Vliegtuigtechnieker Cat B1
BK-0461-1
Dit is de actuele versie van de beroepskwalificatie.
Globaal
Titel
Vliegtuigtechnieker Cat B1
Definitie
De vliegtuigtechnieker Cat B1 voert preventieve en correctieve onderhoudsacties met diagnose uit aan motoren, structuren, mechanische en elektrische systemen van vliegtuigen, voert eenvoudige werkzaamheden zonder diagnose uit aan avionicasystemen
teneinde de functionaliteit/luchtwaardigheid (prestaties, betrouwbaarheid, beschikbaarheid, veiligheid,…) van de onderhouden onderdelen van een vliegtuig te behouden.
Afbakening
Onderhoudstaken zijn afgebakend in de geldende regelgeving.
Niveau (VKS en EQF)
4
Jaar van erkenning
versie 1, 2020
Competenties
Opsomming competenties
- Competentie 1:
Werkt in teamverband
- Wisselt informatie uit met collega’s waaronder magazijniers, piloten en vliegtuigtechniekers
- Volgt aanwijzingen van collega’s en verantwoordelijken
- Vult werkdocumenten in
- Rapporteert aan en overlegt met leidinggevenden
- met inbegrip van kennis:
- basiskennis van Basiskennis luchtvaart terminologie (ATA chapters, Taxonomie, ..)
- basiskennis van Basiskennis van communicatietechnieken
- kennis van Kennis van het technisch Engels: raadplegen van technische documentatie, vakterminologie, communicatie met de crew
- Competentie 2:
Werkt met oog voor veiligheid, milieu, kwaliteit en welzijn
- Houdt zich aan de regels over veiligheid, gezondheid en milieu (EASA Part 66 en Part 145)
- Gaat zuinig om met materialen, gereedschappen, tijd en vermijdt verspilling
- Houdt zich aan de regels voor traceerbaarheid van producten, materialen en gereedschappen
- Werkt correct met hef- en hijswerktuigen volgens voorschriften
- Sorteert afval en voert het af volgens de richtlijnen
- Gebruikt persoonlijke en collectieve beschermingsmiddelen (PBM’s en CBM’s) volgens de specifieke voorschriften
- Neemt gepaste maatregelen volgens de veiligheidsvoorschriften bij ongevallen
- Gebruikt gevaarlijke stoffen
- Beoordeelt risico's met het oog op het nemen van de nodige maatregelen
- met inbegrip van kennis:
- basiskennis van Basiskennis van de geldende regelgeving (EASA Part 66, 145 , 147, M)
- basiskennis van Basiskennis van elektrische veiligheidsnormen
- basiskennis van Basiskennis van gevaarlijke stoffen
- basiskennis van Basiskennis van hef- en hijswerktuigen
- basiskennis van Basiskennis van interne procedures inzake veiligheid, milieu en risicobeoordeling, machinerichtlijn, EMC-richtlijn
- basiskennis van Basiskennis van kwaliteitsnormen
- basiskennis van Basiskennis van voorraadbeheer
- kennis van Kennis van veiligheidsregels
- Competentie 3:
Gebruikt machines en gereedschappen
- Controleert de staat van machines en gereedschappen voor gebruik (kalibratiedatum tooling en ground support equipment-GSE, …)
- Reinigt de machines en gereedschappen na gebruik
- Controleert de machines en gereedschappen op zichtbare gebreken en degelijkheid na gebruik
- Signaleert defecten of gebreken
- Gebruikt machines en gereedschappen op een veilige en efficiënte manier
- Gebruikt handgereedschap en draagbaar elektrisch gereedschap
- met inbegrip van kennis:
- kennis van Kennis van hulpmiddelen (gereedschappen, vervangingscomponenten, onderhouds- en reinigingsproducten….) voor onderhoud
- Competentie 4:
Raadpleegt vaktechnische informatie in een vreemde taal
- Raadpleegt goedgekeurde handleidingen en lijsten van wisselstukken in het Engels
- Raadpleegt diverse informatiedragers
- met inbegrip van kennis:
- kennis van Kennis van het technisch Engels: raadplegen van technische documentatie, vakterminologie, communicatie met de crew
- grondige kennis van Grondige kennis van de werking van de in de regelgeving afgebakende systemen in vliegtuigen
- Competentie 5:
Voert voorbereidende werkzaamheden uit rekening houdend met situationele elementen (in werking stellen, productwijzigingen, ...) of de onderhoudshistoriek
- Raadpleegt de vraag/opdracht of bekijkt het probleem of storing
- Verzamelt mondelinge en schriftelijke informatie door bevraging van collega's of leidinggevende of door het raadplegen van technische bronnen (handleidingen, schema’s, logboeken, controlelijst, onderhoudsschema’s, AMM, IPC , FIM ,…)
- Schat de omvang en de duur van de interventie in
- Gaat na of alle werkzaamheden conform de technische plannen en afspraken uitgevoerd kunnen worden
- Bepaalt een volgorde van de eigen werkzaamheden in functie van de opdracht
- Verzamelt gereedschappen en materialen
- Houdt zich strikt aan het onderhoudsplan, de onderhoudsrichtlijnen, en -procedures
- Stelt de onderdelen van het vliegtuig of het systeem in veiligheid
- Beveiligt het systeem tegen ongecontroleerd herinschakelen
- met inbegrip van kennis:
- basiskennis van Basiskennis van voorraadbeheer
- kennis van Kennis van systeem- en bedrijfsspecifieke onderhoudsprocedures en -instructies
- Competentie 6:
Rapporteert de uitgevoerde werkzaamheden volgens de procedures
- Gebruikt onderhoudsspecifieke beheerssoftware
- Houdt gegevens bij over het verloop van de werkzaamheden
- Houdt gegevens bij over de vaststellingen tijdens het onderhoud (de aard van de storing, afwijking, het tijdstip, de oplossing,…)
- Houdt gegevens bij over het gebruik van materiaal
- Registreert de eigen uitgevoerde onderhoudswerkzaamheden op de takenkaart
- Rapporteert aan zijn leidinggevende en/of de betrokken dienst
- Gebruikt kantoorsoftware (tekstverwerking, rekenblad,...)
- Geeft aan de bevoegden de onvolkomenheden in de werkinstructies en -procedures door
- met inbegrip van kennis:
- basiskennis van Basiskennis van kantoorsoftware
- kennis van Kennis van algemene en bedrijfsspecifieke opvolgsystemen
- kennis van Kennis van systeem- en bedrijfsspecifieke onderhoudsprocedures en -instructies
- Competentie 7:
Controleert de werking van het materiaal, de instrumentengegevens (druk, debiet, temperatuur, ...) en de kritieke slijtagepunten, smeringspunten, ...
- Gebruikt zintuigen om afwijkingen in de werking en de staat van het systeem op te sporen
- Gebruikt meetinstrumenten om slijtage of afwijkingen te detecteren
- Beoordeelt de slijtage of afwijking van de onderdelen aan de hand van vliegtuig onderhoudsdocumentatie (AMM)
- Beoordeelt de vaststellingen
- Legt het oorzakelijk verband vast met het uitvallen van het systeem
- Rapporteert de vaststellingen van de schade of afwijking
- met inbegrip van kennis:
- kennis van Kennis van de werking van de machines of installaties die gebruikt worden in het bedrijf of de sector
- kennis van Kennis van diagnosetechnieken (incl. het oorzakelijk verband bepalen)
- kennis van Kennis van meetgereedschappen voor elektrisch en mechanisch onderhoud
- kennis van Kennis van meettechniek in het kader van onderhoudswerkzaamheden
- kennis van Kennis van visuele en auditieve kenmerken van slijtage en defecten
- grondige kennis van Grondige kennis van de werking van de in de regelgeving afgebakende systemen in vliegtuigen
- Competentie 8:
Onderhoudt mechanische en elektromechanische systemen van het vliegtuig preventief aan de hand van een takenkaart
- Houdt zich aan het preventief onderhoudsplan en -richtlijnen voor routine-onderhoud
- Voert preventieve onderhoudsacties uit zoals reinigen, smeren, onderdelen vervangen en vloeistofreservoirs bijvullen, …
- Merkt de nood aan correctief onderhoud op
- met inbegrip van kennis:
- kennis van Kennis van systeem- en bedrijfsspecifieke onderhoudsprocedures en -instructies
- grondige kennis van Grondige kennis van de werking van de in de regelgeving afgebakende systemen in vliegtuigen
- Competentie 9:
Lokaliseert en diagnosticeert een defect of storing
- Controleert de onderdelen van het vliegtuig visueel en auditief om de staat te beoordelen
- Bepaalt het functioneel onderdeel waar de fout zich mogelijks bevindt
- Selecteert meet- en aanduidingsapparatuur
- Gebruikt meetinstrumenten (multimeter, schuifmaat, ampèretang, aardingstester, temperatuurmeter, drukmeter, momentsleutel,...)
- Gebruikt software om defecten op te sporen
- Beoordeelt de meetwaarden van meet-en analysetoestellen
- Beoordeelt de foutcodes op displays van deelsystemen
- Sluit mogelijke oorzaken van fouten één voor één uit
- Lokaliseert de storing
- met inbegrip van kennis:
- kennis van Kennis van diagnosetechnieken (incl. het oorzakelijk verband bepalen)
- kennis van Kennis van meetgereedschappen voor elektrisch en mechanisch onderhoud
- kennis van Kennis van meettechniek in het kader van onderhoudswerkzaamheden
- kennis van Kennis van visuele en auditieve kenmerken van slijtage en defecten
- grondige kennis van Grondige kennis van de werking van de in de regelgeving afgebakende systemen in vliegtuigen
- Competentie 10:
Vervangt, herstelt en test de defecte mechanische, pneumatische, hydraulische en beperkte elektrische onderdelen van een vliegtuig en stelt ze af, op basis van de goedgekeurde procedures
- Beoordeelt de schade en herstelt of vervangt indien nodig mechanische, pneumatische, hydraulische of beperkt elektrische onderdelen
- Reinigt componenten en onderdelen
- Selecteert eventueel vervangonderdelen volgens de procedures op basis van databanken en stuklijsten van constructeurs
- Demonteert, monteert en sluit mechanische, pneumatische hydraulische en elektrische onderdelen aan
- Monteert onderdelen door toepassing van verbindingstechnieken
- Lijnt de onderdelen uit
- Borgt de verbinding volgens voorschriften
- Regelt onderdelen en stelt parameters van de systemen bij
- Test het systeem en proefdraait het systeem in overleg met de collega’s binnen MRO
- Controleert de herstelling of vervanging
- met inbegrip van kennis:
- basiskennis van Basiskennis van automatisering: schema’s lezen en begrijpen, componenten kennen
- basiskennis van Basiskennis van elektrische veiligheidsnormen
- kennis van Kennis van borgingstechnieken
- kennis van Kennis van elektriciteit: installaties, onderdelen en componenten
- kennis van Kennis van hersteltechnieken (mechanisch, elektrisch, pneumatisch, hydraulisch)
- kennis van Kennis van hydraulica: onderdelen en componenten
- kennis van Kennis van machine- en installatiecomponenten (elektrisch, mechanisch, pneumatisch, hydraulisch)
- kennis van Kennis van mechanica: machineonderdelen, constructieleer, materialenleer,…
- kennis van Kennis van mechanisch, elektrisch, pneumatisch en hydraulisch schemalezen
- kennis van Kennis van meetgereedschappen voor elektrisch en mechanisch onderhoud
- kennis van Kennis van montage- en -demontagetechnieken
- kennis van Kennis van pneumatica: onderdelen en componenten
- kennis van Kennis van verbindingstechnieken
- Competentie 11:
Voert voorgeschreven tests uit op de uitgevoerde onderhoudswerkzaamheden vóór vrijgave (luchtwaardigheid) van de onderhouden elementen van het vliegtuig volgens de procedures
- Controleert de werking van de systemen of van de onderdelen na herstelling of vervanging
- Zorgt ervoor dat het eigen werk voor voorgeschreven veiligheidskritische taken gecontroleerd wordt door een gecertificeerde collega (vierogenprincipe)
- Stelt het onderhouden systeem in werking
- Regelt componenten af
- Gebruikt meet- en analyse apparaten
- Vergelijkt gemeten waarden met richtwaarden
- Geeft het systeem terug vrij volgens gegeven procedures voor de uitgevoerde werkzaamheden
- met inbegrip van kennis:
- kennis van Kennis van de procedures voor vrijgave voor onderdelen van het vliegtuig waarvoor men een bevoegdheid heeft
- kennis van Kennis van meetgereedschappen voor elektrisch en mechanisch onderhoud
- kennis van Kennis van meettechniek in het kader van onderhoudswerkzaamheden
Beschrijving competenties a.d.h.v. de descriptorelementen
Kennis
- Basiskennis van Basiskennis luchtvaart terminologie (ATA chapters, Taxonomie, ..)
- Basiskennis van Basiskennis van automatisering: schema’s lezen en begrijpen, componenten kennen
- Basiskennis van Basiskennis van communicatietechnieken
- Basiskennis van Basiskennis van de geldende regelgeving (EASA Part 66, 145 , 147, M)
- Basiskennis van Basiskennis van elektrische veiligheidsnormen
- Basiskennis van Basiskennis van gevaarlijke stoffen
- Basiskennis van Basiskennis van hef- en hijswerktuigen
- Basiskennis van Basiskennis van interne procedures inzake veiligheid, milieu en risicobeoordeling, machinerichtlijn, EMC-richtlijn
- Basiskennis van Basiskennis van kantoorsoftware
- Basiskennis van Basiskennis van kwaliteitsnormen
- Basiskennis van Basiskennis van voorraadbeheer
- Kennis van Kennis van algemene en bedrijfsspecifieke opvolgsystemen
- Kennis van Kennis van borgingstechnieken
- Kennis van Kennis van de procedures voor vrijgave voor onderdelen van het vliegtuig waarvoor men een bevoegdheid heeft
- Kennis van Kennis van de werking van de machines of installaties die gebruikt worden in het bedrijf of de sector
- Kennis van Kennis van diagnosetechnieken (incl. het oorzakelijk verband bepalen)
- Kennis van Kennis van elektriciteit: installaties, onderdelen en componenten
- Kennis van Kennis van hersteltechnieken (mechanisch, elektrisch, pneumatisch, hydraulisch)
- Kennis van Kennis van het technisch Engels: raadplegen van technische documentatie, vakterminologie, communicatie met de crew
- Kennis van Kennis van hulpmiddelen (gereedschappen, vervangingscomponenten, onderhouds- en reinigingsproducten….) voor onderhoud
- Kennis van Kennis van hydraulica: onderdelen en componenten
- Kennis van Kennis van machine- en installatiecomponenten (elektrisch, mechanisch, pneumatisch, hydraulisch)
- Kennis van Kennis van mechanica: machineonderdelen, constructieleer, materialenleer,…
- Kennis van Kennis van mechanisch, elektrisch, pneumatisch en hydraulisch schemalezen
- Kennis van Kennis van meetgereedschappen voor elektrisch en mechanisch onderhoud
- Kennis van Kennis van meettechniek in het kader van onderhoudswerkzaamheden
- Kennis van Kennis van montage- en -demontagetechnieken
- Kennis van Kennis van pneumatica: onderdelen en componenten
- Kennis van Kennis van systeem- en bedrijfsspecifieke onderhoudsprocedures en -instructies
- Kennis van Kennis van veiligheidsregels
- Kennis van Kennis van verbindingstechnieken
- Kennis van Kennis van visuele en auditieve kenmerken van slijtage en defecten
- Grondige kennis van Grondige kennis van de werking van de in de regelgeving afgebakende systemen in vliegtuigen
Cognitieve vaardigheden
- Beoordeelt de foutcodes op displays van deelsystemen
- Beoordeelt de meetwaarden van meet-en analysetoestellen
- Beoordeelt de vaststellingen
- Bepaalt een volgorde van de eigen werkzaamheden in functie van de opdracht
- Bepaalt het functioneel onderdeel waar de fout zich mogelijks bevindt
- Beveiligt het systeem tegen ongecontroleerd herinschakelen
- Controleert de herstelling of vervanging
- Controleert de machines en gereedschappen op zichtbare gebreken en degelijkheid na gebruik
- Controleert de onderdelen van het vliegtuig visueel en auditief om de staat te beoordelen
- Controleert de staat van machines en gereedschappen voor gebruik (kalibratiedatum tooling en ground support equipment-GSE, …)
- Controleert de werking van de systemen of van de onderdelen na herstelling of vervanging
- Gaat na of alle werkzaamheden conform de technische plannen en afspraken uitgevoerd kunnen worden
- Gaat zuinig om met materialen, gereedschappen, tijd en vermijdt verspilling
- Gebruikt gevaarlijke stoffen
- Gebruikt kantoorsoftware (tekstverwerking, rekenblad,...)
- Gebruikt meet- en analyse apparaten
- Gebruikt meetinstrumenten (multimeter, schuifmaat, ampèretang, aardingstester, temperatuurmeter, drukmeter, momentsleutel,...)
- Gebruikt meetinstrumenten om slijtage of afwijkingen te detecteren
- Gebruikt onderhoudsspecifieke beheerssoftware
- Gebruikt software om defecten op te sporen
- Gebruikt zintuigen om afwijkingen in de werking en de staat van het systeem op te sporen
- Geeft het systeem terug vrij volgens gegeven procedures voor de uitgevoerde werkzaamheden
- Houdt gegevens bij over de vaststellingen tijdens het onderhoud (de aard van de storing, afwijking, het tijdstip, de oplossing,…)
- Houdt gegevens bij over het gebruik van materiaal
- Houdt gegevens bij over het verloop van de werkzaamheden
- Houdt zich aan de regels over veiligheid, gezondheid en milieu (EASA Part 66 en Part 145)
- Houdt zich aan de regels voor traceerbaarheid van producten, materialen en gereedschappen
- Houdt zich aan het preventief onderhoudsplan en -richtlijnen voor routine-onderhoud
- Houdt zich strikt aan het onderhoudsplan, de onderhoudsrichtlijnen, en -procedures
- Legt het oorzakelijk verband vast met het uitvallen van het systeem
- Lijnt de onderdelen uit
- Lokaliseert de storing
- Merkt de nood aan correctief onderhoud op
- Raadpleegt de vraag/opdracht of bekijkt het probleem of storing
- Raadpleegt diverse informatiedragers
- Raadpleegt goedgekeurde handleidingen en lijsten van wisselstukken in het Engels
- Rapporteert aan en overlegt met leidinggevenden
- Rapporteert aan zijn leidinggevende en/of de betrokken dienst
- Regelt componenten af
- Regelt onderdelen en stelt parameters van de systemen bij
- Registreert de eigen uitgevoerde onderhoudswerkzaamheden op de takenkaart
- Schat de omvang en de duur van de interventie in
- Selecteert eventueel vervangonderdelen volgens de procedures op basis van databanken en stuklijsten van constructeurs
- Selecteert meet- en aanduidingsapparatuur
- Sluit mogelijke oorzaken van fouten één voor één uit
- Stelt de onderdelen van het vliegtuig of het systeem in veiligheid
- Stelt het onderhouden systeem in werking
- Test het systeem en proefdraait het systeem in overleg met de collega’s binnen MRO
- Vergelijkt gemeten waarden met richtwaarden
- Verzamelt mondelinge en schriftelijke informatie door bevraging van collega's of leidinggevende of door het raadplegen van technische bronnen (handleidingen, schema’s, logboeken, controlelijst, onderhoudsschema’s, AMM, IPC , FIM ,…)
- Volgt aanwijzingen van collega’s en verantwoordelijken
- Vult werkdocumenten in
- Wisselt informatie uit met collega’s waaronder magazijniers, piloten en vliegtuigtechniekers
Probleemoplossende vaardigheden
- Beoordeelt de schade en herstelt of vervangt indien nodig mechanische, pneumatische, hydraulische of beperkt elektrische onderdelen
- Beoordeelt de slijtage of afwijking van de onderdelen aan de hand van vliegtuig onderhoudsdocumentatie (AMM)
- Beoordeelt risico's met het oog op het nemen van de nodige maatregelen
- Geeft aan de bevoegden de onvolkomenheden in de werkinstructies en -procedures door
- Neemt gepaste maatregelen volgens de veiligheidsvoorschriften bij ongevallen
- Rapporteert de vaststellingen van de schade of afwijking
- Signaleert defecten of gebreken
- Zorgt ervoor dat het eigen werk voor voorgeschreven veiligheidskritische taken gecontroleerd wordt door een gecertificeerde collega (vierogenprincipe)
Motorische vaardigheden
- Borgt de verbinding volgens voorschriften
- Demonteert, monteert en sluit mechanische, pneumatische hydraulische en elektrische onderdelen aan
- Gebruikt handgereedschap en draagbaar elektrisch gereedschap
- Gebruikt machines en gereedschappen op een veilige en efficiënte manier
- Gebruikt persoonlijke en collectieve beschermingsmiddelen (PBM’s en CBM’s) volgens de specifieke voorschriften
- Monteert onderdelen door toepassing van verbindingstechnieken
- Reinigt componenten en onderdelen
- Reinigt de machines en gereedschappen na gebruik
- Sorteert afval en voert het af volgens de richtlijnen
- Verzamelt gereedschappen en materialen
- Voert preventieve onderhoudsacties uit zoals reinigen, smeren, onderdelen vervangen en vloeistofreservoirs bijvullen, …
- Werkt correct met hef- en hijswerktuigen volgens voorschriften
Omgevingscontext
- De Vliegtuigtechnicus Cat B1 kan zelfstandig onderhoudstaken uitvoeren en/of superviseren en is verantwoordelijk voor het correct uitvoeren en vrijgeven van het onderhouden systeem volgens de procedures (luchtwaardigheid van het onderhouden onderdeel).
- De onderhoudscontext evolueert door aanpassingen aan de systemen, veranderingen in de bedrijfsprocessen, technische evoluties, veranderingen in de verhoudingen tussen bedrijfsinterne en uitbestede onderhoudsdiensten,…
- De periodieke onderhoudsactiviteiten die vaak een belangrijk deel vormen van het preventief onderhoud hebben een herhalend patroon met variabele frequenties: sommige acties moeten dagelijks, wekelijks, maandelijks, jaarlijks of na een bepaald aantal bedrijfsuren gebeuren.
- De situatie op de werkplek kan het dragen van lasten, contact met gevaarlijke producten en werken in moeilijke houdingen en omstandigheden impliceren. De blootstelling hangt af van en blijft meestal beperkt tot de duur van een specifieke interventie.
- De vliegtuigsector kent veel reglementeringen, normen, aanbevelingen, codes van goede praktijk en technische voorlichtingsfiches inzake kwaliteit, veiligheid, gezondheid, hygiëne, welzijn, milieu en duurzaamheid. Preventieve onderhoudsacties kunnen gevolgen hebben voor de vliegtuig- en de omgevingsveiligheid.
- De vliegtuigtechnieker Cat. B1 kan in een line of base maintenance omgeving werken. Bij line maintenance gaat het eerder over beperktere herstellingen, bij base maintenance is dit uitgebreider.
- De vliegtuigtechnieker werkt in een sterk gereglementeerde omgeving, bepaald door internationale (EASA Part 145, Part 66, Part 147, Part M) en nationale regelgeving. Alle inspecties en onderhoudswerken staan tot in het kleinste detail beschreven in het onderhoudsschema, het kwaliteitshandboek, taakkaarten en/of boorddocumenten.
- De Vliegtuigtechnieker werkt zelfstandig aan de toegewezen taken binnen de eigen bevoegdheden en tekent af/certifieert de luchtwaardigheid van de eigen werkzaamheden, nl. of deze correct (volgens de procedures) zijn uitgevoerd in line maintenance.
- De werkopdracht, taken en bevoegdheden worden strikt afgebakend in de EASA actuele Part 145, Part 66, Part 147, Part M
- Dit beroep wordt meestal in team uitgeoefend, waarbij het belangrijk is om zich aan te passen aan wijzigingen van planning en omgeving.
- Er heersen in veel gevallen strikte deadlines, wat resultaatgerichtheid, stressbestendigheid, concentratie, flexibiliteit en doorzettingsvermogen vraagt. De Vliegtuigtechnieker Cat B1 moet bij correctieve acties kunnen omgaan met tijdsdruk om de beschikbaarheid van het vliegtuig maximaal te houden.
- Er is binnen een luchtvaartuig vaak een variatie aan gelijkaardige systemen, toestellen en types. Het proces van storingen zoeken bij correctieve onderhoudsacties verloopt echter via een geëigend stappenplan (trouble shooting manual). Onderhoudsacties omvatten soms deelprocedures die heel sterk omschreven verlopen zoals bijvoorbeeld het opvolgen van veiligheidsinstructies, procedures voor vrijgave,…
- Hij/zij blijft bij in de ontwikkelingen binnen de sector, is leergierig en het volgt (verplichte) opleidingen.
- In base maintenance wordt de luchtwaardigheid/vrijgave van de totaliteit van de uitgevoerde taken op het vliegtuig gecertifieerd door een vliegtuigtechnieker Cat C.
Handelingscontext
- De taken die de Vliegtuigtechnieker Cat B1 kan uitvoeren staan beschreven in de regelgeving (EASA Part 145, Part 66, AMC). Hiervan mag de beroepsbeoefenaar niet afwijken.
- De vliegtuigtechnieker Cat B1 blijft bij in de ontwikkeling en binnen de sector, is leergierig en het volgt (verplichte) opleidingen
- De vliegtuigtechnieker Cat B1 gaat omzichtig om met grondstoffen en producten (waaronder gevaarlijke stoffen), rekening houdend met veiligheids- en milieuvoorschriften.
- De vliegtuigtechnieker Cat B1 gaat veelal om met operationele mechanische, elektrische, pneumatische en hydraulische systemen.
- De vliegtuigtechnieker Cat B1 heeft aandacht voor gevaarlijke situaties, respecteert veiligheidssignalisatie, PBM’s en CBM’s .
- De vliegtuigtechnieker Cat B1 heeft aandacht voor ergonomie omdat hij regelmatig lasten moet dragen en in moeilijke posities en op moeilijk bereikbare plaatsen moet werken.
- De vliegtuigtechnieker Cat B1 heeft oog voor kwaliteit en werkt met zorg, precisie en toewijding.
- De vliegtuigtechnieker Cat B1 is in staat om op een contactvaardige, duidelijke en constructieve manier informatie uit te wisselen met collega’s, leidinggevenden en piloten. Hierbij moet de vliegtuigtechnieker Cat B1 steeds assertief en plichtsbewust blijven reageren teneinde binnen de richtlijnen te blijven.
- Het werk is eerder gevarieerd en niet eentonig. Het proces van storingen zoeken bij correctieve onderhoudsacties verloopt via een geëigend stappenplan (trouble shooting manual). Onderhoudsacties omvatten soms deelprocedures die heel sterk omschreven verlopen zoals bijvoorbeeld het opvolgen van veiligheidsinstructies, procedures voor vrijgave,…Creativiteit bij uitvoering van het werk is bijna onbestaande, op het gebruik van de hulpmiddelen bij de onderhoudswerkzaamheden na.
- Onderhoudsacties kunnen gevolgen hebben voor de vliegtuig- en omgevingsveiligheid, productiviteit en kwaliteit van de onderdelen van het vliegtuig. Daarom moet de vliegtuigtechnicus zich nauwgezet aan de voorgeschreven procedures houden. Zijn werk is gebonden aan stappenplannen en protocollen waarvan niet afgeweken mag worden. Het werk wordt steeds uitgevoerd volgens de geldende regelgeving.
Autonomie
Is zelfstandig in
- het aftekenen/certificeren van de luchtwaardigheid van de eigen werkzaamheden
- het bepalen hoe hij/zij tot een oplossing komt en het defect gaat verhelpen
- het bepalen in welke mate hij/zij de werkzaamheden gedetailleerd beschrijft: logboek van onderhoudswerkzaamheden
- het communiceren met leidinggevenden, collega’s en gebruikers.
- het registreren van uit te voeren of uitgevoerde werkzaamheden
- het uitvoeren van preventief en correctief onderhoud volgens de bevoegdheden afgebakend in de regelgeving (EASA Part 145, Part 66, Part 147, Part M)
- het verzamelen van de volgens hem/haar relevante informatie
Is gebonden aan
- de procedures in het kader van Easa Part-145 en Part-66 regelgeving
- de technische voorschriften van de bedrijfsspecifieke onderhoudsprocedures
- het preventief onderhoudsplan en de onderhoudsrichtlijnen
- veiligheids- en milieuvoorschriften
- veiligheidsprocedures bij het uitvoeren van specifieke onderhoudsacties
Doet beroep op
- collega’s en leidinggevende:
- voor ingrijpende en/of tijdrovende interventies aan het vliegtuig en systemen
- voor o.a. safety critical tasks
- voor overleg omtrent de analyse van een complexe interventie
Verantwoordelijkheid
- Controleert de werking van het materiaal, de instrumentengegevens (druk, debiet, temperatuur, ...) en de kritieke slijtagepunten, smeringspunten, ...
- Gebruikt machines en gereedschappen
- Lokaliseert en diagnosticeert een defect of storing
- Onderhoudt mechanische en elektromechanische systemen van het vliegtuig preventief aan de hand van een takenkaart
- Raadpleegt vaktechnische informatie in een vreemde taal
- Rapporteert de uitgevoerde werkzaamheden volgens de procedures
- Vervangt, herstelt en test de defecte mechanische, pneumatische, hydraulische en beperkte elektrische onderdelen van een vliegtuig en stelt ze af, op basis van de goedgekeurde procedures
- Voert voorbereidende werkzaamheden uit rekening houdend met situationele elementen (in werking stellen, productwijzigingen, ...) of de onderhoudshistoriek
- Voert voorgeschreven tests uit op de uitgevoerde onderhoudswerkzaamheden vóór vrijgave (luchtwaardigheid) van de onderhouden elementen van het vliegtuig volgens de procedures
- Werkt in teamverband
- Werkt met oog voor veiligheid, milieu, kwaliteit en welzijn
Attesten en voorwaarden
Wettelijke attesten en voorwaarden
Voor de beroepsuitoefening van ‘Vliegtuigtechnieker Cat B1’ is het beschikken van volgende attesten en/of voldoen aan volgende voorwaarden wettelijk verplicht:
-
Part 66 licentie Cat B1 zoals bepaald in Europese regelgeving (EU) 1321/2014, Annex II (PART 145)