (verkoopcijfers, marktaandeel, deadlines, ...) per onderdeel van de marketingstrategie
  • Formuleert voorstellen
  • Formuleert voorstellen voor de doelstellingen van de marketingstrategie (imago, uitstraling, bereikbaarheid, distributie, garantie, service, functie van de prijs, omzet, naamsbekendheid, klanten bereiken, koppeling aan uitstraling bedrijf, ...)
  • Gaat authentiek om met bezwaren, weerstand en klachten
  • Gaat confidentieel om met bedrijfsgerelateerde informatie
  • Gaat integer en respectvol om met klanten/collega’s
  • Gebruikt audiovisuele hulpmiddelen en ander didactisch materiaal
  • Gebruikt instrumenten voor de opvolging van de activiteit van de organisatie/afdeling en maakt en werkt situatieoverzichten bij
  • Gebruikt marketingbudgetten om acties uit te werken
  • Gebruikt sociale media(toepassingen) om marketingdoelstellingen te realiseren
  • Geeft input op basis van de eigen bevindingen
  • Handelt op een zakelijke manier
  • Helpt het salesplan te realiseren
  • Houdt rekening met de opgelegde criteria bij het verwerven van het databestand
  • Identificeert de behoefte aan verdere ontwikkeling in relatie tot de eigen werkzaamheden
  • Informeert het communicatie- of event/mediabureau,... over de wensen en verwachtingen
  • Informeert zich over de ontwikkelingen in relatie tot de eigen werkzaamheden
  • Maakt o.a. gebruik van social media om nieuwe bezoekers aan te trekken
  • Ondersteunt en adviseert de sales (CRM, generen leads, …)
  • Organiseert de werkplek veilig, ordelijk en milieubewust
  • Organiseert producttrainingen/opleidingen voor de sales
  • Organiseert vergaderingen en stelt verslagen op
  • Probeert zich in de wensen en problemen van de klant/collega in te leven
  • Raadpleegt gespecialiseerde media en andere (externe) bronnen
  • Rapporteert aan de verantwoordelijke
  • Rapporteert resultaten aan de verantwoordelijke
  • Respecteert de bedrijfscultuur, procedures en regels
  • Richt de aandacht op de wensen en de belangen van de klanten en op de samenwerking met collega’s
  • Selecteert de geschikte promotiemiddelen voor het product en/of dienst
  • Selecteert geschikte sponsorvormen
  • Stelt marketingtools voor (prijsstrategie, productvernieuwing, promotiecampagne, distributiekanalen, …) voor elk onderdeel van het marketingactieplan
  • Stelt tussentijdse rapporten op
  • Stemt af met de juridische dienst over het project
  • Stemt, indien nodig, af met de juridische dienst over het project
  • Toetst de promotiecampagnes aan het marketingplan
  • Treft voorbereidingen om de data in te passen in marketingmodellen
  • Vergelijkt data met eerder gerealiseerde analyses
  • Verwerft nieuwe kennis en vaardigheden in relatie tot de eigen werkzaamheden
  • Verzorgt een goede afstemming tussen de verschillende externe partijen
  • Volgt de uitwerking op
  • Volgt evoluties op
  • Volgt evoluties, trends,… op
  • Volgt het project permanent op
  • Volgt nieuwe evoluties op in relatie tot de eigen werkzaamheden
  • Voorziet de sales van (technische) documenten over het product
  • Vraagt, indien nodig, offertes aan bij de eventorganisator, event- of communicatiebureau en externe ondersteunende partijen
  • Waakt over de samenhang om een coherent geheel te bekomen
  • Wekt geen onrealiseerbare verwachtingen
  • Werkt ideeën uit voor de promotiecampagnes
  • Werkt ideeën uit voor de sponsoring
  • Werkt samen met specialisten (intern en/of extern) voor het beheren van de website
  • Zoekt passende oplossingen voor de verkoop van producten en diensten in functie van het optimaliseren van de tevredenheid en rendabiliteit
  • Zorg voor een goede overlegsituatie met de klant/collega’s

Probleemoplossende vaardigheden

  • Analyseert de aard van de problemen
  • Analyseert meetbare gegevens (verkoopcijfers, marktaandeel, het realiseren van deadlines, ...)
  • Doet voorstellen om de resultaten van de marketingacties te verbeteren (promoten van een beperkt aantal producten, concentreren op key accounts, ...)
  • Evalueert de effectiviteit en efficiëntie van het project/event
  • Formuleert voorstellen voor optimalisering
  • Inventariseert problemen (databanken, eigen administratie,…)
  • Merkt problemen op en signaleert ze aan de leidinggevende
  • Optimaliseert de webpagina’s voor zoekmachines (search engine optimisation)
  • Vergelijkt de budgetten die aan marketingacties werden gespendeerd met de gegenereerde opbrengsten
  • Werkt een passende oplossing uit voor problemen binnen het eigen takenpakket
  • Zoekt naar oplossingen om problemen te voorkomen binnen het eigen takenpakket

Motorische vaardigheden

Omgevingscontext

  • Binnen dit beroep is een goede communicatie belangrijk.
  • De bedrijfsprocedures en -cultuur bepaalt de werkcontext waarnaar de beroepsbeoefenaar zich moet schikken.
  • De beroepsbeoefenaar moet communicatief (intercultureel) vaardig zijn
  • De beroepsbeoefenaar moet prioriteiten stellen binnen het eigen takenpakket en, indien nodig, doorgeven.
  • De beroepsuitoefening is gebonden aan normen en reglementering inzake veiligheid, gezondheid, hygiëne, welzijn, milieu en vestiging.
  • De beroepsuitoefening varieert naargelang de grootte van het bedrijf en volgens de bedrijfsactiviteiten.
  • De uitvoering van bepaalde taken is onderhevig aan digitalisering en automatisering.
  • De vaardigheden zijn onderhevig aan evoluties.
  • De werkdruk kan variëren en pieken bereiken naargelang de noden van en de situatie in het bedrijf.
  • Dit beroep wordt meestal uitgeoefend in een kantooromgeving en soms op verplaatsing
  • Het beheren van marketingprojecten vergt flexibiliteit en kan zorgen voor afwijkende procedures
  • Het beroep kan alleen of in teamverband uitgeoefend worden.
  • Het takenpakket is vrij gevarieerd
  • Het wordt meestal uitgeoefend in een dag-systeem en soms in het weekend of 's avonds
  • Houdt steeds rekening met de nationale en/of internationale bedrijfspolicy
  • Sommige werkopdrachten verlopen volgens een regelmaat en moeten binnen de voorzien tijd uitgevoerd worden.
  • Voor enkele taken zijn procedures uitgetekend.

Handelingscontext

  • De beroepsbeoefenaar dient tijdens de uitvoering van de opdracht zorgvuldig en vertrouwelijk te werken.
  • De beroepsbeoefenaar is sociaal vaardig
  • De beroepsbeoefenaar werkt oplossings- en doelgroepgericht
  • Efficiënt communiceren met leidinggevende(n), collega’s, personeel, sollicitanten en externe dienstverleners.
  • Gaat discreet om met informatie
  • Handelt economisch en ecologisch
  • Handelt volgens de wetgeving en het marketingbeleid van de organisatie.
  • Het beantwoorden van marketingvragen vergt een individuele aanpak
  • Het beheren van marketingprojecten en databases vraagt nauwgezet werken
  • Het uitvoeren van marketingprojecten vraag een analytische aanpak
  • Is bereid om zaken aan te leren en anders aan te pakken
  • Kan omgaan met plotse veranderingen
  • Stelt zich empatisch en positief assertief op
  • Voelt aan welke informatie (intern en extern) een impact kan hebben op de activiteiten van de organisatie
  • Voortdurend aandacht hebben voor tijdige aflevering en uitvoering van de opdrachten.
  • Werkt efficiënt, kwaliteitsvol, ethisch en handelt integer in alle omstandigheden.
  • Werkt vaak in een stressvolle omgeving en kan verscheidene taken tegelijk uitvoeren
  • Zoekt voortdurend naar een manier waarop de organisatie met zijn producten/diensten het verschil kan maken

Autonomie

Is zelfstandig in
  • het analyseren van marketinggerelateerde gegevens
  • het beantwoorden van marketingvragen die tot zijn takenpakket/bevoegdheid behoren
  • het bepalen van de volgorde van de uitvoering van de opdrachten
  • het bepalen van de wijze waarop de opdracht wordt uitgevoerd
  • het doelgroepgericht werken
  • het formuleren van verbetervoorstellen in functie van de realisatie van het marketingplan
  • het formuleren van voorstellen in functie van de realisatie van het marketingplan
  • het informeren van collega's over marketingprojecten
  • het melden van problemen aan de verantwoordelijke indien deze niet zelf op te lossen zijn.
  • het oplossingsgericht werken
  • het opvolgen van de uitvoering van marketingprojecten
  • het opvolgen van diensten geleverd door externe dienstverleners
  • het permanent ontwikkelen van de eigen deskundigheid
  • het permanent opvolgen van nieuwe ontwikkelingen en regelgeving rond marketing.
  • het uitvoeren van handelingen gerelateerd aan marketingprojecten
  • het verzamelen en actualiseren van relevante informatie
  • het voeren van efficiënt communicatie met leidinggevende(n), collega’s, externe dienstverleners.
  • het voorbereiden, nauwkeurig uitvoeren en controleren van de opdracht
  • het zelf oplossen van problemen en onregelmatigheden
Is gebonden aan
  • afspraken met externe dienstverleners rond marketing
  • de bedrijfscultuur, het commercieel- en marketingbeleid van de organisatie
  • de beschikbaarheid en de mogelijkheden voor het opzetten van projecten en dienstverleners
  • de geldende regels en bepaalde procedures van de organisatie
  • de geldende wetgeving
  • eindcontrole van een beperkt aantal opdrachten
  • opgelegde timing of noodzakelijk tijdstip voor de uitvoering van de taken/projecten
Doet beroep op
  • de leidinggevende/de verantwoordelijke voor het inwinnen van informatie over de aanpak van bepaalde taken
  • de leidinggevende/de verantwoordelijke voor het inwinnen van informatie over het te volgen marketingbeleid.
  • de verantwoordelijke indien problemen niet zelf op te lossen zijn
  • externe marketingdienstverleners om projecten te realiseren.
  • het team/collega’s voor het inwinnen van informatie om taken af te kunnen werken

Verantwoordelijkheid

  • Biedt (technische) ondersteuning aan commerciële medewerkers
  • Coördineert marketingoperaties van een website
  • Denkt promotiecampagnes voor de producten en diensten uit en coördineert deze
  • Helpt het marketingactieplan opstellen
  • Implementeert promotiemiddelen voor de producten en/of diensten en coördineert de uitwerking ervan
  • Ondersteunt de uitvoering van de marketingstrategie van de onderneming op basis van marktonderzoek
  • Ontwikkelt permanent de eigen deskundigheid
  • Realiseert en coördineert evenementen
  • Realiseert en coördineert marketingprojecten via direct marketing rekening houdend met de marketingstrategie van de organisatie
  • Stelt een balans van de marketingacties op en doet verbetervoorstellen
  • Werkt doelgroepgericht
  • Werkt ondersteunend en loyaal t.a.v. de afdeling/organisatie
  • Werkt oplossingsgericht
  • Zet sociale media-toepassingen in in professionele processen
  • Zoekt en coördineert sponsoringactiviteiten

Attesten en voorwaarden

Wettelijke attesten en voorwaarden

Er zijn geen wettelijke attesten of voorwaarden vereist.