Skip to Main Content
 

Beroepskwalificatie

Animator

 
BK-0309-2
 Dit is de actuele versie van de beroepskwalificatie.

Globaal

Titel

Animator

Deze benaming komt voor in de Competent fiche "G120301 Animatie kinderen en jongeren"

Definitie

Organiseert en voert recreatieve activiteiten (sport, spel, natuur, muziek,…) uit voor jongeren, volwassenen (of voor verschillende doelgroepen) volgens het specifieke karakter van de organisatie (vakantiecentrum, vrijetijdscentrum, ...) teneinde een gepast ontspanningsprogramma aan te bieden.

Niveau (VKS en EQF)

4

Jaar van erkenning

versie 2, 2020

Competenties

Opsomming competenties

  • Competentie 1:
    Past de ongevalsprocedure van de organisatie toe
    • Reageert efficiënt wanneer een deelnemer letsel oploopt of onwel wordt
    • Maakt contact met de deelnemer (indien mogelijk)
    • Grijpt in conform de voorgeschreven procedure (alarmeert de
    • veiligheidsverantwoordelijke en eventueel externe hulpdiensten volgens de ernst en toestand van de deelnemer, ...)
    • Zorgt voor de veiligheid van het slachtoffer en de overige deelnemers
    • Wint informatie in over mogelijke klachten/symptomen
    • Gebruikt EHBO-materiaal aangepast aan de situatie
    • Brengt de leidinggevende op de hoogte van het ongeval
    • Voert de evacuatie uit conform de procedure van de organisatie
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van EHBO
    • Kennis van communicatietechnieken en -vaardigheden
    • Kennis van veiligheidsrichtlijnen
    • Kennis van het evacuatieplan en de voorgeschreven ongevalsprocedure van de organisatie
  • Competentie 2:
    Begeleidt de deelnemers en communiceert professioneel
    • Gaat op empathische wijze om met de deelnemers waarbij de nodige afstand bewaard wordt om een professionele relatie te behouden
    • Maakt afspraken met de deelnemers aangaande de uitvoering van de activiteiten
    • Past het taalgebruik aan in functie van de deelnemers, zowel naar inhoud als naar vorm
    • Geeft advies en informatie aan de deelnemers
    • Ondersteunt en begeleidt de deelnemers bij moeilijke activiteiten
    • Gaat adequaat om met agressie en/of grensoverschrijdend gedrag vanwege de deelnemers
    • Laat deelnemers een evaluatieformulier invullen
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van (kinder)psychologie
    • Kennis van communicatietechnieken en -vaardigheden
    • Kennis van pedagogische technieken
    • Kennis van inzicht in de wensen van verschillende doelgroepen
    • Kennis van Engels, Frans en Duits: standaardteksten over commerciële thema’s begrijpen, functionele gesprekken over commerciële/toeristische/recreatieve thema’s kunnen voeren, een functionele tekst over commerciële thema’s kunnen opstellen, een beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk
    • Kennis van typologie van klanten of consumenten
    • Kennis van de culturele eigenheid van verschillende doelgroepen
    • Kennis van de kwaliteitseisen en de richtlijnen van de organisatie
  • Competentie 3:
    Handelt volgens de professionele gedragscodes
    • Communiceert empathisch met alle betrokken actoren
    • Respecteert de zakelijke omgangsvormen
    • Past het taalgebruik en de boodschap aan de deelnemers aan
    • Verzorgt de persoonlijke hygiëne en zorgt voor een verzorgd voorkomen en aangepaste kledij conform de taakuitvoering en het intern reglement
    • Gaat vertrouwelijk om met informatie
    • Creëert een veilige en aangename omgeving voor de deelnemers
    • Heeft oog voor randvoorwaarden (keuze van locatie, toegankelijkheid personen met een handicap, …)
    • Houdt toezicht op het naleven van het intern reglement
    • Houdt toezicht op zorgvuldige omgang met materiaal
    • Geeft zelf het goede voorbeeld
    • Werkt met aandacht voor milieu en duurzaamheid
    • Werkt met aandacht voor ergonomie
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van (kinder)psychologie
    • Basiskennis van GDPR
    • Basiskennis van duurzaamheid en ecologie
    • Kennis van communicatietechnieken en -vaardigheden
    • Kennis van rechten van het kind en bescherming van minderjarigen
    • Kennis van ergonomie
    • Kennis van persoonlijke hygiëne, verzorgd voorkomen en aangepaste kledij
    • Kennis van de kwaliteitseisen en de richtlijnen van de organisatie
  • Competentie 4:
    Ontwikkelt de eigen deskundigheid
    • Volgt bijscholingen, bezoekt beurzen, salons, ...
    • Raadpleegt informatiebronnen
    • Evalueert het eigen beroepsmatig handelen door middel van toetsing en reflectie en op basis van feedback van een verantwoordelijke, teamleden of deelnemers
    • Neemt elementen ((nieuwe) materialen, aangepaste methodes, contacten met deskundigen,…) op die de kwaliteit van de dienstverlening/activiteiten verbeteren
    • Volgt de evoluties in het vakgebied op
    • Werkt volgens de best practices bij het uitvoeren van activiteiten
    • Gebruikt de taal die men in het kader van het beroep hanteert op voldoende deskundige wijze zowel mondeling als schriftelijk
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van (kinder)psychologie
    • Kennis van communicatietechnieken en -vaardigheden
    • Kennis van Engels, Frans en Duits: standaardteksten over commerciële thema’s begrijpen, functionele gesprekken over commerciële/toeristische/recreatieve thema’s kunnen voeren, een functionele tekst over commerciële thema’s kunnen opstellen, een beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk
    • Kennis van ICT-toepassingen
  • Competentie 5:
    Organiseert informatiemomenten
    • Bepaalt de inhoud en vorm van de communicatieactie
    • Geeft uiteenzettingen voor groepen
    • Past de communicatiestijl aan de doelgroep aan
    • Neemt deel aan colloquia, ...
    • Voert promotie
    • Maakt gebruik van drukwerk, regionale media, website, …
    • Gebruikt audiovisuele hulpmiddelen en ander didactisch materiaal
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van (kinder)psychologie
    • Basiskennis van audiovisuele apparatuur
    • Kennis van communicatietechnieken en -vaardigheden
    • Kennis van commerciële technieken
    • Kennis van inzicht in de wensen van verschillende doelgroepen
    • Kennis van didactische technieken
    • Kennis van Engels, Frans en Duits: standaardteksten over commerciële thema’s begrijpen, functionele gesprekken over commerciële/toeristische/recreatieve thema’s kunnen voeren, een functionele tekst over commerciële thema’s kunnen opstellen, een beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk
    • Kennis van ICT-toepassingen
    • Kennis van typologie van klanten of consumenten
    • Kennis van de culturele eigenheid van verschillende doelgroepen
  • Competentie 6:
    Maakt en stelt informatieborden en displays van de activiteiten op
    • Gebruikt kantoorsoftware (tekstverwerking, rekenblad, beeldmateriaal...)
    • Selecteert de meest efficiënte informatiedragers
    • Presenteert informatie op een manier die belangstelling wekt
    • Past het taalgebruik en de boodschap aan de doelgroep aan
    • Houdt rekening met de mogelijkheden en beperkingen van het materiaal, de locatie en/of de omgeving
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van grafische opmaak
    • Kennis van communicatietechnieken en -vaardigheden
    • Kennis van inzicht in de wensen van verschillende doelgroepen
    • Kennis van didactische technieken
    • Kennis van Engels, Frans en Duits: standaardteksten over commerciële thema’s begrijpen, functionele gesprekken over commerciële/toeristische/recreatieve thema’s kunnen voeren, een functionele tekst over commerciële thema’s kunnen opstellen, een beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk
    • Kennis van ICT-toepassingen
    • Kennis van typologie van klanten of consumenten
    • Kennis van de culturele eigenheid van verschillende doelgroepen
    • Kennis van de kwaliteitseisen en de richtlijnen van de organisatie
  • Competentie 7:
    Informeert de gasten over de werking van de organisatie en stelt het activiteitenprogramma voor
    • Verstrekt telefonisch, digitaal of ter plaatse actuele informatie
    • Past het taalgebruik en de boodschap aan de deelnemers aan
    • Bezorgt een informatiepakket
    • Geeft advies bij praktische problemen of vragen
    • Motiveert tot deelname aan de activiteiten
    • Activeert de deelnemers tot vraagstelling
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van communicatietechnieken en -vaardigheden
    • Kennis van commerciële technieken
    • Kennis van pedagogische technieken
    • Kennis van Engels, Frans en Duits: standaardteksten over commerciële thema’s begrijpen, functionele gesprekken over commerciële/toeristische/recreatieve thema’s kunnen voeren, een functionele tekst over commerciële thema’s kunnen opstellen, een beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk
    • Kennis van ICT-toepassingen
  • Competentie 8:
    Organiseert ontspanningssessies (sport, spel, natuur, muziek,…) en past deze aan naargelang het verloop van de dag/week
    • Werkt creatieve activiteiten uit
    • Houdt rekening met leeftijd, diversiteit, verwachtingen, beleving, … van de deelnemers
    • Maakt een overzicht van middelen, benodigdheden en interventies om de activiteit te realiseren
    • Stelt een draaiboek of scenario op voor de activiteit(en)
    • Stelt een dag/weekplanning op
    • Biedt gevarieerde activiteiten aan (muziek, beweging, spel, knutselen, ...)
    • Houdt rekening met de mogelijkheden en beperkingen van het materiaal, de locatie en/of de omgeving
    • Vraagt om feedback
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van communicatietechnieken en -vaardigheden
    • Kennis van ontwikkelingstechnieken voor kinderen
    • Kennis van technieken voor lichaamsexpressie
    • Kennis van technieken voor het leiden van een team
    • Kennis van verschillende ontspanningsactiviteiten
    • Kennis van begrip van didactische activiteiten - animatie
    • Kennis van time management
    • Kennis van ICT-toepassingen
  • Competentie 9:
    Werkt voorstellingen met deelnemers uit (inhoud, maken van kostuums, repetities, ...) en treedt op voor publiek
    • Stimuleert de participatie van de deelnemers
    • Verwerkt de inbreng van de deelnemers in het geheel
    • Voorziet de nodige logistieke ondersteuning, eventueel samen met andere teamleden
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van (kinder)psychologie
    • Kennis van communicatietechnieken en -vaardigheden
    • Kennis van technieken voor lichaamsexpressie
    • Kennis van improvisatie
    • Kennis van ICT-toepassingen
  • Competentie 10:
    Maakt de animatieruimte klaar en begeleidt de deelnemers tijdens de sessie
    • Stemt de inrichting van de ruimte af op de leefwereld van de deelnemers en de geplande activiteit
    • Brengt structuur en gezelligheid aan rekening houdend met het thema
    • Controleert ter plekke of alle benodigdheden aanwezig zijn
    • Nodigt de deelnemers uit
    • Geeft uitleg en instructies
    • Demonstreert en leert technieken voor de activiteit aan
    • Speelt mee zonder de activiteit te remmen
    • Betrekt de deelnemers bij de activiteiten
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van communicatietechnieken en -vaardigheden
    • Kennis van pedagogische technieken
    • Kennis van technieken voor lichaamsexpressie
    • Kennis van technieken voor het leiden van een team
    • Kennis van inzicht in de wensen van verschillende doelgroepen
    • Kennis van begrip van didactische activiteiten - animatie
    • Kennis van ICT-toepassingen
    • Kennis van typologie van klanten of consumenten
    • Kennis van de culturele eigenheid van verschillende doelgroepen
    • Kennis van technieken voor handvaardigheid (knippen, schilderen, schroeven,..)
    • Kennis van handgereedschap en de toepassing ervan
    • Kennis van ruimtelijk inzicht in functie van het inrichten van de locatie
  • Competentie 11:
    Houdt toezicht op het verloop van de activiteit en op het naleven van spelregels en omgangsregels
    • Verdeelt de aandacht in een groep over de verschillende deelnemers
    • Geeft extra instructies indien nodig
    • Creëert een sfeer van positieve sociale relaties in de groep
    • Structureert de omgeving en stelt grenzen
    • Ziet toe op de veiligheid
    • Grijpt in bij conflicten
    • Treedt op bij onveilig gebruik van materieel of bij onaangepast sociaal gedrag
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van communicatietechnieken en -vaardigheden
    • Kennis van pedagogische technieken
    • Kennis van technieken voor lichaamsexpressie
    • Kennis van rechten van het kind en bescherming van minderjarigen
    • Kennis van technieken voor het leiden van een team
    • Kennis van begrip van didactische activiteiten - animatie
  • Competentie 12:
    Herkent moeilijkheden of problemen bij de deelnemers, grijpt in en brengt indien nodig de verantwoordelijke op de hoogte
    • Vangt signalen op en interpreteert ze
    • Herkent probleemgedrag bij de deelnemers (cognitief, sociaal-emotioneel, motorisch, taal, ...)
    • Gaat vertrouwelijk om met informatie over de deelnemers
    • Gebruikt EHBO-materiaal aangepast aan de situatie
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van (kinder)psychologie
    • Basiskennis van EHBO
    • Basiskennis van GDPR
    • Kennis van communicatietechnieken en -vaardigheden
  • Competentie 13:
    Ruimt de animatieruimte op, controleert de voorraad van materiaal en uitrusting en geeft de tekorten aan
    • Ziet er op toe dat deelnemers het materiaal in de oorspronkelijke staat achterlaten
    • Stimuleert de deelnemers om te helpen opruimen
    • Reinigt het materiaal met de daarvoor bestemde producten
    • Meldt de nood aan onderhoud of vervanging van materiaal
    • Adviseert bij de aanschaf van materiaal
    • Sorteert afval volgens de richtlijnen
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van communicatietechnieken en -vaardigheden
    • Kennis van onderhoudsproducten en de mogelijke risico’s
    • Kennis van de voorschriften rond afvalbeheer
  • Competentie 14:
    Evalueert het animatieproject en doet of stelt verbeteringen voor
    • Houdt gegevens bij over de uitgaven en inkomsten
    • Analyseert de evaluatieformulieren
    • Maakt conclusies
    • Formuleert verbetervoorstellen
    • Stelt de verbetervoorstellen voor aan de teamleden en de verantwoordelijke
    • Experimenteert met nieuwe concepten en procedures
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van communicatietechnieken en -vaardigheden
    • Kennis van boekhoudkundig en administratief beheer
    • Kennis van verschillende ontspanningsactiviteiten
    • Kennis van ICT-toepassingen
  • Competentie 15:
    Organiseert excursies, onderhandelt over kostprijzen en reserveert locaties, verblijf en vervoer
    • Zoekt informatie op
    • Brengt de benodigde middelen, faciliteiten en personeel in kaart
    • Vergelijkt offertes
    • Bestelt tijdig middelen en materialen
    • Controleert de beschikbaarheid van extern personeel
    • Legt de reserveringen schriftelijk vast
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van personeelsbeheer
    • Kennis van communicatietechnieken en -vaardigheden
    • Kennis van sociale wetgeving
    • Kennis van Engels, Frans en Duits: standaardteksten over commerciële thema’s begrijpen, functionele gesprekken over commerciële/toeristische/recreatieve thema’s kunnen voeren, een functionele tekst over commerciële thema’s kunnen opstellen, een beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk
    • Kennis van ICT-toepassingen
    • Kennis van de kwaliteitseisen en de richtlijnen van de organisatie
  • Competentie 16:
    Voert het materiële en technische beheer van locaties uit (bevoorrading, melden van storingen, werkzaamheden aanvragen, ...)
    • Houdt gegevens bij over het verbruik van materiaal
    • Houdt de voorraad op peil
    • Doet controlerondes
    • Meldt de nood aan onderhoud of vervanging van materiaal
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van boekhoudkundig en administratief beheer
    • Kennis van ICT-toepassingen
  • Competentie 17:
    Bepaalt en volgt het eigen budget op
    • Gebruikt kantoorsoftware (tekstverwerking, rekenblad, ...)
    • Maakt een stand van zaken op
    • Bepaalt waaraan het ontvangen budget wordt besteed
    • Legt verantwoording af voor de uitgaven
    • Neemt maatregelen bij overschrijding van het budget
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van boekhoudkundig en administratief beheer
    • Kennis van ICT-toepassingen

Beschrijving competenties a.d.h.v. de descriptorelementen

Kennis

  • Basiskennis van audiovisuele apparatuur
  • Basiskennis van duurzaamheid en ecologie
  • Basiskennis van EHBO
  • Basiskennis van GDPR
  • Basiskennis van grafische opmaak
  • Basiskennis van (kinder)psychologie
  • Basiskennis van personeelsbeheer
  • Kennis van begrip van didactische activiteiten - animatie
  • Kennis van boekhoudkundig en administratief beheer
  • Kennis van commerciële technieken
  • Kennis van communicatietechnieken en -vaardigheden
  • Kennis van de culturele eigenheid van verschillende doelgroepen
  • Kennis van de kwaliteitseisen en de richtlijnen van de organisatie
  • Kennis van de voorschriften rond afvalbeheer
  • Kennis van didactische technieken
  • Kennis van Engels, Frans en Duits: standaardteksten over commerciële thema’s begrijpen, functionele gesprekken over commerciële/toeristische/recreatieve thema’s kunnen voeren, een functionele tekst over commerciële thema’s kunnen opstellen, een beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk
  • Kennis van ergonomie
  • Kennis van handgereedschap en de toepassing ervan
  • Kennis van het evacuatieplan en de voorgeschreven ongevalsprocedure van de organisatie
  • Kennis van ICT-toepassingen
  • Kennis van improvisatie
  • Kennis van inzicht in de wensen van verschillende doelgroepen
  • Kennis van onderhoudsproducten en de mogelijke risico’s
  • Kennis van ontwikkelingstechnieken voor kinderen
  • Kennis van pedagogische technieken
  • Kennis van persoonlijke hygiëne, verzorgd voorkomen en aangepaste kledij
  • Kennis van rechten van het kind en bescherming van minderjarigen
  • Kennis van ruimtelijk inzicht in functie van het inrichten van de locatie
  • Kennis van sociale wetgeving
  • Kennis van technieken voor handvaardigheid (knippen, schilderen, schroeven,..)
  • Kennis van technieken voor het leiden van een team
  • Kennis van technieken voor lichaamsexpressie
  • Kennis van time management
  • Kennis van typologie van klanten of consumenten
  • Kennis van veiligheidsrichtlijnen
  • Kennis van verschillende ontspanningsactiviteiten

Cognitieve vaardigheden

  • Activeert de deelnemers tot vraagstelling
  • Adviseert bij de aanschaf van materiaal
  • Analyseert de evaluatieformulieren
  • Bepaalt de inhoud en vorm van de communicatieactie
  • Bepaalt waaraan het ontvangen budget wordt besteed
  • Bestelt tijdig middelen en materialen
  • Betrekt de deelnemers bij de activiteiten
  • Bezorgt een informatiepakket
  • Brengt de benodigde middelen, faciliteiten en personeel in kaart
  • Brengt de leidinggevende op de hoogte van het ongeval
  • Brengt structuur en gezelligheid aan rekening houdend met het thema
  • Communiceert empathisch met alle betrokken actoren
  • Controleert de beschikbaarheid van extern personeel
  • Controleert ter plekke of alle benodigdheden aanwezig zijn
  • Creëert een sfeer van positieve sociale relaties in de groep
  • Creëert een veilige en aangename omgeving voor de deelnemers
  • Doet controlerondes
  • Evalueert het eigen beroepsmatig handelen door middel van toetsing en reflectie en op basis van feedback van een verantwoordelijke, teamleden of deelnemers
  • Experimenteert met nieuwe concepten en procedures
  • Gaat op empathische wijze om met de deelnemers waarbij de nodige afstand bewaard wordt om een professionele relatie te behouden
  • Gaat vertrouwelijk om met informatie
  • Gaat vertrouwelijk om met informatie over de deelnemers
  • Gebruikt audiovisuele hulpmiddelen en ander didactisch materiaal
  • Gebruikt de taal die men in het kader van het beroep hanteert op voldoende deskundige wijze zowel mondeling als schriftelijk
  • Gebruikt EHBO-materiaal aangepast aan de situatie
  • Gebruikt EHBO-materiaal aangepast aan de situatie
  • Gebruikt kantoorsoftware (tekstverwerking, rekenblad, ...)
  • Gebruikt kantoorsoftware (tekstverwerking, rekenblad, beeldmateriaal...)
  • Geeft advies bij praktische problemen of vragen
  • Geeft advies en informatie aan de deelnemers
  • Geeft extra instructies indien nodig
  • Geeft uiteenzettingen voor groepen
  • Geeft uitleg en instructies
  • Geeft zelf het goede voorbeeld
  • Heeft oog voor randvoorwaarden (keuze van locatie, toegankelijkheid personen met een handicap, …)
  • Herkent probleemgedrag bij de deelnemers (cognitief, sociaal-emotioneel, motorisch, taal, ...)
  • Houdt de voorraad op peil
  • Houdt gegevens bij over de uitgaven en inkomsten
  • Houdt gegevens bij over het verbruik van materiaal
  • Houdt rekening met leeftijd, diversiteit, verwachtingen, beleving, … van de deelnemers
  • Houdt toezicht op het naleven van het intern reglement
  • Houdt toezicht op zorgvuldige omgang met materiaal
  • Laat deelnemers een evaluatieformulier invullen
  • Legt de reserveringen schriftelijk vast
  • Legt verantwoording af voor de uitgaven
  • Maakt afspraken met de deelnemers aangaande de uitvoering van de activiteiten
  • Maakt contact met de deelnemer (indien mogelijk)
  • Maakt een overzicht van middelen, benodigdheden en interventies om de activiteit te realiseren
  • Maakt een stand van zaken op
  • Maakt gebruik van drukwerk, regionale media, website, …
  • Motiveert tot deelname aan de activiteiten
  • Neemt deel aan colloquia, ...
  • Neemt elementen ((nieuwe) materialen, aangepaste methodes, contacten met deskundigen,…) op die de kwaliteit van de dienstverlening/activiteiten verbeteren
  • Nodigt de deelnemers uit
  • Past de communicatiestijl aan de doelgroep aan
  • Past het taalgebruik aan in functie van de deelnemers, zowel naar inhoud als naar vorm
  • Past het taalgebruik en de boodschap aan de deelnemers aan
  • Past het taalgebruik en de boodschap aan de doelgroep aan
  • Raadpleegt informatiebronnen
  • Respecteert de zakelijke omgangsvormen
  • Selecteert de meest efficiënte informatiedragers
  • Stelt de verbetervoorstellen voor aan de teamleden en de verantwoordelijke
  • Stelt een dag/weekplanning op
  • Stelt een draaiboek of scenario op voor de activiteit(en)
  • Stemt de inrichting van de ruimte af op de leefwereld van de deelnemers en de geplande activiteit
  • Stimuleert de deelnemers om te helpen opruimen
  • Stimuleert de participatie van de deelnemers
  • Structureert de omgeving en stelt grenzen
  • Verdeelt de aandacht in een groep over de verschillende deelnemers
  • Vergelijkt offertes
  • Verstrekt telefonisch, digitaal of ter plaatse actuele informatie
  • Verzorgt de persoonlijke hygiëne en zorgt voor een verzorgd voorkomen en aangepaste kledij conform de taakuitvoering en het intern reglement
  • Voert de evacuatie uit conform de procedure van de organisatie
  • Voert promotie
  • Volgt bijscholingen, bezoekt beurzen, salons, ...
  • Volgt de evoluties in het vakgebied op
  • Vraagt om feedback
  • Werkt creatieve activiteiten uit
  • Werkt met aandacht voor ergonomie
  • Werkt met aandacht voor milieu en duurzaamheid
  • Wint informatie in over mogelijke klachten/symptomen
  • Ziet er op toe dat deelnemers het materiaal in de oorspronkelijke staat achterlaten
  • Ziet toe op de veiligheid
  • Zoekt informatie op

Probleemoplossende vaardigheden

  • Formuleert verbetervoorstellen
  • Gaat adequaat om met agressie en/of grensoverschrijdend gedrag vanwege de deelnemers
  • Grijpt in bij conflicten
  • Grijpt in conform de voorgeschreven procedure (alarmeert de
  • Houdt rekening met de mogelijkheden en beperkingen van het materiaal, de locatie en/of de omgeving
  • Maakt conclusies
  • Meldt de nood aan onderhoud of vervanging van materiaal
  • Neemt maatregelen bij overschrijding van het budget
  • Ondersteunt en begeleidt de deelnemers bij moeilijke activiteiten
  • Reageert efficiënt wanneer een deelnemer letsel oploopt of onwel wordt
  • Treedt op bij onveilig gebruik van materieel of bij onaangepast sociaal gedrag
  • Vangt signalen op en interpreteert ze
  • veiligheidsverantwoordelijke en eventueel externe hulpdiensten volgens de ernst en toestand van de deelnemer, ...)
  • Verwerkt de inbreng van de deelnemers in het geheel
  • Zorgt voor de veiligheid van het slachtoffer en de overige deelnemers

Motorische vaardigheden

  • Biedt gevarieerde activiteiten aan (muziek, beweging, spel, knutselen, ...)
  • Demonstreert en leert technieken voor de activiteit aan
  • Presenteert informatie op een manier die belangstelling wekt
  • Reinigt het materiaal met de daarvoor bestemde producten
  • Sorteert afval volgens de richtlijnen
  • Speelt mee zonder de activiteit te remmen
  • Voorziet de nodige logistieke ondersteuning, eventueel samen met andere teamleden
  • Werkt volgens de best practices bij het uitvoeren van activiteiten

Omgevingscontext

  • Binnen dit beroep is een goede communicatie zeer belangrijk.
  • De activiteiten kunnen onderhevig zijn aan evoluties.
  • De animator beschikt slechts over een beperkte tijd om de opdracht uit te voeren. Dit heeft gevolgen voor de omgang met de groep: hij dient op korte tijd de groep in te schatten en de activiteit binnen het voorziene tijdsbestek te laten verlopen.
  • De animator komt in contact met zeer diverse doelgroepen (jeugd, volwassenen, mensen met een beperking, anderstaligen …).
  • De beroepsuitoefening is gebonden aan normen en reglementering inzake veiligheid, gezondheid, hygiëne, welzijn, milieu en vestiging.
  • De beroepsuitoefening varieert naargelang de grootte van de organisatie en volgens de organisatieactiviteiten en is seizoensgebonden.
  • De organisatieprocedures en -cultuur bepalen de werkcontext.
  • De taak kan onderhevig zijn aan seizoens-pieken (schoolvakanties, zomerperiodes,…).
  • De taak kan worden uitgeoefend tijdens het weekend, op feestdagen en met flexibele werkuren.
  • De uitoefening van dit beroep vergt een organisatievermogen om ervoor te zorgen dat de activiteiten vlot verlopen.
  • De werkdruk en -ritme kan variëren naargelang de noden van de organisatie en de deelnemers.
  • De werkomgeving is weinig gestructureerd.
  • De werkopdrachten worden zo optimaal mogelijk gerealiseerd.
  • Dit beroep wordt uitgeoefend in een recreatieve omgeving, het kan ook uitgeoefend worden in het buitenland.
  • Het beroep kan alleen of in teamverband uitgeoefend worden.
  • Het takenpakket is gevarieerd.

Handelingscontext

  • De beroepsbeoefenaar communiceert efficiënt met (de) verantwoordelijke(n), teamleden, deelnemers en externe diensten.
  • De beroepsbeoefenaar controleert en gaat zorgvuldig om met het materieel.
  • De beroepsbeoefenaar dient in te spelen op onverwachte veranderingen in de context.
  • De beroepsbeoefenaar dient tijdens de uitvoering van de opdracht zorgvuldig, vertrouwelijk en zelfstandig te werken.
  • De beroepsbeoefenaar geeft een positieve uitstraling naar de deelnemers toe.
  • De beroepsbeoefenaar handelt efficiënt, kwaliteitsvol, ethisch en integer in alle omstandigheden.
  • De beroepsbeoefenaar handelt zorgvuldig, economisch en ecologisch.
  • De beroepsbeoefenaar heeft voortdurend aandacht voor de noden van deelnemers.
  • De beroepsbeoefenaar is sociaal vaardig.
  • De beroepsbeoefenaar is verantwoordelijk voor de deelnemers en het materieel.
  • De beroepsbeoefenaar kan omgaan met plotse veranderingen.
  • De beroepsbeoefenaar moet bijblijven met de ontwikkelingen binnen de sector, dit vergt leergierigheid en het volgen van opleidingen.
  • De beroepsbeoefenaar moet didactische vaardig en creatief zijn.
  • De beroepsbeoefenaar moet steeds de veiligheids- en kwaliteitsvoorschriften respecteren.
  • De beroepsbeoefenaar past de boodschap aan aan zijn publiek.
  • De beroepsbeoefenaar reageert snel en gepast op mogelijke onregelmatigheden (klanten met angst, ongeval, …).
  • De beroepsbeoefenaar stelt zich flexibel, assertief, empathisch en discreet op.
  • De beroepsbeoefenaar waarborgt de optimale zorg voor de deelnemers en deelnemerstevredenheid.
  • De beroepsbeoefenaar werkt vaak in een stressvolle omgeving en kan verscheidene taken tegelijk uitvoeren.
  • Dit beroep vereist een constante aandacht tijdens de uitvoeren van de activiteiten.

Autonomie

Is zelfstandig in
  • de begeleiding van de deelnemers of groep
  • het aanpassen van de communicatie aan de noden en verwachtingen van de deelnemers
  • het adviseren en informeren van deelnemers
  • het beantwoorden van vragen
  • het bepalen van de volgorde van de uitvoering van de opdrachten
  • het bepalen van de wijze waarop de opdracht wordt uitgevoerd
  • het bieden van informatie en uitleggen van de recreatieve werking aan de deelnemers
  • het doelgroepgericht werken
  • het doorgeven van klachten aan de verantwoordelijke
  • het doorgeven van relevante informatie aan teamleden, deelnemers en externe diensten
  • het melden van problemen aan de verantwoordelijke indien deze niet zelf op te lossen zijn.
  • het onthalen van deelnemers
  • het ontwikkelen van een activiteit voor individuen en/of groepen
  • het oplossen van conflicten
  • het oplossingsgericht werken
  • het opvolgen en informeren van deelnemers
  • het permanent ontwikkelen van de eigen deskundigheid
  • het permanent opvolgen van nieuwe ontwikkelingen en regelgeving
  • het uitleg geven over de uitvoering van de activiteit aan de groepsleden
  • het uitvoeren van commerciële/recreatieve handelingen
  • het verzamelen en actualiseren van relevante informatie
  • het voeren van efficiënt communicatie met verantwoordelijke(n), teamleden, deelnemers en externe diensten
  • het voorbereiden, plannen, opstellen en nauwkeurig uitvoeren en evalueren van de opdracht
  • het zelf oplossen van problemen en onregelmatigheden
Is gebonden aan
  • afspraken met teamleden en partners
  • de bedrijfscultuur, het commercieel/recreatief/toeristisch beleid van de organisatie
  • de beschikbaarheid en de mogelijkheden van deelnemers en locatie(s)
  • de geldende regels en bepaalde procedures van de organisatie
  • de geldende wetgeving
  • de wensen van de deelnemers/groep, de richtlijnen van de opdrachtgever
  • een deontologische code
  • instructies van de verantwoordelijke
  • opgelegde timing of noodzakelijk tijdstip voor de uitvoering van de activiteiten
Doet beroep op
  • de juridisch verantwoordelijke bij een ongeval
  • de teamleden voor het inwinnen van informatie om taken af te kunnen werken
  • de verantwoordelijke indien problemen niet zelf op te lossen zijn
  • de verantwoordelijke voor het inwinnen van informatie over de aanpak van bepaalde activiteiten commercieel/recreatief/toeristisch beleid

Verantwoordelijkheid

  • Begeleidt de deelnemers en communiceert professioneel
  • Bepaalt en volgt het eigen budget op
  • Evalueert het animatieproject en doet of stelt verbeteringen voor
  • Handelt volgens de professionele gedragscodes
  • Herkent moeilijkheden of problemen bij de deelnemers, grijpt in en brengt indien nodig de verantwoordelijke op de hoogte
  • Houdt toezicht op het verloop van de activiteit en op het naleven van spelregels en omgangsregels
  • Informeert de gasten over de werking van de organisatie en stelt het activiteitenprogramma voor
  • Maakt de animatieruimte klaar en begeleidt de deelnemers tijdens de sessie
  • Maakt en stelt informatieborden en displays van de activiteiten op
  • Ontwikkelt de eigen deskundigheid
  • Organiseert excursies, onderhandelt over kostprijzen en reserveert locaties, verblijf en vervoer
  • Organiseert informatiemomenten
  • Organiseert ontspanningssessies (sport, spel, natuur, muziek,…) en past deze aan naargelang het verloop van de dag/week
  • Past de ongevalsprocedure van de organisatie toe
  • Ruimt de animatieruimte op, controleert de voorraad van materiaal en uitrusting en geeft de tekorten aan
  • Voert het materiële en technische beheer van locaties uit (bevoorrading, melden van storingen, werkzaamheden aanvragen, ...)
  • Werkt voorstellingen met deelnemers uit (inhoud, maken van kostuums, repetities, ...) en treedt op voor publiek

Attesten en voorwaarden

Wettelijke attesten en voorwaarden

Er zijn geen wettelijke attesten of voorwaarden vereist.