Winkelverkoper voeding
BK-0070-2
Deze versie werd stopgezet. Er is geen actuele versie beschikbaar.
Globaal
Titel
Winkelverkoper voeding
Definitie
Het klantgericht werken teneinde voedingsmiddelen aan de consument te verkopen en de commerciële doelstellingen van de organisatie te realiseren.
Niveau (VKS en EQF)
3
Jaar van erkenning
versie 2, 2020
Competenties
Opsomming competenties
- Competentie 1:
Gaat professioneel om met klanten
- Verwelkomt de klant professioneel
- Toont een uitnodigende lichaamshouding
- Maakt oogcontact
- Begroet de klant volgens bedrijfsinterne afspraken
- Vermijdt conflicten met klanten
- Lost eventuele klachten op
- Past uiterlijk en kleding aan de kenmerken van de verkoopomgeving
- Detecteert verdachte klanten met het oog op diefstalpreventie
- Grijpt in op verdachte klanten, rekening houdend met de wetgeving en met de bedrijfsinterne procedures
- Competentie 2:
Stelt de aankoopwensen van de klant vast en adviseert over de producten en diensten volgens de commerciële regels van de organisatie
- Schat in wanneer de klant wil worden geholpen
- Stelt vloeiend en spontaan vragen over de wens van de klant zonder merkbaar naar uitdrukkingen te hoeven zoeken
- Stelt vragen over de wens van de klant
- Stelt zich empathisch op ten opzichte van klanten
- Vertaalt de wens van de klant naar de mogelijkheden van het assortiment
- Geeft informatie over de kenmerken van de artikels (werking, gebruik,…) en de voordelen voor de klant in functie van zijn wensen
- Demonstreert of toont artikels
- Raadt artikels aan in functie van de wensen van de klant
- Geeft informatiemateriaal mee (stalen, brochures,...)
- Stimuleert de klant tot een aankoopbeslissing
- Sluit de verkoop af
- Stelt aanvullende producten voor (meerverkoop)
- Informeert de klant over de diensten bij verkoop (herstel, levering, gratis krediet, getrouwheidskaart, ...)
- Staat langdurig rechtop of zit
- Heft en tilt zware lasten op een ergonomische manier
- Competentie 3:
Ontvangt betalingen en bedient de kassa
- Controleert de kassa bij het begin van de werkdag en telt bij sluiting
- Vermijdt kassaverschillen
- Bedient het kassa- en/of registratiesysteem op een klantgerichte manier
- Verwijdert/desactiveert diefstalbeveiliging
- Registreert correct de verkoopprijs en de bijkomende kosten
- Zoekt klantengegevens op
- Past klantgetrouwheidssystemen, kortingen en geschenkbonnen correct toe
- Informeert de klant over de verschillende betalingsmogelijkheden
- Handelt de verschillende betalingsmogelijkheden op een correcte manier af
- Maakt een BTW- bon of factuur volgens de wettelijke normen
- Reageert adequaat op fraudepogingen
- Start en sluit het kassa- en/of registratiesysteem
- Geeft correct wisselgeld weer
- Lost eenvoudige technische storingen op
- Verpakt de artikels volgens het gebruik, hun aard of bestemming
- Volgt het verkoopproces op (offerte, bestelling, levering en plaatsing, facturatie)
- Competentie 4:
Bereidt de producten en artikels voor (etiketteren, diefstalbeveiliging,...) en plaatst ze in de winkel of op een stand
- Brengt de prijs aan/in volgens richtwaarden of instructies (in electronisch systeem)
- Stelt de producten volgens de principes van ‘visual merchandising’ ten toon.
- Plaatst promotionele artikels op een commerciële plaats
- Verandert de opstelling van de producten volgens commerciële planning
- Maakt of regelt decoraties (combinaties, licht- en kleurgebruik, attributen, muziek,…)
- Beveiligt de goederen
- Controleert of de artikels juist geprijsd zijn
- Competentie 5:
Ordent afdelingen en de voorraad en bevoorraadt (bijbestellen, defecte producten uit de afdeling nemen, ...)
- Vult producten aan volgens het verbruik
- Vult aan volgens gangbare principes (first in-first out, nieuwe collectie,…) en bedrijfsprocedures
- Past de bestelprocedure toe
- Merkt gebreken aan de producten op en neemt gepaste maatregelen
- Schikt producten permanent presentabel
- Legt of hangt misplaatste artikels terug
- Ontvangt collecties/leveringen
- Competentie 6:
Volgt de voorraad op, stelt tekorten vast en maakt bestellingen
- Gebruikt software voor voorraadbeheer en voor het plaatsen van bestellingen
- Houdt gegevens bij over het verbruik van producten
- Berekent de hoeveelheid producten voor de bestelling
- Vult een bestelformulier in
- Contacteert leveranciers
- Meldt tekorten van producten volgens bedrijfsafspraken
- Plaatst een bestelling
- Competentie 7:
Ontvangt goederen en producten en controleert de levering
- Vergelijkt de levering met de bestelbon en andere formulieren
- Registreert de levering
- Evalueert de kwaliteit van de levering (beschadigingen, gebreken, aantastingen,…)
- Meldt leveringen die niet voldoen volgens de bedrijfseigen procedures
- Slaat de goederen en producten op volgens de gangbare principes ( ‘first in first out’,…)
- Competentie 8:
Onderhoudt de verkoopruimte en de producten in de afdeling en maakt ze schoon
- Stemt de techniek en het materiaal af op de opdracht (vegen, ontsmetten,…)
- Beperkt en sorteert afval volgens de richtlijnen
- Benut vrije momenten voor extra schoonmaakwerkzaamheden
- Veroorzaakt geen hinder voor klanten
- Competentie 9:
Inventariseert producten
- Telt de voorraad, manueel of scant met de actuele technologieën
- Competentie 10:
Voert de diensten van de naverkoop uit (inwisselen, terugsturen naar de leveranciers, terugbetaling, versturen voor herstel, ...)
- Behandelt klachten van klanten volgens bedrijfseigen procedures
- Schat of berekent de kosten
- Vult formulieren in
- Geeft informatie aan de betrokken dienst door
- Houdt gegevens bij over de uitgevoerde diensten
- Gaat de aanwezigheid van documenten na
- Contacteert leveranciers of het hoofdkantoor
- Informeert de klant over de leveringstermijn
- Competentie 11:
Controleert de staat en bewaring van bederfbare producten
- Beoordeelt de versheid zintuiglijk
- Controleert de temperatuur en de versheid van de goederen aan de hand van meetapparatuur
- Controleert en registreert de temperatuur in de opslagruimte
- Controleert vervaldata
- Verwijdert producten die niet meer aan de (houdbaarheids)norm voldoen
- Verwijdert beschadigde producten
- Registreert producten die verkocht worden met reductie of die verwijderd worden als afval
- Competentie 12:
Verzamelt de opvolgdocumenten voor de traceerbaarheid van goederen (leveringsdata, temperatuuropmetingen, lotnummers, ...)
- Controleert de beschikbare product-, proces- en transportgegevens
- Registreert bij ontvangst de gegevens op lijsten en vermeldt afwijkingen
- Registreert de temperatuur in de opslagruimte
- Houdt gegevens bij met het oog op de traceerbaarheid van de goederen
- Competentie 13:
Snijdt en verpakt verse producten (vleeswaren, kaas, ...) voor bestellingen (kleine gebakjes, buffet, ...) en voor de zelfbedieningsafdeling
- Gebruikt een snijmachine
- Weegt porties af
- Past afwerkings- en garneringstechnieken toe om de producten verkoopsklaar te maken
- Brengt etiketten aan met de wettelijke informatie (prijs, gewicht, samenstelling,…)
- Weegt producten af
- Verpakt producten met de hand of met een verpakkingsmachine
- Verpakt efficiënt en kostenbewust
- Controleert de verpakking en het etiket
- Competentie 14:
Bereidt sandwiches en salades (samenstellen, verpakken, ...)
Beschrijving competenties a.d.h.v. de descriptorelementen
Kennis
- Basiskennis Engels: zinnen en regelmatig voorkomende uitdrukkingen van klanten begrijpen en in eenvoudige bewoordingen communiceren over de belangrijke aspecten van de artikelen en de verkoop
- Basiskennis Frans: zinnen en regelmatig voorkomende uitdrukkingen van klanten begrijpen en in eenvoudige bewoordingen communiceren over de belangrijke aspecten van de artikelen en de verkoop
- Basiskennis van de producten en hun toepassingen voor de courante sectoren (voeding, fashion, multimedia en doe-het-zelf…)
- Basiskennis van handelsrecht
- Basiskennis van handelswetgeving
- Basiskennis van informatica
- Kennis kwaliteitslabels en milieulogo’s
- Kennis van bereidingswijze van voedingsmiddelen
- Kennis van betaalmiddelen (werking, geldigheid,...)
- Kennis van broodsoorten
- Kennis van conflicthantering
- Kennis van de HACCP-procedures (Hazard Analysis and Critical Control Points)
- Kennis van de typologie van vleesstukken
- Kennis van de voorschriften voor verkoop van alcoholische dranken, tabak, gevaarlijke producten
- Kennis van ergonomische hef- en tiltechnieken
- Kennis van fruit- en groentevariëteiten
- Kennis van het communicatietechnieken om zich vloeiend en spontaan uit te drukken zonder merkbaar naar uitdrukkingen te hoeven zoeken.
- Kennis van inningsprocedures
- Kennis van inventarisatietechnieken
- Kennis van kenmerken van bier en wijnen
- Kennis van kenmerken van zuivelproducten
- Kennis van meetapparatuur
- Kennis van merchandisingtechnieken
- Kennis van milieu-,veiligheids- en hygiëne voorschriften voor de organisatie
- Kennis van presentatietechnieken van producten
- Kennis van prijsbepaling en BTW
- Kennis van principes van klantvriendelijkheid
- Kennis van profiel van diefstalgevoeligheid winkel en producten
- Kennis van scantechnieken
- Kennis van schoonmaakmiddelen en -technieken
- Kennis van snij- en verpakkingsmachines
- Kennis van soort vleeswaren/charcuterie
- Kennis van technieken voor diefstalpreventie
- Kennis van typologie van klanten of consumenten
- Kennis van verkooptechnieken
- Kennis van visvariëteiten
- Kennis van voorraadbeheer: aanvultechnieken, rotatie, hoeveelheden
- Kennis van weegschalen
- Kennis van wet- en regelgeving ivm diefstalpreventie : rechten van personeel en van klant
- Kennis van wettelijke informatie op etiket
- Kennis van winkelgedrag (wanneer en waar winkelen mensen ...)
- Kennis van winkelorganisatie en verantwoordelijksdomeinen
Cognitieve vaardigheden
- Het kunnen aanvullen van producten volgens verbruik en volgens de bedrijfsprocedures
- Het kunnen adviseren over producten en diensten volgens de commerciële regels van de organisatie
- Het kunnen adviseren van bereidingswijzen
- Het kunnen afhandelen van de verschillende betalingsmogelijkheden
- Het kunnen afsluiten van de verkoop
- Het kunnen afwegen van porties
- Het kunnen bijhouden van gegevens met het oog op de traceerbaarheid van goederen
- Het kunnen contacteren van leveranciers
- Het kunnen controleren van de kassa bij het begin van de werkdag en tellen bij sluiting
- Het kunnen controleren van de staat van bewaring van bederfbare producten
- Het kunnen correct toepassen van klantgetrouwheidssystemen, kortingen en geschenkbonnen
- Het kunnen detecteren van verdachte klanten
- Het kunnen gebruiken van de snijmachine
- Het kunnen gebruiken van software voor voorraadbeheer en voor het plaatsen van bestellingen
- Het kunnen informeren van de klant over de diensten bij verkoop (herstel, levering, gratis krediet, getrouwheidskaart, ...)
- Het kunnen inschatten van afwijkingen van de netheidsnorm en kunnen ingrijpen op een milieubewuste manier
- Het kunnen maken van een BTW- bon of factuur
- Het kunnen met van de temperatuur met meetapparatuur
- Het kunnen omgaan met de verpakkingsmachine
- Het kunnen ontvangen, controleren en registreren van collecties/leveringen
- Het kunnen opvolgen van het verkoopproces (offerte, bestelling, levering en plaatsing, facturatie)
- Het kunnen plaatsen van producten en artikels in de winkel op een commerciële wijze
- Het kunnen professioneel verwelkomen van de klant
- Het kunnen registreren van de temperatuur in de opslagruimte
- Het kunnen samenstellen van sandwiches en salades
- Het kunnen snijden en aangepast verpakken van verse producten
- Het kunnen toepassen van de bestelprocedure
- Het kunnen uitvoeren van de activiteiten van de naverkoop
- Het kunnen verzamelen van documenten voor de traceerbaarheid van goederen
- Het kunnen voorstellen van aanvullende producten (meerverkoop)
- Het kunnen zintuiglijk beoordelen van versheid
- Het zich kunnen aanpassen aan de bedrijfscultuur
- Het zich kunnen empathisch opstellen ten opzichte van klanten
- Het zich kunnen op de hoogte houden van recente ontwikkelingen in het productgamma
Probleemoplossende vaardigheden
- Het kunnen adequaat reageren op diefstalpogingen
- Het kunnen adviseren over producten en diensten volgens de commerciële regels van de organisatie
- Het kunnen behandelen van klachten van klanten volgens bedrijfsinterne procedures
- Het kunnen controleren van verpakking en etiket
- Het kunnen ingrijpen bij contaminatierisico’s
- Het kunnen oplossen van klachten
- Het kunnen prioriteiten stellen (onvoorziene leveringen, onverwachte klantenstromen, …)
- Het kunnen stimuleren van de klant tot een aankoopbeslissing
- Het kunnen vaststellen van de aankoopwensen van de klant
- Het kunnen vermijden van conflicten met klanten
Motorische vaardigheden
- Het efficiënt en kostenbewust kunnen verpakken met de hand of met een verpakkingsmachine
- Het kunnen aantrekkelijk schikken van promotionele artikels
- Het kunnen afwegen van producten
- Het kunnen bedienen van het kassa- en/of registratiesysteem
- Het kunnen beleggen van broodjes en maken van salades
- Het kunnen demonstreren of tonen van artikels
- Het kunnen ergonomisch heffen en tillen van zware lasten
- Het kunnen langdurig rechtop staan
- Het kunnen netjes houden van de verkoopruimte op een milieubewuste manier
- Het kunnen plaatsen van producten en artikels in de winkel op een commerciële wijze
- Het kunnen toepassen van afwerkings- en garneringstechnieken
- Het kunnen verkoopsklaar maken van producten en artikels
- Het kunnen verpakken van de artikels volgens het gebruik, hun aard of bestemming
- Het kunnen verwijderen/deactiveren van diefstalbeveiliging
- Het zintuiglijk kunnen beoordelen van versheid
Omgevingscontext
- De winkel kan zich zowel in eentalig als meertalige regio’s bevinden (toeristische centra, Brussel en omgeving).
- Komt in contact met verschillende soorten klanten
- Omstandigheden kunnen variëren volgens drukte, seizoenen, weeromstandigheden, feestdagen...
- Werkt afwisselend koude en warme ruimtes.
- Werkt in een winkel of groothandelszaak, klein of groot (meer dan 100 werknemers), verschillende productgamma’s en settings (zelfbediening, traditioneel, geïntegreerd, zelfstandig, franchise).
- Werkt in team.
- Werkt ook ’s avonds en in het weekend.
- Wordt geconfronteerd met zeer wisselende klantenstromen en tijdsdruk.
Handelingscontext
- De klant is steeds meer veeleisend. Hij is, dank zij internet, vaak beter geïnformeerd dan de verkoper. De klant vergelijkt de prijzen, het aanbod in verschillende winkels. De verkoper heeft daarbij een belangrijke rol de klant te overhalen in zijn winkel te kopen.
- De producten kunnen bederfbaar en/of waardevol zijn en moeten soms met bijzondere voorzichtigheid behandeld worden.
- Het aan de dag leggen van de nodige zelfbeheersing in geval van diefstal en/of klachten.
- Het hygiënisch handelen en de persoonlijke hygiëne zijn zeer belangrijk.
- Het nauwkeurig omgaan met geld, betalingen en de bijhorende documenten.
- Is meebepalend voor het imago en de commerciële resultaten van de winkel.
- Past de procedures HACCP strikt toe.
Autonomie
Is zelfstandig in
- het bepalen van de volgorde van zijn activiteiten, het aanbrengen van wijzingen in de uitstalling en de manier waarop een verkoopgesprek verloopt.
Is gebonden aan
- interne afspraken, bedrijfsprocedures en regelgeving bij het uitvoeren van de activiteiten.
Doet beroep op
- de verantwoordelijke bij voor hem/haar onoplosbare problemen.
Verantwoordelijkheid
- Aantrekkelijke presentatie van de artikelen
- Betalingen zonder kasverschillen
- Correcte prijsvermelding
- De bescherming van de jongere i.v.m. verkoop aan minderjarigen (correct uitvoeren van wettelijke voorschriften)
- De beschikbaarheid en toegankelijkheid van de producten voor de klanten
- De netheid van de verkoopruimte
- De opvolging van de diensten na verkoop
- De voedselveiligheid (toepassen van kwaliteits- en hygiëneregels)
- Een professionele omgang met klanten
- Goede klantenadviezen
- Het afsluiten van de verkoop
- Het correct en zuinig materiaalverbruik
Attesten en voorwaarden
Wettelijke attesten en voorwaarden
Er zijn geen wettelijke attesten of voorwaarden vereist.