Orthopedisch technoloog in de schoentechnologie

 
BK-0593-1
 Dit is de actuele versie van de beroepskwalificatie.

Globaal

Titel

Orthopedisch technoloog in de schoentechnologie

Definitie

De orthopedisch technoloog in de schoentechnologie stelt technische prestaties en toevertrouwde handelingen die prefab producten binnen de orthopedische schoentechnologie, individueel op maat vervaardigde orthopedische schoenen en daarnaast ook orthopedische steunzolen, voetorthesen en/of niet-gearticuleerde onderbeenorthesen en/of partiële voetprothesen betreffen teneinde een zo optimaal mogelijke autonomie aan de patiënt te verschaffen

Afbakening

Er is binnen de orthopedische technologie een specialisatie aan de gang. Zo ontstaan er vier beroepen binnen de orthopedische technologie. De activiteitensectoren van orthopedisch technoloog in de schoentechnologie bevat orthopedische hulpmiddelen en prefabproducten voor voeten en/of onderste ledematen.

Niveau (VKS en EQF)

6

Jaar van erkenning

versie 1, 2024

Competenties

Opsomming competenties

Expertise als orthopedisch technoloog in de schoentechnologie
  • Competentie 1:
    Bepaalt de vraag en de noden van de patiënt
    • Ontvangt een (aan)vraag tot behandeling
    • Vraagt de gegevens op bij de patiënt
    • Raadpleegt het geneeskundig voorschrift indien aanwezig
    • Voert een anamnesegesprek
    • Start een administratief dossier op
    • Informeert de patiënt over het proces van de zorgverlening
    • Houdt rekening met de mogelijkheden en de noden vanuit de omgeving van de patiënt (gezin, werk, vrije tijd, …)
    • Geeft informatie en advies aan de patiënt over het mogelijks orthopedisch schoentechnologisch hulpmiddel in functie van de van het/de betroffen lichaamsdel(e)l(en)
    • Verwijst, indien nodig, door naar een gezondheidszorgbeoefenaar
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van algemene pathologie met inbegrip van orthopedie, traumatologie, pediatrie, dermatologie, neurologie, inwendige ziekteleer met inbegrip van vasculaire pathologie, systeemaandoeningen, chronische en metabole aandoeningen, gynaecologie en geriatrie
    • Kennis van pathologie gerelateerd aan specifieke afwijkingen met inbegrip van orthopedie, traumatologie, dermatologie, neurologie, inwendige ziekteleer met inbegrip van vasculaire pathologie, systeemaandoeningen, chronische en metabole aandoeningen, gynaecologie relevant voor de orthopedische schoentechnologie
    • Kennis van chirurgie betreffende bovenvermelde pathologie
    • Kennis van algemene fysiologie en fysiopathologie met inbegrip van de neurofysiologie en de fysiologie van het locomotorisch stelsel
    • Kennis van administratieve taken aangaande verslaggeving, dossieropmaak, patiëntgerelateerde administratie (RIZIV, ziekteverzekering,...)
    • Kennis van bedrijfseigen kantoorsoftware, software dienstenplatformen (eHealth, Mycarenet, …)
    • Kennis van medische beeldvormingstechniek (radiografische, computertomografische, magnetische resonantie, …)
    • Grondige kennis van specifieke biomechanica, pathomechanica en interventies in het kader van de orthopedische schoentechnologie
    • Grondige kennis van specifieke materialenleer
    • Grondige kennis van orthopedische schoentechnologische handelingen
    • Grondige kennis van specifieke functionele en topografische anatomie in het kader van de orthopedische schoentechnologie
    • Grondige kennis van meettechnieken en maatnametechnieken in functie van het orthopedisch schoentechnologisch hulpmiddel
    • Grondige kennis van het orthopedisch schoentechnologisch prefab gamma met betrekking tot de onderste ledenmaten,
    • Grondige kennis van topografische anatomie van onderste ledematen
  • Competentie 2:
    Voert een wetenschappelijk technisch onderzoek uit voor het aanmeten van het orthopedisch schoentechnologisch hulpmiddel
    • Start een technisch dossier op
    • Observeert en onderzoekt de patiënt om de zorgvraag van de patiënt te analyseren waarbij rekening gehouden wordt met de individualiteit van de patiënt
    • Voert een biomechanisch onderzoek (statisch en/of dynamisch) uit in functie van de schoentechnologische oplossing rekening houdend met en het beoogde therapeutisch doel en evalueert deze klinisch conform de patiëntnoden
    • Voert een biometrisch onderzoek (drukmetingen, sensorische testen, omvangsmaten, lengte- en breedtematen, steun- en correctiepunten, …) uit en evalueert deze klinisch conform de patiëntnoden
    • Detecteert biologische en therapeutische risico’s en reikt een passende schoentechnologische oplossing aan
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van administratieve taken aangaande verslaggeving, dossieropmaak, patiëntgerelateerde administratie (RIZIV, ziekteverzekering,...)
    • Kennis van bedrijfseigen kantoorsoftware, software dienstenplatformen (eHealth, Mycarenet, …)
    • Kennis van hulpmiddelengerelateerde software (bionische gewrichten, … )
    • Grondige kennis van specifieke biomechanica, pathomechanica en interventies in het kader van de orthopedische schoentechnologie
    • Grondige kennis van specifieke functionele en topografische anatomie in het kader van de orthopedische schoentechnologie
    • Grondige kennis van meettechnieken en maatnametechnieken in functie van het orthopedisch schoentechnologisch hulpmiddel
  • Competentie 3:
    Neemt de maat op en bepaalt in samenspraak met de patiënt een schoentechnologische oplossing
    • Voert een maatname uit aan de hand van 2D (statische en dynamische drukmeting, …), 3D (gipsname, scantechniek, voet, enkel en onderbeen- omvangsmaten, …)
    • Maakt een ontwerp dat functioneel, technisch, medisch, esthetisch en naar vormgeving voldoet aan de noden
    • Bepaalt de te gebruiken materialen, onderdelen voor schoentechnologische oplossingen
    • Noteert de gegevens in het patiënten en technisch dossier
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van administratieve taken aangaande verslaggeving, dossieropmaak, patiëntgerelateerde administratie (RIZIV, ziekteverzekering,...)
    • Kennis van bedrijfseigen kantoorsoftware, software dienstenplatformen (eHealth, Mycarenet, …)
    • Kennis van materiovigilantie
    • Kennis van hulpmiddelengerelateerde software (bionische gewrichten, … )
    • Kennis van grafisch tekenen
    • Grondige kennis van specifieke materialenleer
    • Grondige kennis van ontwerpen, vervaardigen, passen en afwerken van orthopedische schoentechnologische hulpmiddelen (orthopedisch schoeisel, voetorthesen en/of niet gearticuleerde onderbeenorthesen en/of partiële voetprothesen)
    • Grondige kennis van biomechanische interventies in de orthopedische schoentechnologie
    • Grondige kennis van orthopedische schoentechnologische handelingen
    • Grondige kennis van specifieke functionele en topografische anatomie in het kader van de orthopedische schoentechnologie
    • Grondige kennis van meettechnieken en maatnametechnieken in functie van het orthopedisch schoentechnologisch hulpmiddel
    • Grondige kennis van topografische anatomie van onderste ledematen
  • Competentie 4:
    Ontwerpt en vervaardigt het maatwerk orthopedisch schoentechnologisch hulpmiddel
    • Raadpleegt het technisch dossier
    • Ontwerpt het schoentechnologisch hulpmiddel
    • Vervaardigt en assembleert schoentechnologische hulpmiddelen
    • Past verwerkings- en bewerkingstechnieken toe
    • Past verschillende technieken toe
    • Ontwerpt en vervaardigt leesten,
    • Ontwerpt en vervaardigt voetbedden
    • Ontwerpt en vervaardigt voorzieningen (externe arthrodesekokers, Hoffa’s, voetheffers, …)
    • Ontwerpt en vervaardigt patronen voor schachten (snijden, schalmen, stikken)
    • Monteert het bovenwerk en vervaardigt het onderwerk (zool en hak)
    • Voert een kwaliteitscontrole van het schoentechnologisch hulpmiddel uit tijdens de verschillende fasen van het vervaardigingsproces conform het technisch dossier
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van materiovigilantie
    • Kennis van (medisch) materiaal, middelen, gereedschappen en uitrusting
    • Kennis van klinische vaardigheden
    • Kennis van hulpmiddelengerelateerde software (bionische gewrichten, … )
    • Kennis van grafisch tekenen
    • Grondige kennis van specifieke biomechanica, pathomechanica en interventies in het kader van de orthopedische schoentechnologie
    • Grondige kennis van specifieke materialenleer
    • Grondige kennis van ontwerpen, vervaardigen, passen en afwerken van orthopedische schoentechnologische hulpmiddelen (orthopedisch schoeisel, voetorthesen en/of niet gearticuleerde onderbeenorthesen en/of partiële voetprothesen)
    • Grondige kennis van orthopedische schoentechnologische handelingen
    • Grondige kennis van specifieke functionele en topografische anatomie in het kader van de orthopedische schoentechnologie
    • Grondige kennis van meettechnieken en maatnametechnieken in functie van het orthopedisch schoentechnologisch hulpmiddel
    • Grondige kennis van het orthopedisch schoentechnologisch prefab gamma met betrekking tot de onderste ledenmaten,
    • Grondige kennis van specifieke werkplaatstechnologie (gereedschappen en uitrusting)
    • Grondige kennis van topografische anatomie van onderste ledematen
    • Grondige kennis van biomechanische interventies
  • Competentie 5:
    Past het schoentechnologisch hulpmiddel aan bij de patiënt
    • Legt het pasklare schoentechnologische hulpmiddel aan
    • Controleert het orthopedisch shoentechnologisch hulpmiddel op pasvorm en functionaliteit
    • Markeert de te veranderen zones
    • Noteert in het technisch dossier de eventuele aanpassingen en voert deze uit
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van huid- en wondzorg
    • Kennis van hulpmiddelengerelateerde software (bionische gewrichten, … )
    • Grondige kennis van specifieke biomechanica, pathomechanica en interventies in het kader van de orthopedische schoentechnologie
    • Grondige kennis van specifieke materialenleer
    • Grondige kennis van ontwerpen, vervaardigen, passen en afwerken van orthopedische schoentechnologische hulpmiddelen (orthopedisch schoeisel, voetorthesen en/of niet gearticuleerde onderbeenorthesen en/of partiële voetprothesen)
    • Grondige kennis van specifieke functionele en topografische anatomie in het kader van de orthopedische schoentechnologie
    • Grondige kennis van topografische anatomie van onderste ledematen
    • Grondige kennis van biomechanische interventies
  • Competentie 6:
    Levert het schoentechnologisch hulpmiddel af en begeleidt de patiënt bij het gebruik ervan
    • Levert het schoentechnologisch hulpmiddel persoonlijk af
    • Waakt over de therapeutische en technische overeenstemming tussen het voorgeschreven en geleverd schoentechnologisch hulpmiddel
    • Voert, indien nodig, opnieuw de stappen van het proces uit om pasvorm en functie van het schoentechnologisch hulpmiddel te verbeteren
    • Geeft een initiële training, instructies en informatie over het gebruik en onderhoud van het schoentechnologisch hulpmiddel
    • Geeft, indien nodig, feedback aan de (voorschrijvende) arts en andere gezondheidszorgbeoefenaar
    • Volgt, indien nodig, het functioneren van het schoentechnologisch hulpmiddel op regelmatige tijdstippen op
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van materiovigilantie
    • Kennis van functionele revalidatie
    • Kennis van hulpmiddelengerelateerde software (bionische gewrichten, … )
    • Grondige kennis van specifieke biomechanica, pathomechanica en interventies in het kader van de orthopedische schoentechnologie
    • Grondige kennis van specifieke materialenleer
    • Grondige kennis van ontwerpen, vervaardigen, passen en afwerken van orthopedische schoentechnologische hulpmiddelen (orthopedisch schoeisel, voetorthesen en/of niet gearticuleerde onderbeenorthesen en/of partiële voetprothesen)
    • Grondige kennis van orthopedische schoentechnologische handelingen
    • Grondige kennis van specifieke functionele en topografische anatomie in het kader van de orthopedische schoentechnologie
    • Grondige kennis van biomechanische interventies
  • Competentie 7:
    Verstrekt het schoentechnologisch prefab-hulpmiddel op maat van de patiënt
    • Bepaalt het schoentechnologisch prefab-hulpmiddel en bespreekt dit met de patiënt
    • Neemt de maten op
    • Noteert de gegevens in het technisch dossier.
    • Bepaalt het meest geschikte prefab-hulpmiddel uit het beschikbaar gamma
    • Ontvangen en controleren van het (de) schoentechnologische prefab-product in geval van een bestelling.
    • Legt het schoentechnologisch prefab-hulpmiddel aan en past dit aan de individuele noden aan
    • Test de functionaliteit in functie van de zorgvraag
    • Informeert de patiënt over het gebruik en het onderhoud en de garantie van het schoentechnologisch prefab-hulpmiddel
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van bedrijfseigen kantoorsoftware, software dienstenplatformen (eHealth, Mycarenet, …)
    • Kennis van materiovigilantie
    • Kennis van hulpmiddelengerelateerde software (bionische gewrichten, … )
    • Grondige kennis van specifieke materialenleer
    • Grondige kennis van specifieke functionele en topografische anatomie in het kader van de orthopedische schoentechnologie
    • Grondige kennis van het orthopedisch schoentechnologisch prefab gamma met betrekking tot de onderste ledenmaten,
    • Grondige kennis van prefabmethodologie met betrekking tot de orthopedische schoentechnologie
  • Competentie 8:
    Verwijdert en/of brengt een bestaand medisch of therapeutisch hulpmiddel terug aan voor een schoentechnologische verstrekking
    • Verwijdert het medisch hulpmiddel (gips, verbanden, prothese, bandage, orthese, … ) om de toegankelijkheid van de uit te voeren handeling tot maatname, aanpassen of aanmeten van orthopedisch schoeisel te kunnen waarborgen
    • Brengt het medisch hulpmiddel terug aan
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van algemene fysiologie en fysiopathologie met inbegrip van de neurofysiologie en de fysiologie van het locomotorisch stelsel
    • Grondige kennis van specifieke biomechanica, pathomechanica en interventies in het kader van de orthopedische schoentechnologie
    • Grondige kennis van specifieke functionele en topografische anatomie in het kader van de orthopedische schoentechnologie
    • Grondige kennis van topografische anatomie van onderste ledematen
    • Grondige kennis van prefabmethodologie met betrekking tot de orthopedische schoentechnologie
  • Competentie 9:
    Onderhoudt, herstelt en past het orthopedisch schoentechnologisch hulpmiddel aan
    • Reinigt en/of onderhoudt het schoentechnologisch hulpmiddel
    • Herstelt de functionaliteit door heruitlijning van hakken en loopzolen, voetbedden, …
    • Herstelt functionele gebreken van onderdelen van het schoentechnologisch orthopedisch hulpmiddel
    • Past het schoentechnologisch hulpmiddel aan de actuele noden van de patiënt aan
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van administratieve taken aangaande verslaggeving, dossieropmaak, patiëntgerelateerde administratie (RIZIV, ziekteverzekering,...)
    • Kennis van materiovigilantie
    • Kennis van inleiding tot de bandage-, orthese-, prothese- en schoentechnologie
    • Kennis van (medisch) materiaal, middelen, gereedschappen en uitrusting
    • Kennis van grafisch tekenen
    • Kennis van elektriciteit en elektronica in functie van medische toepassingen
    • Kennis van materialenleer in functie van medische en therapeutische toepassingen
    • Grondige kennis van specifieke biomechanica, pathomechanica en interventies in het kader van de orthopedische schoentechnologie
    • Grondige kennis van orthopedische schoentechnologische handelingen
    • Grondige kennis van specifieke functionele en topografische anatomie in het kader van de orthopedische schoentechnologie
  • Competentie 10:
    Onderhoudt de werkomgeving
    • Reinigt en desinfecteert na elke opdracht de gebruikte uitrusting volgens de interne procedure
    • Onderhoudt de gereedschappen en de uitrusting
    • Sorteert alle afval en wegwerpmaterialen in de daartoe bestemde recipiënten
    • Regelt het ophalen van afval
    • Draagt persoonlijke beschermingsmiddelen volgens de richtlijnen
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van hygiëne, schoonmaak, ontsmettings- en sterilisatieproducten, -technieken en -procedures
    • Kennis van soorten afval en afvalsortering
    • Kennis van materiaal en de medische hulpmiddelen voor het patiëntenvervoer
Communicatie
  • Competentie 11:
    Participeert binnen een professionele relatie met de patiënt
    • Bouwt een professionele relatie op met de patiënt
    • Herkent, toont respect en empathie voor de diversiteit van patiënten.
    • Voert gesprekken met de patiënt en luistert actief naar de behoeften en wensen van de patiënt
    • Deelt informatie en advies met de patiënt
    • Ondersteunt en faciliteert het proces van de gedeelde besluitvorming
    • Deelt mondeling, geschreven en elektronische informatie over de geleverde hulpmiddelen ifv het optimaliseren van 'shared decision making' (gedeelde besluitvorming), patiënt veiligheid, vertrouwelijkheid en privacy.
    • Legt het gedeeld besluit vast in een administratief en technisch dossier
    • Bespreekt in open communicatie het functioneren van het geleverd medisch hulpmiddel met de patiënt en informeert over de volgende stappen
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van administratieve taken aangaande verslaggeving, dossieropmaak, patiëntgerelateerde administratie (RIZIV, ziekteverzekering,...)
    • Kennis van bedrijfseigen kantoorsoftware, software dienstenplatformen (eHealth, Mycarenet, …)
    • Kennis van sociale vaardigheden
    • Kennis van pedagogie
    • Kennis over diversiteit
    • Kennis van screeningsinstrumenten
    • Kennis van motivatiestrategieën (beroepseigen veranderstrategieën, modellen voor gedragsverandering, …)
    • Kennis van (peer)coaching
    • Kennis van evaluatiemethodes
    • Grondige kennis van de wetgeving voor de uitvoering van het beroep, aangaande de ziekte- en invaliditeitsverzekering en de RIZIV- nomenclatuur
  • Competentie 12:
    Rapporteert en deelt informatie met de patiënt
    • Rapporteert noodzakelijke gegevens en deelt deze volgens de regelgeving en wettelijke bepalingen
    • Geeft informatie over de mogelijke hulpverlening en tegemoetkomingen
    • Controleert de verzekerbaarheid (remgeld, eventuele supplementen, …), cumuleerbaarheid en hernieuwbaarheid
    • Bezorgt een duplicaat van de aflevering
    • Verwijst indien nodig de patiënt naar de specifieke organisaties of gezondheidszorgbeoefenaars voor bijkomende ondersteuning
    • Maakt documenten op voor indiening aanvraag van het mobiliteitshulpmiddel
    • Maakt documenten op voor indiening aanvraag van het mobiliteitshulpmiddel
    • Plant (vervolg)afspraken
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van administratieve taken aangaande verslaggeving, dossieropmaak, patiëntgerelateerde administratie (RIZIV, ziekteverzekering,...)
    • Kennis van bedrijfseigen kantoorsoftware, software dienstenplatformen (eHealth, Mycarenet, …)
    • Kennis van sociale vaardigheden
    • Grondige kennis van de wetgeving voor de uitvoering van het beroep, aangaande de ziekte- en invaliditeitsverzekering en de RIZIV- nomenclatuur
Samenwerking
  • Competentie 13:
    Werkt interprofessioneel samen
    • Werkt effectief en efficiënt samen met alle actoren (artsen, zorgverleners, collega’s, officiële instanties , breed publiek, …)
    • Communiceert zowel mondeling, elektronisch, als schriftelijk met alle actoren.
    • Rapporteert mondeling en schriftelijk
    • Respecteert de afgesproken procedures en werkschema’s
    • Leidt of neemt deel aan een groepsproces
    • Maakt zijn professioneel standpunt kenbaar tijdens overleg met het interprofessioneel* team
    • Neemt vanuit het beroep als orthopedisch technoloog een actieve rol op binnen de interprofessionele context
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van administratieve taken aangaande verslaggeving, dossieropmaak, patiëntgerelateerde administratie (RIZIV, ziekteverzekering,...)
    • Kennis van richtlijnen en procedures
    • Kennis van sociale vaardigheden
    • Kennis van multidisciplinaire samenwerking
    • Kennis van gezondheidszorgstructuren en interprofessionele samenwerkingsmodellen
    • Grondige kennis van de wetgeving voor de uitvoering van het beroep, aangaande de ziekte- en invaliditeitsverzekering en de RIZIV- nomenclatuur
  • Competentie 14:
    Draagt de zorg over aan een andere (gezondheids)zorgverstrekkers om de continuïteit van kwaliteitsvolle zorg te garanderen
    • Roept hulp in van het multidisciplinair en interprofessioneel team indien noodzakelijk.
    • Consulteert op basis van de risicodetectie de aangewezen (gezondheids)zorgverstrekker en verwijst gepast en tijdig door
    • Past in overleg met andere actoren de frequentie en de aard van de opvolging aan in functie van de risico's en/of complicaties.
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van richtlijnen en procedures
    • Kennis van multidisciplinaire samenwerking
    • Kennis van gezondheidszorgstructuren en interprofessionele samenwerkingsmodellen
Leiderschap
  • Competentie 15:
    Draagt zorg in het bedrijf inzake milieu en kwaliteit
    • Creëert, bevordert en werkt mee aan een optimalisatie van de kwaliteitscultuur
    • Coördineert de werkactiviteiten
    • Zorgt voor ergonomisch werkomstandigheden
    • Draagt bij tot een economische en de ecologische modernisering van het bedrijf
    • Stuurt het werk aan conform de materiovigilantie
    • Verplicht het personeel tot het toepassen van de veiligheids- en milieuvoorschriften
    • Handelt volgens de kwaliteitsnormen en -procedures
    • Evalueert periodiek de patiënt gegevens voor kwaliteitsborging
    • Optimaliseert het therapeutisch (be)handelen door klinisch te redeneren (conform ICF)
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van administratieve taken aangaande verslaggeving, dossieropmaak, patiëntgerelateerde administratie (RIZIV, ziekteverzekering,...)
    • Kennis van bedrijfseigen kantoorsoftware, software dienstenplatformen (eHealth, Mycarenet, …)
    • Kennis van richtlijnen en procedures
    • Kennis van planning, organisatie en opvolging van de activiteiten
    • Kennis van veiligheidsmanagement
    • Kennis van gezondheidszorgstructuren en interprofessionele samenwerkingsmodellen
  • Competentie 16:
    Voert een efficiënt beheer van de uitrusting
    • Voorziet in beschikbaar materiaal en materieel
    • Voert een efficiënt voorraadbeheer volgens de huidige wetgeving
    • Toetst en integreert innovatieve materialen en middelen in functie van kwaliteitsvolle zorg
    • Werkt kostenefficiënt
    • Voert de nodige handelingen uit voor het actualiseren en optimaal functioneren van het materiaal en materieel
    • Houdt toezicht en leidt het onderhoud van het (medisch) materieel
    • Voorziet in de verplichte persoonlijke en collectieve beschermingsmiddelen
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van richtlijnen en procedures
    • Kennis van (medisch) materiaal, middelen, gereedschappen en uitrusting
    • Kennis van kostenbewuste strategieën
    • Kennis van voorraadbeheer
  • Competentie 17:
    Neemt initiatief in de professionele praktijkvoering
    • Coördineert het bedrijf op duurzame wijze
    • Organiseert volgens een afgesproken planning het ophalen en afleveren van hulpmiddelen
    • Beoordeelt nieuwe initiatieven en innovaties in functie van optimalisatie van de dienstverlening
    • Faciliteert veranderingsprocessen in het bedrijf en implementeert deze om dienstverlening en resultaten te verbeteren
    • Past de (evidence based) richtlijnen toe om dienstverlening en outcome te verbeteren
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van evaluatiemethodes
    • Kennis van kwaliteitsbeleid
    • Kennis van planning, organisatie en opvolging van de activiteiten
    • Kennis van veiligheidsmanagement
    • Kennis van coördinatie van onvoorziene omstandigheden en noodsituaties
    • Kennis van reflectiestrategieën
    • Grondige kennis van probleemoplossende en besliskundige strategieën
  • Competentie 18:
    Werkt de doelstellingen van het bedrijf uit en informeert hierover
    • Bepaalt de doelstellingen van de onderneming
    • Promoot zijn materiaal tijdens promotiemomenten
    • Benut de mogelijkheden van de ruimte of de etalage
    • Plaatst informatie op een zichtbare plaats voor de klant
    • Evalueert promotieactiviteiten
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van praktische bedrijfsvoering
    • Kennis van evaluatiemethodes
    • Kennis van planning, organisatie en opvolging van de activiteiten
    • Grondige kennis van probleemoplossende en besliskundige strategieën
  • Competentie 19:
    Draagt bij tot een veilige werkomgeving
    • Neemt verantwoordelijkheid op voor de veiligheid van de patiënt
    • Neemt verantwoordelijkheid op voor de eigen veiligheid van de medewerkers binnen het bedrijf
    • Detecteert (bijna) incidenten en handelt volgens de richtlijnen
    • Neemt maatregelen ter voorkoming van kruisbesmetting
    • Draagt persoonlijke en gebruikt collectieve - beschermingsmiddelen volgens de richtlijnen
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van beschermingsmiddelen
    • Kennis van richtlijnen en procedures
    • Kennis van evaluatiemethodes
    • Kennis van kwaliteitsbeleid
    • Kennis van planning, organisatie en opvolging van de activiteiten
    • Kennis van veiligheidsmanagement
    • Kennis van coördinatie van onvoorziene omstandigheden en noodsituaties
    • Kennis van kwaliteits-, hygiëne-, milieu- en veiligheidsreglementering
    • Kennis van reflectiestrategieën
    • Grondige kennis van probleemoplossende en besliskundige strategieën
  • Competentie 20:
    Volgt de administratieve gegevens van het bedrijf op
    • Gebruikt kantoorsoftware
    • Houdt de gegevens bij over de uitgaven en de inkomsten
    • Berekent de kostprijzen van diensten en producten
    • Houdt het administratief dossier up-to-date
    • Consulteert en volgt leveringsdocumenten, garantietermijnen en voorwaarden op
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van administratief beheer
    • Kennis van administratieve taken aangaande verslaggeving, dossieropmaak, patiëntgerelateerde administratie (RIZIV, ziekteverzekering,...)
    • Kennis van bedrijfseigen kantoorsoftware, software dienstenplatformen (eHealth, Mycarenet, …)
    • Kennis van evaluatiemethodes
    • Kennis van planning, organisatie en opvolging van de activiteiten
    • Grondige kennis van probleemoplossende en besliskundige strategieën
Gezondheidsvoorlichting
  • Competentie 21:
    Bevordert het zelfmanagement en empowerment bij de patiënt
    • Informeert en adviseert de patiënt om geïnformeerde keuzes te maken
    • Educeert, coacht en motiveert de patiënt tot zelfmanagement en empowerment
    • Informeert de patiënt over autonoom determinanten die de gezondheid kunnen schaden
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van de grondbeginselen van de pathologie
    • Kennis van psychologie
    • Kennis van grondbeginselen van de sociologie en medisch-sociale vraagstukken
    • Kennis van sociale vaardigheden
    • Kennis van pedagogie
    • Kennis over diversiteit
    • Kennis van opleidingstechnieken
    • Kennis van informatietechnologie
    • Kennis van empowerment
    • Kennis van motivatiestrategieën (beroepseigen veranderstrategieën, modellen voor gedragsverandering, …)
    • Kennis van (peer)coaching
    • Kennis van evaluatiemethodes
    • Kennis van gezondheidsleer
    • Kennis van gezondheidsvoorlichting en –promotie
  • Competentie 22:
    Organiseert opleidingen voor patiënten
    • Anticipeert op de noden van welbepaalde doelgroepen
    • Geeft voorlichting aan andere actoren (gezondheidszorgverstrekkers, verzekeringsmakelaars, patiëntenorganisaties, …)
    • Gebruikt het voorlichtingsmateriaal, handleidingen, … volgens de nieuwste wetenschappelijke inzichten
    • Maakt betrouwbare informatie toegankelijk via verschillende communicatiekanalen
    • Evalueert de opzet, de uitvoering en het effect van de voorlichtings-, vormings- en sensibiliseringscampagnes en stuurt deze bij indien nodig
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van psychologie
    • Kennis van sociale vaardigheden
    • Kennis van pedagogie
    • Kennis over diversiteit
    • Kennis van opleidingstechnieken
    • Kennis van informatietechnologie
    • Kennis van empowerment
    • Kennis van motivatiestrategieën (beroepseigen veranderstrategieën, modellen voor gedragsverandering, …)
    • Kennis van (peer)coaching
    • Kennis van evaluatiemethodes
    • Kennis van gezondheidsleer
    • Kennis van gezondheidsvoorlichting en –promotie
    • Grondige kennis van preventie (preventiemaatregelen, interventiemaatregelen, …)
Wetenschappelijke ontwikkeling
  • Competentie 23:
    Ontwikkelt de eigen deskundigheid
    • Vraagt op een gepaste manier feedback en gaat daar constructief mee om
    • Neemt actief deel aan intervisiemomenten en laat zich intercollegiaal toetsen
    • Maakt een (digitaal) portfolio aan waarbij de activiteiten geregistreerd worden conform de vooropgestelde kwaliteitsnormen en wetgeving
    • Participeert aan (inter)nationale vormingsactiviteiten (lezing, congress, studiedagen, webinare, …)
    • Volgt actuele, wetenschappelijke ontwikkelingen op binnen het vakgebied en zet deze om in de praktijk (evidence based practice*)
    • Hanteert de vakterminologie op voldoende deskundige wijze zowel mondeling als schriftelijk
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van algemene anatomie met inbegrip van functionele anatomie van de onderste en bovenste ledematen, romp, hoofd en wervelkolom
    • Kennis van algemene pathologie met inbegrip van orthopedie, traumatologie, pediatrie, dermatologie, neurologie, inwendige ziekteleer met inbegrip van vasculaire pathologie, systeemaandoeningen, chronische en metabole aandoeningen, gynaecologie en geriatrie
    • Kennis van algemene fysiologie en fysiopathologie met inbegrip van de neurofysiologie en de fysiologie van het locomotorisch stelsel
    • Kennis van de grondbeginselen van de pathologie
    • Kennis van de internationale classificatie van het menselijk functioneren (ICF)
    • Kennis van de grondbeginselen van de bacteriologie, virologie en parasitologie
    • Kennis van de grondbeginselen van de biofysica, biochemie
    • Kennis van statistiek en onderzoeksmethodiek
    • Kennis van psychologie
    • Kennis van pedagogie
    • Kennis van opleidingstechnieken
    • Kennis van informatietechnologie
    • Kennis van (peer)coaching
    • Kennis van evaluatiemethodes
    • Kennis van mechanica
    • Kennis van biometrie
    • Kennis van algemene biomechanica en pathomechanica
    • Kennis van chemie
    • Kennis van de ethische regels rond wetenschappelijk onderzoek
    • Kennis van onderzoeksdomeinen
    • Kennis van toegepast wetenschappelijk onderzoek
    • Kennis van professionele fora
    • Kennis van de beschikbare opleidingen en navormingen (LLL)
    • Kennis van Engels (kan de hoofdgedachte van een ingewikkelde tekst begrijpen, zowel over concrete als over abstracte onderwerpen met inbegrip van technische besprekingen van eigen vakgebied
    • Kennis van reflectiestrategieën
    • Grondige kennis van de wetgeving voor de uitvoering van het beroep, aangaande de ziekte- en invaliditeitsverzekering en de RIZIV- nomenclatuur
  • Competentie 24:
    Draagt bij tot de ontwikkeling van het beroep
    • Neemt deel aan intercollegiaal overleg en kennisnetwerking
    • Neemt deel aan projecten die kaderen in de professionalisering van de orthopedisch technologen
    • Fungeert als ambassadeur voor het beroep van orthopedisch technoloog
    • Neemt deel aan activiteiten van (beroeps)verenigingen, werkgroepen, beleidsorganen, …
    • Participeert actief aan (inter)nationale congressen
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van sociale vaardigheden
    • Kennis van opleidingstechnieken
    • Kennis van de ethische regels rond wetenschappelijk onderzoek
    • Kennis van onderzoeksdomeinen
    • Kennis van toegepast wetenschappelijk onderzoek
    • Kennis van professionele fora
    • Kennis van de beschikbare opleidingen en navormingen (LLL)
    • Kennis van de Nederlandse taal om ze op deskundige wijze te kunnen hanteren in het kader van het beroep en dit zowel mondeling als schriftelijk
    • Kennis van reflectiestrategieën
    • Grondige kennis van screening en medische onderzoeken gerelateerd aan de orthopedisch technologie
    • Grondige kennis van probleemoplossende en besliskundige strategieën
    • Grondige kennis van vakterminologie
    • Grondige kennis van relevante informatiebronnen
    • Grondige kennis van literatuuronderzoek
    • Grondige kennis van de wetgeving voor de uitvoering van het beroep, aangaande de ziekte- en invaliditeitsverzekering en de RIZIV- nomenclatuur
  • Competentie 25:
    Voert acties uit ter ondersteuning van het personeelsbeleid
    • Detecteert leernoden
    • Schept een gunstig leerklimaat
    • Handelt als rolmodel
    • Stimuleert een open feedbackcultuur
    • Participeert aan de werving en selectie van nieuwe medewerkers
    • Organiseert begeleiding en coaching van studenten in opleiding (leercontracten, stageplaatsen)
    • Stemt de begeleiding van de student af op die van de schoolbegeleiders
    • Begeleidt, coacht en evalueert nieuwe werknemers of duidt een begeleider/mentor aan
    • Houdt feedbackgesprekken over het functioneren van de medewerkers
    • Houdt het vormingsaanbod actueel
    • Stimuleert de deelname aan vormingsmomenten bij de medewerkers
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van sociale vaardigheden
    • Kennis van opleidingstechnieken
    • Kennis van informatietechnologie
    • Kennis van (peer)coaching
    • Kennis van evaluatiemethodes
    • Kennis van toegepast wetenschappelijk onderzoek
    • Kennis van professionele fora
    • Kennis van de beschikbare opleidingen en navormingen (LLL)
    • Kennis van reflectiestrategieën
    • Grondige kennis van probleemoplossende en besliskundige strategieën
    • Grondige kennis van relevante informatiebronnen
    • Grondige kennis van literatuuronderzoek
    • Grondige kennis van de wetgeving voor de uitvoering van het beroep, aangaande de ziekte- en invaliditeitsverzekering en de RIZIV- nomenclatuur
Professionalisering
  • Competentie 26:
    Past de ethische standaarden toe in de zorgsetting
    • Handelt volgens de professionele ethische code
    • Werkt in een klimaat van vertrouwen tegenover de patiënt waarbij hij voorziet in een begripvolle zorgverstrekking met respect voor de individuele rechten en waardigheid
    • Gaat vertrouwelijk om met informatie: beroepsgeheim, privacy (GDPR, …) en
    • Begeleidt de patiënt bij ethische dilemma’s
    • Maakt ethische besluitvorming bespreekbaar
    • Neemt actief deel aan ethische besluitvormingsprocessen in een interdisciplinaire setting
    • Geeft blijk van de juiste attitudes als professional
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van grondbeginselen van de sociologie en medisch-sociale vraagstukken
    • Kennis van sociale vaardigheden
    • Kennis van EBP
    • Kennis van reflectiestrategieën
    • Grondige kennis van beroepsethiek
    • Grondige kennis van de wetgeving voor de uitvoering van het beroep, aangaande de ziekte- en invaliditeitsverzekering en de RIZIV- nomenclatuur
  • Competentie 27:
    Oefent het beroep uit conform de wettelijke bepalingen en de maatschappelijk verwachtingen
    • Profileert zich als orthopedisch technoloog binnen de maatschappij.
    • Identificeert maatschappelijke ontwikkelingen en zet deze duurzaam om in acties
    • Kent, respecteert en past de standaarden, regelgeving en wetgeving (patiëntenrechten , …) mbt de uitoefening van het beroep toe.
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van grondbeginselen van de sociologie en medisch-sociale vraagstukken
    • Kennis van de organisatie van de gezondheidszorg
    • Grondige kennis van beroepsethiek
    • Grondige kennis van de wetgeving voor de uitvoering van het beroep, aangaande de ziekte- en invaliditeitsverzekering en de RIZIV- nomenclatuur
  • Competentie 28:
    Reflecteert en doet aan zelfzorg
    • Neemt de noodzakelijke maatregelen om de eigen gezondheid en het persoonlijk welzijn te beschermen
    • Zorgt voor een gezond evenwicht tussen werk en privéleven.
    • Geeft aan wanneer zich problemen voordoen die het professioneel functioneren verstoren
    • Zoekt oplossingen wanneer zich problemen voordoen die het professioneel functioneren verstoren
    • Bevordert een cultuur waarin noden van collega’s gedetecteerd en aangepakt worden via ondersteuning
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van zelfmanagement
    • Kennis van evaluatiemethodes
    • Kennis van reflectiestrategieën
    • Grondige kennis van probleemoplossende en besliskundige strategieën
    • Grondige kennis van preventie (preventiemaatregelen, interventiemaatregelen, …)

Beschrijving competenties a.d.h.v. de descriptorelementen

Kennis

  • Basiskennis van administratief beheer
  • Basiskennis van zelfmanagement
  • Kennis van algemene anatomie met inbegrip van functionele anatomie van de onderste en bovenste ledematen, romp, hoofd en wervelkolom
  • Kennis van algemene pathologie met inbegrip van orthopedie, traumatologie, pediatrie, dermatologie, neurologie, inwendige ziekteleer met inbegrip van vasculaire pathologie, systeemaandoeningen, chronische en metabole aandoeningen, gynaecologie en geriatrie
  • Kennis van pathologie gerelateerd aan specifieke afwijkingen met inbegrip van orthopedie, traumatologie, dermatologie, neurologie, inwendige ziekteleer met inbegrip van vasculaire pathologie, systeemaandoeningen, chronische en metabole aandoeningen, gynaecologie relevant voor de orthopedische schoentechnologie
  • Kennis van chirurgie betreffende bovenvermelde pathologie
  • Kennis van algemene fysiologie en fysiopathologie met inbegrip van de neurofysiologie en de fysiologie van het locomotorisch stelsel
  • Kennis van de grondbeginselen van de pathologie
  • Kennis van de internationale classificatie van het menselijk functioneren (ICF)
  • Kennis van de grondbeginselen van de bacteriologie, virologie en parasitologie
  • Kennis van de grondbeginselen van de biofysica, biochemie
  • Kennis van statistiek en onderzoeksmethodiek
  • Kennis van administratieve taken aangaande verslaggeving, dossieropmaak, patiëntgerelateerde administratie (RIZIV, ziekteverzekering,...)
  • Kennis van bedrijfseigen kantoorsoftware, software dienstenplatformen (eHealth, Mycarenet, …)
  • Kennis van praktische bedrijfsvoering
  • Kennis van beschermingsmiddelen
  • Kennis van richtlijnen en procedures
  • Kennis van psychologie
  • Kennis van grondbeginselen van de sociologie en medisch-sociale vraagstukken
  • Kennis van sociale vaardigheden
  • Kennis van pedagogie
  • Kennis over diversiteit
  • Kennis van opleidingstechnieken
  • Kennis van informatietechnologie
  • Kennis van empowerment
  • Kennis van screeningsinstrumenten
  • Kennis van motivatiestrategieën (beroepseigen veranderstrategieën, modellen voor gedragsverandering, …)
  • Kennis van (peer)coaching
  • Kennis van evaluatiemethodes
  • Kennis van multidisciplinaire samenwerking
  • Kennis van kwaliteitsbeleid
  • Kennis van planning, organisatie en opvolging van de activiteiten
  • Kennis van veiligheidsmanagement
  • Kennis van gezondheidsleer
  • Kennis van gezondheidsvoorlichting en –promotie
  • Kennis van de organisatie van de gezondheidszorg
  • Kennis van gezondheidszorgstructuren en interprofessionele samenwerkingsmodellen
  • Kennis van materiovigilantie
  • Kennis van inleiding tot de bandage-, orthese-, prothese- en schoentechnologie
  • Kennis van huid- en wondzorg
  • Kennis van hygiëne, schoonmaak, ontsmettings- en sterilisatieproducten, -technieken en -procedures
  • Kennis van (medisch) materiaal, middelen, gereedschappen en uitrusting
  • Kennis van kostenbewuste strategieën
  • Kennis van voorraadbeheer
  • Kennis van coördinatie van onvoorziene omstandigheden en noodsituaties
  • Kennis van klinische vaardigheden
  • Kennis van functionele revalidatie
  • Kennis van mechanica
  • Kennis van biometrie
  • Kennis van algemene biomechanica en pathomechanica
  • Kennis van chemie
  • Kennis van hulpmiddelengerelateerde software (bionische gewrichten, … )
  • Kennis van medische beeldvormingstechniek (radiografische, computertomografische, magnetische resonantie, …)
  • Kennis van grafisch tekenen
  • Kennis van soorten afval en afvalsortering
  • Kennis van de ethische regels rond wetenschappelijk onderzoek
  • Kennis van onderzoeksdomeinen
  • Kennis van toegepast wetenschappelijk onderzoek
  • Kennis van professionele fora
  • Kennis van EBP
  • Kennis van de beschikbare opleidingen en navormingen (LLL)
  • Kennis van Engels (kan de hoofdgedachte van een ingewikkelde tekst begrijpen, zowel over concrete als over abstracte onderwerpen met inbegrip van technische besprekingen van eigen vakgebied
  • Kennis van de Nederlandse taal om ze op deskundige wijze te kunnen hanteren in het kader van het beroep en dit zowel mondeling als schriftelijk
  • Kennis van kwaliteits-, hygiëne-, milieu- en veiligheidsreglementering
  • Kennis van reflectiestrategieën
  • Kennis van elektriciteit en elektronica in functie van medische toepassingen
  • Kennis van materialenleer in functie van medische en therapeutische toepassingen
  • Kennis van materiaal en de medische hulpmiddelen voor het patiëntenvervoer
  • Grondige kennis van screening en medische onderzoeken gerelateerd aan de orthopedisch technologie
  • Grondige kennis van probleemoplossende en besliskundige strategieën
  • Grondige kennis van vakterminologie
  • Grondige kennis van preventie (preventiemaatregelen, interventiemaatregelen, …)
  • Grondige kennis van specifieke biomechanica, pathomechanica en interventies in het kader van de orthopedische schoentechnologie
  • Grondige kennis van specifieke materialenleer
  • Grondige kennis van ontwerpen, vervaardigen, passen en afwerken van orthopedische schoentechnologische hulpmiddelen (orthopedisch schoeisel, voetorthesen en/of niet gearticuleerde onderbeenorthesen en/of partiële voetprothesen)
  • Grondige kennis van biomechanische interventies in de orthopedische schoentechnologie
  • Grondige kennis van orthopedische schoentechnologische handelingen
  • Grondige kennis van specifieke functionele en topografische anatomie in het kader van de orthopedische schoentechnologie
  • Grondige kennis van meettechnieken en maatnametechnieken in functie van het orthopedisch schoentechnologisch hulpmiddel
  • Grondige kennis van het orthopedisch schoentechnologisch prefab gamma met betrekking tot de onderste ledenmaten,
  • Grondige kennis van relevante informatiebronnen
  • Grondige kennis van literatuuronderzoek
  • Grondige kennis van beroepsethiek
  • Grondige kennis van de wetgeving voor de uitvoering van het beroep, aangaande de ziekte- en invaliditeitsverzekering en de RIZIV- nomenclatuur
  • Grondige kennis van specifieke werkplaatstechnologie (gereedschappen en uitrusting)
  • Grondige kennis van topografische anatomie van onderste ledematen
  • Grondige kennis van biomechanische interventies
  • Grondige kennis van prefabmethodologie met betrekking tot de orthopedische schoentechnologie

Cognitieve vaardigheden

  • Ontvangt een (aan)vraag tot behandeling
  • Vraagt de gegevens op bij de patiënt
  • Raadpleegt het geneeskundig voorschrift indien aanwezig
  • Voert een anamnesegesprek
  • Start een administratief dossier op
  • Informeert de patiënt over het proces van de zorgverlening
  • Houdt rekening met de mogelijkheden en de noden vanuit de omgeving van de patiënt (gezin, werk, vrije tijd, …)
  • Geeft informatie en advies aan de patiënt over het mogelijks orthopedisch schoentechnologisch hulpmiddel in functie van de van het/de betroffen lichaamsdel(e)l(en)
  • Verwijst, indien nodig, door naar een gezondheidszorgbeoefenaar
  • Observeert en onderzoekt de patiënt om de zorgvraag van de patiënt te analyseren waarbij rekening gehouden wordt met de individualiteit van de patiënt
  • Voert een biomechanisch onderzoek (statisch en/of dynamisch) uit in functie van de schoentechnologische oplossing rekening houdend met en het beoogde therapeutisch doel en evalueert deze klinisch conform de patiëntnoden
  • Voert een biometrisch onderzoek (drukmetingen, sensorische testen, omvangsmaten, lengte- en breedtematen, steun- en correctiepunten, …) uit en evalueert deze klinisch conform de patiëntnoden
  • Voert een maatname uit aan de hand van 2D (statische en dynamische drukmeting, …), 3D (gipsname, scantechniek, voet, enkel en onderbeen- omvangsmaten, …)
  • Maakt een ontwerp dat functioneel, technisch, medisch, esthetisch en naar vormgeving voldoet aan de noden
  • Bepaalt de te gebruiken materialen, onderdelen voor schoentechnologische oplossingen
  • Raadpleegt het technisch dossier
  • Ontwerpt het schoentechnologisch hulpmiddel
  • Ontwerpt en vervaardigt leesten,
  • Ontwerpt en vervaardigt voetbedden
  • Ontwerpt en vervaardigt voorzieningen (externe arthrodesekokers, Hoffa’s, voetheffers, …)
  • Ontwerpt en vervaardigt patronen voor schachten (snijden, schalmen, stikken)
  • Voert een kwaliteitscontrole van het schoentechnologisch hulpmiddel uit tijdens de verschillende fasen van het vervaardigingsproces conform het technisch dossier
  • Controleert het orthopedisch shoentechnologisch hulpmiddel op pasvorm en functionaliteit
  • Waakt over de therapeutische en technische overeenstemming tussen het voorgeschreven en geleverd schoentechnologisch hulpmiddel
  • Voert, indien nodig, opnieuw de stappen van het proces uit om pasvorm en functie van het schoentechnologisch hulpmiddel te verbeteren
  • Geeft een initiële training, instructies en informatie over het gebruik en onderhoud van het schoentechnologisch hulpmiddel
  • Geeft, indien nodig, feedback aan de (voorschrijvende) arts en andere gezondheidszorgbeoefenaar
  • Volgt, indien nodig, het functioneren van het schoentechnologisch hulpmiddel op regelmatige tijdstippen op
  • Bepaalt het schoentechnologisch prefab-hulpmiddel en bespreekt dit met de patiënt
  • Bepaalt het meest geschikte prefab-hulpmiddel uit het beschikbaar gamma
  • Ontvangen en controleren van het (de) schoentechnologische prefab-product in geval van een bestelling.
  • Test de functionaliteit in functie van de zorgvraag
  • Informeert de patiënt over het gebruik en het onderhoud en de garantie van het schoentechnologisch prefab-hulpmiddel
  • Past het schoentechnologisch hulpmiddel aan de actuele noden van de patiënt aan
  • Regelt het ophalen van afval
  • Bouwt een professionele relatie op met de patiënt
  • Herkent, toont respect en empathie voor de diversiteit van patiënten.
  • Voert gesprekken met de patiënt en luistert actief naar de behoeften en wensen van de patiënt
  • Deelt informatie en advies met de patiënt
  • Ondersteunt en faciliteert het proces van de gedeelde besluitvorming
  • Deelt mondeling, geschreven en elektronische informatie over de geleverde hulpmiddelen ifv het optimaliseren van 'shared decision making' (gedeelde besluitvorming), patiënt veiligheid, vertrouwelijkheid en privacy.
  • Bespreekt in open communicatie het functioneren van het geleverd medisch hulpmiddel met de patiënt en informeert over de volgende stappen
  • Rapporteert noodzakelijke gegevens en deelt deze volgens de regelgeving en wettelijke bepalingen
  • Geeft informatie over de mogelijke hulpverlening en tegemoetkomingen
  • Controleert de verzekerbaarheid (remgeld, eventuele supplementen, …), cumuleerbaarheid en hernieuwbaarheid
  • Maakt documenten op voor indiening aanvraag van het mobiliteitshulpmiddel
  • Werkt effectief en efficiënt samen met alle actoren (artsen, zorgverleners, collega’s, officiële instanties , breed publiek, …)
  • Communiceert zowel mondeling, elektronisch, als schriftelijk met alle actoren.
  • Rapporteert mondeling en schriftelijk
  • Respecteert de afgesproken procedures en werkschema’s
  • Leidt of neemt deel aan een groepsproces
  • Maakt zijn professioneel standpunt kenbaar tijdens overleg met het interprofessioneel* team
  • Neemt vanuit het beroep als orthopedisch technoloog een actieve rol op binnen de interprofessionele context
  • Creëert, bevordert en werkt mee aan een optimalisatie van de kwaliteitscultuur
  • Coördineert de werkactiviteiten
  • Zorgt voor ergonomisch werkomstandigheden
  • Draagt bij tot een economische en de ecologische modernisering van het bedrijf
  • Stuurt het werk aan conform de materiovigilantie
  • Verplicht het personeel tot het toepassen van de veiligheids- en milieuvoorschriften
  • Handelt volgens de kwaliteitsnormen en -procedures
  • Evalueert periodiek de patiënt gegevens voor kwaliteitsborging
  • Optimaliseert het therapeutisch (be)handelen door klinisch te redeneren (conform ICF)
  • Voorziet in beschikbaar materiaal en materieel
  • Voert een efficiënt voorraadbeheer volgens de huidige wetgeving
  • Werkt kostenefficiënt
  • Voert de nodige handelingen uit voor het actualiseren en optimaal functioneren van het materiaal en materieel
  • Houdt toezicht en leidt het onderhoud van het (medisch) materieel
  • Voorziet in de verplichte persoonlijke en collectieve beschermingsmiddelen
  • Coördineert het bedrijf op duurzame wijze
  • Organiseert volgens een afgesproken planning het ophalen en afleveren van hulpmiddelen
  • Past de (evidence based) richtlijnen toe om dienstverlening en outcome te verbeteren
  • Bepaalt de doelstellingen van de onderneming
  • Promoot zijn materiaal tijdens promotiemomenten
  • Benut de mogelijkheden van de ruimte of de etalage
  • Plaatst informatie op een zichtbare plaats voor de klant
  • Evalueert promotieactiviteiten
  • Neemt verantwoordelijkheid op voor de veiligheid van de patiënt
  • Neemt verantwoordelijkheid op voor de eigen veiligheid van de medewerkers binnen het bedrijf
  • Neemt maatregelen ter voorkoming van kruisbesmetting
  • Draagt persoonlijke en gebruikt collectieve - beschermingsmiddelen volgens de richtlijnen
  • Houdt de gegevens bij over de uitgaven en de inkomsten
  • Berekent de kostprijzen van diensten en producten
  • Houdt het administratief dossier up-to-date
  • Consulteert en volgt leveringsdocumenten, garantietermijnen en voorwaarden op
  • Informeert en adviseert de patiënt om geïnformeerde keuzes te maken
  • Educeert, coacht en motiveert de patiënt tot zelfmanagement en empowerment
  • Informeert de patiënt over autonoom determinanten die de gezondheid kunnen schaden
  • Geeft voorlichting aan andere actoren (gezondheidszorgverstrekkers, verzekeringsmakelaars, patiëntenorganisaties, …)
  • Gebruikt het voorlichtingsmateriaal, handleidingen, … volgens de nieuwste wetenschappelijke inzichten
  • Maakt betrouwbare informatie toegankelijk via verschillende communicatiekanalen
  • Evalueert de opzet, de uitvoering en het effect van de voorlichtings-, vormings- en sensibiliseringscampagnes en stuurt deze bij indien nodig
  • Vraagt op een gepaste manier feedback en gaat daar constructief mee om
  • Neemt actief deel aan intervisiemomenten en laat zich intercollegiaal toetsen
  • Maakt een (digitaal) portfolio aan waarbij de activiteiten geregistreerd worden conform de vooropgestelde kwaliteitsnormen en wetgeving
  • Participeert aan (inter)nationale vormingsactiviteiten (lezing, congress, studiedagen, webinare, …)
  • Volgt actuele, wetenschappelijke ontwikkelingen op binnen het vakgebied en zet deze om in de praktijk (evidence based practice*)
  • Hanteert de vakterminologie op voldoende deskundige wijze zowel mondeling als schriftelijk
  • Neemt deel aan intercollegiaal overleg en kennisnetwerking
  • Neemt deel aan projecten die kaderen in de professionalisering van de orthopedisch technologen
  • Fungeert als ambassadeur voor het beroep van orthopedisch technoloog
  • Neemt deel aan activiteiten van (beroeps)verenigingen, werkgroepen, beleidsorganen, …
  • Participeert actief aan (inter)nationale congressen
  • Detecteert leernoden
  • Schept een gunstig leerklimaat
  • Handelt als rolmodel
  • Stimuleert een open feedbackcultuur
  • Participeert aan de werving en selectie van nieuwe medewerkers
  • Organiseert begeleiding en coaching van studenten in opleiding (leercontracten, stageplaatsen)
  • Stemt de begeleiding van de student af op die van de schoolbegeleiders
  • Begeleidt, coacht en evalueert nieuwe werknemers of duidt een begeleider/mentor aan
  • Houdt feedbackgesprekken over het functioneren van de medewerkers
  • Houdt het vormingsaanbod actueel
  • Stimuleert de deelname aan vormingsmomenten bij de medewerkers
  • Handelt volgens de professionele ethische code
  • Werkt in een klimaat van vertrouwen tegenover de patiënt waarbij hij voorziet in een begripvolle zorgverstrekking met respect voor de individuele rechten en waardigheid
  • Gaat vertrouwelijk om met informatie: beroepsgeheim, privacy (GDPR, …) en
  • Maakt ethische besluitvorming bespreekbaar
  • Neemt actief deel aan ethische besluitvormingsprocessen in een interdisciplinaire setting
  • Geeft blijk van de juiste attitudes als professional
  • Profileert zich als orthopedisch technoloog binnen de maatschappij.
  • Identificeert maatschappelijke ontwikkelingen en zet deze duurzaam om in acties
  • Kent, respecteert en past de standaarden, regelgeving en wetgeving (patiëntenrechten , …) mbt de uitoefening van het beroep toe.
  • Neemt de noodzakelijke maatregelen om de eigen gezondheid en het persoonlijk welzijn te beschermen
  • Zorgt voor een gezond evenwicht tussen werk en privéleven.
  • Geeft aan wanneer zich problemen voordoen die het professioneel functioneren verstoren
  • Bevordert een cultuur waarin noden van collega’s gedetecteerd en aangepakt worden via ondersteuning

Probleemoplossende vaardigheden

  • Detecteert biologische en therapeutische risico’s en reikt een passende schoentechnologische oplossing aan
  • Verwijst indien nodig de patiënt naar de specifieke organisaties of gezondheidszorgbeoefenaars voor bijkomende ondersteuning
  • Roept hulp in van het multidisciplinair en interprofessioneel team indien noodzakelijk.
  • Consulteert op basis van de risicodetectie de aangewezen (gezondheids)zorgverstrekker en verwijst gepast en tijdig door
  • Past in overleg met andere actoren de frequentie en de aard van de opvolging aan in functie van de risico's en/of complicaties.
  • Toetst en integreert innovatieve materialen en middelen in functie van kwaliteitsvolle zorg
  • Beoordeelt nieuwe initiatieven en innovaties in functie van optimalisatie van de dienstverlening
  • Faciliteert veranderingsprocessen in het bedrijf en implementeert deze om dienstverlening en resultaten te verbeteren
  • Detecteert (bijna) incidenten en handelt volgens de richtlijnen
  • Anticipeert op de noden van welbepaalde doelgroepen
  • Begeleidt de patiënt bij ethische dilemma’s
  • Zoekt oplossingen wanneer zich problemen voordoen die het professioneel functioneren verstoren

Motorische vaardigheden

  • Start een technisch dossier op
  • Noteert de gegevens in het patiënten en technisch dossier
  • Vervaardigt en assembleert schoentechnologische hulpmiddelen
  • Past verwerkings- en bewerkingstechnieken toe
  • Past verschillende technieken toe
  • Monteert het bovenwerk en vervaardigt het onderwerk (zool en hak)
  • Legt het pasklare schoentechnologische hulpmiddel aan
  • Markeert de te veranderen zones
  • Noteert in het technisch dossier de eventuele aanpassingen en voert deze uit
  • Levert het schoentechnologisch hulpmiddel persoonlijk af
  • Neemt de maten op
  • Noteert de gegevens in het technisch dossier.
  • Legt het schoentechnologisch prefab-hulpmiddel aan en past dit aan de individuele noden aan
  • Verwijdert het medisch hulpmiddel (gips, verbanden, prothese, bandage, orthese, … ) om de toegankelijkheid van de uit te voeren handeling tot maatname, aanpassen of aanmeten van orthopedisch schoeisel te kunnen waarborgen
  • Brengt het medisch hulpmiddel terug aan
  • Reinigt en/of onderhoudt het schoentechnologisch hulpmiddel
  • Herstelt de functionaliteit door heruitlijning van hakken en loopzolen, voetbedden, …
  • Herstelt functionele gebreken van onderdelen van het schoentechnologisch orthopedisch hulpmiddel
  • Reinigt en desinfecteert na elke opdracht de gebruikte uitrusting volgens de interne procedure
  • Onderhoudt de gereedschappen en de uitrusting
  • Sorteert alle afval en wegwerpmaterialen in de daartoe bestemde recipiënten
  • Draagt persoonlijke beschermingsmiddelen volgens de richtlijnen
  • Legt het gedeeld besluit vast in een administratief en technisch dossier
  • Bezorgt een duplicaat van de aflevering
  • Maakt documenten op voor indiening aanvraag van het mobiliteitshulpmiddel
  • Plant (vervolg)afspraken
  • Gebruikt kantoorsoftware

Omgevingscontext

  • Herkent en respecteert in het kader van het zorgproces de rollen, verschillen en grenzen van iedere partner, zowel binnen het eigen vakgebied als ten aanzien van andere vakgebieden
  • Dit beroep wordt uitgeoefend binnen regelmatige werktijden
  • Dit beroep wordt uitgeoefend in teamverband of individueel, waarbij de nodige flexibiliteit belangrijk is om zich aan te passen aan wijzigingen
  • Dit beroep dient uitgevoerd te worden met een verhoogde mate van concentratie om met de nodige nauwkeurigheid te kunnen werken
  • Dit beroep wordt ook op verplaatsing uitgevoerd en vergt de nodige mobiliteit
  • Het dragen van persoonlijke beschermingsmiddelen is bij een aantal handelingen noodzakelijk
  • De werkopdrachten worden strikt afgebakend in de tijd en er heersen in veel gevallen deadlines, wat stressbestendigheid en resultaatsgerichtheid vraagt
  • De werkopdrachten kunnen aan de hand van een geneeskundig voorschrift opgenomen worden conform de wettelijke bepalingen en volgens de noodzaak van de patiënt in een technische fiche opgesteld
  • De uitoefening van het beroep vereist een kritische en onderzoekende houding
  • De uitoefening van het beroep vraagt een sterk kwaliteitsbewustzijn
  • De OTBO komt in contact met verschillende actoren (leidinggevende, artsen, medici en paramedichi, collega’s, patiënten, …)
  • Het aanpassen van hulpmiddelen kan moeilijke houdingen impliceren
  • Het uit te voeren werk is gevarieerd en kan complex zijn door de opdrachten die patiëntgebonden zijn
  • De sector kent reglementeringen, inzake het beroep, de veiligheid, gezondheid, hygiëne, welzijn, milieu, …
  • Sommige activiteiten kunnen gezondheidsrisico’s inhouden voor de beroepsuitoefenaar en zijn omgeving. Het naleven van de veiligheidsvoorschriften en het dragen van persoonlijke beschermingsmiddelen is verplicht
  • De uitoefening van het beroep vereist zowel het nemen van initiatieven als beslissingen binnen de eigen werksituatie.
  • De uitoefening van het beroep vraagt een sterke verantwoordelijkheidszin

Handelingscontext

  • De OTS moet op constructieve en transparante wijze informatie uitwisselen met de andere actoren
  • De OTS stelt, afhankelijk van de opdracht, gevarieerde en/of complexe handelingen
  • De OTS kan zich aanpassen aan en flexibel opstellen bij wisselende werkomstandigheden
  • De OTS moet zorgvuldig gebruik maken van het materieel
  • De OTS moet steeds de veiligheids- en kwaliteitsvoorschriften respecteren
  • De OTS moet bijblijven met de ontwikkelingen binnen de sector, dit vergt leergierigheid en het volgen van (verplichte) opleidingen
  • De OTS moet gericht beslissingen nemen
  • De OTS dient planmatig te denken, prioriteiten te stellen en zijn werkzaamheden te organiseren
  • De OTS dient discreet te handelen conform de beroepsethiek en professionele gedragscode
  • De OTS toont zin voor initiatief binnen bepaalde situaties, problemen, opdrachten,…
  • De OTS dient kritisch, analytisch en oplossingsgericht te handelen
  • De OTS dient assertief en proactief op te treden
  • De OTS dient duidelijk en doelgericht te communiceren
  • De OTS dient zich bewust te zijn dat gemaakte fouten verstrekkende gevolgen kunnen hebben die een grote impact kunnen hebben op de zorgvrager
  • De OTS dient autonoom de passende behandeling te selecteren conform de opdracht of het voorschrift. Dit vergt een hoge mate van vakkennis waarbij inzicht en synthetisch vermogen onontbeerlijk zijn
  • De OTS moet initiatief nemen
  • De OTS moet de werkzaamheden kunnen organiseren
  • De OTS moet een team kunnen aansturen
  • De OTS moet oog hebben voor kwaliteit en tevredenheid van de patiënt door met zorg en de nodige nauwkeurigheid te werken
  • De OTS moet het werk van zijn werknemers superviseren en controleren
  • De OTS moet het positief imago van zijn onderneming uitstralen
  • De OTS moet op een empathisch wijze omgaan met de patiënten
  • De OTS moet tijdsschema’s kunnen naleven

Autonomie

Is zelfstandig in
  • het voorbereiden, uitvoeren en controleren van eigen werkzaamheden
  • het controleren van het werk en het opvolgen van opdrachten van medewerkers
  • het leiden van het bedrijf conform de wetgevingen en kwaliteitsnormen
  • het ontvangen van de opdrachten, en het aansturen van de werkzaamheden
  • het adviseren en begeleiden van de zorgvrager/patiënt/klant aangaande de producten, mogelijkheden
  • het onderzoeken van de te behandelen zone en het bepalen van de te hanteren hulpmiddelen rekening houdend met de wensen, eigenheid van de zorgvrager/patiënt en met de pathologische en medische beperkingen
  • het uitvoeren van metingen en afdrukken en het opstellen van een werkfiche
  • het ontwerpen en vervaardigen op maat van verschillende soorten medisch technische hulpmiddelen met oog voor de esthetische vormgeving
  • het monteren van componenten op de medische hulpmiddelensegmenten
  • het regelen en plannen en afwerken van de administratieve verplichtingen
  • het bepalen van de kostprijs van een medisch hulpmiddel
  • het aanbieden van kwalitatieve producten
  • het organiseren van opleidingen
  • het up-to-date houden van de eigen kennis en deze van de medewerkers
  • het selecteren van nieuwe medewerkers en het begeleiden en opvolgen van medewerkers
  • het verlenen van technische assistentie in de artsenpraktijk
  • het promoten van het bedrijf
Is gebonden aan
  • de tijdsplanning en instructies van opdrachtgever
  • de professionele gedragscode
  • veiligheids-, gezondheids-, kwaliteits- en milieuvoorschriften en procedures
  • afspraken met betrekking tot zijn eigen werkzaamheden
  • de nationale en internationale wetgeving
Doet beroep op
  • opdrachtgever voor de werkopdracht, gegevens en bijkomende instructies
  • leidinggevende voor het melden van problemen, gevaarlijke situaties, …
  • externen voor praktische zaken (afhalen van documenten, …) en collega’s voor het ondersteunen van de activiteiten

Verantwoordelijkheid

  • Bepaalt de vraag en de noden van de patiënt
  • Voert een wetenschappelijk technisch onderzoek uit voor het aanmeten van het orthopedisch schoentechnologisch hulpmiddel
  • Neemt de maat op en bepaalt in samenspraak met de patiënt een schoentechnologische oplossing
  • Ontwerpt en vervaardigt het maatwerk orthopedisch schoentechnologisch hulpmiddel
  • Past het schoentechnologisch hulpmiddel aan bij de patiënt
  • Levert het schoentechnologisch hulpmiddel af en begeleidt de patiënt bij het gebruik ervan
  • Verstrekt het schoentechnologisch prefab-hulpmiddel op maat van de patiënt
  • Verwijdert en/of brengt een bestaand medisch of therapeutisch hulpmiddel terug aan voor een schoentechnologische verstrekking
  • Onderhoudt, herstelt en past het orthopedisch schoentechnologisch hulpmiddel aan
  • Onderhoudt de werkomgeving
  • Participeert binnen een professionele relatie met de patiënt
  • Rapporteert en deelt informatie met de patiënt
  • Werkt interprofessioneel samen
  • Draagt de zorg over aan een andere (gezondheids)zorgverstrekkers om de continuïteit van kwaliteitsvolle zorg te garanderen
  • Draagt zorg in het bedrijf inzake milieu en kwaliteit
  • Voert een efficiënt beheer van de uitrusting
  • Neemt initiatief in de professionele praktijkvoering
  • Werkt de doelstellingen van het bedrijf uit en informeert hierover
  • Draagt bij tot een veilige werkomgeving
  • Volgt de administratieve gegevens van het bedrijf op
  • Bevordert het zelfmanagement en empowerment bij de patiënt
  • Organiseert opleidingen voor patiënten
  • Ontwikkelt de eigen deskundigheid
  • Draagt bij tot de ontwikkeling van het beroep
  • Voert acties uit ter ondersteuning van het personeelsbeleid
  • Past de ethische standaarden toe in de zorgsetting
  • Oefent het beroep uit conform de wettelijke bepalingen en de maatschappelijk verwachtingen
  • Reflecteert en doet aan zelfzorg

Attesten en voorwaarden

Wettelijke attesten en voorwaarden

Voor de beroepsuitoefening van ‘Orthopedisch technoloog in de schoentechnologie’ is het beschikken van volgende attesten en/of voldoen aan volgende voorwaarden wettelijk verplicht:
  • Voorwaarden voor de uitoefening van het gezondheidszorgberoep zoals bepaald in Gecoördineerde wet van 10 mei 2015 betreffende de uitoefening van de gezondheidszorgberoepen