Skip to Main Content
 

Beroepskwalificatie

Gids

 
BK-0047-3
 Dit is de actuele versie van de beroepskwalificatie.

Globaal

Titel

Gids

Definitie

De gids begeleidt en informeert personen, op een toegankelijke, interactieve, inspirerende en onderhoudende manier, in een vooraf afgesproken taal, tijdens specifieke bezoeken aan locaties teneinde de bezoeker de geografische, historische, culturele en natuurlijke aspecten ervan te laten ontdekken, begrijpen en beleven.

Niveau (VKS en EQF)

4

Jaar van erkenning

versie 3, 2020

Competenties

Opsomming competenties

Voorbereiden van de opdracht
  • Competentie 1:
    Adviseert en informeert de opdrachtgever/klant over de organisatie van de rondleiding/begeleidingsprestatie
    • Verstrekt telefonisch, via e-mail of ter plaatse actuele informatie
    • Bezorgt een informatiepakket en geeft daarbij voldoende uitleg
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van commerciële technieken
    • Kennis van één of meer vreemde talen: De gids kan vloeiend en spontaan reageren zodat een normale uitwisseling mogelijk is zonder dat dit voor een van de partijen inspanning met zich meebrengt. Hij kan een standpunt over een actuele kwestie uiteenzetten en daarbij ingaan op de voor- en nadelen van diverse opties.
    • Kennis van moderne communicatiemiddelen
    • Kennis van communicatietechnieken
  • Competentie 2:
    Verzamelt informatie over de duur, het aantal bezoekers/reizigers, de aard van de groep en de bijzonderheden van de rondleiding/begeleidingsprestatie
    • Vraagt informatie op bij de opdrachtgever/klant
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van één of meer vreemde talen: De gids kan vloeiend en spontaan reageren zodat een normale uitwisseling mogelijk is zonder dat dit voor een van de partijen inspanning met zich meebrengt. Hij kan een standpunt over een actuele kwestie uiteenzetten en daarbij ingaan op de voor- en nadelen van diverse opties.
    • Kennis van communicatietechnieken
  • Competentie 3:
    Werkt het programma organisatorisch en inhoudelijk uit
    • Selecteert informatie op basis van het doel van de rondleiding/begeleidingsprestatie en de karakteristieken van de doelgroep
    • Kiest de juiste media om zijn verhaal kracht bij te zetten
    • Stelt een realistische tijdsplanning op
    • Kiest de meest geschikte werkvorm en didactisch materiaal om interactiviteit te stimuleren
    • Plaatst de informatie in een ruimer kader
    • Structureert de informatie in een helder en coherent verhaal
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van typologie van het cliënteel
    • Kennis van methodieken voor bronnenstudie
    • Kennis van kunst- en cultuurbeschouwing
    • Kennis van algemene en politieke geschiedenis
    • Kennis van natuur- en landschapslezen
    • Kennis van veiligheidsregels voor goederen en personen
    • Grondige kennis van grondige inhoudelijke kennis van het eigen expertisedomein
Administratie
  • Competentie 4:
    Neemt de administratieve formaliteiten bij de begeleiding van een groep (bevestiging van verblijven, betaling van onkosten,…) op zich
    • Verzamelt persoonlijke gegevens van bezoekers /reizigers conform de privacywetgeving
    • Houdt gegevens van bezoekers/reizigers, planningen, onkosten,… bij
    • Gebruikt kantoorsoftware
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis wetgeving
    • Basiskennis kantoorsoftware
  • Competentie 5:
    Organiseert, indien nodig, het administratieve verloop van de rondleiding/begeleidingsprestatie (toestemmingsaanvragen, reservaties,…)
    • Is op de hoogte van kortingsmogelijkheden of speciale prijzen
    • Doet aanbevelingen in functie van de wensen van de gasten
    • Boekt, factureert en volgt (groeps)reservaties op
    • Wijzigt reservaties indien nodig
    • Gebruikt reservatiesoftware
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van commerciële technieken
    • Basiskennis kantoorsoftware
    • Kennis van moderne communicatiemiddelen
Optreden bij problemen tijdens rondleiding/begeleidingsprestatie
  • Competentie 6:
    Zoekt oplossingen in onvoorziene omstandigheden
    • Blijft beheerst en bemiddelt in geval van problemen
    • Treedt op als vertegenwoordiger van de groep
    • Reikt oplossingen diplomatisch aan
    • Verwittigt, indien nodig, de verantwoordelijke of de bevoegde instanties
    • Verleent hulp aan personen in moeilijkheden
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van één of meer vreemde talen: De gids kan vloeiend en spontaan reageren zodat een normale uitwisseling mogelijk is zonder dat dit voor een van de partijen inspanning met zich meebrengt. Hij kan een standpunt over een actuele kwestie uiteenzetten en daarbij ingaan op de voor- en nadelen van diverse opties.
    • Kennis van EHBO
    • Kennis van communicatietechnieken
    • Grondige kennis van groepsdynamica
Opbouwen van eigen deskundigheid
  • Competentie 7:
    Ontwikkelt voortdurend de eigen deskundigheid
    • Bouwt een netwerk uit van informatieve bronnen, diensten en organisaties
    • Is op de hoogte van bronnenmateriaal en kan dat ook vinden en raadplegen
    • Schoolt zich geregeld bij en diept zijn kennis verder uit
    • Onderhoudt de beroepskennis en -vaardigheden
    • Volgt ontwikkelingen in het vakgebied op
    • Past nieuw verworven kennis en inzichten toe in het dagelijks functioneren
    • Reflecteert over het eigen handelen
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van methodieken voor bronnenstudie
    • Kennis van leerprocessen
    • Kennis van kunst- en cultuurbeschouwing
    • Kennis van algemene en politieke geschiedenis
    • Kennis van natuur- en landschapslezen
    • Grondige kennis van grondige inhoudelijke kennis van het eigen expertisedomein
  • Competentie 8:
    Maakt de balans van de rondleiding/begeleidingsprestatie op en bepaalt aanpassingen, nieuwe projecten,…
    • Vraagt reizigers/bezoekers om feedback over de prestatie
    • Informeert de reizigers/bezoekers, indien nodig, over de bestaande klachtenprocedures
    • Evalueert de rondleiding/begeleidingsprestatie samen met de opdrachtgever/klant
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van één of meer vreemde talen: De gids kan vloeiend en spontaan reageren zodat een normale uitwisseling mogelijk is zonder dat dit voor een van de partijen inspanning met zich meebrengt. Hij kan een standpunt over een actuele kwestie uiteenzetten en daarbij ingaan op de voor- en nadelen van diverse opties.
    • Kennis van communicatietechnieken
Gidsen van de bezoekers: -inhoudelijke informatie verstrekken
  • Competentie 9:
    Stelt de opdrachtgever/klant de geografische, historische, natuurlijke en culturele bijzonderheden van het programma voor en past de bezoekersinformatie aan
    • Voorziet relevante en actuele toeristisch-recreatieve documentatie
    • Stemt de informatie en documentatie af op het type bezoeker
    • Kan de nodige kennis over de materie verzamelen en actueel houden
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van commerciële technieken
    • Kennis van typologie van het cliënteel
    • Kennis van methodieken voor bronnenstudie
    • Grondige kennis van groepsanimatie
  • Competentie 10:
    Gidst bezoekers/reizigers op een interactieve, doel(groep)gerichte en kwaliteitsvolle manier
    • Bouwt, binnen de beperkte tijd, een belevingservaring op samen met de bezoeker
    • Brengt binnen het gegeven tijdsbestek een boeiend en coherent verhaal
    • Verstrekt inhoudelijke informatie
    • Treedt in dialoog met de bezoekers
    • Past de meest geschikte werkvorm toe en maakt correct gebruik van didactisch materiaal om interactiviteit te stimuleren
    • Sensibiliseert de bezoekers over de diverse aspecten van duurzaamheid
    • Past boodschap en taalgebruik aan het doelpubliek aan
    • Geeft op vragen een concreet en relevant antwoord
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van didactiek
    • Kennis van typologie van het cliënteel
    • Kennis van één of meer vreemde talen: De gids kan vloeiend en spontaan reageren zodat een normale uitwisseling mogelijk is zonder dat dit voor een van de partijen inspanning met zich meebrengt. Hij kan een standpunt over een actuele kwestie uiteenzetten en daarbij ingaan op de voor- en nadelen van diverse opties.
    • Grondige kennis van grondige inhoudelijke kennis van het eigen expertisedomein
    • Grondige kennis van methodieken voor het rondleiden
    • Grondige kennis van groepsanimatie
    • Grondige kennis van groepsdynamica
Gidsen van de bezoekers: -praktische informatie verstrekken/instaan voor praktische organisatie tijdens de rondleiding
  • Competentie 11:
    Informeert de bezoekers/reizigers over de praktische aspecten van de rondleiding
    • Onthaalt de bezoekers aan de activiteit en sluit de activiteit op gepaste wijze af
    • Verstrekt praktische informatie
    • Behoudt ten allen tijde een neutrale houding en stelt zich genuanceerd op
    • Maakt duidelijke afspraken met betrekking tot de regels van het bezoek
    • Houdt zich aan de vooropgestelde timing en planning
    • Helpt bij praktische problemen of vragen
    • Geeft op vragen een concreet en relevant antwoord
    • Maakt gebruik van interculturele vaardigheden
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis wetgeving
    • Kennis van moderne communicatiemiddelen
    • Kennis van communicatietechnieken
    • Kennis van veiligheidsregels voor goederen en personen

Beschrijving competenties a.d.h.v. de descriptorelementen

Kennis

  • Basiskennis kantoorsoftware
  • Basiskennis van commerciële technieken
  • Basiskennis van didactiek
  • Basiskennis wetgeving
  • Kennis van algemene en politieke geschiedenis
  • Kennis van communicatietechnieken
  • Kennis van één of meer vreemde talen: De gids kan vloeiend en spontaan reageren zodat een normale uitwisseling mogelijk is zonder dat dit voor een van de partijen inspanning met zich meebrengt. Hij kan een standpunt over een actuele kwestie uiteenzetten en daarbij ingaan op de voor- en nadelen van diverse opties.
  • Kennis van EHBO
  • Kennis van kunst- en cultuurbeschouwing
  • Kennis van leerprocessen
  • Kennis van methodieken voor bronnenstudie
  • Kennis van moderne communicatiemiddelen
  • Kennis van natuur- en landschapslezen
  • Kennis van typologie van het cliënteel
  • Kennis van veiligheidsregels voor goederen en personen
  • Grondige kennis van groepsanimatie
  • Grondige kennis van groepsdynamica
  • Grondige kennis van Grondige inhoudelijke kennis van het eigen expertisedomein
  • Grondige kennis van methodieken voor het rondleiden

Cognitieve vaardigheden

  • Behoudt ten allen tijde een neutrale houding en stelt zich genuanceerd op
  • Bezorgt een informatiepakket en geeft daarbij voldoende uitleg
  • Boekt, factureert en volgt (groeps)reservaties op
  • Bouwt, binnen de beperkte tijd, een belevingservaring op samen met de bezoeker
  • Bouwt een netwerk uit van informatieve bronnen, diensten en organisaties
  • Brengt binnen het gegeven tijdsbestek een boeiend en coherent verhaal
  • Doet aanbevelingen in functie van de wensen van de gasten
  • Evalueert de rondleiding/begeleidingsprestatie samen met de opdrachtgever/klant
  • Gebruikt kantoorsoftware
  • Gebruikt reservatiesoftware
  • Geeft op vragen een concreet en relevant antwoord
  • Helpt bij praktische problemen of vragen
  • Houdt gegevens van bezoekers/reizigers, planningen, onkosten,… bij
  • Houdt zich aan de vooropgestelde timing en planning
  • Informeert de reizigers/bezoekers, indien nodig, over de bestaande klachtenprocedures
  • Is op de hoogte van bronnenmateriaal en kan dat ook vinden en raadplegen
  • Is op de hoogte van kortingsmogelijkheden of speciale prijzen
  • Kan de nodige kennis over de materie verzamelen en actueel houden
  • Maakt duidelijke afspraken met betrekking tot de regels van het bezoek
  • Maakt gebruik van interculturele vaardigheden
  • Onderhoudt de beroepskennis en -vaardigheden
  • Onthaalt de bezoekers aan de activiteit en sluit de activiteit op gepaste wijze af
  • Plaatst de informatie in een ruimer kader
  • Reflecteert over het eigen handelen
  • Schoolt zich geregeld bij en diept zijn kennis verder uit
  • Selecteert informatie op basis van het doel van de rondleiding/begeleidingsprestatie en de karakteristieken van de doelgroep
  • Sensibiliseert de bezoekers over de diverse aspecten van duurzaamheid
  • Stelt een realistische tijdsplanning op
  • Structureert de informatie in een helder en coherent verhaal
  • Treedt in dialoog met de bezoekers
  • Treedt op als vertegenwoordiger van de groep
  • Verstrekt inhoudelijke informatie
  • Verstrekt praktische informatie
  • Verstrekt telefonisch, via e-mail of ter plaatse actuele informatie
  • Verwittigt, indien nodig, de verantwoordelijke of de bevoegde instanties
  • Verzamelt persoonlijke gegevens van bezoekers /reizigers conform de privacywetgeving
  • Volgt ontwikkelingen in het vakgebied op
  • Voorziet relevante en actuele toeristisch-recreatieve documentatie
  • Vraagt informatie op bij de opdrachtgever/klant
  • Vraagt reizigers/bezoekers om feedback over de prestatie
  • Wijzigt reservaties indien nodig

Probleemoplossende vaardigheden

  • Blijft beheerst en bemiddelt in geval van problemen
  • Kiest de juiste media om zijn verhaal kracht bij te zetten
  • Kiest de meest geschikte werkvorm en didactisch materiaal om interactiviteit te stimuleren
  • Past boodschap en taalgebruik aan het doelpubliek aan
  • Past de meest geschikte werkvorm toe en maakt correct gebruik van didactisch materiaal om interactiviteit te stimuleren
  • Past nieuw verworven kennis en inzichten toe in het dagelijks functioneren
  • Reikt oplossingen diplomatisch aan
  • Stemt de informatie en documentatie af op het type bezoeker

Motorische vaardigheden

  • Verleent hulp aan personen in moeilijkheden

Omgevingscontext

  • De gids beschikt slechts over een beperkte tijd om de opdracht uit te voeren. Dit heeft gevolgen voor de omgang met de groep: hij dient op korte tijd de groep in te schatten en het verhaal binnen het voorziene tijdsbestek te brengen.
  • De gids is onderhevig aan zeer uiteenlopende weersomstandigheden.
  • De gids komt in contact met zeer diverse bezoekers/reizigers (jeugd, volwassenen, derde leeftijd, mensen met een beperking, anderstaligen,…).
  • De gids staat altijd onder een zekere tijdsdruk aangezien het programma binnen het voorziene tijdsschema moet afgerond worden en de groep tijdig op vooraf gereserveerde locaties moet zijn.
  • De gids verplaatst zich hoofdzakelijk te voet bij het uitoefenen van de activiteit. Hij betreedt hierbij zeer uiteenlopende locaties.
  • De opdrachtgever is veelal een lokale Dienst voor Toerisme, een gidsenvereniging of een museum.
  • De taak kan onderhevig zijn aan seizoenspieken (schoolvakanties, zomerperiodes,…).
  • De taak kan worden uitgeoefend tijdens het weekend, op feestdagen en met flexibele werkuren.
  • Natuur en landschap creëren een voortdurend wisselende context.

Handelingscontext

  • De gids dient in te spelen op onverwachte veranderingen in de context van het gidsen (berm gemaaid, wegomlegging, gebouw gesloten,…).
  • De gids kan snel en gepast reageren op mogelijke calamiteiten (bezoeker/reiziger wordt onwel, ongeval, site onverwacht gesloten,…).
  • De gids kan soepel en diplomatisch inspelen op mogelijke klachten van bezoekers/reizigers.
  • De gids moet flexibel omgaan met de beschikbaarheid van de te bezoeken sites, de wensen van de klant,…
  • De gids moet zijn boodschap kunnen aanpassen afhankelijk van zijn publiek.
  • De gids treedt op als vertegenwoordiger van de groep.

Autonomie

Is zelfstandig in
  • De administratieve formaliteiten
  • De begeleiding van de groep
  • De evaluatie van de rondleiding
  • De inhoudelijke invulling
  • Het nemen van beslissingen voor de veiligheid en het welzijn van de groep
  • Het plannen van de rondleiding
Is gebonden aan
  • Afspraken met collega’s en partners
  • De wensen van de groep, de richtlijnen van het boekingskantoor of de opdrachtgever
  • Een deontologische code
  • Veiligheidsvoorschriften die de locatie vereist
Doet beroep op
  • De medewerkers van de toeristische attractie of het bezoeksobject

Verantwoordelijkheid

  • Bijsturing van de rondleiding
  • De administratieve opvolging
  • De begeleiding van de groep
  • De belevingservaring van de groep
  • De bezoekerstevredenheid
  • De inhoudelijke invulling van de rondleiding
  • De opmaak van de rondleiding
  • De organisatorische uitwerking van de rondleiding
  • De verwelkoming van de bezoekers/reizigers en de afsluiting van de rondleiding
  • Een diplomatische klachtenbehandeling
  • Een goede groepsdynamiek
  • Een goede samenwerking met collega’s en andere partners
  • Het opstarten van dialoog en interactie
  • Het verzekeren van een duurzaam karakter van de rondleiding
  • Het welzijn en de veiligheid van de bezoekers/reizigers

Attesten en voorwaarden

Wettelijke attesten en voorwaarden

Er zijn geen wettelijke attesten of voorwaarden vereist.