Skip to Main Content
 

Beroepskwalificatie

Logistiek assistent in de zorg

 
BK-0498-2
 Dit is de actuele versie van de beroepskwalificatie.

Globaal

Titel

Logistiek assistent in de zorg

Deze benaming komt voor in Competent Op-167 Logistiek assistent in zorginstellingen (m/v)"

Definitie

De logistiek assistent in de zorg voert ondersteunende, logistieke en huishoudelijke taken uit teneinde het comfort van de zorgvrager te bevorderen

Niveau (VKS en EQF)

3

Jaar van erkenning

versie 2, 2023

Competenties

Opsomming competenties

  • Competentie 1:
    Voert de ondersteunende, logistieke en huishoudelijke taken uit volgens de kwaliteitsnormen*
    • Verleent logistieke hulp conform de organisatiespecifieke voorschriften en de gemaakte afspraken
    • Werkt hygiënisch
    • Werkt volgens de veiligheidsvoorschriften van de organisatie
    • Werkt milieubewust
    • Werkt volgens afspraken en visie van de organisatie
    • Werkt ergonomisch
    • Werkt kostenbewust
    • Voert eenvoudige sterilisatie van klein materiaal uit
    • Lost problemen op binnen de grenzen van de eigen bevoegdheid en de gekende kaders
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van kostenbewust werken
    • Basiskennis van ergonomisch werken (verplaatsingstechnieken, …)
    • Basiskennis van methodieken om oplossingsgericht te werken
    • Basiskennis van de organisatiespecifieke reglementering en procedures
    • Basiskennis van sterilisatie
    • Kennis van beschermingsmaatregelen tegen infecties en contaminaties
    • Kennis van hygiëne- en netheidsregels
    • Kennis van schoonmaak- en reinigingsprocedures
* *alle omschreven activiteiten gebeuren onder strikt toezicht, volgens afgesproken instructies.
  • Competentie 2:
    Handelt professioneel
    • Handelt volgens de professionele (gedrags)code (beroepsgeheim, privacy van de zorgvrager, scheiding beroepscontext-privé, …)
    • Verzorgt de persoonlijke hygiëne
    • Bejegent de zorgvrager zonder waardeoordeel
    • Voert de opgedragen taken uit met respect voor de wensen van de zorgvrager
    • Voert de opgedragen taken uit met aandacht voor een veilige omgeving voor de zorgvrager
    • Merkt veranderingen op bij de zorgvrager
    • Herkent weerstanden van de zorgvrager en gaat hier gepast mee om
    • Voert de taken uit met de nodige verantwoordelijkheidszin
    • Helpt bij noodsituaties
    • Gaat op empathische wijze om met de zorgvrager waarbij de nodige afstand bewaard wordt om een professionele relatie te behouden
    • Luistert zonder een waardeoordeel te vellen en vergewist zich ervan dat hij/zij de zorgvrager correct begrepen heeft
    • Gaat adequaat om met grensoverschrijdend gedrag
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van professionele omgangsvormen en deontologie
    • Basiskennis van rapportering
    • Basiskennis van observatietechnieken voor alle leeftijdsgroepen en contexten
    • Basiskennis van het begrip zorgvisie
    • Basiskennis van de holistische visie op de mens
    • Basiskennis van diversiteit (diverse sociale, etnische, religieuze, filosofische, … achtergronden, gender, seksuele geaardheid, …)
    • Kennis van vakterminologie
    • Kennis van sociale vaardigheden
    • Kennis van EHBO en levensreddend handelen van 0 tot 12 jaar
    • Kennis van communicatie in het Nederlands (kan in functie van de taken zichzelf verstaanbaar uitdrukken en de gesprekspartner begrijpen. De logistiek assistent kan een beperkte conversatie voeren met de zorgvrager. Kan eenvoudige mededelingen en instructies lezen, begrijpen, en noteren)
  • Competentie 3:
    Werkt samen met andere (zorg)actoren
    • Communiceert doelgericht en efficiënt met alle actoren (leidinggevende, collega’s, zorgvragers, familie, …)
    • Rapporteert noodzakelijke informatie over de zorgvrager aan het team
    • Rapporteert aan de leidinggevende(n)
    • Volgt aanwijzingen van leidinggevende(n) op
    • Past zich flexibel aan (verandering van collega’s, verandering van werkschema, …)
    • Gebruikt de geschikte communicatiemiddelen
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van rapportering
    • Basiskennis van observatietechnieken voor alle leeftijdsgroepen en contexten
    • Basiskennis van het begrip zorgvisie
    • Basiskennis van de holistische visie op de mens
    • Basiskennis van contexten (residentiële zorg, thuisverpleging, thuiszorg, gehandicaptenzorg, ziekenhuissector, palliatieve zorg, revalidatie, kinderopvang,...)
    • Basiskennis van planning en organisatie van taken
    • Basiskennis van bedrijfseigen software
    • Basiskennis van dagelijkse administratie
    • Kennis van vakterminologie
    • Kennis van sociale vaardigheden
    • Kennis van communicatie in het Nederlands (kan in functie van de taken zichzelf verstaanbaar uitdrukken en de gesprekspartner begrijpen. De logistiek assistent kan een beperkte conversatie voeren met de zorgvrager. Kan eenvoudige mededelingen en instructies lezen, begrijpen, en noteren)
  • Competentie 4:
    Ontwikkelt de eigen deskundigheid
    • Reflecteert over het eigen handelen aan de hand van de feedback van de leidinggevende
    • Stuurt haar/zijn handelen bij in samenspraak met de leidinggevende
    • Volgt opleiding in functie van de eigen competenties en groeimogelijkheden
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van evaluatie- en feedbackmethoden
    • Basiskennis van (zelf-)reflectie
  • Competentie 5:
    Plant en organiseert de opgedragen taken
    • Plant de opgedragen taken rekening houdend met de prioriteiten, tijdsbesteding, efficiëntie,
    • Maakt materieel en producten gebruiksklaar
    • Stemt de techniek, materieel en/of product(en) af op de opdracht (schoonmaken, steriliseren, wassen, …)
    • Voert de werkzaamheden binnen de voorziene tijd uit, rekening houdend met mogelijke knelpunten
    • Bergt het materieel en de (reinigings)producten op na de taakuitvoering
    • Meldt tekorten aan de leidinggevende
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van ergonomisch werken (verplaatsingstechnieken, …)
    • Basiskennis van planning en organisatie van taken
    • Basiskennis van bedrijfseigen software
    • Basiskennis van dagelijkse administratie
    • Kennis van veiligheidsregels
    • Kennis van beschermingsmiddelen
    • Kennis van hygiëne- en netheidsregels
    • Kennis van toepassen van instructies, gebruikshandleidingen, instructiefiches en etiketten
    • Kennis van pictogrammen
    • Kennis van schoonmaak- en reinigingsprocedures
    • Kennis van schoonmaaktechnieken
    • Kennis van het onderhoud van schoonmaakmaterieel
  • Competentie 6:
    Onderhoudt de gemeenschappelijke delen en kamers hygiënisch
    • Reinigt en/of ontsmet materieel (hulpmiddelen, (rol)meubilair, ….)
    • Bereidt de kamers voor nieuwe zorgvragers voor
    • Maakt de bedden op volgens de richtlijnen
    • Verzorgt de leefomgeving en de persoonlijke bezittingen van de zorgvrager (planten, kledij, speelgoed, …)
    • Maakt kamers, sanitair en gemeenschappelijke ruimtes schoon
    • Ontsmet kamers en ruimtes
    • Houdt de keuken op de afdeling proper, reinigt het keukenmateriaal en doet de vaat
    • Onderhoudt de koelkast en controleert vervaldata van producten
    • Verzamelt, verwijdert en sorteert afval volgens de richtlijnen en vervangt vuilniszakjes
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van ergonomisch werken (verplaatsingstechnieken, …)
    • Basiskennis van de organisatiespecifieke reglementering en procedures
    • Basiskennis van planning en organisatie van taken
    • Basiskennis van plantenzorg
    • Basiskennis van sterilisatie
    • Kennis van veiligheidsregels
    • Kennis van beschermingsmaatregelen tegen infecties en contaminaties
    • Kennis van beschermingsmiddelen
    • Kennis van hygiëne- en netheidsregels
    • Kennis van toepassen van instructies, gebruikshandleidingen, instructiefiches en etiketten
    • Kennis van schoonmaak- en reinigingsprocedures
    • Kennis van schoonmaaktechnieken
    • Kennis van het onderhoud van schoonmaakmaterieel
    • Kennis van bedopmaak
  • Competentie 7:
    Volgt de productvoorraad op en geeft bestellingen door
    • Houdt de voorraden van de keuken en van de afdeling bij en vult ze aan
    • Vult het (verzorgings)materiaal en linnengoed aan volgens de richtlijnen van de organisatie
    • Houdt gegevens bij over het gebruik van producten en meldt tekorten
    • Houdt rekening met de capaciteit van de voorraadruimtes
    • Stelt de bevoorrading vast en geeft intern de bestelling door
    • Controleert de binnengekomen bestellingen aan de hand van de interne bestelbon
    • Stockeert de binnengekomen producten en materialen op hun vaste plaats
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van bedrijfseigen software
    • Basiskennis van dagelijkse administratie
    • Kennis van toepassing van de bedrijfseigen distributiesoftware
    • Kennis van afdelingsspecifiek voorraadbeheer
  • Competentie 8:
    Zorgt voor het maaltijdgebeuren van zorgvragers
    • Neemt bestellingen van maaltijden op
    • Voorziet koude en bereidt warme dranken
    • Maakt, indien nodig, kleine bereidingen (brood smeren, maaltijden opwarmen, …)
    • Bereidt de maaltijd voor
    • Dient de maaltijd op en af
    • Ondersteunt het maaltijdgebeuren (met uitzondering bij personen met slikproblemen)
    • Reinigt de eetruimte na elke maaltijd
    • Doet de afwas
    • Meldt onregelmatigheden bij de maaltijd (gebrek aan eetlust, …) aan de zorgverlener
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van observatietechnieken voor alle leeftijdsgroepen en contexten
    • Basiskennis van bedrijfseigen software
    • Basiskennis van dagelijkse administratie
    • Basiskennis van de bewaarmethoden van voedsel
    • Basiskennis van hygiëne- en veiligheidsvoorschriften voor voedingsmiddelen (HACCP)
    • Basiskennis van malnutritie
    • Kennis van hygiëne- en netheidsregels
    • Kennis van het op- en afdienen
  • Competentie 9:
    Ondersteunt de zorgvrager bij verplaatsingen
    • Ontvangt de aanvraag van de verantwoordelijke van de diensten en informeert zich over de wijze van vervoer
    • Verwittigt de verantwoordelijke bij het ophalen en terugbrengen van de zorgvrager
    • Helpt de zorgverstrekker bij de verplaatsing van de zorgvrager die geen bestendig toezicht nodig heeft
    • Helpt de zorgverstrekker bij het tillen en positioneren van de zorgvrager
    • Brengt de zorgvrager naar de toegewezen dienst/plaats (intern of extern)
    • Meldt eventuele defecten van transportmateriaal aan de verantwoordelijke
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van ergonomisch werken (verplaatsingstechnieken, …)
    • Basiskennis van de verkeersregels
    • Kennis van vakterminologie
    • Kennis van sociale vaardigheden
    • Kennis van beschermingsmaatregelen tegen infecties en contaminaties
    • Kennis van gebruik van de patiëntenvervoersuitrusting (bed, rolstoel, ...)
  • Competentie 10:
    Informeert de zorgvrager over en biedt ondersteuning tijdens activiteiten
    • Stimuleert de zorgvragers om deel te nemen aan de activiteiten
    • Ondersteunt tijdens de ontspannings- en vrijetijds- en/of spelactiviteiten
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van animatie- ontspannings-, spel- en vrijetijdsactiviteiten
    • Kennis van sociale vaardigheden
  • Competentie 11:
    Verzorgt het wasgoed
    • Verzamelt en sorteert vuil en gecontamineerd wasgoed en brengt het weg volgens interne procedure
    • Controleert het wasgoed op slijtage
    • Bedient wasmachine en droogkast
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van kenmerken van textiel
    • Kennis van toepassen van instructies, gebruikshandleidingen, instructiefiches en etiketten
    • Kennis van was- en droogmachines
    • Kennis van was- en droogprocessen
  • Competentie 12:
    Voert eenvoudige administratieve taken uit
    • Verzamelt documenten en brengt ze naar de diverse diensten
    • Verzamelt, klasseert en verdeelt post, dossiers, pakjes,...
    • Registreert gegevens vanuit de eigen taakuitvoering (invullen en bijhouden van formulieren)
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van planning en organisatie van taken
    • Basiskennis van bedrijfseigen software
    • Basiskennis van dagelijkse administratie

Beschrijving competenties a.d.h.v. de descriptorelementen

Kennis

  • Basiskennis van animatie- ontspannings-, spel- en vrijetijdsactiviteiten
  • Basiskennis van bedrijfseigen software
  • Basiskennis van contexten (residentiële zorg, thuisverpleging, thuiszorg, gehandicaptenzorg, ziekenhuissector, palliatieve zorg, revalidatie, kinderopvang,...)
  • Basiskennis van dagelijkse administratie
  • Basiskennis van de bewaarmethoden van voedsel
  • Basiskennis van de holistische visie op de mens
  • Basiskennis van de organisatiespecifieke reglementering en procedures
  • Basiskennis van de verkeersregels
  • Basiskennis van diversiteit (diverse sociale, etnische, religieuze, filosofische, … achtergronden, gender, seksuele geaardheid, …)
  • Basiskennis van ergonomisch werken (verplaatsingstechnieken, …)
  • Basiskennis van evaluatie- en feedbackmethoden
  • Basiskennis van het begrip zorgvisie
  • Basiskennis van hygiëne- en veiligheidsvoorschriften voor voedingsmiddelen (HACCP)
  • Basiskennis van kenmerken van textiel
  • Basiskennis van kostenbewust werken
  • Basiskennis van malnutritie
  • Basiskennis van methodieken om oplossingsgericht te werken
  • Basiskennis van observatietechnieken voor alle leeftijdsgroepen en contexten
  • Basiskennis van planning en organisatie van taken
  • Basiskennis van plantenzorg
  • Basiskennis van professionele omgangsvormen en deontologie
  • Basiskennis van rapportering
  • Basiskennis van sterilisatie
  • Basiskennis van (zelf-)reflectie
  • Kennis van afdelingsspecifiek voorraadbeheer
  • Kennis van bedopmaak
  • Kennis van beschermingsmaatregelen tegen infecties en contaminaties
  • Kennis van beschermingsmiddelen
  • Kennis van communicatie in het Nederlands (kan in functie van de taken zichzelf verstaanbaar uitdrukken en de gesprekspartner begrijpen. De logistiek assistent kan een beperkte conversatie voeren met de zorgvrager. Kan eenvoudige mededelingen en instructies lezen, begrijpen, en noteren)
  • Kennis van EHBO en levensreddend handelen van 0 tot 12 jaar
  • Kennis van gebruik van de patiëntenvervoersuitrusting (bed, rolstoel, ...)
  • Kennis van het onderhoud van schoonmaakmaterieel
  • Kennis van het op- en afdienen
  • Kennis van hygiëne- en netheidsregels
  • Kennis van pictogrammen
  • Kennis van schoonmaak- en reinigingsprocedures
  • Kennis van schoonmaaktechnieken
  • Kennis van sociale vaardigheden
  • Kennis van toepassen van instructies, gebruikshandleidingen, instructiefiches en etiketten
  • Kennis van toepassing van de bedrijfseigen distributiesoftware
  • Kennis van vakterminologie
  • Kennis van veiligheidsregels
  • Kennis van was- en droogmachines
  • Kennis van was- en droogprocessen

Cognitieve vaardigheden

  • Bedient wasmachine en droogkast
  • Bejegent de zorgvrager zonder waardeoordeel
  • Communiceert doelgericht en efficiënt met alle actoren (leidinggevende, collega’s, zorgvragers, familie, …)
  • Controleert de binnengekomen bestellingen aan de hand van de interne bestelbon
  • Controleert het wasgoed op slijtage
  • Gaat op empathische wijze om met de zorgvrager waarbij de nodige afstand bewaard wordt om een professionele relatie te behouden
  • Gebruikt de geschikte communicatiemiddelen
  • Handelt volgens de professionele (gedrags)code (beroepsgeheim, privacy van de zorgvrager, scheiding beroepscontext-privé, …)
  • Houdt de keuken op de afdeling proper, reinigt het keukenmateriaal en doet de vaat
  • Houdt de voorraden van de keuken en van de afdeling bij en vult ze aan
  • Houdt gegevens bij over het gebruik van producten en meldt tekorten
  • Houdt rekening met de capaciteit van de voorraadruimtes
  • Luistert zonder een waardeoordeel te vellen en vergewist zich ervan dat hij/zij de zorgvrager correct begrepen heeft
  • Meldt eventuele defecten van transportmateriaal aan de verantwoordelijke
  • Meldt onregelmatigheden bij de maaltijd (gebrek aan eetlust, …) aan de zorgverlener
  • Meldt tekorten aan de leidinggevende
  • Merkt veranderingen op bij de zorgvrager
  • Neemt bestellingen van maaltijden op
  • Onderhoudt de koelkast en controleert vervaldata van producten
  • Ondersteunt tijdens de ontspannings- en vrijetijds- en/of spelactiviteiten
  • Ontvangt de aanvraag van de verantwoordelijke van de diensten en informeert zich over de wijze van vervoer
  • Past zich flexibel aan (verandering van collega’s, verandering van werkschema, …)
  • Plant de opgedragen taken rekening houdend met de prioriteiten, tijdsbesteding, efficiëntie,
  • Rapporteert aan de leidinggevende(n)
  • Rapporteert noodzakelijke informatie over de zorgvrager aan het team
  • Reflecteert over het eigen handelen aan de hand van de feedback van de leidinggevende
  • Registreert gegevens vanuit de eigen taakuitvoering (invullen en bijhouden van formulieren)
  • Stelt de bevoorrading vast en geeft intern de bestelling door
  • Stemt de techniek, materieel en/of product(en) af op de opdracht (schoonmaken, steriliseren, wassen, …)
  • Stimuleert de zorgvragers om deel te nemen aan de activiteiten
  • Stuurt haar/zijn handelen bij in samenspraak met de leidinggevende
  • Verleent logistieke hulp conform de organisatiespecifieke voorschriften en de gemaakte afspraken
  • Verwittigt de verantwoordelijke bij het ophalen en terugbrengen van de zorgvrager
  • Verzamelt en sorteert vuil en gecontamineerd wasgoed en brengt het weg volgens interne procedure
  • Verzamelt, klasseert en verdeelt post, dossiers, pakjes,...
  • Verzamelt, verwijdert en sorteert afval volgens de richtlijnen en vervangt vuilniszakjes
  • Voert de opgedragen taken uit met aandacht voor een veilige omgeving voor de zorgvrager
  • Voert de opgedragen taken uit met respect voor de wensen van de zorgvrager
  • Voert de taken uit met de nodige verantwoordelijkheidszin
  • Voert de werkzaamheden binnen de voorziene tijd uit, rekening houdend met mogelijke knelpunten
  • Volgt aanwijzingen van leidinggevende(n) op
  • Volgt opleiding in functie van de eigen competenties en groeimogelijkheden
  • Werkt ergonomisch
  • Werkt hygiënisch
  • Werkt kostenbewust
  • Werkt milieubewust
  • Werkt volgens afspraken en visie van de organisatie
  • Werkt volgens de veiligheidsvoorschriften van de organisatie

Probleemoplossende vaardigheden

  • Gaat adequaat om met grensoverschrijdend gedrag
  • Helpt bij noodsituaties
  • Herkent weerstanden van de zorgvrager en gaat hier gepast mee om
  • Lost problemen op binnen de grenzen van de eigen bevoegdheid en de gekende kaders

Motorische vaardigheden

  • Bereidt de kamers voor nieuwe zorgvragers voor
  • Bereidt de maaltijd voor
  • Bergt het materieel en de (reinigings)producten op na de taakuitvoering
  • Brengt de zorgvrager naar de toegewezen dienst/plaats (intern of extern)
  • Dient de maaltijd op en af
  • Doet de afwas
  • Helpt de zorgverstrekker bij de verplaatsing van de zorgvrager die geen bestendig toezicht nodig heeft
  • Helpt de zorgverstrekker bij het tillen en positioneren van de zorgvrager
  • Maakt de bedden op volgens de richtlijnen
  • Maakt, indien nodig, kleine bereidingen (brood smeren, maaltijden opwarmen, …)
  • Maakt kamers, sanitair en gemeenschappelijke ruimtes schoon
  • Maakt materieel en producten gebruiksklaar
  • Ondersteunt het maaltijdgebeuren (met uitzondering bij personen met slikproblemen)
  • Ontsmet kamers en ruimtes
  • Reinigt de eetruimte na elke maaltijd
  • Reinigt en/of ontsmet materieel (hulpmiddelen, (rol)meubilair, ….)
  • Stockeert de binnengekomen producten en materialen op hun vaste plaats
  • Verzamelt documenten en brengt ze naar de diverse diensten
  • Verzorgt de leefomgeving en de persoonlijke bezittingen van de zorgvrager (planten, kledij, speelgoed, …)
  • Verzorgt de persoonlijke hygiëne
  • Voert eenvoudige sterilisatie van klein materiaal uit
  • Voorziet koude en bereidt warme dranken
  • Vult het (verzorgings)materiaal en linnengoed aan volgens de richtlijnen van de organisatie

Omgevingscontext

  • Bij de uitoefening van dit beroep wordt rekening gehouden met de autonomie van de zorgvrager
  • Bij dit beroep wordt er door alle logistiek assistenten meegebouwd aan een cultuur van collegialiteit, welzijn, respect binnen de professionele relaties
  • Bij dit beroep wordt rekening gehouden met de diversiteit van de zorgvragers wat inhoudt dat hij/zij de zorgvragers en hun omgeving erkennen en waarderen
  • De sector volgt de reglementeringen wat betreft veiligheid, gezondheid, hygiëne, welzijn, milieu, …
  • De uitoefening van het beroep vraagt verantwoordelijkheidszin
  • De werkopdrachten worden uitgevoerd binnen een afgesproken werkrooster.
  • Dit beroep wordt uitgeoefend binnen onregelmatige werktijden
  • Dit beroep wordt uitgeoefend in samenwerking met andere zorgverstrekkers, waarbij de nodige flexibiliteit belangrijk is
  • Het beroep van logistiek assistent wordt uitgeoefend in verschillende contexten waarbij de doelgroepen heel verschillend kunnen zijn
  • Sommige activiteiten kunnen gezondheidsrisico’s inhouden voor de logistiek assistent. Het naleven van de veiligheidsvoorschriften en het dragen van persoonlijke beschermingsmiddelen is verplicht

Handelingscontext

  • De logistiek assistent is zich bewust van de impact van zijn/haar handelingen op de zorgvrager
  • De logistiek assistent moet steeds regelgeving en kwaliteitseisen respecteren
  • De logistiek assistent gaat adequaat om met stressfactoren
  • De logistiek assistent heeft aandacht voor gevaarlijke situaties en meldt deze aan de leidinggevende.
  • De logistiek assistent kan zich aanpassen aan en flexibel opstellen bij wisselende werkomstandigheden
  • De logistiek assistent moet bijblijven met de ontwikkelingen binnen de sector, dit vergt levenslang leren en het volgen van opleidingen
  • De logistiek assistent moet discreet handelen conform de organisatiegebonden gedragscode
  • De logistiek assistent moet het positief imago van zijn/haar onderneming uitstralen
  • De logistiek assistent moet kwaliteitsvol handelen
  • De logistiek assistent moet op constructieve en transparante wijze informatie uitwisselen met de andere actoren
  • De logistiek assistent moet op empathische wijze omgaan met de zorgvrager
  • De logistiek assistent moet planmatig kunnen denken, prioriteiten stellen en zijn/haar werkzaamheden organiseren
  • De logistiek assistent moet zich bewust zijn van de effecten van de eigen verbale, non-verbale en digitale communicatie en de invloed hiervan op de zorgvrager
  • De logistiek assistent moet zorgvuldig gebruik maken van materieel.
  • De logistiek assistent zorgt voor een rustgevende, veilige, ordelijke, hygiënische, stimulerende en sfeervolle leefomgeving

Autonomie

Is zelfstandig in
  • het afleveren van documenten
  • het bedelen van de maaltijden
  • het eenvoudig steriliseren van klein materiaal
  • het gebruiken en reinigen van het materieel
  • het onderhouden van kamers en gemeenschappelijke ruimten
  • het opvolgen en aanvullen van de voorraad en het materiaal
  • het uitvoeren van de opgedragen ondersteunende, logistieke en huishoudelijke taken
  • het veilig en ordelijk organiseren van zijn werkplek
  • het vervoeren van zorgvragers
  • het verzorgen van het wasgoed
Is gebonden aan
  • de professionele gedragscode
  • de richtlijnen en procedures aangaande de uit te voeren taken
  • de wettelijke reglementering
  • het beleid van de organisatie
  • het uitvoeren van opdrachten toegewezen door de zorgverstrekkers
  • tijdsplanning, veiligheids-, gezondheids-, kwaliteits- en milieuvoorschriften en procedures
Doet beroep op
  • de leidinggevende voor de opdracht, gegevens en bijkomende instructies en voor de uit te voeren taken
  • de leidinggevende voor gevaarlijke situaties
  • de leidinggevende voor het melden van problemen
  • de leidinggevende, zorgvrager, omgeving van de zorgvrager, collega’s, …voor samenwerking

Verantwoordelijkheid

  • Handelt professioneel
  • Informeert de zorgvrager over en biedt ondersteuning tijdens activiteiten
  • Onderhoudt de gemeenschappelijke delen en kamers hygiënisch
  • Ondersteunt de zorgvrager bij verplaatsingen
  • Ontwikkelt de eigen deskundigheid
  • Plant en organiseert de opgedragen taken
  • Verzorgt het wasgoed
  • Voert de ondersteunende, logistieke en huishoudelijke taken uit volgens de kwaliteitsnormen*
  • Voert eenvoudige administratieve taken uit
  • Volgt de productvoorraad op en geeft bestellingen door
  • Werkt samen met andere (zorg)actoren
  • Zorgt voor het maaltijdgebeuren van zorgvragers

Attesten en voorwaarden

Wettelijke attesten en voorwaarden

Er zijn geen wettelijke attesten of voorwaarden vereist.