Skip to Main Content
 

Beroepskwalificatie

Florist

 

BK-0177-2
 Dit is de actuele versie van de beroepskwalificatie.

Globaal

Titel

Florist

De benaming wordt niet gebruikt in de Competent-fiche D120901 Verkoper van bloemen en planten (m/v). De Competent-fiche gebruikt wel de titel van “Bloemist”. Deze titel wordt echter foutief gebruikt. De titel ‘Bloemist’ wordt voorbehouden voor een ander beroep uit de tuinbouwsector.

Definitie

‘Verzorgt, verwerkt en/of verkoopt en verpakt bloemen en planten voor binnen (snijbloemen, boeketten en groene planten, bloemstukken, decoraties, gedroogde bloemen, accessoires, …) en buiten (beplantingen voor bloembakken, terrasplanten, bloembollen, zorgproducten), neemt bestellingen aan en geeft advies aan klanten conform de eigen huisstijl teneinde een goed product af te leveren en maximaal tegemoet te komen aan de wensen van de klant.’

Niveau (VKS en EQF)

4

Jaar van erkenning

versie 2, 2020

Competenties

Opsomming competenties

  • Competentie 1:
    Werkt met oog voor veiligheid, milieu, kwaliteit en welzijn
    • Past de veiligheids-, kwaliteits-, en milieuvoorschriften toe
    • Werkt conform de bedrijfsprocedure(s) of stelt ze op
    • Werkt economisch en kostprijsbewust
    • Laat schoonmaken of maakt schoon volgens onderhoudsplan en de bedrijfsprocedures (magazijn, koelcel, winkel, werkruimte, berging, materiaal, …)
    • Werkt ergonomisch (hef- en tiltechnieken, …)
    • Draagt werk- en beschermkledij volgens de (hygiënische) richtlijnen conform de huisstijl
    • Respecteert de persoonlijke hygiëne (handen wassen, wondbedekking, eetverbod, …)
    • Sorteert en behandelt het afval volgens de richtlijnen
    • Ruimt systematisch op
    • Vermijdt risico’s voor zichzelf en andere
    • Werkt ordelijk
    • Gaat op een veilige manier met de verschillende gereedschappen om
    • Meldt problemen i.v.m. veiligheid, milieu, kwaliteit en welzijn, aan de leidinggevende(n)
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van veiligheidsvoorschriften
    • Kennis van bedrijfsprocedures
    • Kennis van het onderhoudsplan
    • Kennis van ergonomische hef- en tiltechnieken
    • Kennis van de hygiënische richtlijnen
    • Kennis van de persoonlijke beschermingskledij (PBM)
    • Grondige kennis van schoonmaakmaterialen en -middelen
    • Grondige kennis van milieubewust werken en omgaan met afval/afvalsortering
  • Competentie 2:
    Bouwt de eigen deskundigheid op
    • Volgt ontwikkelingen en trends van de markt
    • Schoolt zich permanent bij, intern en extern
    • Raadpleegt relevante informatiebronnen (handleidingen, internet, ...)
    • Integreert nieuwe ervaringen in de dagdagelijkse werksituatie
    • Overlegt met de verantwoordelijke over een persoonlijk ontwikkelingsplan
    • Volgt ontwikkelingen en trends van de markt op
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van mondeling rapporteren
    • Kennis van informatiebronnen m.b.t. trends en ontwikkelingen in het vakgebied
    • Kennis van verpakkingstechnieken
    • Kennis van de markt
    • Kennis van het bedrijfsconcept, huisstijl
    • Kennis van de concurrenten en hun posities
    • Grondige kennis van trends en ontwikkelingen in het vakgebied
    • Grondige kennis presentatietechnieken
  • Competentie 3:
    Werkt in teamverband
    • Communiceert effectief en efficiënt
    • Wisselt informatie uit met collega’s en verantwoordelijken
    • Rapporteert indien van toepassing aan leidinggevende
    • Werkt efficiënt samen met collega’s
    • Volgt aanwijzingen van verantwoordelijken op indien van toepassing
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van registratiesoftware
    • Kennis van (schriftelijke en mondelinge) communicatietechnieken
    • Kennis van mondeling rapporteren
    • Kennis van onderhandelingstechnieken
  • Competentie 4:
    Bepaalt de (eigen) werkvolgorde
    • Maakt de dagplanning op en stelt prioriteiten
    • Bepaalt de werkvolgorde
    • Raadpleegt de lijst met de bestellingen en levertijden voor de dag
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van opmaken van een (dag/week/maand)planning
  • Competentie 5:
    Koopt bloemen planten, accessoires aan volgens de gemaakte afspraken
    • Onderscheidt kwaliteit van bloemen, planten, accessoires
    • Houdt bij het aankopen rekening met het seizoenaanbod, het marktaanbod, houdbaarheid en verzorging
    • Stelt zich op de hoogte van de marktprijs en handelt prijsbewust
    • Koopt tijdig in op basis van het benodigde inkoopvolume en inkoopbudget
    • Vraagt indien nodig offertes op
    • Maakt een keuze uit de inkoopkanalen en leveranciers volgens de gemaakte afspraken
    • Onderhandelt met leveranciers over (inkoop)prijzen, kwaliteit en eventueel de leveringsvoorwaarden volgens de gemaakte afspraken
    • Registreert de inkoop
    • Controleert de aankoop en evalueert de kwaliteit
    • Rapporteert de inkoopgegevens aan de leidinggevende
    • Laat de bloemen en planten verzorgen of voert dit zelf uit
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van opvragen, vergelijken en interpreteren van offertes
    • Basiskennis van grafische opmaak van etiketten en (graf)linten
    • Kennis van controle en opvolging van leveringen
    • Kennis van het opvolgen van de voorraad
    • Kennis van technieken voor het gebruik van fytosanitaire producten
    • Kennis van opbouw en inhoud van een presentatieplan
    • Kennis van mondeling rapporteren
    • Kennis van het “first-in, first-out”-principe
    • Kennis van de leer van plantenziektes
    • Kennis van schoonmaaktechnieken van bloemen en recipiënten
    • Kennis van de condities voor optimaal bewaren van bloemen en planten
    • Kennis van etikettering
    • Kennis van onderhandelingstechnieken
    • Grondige kennis van kwaliteitseisen voor producten
    • Grondige kennis van schoonmaakmaterialen en -middelen
    • Grondige kennis van materialen en hun eigenschappen
    • Grondige kennis van verzorgingsproducten voor bloemen en planten
    • Grondige kennis van bloemen en planten
    • Grondige kennis presentatietechnieken
  • Competentie 6:
    Verzorgt, bewaakt en registreert de voorraad volgens het “first-in first-out”-principe
    • Registreert de voorraad van de verkoopruimte en het magazijn
    • Gebruikt registratiesoftware
    • Sorteert de producten in de koelcel
    • Vult de voorraad van de verkoopruimte en het magazijn aan
    • Controleert de voorraad regelmatig op kwantiteit en kwaliteit
    • Neemt maatregelen om de voorraad te corrigeren indien nodig (seizoensgebonden producten opruimen, open bloemen weggooien, uitgebloeide planten weggooien, …)
    • Let op afwijkingen door beschadigingen en of derving van producten
    • Hanteert het “first-in first-out”-principe
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van registratiesoftware
    • Kennis van controle en opvolging van leveringen
    • Kennis van het opvolgen van de voorraad
    • Kennis van technieken voor het gebruik van fytosanitaire producten
    • Kennis van bedrijfsprocedures
    • Kennis van mondeling rapporteren
    • Kennis van opmaken van een (dag/week/maand)planning
    • Kennis van het “first-in, first-out”-principe
    • Kennis van de leer van plantenziektes
    • Kennis van de condities voor optimaal bewaren van bloemen en planten
    • Grondige kennis van kwaliteitseisen voor producten
  • Competentie 7:
    Verzorgt producten en materialen
    • Maakt vazen, materialen en gereedschap schoon en desinfecteert
    • Kiest verzorgingsproducten en de recipiënten voor elke soort bloemen
    • Maakt de bloemen schoon en zet ze in de gepaste recipiënten
    • Herkent schade en afwijkingen aan de producten
    • Neemt actie bij schade en afwijkingen aan de producten
    • Bepaalt wanneer producten ververst moeten worden
    • Ververst producten
    • Gebruikt de gepaste voedingsstoffen in de juiste dosering
    • Schikt de bloemen in de winkel
    • Vult bij vanuit de voorraad
    • Hanteert verzorgingsproducten volgens voorschriften
    • Herkent ziekten die planten aantasten
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van registratiesoftware
    • Kennis van het opvolgen van de voorraad
    • Kennis van technieken voor het gebruik van fytosanitaire producten
    • Kennis van veiligheidsvoorschriften
    • Kennis van mondeling rapporteren
    • Kennis van opmaken van een (dag/week/maand)planning
    • Kennis van het “first-in, first-out”-principe
    • Kennis van de leer van plantenziektes
    • Kennis van schoonmaaktechnieken van bloemen en recipiënten
    • Kennis van milieuvoorschriften
    • Grondige kennis van schoonmaakmaterialen en -middelen
    • Grondige kennis van materialen en hun eigenschappen
    • Grondige kennis van verzorgingsproducten voor bloemen en planten
    • Grondige kennis van bloemen en planten
  • Competentie 8:
    Maakt het werkblad, het gereedschap en de ruimtes schoon en houdt ze hygiënisch
    • Houdt de verkoopsruimte opgeruimd met extra aandacht voor de balie
    • Slijpt messen waar nodig
    • Gebruikt schoonmaakmaterieel
    • Gebruikt een hoeveelheid product volgens het oppervlak en de vervuiling
    • Ruimt aan het eind van de verkoopdag de werkruimte op of laat dit doen
    • Maakt de verkoopruimte gereed om klanten te ontvangen voor de openingstijd
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van het onderhoudsplan
    • Kennis van de persoonlijke beschermingskledij (PBM)
    • Grondige kennis van schoonmaakmaterialen en -middelen
    • Grondige kennis van materialen en hun eigenschappen
  • Competentie 9:
    Verzorgt de winkelpresentatie
    • Maakt een presentatieplan op
    • Voert het presentatieplan uit
    • Voorziet het nodige materieel en materiaal i.f.v. het presentatieplan
    • Stelt de presentatie van de winkel op en onderhoudt deze met behulp van een presentatieplan
    • Stelt de geschikte temperatuur in van de verkoopruimte
    • Stelt planten ten toon volgens het presentatieplan (kleur, belichting, lichtinval, soort, eigenschappen, thema,…)
    • Zorgt dat de producten op een aantrekkelijke wijze worden gepresenteerd
    • Verzorgt de winkelpresentatie rekening houdend met trends en huisstijl
    • Voorziet de producten van een verzorgd etiket met prijsaanduiding
    • Maakt de prijsaanduidingen grafisch op zodat het geheel een nette en verzorgde indruk uitstraalt
    • Voorziet de geschikte lichtinval en/of belichting
    • Combineert displays, producten, promotiemateriaal en productinformatie
    • Verzorgt de instore-communicatie: maakt pancarten op en zorgt dat (promotie)acties visueel duidelijk zijn voor de klant(en)
    • Wijzigt regelmatig de opstelling (sfeerbeleving) en verandert de wandelroute
    • Houdt rekening met preventie van winkeldiefstal bij de presentatie
    • Kleedt de etalage aan op basis van een ontwerp
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van belichting van de etalage en winkelruimte
    • Basiskennis van grafische opmaak van etiketten en (graf)linten
    • Kennis van opbouw en inhoud van een presentatieplan
    • Kennis van informatiebronnen m.b.t. trends en ontwikkelingen in het vakgebied
    • Kennis van opmaken van een (dag/week/maand)planning
    • Kennis van het kleurenpallet bij bloemen en planten
    • Kennis van etikettering
    • Kennis van de markt
    • Kennis van het bedrijfsconcept, huisstijl
    • Kennis van de concurrenten en hun posities
    • Kennis van kleuren en vormen van accessoires
    • Kennis van instore-communicatie
    • Grondige kennis van trends en ontwikkelingen in het vakgebied
    • Grondige kennis presentatietechnieken
  • Competentie 10:
    Stelt bloemwerk en plantenarrangementen samen
    • Ontwerpt commercieel verantwoord bloemwerk en plantenarrangementen voor alle gangbare gelegenheden en toepassingen die passen bij de huisstijl en voldoen aan de wensen van de klant en/of aan specifiek gevraagd maatwerk
    • Maakt commercieel verantwoord bloemwerk en plantenarrangementen voor alle gangbare gelegenheden en toepassingen die passen bij de huisstijl en voldoen aan de wensen van de klant en/of aan specifiek gevraagd maatwerk
    • Bepaalt welke materialen geschikt zijn om op een creatieve en vaktechnische wijze bloemwerk te maken volgens de huisstijl
    • Schat het aantal bloemen en de samenstelling het boeket in in functie van het budget van de klant
    • Maakt boeketten creatief en vaktechnisch op rekening houdend met trends en huisstijl
    • Gebruikt het juiste materiaal, (hand)gereedschap, bindartikelen en bevestigingsmaterialen
    • Gebruikt de geschikte technieken*
    • Combineert materialen op basis van eigenschappen, kleur, vorm, structuur en seizoenen
    • Kiest de juiste kleuren uit het kleurenpallet rekening houdend met de kleurtoon, kleurtint en de symbolische waarde van kleuren
    • Past kleuren uit het kleurenpallet toe in een compositie
    • Stelt met grote vaardigheid in een vlot tempo bloemenwerk of plantenarrangementen samen die voldoen aan de opdracht en de huisstijl
    • Ontwerpt en creëert composities in meerdere prijsklassen
    • Houdt rekening met de bederfelijkheid en de kwetsbaarheid van de producten
    • Gebruikt een recipiënt in functie van het te maken ontwerp
    • Creëert de juiste sfeer en ambiance in de ontwerpen
    • Droogt vegetatief materiaal
    • Bewerkt vegetatief en niet-vegetatief materiaal door te lijmen, rijgen, klemmen, weven, vlechten, wikkelen, buigen, insnoeren, stapelen, vouwen
    • Past verschillende stijlen van composities toe
    • Plaatst eventueel bloemdecoraties tijdens evenementen (particulieren, ondernemingen,…)
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van (schriftelijke en mondelinge) communicatietechnieken
    • Kennis van klantgericht werken
    • Kennis van het “first-in, first-out”-principe
    • Kennis van het kleurenpallet bij bloemen en planten
    • Kennis van etikettering
    • Kennis van het bedrijfsconcept, huisstijl
    • Grondige kennis van trends en ontwikkelingen in het vakgebied
    • Grondige kennis van technieken voor bloemstukken
    • Grondige kennis van technieken voor opmaken van boeketten
    • Grondige kennis van vaktechnieken
    • Grondige kennis van de prijzen van de producten
    • Grondige kennis van materialen en hun eigenschappen
    • Grondige kennis van bloemen en planten
* Technieken: bloem- en blad op draad zetten, vastzetten van stelen, gebruik van ondergronden zoals steekschuim, korenschoofmethode, lineaire technieken, rijgen, klemmen, weven, vlechten, wikkelen, buigen, insnoeren, stapelen, vouwen, …
  • Competentie 11:
    Innoveert in de werkzaamheden met de producten
    • Innoveert het aanbod
    • Gaat actief op zoek naar trends en ontwikkelingen
    • Past deze trends toe in het ontwerp en creatie van de arrangementen en decoraties
    • Past deze trends toe in de ontwikkeling van het bedrijfsconcept en huisstijl
    • Onderscheidt zich door creativiteit en behendigheid
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van informatiebronnen m.b.t. trends en ontwikkelingen in het vakgebied
    • Kennis van verpakkingsmaterialen m.b.t. het eigen product
    • Kennis van het bedrijfsconcept, huisstijl
    • Kennis van instore-communicatie
    • Grondige kennis van trends en ontwikkelingen in het vakgebied
    • Grondige kennis presentatietechnieken
  • Competentie 12:
    Bepaalt de commerciële prijs en berekent de verkoopsprijs
    • Bepaalt de procedures voor het berekenen van de verkoopsprijs
    • Berekent alle gebruikte materialen en eventuele overige kosten nauwkeurig in de kostprijs
    • Berekent de verkoopsprijs van het gemaakte bloemwerk of plantenarrangement volgens de procedures van het bedrijf
    • Bepaalt de commerciële prijs* en/of de verkoopsprijs* die de klant moet betalen volgens de procedures van het bedrijf (bovenop de gebruikte materialen, uurloon, overige kosten)
  • met inbegrip van kennis:
    • Grondige kennis van rekenvaardigheden m.b.t. het berekenen van de kostprijs, verkoopsprijs en de commerciële prijs
    • Grondige kennis van de prijzen van de producten
    • Grondige kennis van wettelijke basis voor het berekenen van de kostprijs (BTW-wetgeving, …)
* Commerciële prijs: aangepaste prijszetting van het product om een meerverkoop te realiseren (aanbiedingen, …)
Verkoopsprijs: kostprijs plus winstmarge
  • Competentie 13:
    Onthaalt de klant(en)
    • Onthaalt en begroet de klant(en), stelt zich toegankelijk en klantvriendelijk op
    • Schat in om welk type klant het gaat en met welk doel hij/zij binnenkomt
    • Observeert en bepaalt het moment om de klant te benaderen
    • Achterhaalt de wensen van de klant en toont de mogelijkheden van het assortiment
    • Adviseert de klant bij het maken van keuzes
    • Informeert de klant over het product, de toepassing, de verzorging
    • Checkt de tevredenheid van de klant
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van (schriftelijke en mondelinge) communicatietechnieken
    • Kennis van de typologie van de klanten
    • Kennis van het bedrijfsconcept, huisstijl
    • Kennis van onthaal van klanten
    • Kennis van de principes van klantvriendelijkheid
    • Kennis van functionele rekenvaardigheid m.b.t. het afrekenen met de klant en de prijscontrole
    • Kennis van bestelprocedures
    • Kennis voor de opmaak van een bedrijfseigen bestelbon
    • Grondige kennis van trends en ontwikkelingen in het vakgebied
    • Grondige kennis van rekenvaardigheden m.b.t. het berekenen van de kostprijs, verkoopsprijs en de commerciële prijs
    • Grondige kennis van de prijzen van de producten
  • Competentie 14:
    Neemt bestellingen aan
    • Neemt de bestelling in de verkoopruimte op ook telefonisch
    • Registreert bestellingen via andere kanalen, zoals e-mail, e-commerce, …
    • Vult een bestelbon in
    • Voert een klantgerichte communicatie
    • Communiceert duidelijke en ondubbelzinnig met de klant over de bestelling
    • Registreert de benodigde informatie volgens bedrijfsprocedure
    • Informeert de klant over de leveringstarieven, leveringstijden en de beschikbaarheid van producten
    • Informeert betrokken collega’s en/of leidinggevende bij (niet-standaard)bestellingen
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van registratiesoftware
    • Kennis van controle en opvolging van leveringen
    • Kennis van (schriftelijke en mondelinge) communicatietechnieken
    • Kennis van klantgericht werken
    • Kennis van het bedrijfsconcept, huisstijl
    • Kennis van onthaal van klanten
    • Kennis van de principes van klantvriendelijkheid
    • Kennis voor de opmaak van een bedrijfseigen bestelbon
    • Grondige kennis van rekenvaardigheden m.b.t. het berekenen van de kostprijs, verkoopsprijs en de commerciële prijs
    • Grondige kennis van de prijzen van de producten
  • Competentie 15:
    Verpakt het product
    • Bepaalt mede door de verpakking de huisstijl
    • Kiest het geschikte verpakkingsmateriaal uit volgens de huisstijl, het gebruik, aard of bestemming
    • Verpakt de producten en bestellingen volgens de huisstijl, het gebruik, aard of bestemming
    • Past verschillende inpaktechnieken de toe, met de nodige handvaardigheid, volgens de huisstijl
    • Maakt bloemen, planten, boeketten, bloemstukken, bloembakken, accessoires, … klaar of verpakt ze, om deze op een verantwoorde manier te transporteren
    • Hecht het gepaste snijbloemenvoedsel aan de verpakking
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van verpakkingstechnieken
    • Kennis van verpakkingsmaterialen m.b.t. het eigen product
    • Kennis van transporttechnieken voor het verplaatsen van boeketten, bloemstukken, planten, accessoires,…
    • Kennis van het bedrijfsconcept, huisstijl
  • Competentie 16:
    Handelt de verkoop af en registreert de klantengegevens
    • Berekent hoeveel de klant moet betalen en telt hierbij eventueel bijkomende kosten (levering aan huis,…)
    • Controleert of de juiste prijzen werden gehanteerd
    • Registreert de verkoop door de kassa te bedienen
    • Drukt, zo nodig, de automatische factuur af
    • Verwerkt actie- en cadeaubonnen en/of geeft ze mee
    • Past eventueel klantengetrouwheidssysteem of korting toe
    • Registreert klantengegevens, al dan niet in een databank
    • Stelt een gepersonaliseerd document in het kader van GDPR
    • Laat de klant een toestemming ondertekenen om zijn/haar gegevens te registreren
    • Ontvangt de betaling (cash, betaalkaart, kredietkaart, kortingsbon, …) of registreert de aankoop bij uitgestelde betaling
    • Overhandigt het wisselgeld en de kassabon
    • Checkt of de klant tevreden is
    • Rondt het gesprek af
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van registratiesoftware
    • Kennis van bedrijfsprocedures
    • Kennis van mondeling rapporteren
    • Kennis van de principes van klantvriendelijkheid
    • Kennis van functionele rekenvaardigheid m.b.t. het afrekenen met de klant en de prijscontrole
    • Kennis van bestelprocedures
    • Kennis voor de opmaak van een bedrijfseigen bestelbon
    • Kennis van maatregelen in het kader van de GDPR- wetgeving
    • Grondige kennis van rekenvaardigheden m.b.t. het berekenen van de kostprijs, verkoopsprijs en de commerciële prijs
    • Grondige kennis van de prijzen van de producten
  • Competentie 17:
    Controleert de kassa bij het begin van de werkdag en telt bij sluiting
    • Maakt een dagrapport van de kassa
    • Telt eventueel de kassa na en verklaart kasverschillen
    • Controleert eventueel ontvangsten en kassaverrichtingen
    • Lost storingen aan de kassa op
    • Bergt eventueel het geld op en/of stort het op voorgeschreven wijze
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van registratiesoftware
    • Kennis van (schriftelijke en mondelinge) communicatietechnieken
    • Kennis van bedrijfsprocedures
    • Kennis van controle en natellen van de kassa
    • Kennis van de werking van afrekeningssystemen
    • Kennis voor de opmaak van een bedrijfseigen bestelbon
  • Competentie 18:
    Handelt klachten af
    • Luistert naar de klant met een klacht
    • Registreert eventuele klachten
    • Interpreteert de klacht
    • Evalueert de klacht, gaat na of de klacht kan opgelost worden en op welke manier
    • Stelt een oplossing of een compenserende maatregel voor aan de klant
    • Meldt de klacht, indien van toepassing, aan de leidinggevende en/of roept hulp in wanneer hij de klacht niet zelf tot een oplossing kan brengen
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van klachtenbehandeling
    • Kennis van registratiesoftware
    • Kennis van (schriftelijke en mondelinge) communicatietechnieken
    • Kennis van klantgericht werken
    • Kennis van onthaal van klanten
    • Kennis van de principes van klantvriendelijkheid
    • Kennis van onderhandelingstechnieken
    • Grondige kennis van kwaliteitseisen voor producten
    • Grondige kennis van rekenvaardigheden m.b.t. het berekenen van de kostprijs, verkoopsprijs en de commerciële prijs
    • Grondige kennis van de prijzen van de producten
    • Grondige kennis van materialen en hun eigenschappen

Beschrijving competenties a.d.h.v. de descriptorelementen

Kennis

  • Basiskennis van belichting van de etalage en winkelruimte
  • Basiskennis van grafische opmaak van etiketten en (graf)linten
  • Basiskennis van opvragen, vergelijken en interpreteren van offertes
  • Kennis van bedrijfsprocedures
  • Kennis van bestelprocedures
  • Kennis van controle en natellen van de kassa
  • Kennis van controle en opvolging van leveringen
  • Kennis van de concurrenten en hun posities
  • Kennis van de condities voor optimaal bewaren van bloemen en planten
  • Kennis van de hygiënische richtlijnen
  • Kennis van de leer van plantenziektes
  • Kennis van de markt
  • Kennis van de persoonlijke beschermingskledij (PBM)
  • Kennis van de principes van klantvriendelijkheid
  • Kennis van de typologie van de klanten
  • Kennis van de werking van afrekeningssystemen
  • Kennis van ergonomische hef- en tiltechnieken
  • Kennis van etikettering
  • Kennis van functionele rekenvaardigheid m.b.t. het afrekenen met de klant en de prijscontrole
  • Kennis van het bedrijfsconcept, huisstijl
  • Kennis van het “first-in, first-out”-principe
  • Kennis van het kleurenpallet bij bloemen en planten
  • Kennis van het onderhoudsplan
  • Kennis van het opvolgen van de voorraad
  • Kennis van informatiebronnen m.b.t. trends en ontwikkelingen in het vakgebied
  • Kennis van instore-communicatie
  • Kennis van klachtenbehandeling
  • Kennis van klantgericht werken
  • Kennis van kleuren en vormen van accessoires
  • Kennis van maatregelen in het kader van de GDPR- wetgeving
  • Kennis van milieuvoorschriften
  • Kennis van mondeling rapporteren
  • Kennis van onderhandelingstechnieken
  • Kennis van onthaal van klanten
  • Kennis van opbouw en inhoud van een presentatieplan
  • Kennis van opmaken van een (dag/week/maand)planning
  • Kennis van registratiesoftware
  • Kennis van schoonmaaktechnieken van bloemen en recipiënten
  • Kennis van (schriftelijke en mondelinge) communicatietechnieken
  • Kennis van technieken voor het gebruik van fytosanitaire producten
  • Kennis van transporttechnieken voor het verplaatsen van boeketten, bloemstukken, planten, accessoires,…
  • Kennis van veiligheidsvoorschriften
  • Kennis van verpakkingsmaterialen m.b.t. het eigen product
  • Kennis van verpakkingstechnieken
  • Kennis voor de opmaak van een bedrijfseigen bestelbon
  • Grondige kennis presentatietechnieken
  • Grondige kennis van bloemen en planten
  • Grondige kennis van de prijzen van de producten
  • Grondige kennis van kwaliteitseisen voor producten
  • Grondige kennis van materialen en hun eigenschappen
  • Grondige kennis van milieubewust werken en omgaan met afval/afvalsortering
  • Grondige kennis van rekenvaardigheden m.b.t. het berekenen van de kostprijs, verkoopsprijs en de commerciële prijs
  • Grondige kennis van schoonmaakmaterialen en -middelen
  • Grondige kennis van technieken voor bloemstukken
  • Grondige kennis van technieken voor opmaken van boeketten
  • Grondige kennis van trends en ontwikkelingen in het vakgebied
  • Grondige kennis van vaktechnieken
  • Grondige kennis van verzorgingsproducten voor bloemen en planten
  • Grondige kennis van wettelijke basis voor het berekenen van de kostprijs (BTW-wetgeving, …)

Cognitieve vaardigheden

  • Achterhaalt de wensen van de klant en toont de mogelijkheden van het assortiment
  • Adviseert de klant bij het maken van keuzes
  • Bepaalt de commerciële prijs* en/of de verkoopsprijs* die de klant moet betalen volgens de procedures van het bedrijf (bovenop de gebruikte materialen, uurloon, overige kosten)
  • Bepaalt de procedures voor het berekenen van de verkoopsprijs
  • Bepaalt de werkvolgorde
  • Bepaalt mede door de verpakking de huisstijl
  • Bepaalt wanneer producten ververst moeten worden
  • Bepaalt welke materialen geschikt zijn om op een creatieve en vaktechnische wijze bloemwerk te maken volgens de huisstijl
  • Berekent alle gebruikte materialen en eventuele overige kosten nauwkeurig in de kostprijs
  • Berekent de verkoopsprijs van het gemaakte bloemwerk of plantenarrangement volgens de procedures van het bedrijf
  • Berekent hoeveel de klant moet betalen en telt hierbij eventueel bijkomende kosten (levering aan huis,…)
  • Bergt eventueel het geld op en/of stort het op voorgeschreven wijze
  • Checkt de tevredenheid van de klant
  • Checkt of de klant tevreden is
  • Combineert displays, producten, promotiemateriaal en productinformatie
  • Combineert materialen op basis van eigenschappen, kleur, vorm, structuur en seizoenen
  • Communiceert duidelijke en ondubbelzinnig met de klant over de bestelling
  • Communiceert effectief en efficiënt
  • Controleert de aankoop en evalueert de kwaliteit
  • Controleert de voorraad regelmatig op kwantiteit en kwaliteit
  • Controleert eventueel ontvangsten en kassaverrichtingen
  • Controleert of de juiste prijzen werden gehanteerd
  • Creëert de juiste sfeer en ambiance in de ontwerpen
  • Evalueert de klacht, gaat na of de klacht kan opgelost worden en op welke manier
  • Gaat actief op zoek naar trends en ontwikkelingen
  • Gebruikt de gepaste voedingsstoffen in de juiste dosering
  • Gebruikt een hoeveelheid product volgens het oppervlak en de vervuiling
  • Gebruikt een recipiënt in functie van het te maken ontwerp
  • Hanteert het “first-in first-out”-principe
  • Herkent schade en afwijkingen aan de producten
  • Herkent ziekten die planten aantasten
  • Houdt bij het aankopen rekening met het seizoenaanbod, het marktaanbod, houdbaarheid en verzorging
  • Houdt rekening met de bederfelijkheid en de kwetsbaarheid van de producten
  • Houdt rekening met preventie van winkeldiefstal bij de presentatie
  • Informeert betrokken collega’s en/of leidinggevende bij (niet-standaard)bestellingen
  • Informeert de klant over de leveringstarieven, leveringstijden en de beschikbaarheid van producten
  • Informeert de klant over het product, de toepassing, de verzorging
  • Innoveert het aanbod
  • Integreert nieuwe ervaringen in de dagdagelijkse werksituatie
  • Interpreteert de klacht
  • Kiest de juiste kleuren uit het kleurenpallet rekening houdend met de kleurtoon, kleurtint en de symbolische waarde van kleuren
  • Kiest het geschikte verpakkingsmateriaal uit volgens de huisstijl, het gebruik, aard of bestemming
  • Kiest verzorgingsproducten en de recipiënten voor elke soort bloemen
  • Koopt tijdig in op basis van het benodigde inkoopvolume en inkoopbudget
  • Let op afwijkingen door beschadigingen en of derving van producten
  • Luistert naar de klant met een klacht
  • Maakt de dagplanning op en stelt prioriteiten
  • Maakt de prijsaanduidingen grafisch op zodat het geheel een nette en verzorgde indruk uitstraalt
  • Maakt een dagrapport van de kassa
  • Maakt een keuze uit de inkoopkanalen en leveranciers volgens de gemaakte afspraken
  • Maakt een presentatieplan op
  • Neemt de bestelling in de verkoopruimte op ook telefonisch
  • Observeert en bepaalt het moment om de klant te benaderen
  • Onderhandelt met leveranciers over (inkoop)prijzen, kwaliteit en eventueel de leveringsvoorwaarden volgens de gemaakte afspraken
  • Onderscheidt kwaliteit van bloemen, planten, accessoires
  • Onderscheidt zich door creativiteit en behendigheid
  • Onthaalt en begroet de klant(en), stelt zich toegankelijk en klantvriendelijk op
  • Ontvangt de betaling (cash, betaalkaart, kredietkaart, kortingsbon, …) of registreert de aankoop bij uitgestelde betaling
  • Ontwerpt commercieel verantwoord bloemwerk en plantenarrangementen voor alle gangbare gelegenheden en toepassingen die passen bij de huisstijl en voldoen aan de wensen van de klant en/of aan specifiek gevraagd maatwerk
  • Ontwerpt en creëert composities in meerdere prijsklassen
  • Overlegt met de verantwoordelijke over een persoonlijk ontwikkelingsplan
  • Past deze trends toe in de ontwikkeling van het bedrijfsconcept en huisstijl
  • Past deze trends toe in het ontwerp en creatie van de arrangementen en decoraties
  • Past eventueel klantengetrouwheidssysteem of korting toe
  • Past kleuren uit het kleurenpallet toe in een compositie
  • Raadpleegt de lijst met de bestellingen en levertijden voor de dag
  • Raadpleegt relevante informatiebronnen (handleidingen, internet, ...)
  • Rapporteert de inkoopgegevens aan de leidinggevende
  • Rapporteert indien van toepassing aan leidinggevende
  • Registreert bestellingen via andere kanalen, zoals e-mail, e-commerce, …
  • Registreert de benodigde informatie volgens bedrijfsprocedure
  • Registreert de inkoop
  • Registreert de voorraad van de verkoopruimte en het magazijn
  • Registreert eventuele klachten
  • Rondt het gesprek af
  • Schat het aantal bloemen en de samenstelling het boeket in in functie van het budget van de klant
  • Schat in om welk type klant het gaat en met welk doel hij/zij binnenkomt
  • Schoolt zich permanent bij, intern en extern
  • Stelt een gepersonaliseerd document in het kader van GDPR
  • Stelt een oplossing of een compenserende maatregel voor aan de klant
  • Stelt planten ten toon volgens het presentatieplan (kleur, belichting, lichtinval, soort, eigenschappen, thema,…)
  • Stelt zich op de hoogte van de marktprijs en handelt prijsbewust
  • Telt eventueel de kassa na en verklaart kasverschillen
  • Voert een klantgerichte communicatie
  • Volgt aanwijzingen van verantwoordelijken op indien van toepassing
  • Volgt ontwikkelingen en trends van de markt
  • Volgt ontwikkelingen en trends van de markt op
  • Voorziet de geschikte lichtinval en/of belichting
  • Voorziet het nodige materieel en materiaal i.f.v. het presentatieplan
  • Vraagt indien nodig offertes op
  • Vult een bestelbon in
  • Werkt efficiënt samen met collega’s
  • Wisselt informatie uit met collega’s en verantwoordelijken
  • Zorgt dat de producten op een aantrekkelijke wijze worden gepresenteerd

Probleemoplossende vaardigheden

  • Lost storingen aan de kassa op
  • Meldt de klacht, indien van toepassing, aan de leidinggevende en/of roept hulp in wanneer hij de klacht niet zelf tot een oplossing kan brengen
  • Meldt problemen i.v.m. veiligheid, milieu, kwaliteit en welzijn, aan de leidinggevende(n)
  • Neemt actie bij schade en afwijkingen aan de producten
  • Neemt maatregelen om de voorraad te corrigeren indien nodig (seizoensgebonden producten opruimen, open bloemen weggooien, uitgebloeide planten weggooien, …)

Motorische vaardigheden

  • Bewerkt vegetatief en niet-vegetatief materiaal door te lijmen, rijgen, klemmen, weven, vlechten, wikkelen, buigen, insnoeren, stapelen, vouwen
  • Draagt werk- en beschermkledij volgens de (hygiënische) richtlijnen conform de huisstijl
  • Droogt vegetatief materiaal
  • Drukt, zo nodig, de automatische factuur af
  • Gaat op een veilige manier met de verschillende gereedschappen om
  • Gebruikt de geschikte technieken*
  • Gebruikt het juiste materiaal, (hand)gereedschap, bindartikelen en bevestigingsmaterialen
  • Gebruikt registratiesoftware
  • Gebruikt schoonmaakmaterieel
  • Hanteert verzorgingsproducten volgens voorschriften
  • Hecht het gepaste snijbloemenvoedsel aan de verpakking
  • Houdt de verkoopsruimte opgeruimd met extra aandacht voor de balie
  • Kleedt de etalage aan op basis van een ontwerp
  • Laat de bloemen en planten verzorgen of voert dit zelf uit
  • Laat de klant een toestemming ondertekenen om zijn/haar gegevens te registreren
  • Laat schoonmaken of maakt schoon volgens onderhoudsplan en de bedrijfsprocedures (magazijn, koelcel, winkel, werkruimte, berging, materiaal, …)
  • Maakt bloemen, planten, boeketten, bloemstukken, bloembakken, accessoires, … klaar of verpakt ze, om deze op een verantwoorde manier te transporteren
  • Maakt boeketten creatief en vaktechnisch op rekening houdend met trends en huisstijl
  • Maakt commercieel verantwoord bloemwerk en plantenarrangementen voor alle gangbare gelegenheden en toepassingen die passen bij de huisstijl en voldoen aan de wensen van de klant en/of aan specifiek gevraagd maatwerk
  • Maakt de bloemen schoon en zet ze in de gepaste recipiënten
  • Maakt de verkoopruimte gereed om klanten te ontvangen voor de openingstijd
  • Maakt vazen, materialen en gereedschap schoon en desinfecteert
  • Overhandigt het wisselgeld en de kassabon
  • Past de veiligheids-, kwaliteits-, en milieuvoorschriften toe
  • Past verschillende inpaktechnieken de toe, met de nodige handvaardigheid, volgens de huisstijl
  • Past verschillende stijlen van composities toe
  • Plaatst eventueel bloemdecoraties tijdens evenementen (particulieren, ondernemingen,…)
  • Registreert de verkoop door de kassa te bedienen
  • Registreert klantengegevens, al dan niet in een databank
  • Respecteert de persoonlijke hygiëne (handen wassen, wondbedekking, eetverbod, …)
  • Ruimt aan het eind van de verkoopdag de werkruimte op of laat dit doen
  • Ruimt systematisch op
  • Schikt de bloemen in de winkel
  • Slijpt messen waar nodig
  • Sorteert de producten in de koelcel
  • Sorteert en behandelt het afval volgens de richtlijnen
  • Stelt met grote vaardigheid in een vlot tempo bloemenwerk of plantenarrangementen samen die voldoen aan de opdracht en de huisstijl
  • Stelt de geschikte temperatuur in van de verkoopruimte
  • Stelt de presentatie van de winkel op en onderhoudt deze met behulp van een presentatieplan
  • Vermijdt risico’s voor zichzelf en andere
  • Verpakt de producten en bestellingen volgens de huisstijl, het gebruik, aard of bestemming
  • Ververst producten
  • Verwerkt actie- en cadeaubonnen en/of geeft ze mee
  • Verzorgt de instore-communicatie: maakt pancarten op en zorgt dat (promotie)acties visueel duidelijk zijn voor de klant(en)
  • Verzorgt de winkelpresentatie rekening houdend met trends en huisstijl
  • Voert het presentatieplan uit
  • Voorziet de producten van een verzorgd etiket met prijsaanduiding
  • Vult bij vanuit de voorraad
  • Vult de voorraad van de verkoopruimte en het magazijn aan
  • Werkt conform de bedrijfsprocedure(s) of stelt ze op
  • Werkt economisch en kostprijsbewust
  • Werkt ergonomisch (hef- en tiltechnieken, …)
  • Werkt ordelijk
  • Wijzigt regelmatig de opstelling (sfeerbeleving) en verandert de wandelroute

Omgevingscontext

  • De florist moet kwaliteitsbewust, nauwkeurig, creatief en volgens de laatste inzichten in vormgeving en trends zijn werkzaamheden invullen. Hij moet hiervoor de ontwikkelingen in zijn vakgebied op de voet volgen
  • De florist werkt in een bloemendetailhandel of in een ander bedrijf met een aparte bloemenafdeling (vb. een tuincenter)
  • De florist werkt in team
  • De florist werkt tevens volgens de wensen en verwachtingen van de klant, maar binnen het beschikbare budget
  • De florist werkt vaak onder wisselende omstandigheden en plotselinge omzetpieken
  • Hij verricht zijn beroepsactiviteiten in de winkel, in de ruimte waar het bloemwerk gemaakt wordt, in het magazijn en achter zijn bureau voor de administratieve opvolging van bepaalde taken
  • Hij voert diverse werkzaamheden uit: het maken van bloemwerk en plantenarrangementen, verkopen, verzorgen, presenteren van winkel en product, voorraadbeheer en inkopen en eventuele administratieve opvolging van bepaalde taken (registreren, gegevens bijhouden). Hij werkt klantgericht en geeft advies aan klanten.
  • In contact met klanten moet de florist communicatief en sociaal vaardig zijn

Handelingscontext

  • De florist heeft zeer grote aandacht voor de verzorging van de “levende” producten
  • De florist is aandachtig voor het hanteren van de vereiste kwaliteitsnormen, het toepassen van hygiëne-, veiligheid-, milieureglementering en het sorteren van afval volgens de voorschriften
  • De florist waarborgt een optimale zorg voor de klant en de voortgang van de werkzaamheden
  • De florist werkt zorgvuldig en vakkundig, met respect voor de producten en volgens de kwaliteitsnormen

Autonomie

Is zelfstandig in
  • het bepalen van het aanbod en de huisstijl, zowel creatief als innovatief
  • het plannen van en prioriteiten stellen in zijn dagtaken, het ontwerpen en maken van boeketten, bloemwerk, plantenarrangementen voor diverse gelegenheden, de presentatie, de controle van de afgeleverde goederen op kwaliteit, de verkoop en het adviseren van klanten
Is gebonden aan
  • bedrijfsprocedure, de wensen van de klant, hygiëne-, veiligheids- en milieu- en wettelijke voorschriften
Doet beroep op
  • de leidinggevende, indien van toepassing, om te rapporteren over zijn werkzaamheden; om te overleggen over de aankoop en het beheer van de voorraad, over het budget, het presenteren van bloemen, planten en overige producten in de winkel, het kassabeheer.

Verantwoordelijkheid

  • Bepaalt de commerciële prijs en berekent de verkoopsprijs
  • Bepaalt de (eigen) werkvolgorde
  • Berekent en maakt een inschatting van de commerciële prijs volgens de gemaakte afspraken/procedures
  • Bouwt de eigen deskundigheid op
  • Controleert de kassa bij het begin van de werkdag en telt bij sluiting
  • Handelt de verkoop af en registreert de klantengegevens
  • Handelt klachten af
  • Innoveert in de werkzaamheden met de producten
  • Koopt bloemen planten, accessoires aan volgens de gemaakte afspraken
  • Maakt het werkblad, het gereedschap en de ruimtes schoon en houdt ze hygiënisch
  • Neemt bestellingen aan
  • Neemt bestellingen aan volgens opdracht
  • Onderhoudt het werkblad, het gereedschap en de (verkoop)ruimtes en houdt ze hygiënisch
  • Onthaalt de klant(en)
  • Ontvangt klachten
  • Stelt bloemwerk en plantenarrangementen samen
  • Verpakt het product
  • Verwerkt de aangekochte bloemen en planten, accessoires aan volgens de gemaakte afspraken
  • Verzorgt, bewaakt en registreert de voorraad volgens het “first-in first-out”-principe
  • Verzorgt de winkelpresentatie
  • Verzorgt en bewaakt de voorraad van de verkoopruimte en het magazijn volgens het “first-in first-out”-principe
  • Verzorgt producten en materialen
  • Voert de werkopdrachten uit
  • Werkt in teamverband
  • Werkt mee aan de winkelpresentatie
  • Werkt met oog voor veiligheid, milieu, kwaliteit en welzijn

Attesten en voorwaarden

Wettelijke attesten en voorwaarden

Er zijn geen wettelijke attesten of voorwaarden vereist.