Onthaalmedewerker
BK-0390-2
Dit is de actuele versie van de beroepskwalificatie.
Globaal
Titel
Onthaalmedewerker
Definitie
Het correct ontvangen en informeren van personen rekening houdend met de richtlijnen van de organisatie teneinde de bezoekers klantvriendelijk te onthalen.
Niveau (VKS en EQF)
3
Jaar van erkenning
versie 2, 2020
Competenties
Opsomming competenties
- Competentie 1:
Werkt in teamverband
- Wisselt informatie uit met collega’s en eindverantwoordelijke
- Rapporteert aan de eindverantwoordelijke
- Werkt efficiënt samen met collega’s
- Past zich flexibel aan (verandering van collega’s, verandering van werkschema…)
- Meldt problemen, mondeling of schriftelijk, aan de leidinggevende
- Deelt vakkennis
- Vraagt zelf hulp of advies indien nodig
- Toont respect voor elke collega, functie of taak
- Draagt bij tot een aangename sfeer in het team
- Verplaatst zich in de positie van een collega en reageert gepast (hulp bieden, afstand houden, relativeren…)
- met inbegrip van kennis:
- Kennis van de bedrijfscultuur, procedures en regels in functie van de uitvoering van dit beroep
- Kennis van schriftelijk en mondelinge (verbale en non-verbale) communicatietechnieken
- Kennis van technieken voor conflictvoorkoming en -beheersing
- Competentie 2:
Werkt kostenbewust met oog voor veiligheid, milieu, kwaliteit en welzijn
- Werkt ergonomisch (past hef- en tiltechnieken toe)
- Werkt economisch en vermijdt verspilling
- Werkt conform voorgeschreven procedures en huisregels en vult de nodige documenten in
- Past de veiligheids-, voedselveiligheids- en milieuvoorschriften toe
- Gebruikt persoonlijke en collectieve beschermingsmiddelen
- Past nieuwe technieken toe en leert ze aan
- Verplaatst zich op efficiënte wijze tussen de verschillende werkplekken
- Werkt ordelijk en houdt zich aan de planning
- Werkt zorgvuldig en met oog voor detail
- Organiseert de eigen taken binnen de opgelegde werkvolgorde
- Controleert het eigen werk en voorkomen en dat van de medewerkers
- Past het voorkomen en bedrijfskledij aan conform de taakuitvoering
- Draagt zorg voor materiaal, kledij, goederen…
- Sorteert afval volgens de richtlijnen
- Is zich bewust van de kostprijs van ingrediënten en producten
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis van hygiëne-, veiligheids- en milieuvoorschriften
- Basiskennis van kantoorsoftware
- Kennis van de bedrijfscultuur, procedures en regels in functie van de uitvoering van dit beroep
- Competentie 3:
Handelt integer
- Respecteert de privacy van de bezoeker
- Voert de werkzaamheden uit zonder te storen
- Gaat op ethische wijze om met informatie over de bezoeker
- Respecteert, indien aanwezig, de deontologische code van de werkgever en/of bezoeker
- Bespreekt vragen, problemen of conflicten met de juiste persoon
- met inbegrip van kennis:
- Kennis van de bedrijfscultuur, procedures en regels in functie van de uitvoering van dit beroep
- Kennis van schriftelijk en mondelinge (verbale en non-verbale) communicatietechnieken
- Kennis van typologie van klanten, bezoekers of consumenten
- Competentie 4:
Respecteert de bedrijfs/organisatiecultuur, procedures en regels
- Hanteert de huisstijl
- Respecteert de gangbare organisatieprocedures
- Past zich aan de algemene organisatiecultuur aan
- Stelt zich loyaal op t.a.v. de organisatie
- Werkt milieubewust
- Respecteert de veiligheidsvoorschriften van de organisatie
- met inbegrip van kennis:
- Kennis van de bedrijfscultuur, procedures en regels in functie van de uitvoering van dit beroep
- Kennis van de activiteiten/diensten en het organigram van het bedrijf
- Competentie 5:
Onthaalt en ontvangt bezoekers
- Verwelkomt de bezoeker
- Identificeert de bezoeker
- Registreert de bezoeker
- Overhandigt een toegangsbewijs
- Kondigt de bezoeker aan
- Verzorgt taal, gedrag en houding in contact met de bezoeker
- Gebruikt verbale en non-verbale communicatie om zich verstaanbaar uit te drukken t.o.v. de bezoeker
- Past de communicatie aan de noden en verwachtingen van de verschillende doelgroepen aan
- Stelt zichzelf op als representant van de organisatie
- Bezorgt, indien nodig, een informatie- of promotiepakket en geeft daarbij voldoende uitleg
- Helpt bij praktische problemen of vragen in functie van het ontvangen en onthalen van de bezoekers
- Beantwoordt vragen met een concreet en relevant antwoord
- Consulteert, indien nodig, beschikbare bronnen in functie van doorverwijzen van bezoekers desnoods ook buiten de organisatie
- Helpt de bezoeker bij het invullen van documenten
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis van assertiviteitstechnieken
- Basiskennis van Duits (zelfredzaamheidniveau)
- Kennis van regels voor het onthaal
- Kennis van de bedrijfscultuur, procedures en regels in functie van de uitvoering van dit beroep
- Kennis van de activiteiten/diensten en het organigram van het bedrijf
- Kennis van Frans (de belangrijkste punten kunnen begrijpen uit duidelijke standaardteksten over vertrouwde zaken die regelmatig voorkomen op het werk, gesprekken kunnen voeren in de meest voorkomende situaties op het werk, een eenvoudige tekst kunnen maken over onderwerpen die vertrouwd zijn op het werk, een beknopte beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk)
- Kennis van Engels (de belangrijkste punten kunnen begrijpen uit duidelijke standaardteksten over vertrouwde zaken die regelmatig voorkomen op het werk, gesprekken kunnen voeren in de meest voorkomende situaties op het werk, een eenvoudige tekst kunnen maken over onderwerpen die vertrouwd zijn op het werk, een beknopte beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk)
- Kennis van schriftelijk en mondelinge (verbale en non-verbale) communicatietechnieken
- Kennis van typologie van klanten, bezoekers of consumenten
- Grondige kennis van principes van klantvriendelijkheid
- Competentie 6:
Identificeert de vraag van de bezoeker
- Laat de bezoeker uitpraten
- Analyseert de situatie
- Stelt vragen ter verduidelijking
- Anticipeert op (on)uitgesproken vragen van de bezoeker
- Zorgt voor een passende opvolging
- Verwittigt hulpdiensten bij medische noodgevallen
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis van systemen om de toegang te controleren
- Basiskennis van assertiviteitstechnieken
- Kennis van regels voor het onthaal
- Kennis van de bedrijfscultuur, procedures en regels in functie van de uitvoering van dit beroep
- Kennis van Frans (de belangrijkste punten kunnen begrijpen uit duidelijke standaardteksten over vertrouwde zaken die regelmatig voorkomen op het werk, gesprekken kunnen voeren in de meest voorkomende situaties op het werk, een eenvoudige tekst kunnen maken over onderwerpen die vertrouwd zijn op het werk, een beknopte beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk)
- Kennis van Engels (de belangrijkste punten kunnen begrijpen uit duidelijke standaardteksten over vertrouwde zaken die regelmatig voorkomen op het werk, gesprekken kunnen voeren in de meest voorkomende situaties op het werk, een eenvoudige tekst kunnen maken over onderwerpen die vertrouwd zijn op het werk, een beknopte beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk)
- Kennis van schriftelijk en mondelinge (verbale en non-verbale) communicatietechnieken
- Kennis van typologie van klanten, bezoekers of consumenten
- Grondige kennis van principes van klantvriendelijkheid
- Competentie 7:
Informeert personen en verwijst door of begeleidt naar de gevraagde gesprekspartner, dienst of plaats
- Legt uit hoe men de locatie bereikt
- Voorziet bezoekers van hapjes en drankjes
- Houdt aan- en afwezigheden bij, eventueel de vergaderagenda
- Gaat discreet om met informatie over de bezoeker
- Blijft op de hoogte van de organisatie en haar activiteiten
- Verstrekt basisinformatie over de activiteiten van de organisatie en zoekt, indien nodig, informatie op via beschikbare bronnen
- Informeert bezoekers over de locatie van de vestiaire, sanitair, wachtruimte, drankgelegenheid,…
- Begeleidt eventueel de bezoeker(s)
- Leidt, indien nodig, de bezoekers rond
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis van systemen om de toegang te controleren
- Basiskennis van Duits (zelfredzaamheidniveau)
- Kennis van regels voor het onthaal
- Kennis van de bedrijfscultuur, procedures en regels in functie van de uitvoering van dit beroep
- Kennis van de activiteiten/diensten en het organigram van het bedrijf
- Kennis van Frans (de belangrijkste punten kunnen begrijpen uit duidelijke standaardteksten over vertrouwde zaken die regelmatig voorkomen op het werk, gesprekken kunnen voeren in de meest voorkomende situaties op het werk, een eenvoudige tekst kunnen maken over onderwerpen die vertrouwd zijn op het werk, een beknopte beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk)
- Kennis van Engels (de belangrijkste punten kunnen begrijpen uit duidelijke standaardteksten over vertrouwde zaken die regelmatig voorkomen op het werk, gesprekken kunnen voeren in de meest voorkomende situaties op het werk, een eenvoudige tekst kunnen maken over onderwerpen die vertrouwd zijn op het werk, een beknopte beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk)
- Kennis van serveertechnieken
- Grondige kennis van principes van klantvriendelijkheid
- Competentie 8:
Controleert de toegang en verplaatsingen van personen binnen de organisatie, sites en lokalen
- Communiceert over de huisregels van het bedrijf/de organisatie in functie van de veiligheid en zorgt voor de toepassing ervan
- Controleert een toegangsbewijs
- Hanteert, indien van toepassing, instrumenten voor veiligheid (camera’s, toegangssystemen,…)
- Signaleert ongewenste bezoekers/gasten en afwijkend gedrag van bezoekers/gasten
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis van systemen om de toegang te controleren
- Basiskennis van het toepassen van beveiligingssystemen
- Grondige kennis van principes van klantvriendelijkheid
- Competentie 9:
Organiseert de onthaalruimte
- Zorgt voor de nodige decoraties (combinaties, licht- en kleurgebruik, attributen, muziek,…) in opdracht van de (project)verantwoordelijke
- Benut de mogelijkheden van de ruimte of de etalage
- Verandert, indien nodig, de opstelling van de voorwerpen op regelmatige tijdstippen
- Houdt de voorraad van promotie- en documentatiemateriaal of attenties op peil
- Voorziet folders, brochure(s), posters,… in de onthaalruimte
- Opent en sluit het onthaal en bijhorende ruimtes af volgens de gangbare procedures
- Controleert het onthaal en bijhorende ruimtes bij het afsluiten (licht, alarm en technologie aan- en uitschakelen)
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis van hygiëne-, veiligheids- en milieuvoorschriften
- Basiskennis van decoratietechnieken
- Kennis van de bedrijfscultuur, procedures en regels in functie van de uitvoering van dit beroep
- Competentie 10:
Neemt afscheid van de bezoeker
- Bevraagt de bezoeker spontaan over de mate van tevredenheid en hun eventuele behoeften
- Overhandigt de voorziene attentie(s)
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis van Duits (zelfredzaamheidniveau)
- Kennis van regels voor het onthaal
- Kennis van Frans (de belangrijkste punten kunnen begrijpen uit duidelijke standaardteksten over vertrouwde zaken die regelmatig voorkomen op het werk, gesprekken kunnen voeren in de meest voorkomende situaties op het werk, een eenvoudige tekst kunnen maken over onderwerpen die vertrouwd zijn op het werk, een beknopte beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk)
- Kennis van Engels (de belangrijkste punten kunnen begrijpen uit duidelijke standaardteksten over vertrouwde zaken die regelmatig voorkomen op het werk, gesprekken kunnen voeren in de meest voorkomende situaties op het werk, een eenvoudige tekst kunnen maken over onderwerpen die vertrouwd zijn op het werk, een beknopte beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk)
- Kennis van schriftelijk en mondelinge (verbale en non-verbale) communicatietechnieken
- Grondige kennis van principes van klantvriendelijkheid
- Competentie 11:
Vult opvolgdocumenten in en geeft informatie door
- Gebruikt kantoorsoftware (tekstverwerking, rekenblad,...)
- Houdt een adressenbestand bij
- Controleert en registreert gegevens over aan- en afwezigheid
- Registreert bezoekerscijfers/gegevens
- Handelt, indien van toepassing, betalingen af
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis van kantoorsoftware
- Kennis van de bedrijfscultuur, procedures en regels in functie van de uitvoering van dit beroep
- Kennis van de activiteiten/diensten en het organigram van het bedrijf
- Kennis van schriftelijk en mondelinge (verbale en non-verbale) communicatietechnieken
- Competentie 12:
Ontvangt klachten en geeft ze door
- Begrijpt en informeert de bezoeker in een andere taal
- Luistert actief naar de bezoeker
- Luistert naar problemen, knelpunten, klachten en verwijst deze correct door.
- Geeft de informatie door aan de verantwoordelijke
- Houdt in alle omstandigheden de eigen emoties onder controle
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis van assertiviteitstechnieken
- Basiskennis van Duits (zelfredzaamheidniveau)
- Kennis van de bedrijfscultuur, procedures en regels in functie van de uitvoering van dit beroep
- Kennis van de activiteiten/diensten en het organigram van het bedrijf
- Kennis van Frans (de belangrijkste punten kunnen begrijpen uit duidelijke standaardteksten over vertrouwde zaken die regelmatig voorkomen op het werk, gesprekken kunnen voeren in de meest voorkomende situaties op het werk, een eenvoudige tekst kunnen maken over onderwerpen die vertrouwd zijn op het werk, een beknopte beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk)
- Kennis van Engels (de belangrijkste punten kunnen begrijpen uit duidelijke standaardteksten over vertrouwde zaken die regelmatig voorkomen op het werk, gesprekken kunnen voeren in de meest voorkomende situaties op het werk, een eenvoudige tekst kunnen maken over onderwerpen die vertrouwd zijn op het werk, een beknopte beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk)
- Kennis van schriftelijk en mondelinge (verbale en non-verbale) communicatietechnieken
- Kennis van technieken voor conflictvoorkoming en -beheersing
- Kennis van typologie van klanten, bezoekers of consumenten
- Grondige kennis van principes van klantvriendelijkheid
Beschrijving competenties a.d.h.v. de descriptorelementen
Kennis
- Basiskennis van assertiviteitstechnieken
- Basiskennis van decoratietechnieken
- Basiskennis van Duits (zelfredzaamheidniveau)
- Basiskennis van het toepassen van beveiligingssystemen
- Basiskennis van hygiëne-, veiligheids- en milieuvoorschriften
- Basiskennis van kantoorsoftware
- Basiskennis van systemen om de toegang te controleren
- Kennis van de activiteiten/diensten en het organigram van het bedrijf
- Kennis van de bedrijfscultuur, procedures en regels in functie van de uitvoering van dit beroep
- Kennis van Engels (de belangrijkste punten kunnen begrijpen uit duidelijke standaardteksten over vertrouwde zaken die regelmatig voorkomen op het werk, gesprekken kunnen voeren in de meest voorkomende situaties op het werk, een eenvoudige tekst kunnen maken over onderwerpen die vertrouwd zijn op het werk, een beknopte beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk)
- Kennis van Frans (de belangrijkste punten kunnen begrijpen uit duidelijke standaardteksten over vertrouwde zaken die regelmatig voorkomen op het werk, gesprekken kunnen voeren in de meest voorkomende situaties op het werk, een eenvoudige tekst kunnen maken over onderwerpen die vertrouwd zijn op het werk, een beknopte beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk)
- Kennis van regels voor het onthaal
- Kennis van schriftelijk en mondelinge (verbale en non-verbale) communicatietechnieken
- Kennis van serveertechnieken
- Kennis van technieken voor conflictvoorkoming en -beheersing
- Kennis van typologie van klanten, bezoekers of consumenten
- Grondige kennis van principes van klantvriendelijkheid
Cognitieve vaardigheden
- Analyseert de situatie
- Anticipeert op (on)uitgesproken vragen van de bezoeker
- Beantwoordt vragen met een concreet en relevant antwoord
- Begeleidt eventueel de bezoeker(s)
- Begrijpt en informeert de bezoeker in een andere taal
- Benut de mogelijkheden van de ruimte of de etalage
- Bevraagt de bezoeker spontaan over de mate van tevredenheid en hun eventuele behoeften
- Bezorgt, indien nodig, een informatie- of promotiepakket en geeft daarbij voldoende uitleg
- Blijft op de hoogte van de organisatie en haar activiteiten
- Communiceert over de huisregels van het bedrijf/de organisatie in functie van de veiligheid en zorgt voor de toepassing ervan
- Consulteert, indien nodig, beschikbare bronnen in functie van doorverwijzen van bezoekers desnoods ook buiten de organisatie
- Controleert een toegangsbewijs
- Controleert en registreert gegevens over aan- en afwezigheid
- Controleert het eigen werk en voorkomen en dat van de medewerkers
- Controleert het onthaal en bijhorende ruimtes bij het afsluiten (licht, alarm en technologie aan- en uitschakelen)
- Deelt vakkennis
- Draagt bij tot een aangename sfeer in het team
- Draagt zorg voor materiaal, kledij, goederen…
- Gaat discreet om met informatie over de bezoeker
- Gaat op ethische wijze om met informatie over de bezoeker
- Gebruikt kantoorsoftware (tekstverwerking, rekenblad,...)
- Gebruikt persoonlijke en collectieve beschermingsmiddelen
- Gebruikt verbale en non-verbale communicatie om zich verstaanbaar uit te drukken t.o.v. de bezoeker
- Geeft de informatie door aan de verantwoordelijke
- Handelt, indien van toepassing, betalingen af
- Hanteert de huisstijl
- Hanteert, indien van toepassing, instrumenten voor veiligheid (camera’s, toegangssystemen,…)
- Helpt bij praktische problemen of vragen in functie van het ontvangen en onthalen van de bezoekers
- Helpt de bezoeker bij het invullen van documenten
- Houdt aan- en afwezigheden bij, eventueel de vergaderagenda
- Houdt de voorraad van promotie- en documentatiemateriaal of attenties op peil
- Houdt een adressenbestand bij
- Houdt in alle omstandigheden de eigen emoties onder controle
- Identificeert de bezoeker
- Informeert bezoekers over de locatie van de vestiaire, sanitair, wachtruimte, drankgelegenheid,…
- Is zich bewust van de kostprijs van ingrediënten en producten
- Kondigt de bezoeker aan
- Laat de bezoeker uitpraten
- Legt uit hoe men de locatie bereikt
- Leidt, indien nodig, de bezoekers rond
- Luistert actief naar de bezoeker
- Opent en sluit het onthaal en bijhorende ruimtes af volgens de gangbare procedures
- Organiseert de eigen taken binnen de opgelegde werkvolgorde
- Overhandigt de voorziene attentie(s)
- Past de communicatie aan de noden en verwachtingen van de verschillende doelgroepen aan
- Past de veiligheids-, voedselveiligheids- en milieuvoorschriften toe
- Past het voorkomen en bedrijfskledij aan conform de taakuitvoering
- Past nieuwe technieken toe en leert ze aan
- Past zich aan de algemene organisatiecultuur aan
- Past zich flexibel aan (verandering van collega’s, verandering van werkschema…)
- Rapporteert aan de eindverantwoordelijke
- Registreert bezoekerscijfers/gegevens
- Registreert de bezoeker
- Respecteert de gangbare organisatieprocedures
- Respecteert de privacy van de bezoeker
- Respecteert de veiligheidsvoorschriften van de organisatie
- Respecteert, indien aanwezig, de deontologische code van de werkgever en/of bezoeker
- Signaleert ongewenste bezoekers/gasten en afwijkend gedrag van bezoekers/gasten
- Sorteert afval volgens de richtlijnen
- Stelt vragen ter verduidelijking
- Stelt zich loyaal op t.a.v. de organisatie
- Stelt zichzelf op als representant van de organisatie
- Toont respect voor elke collega, functie of taak
- Verandert, indien nodig, de opstelling van de voorwerpen op regelmatige tijdstippen
- Verplaatst zich in de positie van een collega en reageert gepast (hulp bieden, afstand houden, relativeren…)
- Verplaatst zich op efficiënte wijze tussen de verschillende werkplekken
- Verstrekt basisinformatie over de activiteiten van de organisatie en zoekt, indien nodig, informatie op via beschikbare bronnen
- Verwelkomt de bezoeker
- Verzorgt taal, gedrag en houding in contact met de bezoeker
- Voert de werkzaamheden uit zonder te storen
- Werkt conform voorgeschreven procedures en huisregels en vult de nodige documenten in
- Werkt economisch en vermijdt verspilling
- Werkt efficiënt samen met collega’s
- Werkt ergonomisch (past hef- en tiltechnieken toe)
- Werkt milieubewust
- Werkt ordelijk en houdt zich aan de planning
- Werkt zorgvuldig en met oog voor detail
- Wisselt informatie uit met collega’s en eindverantwoordelijke
- Zorgt voor de nodige decoraties (combinaties, licht- en kleurgebruik, attributen, muziek,…) in opdracht van de (project)verantwoordelijke
- Zorgt voor een passende opvolging
Probleemoplossende vaardigheden
- Bespreekt vragen, problemen of conflicten met de juiste persoon
- Luistert naar problemen, knelpunten, klachten en verwijst deze correct door.
- Meldt problemen, mondeling of schriftelijk, aan de leidinggevende
- Vraagt zelf hulp of advies indien nodig
Motorische vaardigheden
- Overhandigt een toegangsbewijs
- Voorziet bezoekers van hapjes en drankjes
- Voorziet folders, brochure(s), posters,… in de onthaalruimte
Omgevingscontext
- Binnen dit beroep is een goede communicatie zeer belangrijk.
- De bedrijfs-/organisatieprocedures en -cultuur bepalen de werkcontext.
- De beroepsbeoefenaar moet prioriteiten stellen binnen zijn eigen takenpakket.
- De beroepsuitoefening is gebonden aan normen en reglementering inzake veiligheid, gezondheid, hygiëne, welzijn, milieu en vestiging.
- De beroepsuitoefening varieert naargelang de grootte van het bedrijf/de organisatie en volgens de bedrijfs-/organisatieactiviteiten.
- De vaardigheden kunnen onderhevig zijn aan evoluties.
- De werkdruk en -ritme kan variëren naargelang de noden van de bedrijf/organisatie en bezoekers/gasten.
- De werkomgeving is vrij gestructureerd.
- De werkopdrachten verlopen in een onregelmatige context en worden altijd zo optimaal mogelijk gerealiseerd.
- De werktijden variëren van een dagsysteem tot een systeem met onregelmatige werktijden en/of tijdens het weekend.
- Het beroep kan alleen of in teamverband uitgeoefend worden.
- Het takenpakket is vrij gevarieerd en procedures zijn meestal gekend.
Handelingscontext
- De beroepsbeoefenaar dient tijdens de uitvoering van de opdracht zorgvuldig te werken.
- Efficiënt communiceren met leidinggevende(n), collega’s en bezoekers/gasten.
- Efficiënt, kwaliteitsvol handelen in alle omstandigheden.
- Geeft een positieve uitstraling aan de organisatie naar bezoekers/gasten toe.
- Kan omgaan met plotse veranderingen.
- Sommige handelingen kennen een gestructureerd verloop.
- Stelt zich flexibel, assertief, empathisch en discreet op
- Voortdurend aandacht hebben voor de noden van bezoekers/gasten. Binnen dit beroep is klantvriendelijk handelen uitermate belangrijk.
- Werkt vaak in een stressvolle omgeving en kan verscheidene taken tegelijk uitvoeren.
- Zorgvuldig, economisch en ecologisch handelen.
Autonomie
Is zelfstandig in
- het aanpassen van de communicatie aan de noden en verwachtingen van de bezoekers/gasten
- het bepalen van de volgorde van de uitvoering van de eigen opdrachten
- het doorgeven van relevante informatie aan collega’s en bezoekers/gasten/leveranciers
- het nauwkeurig uitvoeren van de opdracht
- het onthalen en al dan niet doorverwijzen van bezoekers/gasten
Is gebonden aan
- de bedrijfscultuur en de regels van klantvriendelijkheid
- de geldende regels en procedures van de organisatie
- de noden en verwachtingen van de bezoekers/gasten
- de veiligheids-, hygiëne-, gezondheids- en milieureglementering
Doet beroep op
- de leidinggevende/de verantwoordelijke bij onduidelijkheden, problemen of klachten van bezoekers
- de verantwoordelijke in geval defecten van materieel
- het team/collega’s bij gebrek aan informatie en bijkomende diensten voor bezoekers
- veiligheids- en bewakingsdiensten (indien vereist)
Verantwoordelijkheid
- Controleert de toegang en verplaatsingen van personen binnen de organisatie, sites en lokalen
- Identificeert de vraag van de bezoeker
- Informeert personen en verwijst door of begeleidt naar de gevraagde gesprekspartner, dienst of plaats
- Neemt afscheid van de bezoeker
- Onthaalt en ontvangt bezoekers
- Ontvangt klachten en geeft ze door
- Organiseert de onthaalruimte
- Respecteert de bedrijfs/organisatiecultuur, procedures en regels
- Vult opvolgdocumenten in en geeft informatie door
- Werkt in teamverband
- Werkt kostenbewust met oog voor veiligheid, milieu, kwaliteit en welzijn
Attesten en voorwaarden
Wettelijke attesten en voorwaarden
Er zijn geen wettelijke attesten of voorwaarden vereist.