Skip to Main Content
 

Beroepskwalificatie

Helpdeskoperator

 

BK-0214-2
 Deze versie werd stopgezet. Er is geen actuele versie beschikbaar.

Globaal

Titel

Helpdeskoperator

Deze benaming komt voor in de Competent fiche "D140801 Medewerker callcenter (m/v)"

Definitie

De helpdeskoperator beantwoordt vragen of lost problemen op van gebruikers/klanten, verleent technische ondersteuning in de vorm van gespecialiseerde dienst- of productinformatie en toepasselijke, al dan niet gespecialiseerde handelingen en gebruikt daarvoor simultaan telefonische en elektronische communicatiemiddelen teneinde de gebruikers/klanten te voorzien van een adequate oplossing voor de gestelde vraag.

Niveau (VKS en EQF)

3

Jaar van erkenning

versie 2, 2020

Competenties

Opsomming competenties

  • Competentie 1:
    Stelt zich voor aan de telefoon en controleert de identiteit en de gegevens van de gesprekspartner (klantnummer, adres…)
    • Zoekt tijdens het gesprek het benodigde computerbestand en te hanteren script op
    • Volgt de richtlijnen voor de aanspreking en de voorstelling van de organisatie
    • Past taalgebruik en boodschap aan het doelpubliek aan
  • Competentie 2:
    Stelt het doel van de oproep voor of identificeert het doel (bestelling, verkoop, informatie, reclame, bijstand…)
    • Past tijdens het gesprek het script toe
    • Luistert naar of praat met de klant en volgt tegelijkertijd de informatie die verschijnt op het scherm
  • Competentie 3:
    Informeert de klant over de kenmerken van de producten en adviseert de klant bij zijn keuze
    • Zoekt informatie op in ter beschikking gestelde informatiebronnen
    • Informeert over verkoopsvoorwaarden
    • Noteert vragen en behandelt ze zoals voorgeschreven in de procedures
    • Geeft de klant feedback over de vordering van een oplossing of een bestelling
    • Past de richtlijnen toe met betrekking tot de bescherming van de vertrouwelijkheid van gegevens
  • Competentie 4:
    Controleert de beschikbaarheid van het product, de dienst en voert gegevens van de bestelling, de reservatie… in
    • Gebruikt specifieke software voor het invoeren van gegevens
    • Neemt de bestelling op
    • Registreert het contact in het computerbestand
    • Handelt de bestelling af volgens de tijdsmarges en prioriteiten zoals voorgeschreven in de richtlijnen
  • Competentie 5:
    Oriënteert de klant en schakelt zijn oproep naar de gepaste gesprekspartner door (technicus, verkoper, klantverantwoordelijke…)
    • Stelt vragen ter verduidelijking van het beschreven probleem
    • Verwijst de klant door naar een andere persoon of dienst
    • Laat de klant uitpraten
  • Competentie 6:
    Neemt contact op met klanten en potentiële klanten en stelt de producten en diensten van de onderneming voor (nieuwe producten, bijkomende verkoop…)
    • Past commerciële technieken toe
    • Informeert de contactpersoon volgens het script over het doel van het gesprek
    • Volgt op wanneer afwezige respondenten opnieuw gecontacteerd moeten worden
  • Competentie 7:
    Vult digitale opvolgingsdocumenten van de oproep in
    • Gebruikt software voor klantenbeheer
    • Gebruikt kantoorsoftware (tekstverwerking, rekenblad, ...)
    • Verbetert fouten
    • Typt foutloos binnen een foutenmarge van 3%
    • Formuleert het resultaat van het contact
  • Competentie 8:
    Handelt simultaan
    • Luistert naar of praat met de klant en volgt tegelijkertijd de informatie die verschijnt op het scherm
    • Communiceert schriftelijk met de klant en volgt tegelijkertijd de informatie die verschijnt op het scherm
    • Luistert naar of praat met de klant en hanteert tegelijkertijd het klavier of de muis en de headset
    • Past de typsnelheid aan in functie van het contact
    • Respecteert de afgesproken kwaliteitsafspraken m.b.t. duurtijd call, wachttijd voor opname…
  • Competentie 9:
    Beheert gegevens in een helpdesk systeem
    • Schat in wanneer een ticket moet aangemaakt worden
    • Update een ticket
    • Transfereert gericht een ticket
    • Sluit een ticket af
    • Gebruikt opvolgingsdocumenten met de daarbij horende richtlijnen
  • Competentie 10:
    Gebruikt communicatietechnieken
    • Communiceert tijdens het contact met de klant volgens de procedures en processen
    • Stemt de communicatie af op het communicatieprofiel van de klant
    • Richt logisch opgebouwde contact- en gespreksstructuren in functie van het communicatieprofiel van de gesprekpartner in
    • Stelt vragen ter verduidelijking om tot de kern van het beschreven probleem te komen
    • Laat de klanten uitpraten om zijn/haar probleem uiteen te zetten
    • Herformuleert wat de klant zegt om het probleem duidelijk te stellen
    • Past woordkeuze aan aan het niveau van de klant
    • Kalmeert de klant
  • Competentie 11:
    Behandelt vragen/klachten oplossingsgericht volgens SLA, procedures en processen
    • Behandelt de vraag van de klant zoals voorgeschreven in de procedures en processen
    • Zoekt door de klant gevraagde informatie op in ter beschikking gestelde informatiebronnen
    • Behandelt een ticket volgens de tijdsmarges zoals voorgeschreven in de SLA
    • Behandelt een ticket volgens prioriteiten zoals voorgeschreven in de SLA
    • Volgt op of de afhandeling van het ticket gebeurt zoals voorgeschreven in de procedures en processen
    • Geeft de klant feedback ivm de vordering van een oplossing
    • Geeft een antwoord op een vraag van de klant
    • Geeft een oplossing die aangepast is aan de dringendheid en de impact van de probleemsituatie wanneer verschillende oplossingen mogelijk zijn
    • Beschikt over voldoende empatisch vermogen om de klant weer vriendelijk te stemmen
    • Beheerst vraagtechnieken i.f.v. een correcte probleemanalyse
    • Kent de meest voorkomende klachten en de meest geschikte antwoorden
    • Kan – indien nodig – de klacht doorverwijzen naar de bevoegde instanties of personen
  • Competentie 12:
    Ondersteunt klanten bij vragen/problemen
    • Begrijpt en interpreteert inhoud van de servicecontracten
    • Informeert zich over de inhoud van servicecatalogi
    • Lost het door de klant gestelde technische probleem op via de telefoon
  • Competentie 13:
    Streeft steeds naar een kwaliteitsvolle dienstverlening
    • Streeft een hoge kwaliteit na van alle ingebrachte gegevens in de problemendatabase

Beschrijving competenties a.d.h.v. de descriptorelementen

Kennis

  • Basiskennis van marketing
  • Basiskennis van personeelsbeheer
  • Kennis van apparatuurbeheer (o.a. headset…) en de benodigde software
  • Kennis van commerciële technieken
  • Kennis van de basisverkoopvoorwaarden van het bedrijf
  • Kennis van de geldende afspraken inzake de kwaliteitscontrole
  • Kennis van de servicecontracten
  • Kennis van luister- en omgangstechnieken
  • Kennis van minstens één vreemde taal
  • Kennis van principes van klantvriendelijkheid
  • Kennis van stressbeheersingstechnieken
  • Kennis van telefonische marketingtechnieken
  • Kennis van typologie van klanten of consumenten

Cognitieve vaardigheden

  • Het kunnen aanwenden van specifieke software voor het invoeren van gegevens
  • Het kunnen afhandelen van de bestelling volgens de tijdsmarges en prioriteiten conform de voorgeschreven richtlijnen
  • Het kunnen afstemmen van de communicatie op het communicatieprofiel van de klant
  • Het kunnen behandelen van de vraag van de klant conform de voorgeschreven procedures en processen
  • Het kunnen behandelen van tickets zoals voorgeschreven in de SLA*
  • Het kunnen berichten van de klant inzake de vordering van een oplossing of een bestelling
  • Het kunnen communiceren met de klant volgens de procedures en processen
  • Het kunnen communiceren (verbaal of schriftelijk) met de klant in combinatie met het volgen van de informatie die tegelijkertijd op het scherm verschijnt
  • Het kunnen corrigeren van fouten
  • Het kunnen doorverwijzen van de klant naar een andere persoon of dienst
  • Het kunnen formuleren van een antwoord op de vraag van de klant
  • Het kunnen formuleren van het resultaat van het contact
  • Het kunnen gebruiken van kantoorsoftware (tekstverwerking, rekenblad…)
  • Het kunnen gebruiken van software voor klantenbeheer
  • Het kunnen herformuleren wat de klant zegt in functie van de verduidelijking van het probleem
  • Het kunnen informeren van de contactpersoon volgens het script over het doel van het gesprek
  • Het kunnen inrichten van logisch opgebouwde contact- en gespreksstructuren in functie van het communicatieprofiel van de gesprekpartner
  • Het kunnen luisteren naar de klant
  • Het kunnen oplijsten van vragen en behandelen conform de voorgeschreven procedures
  • Het kunnen opnemen van de bestelling
  • Het kunnen opvolgen van de afhandeling van het ticket conform de voorgeschreven procedures en processen
  • Het kunnen opvolgen van het tijdstip waarop afwezige respondenten opnieuw gecontacteerd moeten worden
  • Het kunnen opzoeken tijdens een gesprek van het benodigde computerbestand en het te hanteren script
  • Het kunnen opzoeken van door de klant gevraagd informatie in de ter beschikking gestelde informatiebronnen
  • Het kunnen raadplegen van informatie in ter beschikking gestelde informatiebronnen
  • Het kunnen registreren van het contact in het computerbestand
  • Het kunnen ter beschikking stellen van up to date informatie (productinfo, details over kortingen, informatie over type klanten…)
  • Het kunnen toepassen van commerciële technieken
  • Het kunnen toepassen van communicatieve vaardigheden bij het contact met de klant (klant laten uitspreken, klant kalmeren…) in functie van het communicatieprofiel van de klant
  • Het kunnen toepassen van de richtlijnen met betrekking tot de bescherming van de vertrouwelijkheid van gegevens
  • Het kunnen toepassen van de richtlijnen voor de aanspreking en de voorstelling van de organisatie
  • Het kunnen toepassen van het script tijdens het gesprek
  • Het kunnen verlenen van informatie over verkoopsvoorwaarden
  • Het kunnen verrichten van alle handelingen m.b.t. een ticket (transfereren, updaten…)

Probleemoplossende vaardigheden

  • Het kunnen aanpassen van het aanbod aan wijzigingen (trends, onvoorziene omstandigheden…)
  • Het kunnen bieden van een oplossing die aangepast is aan de dringendheid en de impact van de probleemsituatie wanneer verschillende oplossingen mogelijk zijn
  • Het kunnen gebruiken van hulpmiddelen in functie van de opdracht
  • Het kunnen inschatten van wanneer een ticket moet aangemaakt worden
  • Het kunnen stellen van vragen om tot de kern van het probleem te komen
  • Het kunnen voorstellen van mogelijkheden en kansen voor verkoop aangepast aan het eigen domein (type markt, type product, type klanten)

Motorische vaardigheden

  • Het kunnen communiceren met de klant in combinatie met het hanteren van PC randapparatuur (klavier, muis…)
  • Het kunnen demonstreren van de werking van uitrusting en materiaal of toelichten van methodieken en technieken
  • Het kunnen foutloos typen

Omgevingscontext

  • Binnen dit beroep heerst heel wat variatie naargelang het soort oproepen (binnenkomende of uitgaande) en het soort dienst (voorverkoop, verkoop, informatie, advies, bijstand…)
  • De beoefenaar moet bereid zijn om een hele dag beeldschermwerk uit te voeren
  • De helpdeskoperator werkt voor telefonische platforms, callcenters, klantenrelatiecentra of soms thuis.
  • Dit beroep wordt uitgeoefend op onregelmatige werktijden, tijdens het weekend, op feestdagen of ’s nachts. De beroepsbeoefenaar moet zich flexibel kunnen opstellen
  • Het beroep wordt zittend uitgeoefend aan een werkpost (bureau) die zich meestal bevindt in een lokaal waar één of verschillende teams van operatoren aan het werk zijn
  • Hij komt hierbij telefonisch in contact met klanten of potentiële klanten (bedrijven, particulieren)

Handelingscontext

  • Bij de uitoefening van zijn beroep dient hij aandacht te hebben voor de opgelegde procedures uit het script
  • Bij de uitoefening van zijn beroep dient hij steeds het beroepsgeheim na te leven
  • De helpdeskoperator wisselt op constructieve en gebruiksvriendelijke wijze info uit met klanten, collega’s en derden
  • Zorgvuldig en nauwkeurig gebruiken van de software voor klantenbeheer en de kantoorsoftware

Autonomie

Is zelfstandig in
  • Het beheren van gegevens in een helpdesk systeem
  • Het gebruiken van communicatietechnieken
  • Het probleemoplossingsgericht behandelen van vragen volgens SLA, procedures en processen
  • Het simultaan handelen (schriftelijk communiceren met de klant in combinatie met het volgen van de informatie die op het scherm verschijnt…)
  • Het uitvoeren van de eigen werkzaamheden
Is gebonden aan
  • De voorgeschreven procedures uit het script
  • Het beroepsgeheim
  • Planning van het helpdesk callcenter
Doet beroep op
  • Collega’s i.k.v. hun expertise
  • Een teamleider en/of helpdesk supervisor voor logisch opgebouwde gespreksstructuren, concrete realistische doelstellingen, de planning…

Verantwoordelijkheid

  • Het behandelen van klachten
  • Het beheren van gegevens in een helpdesk systeem
  • Het contacteren van klanten en potentiële klanten
  • Het controleren van de beschikbaarheid van het product en de dienst
  • Het controleren van de identiteit en gegevens van de gesprekspartner
  • Het doel van de oproep voorstellen of identificeren (bestelling, verkoop…)
  • Het doorschakelen van de klant naar de gepaste gesprekspartner (technicus, verkoper…
  • Het informeren van de klant over de kenmerken van de producten, verkoopsvoorwaarden…
  • Het invoeren van de gegevens van de bestelling, de reservatie…
  • Het invullen van de digitale opvolgingsdocumenten van de oproep
  • Het naleven van de kwaliteitscontrole m.b.t. alle ingebrachte gegevens in de problemendatabase
  • Het ondersteunen van klanten
  • Het probleemoplossingsgericht behandelen van vragen volgens SLA, procedures en processen
  • Het simultaan handelen (schriftelijk communiceren met de klant in combinatie met het opvolgen van de informatie die verschijnt op het scherm…)
  • Het toepassen van communicatietechnieken
  • Het voorstellen van producten en diensten van de onderneming

Attesten en voorwaarden

Wettelijke attesten en voorwaarden

Er zijn geen wettelijke attesten of voorwaarden vereist.