Aankoper
BK-0559-1
Dit is de actuele versie van de beroepskwalificatie.
Globaal
Titel
Aankoper
Definitie
De aankoper organiseert en coördineert het volledige aankoopproces rekening houdend met aankoopstrategie en kwaliteitsbeleid van het bedrijf teneinde de optimale en voortdurende instroom van producten/diensten te garanderen.
Niveau (VKS en EQF)
5
Jaar van erkenning
versie 1, 2021
Competenties
Opsomming competenties
- Competentie 1:
Werkt ondersteunend en loyaal t.a.v. de afdeling/organisatie
- Handelt op een zakelijke manier
- Respecteert de bedrijfscultuur, procedures en regels
- Gaat confidentieel om met bedrijfsgerelateerde informatie
- Organiseert de werkplek veilig, ordelijk en milieubewust
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis ergonomische technieken
- Kennis van ICT
- Kennis van Engels: standaardteksten over in- en verkoop thema’s begrijpen, gesprekken over in- en verkoop thema’s kunnen voeren, een tekst over in- en verkoop thema’s kunnen opstellen, een beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk.
- Kennis van Frans: standaardteksten over in- en verkoop thema’s begrijpen, gesprekken over in- en verkoop thema’s kunnen voeren, een tekst over in- en verkoop thema’s kunnen opstellen, een beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk.
- Kennis van zakelijk communicatie
- Kennis van kantoorsoftware
- Kennis van communicatietechnieken
- Kennis van redactionele normen
- Kennis van rapporteringstechnieken
- Kennis van agendabeheer
- Kennis van commerciële technieken
- Competentie 2:
Werkt oplossingsgericht
- Inventariseert problemen (databanken, eigen administratie,…)
- Analyseert de aard van de problemen
- Merkt problemen op en signaleert ze aan de leidinggevende
- Werkt een passende oplossing uit voor problemen binnen het eigen takenpakket
- Zoekt naar oplossingen om problemen te voorkomen binnen het eigen takenpakket
- met inbegrip van kennis:
- Kennis van ICT
- Kennis van bedrijfsadministratie
- Kennis van Engels: standaardteksten over in- en verkoop thema’s begrijpen, gesprekken over in- en verkoop thema’s kunnen voeren, een tekst over in- en verkoop thema’s kunnen opstellen, een beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk.
- Kennis van Frans: standaardteksten over in- en verkoop thema’s begrijpen, gesprekken over in- en verkoop thema’s kunnen voeren, een tekst over in- en verkoop thema’s kunnen opstellen, een beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk.
- Kennis van technieken om nota te nemen
- Kennis van zakelijk communicatie
- Kennis van kantoorsoftware
- Kennis van communicatietechnieken
- Kennis van redactionele normen
- Competentie 3:
Werkt doelgroepgericht
- Gaat integer en respectvol om met klanten/collega’s
- Zorg voor een goede overlegsituatie met de klant/collega’s
- Wekt geen onrealiseerbare verwachtingen
- Richt de aandacht op de wensen en de belangen van de klanten en op de samenwerking met collega’s
- Probeert zich in de wensen en problemen van de klant/collega in te leven
- Gaat integer en authentiek om met bezwaren, weerstand en klachten
- met inbegrip van kennis:
- Kennis van ICT
- Kennis van Engels: standaardteksten over in- en verkoop thema’s begrijpen, gesprekken over in- en verkoop thema’s kunnen voeren, een tekst over in- en verkoop thema’s kunnen opstellen, een beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk.
- Kennis van Frans: standaardteksten over in- en verkoop thema’s begrijpen, gesprekken over in- en verkoop thema’s kunnen voeren, een tekst over in- en verkoop thema’s kunnen opstellen, een beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk.
- Kennis van zakelijk communicatie
- Kennis van kantoorsoftware
- Kennis van communicatietechnieken
- Kennis van redactionele normen
- Kennis van rapporteringstechnieken
- Competentie 4:
Ontwikkelt permanent de eigen deskundigheid
- Informeert zich over de ontwikkelingen in relatie tot de eigen werkzaamheden
- Identificeert de behoefte aan verdere ontwikkeling in relatie tot de eigen werkzaamheden
- Volgt nieuwe evoluties op in relatie tot de eigen werkzaamheden
- Verwerft nieuwe kennis en vaardigheden in relatie tot de eigen werkzaamheden
- Deelt kennis met collega's
- met inbegrip van kennis:
- Kennis van ICT
- Kennis van Engels: standaardteksten over in- en verkoop thema’s begrijpen, gesprekken over in- en verkoop thema’s kunnen voeren, een tekst over in- en verkoop thema’s kunnen opstellen, een beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk.
- Kennis van Frans: standaardteksten over in- en verkoop thema’s begrijpen, gesprekken over in- en verkoop thema’s kunnen voeren, een tekst over in- en verkoop thema’s kunnen opstellen, een beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk.
- Kennis van technieken om nota te nemen
- Kennis van zakelijk communicatie
- Kennis van kantoorsoftware
- Kennis van communicatietechnieken
- Kennis van redactionele normen
- Kennis van rapporteringstechnieken
- Competentie 5:
Identificeert de bevoorradingsbehoeften van de onderneming, prospecteert en analyseert de markt van de leveranciers en producten.
- Consulteert het softwareprogramma voor voorraadbeheer
- Stelt een prospectieplan (mee) op
- Neemt deel aan (inter)nationale beurzen, salons, …
- Bouwt een netwerk van contacten uit en onderhoudt dit
- Volgt ontwikkelingen in de markt op
- met inbegrip van kennis:
- Kennis van ICT
- Kennis van Engels: standaardteksten over in- en verkoop thema’s begrijpen, gesprekken over in- en verkoop thema’s kunnen voeren, een tekst over in- en verkoop thema’s kunnen opstellen, een beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk.
- Kennis van Frans: standaardteksten over in- en verkoop thema’s begrijpen, gesprekken over in- en verkoop thema’s kunnen voeren, een tekst over in- en verkoop thema’s kunnen opstellen, een beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk.
- Kennis van kantoorsoftware
- Kennis van communicatietechnieken
- Grondige kennis van software voor voorraadbeheer
- Competentie 6:
Bepaalt de voorraadbehoefte van de organisatie.
- Registreert gegevens over het verbruik van grondstoffen en producten
- Stemt de te bestellen hoeveelheden af op het verbruik, de planning, de opslagcapaciteit, …
- met inbegrip van kennis:
- Kennis van technieken voor het leiden van een team
- Kennis van ICT
- Kennis van kantoorsoftware
- Grondige kennis van software voor voorraadbeheer
- Grondige kennis van stock- en bevoorradingsbeheer
- Competentie 7:
Stelt aanbestedingen of lastenboeken voor leveranciers of dienstverleners op.
- Gebruikt kantoorsoftware (tekstverwerking, rekenblad, ...)
- Werkt het lastenboek uit in soorten materiaal en producten, hoeveelheden, kwaliteit, ...
- Onderzoekt de leveranciersbetrouwbaarheid (via het handelsregister, het internet of het eigen netwerk van relaties)
- Selecteert potentiële leveranciers die aan de vraag kunnen voldoen volgens interne richtlijnen
- Volgt de wettelijke procedures om te kiezen voor een aanbestedingsvorm en de manier van bekendmaking
- Bepaalt en omschrijft de gunningcriteria en hun gewicht
- Stuurt een offerteverzoek, bestek en /of andere opdrachtdocumenten door
- met inbegrip van kennis:
- Kennis van aanbestedingsprocedures
- Kennis van e-procurement (elektronisch beheer van aankopen)
- Kennis van ICT
- Kennis van Engels: standaardteksten over in- en verkoop thema’s begrijpen, gesprekken over in- en verkoop thema’s kunnen voeren, een tekst over in- en verkoop thema’s kunnen opstellen, een beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk.
- Kennis van Frans: standaardteksten over in- en verkoop thema’s begrijpen, gesprekken over in- en verkoop thema’s kunnen voeren, een tekst over in- en verkoop thema’s kunnen opstellen, een beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk.
- Kennis van kostenanalyse
- Grondige kennis van de wetgeving over overheidsopdrachten
- Competentie 8:
Schrijft in op de aanbestedingen, analyseert en evalueert of de leveranciers aan de vraag kunnen voldoen.
- Analyseert per leverancier de kwaliteit, de prijs, de leveringsvoorwaarden
- Beschrijft per leverancier de kwaliteit, de prijs, de leveringsvoorwaarden
- Selecteert in samenspraak met collega’s en/of leidinggevende, de meest geschikte leverancier(s) voor een aankooporder
- met inbegrip van kennis:
- Kennis van aanbestedingsprocedures
- Kennis van handelsrecht
- Kennis van Engels: standaardteksten over in- en verkoop thema’s begrijpen, gesprekken over in- en verkoop thema’s kunnen voeren, een tekst over in- en verkoop thema’s kunnen opstellen, een beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk.
- Kennis van Frans: standaardteksten over in- en verkoop thema’s begrijpen, gesprekken over in- en verkoop thema’s kunnen voeren, een tekst over in- en verkoop thema’s kunnen opstellen, een beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk.
- Competentie 9:
Onderhandelt over prijzen en leveringstermijnen van producten met de leveranciers.
- Bepaalt samen met de leidinggevende de doelstelling van onderhandelingsgesprekken (marges, onderhandelingsruimte, …)
- Brengt de eisen van de leverancier in kaart
- Onderzoekt compromismogelijkheden en motiveert de leverancier om akkoord te gaan met het voorstel
- Adviseert de leidinggevende op welk aanbod in te gaan op basis van de onderhandelingen
- Bereidt contracten voor
- met inbegrip van kennis:
- Kennis van handelsrecht
- Kennis van douanereglementering
- Kennis van onderhandelingstechnieken
- Kennis van e-procurement (elektronisch beheer van aankopen)
- Kennis van Engels: standaardteksten over in- en verkoop thema’s begrijpen, gesprekken over in- en verkoop thema’s kunnen voeren, een tekst over in- en verkoop thema’s kunnen opstellen, een beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk.
- Kennis van Frans: standaardteksten over in- en verkoop thema’s begrijpen, gesprekken over in- en verkoop thema’s kunnen voeren, een tekst over in- en verkoop thema’s kunnen opstellen, een beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk.
- Kennis van zakelijk communicatie
- Kennis van communicatietechnieken
- Kennis van commerciële technieken
- Competentie 10:
Volgt de uitvoering van de aankoopcontracten tot aan de betaling op (hoeveelheid, kwaliteit, leveringstermijnen...).
- Controleert of de leveringen voldoen aan de contractvoorwaarden
- Treedt op als tussenpersoon (leveranciers-interne medewerkers) bij problemen met bestellingen of leveringen
- Communiceert met leveranciers over de stand van zaken van bestellingen, betalingen, …
- met inbegrip van kennis:
- Kennis van handelsrecht
- Kennis van douanereglementering
- Kennis van de reglementering voor het goederentransport
- Kennis van e-procurement (elektronisch beheer van aankopen)
- Kennis van bedrijfsadministratie
- Kennis van Engels: standaardteksten over in- en verkoop thema’s begrijpen, gesprekken over in- en verkoop thema’s kunnen voeren, een tekst over in- en verkoop thema’s kunnen opstellen, een beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk.
- Kennis van Frans: standaardteksten over in- en verkoop thema’s begrijpen, gesprekken over in- en verkoop thema’s kunnen voeren, een tekst over in- en verkoop thema’s kunnen opstellen, een beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk.
- Kennis van zakelijk communicatie
- Kennis van kantoorsoftware
- Kennis van agendabeheer
- Grondige kennis van de organisatie van de logistieke keten
- Competentie 11:
Evalueert leveranciers en producten (audits, tevredenheidsenquêtes, staalname, ...) en stelt verbeteringen voor.
- Hanteert bedrijfsstandaarden
- Past de leverancierslijst aan op basis van de beoordeling
- met inbegrip van kennis:
- Kennis van onderhandelingstechnieken
- Kennis van de reglementering voor het goederentransport
- Kennis van audittechnieken
- Kennis van Engels: standaardteksten over in- en verkoop thema’s begrijpen, gesprekken over in- en verkoop thema’s kunnen voeren, een tekst over in- en verkoop thema’s kunnen opstellen, een beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk.
- Kennis van Frans: standaardteksten over in- en verkoop thema’s begrijpen, gesprekken over in- en verkoop thema’s kunnen voeren, een tekst over in- en verkoop thema’s kunnen opstellen, een beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk.
- Kennis van zakelijk communicatie
- Kennis van communicatietechnieken
- Kennis van rapporteringstechnieken
- Kennis van commerciële technieken
- Grondige kennis van de organisatie van de logistieke keten
- Grondige kennis van stock- en bevoorradingsbeheer
- Competentie 12:
Actualiseert gegevens (markttendensen, nieuwe producten, referenties van de leveranciers...)
- Verzamelt gegevens over markttendensen, nieuwe producten, referenties van leverancier...
- Brengt de gegevens in in een databank
- Actualiseert de gegevens
- Gebruikt kantoorsoftware (tekstverwerker, rekenblad, ...)
- met inbegrip van kennis:
- Kennis van ICT
- Kennis van kantoorsoftware
- Grondige kennis van software voor voorraadbeheer
- Grondige kennis van de organisatie van de logistieke keten
- Grondige kennis van stock- en bevoorradingsbeheer
- Competentie 13:
Ondersteunt de uitwerking van de aankoopstrategie van de onderneming of bouwt die verder uit.
- Volgt evoluties in productengamma, collecties of assortimenten op
- Deelt de benodigde producten, materialen, … onder in inkoopcategorieën
- Volgt per categorie de strategische prioriteit (prijs, leverbetrouwbaarheid, kwaliteit, duurzaamheid, …) op
- met inbegrip van kennis:
- Kennis van douanereglementering
- Kennis van de reglementering voor het goederentransport
- Kennis van e-procurement (elektronisch beheer van aankopen)
- Kennis van ICT
- Kennis van Engels: standaardteksten over in- en verkoop thema’s begrijpen, gesprekken over in- en verkoop thema’s kunnen voeren, een tekst over in- en verkoop thema’s kunnen opstellen, een beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk.
- Kennis van Frans: standaardteksten over in- en verkoop thema’s begrijpen, gesprekken over in- en verkoop thema’s kunnen voeren, een tekst over in- en verkoop thema’s kunnen opstellen, een beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk.
- Kennis van kantoorsoftware
- Kennis van kostenanalyse
- Grondige kennis van de organisatie van de logistieke keten
- Grondige kennis van stock- en bevoorradingsbeheer
- Competentie 14:
Registreert de opvolggegevens van aankopen en stelt het jaarverslag op.
- Gebruikt kantoorsoftware (tekstverwerking, rekenblad, …)
- Verzamelt gegevens over het voorraadbeheer, bestellingen, retours, …
- Wisselt informatie uit met andere diensten
- met inbegrip van kennis:
- Kennis van ICT
- Kennis van bedrijfsadministratie
- Kennis van Engels: standaardteksten over in- en verkoop thema’s begrijpen, gesprekken over in- en verkoop thema’s kunnen voeren, een tekst over in- en verkoop thema’s kunnen opstellen, een beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk.
- Kennis van Frans: standaardteksten over in- en verkoop thema’s begrijpen, gesprekken over in- en verkoop thema’s kunnen voeren, een tekst over in- en verkoop thema’s kunnen opstellen, een beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk.
- Kennis van kantoorsoftware
- Kennis van communicatietechnieken
- Kennis van redactionele normen
- Kennis van rapporteringstechnieken
- Grondige kennis van de organisatie van de logistieke keten
- Grondige kennis van stock- en bevoorradingsbeheer
- Competentie 15:
Volgt geschillendossiers op
- Registreert geschillen
- Behandelt geschillen volgens de interne procedures
- Onderzoekt de oorzaak van een geschil
- met inbegrip van kennis:
- Kennis van Engels: standaardteksten over in- en verkoop thema’s begrijpen, gesprekken over in- en verkoop thema’s kunnen voeren, een tekst over in- en verkoop thema’s kunnen opstellen, een beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk.
- Kennis van Frans: standaardteksten over in- en verkoop thema’s begrijpen, gesprekken over in- en verkoop thema’s kunnen voeren, een tekst over in- en verkoop thema’s kunnen opstellen, een beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk.
- Kennis van zakelijk communicatie
- Kennis van communicatietechnieken
- Kennis van commerciële technieken
- Kennis van geschillenbeheer
- Kennis van geschillenregeling
- Kennis van procedures voor geschillenbeheer
- Competentie 16:
Coördineert de activiteiten van een team
- Stelt een planning op en past ze aan wijzigende omstandigheden aan
- Verdeelt taken en verantwoordelijkheden
- Informeert, begeleidt, stuurt en motiveert (nieuwe) medewerkers
- Controleert de uitvoering van de opdrachten en het naleven van procedures
- Organiseert en leidt teamvergaderingen
- Volgt competenties van medewerkers op en bespreekt opleidingsmogelijkheden met de betrokkenen
- Voert plannings-, functionerings- en evaluatiegesprekken
- met inbegrip van kennis:
- Kennis van technieken voor het leiden van een team
- Kennis van Engels: standaardteksten over in- en verkoop thema’s begrijpen, gesprekken over in- en verkoop thema’s kunnen voeren, een tekst over in- en verkoop thema’s kunnen opstellen, een beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk.
- Kennis van Frans: standaardteksten over in- en verkoop thema’s begrijpen, gesprekken over in- en verkoop thema’s kunnen voeren, een tekst over in- en verkoop thema’s kunnen opstellen, een beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk.
- Kennis van communicatietechnieken
- Kennis van onthaaltechnieken van nieuwe medewerkers
Beschrijving competenties a.d.h.v. de descriptorelementen
Kennis
- Kennis van aanbestedingsprocedures
- Kennis van agendabeheer
- Kennis van audittechnieken
- Kennis van bedrijfsadministratie
- Kennis van commerciële technieken
- Kennis van communicatietechnieken
- Kennis van de reglementering voor het goederentransport
- Kennis van douanereglementering
- Kennis van Engels: standaardteksten over in- en verkoop thema’s begrijpen, gesprekken over in- en verkoop thema’s kunnen voeren, een tekst over in- en verkoop thema’s kunnen opstellen, een beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk.
- Kennis van e-procurement (elektronisch beheer van aankopen)
- Kennis van Frans: standaardteksten over in- en verkoop thema’s begrijpen, gesprekken over in- en verkoop thema’s kunnen voeren, een tekst over in- en verkoop thema’s kunnen opstellen, een beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk.
- Kennis van geschillenbeheer
- Kennis van geschillenregeling
- Kennis van handelsrecht
- Kennis van ICT
- Kennis van kantoorsoftware
- Kennis van kostenanalyse
- Kennis van onderhandelingstechnieken
- Kennis van onthaaltechnieken van nieuwe medewerkers
- Kennis van procedures voor geschillenbeheer
- Kennis van rapporteringstechnieken
- Kennis van redactionele normen
- Kennis van technieken om nota te nemen
- Kennis van technieken voor het leiden van een team
- Kennis van zakelijk communicatie
- Grondige kennis van de organisatie van de logistieke keten
- Grondige kennis van de wetgeving over overheidsopdrachten
- Grondige kennis van software voor voorraadbeheer
- Grondige kennis van stock- en bevoorradingsbeheer
Cognitieve vaardigheden
- Actualiseert de gegevens
- Adviseert de leidinggevende op welk aanbod in te gaan op basis van de onderhandelingen
- Analyseert per leverancier de kwaliteit, de prijs, de leveringsvoorwaarden
- Bepaalt en omschrijft de gunningcriteria en hun gewicht
- Bepaalt samen met de leidinggevende de doelstelling van onderhandelingsgesprekken (marges, onderhandelingsruimte, …)
- Bereidt contracten voor
- Beschrijft per leverancier de kwaliteit, de prijs, de leveringsvoorwaarden
- Bouwt een netwerk van contacten uit en onderhoudt dit
- Brengt de eisen van de leverancier in kaart
- Brengt de gegevens in in een databank
- Communiceert met leveranciers over de stand van zaken van bestellingen, betalingen, …
- Consulteert het softwareprogramma voor voorraadbeheer
- Controleert de uitvoering van de opdrachten en het naleven van procedures
- Controleert of de leveringen voldoen aan de contractvoorwaarden
- Deelt de benodigde producten, materialen, … onder in inkoopcategorieën
- Deelt kennis met collega's
- Gaat confidentieel om met bedrijfsgerelateerde informatie
- Gaat integer en authentiek om met bezwaren, weerstand en klachten
- Gaat integer en respectvol om met klanten/collega’s
- Gebruikt kantoorsoftware (tekstverwerker, rekenblad, ...)
- Gebruikt kantoorsoftware (tekstverwerking, rekenblad, ...)
- Gebruikt kantoorsoftware (tekstverwerking, rekenblad, …)
- Handelt op een zakelijke manier
- Hanteert bedrijfsstandaarden
- Identificeert de behoefte aan verdere ontwikkeling in relatie tot de eigen werkzaamheden
- Informeert, begeleidt, stuurt en motiveert (nieuwe) medewerkers
- Informeert zich over de ontwikkelingen in relatie tot de eigen werkzaamheden
- Inventariseert problemen (databanken, eigen administratie,…)
- Neemt deel aan (inter)nationale beurzen, salons, …
- Onderzoekt compromismogelijkheden en motiveert de leverancier om akkoord te gaan met het voorstel
- Onderzoekt de leveranciersbetrouwbaarheid (via het handelsregister, het internet of het eigen netwerk van relaties)
- Organiseert de werkplek veilig, ordelijk en milieubewust
- Organiseert en leidt teamvergaderingen
- Past de leverancierslijst aan op basis van de beoordeling
- Probeert zich in de wensen en problemen van de klant/collega in te leven
- Registreert gegevens over het verbruik van grondstoffen en producten
- Registreert geschillen
- Respecteert de bedrijfscultuur, procedures en regels
- Richt de aandacht op de wensen en de belangen van de klanten en op de samenwerking met collega’s
- Selecteert in samenspraak met collega’s en/of leidinggevende, de meest geschikte leverancier(s) voor een aankooporder
- Selecteert potentiële leveranciers die aan de vraag kunnen voldoen volgens interne richtlijnen
- Stelt een planning op en past ze aan wijzigende omstandigheden aan
- Stelt een prospectieplan (mee) op
- Stemt de te bestellen hoeveelheden af op het verbruik, de planning, de opslagcapaciteit, …
- Stuurt een offerteverzoek, bestek en /of andere opdrachtdocumenten door
- Treedt op als tussenpersoon (leveranciers-interne medewerkers) bij problemen met bestellingen of leveringen
- Verdeelt taken en verantwoordelijkheden
- Verwerft nieuwe kennis en vaardigheden in relatie tot de eigen werkzaamheden
- Verzamelt gegevens over het voorraadbeheer, bestellingen, retours, …
- Verzamelt gegevens over markttendensen, nieuwe producten, referenties van leverancier...
- Voert plannings-, functionerings- en evaluatiegesprekken
- Volgt competenties van medewerkers op en bespreekt opleidingsmogelijkheden met de betrokkenen
- Volgt de wettelijke procedures om te kiezen voor een aanbestedingsvorm en de manier van bekendmaking
- Volgt evoluties in productengamma, collecties of assortimenten op
- Volgt nieuwe evoluties op in relatie tot de eigen werkzaamheden
- Volgt ontwikkelingen in de markt op
- Volgt per categorie de strategische prioriteit (prijs, leverbetrouwbaarheid, kwaliteit, duurzaamheid, …) op
- Wekt geen onrealiseerbare verwachtingen
- Werkt het lastenboek uit in soorten materiaal en producten, hoeveelheden, kwaliteit, ...
- Wisselt informatie uit met andere diensten
- Zorg voor een goede overlegsituatie met de klant/collega’s
Probleemoplossende vaardigheden
- Analyseert de aard van de problemen
- Behandelt geschillen volgens de interne procedures
- Merkt problemen op en signaleert ze aan de leidinggevende
- Onderzoekt de oorzaak van een geschil
- Werkt een passende oplossing uit voor problemen binnen het eigen takenpakket
- Zoekt naar oplossingen om problemen te voorkomen binnen het eigen takenpakket
Motorische vaardigheden
Omgevingscontext
- Binnen dit beroep is een goede communicatie en commerciële competenties belangrijk.
- De aankoper heeft een brede interesse in evolutie, trends en uitdagingen die een impact kunnen hebben op de organisatie
- De bedrijfsprocedures en -cultuur bepalen de werkcontext waarin de beroepsbeoefenaar zal werken.
- De beroepsbeoefenaar moet prioriteiten stellen binnen het eigen takenpakket en, indien nodig, taken doorgeven.
- De beroepsuitoefening is gebonden aan normen en reglementering inzake veiligheid, gezondheid, hygiëne, welzijn, milieu en vestiging.
- De beroepsuitoefening varieert naargelang de grootte van het bedrijf en volgens de bedrijfsactiviteiten.
- De uitvoering van bepaalde taken is onderhevig aan digitalisering en automatisering.
- De vaardigheden zijn onderhevig aan evoluties.
- De werkdruk kan variëren en pieken bereiken naargelang de noden van en de situatie in het bedrijf.
- Dit beroep wordt meestal uitgeoefend in een kantooromgeving en soms op verplaatsing
- Dit beroep wordt uitgeoefend in industriële bedrijven, handelsondernemingen, dienstverlenende bedrijven of aankoopcentrales
- Het beheren van aankoopprojecten vergt flexibiliteit en kan zorgen voor afwijkende procedures
- Het beroep kan alleen of in teamverband uitgeoefend worden.
- Het takenpakket is gevarieerd
- Het werk varieert naargelang de sector (groothandel, industrie, ...) en het soort product (grondstoffen, voedingsproducten, ...).
- Het wordt meestal uitgeoefend in een dag-systeem en soms in het weekend of 's avonds
- Samenwerking met diverse klanten, leveranciers… en met de afdelingen marketing, logistiek, productie.... is belangrijk
- Sommige werkopdrachten verlopen volgens een regelmaat en moeten binnen de voorziene tijd uitgevoerd worden.
- Voor enkele taken zijn procedures uitgetekend.
Handelingscontext
- Bij de uitvoering van dit beroep is plannen en organiseren belangrijk
- De aankoper gaat discreet om met informatie
- De aankoper heeft voortdurend aandacht voor tijdige aflevering en uitvoering van de opdrachten
- De aankoper werkt vaak in een stressvolle omgeving en kan verscheidene taken tegelijk uitvoeren
- De beroepsbeoefenaar dient tijdens de uitvoering van de opdracht zorgvuldig en vertrouwelijk te werken
- De beroepsbeoefenaar handelt economisch, ecologisch en volgens de wetgeving en het aankoopbeleid van de organisatie.
- De beroepsbeoefenaar is sociaal vaardig
- De beroepsbeoefenaar voelt aan welke informatie (intern en extern) een impact kan hebben op de activiteiten van de organisatie
- De beroepsbeoefenaar werkt oplossings- en doelgroepgericht
- De uitoefening van dit beroep vereist overtuigingskracht
- Efficiënt communiceren met leidinggevende(n), collega’s, personeel, externe dienstverleners, klanten, leveranciers… cruciaal
- Het beantwoorden van commerciële vragen en klachten vergt een individuele aanpak
- Het beheren van aankoopprojecten en databases vraagt nauwgezet werken
- Het uitvoeren van aankoopprojecten en -beleid vraag een analytische aanpak
- Hij/zij is bereid om zaken aan te leren en anders aan te pakken
- Hij/zij stelt zich empatisch en positief assertief op
- Hij/zij werkt efficiënt, kwaliteitsvol, ethisch en handelt integer in alle omstandigheden.
- Hij/zijn kan omgaan met plotse veranderingen
Autonomie
Is zelfstandig in
- Het actualiseren van gegevens (markttendensen, nieuwe producten, referenties van de leveranciers...)
- Het bepalen van de voorraadbehoefte van de organisatie.
- Het coördineren van de activiteiten van een team
- Het evalueren van leveranciers en producten (audits, tevredenheidsenquêtes, staalname, ...) en het voorstellen van verbeteringen.
- Het identificeren van de bevoorradingsbehoeften van de onderneming, het prospecteren en analyseren van de markt van de leveranciers en producten.
- Het inschrijven op aanbestedingen, het analyseren en evalueren of de leveranciers aan de vraag kunnen voldoen.
- Het onderhandelen over prijzen en leveringstermijnen van producten met de leveranciers.
- Het ondersteunen van de uitwerking of verder uitbouwen van de aankoopstrategie van de onderneming
- Het ondersteunend en loyaal werken t.a.v. de afdeling/organisatie
- Het oplossingsgericht en doelgroepgericht werken
- Het opstellen van aanbestedingen of lastenboeken voor leveranciers of dienstverleners op.
- Het opvolgen van de uitvoering van de aankoopcontracten tot aan de betaling (hoeveelheid, kwaliteit, leveringstermijnen...).
- Het opvolgen van geschillendossiers
- Het permanent ontwikkelen van de eigen deskundigheid
- Het registreren van de opvolggegevens van aankopen en het opstellen van het jaarverslag.
Is gebonden aan
- afspraken met en beschikbaarheid van externe dienstverleners, leveranciers, klanten… rond in- en verkoop
- de bedrijfscultuur, het commercieel- en aankoopbeleid van de organisatie
- de geldende regels en bepaalde procedures van de organisatie
- de geldende wetgeving
- eindcontrole van een beperkt aantal opdrachten
- opgelegde timing of noodzakelijk tijdstip voor de uitvoering van de taken/projecten
Doet beroep op
- collega's/verantwoordelijke met relevante kennis indien problemen niet zelf op te lossen zijn
- externe dienstverleners om projecten te realiseren
- het team/collega’s voor het inwinnen van informatie in functie van afstemming
Verantwoordelijkheid
- Actualiseert gegevens (markttendensen, nieuwe producten, referenties van de leveranciers...)
- Bepaalt de voorraadbehoefte van de organisatie.
- Coördineert de activiteiten van een team
- Evalueert leveranciers en producten (audits, tevredenheidsenquêtes, staalname, ...) en stelt verbeteringen voor.
- Identificeert de bevoorradingsbehoeften van de onderneming, prospecteert en analyseert de markt van de leveranciers en producten.
- Onderhandelt over prijzen en leveringstermijnen van producten met de leveranciers.
- Ondersteunt de uitwerking van de aankoopstrategie van de onderneming of bouwt die verder uit.
- Ontwikkelt permanent de eigen deskundigheid
- Registreert de opvolggegevens van aankopen en stelt het jaarverslag op.
- Schrijft in op de aanbestedingen, analyseert en evalueert of de leveranciers aan de vraag kunnen voldoen.
- Stelt aanbestedingen of lastenboeken voor leveranciers of dienstverleners op.
- Volgt de uitvoering van de aankoopcontracten tot aan de betaling op (hoeveelheid, kwaliteit, leveringstermijnen...).
- Volgt geschillendossiers op
- Werkt doelgroepgericht
- Werkt ondersteunend en loyaal t.a.v. de afdeling/organisatie
- Werkt oplossingsgericht
Wettelijke attesten en voorwaarden
Er zijn geen wettelijke attesten of voorwaarden vereist.