Skip to Main Content
 

Beroepskwalificatie

Winkelverkoper kleding en accessoires

 

BK-0072-2
 Deze versie werd stopgezet. Er is geen actuele versie beschikbaar.

Globaal

Titel

Winkelverkoper kleding en accessoires

Definitie

Het klantgericht werken teneinde kleding en accessoires aan particuliere klanten te verkopen en de commerciële doelstellingen van de organisatie te realiseren.

Niveau (VKS en EQF)

3

Jaar van erkenning

versie 2, 2020

Competenties

Opsomming competenties

  • Competentie 1:
    Gaat professioneel om met klanten
    • Verwelkomt de klant professioneel
    • Toont een uitnodigende lichaamshouding
    • Maakt oogcontact
    • Begroet de klant volgens bedrijfsinterne afspraken
    • Vermijdt conflicten met klanten
    • Lost eventuele klachten op volgens bedrijfsinterne procedures
    • Past uiterlijk en kleding aan de kenmerken van de verkoopomgeving
    • Detecteert verdachte klanten met het oog op diefstalpreventie
    • Grijpt in op verdachte klanten, rekening houdend met de wetgeving en met de bedrijfsinterne procedures
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis Frans: zinnen en regelmatig voorkomende uitdrukkingen van klanten begrijpen en in eenvoudige bewoordingen communiceren over de belangrijke aspecten van de artikelen en de verkoop
    • Basiskennis Engels: zinnen en regelmatig voorkomende uitdrukkingen van klanten begrijpen en in eenvoudige bewoordingen communiceren over de belangrijke aspecten van de artikelen en de verkoop
    • Kennis van conflicthantering
    • Kennis van principes van klantvriendelijkheid
    • Kennis van typologie van klanten of consumenten
    • Kennis van wet- en regelgeving ivm diefstalpreventie : rechten van personeel en van klant
    • Kennis van verkooptechnieken
    • Kennis van profiel van diefstalgevoeligheid winkel en producten
  • Competentie 2:
    Stelt de aankoopwensen van de klant vast en adviseert over de producten en diensten volgens de commerciële regels van de organisatie
    • Schat in wanneer de klant wil worden geholpen
    • Stelt vloeiend en spontaan vragen over de wens van de klant zonder merkbaar naar uitdrukkingen te hoeven zoeken
    • Stelt vragen over de wens van de klant
    • Stelt zich empathisch op ten opzichte van klanten
    • Vertaalt de wens van de klant naar de mogelijkheden van het assortiment
    • Geeft informatie over de kenmerken van de artikels (werking, gebruik,…) en de voordelen voor de klant in functie van zijn wensen
    • Demonstreert of toont artikels
    • Raadt artikels aan in functie van de wensen van de klant
    • Geeft informatiemateriaal mee (stalen, brochures,...)
    • Stimuleert de klant tot een aankoopbeslissing
    • Sluit de verkoop af
    • Stelt aanvullende producten voor (meerverkoop)
    • Informeert de klant over de diensten bij verkoop (herstel, levering, gratis krediet, getrouwheidskaart, ...)
    • Staat langdurig rechtop of zit
    • Heft en tilt zware lasten op een ergonomische manier
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van edelsteenkunde
    • Basiskennis Frans: zinnen en regelmatig voorkomende uitdrukkingen van klanten begrijpen en in eenvoudige bewoordingen communiceren over de belangrijke aspecten van de artikelen en de verkoop
    • Basiskennis Engels: zinnen en regelmatig voorkomende uitdrukkingen van klanten begrijpen en in eenvoudige bewoordingen communiceren over de belangrijke aspecten van de artikelen en de verkoop
    • Basiskennis van de producten en hun toepassingen voor de courante sectoren (voeding, fashion, multimedia en doe-het-zelf…)
    • Kennis van kleurenleer
    • Kennis van het communicatietechnieken om zich vloeiend en spontaan uit te drukken zonder merkbaar naar uitdrukkingen te hoeven zoeken.
    • Kennis van mode en kledingstijlen
    • Kennis van principes van klantvriendelijkheid
    • Kennis van kenmerken van leer en huiden
    • Kennis van typologie van klanten of consumenten
    • Kennis van kenmerken van weefsels en textielmaterialen
    • Kennis van was- en onderhoudsvoorschriften
    • Kennis van winkelgedrag (wanneer en waar winkelen mensen ...)
    • Kennis van schalmtypes in juwelen
    • Kennis van assemblage- en montagetechnieken voor kledij en confectie
    • Kennis van naaiwerk
    • Kennis van de pasmaten van kleren en schoenen
    • Kennis van verkooptechnieken
    • Kennis van specifieke verkooptechnieken aan de pascabine
    • Kennis van ergonomische hef- en tiltechnieken
  • Competentie 3:
    Ontvangt betalingen en bedient de kassa
    • Controleert de kassa bij het begin van de werkdag en telt bij sluiting
    • Bedient het kassa- en/of registratiesysteem op een klantgerichte manier
    • Verwijdert/desactiveert diefstalbeveiliging
    • Registreert correct de verkoopprijs en de bijkomende kosten
    • Zoekt klantengegevens op
    • Past klantgetrouwheidssystemen, kortingen en geschenkbonnen correct toe
    • Handelt de verschillende betalingsmogelijkheden op een correcte manier af
    • Maakt een BTW- bon of factuur volgens de wettelijke normen
    • Reageert adequaat op fraudepogingen
    • Start en sluit het kassa- en/of registratiesysteem
    • Geeft correct wisselgeld weer
    • Lost eenvoudige technische storingen op
    • Verpakt de artikels volgens het gebruik, hun aard of bestemming
    • Volgt het verkoopproces op (offerte, bestelling, levering en plaatsing, facturatie)
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van handelsrecht
    • Basiskennis van handelswetgeving
    • Kennis van het communicatietechnieken om zich vloeiend en spontaan uit te drukken zonder merkbaar naar uitdrukkingen te hoeven zoeken.
    • Kennis van betaalmiddelen (werking, geldigheid,...)
    • Kennis van inningsprocedures
    • Kennis van profiel van diefstalgevoeligheid winkel en producten
    • Kennis van prijsbepaling en BTW
    • Kennis van scantechnieken
  • Competentie 4:
    Bereidt de producten en artikels voor (etiketteren, diefstalbeveiliging,...) en plaatst ze in de winkel of op een stand
    • Brengt de prijs aan/in volgens richtwaarden of instructies (in elektronisch systeem)
    • Stelt de producten volgens de principes van visual merchandising ten toon.
    • Plaatst promotionele artikels op een commerciële plaats
    • Verandert de opstelling van de producten volgens commerciële planning
    • Maakt of regelt decoraties (combinaties, licht- en kleurgebruik, attributen, muziek,…)
    • Beveiligt de goederen
    • Controleert of de artikels juist geprijsd zijn
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van handelswetgeving
    • Kennis van kenmerken van weefsels en textielmaterialen
    • Kennis van winkelgedrag (wanneer en waar winkelen mensen ...)
    • Kennis van wet- en regelgeving ivm diefstalpreventie : rechten van personeel en van klant
    • Kennis van profiel van diefstalgevoeligheid winkel en producten
    • Kennis van merchandisingtechnieken
    • Kennis van technieken voor diefstalpreventie
    • Kennis van ergonomische hef- en tiltechnieken
    • Kennis van voorraadbeheer: aanvultechnieken, rotatie, hoeveelheden
    • Kennis van winkelorganisatie en verantwoordelijksdomeinen
    • Kennis van milieu-,veiligheids- en hygiëne voorschriften voor de organisatie
    • Kennis van presentatietechnieken van producten
  • Competentie 5:
    Ordent afdelingen en de voorraad en bevoorraadt (bijbestellen, defecte producten uit de afdeling nemen, ...)
    • Vult producten aan volgens het verbruik
    • Vult aan volgens gangbare principes (first in-first out, nieuwe collectie,…) en bedrijfsprocedures
    • Past de bestelprocedure toe
    • Merkt gebreken aan de producten op en neemt gepaste maatregelen
    • Schikt producten permanent presentabel
    • Legt of hangt misplaatste artikels terug
    • Ontvangt collecties/leveringen
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van de producten en hun toepassingen voor de courante sectoren (voeding, fashion, multimedia en doe-het-zelf…)
    • Basiskennis van handelswetgeving
    • Kennis van winkelgedrag (wanneer en waar winkelen mensen ...)
    • Kennis van profiel van diefstalgevoeligheid winkel en producten
    • Kennis van merchandisingtechnieken
    • Kennis van technieken voor diefstalpreventie
    • Kennis van voorraadbeheer: aanvultechnieken, rotatie, hoeveelheden
    • Kennis van winkelorganisatie en verantwoordelijksdomeinen
    • Kennis van milieu-,veiligheids- en hygiëne voorschriften voor de organisatie
    • Kennis van presentatietechnieken van producten
  • Competentie 6:
    Volgt de voorraad op, stelt tekorten vast en maakt bestellingen
    • Gebruikt software voor voorraadbeheer en voor het plaatsen van bestellingen
    • Houdt gegevens bij over het verbruik van producten
    • Berekent de hoeveelheid producten voor de bestelling
    • Vult een bestelformulier in
    • Contacteert leveranciers
    • Meldt tekorten van producten volgens bedrijfsafspraken
    • Plaatst een bestelling
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van prijsbepaling en BTW
    • Kennis van voorraadbeheer: aanvultechnieken, rotatie, hoeveelheden
    • Kennis van inventarisatietechnieken
    • Kennis van winkelorganisatie en verantwoordelijksdomeinen
  • Competentie 7:
    Ontvangt goederen en producten en controleert de levering
    • Vergelijkt de levering met de bestelbon en andere formulieren
    • Registreert de levering
    • Evalueert de kwaliteit van de levering (beschadigingen, gebreken, aantastingen,…)
    • Meldt leveringen die niet voldoen volgens de bedrijfseigen procedures
    • Slaat de goederen en producten op volgens de gangbare principes ( ‘first in first out’,…)
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van handelsrecht
    • Basiskennis van de producten en hun toepassingen voor de courante sectoren (voeding, fashion, multimedia en doe-het-zelf…)
    • Basiskennis van handelswetgeving
    • Kennis van wet- en regelgeving ivm diefstalpreventie : rechten van personeel en van klant
    • Kennis van profiel van diefstalgevoeligheid winkel en producten
    • Kennis van ergonomische hef- en tiltechnieken
    • Kennis van voorraadbeheer: aanvultechnieken, rotatie, hoeveelheden
    • Kennis van inventarisatietechnieken
    • Kennis van winkelorganisatie en verantwoordelijksdomeinen
  • Competentie 8:
    Onderhoudt de verkoopruimte en de producten in de afdeling en maakt ze schoon
    • Stemt de techniek en het materiaal af op de opdracht (vegen, ontsmetten,…)
    • Beperkt en sorteert afval volgens de richtlijnen
    • Benut vrije momenten voor extra schoonmaakwerkzaamheden
    • Veroorzaakt geen hinder voor klanten
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van ergonomische hef- en tiltechnieken
    • Kennis van schoonmaakmiddelen en -technieken
    • Kennis van presentatietechnieken van producten
  • Competentie 9:
    Inventariseert producten
    • Telt de voorraad, manueel of scant met de actuele technologieën
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van voorraadbeheer: aanvultechnieken, rotatie, hoeveelheden
    • Kennis van inventarisatietechnieken
    • Kennis van scantechnieken
  • Competentie 10:
    Voert de diensten van de naverkoop uit (inwisselen, terugsturen naar de leveranciers, terugbetaling, versturen voor herstel, ...)
    • Behandelt klachten van klanten volgens bedrijfseigen procedures
    • Schat of berekent de kosten
    • Vult formulieren in
    • Geeft informatie aan de betrokken dienst door
    • Houdt gegevens bij over de uitgevoerde diensten
    • Gaat de aanwezigheid van documenten na
    • Contacteert leveranciers of het hoofdkantoor
    • Informeert de klant over de leveringstermijn
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van informatica
    • Basiskennis van handelswetgeving
    • Kennis van het communicatietechnieken om zich vloeiend en spontaan uit te drukken zonder merkbaar naar uitdrukkingen te hoeven zoeken.
    • Kennis van principes van klantvriendelijkheid
    • Kennis van betaalmiddelen (werking, geldigheid,...)
    • Kennis van inningsprocedures
    • Kennis van prijsbepaling en BTW
    • Kennis van voorraadbeheer: aanvultechnieken, rotatie, hoeveelheden
    • Kennis van winkelorganisatie en verantwoordelijksdomeinen
    • Kennis van milieu-,veiligheids- en hygiëne voorschriften voor de organisatie
  • Competentie 11:
    Laat kleding en accessoires passen en geeft professioneel advies
    • Geeft stijl- en kleuradvies
    • Geeft informatie over de samenstelling, het onderhoud, gebruik en wasvoorschriften
    • Adviseert, laat passen en geeft een professionele mening over het goed staan
    • Brengt de kleding in vorm en markeert de nodige aanpassingen
    • Helpt de klant bij een pascabine
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis Frans: zinnen en regelmatig voorkomende uitdrukkingen van klanten begrijpen en in eenvoudige bewoordingen communiceren over de belangrijke aspecten van de artikelen en de verkoop
    • Basiskennis van edelsteenkunde
    • Basiskennis Engels: zinnen en regelmatig voorkomende uitdrukkingen van klanten begrijpen en in eenvoudige bewoordingen communiceren over de belangrijke aspecten van de artikelen en de verkoop
    • Basiskennis van de producten en hun toepassingen voor de courante sectoren (voeding, fashion, multimedia en doe-het-zelf…)
    • Kennis van kleurenleer
    • Kennis van het communicatietechnieken om zich vloeiend en spontaan uit te drukken zonder merkbaar naar uitdrukkingen te hoeven zoeken.
    • Kennis van mode en kledingstijlen
    • Kennis van conflicthantering
    • Kennis van kenmerken van leer en huiden
    • Kennis van principes van klantvriendelijkheid
    • Kennis van kenmerken van weefsels en textielmaterialen
    • Kennis van typologie van klanten of consumenten
    • Kennis van was- en onderhoudsvoorschriften
    • Kennis van schalmtypes in juwelen
    • Kennis van assemblage- en montagetechnieken voor kledij en confectie
    • Kennis van de pasmaten van kleren en schoenen
    • Kennis van verkooptechnieken
    • Kennis van specifieke verkooptechnieken aan de pascabine
    • Kennis van profiel van diefstalgevoeligheid winkel en producten
    • Kennis van presentatietechnieken van producten

Beschrijving competenties a.d.h.v. de descriptorelementen

Kennis

  • Basiskennis Engels: zinnen en regelmatig voorkomende uitdrukkingen van klanten begrijpen en in eenvoudige bewoordingen communiceren over de belangrijke aspecten van de artikelen en de verkoop
  • Basiskennis Frans: zinnen en regelmatig voorkomende uitdrukkingen van klanten begrijpen en in eenvoudige bewoordingen communiceren over de belangrijke aspecten van de artikelen en de verkoop
  • Basiskennis van de producten en hun toepassingen voor de courante sectoren (voeding, fashion, multimedia en doe-het-zelf…)
  • Basiskennis van edelsteenkunde
  • Basiskennis van handelsrecht
  • Basiskennis van handelswetgeving
  • Basiskennis van informatica
  • Kennis van assemblage- en montagetechnieken voor kledij en confectie
  • Kennis van betaalmiddelen (werking, geldigheid,...)
  • Kennis van conflicthantering
  • Kennis van de pasmaten van kleren en schoenen
  • Kennis van ergonomische hef- en tiltechnieken
  • Kennis van het communicatietechnieken om zich vloeiend en spontaan uit te drukken zonder merkbaar naar uitdrukkingen te hoeven zoeken.
  • Kennis van inningsprocedures
  • Kennis van inventarisatietechnieken
  • Kennis van kenmerken van leer en huiden
  • Kennis van kenmerken van weefsels en textielmaterialen
  • Kennis van kleurenleer
  • Kennis van merchandisingtechnieken
  • Kennis van milieu-,veiligheids- en hygiëne voorschriften voor de organisatie
  • Kennis van mode en kledingstijlen
  • Kennis van naaiwerk
  • Kennis van presentatietechnieken van producten
  • Kennis van prijsbepaling en BTW
  • Kennis van principes van klantvriendelijkheid
  • Kennis van profiel van diefstalgevoeligheid winkel en producten
  • Kennis van scantechnieken
  • Kennis van schalmtypes in juwelen
  • Kennis van schoonmaakmiddelen en -technieken
  • Kennis van specifieke verkooptechnieken aan de pascabine
  • Kennis van technieken voor diefstalpreventie
  • Kennis van typologie van klanten of consumenten
  • Kennis van verkooptechnieken
  • Kennis van voorraadbeheer: aanvultechnieken, rotatie, hoeveelheden
  • Kennis van was- en onderhoudsvoorschriften
  • Kennis van wet- en regelgeving ivm diefstalpreventie : rechten van personeel en van klant
  • Kennis van winkelgedrag (wanneer en waar winkelen mensen ...)
  • Kennis van winkelorganisatie en verantwoordelijksdomeinen

Cognitieve vaardigheden

  • Het kunnen aanvullen van producten volgens verbruik en volgens de bedrijfsprocedures
  • Het kunnen advies geven in verband met draagcomfort en onderhoud textiel en leder
  • Het kunnen adviseren over producten en diensten volgens de commerciële regels van de organisatie
  • Het kunnen afhandelen van de verschillende betalingsmogelijkheden
  • Het kunnen afsluiten van de verkoop
  • Het kunnen contacteren van leveranciers
  • Het kunnen controleren van de kassa bij het begin van de werkdag en tellen bij sluiting
  • Het kunnen correct toepassen van klantgetrouwheidssystemen, kortingen en geschenkbonnen
  • Het kunnen detecteren van verdachte klanten
  • Het kunnen gebruiken van software voor voorraadbeheer en voor het plaatsen van bestellingen
  • Het kunnen geven van stijladvies
  • Het kunnen informeren van de klant over de diensten bij verkoop (herstel, levering, gratis krediet, getrouwheidskaart, ...)
  • Het kunnen inschatten van afwijkingen van de netheidsnorm en kunnen ingrijpen op een milieubewuste manier
  • Het kunnen maken van een BTW- bon of factuur
  • Het kunnen ontvangen, controleren en registreren van collecties/leveringen
  • Het kunnen opvolgen van het verkoopproces (offerte, bestelling, levering en plaatsing, facturatie)
  • Het kunnen plaatsen van producten en artikels in de winkel op een commerciële wijze
  • Het kunnen professioneel verwelkomen van de klant
  • Het kunnen toepassen van de bestelprocedure
  • Het kunnen uitvoeren van de activiteiten van de naverkoop
  • Het kunnen voorstellen van aanvullende producten (meerverkoop)
  • Het zich kunnen aanpassen aan de bedrijfscultuur
  • Het zich kunnen empathisch opstellen ten opzichte van klanten
  • Het zich kunnen op de hoogte houden van recente ontwikkelingen in het productgamma

Probleemoplossende vaardigheden

  • Het helpen adviseren en markeren van aanpassingen
  • Het kunnen adequaat reageren op diefstalpogingen
  • Het kunnen adviseren over producten en diensten volgens de commerciële regels van de organisatie
  • Het kunnen behandelen van klachten van klanten volgens bedrijfsinterne procedures
  • Het kunnen oplossen van klachten
  • Het kunnen prioriteiten stellen (onvoorziene leveringen, onverwachte klantenstromen, ..)
  • Het kunnen stimuleren van de klant tot een aankoopbeslissing
  • Het kunnen vaststellen van de aankoopwensen van de klant
  • Het kunnen vermijden van conflicten met klanten

Motorische vaardigheden

  • Het kunnen aantrekkelijk schikken van promotionele artikels
  • Het kunnen bedienen van het kassa- en/of registratiesysteem
  • Het kunnen demonstreren of tonen van artikels
  • Het kunnen ergonomisch heffen en tillen van zware lasten
  • Het kunnen helpen van klanten bij de pascabines
  • Het kunnen langdurig rechtop staan
  • Het kunnen netjes houden van de verkoopruimte op een milieubewuste manier
  • Het kunnen plaatsen van producten en artikels in de winkel op een commerciële wijze
  • Het kunnen verkoopsklaar maken van producten en artikels
  • Het kunnen verpakken van de artikels volgens het gebruik, hun aard of bestemming
  • Het kunnen verwijderen/desactiveren van diefstalbeveiliging

Omgevingscontext

  • De winkel kan zich zowel in eentalig als meertalige regio’s bevinden (toeristische centra, Brussel en omgeving).
  • Komt in contact met verschillende soorten klanten
  • Omstandigheden kunnen variëren volgens drukte, seizoenen, weeromstandigheden, feestdagen,...
  • Werkt in een winkel of groothandelszaak, klein of groot (meer dan 100 werknemers), verschillende productgamma’s en settings (zelfbediening, traditioneel, geïntegreerd, zelfstandig, franchise).
  • Werkt in team.
  • Werkt ook ’s avonds en in het weekend.
  • Wordt geconfronteerd met zeer wisselende klantenstromen en tijdsdruk.

Handelingscontext

  • De klant is steeds meer veeleisend. Hij is, dank zij internet, vaak beter geïnformeerd dan de verkoper. De klant vergelijkt de prijzen, het aanbod in verschillende winkels. De verkoper heeft daarbij een belangrijke rol de klant te overhalen in zijn winkel te kopen.
  • De producten zijn onderhevig aan modetrends en/of waardevol en moeten soms met bijzondere voorzichtigheid behandeld worden.
  • Het aan de dag leggen van de nodige zelfbeheersing in geval van diefstal en/of klachten.
  • Het nauwkeurig omgaan met geld, betalingen en de bijhorende documenten.
  • Is meebepalend voor het imago en de commerciële resultaten van de winkel

Autonomie

Is zelfstandig in
  • het bepalen van de volgorde van zijn activiteiten, het aanbrengen van wijzingen in de uitstalling, het formuleren van aanpassingsvoorstellen en de manier waarop een verkoopsgesprek verloopt en het geven van stijladvies
Is gebonden aan
  • interne afspraken, bedrijfsprocedures en regelgeving bij het uitvoeren van de activiteiten.
Doet beroep op
  • de verantwoordelijke bij voor hem/haar onoplosbare problemen

Verantwoordelijkheid

  • Aantrekkelijke presentatie van de artikelen
  • Betalingen zonder kasverschillen
  • Correcte aanpassingen van producten
  • Correcte prijsvermelding
  • De beschikbaarheid en toegankelijkheid van de producten voor de klanten
  • De netheid van de verkoopruimte
  • De opvolging van de diensten van de naverkoop
  • Een professionele omgang met klanten
  • Goede klantenadviezen
  • Het afsluiten van de verkoop
  • Het correct en zuinig materiaalverbruik
  • Stijladviezen

Attesten en voorwaarden

Wettelijke attesten en voorwaarden

Er zijn geen wettelijke attesten of voorwaarden vereist.