Polyvalent zaalmedewerker

 
BK-0516-1
 Dit is de actuele versie van de beroepskwalificatie.

Globaal

Titel

Polyvalent zaalmedewerker

Definitie

De polyvalent zaalmedewerker bereidt de faciliteiten voor in functie van de gebruiker/bezoeker en houdt toezicht op de accommodatie, teneinde de veiligheid, orde en netheid van de accommodatie te verzekeren.

Niveau (VKS en EQF)

3

Jaar van erkenning

versie 1, 2020

Competenties

Opsomming competenties

  • Competentie 1:
    Werkt samen met andere actoren
    • Communiceert efficiënt met alle actoren (collega’s, bezoekers/gebruikers, ...)
    • Wisselt informatie uit met de leidinggevende en gebruikers/bezoekers
    • Volgt aanwijzingen van leidinggevende(n) op
    • Rapporteert aan de leidinggevende(n)
    • Ontvangt en begeleidt de dienstverleners (water, elektriciteit,...)
    • Tekent de noodzakelijke documenten af na het uitvoeren van prestaties
    • Past zich flexibel aan (verandering van werkschema,…)
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van de relevante regelgeving
    • Basiskennis van administratie
    • Kennis van communicatietechnieken
  • Competentie 2:
    Werkt met oog voor veiligheid, milieu, kwaliteit en welzijn
    • Werkt ergonomisch
    • Werkt efficiënt
    • Past de veiligheids- en milieuvoorschriften toe
    • Voert de werkzaamheden binnen de voorziene tijd uit, rekening houdend met mogelijke knelpunten
    • Gebruikt persoonlijke en collectieve beschermingsmiddelen
    • Meldt problemen aan de leidinggevende
    • Leert nieuwe opgelegde technieken en past ze toe
    • Verplaatst zich op efficiënte wijze
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van de relevante regelgeving
    • Kennis van organisatiespecifieke regels (het reglement van inwendige orde)
    • Kennis van vakterminologie
    • Kennis van beschermingsmiddelen
    • Kennis van veiligheidsregels
    • Kennis van nood- en veiligheidsprocedures van de accommodatie
    • Kennis van ergonomisch werken
  • Competentie 3:
    Handelt professioneel
    • Geeft zelf het goede voorbeeld
    • Zorgt voor een verzorgd voorkomen en aangepaste kledij conform de taakuitvoering
    • Reageert adequaat op ongepast gedrag
    • Creëert een veilige en aangename omgeving voor de deelnemers
    • Werkt ethisch verantwoord
    • Past taalgebruik en boodschap aan de gebruikers/bezoekers aan
    • Gebruikt de vakterminologie in de juiste context
    • Werkt ecologisch (duurzaamheidsprincipes, sorteert afval, ...)
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van ecologische principes
    • Kennis van organisatiespecifieke regels (het reglement van inwendige orde)
    • Kennis van communicatietechnieken
    • Kennis van ethische richtlijnen in de accommodatie
    • Kennis van vakterminologie
    • Kennis van richtlijnen voor hygiëne en netheid
  • Competentie 4:
    Bereidt de eigen werkzaamheden voor
    • Plant de dagelijkse en de periodieke werkzaamheden
    • Voert de werkzaamheden binnen de voorziene tijd uit, rekening houdend met mogelijke knelpunten
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van onderhoudswerkzaamheden
    • Kennis van gebruiksreglementen en relevante interne documenten van de infrastructuur
    • Kennis van veiligheidsregels
    • Kennis van ergonomisch werken
  • Competentie 5:
    Bereidt de accommodatie voor en houdt er toezicht op
    • Verstrekt informatie aan de gebruikers/bezoekers over het gebruik van de accommodatie
    • Verleent bij activiteiten praktische info aan de gebruikers/bezoekers en helpt conform de afspraken
    • Bewaakt afspraken met gebruikers/bezoekers
    • Voert de dienstverlening uit conform de afspraken binnen de accommodatie
    • Houdt toezicht op het aanzicht, de netheid en de hygiëne van de gemeenschappelijke ruimtes, lokalen en uitrusting
    • Opent en sluit de accommodatie tijdig en volgens afspraak
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van elektriciteit
    • Basiskennis van administratie
    • Kennis van organisatiespecifieke regels (het reglement van inwendige orde)
    • Kennis van principes van klantvriendelijkheid
    • Kennis van communicatietechnieken
    • Kennis van conflicthantering
    • Kennis van richtlijnen voor hygiëne en netheid
    • Kennis van materiaal
  • Competentie 6:
    Verzamelt, meldt en/of behandelt klachten, afwijkingen, problemen en/of beschadigingen
    • Houdt gegevens bij over de aard en het tijdstip van klachten, afwijkingen, problemen en/of beschadigingen
    • Bespreekt de klacht, afwijkingen, problemen en/of beschadigingen met de betrokkenen
    • Schat de ernst van de situatie in
    • Gaat na wat de oorzaak is
    • Geeft de klacht, afwijkingen, problemen en/of beschadigingen aan de betrokken instantie door of doet een voorstel voor oplossing
    • Rapporteert mondeling en/of schriftelijk
    • Houdt zich aan regels en afspraken van de organisatie
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van administratie
    • Kennis van organisatiespecifieke regels (het reglement van inwendige orde)
    • Kennis van principes van klantvriendelijkheid
    • Kennis van communicatietechnieken
    • Kennis van conflicthantering
    • Kennis van richtlijnen voor hygiëne en netheid
  • Competentie 7:
    Staat in voor de netheid van de accommodatie
    • Maakt de accommodatie schoon in functie van de bezetting (kleedkamers, zaal, …)
    • Plaatst indien nodig waarschuwingstekens
    • Respecteert het materiaal en gebruikt het op correcte wijze
    • Maakt het schoonmaakmateriaal schoon en onderhoudt het
    • Ruimt de werkplek op
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van ontsmettingsproducten
    • Kennis van onderhoudswerkzaamheden
    • Kennis van ergonomisch werken
    • Kennis van richtlijnen voor hygiëne en netheid
    • Kennis van schoonmaak- en ontsmettingsprocedures
    • Kennis van schoonmaakproducten
    • Kennis van schoonmaakmateriaal
    • Kennis van soorten afval en afvalsortering
    • Kennis van specifieke schoonmaaktechnieken
    • Kennis van onderhoud van (schoonmaak)materiaal
  • Competentie 8:
    Controleert het materiaal op basis van de inventaris
    • Controleert en volgt de staat van het materiaal op
    • Controleert of het materiaal correct en veilig gebruikt wordt
    • Controleer of het materiaal correct wordt opgeborgen
    • Kijkt het materiaal na conform de inventaris
    • Rapporteert de staat van het materiaal aan andere diensten indien nodig -
    • Ontvangt en begeleidt de dienstverleners (water, elektriciteit,...)
    • Rapporteert onregelmatigheden aan de leidinggevende
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van elektriciteit
    • Basiskennis van loodgieterij
    • Kennis van communicatietechnieken
    • Kennis van conflicthantering
    • Kennis van gebruiksreglementen en relevante interne documenten van de infrastructuur
    • Kennis van noodzakelijke beheers- en exploitatieaspecten van de infrastructuur
    • Kennis van beschermingsmiddelen
    • Kennis van veiligheidsregels
    • Kennis van basisgereedschap
    • Kennis van materiaal
  • Competentie 9:
    Staat in voor de veiligheid van de accommodatie
    • Beheerst conflicten
    • Spreekt overtreders van regels aan en corrigeert hen (lawaaihinder,...)
    • Houdt toezicht op het aanzicht, de netheid en de hygiëne van de accommodatie
    • Rapporteert de staat van het materiaal aan andere diensten indien nodig
    • Sluit de infrastructuur conform de richtlijnen af
    • Past de (nood)procedures toe
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van administratie
    • Kennis van organisatiespecifieke regels (het reglement van inwendige orde)
    • Kennis van principes van klantvriendelijkheid
    • Kennis van communicatietechnieken
    • Kennis van conflicthantering
    • Kennis van veiligheidsregels
    • Kennis van nood- en veiligheidsprocedures van de accommodatie
    • Kennis van richtlijnen voor hygiëne en netheid
  • Competentie 10:
    Past de ongevalsprocedure van de organisatie toe
    • Reageert efficiënt wanneer een bezoeker een letsel oploopt of onwel wordt
    • Handelt conform de voorgeschreven procedure (contacteert de veiligheidsverantwoordelijke en eventueel externe hulpdiensten volgens de ernst en toestand van de deelnemer, ...)
    • Gebruikt EHBO-materiaal aangepast aan de situatie
    • Rapporteert incidenten
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van EHBO
    • Kennis van organisatiespecifieke regels (het reglement van inwendige orde)
    • Kennis van communicatietechnieken
    • Kennis van veiligheidsregels
    • Kennis van nood- en veiligheidsprocedures van de accommodatie
  • Competentie 11:
    Voert administratieve taken uit
    • Maakt een kleedkamerindeling op
    • Boekt en volgt reservaties op (annuleringen, aanwezigheden)
    • Voert de opgelegde administratieve taken uit
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van kantoorsoftware (computerprogramma’s: Windows, Word, Excel, …)
    • Basiskennis van administratie
    • Kennis van organisatiespecifieke regels (het reglement van inwendige orde)
    • Kennis van communicatietechnieken

Beschrijving competenties a.d.h.v. de descriptorelementen

Kennis

  • Basiskennis van de relevante regelgeving
  • Basiskennis van ecologische principes
  • Basiskennis van elektriciteit
  • Basiskennis van loodgieterij
  • Basiskennis van ontsmettingsproducten
  • Basiskennis van kantoorsoftware (computerprogramma’s: Windows, Word, Excel, …)
  • Basiskennis van administratie
  • Basiskennis van EHBO
  • Kennis van organisatiespecifieke regels (het reglement van inwendige orde)
  • Kennis van principes van klantvriendelijkheid
  • Kennis van communicatietechnieken
  • Kennis van conflicthantering
  • Kennis van ethische richtlijnen in de accommodatie
  • Kennis van onderhoudswerkzaamheden
  • Kennis van gebruiksreglementen en relevante interne documenten van de infrastructuur
  • Kennis van noodzakelijke beheers- en exploitatieaspecten van de infrastructuur
  • Kennis van vakterminologie
  • Kennis van beschermingsmiddelen
  • Kennis van veiligheidsregels
  • Kennis van nood- en veiligheidsprocedures van de accommodatie
  • Kennis van ergonomisch werken
  • Kennis van richtlijnen voor hygiëne en netheid
  • Kennis van schoonmaak- en ontsmettingsprocedures
  • Kennis van schoonmaakproducten
  • Kennis van schoonmaakmateriaal
  • Kennis van soorten afval en afvalsortering
  • Kennis van specifieke schoonmaaktechnieken
  • Kennis van onderhoud van (schoonmaak)materiaal
  • Kennis van basisgereedschap
  • Kennis van materiaal

Cognitieve vaardigheden

  • Communiceert efficiënt met alle actoren (collega’s, bezoekers/gebruikers, ...)
  • Wisselt informatie uit met de leidinggevende en gebruikers/bezoekers
  • Volgt aanwijzingen van leidinggevende(n) op
  • Rapporteert aan de leidinggevende(n)
  • Ontvangt en begeleidt de dienstverleners (water, elektriciteit,...)
  • Past zich flexibel aan (verandering van werkschema,…)
  • Werkt efficiënt
  • Past de veiligheids- en milieuvoorschriften toe
  • Leert nieuwe opgelegde technieken en past ze toe
  • Geeft zelf het goede voorbeeld
  • Creëert een veilige en aangename omgeving voor de deelnemers
  • Past taalgebruik en boodschap aan de gebruikers/bezoekers aan
  • Gebruikt de vakterminologie in de juiste context
  • Plant de dagelijkse en de periodieke werkzaamheden
  • Voert de werkzaamheden binnen de voorziene tijd uit, rekening houdend met mogelijke knelpunten
  • Verstrekt informatie aan de gebruikers/bezoekers over het gebruik van de accommodatie
  • Bewaakt afspraken met gebruikers/bezoekers
  • Houdt toezicht op het aanzicht, de netheid en de hygiëne van de gemeenschappelijke ruimtes, lokalen en uitrusting
  • Houdt gegevens bij over de aard en het tijdstip van klachten, afwijkingen, problemen en/of beschadigingen
  • Gaat na wat de oorzaak is
  • Geeft de klacht, afwijkingen, problemen en/of beschadigingen aan de betrokken instantie door of doet een voorstel voor oplossing
  • Rapporteert mondeling en/of schriftelijk
  • Houdt zich aan regels en afspraken van de organisatie
  • Controleert en volgt de staat van het materiaal op
  • Rapporteert de staat van het materiaal aan andere diensten indien nodig -
  • Sluit de infrastructuur conform de richtlijnen af
  • Houdt toezicht op het aanzicht, de netheid en de hygiëne van de accommodatie
  • Handelt conform de voorgeschreven procedure (contacteert de veiligheidsverantwoordelijke en eventueel externe hulpdiensten volgens de ernst en toestand van de deelnemer, ...)
  • Maakt een kleedkamerindeling op
  • Boekt en volgt reservaties op (annuleringen, aanwezigheden)
  • Voert de opgelegde administratieve taken uit
  • Werkt ethisch verantwoord
  • Voert de dienstverlening uit conform de afspraken binnen de accommodatie
  • Controleert of het materiaal correct en veilig gebruikt wordt
  • Controleer of het materiaal correct wordt opgeborgen
  • Ontvangt en begeleidt de dienstverleners (water, elektriciteit,...)
  • Rapporteert de staat van het materiaal aan andere diensten indien nodig
  • Opent en sluit de accommodatie tijdig en volgens afspraak

Probleemoplossende vaardigheden

  • Voert de werkzaamheden binnen de voorziene tijd uit, rekening houdend met mogelijke knelpunten
  • Meldt problemen aan de leidinggevende
  • Reageert adequaat op ongepast gedrag
  • Schat de ernst van de situatie in
  • Past de (nood)procedures toe
  • Beheerst conflicten
  • Spreekt overtreders van regels aan en corrigeert hen (lawaaihinder,...)
  • Reageert efficiënt wanneer een bezoeker een letsel oploopt of onwel wordt
  • Rapporteert onregelmatigheden aan de leidinggevende
  • Rapporteert incidenten
  • Bespreekt de klacht, afwijkingen, problemen en/of beschadigingen met de betrokkenen

Motorische vaardigheden

  • Tekent de noodzakelijke documenten af na het uitvoeren van prestaties
  • Werkt ergonomisch
  • Gebruikt persoonlijke en collectieve beschermingsmiddelen
  • Verplaatst zich op efficiënte wijze
  • Zorgt voor een verzorgd voorkomen en aangepaste kledij conform de taakuitvoering
  • Verleent bij activiteiten praktische info aan de gebruikers/bezoekers en helpt conform de afspraken
  • Maakt de accommodatie schoon in functie van de bezetting (kleedkamers, zaal, …)
  • Plaatst indien nodig waarschuwingstekens
  • Maakt het schoonmaakmateriaal schoon en onderhoudt het
  • Ruimt de werkplek op
  • Gebruikt EHBO-materiaal aangepast aan de situatie
  • Kijkt het materiaal na conform de inventaris
  • Werkt ecologisch (duurzaamheidsprincipes, sorteert afval, ...)
  • Respecteert het materiaal en gebruikt het op correcte wijze

Omgevingscontext

  • Dit beroep wordt hoofdzakelijk uitgeoefend binnen onregelmatige werktijden
  • In dit beroep stemmen de polyvalent zaalmedewerkers het werk op mekaar af, waarbij flexibiliteit en autonomie noodzakelijk zijn
  • In dit beroep moet respectvol omgegaan worden met de vele actoren (bezoekers, leidinggevende, …).
  • Dit is een beroep met veel wisselende taken in verschillende omstandigheden
  • De sector kent reglementeringen, procedures,… betreffende kwaliteit, veiligheid, welzijn en gezondheid.
  • De gedelegeerde bevoegdheden van de polyvalent zaalmedewerker zullen in grote mate afhankelijk zijn van de invulling van de accommodatie en de grensbepaling door de leidinggevende
  • De veiligheid moet steeds gegarandeerd worden

Handelingscontext

  • De polyvalent zaalmedewerker moet oog hebben voor kwaliteit en tevredenheid van de gebruiker door met zorg te werken
  • De polyvalent zaalmedewerker wisselt op constructieve en transparante wijze informatie uit met andere actoren
  • De polyvalent zaalmedewerker is in staat om de taken logisch en met zin voor orde uit te voeren
  • De polyvalent zaalmedewerker moet zijn verantwoordelijkheid opnemen.
  • De polyvalent zaalmedewerker moet de privacy te allen tijde respecteren
  • De polyvalent zaalmedewerker moet initiatief nemen
  • De polyvalent zaalmedewerker moet tijdens de werkuren steeds bereikbaar zijn
  • De polyvalent zaalmedewerker heeft aandacht voor gevaarlijke situaties en moet ingrijpen indien nodig
  • De polyvalent zaalmedewerker moet zorgvuldig gebruik maken van materieel
  • De polyvalent zaalmedewerker moet steeds de veiligheids- en kwaliteitsvoorschriften respecteren
  • De polyvalent zaalmedewerker moet het positief imago van zijn onderneming uitstralen
  • De polyvalent zaalmedewerker moet bijblijven met de ontwikkelingen binnen de sector, dit vergt leergierigheid en het volgen van (verplichte) opleidingen
  • De polyvalent zaalmedewerker staat ten dienste van al de gebruikers van de locatie
  • De polyvalent zaalmedewerker moet zelfstandig en probleemoplossend kunnen werken
  • De polyvalent zaalmedewerker moet handig zijn waarbij creatieve oplossingen noodzakelijk kunnen zijn

Autonomie

Is zelfstandig in
  • het opmaken van zijn werkschema en tijdsplanning
  • het veilig, ordelijk en tijdig organiseren van zijn taken
  • het uitvoeren van de dienstverlening conform de afspraken
  • het superviseren van het materiaal
  • het bijhouden en afleveren van de (opvolg)documenten
  • het nemen van veiligheidsmaatregelen conform de richtlijnen
  • het openen en sluiten van de accommodatie
Is gebonden aan
  • veiligheids-, gezondheids-, kwaliteits- en milieuvoorschriften en wetgevingen,
  • afspraken met betrekking tot de eigen werkzaamheden,
  • instructies van de leidinggevende(n)
Doet beroep op
  • de leidinggevende(n) voor gegevens, melden van problemen, gevaarlijke situaties en bijkomende instructies;
  • andere actoren voor praktische zaken

Verantwoordelijkheid

  • Werkt samen met andere actoren
  • Werkt met oog voor veiligheid, milieu, kwaliteit en welzijn
  • Handelt professioneel
  • Bereidt de eigen werkzaamheden voor
  • Bereidt de accommodatie voor en houdt er toezicht op
  • Verzamelt, meldt en/of behandelt klachten, afwijkingen, problemen en/of beschadigingen
  • Staat in voor de netheid van de accommodatie
  • Controleert het materiaal op basis van de inventaris
  • Staat in voor de veiligheid van de accommodatie
  • Past de ongevalsprocedure van de organisatie toe
  • Voert administratieve taken uit

Attesten en voorwaarden

Er zijn geen wettelijke attesten of voorwaarden vereist.