Amateur literair schrijver
BK-0551-1
Dit is de actuele versie van de beroepskwalificatie.
Globaal
Titel
Amateur literair schrijver
Definitie
Een amateur literair schrijver bedenkt en schrijft teksten teneinde een literair product te realiseren.
Afbakening
Genre: proza, poëzie, dramateksten (toneelteksten, scenario, cabaretteksten,…), literaire non-fictie
Niveau (VKS en EQF)
4
Jaar van erkenning
versie 1, 2021
Competenties
Opsomming competenties
Transversaal algemeen
- Competentie 1:
Werkt samen
- Communiceert gepast met alle betrokken actoren.
- Overlegt over de voorbereiding en uitvoering.
- Respecteert de inbreng van anderen.
- Stelt zich flexibel op.
- Enthousiasmeert anderen.
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis van communicatietechnieken
- Competentie 2:
Ontwikkelt een eigen artistieke praktijk
- Heeft oog voor maatschappelijke en artistieke tendensen.
- Heeft oog voor artistieke en culturele praktijken in functie van zijn bijdrage.
- Heeft oog voor technieken en technologische trends in relatie tot de eigen werkzaamheden.
- Reflecteert over de eigen praktijk.
- Ontwikkelt een eigen artistieke taal vanuit persoonlijke en maatschappelijke betrokkenheid.
- Heeft oog voor de eigen artistieke ontwikkeling.
- Ontwikkelt de eigen deskundigheid.
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis van cultuurgeschiedenis.
- Basiskennis van grote maatschappelijke en artistieke tendensen.
- Basiskennis van de artistieke terminologie.
- Kennis van de relevante informatiebronnen eigen aan de sector (tijdschriften, websites, steunpunten, conferenties, opleidingen …).
- Kennis van de verschillende schrijfcontexten (literaire evenementen en podia, evenementen binnen theater- en filmsector, wedstrijden …).
- Competentie 3:
Ontwikkelt artistieke concepten en ideeën
- Integreert opgedane inzichten in het creatieve proces.
- Verzamelt basismateriaal.
- Analyseert basismateriaal.
- Werkt aan een persoonlijke visie.
- Gaat scheppend, associatief en (re)productief om met intuïties.
- Interageert met andere artistieke disciplines.
- Transformeert waarnemingen en indrukken in artistieke ideeën.
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis literatuurgeschiedenis (proza en poëzie)
- Basiskennis van filmgeschiedenis.
- Basiskennis van de theatergeschiedenis
- Kennis van de creatieprocessen eigen aan de sector en het genre.
- Kennis van vakterminologie.
- Kennis van basistechnieken research
- Competentie 4:
Zet artistieke concepten en ideeën om in een literaire tekst
- Raadpleegt verschillende bronnen, sorteert en selecteert materiaal
- Onderzoekt en verdiept zich in de thematiek van het schrijfproject
- Vormt zich een globaal beeld van het productieproces en het eindresultaat
- Zet de verbeelding gericht in ter ontwikkeling van het project
- Kiest schrijftechnieken en -methodes eigen aan het genre
- Hanteert schrijftechnieken en -methodes eigen aan het genre
- Stemt de schrijfstijl af op de inhoud
- Schrijft en/of bewerkt individueel of in collectief verband een literaire tekst
- Bewaakt mee de artistieke visie
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis literatuurgeschiedenis (proza en poëzie)
- Basiskennis van cultuurgeschiedenis.
- Basiskennis van de theatergeschiedenis
- Basiskennis tekst- en voorstellingsanalyse
- Basiskennis van auteursrechtwetgeving.
- Kennis van de algemene schrijftechnieken en de schrijftechnieken verbonden aan de diverse genres
- Kennis van de creatieprocessen eigen aan de sector en het genre.
- Kennis van de relevante informatiebronnen eigen aan de sector (tijdschriften, websites, steunpunten, conferenties, opleidingen …).
- Competentie 5:
Reflecteert over en verbetert de eigen prestatie en/of de groepsprestatie en communiceert hierover
- Toetst af of de artistieke uitdrukkingsvorm het gewenste effect heeft bereikt.
- Reflecteert over de eigen prestatie en/of de groepsprestatie.
- Stuurt bij op aangeven van andere betrokkenen.
- Communiceert over de eigen prestatie en/of de groepsprestatie met de creatief verantwoordelijken, de betrokken medewerkers en het publiek.
- Maakt afspraken met collega’s en betrokken medewerkers.
- Accepteert feedback.
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis tekst- en voorstellingsanalyse
- Basiskennis van communicatietechnieken
- Kennis van de algemene schrijftechnieken en de schrijftechnieken verbonden aan de diverse genres
- Kennis van de verschillende schrijfcontexten (literaire evenementen en podia, evenementen binnen theater- en filmsector, wedstrijden …).
- Competentie 6:
Zet zich in voor de verspreiding van de literaire tekst
- Contact leggen met personen en organisaties die literaire teksten verspreiden
- Kiest podia, fora en dragers voor verspreiding
- Levert inhoudelijk materiaal aan voor de communicatie over en promotie van de literaire tekst
- Past de communicatiestijl aan de doelgroep aan.
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis van auteursrecht
- Basiskennis van communicatietechnieken
Beschrijving competenties a.d.h.v. de descriptorelementen
Kennis
- Basiskennis literatuurgeschiedenis (proza en poëzie)
- Basiskennis tekst- en voorstellingsanalyse
- Basiskennis van auteursrecht
- Basiskennis van auteursrechtwetgeving.
- Basiskennis van communicatietechnieken
- Basiskennis van cultuurgeschiedenis.
- Basiskennis van de artistieke terminologie.
- Basiskennis van de theatergeschiedenis
- Basiskennis van filmgeschiedenis.
- Basiskennis van grote maatschappelijke en artistieke tendensen.
- Kennis van basistechnieken research
- Kennis van de algemene schrijftechnieken en de schrijftechnieken verbonden aan de diverse genres
- Kennis van de creatieprocessen eigen aan de sector en het genre.
- Kennis van de relevante informatiebronnen eigen aan de sector (tijdschriften, websites, steunpunten, conferenties, opleidingen …).
- Kennis van de verschillende schrijfcontexten (literaire evenementen en podia, evenementen binnen theater- en filmsector, wedstrijden …).
- Kennis van vakterminologie.
Cognitieve vaardigheden
- Accepteert feedback.
- Analyseert basismateriaal.
- Bewaakt mee de artistieke visie
- Communiceert gepast met alle betrokken actoren.
- Communiceert over de eigen prestatie en/of de groepsprestatie met de creatief verantwoordelijken, de betrokken medewerkers en het publiek.
- Contact leggen met personen en organisaties die literaire teksten verspreiden
- Enthousiasmeert anderen.
- Gaat scheppend, associatief en (re)productief om met intuïties.
- Hanteert schrijftechnieken en -methodes eigen aan het genre
- Heeft oog voor artistieke en culturele praktijken in functie van zijn bijdrage.
- Heeft oog voor de eigen artistieke ontwikkeling.
- Heeft oog voor maatschappelijke en artistieke tendensen.
- Heeft oog voor technieken en technologische trends in relatie tot de eigen werkzaamheden.
- Integreert opgedane inzichten in het creatieve proces.
- Interageert met andere artistieke disciplines.
- Kiest podia, fora en dragers voor verspreiding
- Kiest schrijftechnieken en -methodes eigen aan het genre
- Levert inhoudelijk materiaal aan voor de communicatie over en promotie van de literaire tekst
- Maakt afspraken met collega’s en betrokken medewerkers.
- Onderzoekt en verdiept zich in de thematiek van het schrijfproject
- Ontwikkelt de eigen deskundigheid.
- Ontwikkelt een eigen artistieke taal vanuit persoonlijke en maatschappelijke betrokkenheid.
- Overlegt over de voorbereiding en uitvoering.
- Past de communicatiestijl aan de doelgroep aan.
- Raadpleegt verschillende bronnen, sorteert en selecteert materiaal
- Reflecteert over de eigen praktijk.
- Reflecteert over de eigen prestatie en/of de groepsprestatie.
- Respecteert de inbreng van anderen.
- Stelt zich flexibel op.
- Stemt de schrijfstijl af op de inhoud
- Stuurt bij op aangeven van andere betrokkenen.
- Toetst af of de artistieke uitdrukkingsvorm het gewenste effect heeft bereikt.
- Transformeert waarnemingen en indrukken in artistieke ideeën.
- Verzamelt basismateriaal.
- Vormt zich een globaal beeld van het productieproces en het eindresultaat
- Werkt aan een persoonlijke visie.
Probleemoplossende vaardigheden
- Schrijft en/of bewerkt individueel of in collectief verband een literaire tekst
- Zet de verbeelding gericht in ter ontwikkeling van het project
Omgevingscontext
- De kunstbeoefenaar is actief binnen de amateurkunstensector. De omgeving is artistiek/creatief.
- De kunstbeoefenaar is actief in diverse omgevingen en omstandigheden (thuissfeer, verenigingsleven, private (commerciële) sfeer, publieke ruimte, in een culturele organisatie, via een educatieve aanbieder, onderwijsinstelling ...) zowel binnen als buiten.
- De kunstbeoefenaar is actief uit liefhebberij.
- De kunstbeoefenaar werkt meestal individueel en soms in groepsverband.
- De kunstbeoefenaar werkt soms met een publiek.
- In hun vrije tijd beoefenen amateurkunstenaars hun activiteit.
Handelingscontext
- De handelingscontext is afwisselend, vergt enig reflectief handelen.
- De kunstbeoefenaar heeft bijzondere aandacht voor de (artistieke/creatieve) context van het eindproduct.
- De kunstbeoefenaar heeft oog voor de lezer en het publiek door met zorg, precisie en toewijding te werken.
- Er is resultaatgerichtheid wat concentratie en nauwkeurigheid vergt.
- Functioneren in een groep vraagt flexibiliteit.
- Kunstbeoefenaars hebben oog voor esthetiek.
- Kunstbeoefenaars zijn actief betrokken bij de omgeving en gaan er flexibel mee om.
Autonomie
Is zelfstandig in
- de creatie van het literair product
- de keuze van de verspreiding van de tekst
- de keuze van genre en vormgeving
- de keuze van schrijftechnieken en schrijfproces
- de reflectie op en de bijsturing van de eigen tekst en de communicatie hierover
Is gebonden aan
- het intellectueel eigendomsrecht
Verantwoordelijkheid
- Ontwikkelt artistieke concepten en ideeën
- Ontwikkelt een eigen artistieke praktijk
- Reflecteert over en verbetert de eigen prestatie en/of de groepsprestatie en communiceert hierover
- Werkt samen
- Zet artistieke concepten en ideeën om in een literaire tekst
- Zet zich in voor de verspreiding van de literaire tekst
Wettelijke attesten en voorwaarden
Er zijn geen wettelijke attesten of voorwaarden vereist.