Skip to Main Content
 

Beroepskwalificatie

Rijschoollesgever

 
BK-0549-1
 Dit is de actuele versie van de beroepskwalificatie.

Globaal

Titel

Rijschoollesgever

Definitie

De rijschoollesgever vormt en coacht kandidaat-bestuurders in het beheersen van een voertuig, het verwerven van verkeersinzicht, het maken van slimme en veilige keuzes in de context van een rit teneinde de kandidaat-bestuurders met een veilige attitude deel te laten nemen aan het verkeer en een rijbewijs (of een specifieke code op een rijbewijs) te laten behalen.

Afbakening

De competenties in deze beroepskwalificatie Rijschoollesgever zijn van toepassing op ten minste één van de brevetten II, IV of V (praktijk) in combinatie met brevet III (theorie), vermits het theorieluik expliciet in de competenties van de beroepskwalificatie opgenomen is.

Niveau (VKS en EQF)

4

Jaar van erkenning

versie 1, 2021

Competenties

Opsomming competenties

  • Competentie 1:
    Voert een intakegesprek met de kandidaat-bestuurders
    • Geeft inlichtingen over het verloop van de lessen
    • Past taalgebruik aan de doelgroep aan
    • Overloopt met de kandidaat-bestuurders de leerinhouden
    • Luistert naar de verwachtingen en vragen van de kandidaat-bestuurders
    • Analyseert de noden en de beginsituatie van de kandidaat-bestuurders
    • Stelt een persoonlijk opleidingsplan samen
    • Verwijst kandidaat-bestuurders, indien nodig, door bij administratieve of juridische vragen
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van pedagogische technieken
    • Kennis van opleidingstechnieken
    • Kennis van coachingsvaardigheden
    • Kennis van communicatietechnieken
    • Kennis van rijbewijs- en rijschoolwetgeving
  • Competentie 2:
    Creëert een aangepaste en uitdagende leeromgeving
    • Creëert een aangepast leerklimaat en een veilige leeromgeving
    • Combineert het gebruik van (didactische) hulpbronnen, (technologische) leermaterialen, actie en interactie
    • Gaat om met de diversiteit van kandidaat-bestuurders
    • Motiveert kandidaat-bestuurders intrinsiek
    • Gaat om met leerstoornissen bij kandidaat-bestuurders binnen de rijopleiding
    • Bouwt het oefenschema op van gemakkelijk naar moeilijk rekening houdend met de zone van naaste ontwikkeling bij de kandidaat-bestuurder (methodiek)
    • Reflecteert over een eigen professionele lesgeversstijl
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van leerstoornissen
    • Basiskennis van lesgeverstijlen
    • Kennis van pedagogische technieken
    • Kennis van opleidingstechnieken
    • Kennis van presentatietechnieken
    • Kennis van coachingsvaardigheden
  • Competentie 3:
    Leert de wegcode aan en sensibiliseert over verkeersveiligheid in theorielessen
    • Geeft vanuit de praktijk input en speelt in op wat zich aandient
    • Geeft antwoord op vragen van kandidaat-bestuurders gelinkt aan plaatselijke verkeerssituaties en de praktijk van het rijden
    • Moedigt veilig gedrag aan
    • Ondersteunt een positieve houding ten opzichte van de verkeersveiligheid
    • Sensibiliseert over risicogedrag (niet-aangepaste snelheid, rijden onder invloed, geen gordeldracht, afleiding, beperkte ritvoorbereiding, sociale druk, …) in het verkeer en de gevolgen ervan
    • Leert de wegcode, EHBO, voertuigtechniek, onderhoud, gedrag bij ongevallen, aanrijdingsformulier en ecologisch rijden aan
    • Bereidt de kandidaat-bestuurder voor op het theorie-examen
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van leerstoornissen
    • Basiskennis van verkeerspsychologie*
    • Kennis van pedagogische technieken
    • Kennis van opleidingstechnieken
    • Kennis van presentatietechnieken
    • Kennis van coachingsvaardigheden
    • Grondige kennis van verkeersregels en veiligheidsregels op de weg
    • Grondige kennis van risicogedrag in het verkeer
    • Grondige kennis van verkeersinzicht
  • Competentie 4:
    Leert de toepassing van de wegcode aan en sensibiliseert over verkeersveiligheid in praktijklessen
    • Geeft vanuit de praktijk input en speelt in op wat zich aandient
    • Geeft antwoord op vragen van kandidaat-bestuurders gelinkt aan plaatselijke verkeerssituaties en de praktijk van het rijden
    • Moedigt veilig gedrag aan
    • Ondersteunt een positieve houding ten opzichte van de verkeersveiligheid
    • Sensibiliseert over risicogedrag (niet-aangepaste snelheid, rijden onder invloed, geen gordeldracht, afleiding, beperkte ritvoorbereiding, sociale druk,…) in het verkeer en de gevolgen ervan
    • Kiest routes in functie van de opleiding
    • Bereidt de kandidaat-bestuurder voor op het praktijk-examen
    • Geeft de kandidaat-bestuurder inzicht in de belangrijkste verkeerskundige principes die in relatie staan tot de verkeersregels en verkeersdeelname
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van leerstoornissen
    • Basiskennis van verkeerspsychologie*
    • Basiskennis van EHBO
    • Kennis van pedagogische technieken
    • Kennis van opleidingstechnieken
    • Kennis van presentatietechnieken
    • Kennis van coachingsvaardigheden
    • Grondige kennis van verkeersregels en veiligheidsregels op de weg
    • Grondige kennis van risicogedrag in het verkeer
    • Grondige kennis van verkeersinzicht
  • Competentie 5:
    Leert de kandidaat-bestuurder veilig deelnemen aan het verkeer in en oefenomgeving en in het verkeer conform de criteria van het rijexamen
    • Leert de beheersing van het voertuig aan
    • Leert de werking van het vervoermiddel en de uitrusting aan
    • Stimuleert de transfer van het geleerde naar de verkeerssituaties
    • Geeft zelf het goede voorbeeld
    • Motiveert het maken van slimme keuzes in de context van het rijden en ondersteunt de bewustwording over voor- en nadelen ervan bij de kandidaat-bestuurder
    • Blijft alert tijdens praktijkoefeningen
    • Schat de valkuilen en gevaren in van de verschillende verkeerssituaties en verschillende sociale contextsituaties
    • Gebruikt indien nodig een dubbele bediening of een intercomsysteem (omgevingscontext)
    • Wijst de kandidaat-bestuurder op mogelijke gevaren, hoe hiermee om te gaan en te voorkomen (risico-inschatting op alle niveaus)
    • Geeft de kandidaat-bestuurder inzicht in de belangrijkste verkeerskundige principes die in relatie staan tot de verkeersregels en verkeersdeelname
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van algemene voertuigtechniek
    • Basiskennis van (preventief) onderhoud
    • Kennis van pedagogische technieken
    • Kennis van opleidingstechnieken
    • Kennis van coachingsvaardigheden
    • Kennis van begeleidingstechnieken
    • Kennis van de organisatie van rijlessen
    • Kennis van de GDE-matrix**
    • Kennis van veiligheidsvoorzieningen in het voertuig
    • Grondige kennis van verkeersregels en veiligheidsregels op de weg
    • Grondige kennis van verkeersinzicht
    • Grondige kennis van autorijden
  • Competentie 6:
    Volgt kandidaat-bestuurders op en adviseert kandidaat-bestuurders en begeleiders
    • Controleert de capaciteiten van kandidaat-bestuurders om veilig aan het verkeer deel te nemen
    • Leert de kandidaat-bestuurders zelf te reflecteren over het eigen leerproces
    • Stimuleert zelfevaluatie- en inzicht
    • Geeft indien nodig leeropdrachten en stuurt middelen en methoden bij
    • Rapporteert over evaluaties en geeft feedback
    • Geeft advies over het traject naar het behalen van een rijbewijs in samenwerking met de kandidaat-bestuurder en zijn begeleiders
    • Vult opvolg -en evaluatiedocumenten in
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van de GDE-matrix**
    • Kennis van communicatietechnieken
    • Kennis van evaluatiemethodes
    • Grondige kennis van verkeersregels en veiligheidsregels op de weg
    • Grondige kennis van verkeersinzicht
    • Grondige kennis van rijopleidingsadvies
  • Competentie 7:
    Volgt de goede werking en het onderhoud van voertuigen op (visuele en reglementaire controle, vloeistoffen op peil ,…)
    • Gaat de werking en de staat van het voertuig en zijn onderdelen na (banden, verlichting, …)
    • Volgt de signalen van controlemeters en -lampjes op
    • Geeft aan wanneer welk soort onderhoud nodig is
    • Gebruikt een voertuig veilig en duurzaam
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van algemene voertuigtechniek
    • Basiskennis van (preventief) onderhoud
    • Basiskennis van evoluties van autonome mobiliteit
    • Kennis van voertuigen
    • Kennis van veilig en duurzaam gebruik
  • Competentie 8:
    Werkt didactische programma’s, opleidingstools, lesondersteuning, … uit en past deze aan
    • Gebruikt planningssoftware en opvolgingsapplicaties (‘apps’)
    • Formuleert de leerinhouden en stemt deze af op de opleidingsdoelen, de beginsituatie en de leerdoelen van de kandidaat-bestuurders
    • Structureert de leerinhouden en vertaalt ze in leerstappen en -opdrachten, afgestemd op de kandidaat-bestuurders
    • Stelt, met respect voor de opleidingsdoelen, lesdoelen bij
    • Integreert actuele vakkennis, actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen en opleidingsinnovatie
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van pedagogische technieken
    • Kennis van opleidingstechnieken
    • Kennis van presentatietechnieken
    • Kennis van coachingsvaardigheden
    • Kennis van planningssoftware en applicaties
    • Grondige kennis van rijopleidingsadvies
  • Competentie 9:
    Volgt administratie (goedkeuring, registratie, inschrijvingen,…) op
    • Gebruikt kantoorsoftware
    • Voert administratieve taken uit die verband houden met de rijles
    • Werkt mee aan enquêtes of studies over verkeersongevallen en verkeersveiligheid
    • Vult de nodige vervoersdocumenten en aanrijdingsformulieren in, indien nodig
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van administratief beheer
    • Kennis van rijbewijs- en rijschoolwetgeving
    • Kennis van boorddocumenten en aanrijdingsformulier
    • Kennis van kantoorsoftware
  • Competentie 10:
    Ontwikkelt permanent de eigen deskundigheid
    • Volgt jaarlijks bijscholing over onderwerpen binnen alle niveaus van de GDE-Matrix
    • Blijft op de hoogte van wijzingen in het verkeersreglement, rijbewijswetgeving en verkeerswetgeving
    • Houdt rekening met eigen talenten, kwaliteiten, uitdagingen, valkuilen en allergieën en wat dit betekent in de relatie met leerlingen en collega’s en het motiveren van zijn leerling
    • Ontwikkelt voortdurend persoonlijk leiderschap
    • Stuurt het eigen handelen bij op basis van evaluatie
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van verkeerspsychologie*
    • Basiskennis van verkeerskunde
    • Kennis van de GDE-matrix**
    • Grondige kennis van verkeersregels en veiligheidsregels op de weg

Beschrijving competenties a.d.h.v. de descriptorelementen

Kennis

  • Basiskennis van administratief beheer
  • Basiskennis van algemene voertuigtechniek
  • Basiskennis van EHBO
  • Basiskennis van evoluties van autonome mobiliteit
  • Basiskennis van leerstoornissen
  • Basiskennis van lesgeverstijlen
  • Basiskennis van (preventief) onderhoud
  • Basiskennis van verkeerskunde
  • Basiskennis van verkeerspsychologie*
  • Kennis van begeleidingstechnieken
  • Kennis van boorddocumenten en aanrijdingsformulier
  • Kennis van coachingsvaardigheden
  • Kennis van communicatietechnieken
  • Kennis van de GDE-matrix**
  • Kennis van de organisatie van rijlessen
  • Kennis van evaluatiemethodes
  • Kennis van kantoorsoftware
  • Kennis van opleidingstechnieken
  • Kennis van pedagogische technieken
  • Kennis van planningssoftware en applicaties
  • Kennis van presentatietechnieken
  • Kennis van rijbewijs- en rijschoolwetgeving
  • Kennis van veilig en duurzaam gebruik
  • Kennis van veiligheidsvoorzieningen in het voertuig
  • Kennis van voertuigen
  • Grondige kennis van autorijden
  • Grondige kennis van rijopleidingsadvies
  • Grondige kennis van risicogedrag in het verkeer
  • Grondige kennis van verkeersinzicht
  • Grondige kennis van verkeersregels en veiligheidsregels op de weg
* De verkeerspsychologie bestudeert het gedrag van verkeersdeelnemers en probeert om het gedrag te beïnvloeden. Binnen de rijopleiding helpen verkeerspsychologische inzichten om niet zomaar te oordelen over het denken en/of het gedrag van de kandidaat-bestuurder, om te sensibiliseren en het helpen maken van slimme plannen voor veilige keuzes in het verkeer.

**Goals for Driver Education Matrix: Een matrix uit het Europese GADGET-project, die de doelen omschrijft waaraan rijopleiding zou moeten voldoen om kandidaten op te leiden tot veilige bestuurders. De hiërarchie en de invloed van hogere ordevaardigheden op onderliggende niveaus wordt weergegeven. De insteek is om naast het verwerven van kennis en vaardigheden op verschillende niveaus, een proces op gang te brengen waarbij de kandidaat-bestuurder door evaluatie ook inzicht krijgt in risicofactoren en plannen maakt en uitvoert om zichzelf voortdurend te ontwikkelen tot een veiligere bestuurder.

Cognitieve vaardigheden

  • Bereidt de kandidaat-bestuurder voor op het praktijk-examen
  • Bereidt de kandidaat-bestuurder voor op het theorie-examen
  • Blijft alert tijdens praktijkoefeningen
  • Blijft op de hoogte van wijzingen in het verkeersreglement, rijbewijswetgeving en verkeerswetgeving
  • Bouwt het oefenschema op van gemakkelijk naar moeilijk rekening houdend met de zone van naaste ontwikkeling bij de kandidaat-bestuurder (methodiek)
  • Combineert het gebruik van (didactische) hulpbronnen, (technologische) leermaterialen, actie en interactie
  • Controleert de capaciteiten van kandidaat-bestuurders om veilig aan het verkeer deel te nemen
  • Creëert een aangepast leerklimaat en een veilige leeromgeving
  • Formuleert de leerinhouden en stemt deze af op de opleidingsdoelen, de beginsituatie en de leerdoelen van de kandidaat-bestuurders
  • Gaat de werking en de staat van het voertuig en zijn onderdelen na (banden, verlichting, …)
  • Gaat om met de diversiteit van kandidaat-bestuurders
  • Gaat om met leerstoornissen bij kandidaat-bestuurders binnen de rijopleiding
  • Gebruikt een voertuig veilig en duurzaam
  • Gebruikt indien nodig een dubbele bediening of een intercomsysteem (omgevingscontext)
  • Gebruikt kantoorsoftware
  • Gebruikt planningssoftware en opvolgingsapplicaties (‘apps’)
  • Geeft aan wanneer welk soort onderhoud nodig is
  • Geeft advies over het traject naar het behalen van een rijbewijs in samenwerking met de kandidaat-bestuurder en zijn begeleiders
  • Geeft antwoord op vragen van kandidaat-bestuurders gelinkt aan plaatselijke verkeerssituaties en de praktijk van het rijden
  • Geeft de kandidaat-bestuurder inzicht in de belangrijkste verkeerskundige principes die in relatie staan tot de verkeersregels en verkeersdeelname
  • Geeft indien nodig leeropdrachten en stuurt middelen en methoden bij
  • Geeft inlichtingen over het verloop van de lessen
  • Geeft vanuit de praktijk input en speelt in op wat zich aandient
  • Geeft zelf het goede voorbeeld
  • Integreert actuele vakkennis, actuele maatschappelijke thema’s en ontwikkelingen en opleidingsinnovatie
  • Kiest routes in functie van de opleiding
  • Leert de beheersing van het voertuig aan
  • Leert de kandidaat-bestuurders zelf te reflecteren over het eigen leerproces
  • Leert de wegcode, EHBO, voertuigtechniek, onderhoud, gedrag bij ongevallen, aanrijdingsformulier en ecologisch rijden aan
  • Leert de werking van het vervoermiddel en de uitrusting aan
  • Moedigt veilig gedrag aan
  • Motiveert kandidaat-bestuurders intrinsiek
  • Ondersteunt een positieve houding ten opzichte van de verkeersveiligheid
  • Ontwikkelt voortdurend persoonlijk leiderschap
  • Overloopt met de kandidaat-bestuurders de leerinhouden
  • Past taalgebruik aan de doelgroep aan
  • Rapporteert over evaluaties en geeft feedback
  • Reflecteert over een eigen professionele lesgeversstijl
  • Sensibiliseert over risicogedrag (niet-aangepaste snelheid, rijden onder invloed, geen gordeldracht, afleiding, beperkte ritvoorbereiding, sociale druk, …) in het verkeer en de gevolgen ervan
  • Sensibiliseert over risicogedrag (niet-aangepaste snelheid, rijden onder invloed, geen gordeldracht, afleiding, beperkte ritvoorbereiding, sociale druk,…) in het verkeer en de gevolgen ervan
  • Stelt een persoonlijk opleidingsplan samen
  • Stimuleert de transfer van het geleerde naar de verkeerssituaties
  • Stimuleert zelfevaluatie- en inzicht
  • Structureert de leerinhouden en vertaalt ze in leerstappen en -opdrachten, afgestemd op de kandidaat-bestuurders
  • Verwijst kandidaat-bestuurders, indien nodig, door bij administratieve of juridische vragen
  • Voert administratieve taken uit die verband houden met de rijles
  • Volgt de signalen van controlemeters en -lampjes op
  • Volgt jaarlijks bijscholing over onderwerpen binnen alle niveaus van de GDE-Matrix
  • Vult de nodige vervoersdocumenten en aanrijdingsformulieren in, indien nodig
  • Vult opvolg -en evaluatiedocumenten in
  • Werkt mee aan enquêtes of studies over verkeersongevallen en verkeersveiligheid

Probleemoplossende vaardigheden

  • Analyseert de noden en de beginsituatie van de kandidaat-bestuurders
  • Houdt rekening met eigen talenten, kwaliteiten, uitdagingen, valkuilen en allergieën en wat dit betekent in de relatie met leerlingen en collega’s en het motiveren van zijn leerling
  • Luistert naar de verwachtingen en vragen van de kandidaat-bestuurders
  • Motiveert het maken van slimme keuzes in de context van het rijden en ondersteunt de bewustwording over voor- en nadelen ervan bij de kandidaat-bestuurder
  • Schat de valkuilen en gevaren in van de verschillende verkeerssituaties en verschillende sociale contextsituaties
  • Stelt, met respect voor de opleidingsdoelen, lesdoelen bij
  • Stuurt het eigen handelen bij op basis van evaluatie
  • Wijst de kandidaat-bestuurder op mogelijke gevaren, hoe hiermee om te gaan en te voorkomen (risico-inschatting op alle niveaus)

Motorische vaardigheden

Omgevingscontext

  • Binnen dit beroep kan een blootstelling aan diverse weersomstandigheden voorkomen, denk aan brevet IV, (motorfietsen), V (zwaar vervoer categorie C-DE) en VI (B+E).
  • De lessen worden toegewezen aan de rijschoollesgever en gepland door het kantoor op basis van de vragen van klanten.
  • De rijschoollesgever heeft een voorbeeldfunctie in het verkeer en gaat op een duurzame en ecologische manier om met het lesvoertuig.
  • De rijschoollesgever heeft een voornamelijk zittend beroep.
  • De rijschoollesgever kiest routes in functie van de opleiding.
  • De rijschoollesgever komt in contact met verschillende types van kandidaat-bestuurders. Het zich voortdurend aanpassen aan deze verschillende kandidaat-bestuurders kan aanleiding geven tot een grote werkdruk die de nodige stressbestendigheid vraagt. Bijkomend komt hij in contact met verschillende types passagiers, examinatoren, tolken,….
  • De rijschoollesgever moet het verkeersreglement steeds respecteren bovenop het aanleren van de voertuigbeheersing.
  • De rijschoollesgever werkt onder druk: hij werkt met een vaste timing en is tegelijkertijd lesgever en verkeersdeelnemer en houdt rekening met de verwachtingen van de kandidaat-bestuurder, de begeleiders, de ouders en de rijschool.
  • De rijschoollesgever werkt zowel in een ondersteunend team als individueel, wat de nodige flexibiliteit vraagt om zich aan te passen aan de wijzigingen van de planning, omgeving, materialen en arbeidsmiddelen.
  • De werkopdrachten zijn divers aangezien deze aangepast dienen te worden aan de noden van de kandidaat-bestuurders binnen een wettelijk kader wat resultaatgerichtheid, stressbestendigheid en doorzettingsvermogen vraagt. Daarnaast kan het deelnemen aan het verkeer voor stress zorgen.
  • Het beroep kent reglementeringen, normen, aanbevelingen en bedrijfsspecifieke procedures inzake kwaliteit, veiligheid, gezondheid, hygiëne, welzijn, milieu en duurzaamheid.
  • Het beroep kent reglementeringen, normen, aanbevelingen en sectorspecifieke procedures die de inhoud van de lessen en examens bepalen.
  • Het beroep vergt permanente leergierigheid en interesse in bijscholen.
  • Het beroep wordt uitgeoefend met glijdende uurroosters én met flexibele uren: overdag, ’s avonds en op zaterdag.
  • Hij komt in contact met de verantwoordelijke van de planning, de administratieve bediendes, de kandidaten en zijn begeleider en bij wet aangestelde personen (examinatoren, inspectiediensten, politie, …).
  • Lesmateriaal kan zelf ontwikkeld worden, maar er kan ook gebruik gemaakt worden van reeds ontwikkeld materiaal door de rijschool.

Handelingscontext

  • De rijschoollesgever heeft een voorbeeldfunctie in het verkeer en gaat op een duurzame en ecologische manier om met het lesvoertuig.
  • De rijschoollesgever werkt in rijscholen of opleidingscentra in overleg met verschillende betrokkenen en klanten. De job varieert naargelang de organisatie (rijschool, opleidingscentrum, overheidsdienst,…) en het soort voertuig (auto, motorfiets, vrachtwagen).
  • De rijschoollesgever werkt zelfstandig maar houdt rekening met de verwachtingen van de kandidaat-bestuurder, begeleiders, ouders en de rijschool. Daarnaast vervult hij de verplichte administratieve taken van de overheid en de rijschool.
  • Voor de praktijklessen wordt een individu begeleid aan boord van het voertuig in een reële situatie, in de stad, op de autosnelweg, enz. De rijschoollesgever gebruikt dubbele bediening of verkeersgeleidende apparatuur (GPS). Voor de theorielessen staat men voor een groep, waarbij er audiovisueel materiaal gebruikt wordt.

Autonomie

Is zelfstandig in
  • De gebruikte methodieken bepalen
  • De indeling van de lessen
  • Het controleren van zijn voertuig, het opmerken en signaleren van mankementen aan het voertuig, het ordelijk en net houden van zijn voertuig en werkomgeving
  • Het doorgeven van noodzakelijke informatie betreffende de kandidaat-bestuurder aan het kantoor
  • Het flexibel inspelen op wijzigende omstandigheden
  • Het in real-time bijsturen van zijn routes en het aanpassen van ritten aan de route of aan het lesdoel
  • Het invullen van de verplichte administratieve documenten
  • Het kiezen van de geschikte routes in functie van de opleiding van de kandidaat-bestuurder
  • Het uitvoeren van zijn activiteiten zoals het geven van de theorie- en praktijklessen
  • Het verstrekken van opleidingsadvies aan de kandidaat-bestuurder en de begeleiders
Is gebonden aan
  • Administratieve documenten van de overheid en de rijschool
  • De directeur of leidinggevende (wanneer hij te maken krijgt met problemen of zaken buiten de eigen bevoegdheid)
  • De kantoormedewerkers
  • Een voertuig van de rijschool
  • Expertise en advies van collega’s
Doet beroep op
  • Bedrijfsspecifieke procedures inzake administratie
  • De hygiëne- en veiligheidsvoorschriften
  • De interne afspraken binnen de rijschool
  • De planning
  • De planning van de rijschool
  • De regels en afspraken van de examencentra
  • De wegcode
  • Het reglement van de organisatie van de rijschool
  • Privacywetgeving (GDPR)
  • Verplichte bijscholingen in het kader van de erkenning (Indien deze niet worden gevolgd, maar de rijschoollesgever geen les meer geven)
  • Wetgeving en attesten met betrekking tot de rijschool (zie onderstaande rubriek)

Verantwoordelijkheid

  • Creëert een aangepaste en uitdagende leeromgeving
  • Leert de kandidaat-bestuurder veilig deelnemen aan het verkeer in en oefenomgeving en in het verkeer conform de criteria van het rijexamen
  • Leert de toepassing van de wegcode aan en sensibiliseert over verkeersveiligheid in praktijklessen
  • Leert de wegcode aan en sensibiliseert over verkeersveiligheid in theorielessen
  • Ontwikkelt permanent de eigen deskundigheid
  • Voert een intakegesprek met de kandidaat-bestuurders
  • Volgt administratie (goedkeuring, registratie, inschrijvingen,…) op
  • Volgt de goede werking en het onderhoud van voertuigen op (visuele en reglementaire controle, vloeistoffen op peil ,…)
  • Volgt kandidaat-bestuurders op en adviseert kandidaat-bestuurders en begeleiders
  • Werkt didactische programma’s, opleidingstools, lesondersteuning, … uit en past deze aan

Attesten en voorwaarden

Wettelijke attesten en voorwaarden

Voor de beroepsuitoefening van ‘Rijschoollesgever’ is het beschikken van volgende attesten en/of voldoen aan volgende voorwaarden wettelijk verplicht:
  • algemene voorwaarden zoals bepaald in Koninklijk besluit van 11 mei 2004 betreffende de voorwaarden voor erkenning van scholen voor het besturen van motorvoertuigen