Amateur audiomaker
BK-0607-1
Dit is de actuele versie van de beroepskwalificatie.
Globaal
Titel
Amateur audiomaker
Definitie
De amateur audiomaker bedenkt in de vrije tijd een (artistiek) audioconcept, werkt op basis van een gekozen format een script uit en past technische competenties toe teneinde een opname, montage, interview of uitzending live of op locatie te verzorgen in een correcte (vormen)taal.
Niveau (VKS en EQF)
5
Jaar van erkenning
versie 1, 2024
Competenties
Opsomming competenties
- Competentie 1:
Werkt in teamverband
- Houdt zich aan de afspraken van het team
- Respecteert het werk van anderen
- Gaat constructief om met feedback
- Communiceert effectief en efficiënt
- Wisselt informatie uit
- Past zich flexibel aan wijzigende omstandigheden aan
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis van vakterminologie
- Kennis van communicatietechnieken
- Kennis van beroepsreglementering en plichtenleer
- Kennis van organisatiecultuur
- Kennis van organisatiegebonden richtlijnen
- Competentie 2:
Bouwt de eigen deskundigheid op
- Raadpleegt vakspecifieke informatiebronnen
- Volgt ontwikkelingen in het vakgebied op
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis van vakterminologie
- Kennis van vakspecifieke informatiebronnen
- Kennis van het audiovisueel landschap
- Grondige kennis van de muzieksector
- Grondige kennis van muziekstijlen
- Competentie 3:
Past deontologische en auteursrechterlijke aspecten toe
- Houdt rekening met auteursrechterlijke aspecten bij het uitzenden, online aanbieden en/of streamen van uitzendingen en (live-)opnames, het embedden van online muziek of het publiceren van foto’s op eigen platformen
- Past de principes van de journalistieke deontologie toe
- Onthoudt zich van het uiten van persoonlijke overtuigingen
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis van auteursrechten van muziek (SABAM, billijke vergoeding,…)
- Basiskennis van de journalistieke deontologie
- Basiskennis van intellectueel eigendomsrecht
- Kennis van online toepassingen voor het aanbieden van uitzendingen of (live-)opnames zoals Mixcloud, Soundcloud, Spotify…
- Competentie 4:
Coördineert een redactie
- Bepaalt de structuur van een redactie
- Legt werkingsregels vast (bv. bevoegdheden, onafhankelijkheid, verantwoordelijkheden, beslissingsregels, vergaderregels, informatiestromen,...)
- Legt het competentieprofiel van verantwoordelijken en leden vast
- Werkt aan een evenwichtig aanbod
- met inbegrip van kennis:
- Kennis van organisatiecultuur
- Kennis van organisatiegebonden richtlijnen
- Competentie 5:
Voert redactionele taken uit
- Onderzoekt welke topics actueel, interessant, relevant, origineel zijn
- Volgt de actualiteit op
- Analyseert verschillende informatiebronnen en verwerkt de informatie tot een coherent geheel
- Controleert informatie op betrouwbaarheid
- Vertaalt een persbericht naar een nieuwsbericht
- Onderzoekt de kenmerken van de doelgroep (interesses, leeftijd, vrije tijd,..)
- Volgt muzikale ontwikkelingen op
- Neemt contact op met externen (experten, gasten, luisteraars, betrokken organisaties,…)
- met inbegrip van kennis:
- Kennis van vakspecifieke informatiebronnen
- Grondige kennis van de muzieksector
- Grondige kennis van muziekstijlen
- Competentie 6:
Bedenkt een (artistiek) audioconcept/format
- Heeft oog voor maatschappelijke en/of artistieke tendensen en praktijken
- Ontwikkelt een eigen (artistieke) taal vanuit persoonlijke en maatschappelijke betrokkenheid
- Houdt rekening met de specifieke doelgroep
- Houdt rekening met het spreekformat of met interne afspraken binnen de organisatie
- Verzamelt en analyseert materiaal
- Analyseert bestaande audioconcepten/formats
- Experimenteert met geluiden, sound design, formats of ICT-toepassingen
- Werkt aan een persoonlijke visie
- Interageert met andere disciplines
- Transformeert waarnemingen en indrukken in (artistiek) audioconcept of format
- Geeft vorm aan verbeelding
- Verkent de (artistieke) mogelijkheden van geluid
- Is creatief met woorden, geluiden en taal
- Heeft oog voor het verhalende aspect indien relevant
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis van vakterminologie
- Kennis van creatieprocessen eigen aan de sector
- Kennis van bestaande audioconcepten/formats zoals podcasts,…
- Competentie 7:
Werkt een script uit
- Houdt bij de uitwerking rekening met het audioconcept
- Maakt een opbouw in functie van het beoogde doelpubliek
- Formatteert een audio-uitzending met (vaste) rubrieken (nieuws, jingles, vaste blokken, muziek,..)
- Bepaalt het ritme en de lengte van de uitzending of opname
- Houdt bij een uitzending rekening met het tijdstip
- Bepaalt de verhouding woord/muziek
- Kiest passende muziek of geluiden
- Bepaalt de mate van herhaling of variatie
- met inbegrip van kennis:
- Kennis van organisatiecultuur
- Kennis van organisatiegebonden richtlijnen
- Grondige kennis van de muzieksector
- Grondige kennis van muziekstijlen
- Competentie 8:
Bereidt de stem voor op de nodige vaardigheden inzake taal en ruimte
- Bereidt de stem voor op de uitzending of de opname
- Gaat duurzaam om met de stem
- Gaat op een veilige en duurzame manier om met audiomateriaal
- Bewaakt en onderhoudt systematisch een goede stemhygiëne
- Beheerst elementaire ademhalings- en stem(vormings)technieken
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis van ademhalingstechnieken
- Kennis van stem(vormings)technieken
- Kennis van uitspraaktechnieken
- Competentie 9:
Maakt een opname op locatie
- Bedient het opnametoestel, de microfoons en kabels
- Maakt een kwaliteitsvolle opname
- Maakt eenvoudige field recordings
- Labelt alle opnames
- Vermijdt teveel storende achtergrondgeluiden
- Controleert het geluid voor de opname start
- Gebruikt de passende microfoon(s)
- Gebruikt (draagbare) handrecorders
- Gebruikt passende koptelefoons, kabels en connectoren
- Kiest een passende locatie
- Lost eenvoudige technische problemen op tijdens de opname op locatie
- Draagt zorg voor de technische uitrusting
- Zorgt voor stroomkabels of voor voldoende opgeladen batterijen
- Zorgt voor een veilige omgeving tijdens de opname (geen storende kabels, ..)
- met inbegrip van kennis:
- Kennis van vaak voorkomende ICT-toepassingen voor opnames
- Grondige kennis van akoestiek, microfoontypes, kabels, connectoren
- Grondige kennis van (draagbare) handrecorders
- Grondige kennis van koptelefoons
- Grondige kennis van opname apparatuur
- Competentie 10:
Maakt een audiomontage
- Maakt een audiomontage met een montageprogramma
- Verkent de mogelijkheden van een montageprogramma
- Werkt met verschillende geluidssporen
- Monteert audiofragmenten tot een samenhangend geheel
- Werkt de montage af
- met inbegrip van kennis:
- Kennis van vaak voorkomende ICT-toepassingen voor montages
- Grondige kennis van een montageprogramma
- Competentie 11:
Verzorgt een uitzending of opname in een (mobiele) radiostudio
- Bedient het mengpaneel en bijhorende studiosoftware
- Werkt met de bij het radiostation gebruikte automatisatie
- Stelt de microfoons af
- Stelt de geluidsdragers af (bijv. platenspelers,…)
- Zorgt voor een evenwichtige geluidsbalans
- Maakt opnames in de studio
- Brengt telefoongesprekken op uitzending
- Mixt live audio met vooraf opgenomen audio
- Lost eenvoudige technische problemen op tijdens de uitzending
- Laat de studio na gebruik achter in de standaardinstelling
- Stelt indien nodig een eenvoudige mobiele studio op
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis van Engels en Frans
- Kennis van studiosoftware
- Kennis van streamingssoftware
- Kennis van de apparatuur en hun functie in de studio
- Grondige kennis van akoestiek, microfoontypes, kabels, connectoren
- Grondige kennis van koptelefoons
- Grondige kennis van opname apparatuur
- Competentie 12:
Verzorgt een uitzending of opname in een correcte taal
- Hanteert een correcte taal
- Heeft een verzorgde uitspraak
- Spreekt titels en uitvoerders correct uit
- Past de communicatiestijl, de inhoud en het taalgebruik aan de doelgroep aan
- Stemt lichaam, stem en uitspraak op elkaar af in functie van de rol
- Communiceert helder, vlot en aangenaam met collega’s en (studio)gasten
- Improviseert wanneer de situatie daarom vraagt
- Ontwikkelt een gevoel voor ritme tijdens de uitzending
- Houdt rekening met de duurtijd en sluit een uitzending of opname passend af
- met inbegrip van kennis:
- Kennis van communicatietechnieken
- Kennis van stem(vormings)technieken
- Kennis van uitspraaktechnieken
- Grondige kennis van de Nederlandse taal
- Grondige kennis van presentatietechnieken
- Competentie 13:
Neemt interviews (live) af
- Bereidt het interview inhoudelijk voor
- Volgt de actualiteit van relevante onderwerpen op
- Zorgt voor een logische opbouw van de vragen
- Informeert (studio)gasten over het doel en de doelgroep van het interview
- Vraagt (studio)gasten vooraf om toestemming voor het interview
- Stelt (studio)gasten op hun gemak en houdt oogcontact
- Benadert (studio)gasten beleefd en respectvol
- Past interviewtechnieken op een correcte manier toe
- Past de regels van timemanagement toe
- Improviseert wanneer de situatie daarom vraagt
- Laat korte stiltes indien nodig
- Speelt in op wat gasten zeggen en doen of de reacties van het publiek
- Zorgt voor een authentiek en boeiend interview
- Sluit het interview op gepaste wijze af
- met inbegrip van kennis:
- Kennis van communicatietechnieken
- Grondige kennis van interviewtechnieken
- Competentie 14:
Reflecteert over de gemaakte output
- Reflecteert over de eigen prestatie
- Vraagt actief feedback
- Stuurt het eigen handelen bij op basis van feedback
- Beluistert de eigen uitzending of opname en toetst af of die het gewenste effect heeft
- Gaat na wat de eigen kwaliteiten en voorkeuren zijn
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis van reflectietechnieken
- Competentie 15:
Verzorgt de externe communicatie van de uitzending of opname
- Houdt rekening met de beoogde (primaire of secundaire) doelgroep, diens behoefte (entertainment, informatie,..) en diens kennis, emoties en acties tijdens of na het beluisteren van de uitzending of opname
- Volgt op welke digitale platformen door welke doelgroep gebruikt worden
- Gebruikt analoge en digitale platformen op adequate wijze
- Levert de juiste audioformats aan in functie van de keuze van het platform
- Volgt op welke afgeleide contentvormen (audiogrammen, social media posts, foto’s, filmpjes, livecaptatie,...) door welke doelgroep gebruikt worden
- Kiest afgeleide contentvormen in functie van de aantrekkelijkheid voor de doelgroep
- Maakt afgeleide contentvormen of brieft iemand anders om die te laten maken
- Gaat een betekenisvolle interactie aan met de doelgroep, online of offline, om zo het communitygevoel in stand te houden en te versterken
- Genereert embed codes
- Uploadt visuals
- Bedenkt titels
- Voorziet social copy
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis van auteursrechten van muziek (SABAM, billijke vergoeding,…)
- Basiskennis van intellectueel eigendomsrecht
- Basiskennis van embed codes
- Basiskennis van visuals
- Basiskennis van social copy
- Grondige kennis van analoge en digitale platformen
- Grondige kennis van audioformaten
- Grondige kennis van afgeleide contentvormen
- Competentie 16:
Beheert en archiveert audiomateriaal
- Kiest een gepast opslagformaat
- Gebruikt een adequaat opslagsysteem en past dit toe
- Kiest een geschikte opslaglocatie
- Reflecteert over het publiek maken van het audiomateriaal, eventueel in overleg met de personen waarmee het product werd gemaakt
- met inbegrip van kennis:
- Kennis van opslagsystemen en opslagformaten
- Competentie 17:
Stuurt (vrijwillige) medewerkers aan
- Communiceert helder over de missie, de organisatiecultuur, de waarden en de interne afspraken van de organisatie
- Motiveert medewerkers en daagt hen uit
- Begeleidt nieuwe medewerkers, volgt hen op en geeft feedback
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis van coachingstechnieken
- Kennis van organisatiecultuur
- Kennis van organisatiegebonden richtlijnen
Beschrijving competenties a.d.h.v. de descriptorelementen
Kennis
- Basiskennis van ademhalingstechnieken
- Basiskennis van auteursrechten van muziek (SABAM, billijke vergoeding,…)
- Basiskennis van coachingstechnieken
- Basiskennis van de journalistieke deontologie
- Basiskennis van embed codes
- Basiskennis van Engels en Frans
- Basiskennis van intellectueel eigendomsrecht
- Basiskennis van reflectietechnieken
- Basiskennis van social copy
- Basiskennis van vakterminologie
- Basiskennis van visuals
- Kennis van beroepsreglementering en plichtenleer
- Kennis van bestaande audioconcepten/formats zoals podcasts,…
- Kennis van communicatietechnieken
- Kennis van creatieprocessen eigen aan de sector
- Kennis van de apparatuur en hun functie in de studio
- Kennis van het audiovisueel landschap
- Kennis van online toepassingen voor het aanbieden van uitzendingen of (live-)opnames zoals Mixcloud, Soundcloud, Spotify…
- Kennis van opslagsystemen en opslagformaten
- Kennis van organisatiecultuur
- Kennis van organisatiegebonden richtlijnen
- Kennis van stem(vormings)technieken
- Kennis van streamingssoftware
- Kennis van studiosoftware
- Kennis van uitspraaktechnieken
- Kennis van vaak voorkomende ICT-toepassingen voor montages
- Kennis van vaak voorkomende ICT-toepassingen voor opnames
- Kennis van vakspecifieke informatiebronnen
- Grondige kennis van afgeleide contentvormen
- Grondige kennis van akoestiek, microfoontypes, kabels, connectoren
- Grondige kennis van analoge en digitale platformen
- Grondige kennis van audioformaten
- Grondige kennis van de muzieksector
- Grondige kennis van de Nederlandse taal
- Grondige kennis van (draagbare) handrecorders
- Grondige kennis van een montageprogramma
- Grondige kennis van interviewtechnieken
- Grondige kennis van koptelefoons
- Grondige kennis van muziekstijlen
- Grondige kennis van opname apparatuur
- Grondige kennis van presentatietechnieken
Cognitieve vaardigheden
- Analyseert bestaande audioconcepten/formats
- Bedenkt titels
- Begeleidt nieuwe medewerkers, volgt hen op en geeft feedback
- Beheerst elementaire ademhalings- en stem(vormings)technieken
- Beluistert de eigen uitzending of opname en toetst af of die het gewenste effect heeft
- Benadert (studio)gasten beleefd en respectvol
- Bepaalt de mate van herhaling of variatie
- Bepaalt de structuur van een redactie
- Bepaalt de verhouding woord/muziek
- Bepaalt het ritme en de lengte van de uitzending of opname
- Bereidt de stem voor op de uitzending of de opname
- Bereidt het interview inhoudelijk voor
- Bewaakt en onderhoudt systematisch een goede stemhygiëne
- Brengt telefoongesprekken op uitzending
- Communiceert effectief en efficiënt
- Communiceert helder over de missie, de organisatiecultuur, de waarden en de interne afspraken van de organisatie
- Communiceert helder, vlot en aangenaam met collega’s en (studio)gasten
- Controleert het geluid voor de opname start
- Controleert informatie op betrouwbaarheid
- Draagt zorg voor de technische uitrusting
- Experimenteert met geluiden, sound design, formats of ICT-toepassingen
- Formatteert een audio-uitzending met (vaste) rubrieken (nieuws, jingles, vaste blokken, muziek,..)
- Gaat constructief om met feedback
- Gaat duurzaam om met de stem
- Gaat na wat de eigen kwaliteiten en voorkeuren zijn
- Gaat op een veilige en duurzame manier om met audiomateriaal
- Gebruikt analoge en digitale platformen op adequate wijze
- Gebruikt de passende microfoon(s)
- Gebruikt (draagbare) handrecorders
- Gebruikt een adequaat opslagsysteem en past dit toe
- Gebruikt passende koptelefoons, kabels en connectoren
- Geeft vorm aan verbeelding
- Genereert embed codes
- Hanteert een correcte taal
- Heeft een verzorgde uitspraak
- Heeft oog voor het verhalende aspect indien relevant
- Heeft oog voor maatschappelijke en/of artistieke tendensen en praktijken
- Houdt bij de uitwerking rekening met het audioconcept
- Houdt bij een uitzending rekening met het tijdstip
- Houdt rekening met auteursrechterlijke aspecten bij het uitzenden, online aanbieden en/of streamen van uitzendingen en (live-)opnames, het embedden van online muziek of het publiceren van foto’s op eigen platformen
- Houdt rekening met de beoogde (primaire of secundaire) doelgroep, diens behoefte (entertainment, informatie,..) en diens kennis, emoties en acties tijdens of na het beluisteren van de uitzending of opname
- Houdt rekening met de duurtijd en sluit een uitzending of opname passend af
- Houdt rekening met de specifieke doelgroep
- Houdt rekening met het spreekformat of met interne afspraken binnen de organisatie
- Houdt zich aan de afspraken van het team
- Informeert (studio)gasten over het doel en de doelgroep van het interview
- Interageert met andere disciplines
- Is creatief met woorden, geluiden en taal
- Kiest afgeleide contentvormen in functie van de aantrekkelijkheid voor de doelgroep
- Kiest een gepast opslagformaat
- Kiest een geschikte opslaglocatie
- Kiest een passende locatie
- Kiest passende muziek of geluiden
- Laat de studio na gebruik achter in de standaardinstelling
- Laat korte stiltes indien nodig
- Legt het competentieprofiel van verantwoordelijken en leden vast
- Legt werkingsregels vast (bv. bevoegdheden, onafhankelijkheid, verantwoordelijkheden, beslissingsregels, vergaderregels, informatiestromen,...)
- Levert de juiste audioformats aan in functie van de keuze van het platform
- Maakt afgeleide contentvormen of brieft iemand anders om die te laten maken
- Maakt een kwaliteitsvolle opname
- Maakt een opbouw in functie van het beoogde doelpubliek
- Maakt eenvoudige field recordings
- Maakt opnames in de studio
- Motiveert medewerkers en daagt hen uit
- Neemt contact op met externen (experten, gasten, luisteraars, betrokken organisaties,…)
- Onderzoekt de kenmerken van de doelgroep (interesses, leeftijd, vrije tijd,..)
- Onderzoekt welke topics actueel, interessant, relevant, origineel zijn
- Onthoudt zich van het uiten van persoonlijke overtuigingen
- Ontwikkelt een eigen (artistieke) taal vanuit persoonlijke en maatschappelijke betrokkenheid
- Ontwikkelt een gevoel voor ritme tijdens de uitzending
- Past de communicatiestijl, de inhoud en het taalgebruik aan de doelgroep aan
- Past de principes van de journalistieke deontologie toe
- Past de regels van timemanagement toe
- Past interviewtechnieken op een correcte manier toe
- Raadpleegt vakspecifieke informatiebronnen
- Reflecteert over de eigen prestatie
- Reflecteert over het publiek maken van het audiomateriaal, eventueel in overleg met de personen waarmee het product werd gemaakt
- Respecteert het werk van anderen
- Sluit het interview op gepaste wijze af
- Speelt in op wat gasten zeggen en doen of de reacties van het publiek
- Spreekt titels en uitvoerders correct uit
- Stelt (studio)gasten op hun gemak en houdt oogcontact
- Stemt lichaam, stem en uitspraak op elkaar af in functie van de rol
- Stuurt het eigen handelen bij op basis van feedback
- Transformeert waarnemingen en indrukken in (artistiek) audioconcept of format
- Verkent de (artistieke) mogelijkheden van geluid
- Verkent de mogelijkheden van een montageprogramma
- Vermijdt teveel storende achtergrondgeluiden
- Vertaalt een persbericht naar een nieuwsbericht
- Verzamelt en analyseert materiaal
- Volgt de actualiteit op
- Volgt de actualiteit van relevante onderwerpen op
- Volgt muzikale ontwikkelingen op
- Volgt ontwikkelingen in het vakgebied op
- Volgt op welke afgeleide contentvormen (audiogrammen, social media posts, foto’s, filmpjes, livecaptatie,...) door welke doelgroep gebruikt worden
- Volgt op welke digitale platformen door welke doelgroep gebruikt worden
- Voorziet social copy
- Vraagt actief feedback
- Vraagt (studio)gasten vooraf om toestemming voor het interview
- Werkt aan een evenwichtig aanbod
- Werkt aan een persoonlijke visie
- Werkt de montage af
- Werkt met de bij het radiostation gebruikte automatisatie
- Werkt met verschillende geluidssporen
- Wisselt informatie uit
- Zorgt voor een authentiek en boeiend interview
- Zorgt voor een evenwichtige geluidsbalans
- Zorgt voor een logische opbouw van de vragen
- Zorgt voor een veilige omgeving tijdens de opname (geen storende kabels, ..)
- Zorgt voor stroomkabels of voor voldoende opgeladen batterijen
Probleemoplossende vaardigheden
- Analyseert verschillende informatiebronnen en verwerkt de informatie tot een coherent geheel
- Gaat een betekenisvolle interactie aan met de doelgroep, online of offline, om zo het communitygevoel in stand te houden en te versterken
- Improviseert wanneer de situatie daarom vraagt
- Lost eenvoudige technische problemen op tijdens de opname op locatie
- Lost eenvoudige technische problemen op tijdens de uitzending
- Past zich flexibel aan wijzigende omstandigheden aan
Motorische vaardigheden
- Bedient het mengpaneel en bijhorende studiosoftware
- Bedient het opnametoestel, de microfoons en kabels
- Labelt alle opnames
- Maakt een audiomontage met een montageprogramma
- Mixt live audio met vooraf opgenomen audio
- Monteert audiofragmenten tot een samenhangend geheel
- Stelt de geluidsdragers af (bijv. platenspelers,…)
- Stelt de microfoons af
- Stelt indien nodig een eenvoudige mobiele studio op
- Uploadt visuals
Omgevingscontext
- De amateur audiomaker dient rekening te houden met de aanwezigheid van een publiek en werkt soms tussen en met dat publiek.
- De amateur audiomaker is actief in diverse omgevingen en omstandigheden (thuissfeer, verenigingsleven, private (commerciële) sfeer, publieke ruimte, in een culturele organisatie, via een educatieve aanbieder, onderwijsinstelling ...) zowel binnen als buiten.
- De amateur audiomaker is actief uit liefhebberij.
- Er heersen in veel gevallen strikte deadlines, wat resultaatgerichtheid, stressbestendigheid, concentratie, flexibiliteit en doorzettingsvermogen vraagt.
- In het algemeen beoefenen amateurkunstenaars hun activiteit vaker ’s avonds, in het weekend en tijdens vakantieperiodes.
Handelingscontext
- De amateur audiomaker handelt respectvol naar elke luisteraar.
- De amateur audiomaker heeft bijzondere aandacht voor de artistieke/creatieve context van het eindproduct.
- De amateur audiomaker is actief betrokken bij de omgeving en gaat er flexibel mee om.
- De amateur audiomaker toont zich altijd enthousiast naar het publiek.
- De handelingscontext is afwisselend, vergt enig reflectief handelen.
- Het functioneren in een groep vraagt een zekere flexibiliteit.
Autonomie
Is zelfstandig in
- het uitwerken van een (artistiek) audioconcept/format
Is gebonden aan
- auteursrechten
- de journalistieke deontologie
- intellectueel eigendomsrecht
- organisatiegebonden richtlijnen en afspraken
Doet beroep op
- technische medewerkers of collega's indien van toepassing
Verantwoordelijkheid
- Bedenkt een (artistiek) audioconcept/format
- Bereidt de stem voor op de nodige vaardigheden inzake taal en ruimte
- Bouwt de eigen deskundigheid op
- Coördineert een redactie
- Maakt een audiomontage
- Maakt een opname op locatie
- Neemt interviews (live) af
- Past deontologische en auteursrechterlijke aspecten toe
- Reflecteert over de gemaakte output
- Stuurt (vrijwillige) medewerkers aan
- Verzorgt de externe communicatie van de uitzending of opname
- Verzorgt een uitzending of opname in een correcte taal
- Verzorgt een uitzending of opname in een (mobiele) radiostudio
- Voert redactionele taken uit
- Werkt een script uit
- Werkt in teamverband
Wettelijke attesten en voorwaarden
Er zijn geen wettelijke attesten of voorwaarden vereist.