Amateur vertolkend muzikant

 
BK-0410-2

Globaal

Titel

Amateur vertolkend muzikant

Definitie

Een amateur vertolkend muzikant oefent vocale en/of instrumentale muziekstukken in teneinde ze te vertolken tijdens een uitvoering en/of opname in de vrije tijd.

Niveau (VKS en EQF)

3

Jaar van erkenning

versie 2, 2019

Competenties

Opsomming competenties

Transversaal algemeen
  • Competentie 1:
    Werkt samen
    • Communiceert gepast met alle betrokken actoren
    • Overlegt over de voorbereiding en uitvoering
    • Doet een eigen inbreng
    • Respecteert de inbreng van anderen
    • Volgt aanwijzingen op van alle betrokken actoren
    • Stelt zich flexibel op
    • Werkt mee aan het groepsbelang
    • Enthousiasmeert anderen
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van communicatietechnieken
  • Competentie 2:
    Functioneert binnen een groep
    • Beleeft de kunstuitvoering samen met anderen
    • Leert bij en vervolmaakt zich door samen uit te voeren
    • Gaat om met conflicten
    • Draagt bij tot de groepsdynamiek
    • Handelt conform de visie van de artistiek verantwoordelijke
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van communicatietechnieken
  • Competentie 3:
    Werkt met oog voor het eigen welzijn en het welzijn van anderen
    • Handelt ergonomisch verantwoord
    • Beschermt zich tegen gehoorschade
    • Gaat veilig om met materiaal en instrumenten
    • Signaleert risico’s
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van gehoorbescherming.
    • Basiskennis ergonomie
    • Basiskennis van veiligheidsregels
Transversaal creëren
  • Competentie 4:
    Ontwikkelt een eigen artistieke praktijk
    • Heeft oog voor maatschappelijke en artistieke tendensen in functie van de eigen bijdrage
    • Heeft oog voor artistieke en culturele praktijken in functie van de eigen bijdrage
    • Heeft oog voor technieken en technologische trends in relatie tot de eigen werkzaamheden
    • Reflecteert over de eigen praktijk
    • Heeft oog voor de eigen artistieke ontwikkeling
    • Ontwikkelt de eigen deskundigheid
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van de verschillende muzikale contexten (de podiumsector, festivals, evenementen, wedstrijden …).
    • Basiskennis van de grote muzikale maatschappelijke tendensen.
    • Basiskennis van de artistieke terminologie.
    • Basiskennis van de relevante informatiebronnen, eigen aan de sector (tijdschriften, websites, steunpunten, conferenties, opleidingen …).
Specifieke activiteiten
  • Competentie 5:
    Bereidt het lichaam en het instrument voor op de nodige vaardigheden
    • Bereidt het lichaam voor op de repetities, de voorstellingen, de opnames ...
    • Beheerst instrumenttechnische en/of zangvaardigheden
    • Beheerst uitdrukkingsmogelijkheden
    • Stemt het muziekinstrument
    • Bespeelt het instrument en luistert naar de toonhoogte
    • Doet de nodige aanpassingen in functie van zijn instrument
    • Luistert naar de kwaliteit van de klank
    • Onderhoudt instrumenttechnische en/of zangvaardigheden
    • Houdt de techniek vast en zet ze in verschillende situaties in
    • Doet stemoefeningen of instrumentale oefeningen
    • Gaat veilig en duurzaam om met lichaam en instrument
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van instrumentale en/of vocale uitdrukkingsmogelijkheden.
    • Basiskennis van instrumentale en/of vocale technieken.
    • Basiskennis van muziekstijlen.
    • Basiskennis van stemopwarmingstechnieken.
    • Basiskennis van ademhalingstechnieken.
    • Basiskennis van uitspraaktechnieken.
    • Basiskennis van gehoortraining.
    • Kennis van instrument.
  • Competentie 6:
    Bestudeert/analyseert het basismateriaal van een uitvoering
    • Vergaart informatie en maakt hier gebruik van
    • Interpreteert het basismateriaal volgens aanwijzingen van de artistiek of creatief verantwoordelijken
    • Ontwikkelt artistieke ideeën in verband met de eigen inbreng en kan deze vertolken
    • Bespreekt met artistiek of creatief verantwoordelijken zijn persoonlijke inbreng
    • Maakt zich vertrouwd met de vereisten van zijn aandeel in de voorstelling
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van instrumentale en/of vocale uitdrukkingsmogelijkheden.
    • Basiskennis van muzieknotatie.
    • Basiskennis van vakterminologie.
    • Basiskennis van de relevante informatiebronnen, eigen aan de sector (tijdschriften, websites, steunpunten, conferenties, opleidingen …).
  • Competentie 7:
    Repeteert het eigen aandeel
    • Studeert muziekstukken en/of teksten in (al dan niet uit het hoofd)
    • Volgt de aanwijzingen van de dirigent en/of creërend muzikant op
    • Oefent de samenzang en/of het samenspel in
    • Kan de bereikte uitvoeringsgraad vasthouden, herhalen en er op verder werken
    • Zet persoonlijke kwaliteiten en vaardigheden in
    • Communiceert en maakt afspraken met artistiek of creatief verantwoordelijke(n) en betrokken medewerkers
    • Zoekt en onderzoekt instrumenttechnische- en uitdrukkingsmogelijkheden en/of zangtechnische- en uitdrukkingsmogelijkheden
    • Gaat volledig op in het samenspel en teamwork zonder de eigenheid te verliezen
    • Gaat efficiënt om met de verschillende rollen, verantwoordelijkheden en belangen in het creatieproces
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van instrumentale en/of vocale uitdrukkingsmogelijkheden.
    • Basiskennis van instrumentale en/of vocale technieken.
    • Basiskennis van memorisatietechnieken.
    • Basiskennis van ritmiek.
    • Basiskennis van communicatietechnieken
    • Kennis van instrument.
  • Competentie 8:
    Vertolkt alleen of met medemuzikanten/zangers zijn aandeel in de uitvoering voor het publiek en/of opname
    • Voelt het ritme, de timing en de dynamiek aan
    • Stemt het zingen en/of muziek spelen af op de uitvoering van andere muzikanten
    • Observeert de dirigent/creërend muzikant en volgt aanwijzingen op
    • Is bewust van de eigen inbreng in het geheel
    • Respecteert de gemaakte afspraken
    • Presenteert werk aan een publiek
    • Manifesteert een persoonlijke aanpak (klemtonen, stijl, visie)
    • Speelt flexibel in op ruimte en omstandigheden
    • Speelt in op de reacties van het publiek en de andere muzikanten
    • Stuurt bij op aangeven van de creatief verantwoordelijken en betrokken medewerkers
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van instrumentale en/of vocale uitdrukkingsmogelijkheden.
    • Basiskennis van instrumentale en/of vocale technieken.
    • Basiskennis van ritmiek.
    • Basiskennis van communicatietechnieken
    • Kennis van instrument.
  • Competentie 9:
    Reflecteert over en verbetert de eigen prestatie en/of de groepsprestatie en communiceert hierover
    • Reflecteert en communiceert over de eigen prestatie en/of de groepsprestatie met de creatief verantwoordelijken, de betrokken medewerkers
    • Stuurt bij op aangeven van de creatief of artistiek verantwoordelijken
    • Stuurt zichzelf bij ten voordele van een gemeenschappelijk resultaat
    • Maakt afspraken met artistiek of creatief verantwoordelijke(n) en betrokken medewerkers
    • Accepteert feedback
    • Stelt zich flexibel op
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van vakterminologie.
    • Basiskennis van communicatietechnieken
  • Competentie 10:
    Begeleidt de promotie en verspreiding naar de media en het publiek
    • Geeft informatie over de uitvoering en zijn aandeel erin (uitvoering, inhoud, …)
    • Gebruikt sociale/digitale media
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van communicatietechnieken
    • Basiskennis sociale/digitale media

Beschrijving competenties a.d.h.v. de descriptorelementen

Kennis

  • Basiskennis van de verschillende muzikale contexten (de podiumsector, festivals, evenementen, wedstrijden …).
  • Basiskennis van de grote muzikale maatschappelijke tendensen.
  • Basiskennis van de artistieke terminologie.
  • Basiskennis van instrumentale en/of vocale uitdrukkingsmogelijkheden.
  • Basiskennis van instrumentale en/of vocale technieken.
  • Basiskennis van muziekstijlen.
  • Basiskennis van stemopwarmingstechnieken.
  • Basiskennis van ademhalingstechnieken.
  • Basiskennis van uitspraaktechnieken.
  • Basiskennis van gehoortraining.
  • Basiskennis van gehoorbescherming.
  • Basiskennis van memorisatietechnieken.
  • Basiskennis van ritmiek.
  • Basiskennis van muzieknotatie.
  • Basiskennis van vakterminologie.
  • Basiskennis van de relevante informatiebronnen, eigen aan de sector (tijdschriften, websites, steunpunten, conferenties, opleidingen …).
  • Basiskennis van communicatietechnieken
  • Basiskennis ergonomie
  • Basiskennis van veiligheidsregels
  • Basiskennis sociale/digitale media
  • Kennis van instrument.

Cognitieve vaardigheden

  • Communiceert gepast met alle betrokken actoren
  • Overlegt over de voorbereiding en uitvoering
  • Respecteert de inbreng van anderen
  • Volgt aanwijzingen op van alle betrokken actoren
  • Stelt zich flexibel op
  • Werkt mee aan het groepsbelang
  • Enthousiasmeert anderen
  • Beleeft de kunstuitvoering samen met anderen
  • Leert bij en vervolmaakt zich door samen uit te voeren
  • Gaat om met conflicten
  • Draagt bij tot de groepsdynamiek
  • Handelt conform de visie van de artistiek verantwoordelijke
  • Signaleert risico’s
  • Heeft oog voor maatschappelijke en artistieke tendensen in functie van de eigen bijdrage
  • Heeft oog voor artistieke en culturele praktijken in functie van de eigen bijdrage
  • Heeft oog voor technieken en technologische trends in relatie tot de eigen werkzaamheden
  • Reflecteert over de eigen praktijk
  • Heeft oog voor de eigen artistieke ontwikkeling
  • Luistert naar de kwaliteit van de klank
  • Vergaart informatie en maakt hier gebruik van
  • Interpreteert het basismateriaal volgens aanwijzingen van de artistiek of creatief verantwoordelijken
  • Ontwikkelt artistieke ideeën in verband met de eigen inbreng en kan deze vertolken
  • Bespreekt met artistiek of creatief verantwoordelijken zijn persoonlijke inbreng
  • Maakt zich vertrouwd met de vereisten van zijn aandeel in de voorstelling
  • Studeert muziekstukken en/of teksten in (al dan niet uit het hoofd)
  • Volgt de aanwijzingen van de dirigent en/of creërend muzikant op
  • Communiceert en maakt afspraken met artistiek of creatief verantwoordelijke(n) en betrokken medewerkers
  • Gaat efficiënt om met de verschillende rollen, verantwoordelijkheden en belangen in het creatieproces
  • Voelt het ritme, de timing en de dynamiek aan
  • Observeert de dirigent/creërend muzikant en volgt aanwijzingen op
  • Is bewust van de eigen inbreng in het geheel
  • Respecteert de gemaakte afspraken
  • Presenteert werk aan een publiek
  • Stuurt bij op aangeven van de creatief verantwoordelijken en betrokken medewerkers
  • Reflecteert en communiceert over de eigen prestatie en/of de groepsprestatie met de creatief verantwoordelijken, de betrokken medewerkers
  • Stuurt bij op aangeven van de creatief of artistiek verantwoordelijken
  • Maakt afspraken met artistiek of creatief verantwoordelijke(n) en betrokken medewerkers
  • Accepteert feedback
  • Stelt zich flexibel op
  • Geeft informatie over de uitvoering en zijn aandeel erin (uitvoering, inhoud, …)
  • Gebruikt sociale/digitale media

Probleemoplossende vaardigheden

  • Speelt flexibel in op ruimte en omstandigheden
  • Speelt in op de reacties van het publiek en de andere muzikanten
  • Stuurt zichzelf bij ten voordele van een gemeenschappelijk resultaat

Motorische vaardigheden

  • Doet een eigen inbreng
  • Handelt ergonomisch verantwoord
  • Beschermt zich tegen gehoorschade
  • Gaat veilig om met materiaal en instrumenten
  • Ontwikkelt de eigen deskundigheid
  • Bereidt het lichaam voor op de repetities, de voorstellingen, de opnames ...
  • Beheerst instrumenttechnische en/of zangvaardigheden
  • Beheerst uitdrukkingsmogelijkheden
  • Stemt het muziekinstrument
  • Bespeelt het instrument en luistert naar de toonhoogte
  • Doet de nodige aanpassingen in functie van zijn instrument
  • Onderhoudt instrumenttechnische en/of zangvaardigheden
  • Houdt de techniek vast en zet ze in verschillende situaties in
  • Doet stemoefeningen of instrumentale oefeningen
  • Gaat veilig en duurzaam om met lichaam en instrument
  • Oefent de samenzang en/of het samenspel in
  • Kan de bereikte uitvoeringsgraad vasthouden, herhalen en er op verder werken
  • Zet persoonlijke kwaliteiten en vaardigheden in
  • Zoekt en onderzoekt instrumenttechnische- en uitdrukkingsmogelijkheden en/of zangtechnische- en uitdrukkingsmogelijkheden
  • Gaat volledig op in het samenspel en teamwork zonder de eigenheid te verliezen
  • Stemt het zingen en/of muziek spelen af op de uitvoering van andere muzikanten
  • Manifesteert een persoonlijke aanpak (klemtonen, stijl, visie)

Omgevingscontext

  • Het musiceren wordt uitgeoefend in de amateurkunstensector. De omgeving is artistiek/creatief.
  • Het repeteren gebeurt meestal in vertrouwde omgevingen en omstandigheden.
  • Het vertolken gebeurt in diverse omgevingen en omstandigheden zowel binnen als buiten.
  • Het repeteren en vertolken gebeurt alleen en/of in teamverband.
  • De repetities en vertolkingen worden afgebakend in de tijd, wat deadlines met zich meebrengt: resultaatgerichtheid, concentratie, stressbestendigheid, flexibiliteit en doorzettingsvermogen zijn belangrijke eigenschappen.
  • Repeteren en vertolken gebeurt meestal in de vrije tijd (’s avonds, tijdens weekends en/of in de gebruikelijke vakantieperiodes).
  • Bij het vertolken wordt rekening gehouden met de aanwezigheid van een publiek.
  • Kunstbeoefening gebeurt veel in gezinsverband.
  • Het artistiek proces bepaalt de volgorde van uitvoering van de verschillende activiteiten.
  • Men dient rekening te houden met een opgelegde hiërarchie.

Handelingscontext

  • De amateur kunstbeoefenaar heeft oog voor esthetiek.
  • Er is resultaatgerichtheid wat concentratie en nauwkeurigheid vergt.
  • De amateur kunstbeoefenaar is actief betrokken bij de omgeving en gaat er flexibel mee om.
  • De handelingscontext is afwisselend hetgeen enig reflectief handelen vergt.
  • De amateur kunstbeoefenaar gaat veilig om met materiaal.
  • De amateur kunstbeoefenaar heeft oog voor de tevredenheid van het publiek door met zorg, precisie en toewijding te werken.
  • De amateur kunstbeoefenaar heeft bijzondere aandacht voor de (artistieke/creatieve) context van het eindproduct.
  • Het functioneren in een groep vraagt een zekere flexibiliteit.

Autonomie

Is zelfstandig in
  • het memoriseren en/of aflezen van muziekstukken en/of teksten.
  • het voorbereiden van stem en/of instrument voor repetities, voorstellingen en opnames.
  • het zich fysiek voorbereiden.
  • het vertolken van artistieke beslissingen.
  • het vertolken van het eigen aandeel.
  • het reflecteren over en het verbeteren van de eigen prestatie en/of groepsprestatie en in het communiceren hierover.
Is gebonden aan
  • het concept van de dirigent/creërend muzikant.
  • de technische mogelijkheden van het gebruikte instrument of van de stem.
  • het intellectueel eigendomsrecht.
Doet beroep op
  • de medemuzikanten.
  • de dirigent/creërend muzikant.
  • het logistiek team.

Verantwoordelijkheid

  • Werkt samen
  • Functioneert binnen een groep
  • Werkt met oog voor het eigen welzijn en het welzijn van anderen
  • Ontwikkelt een eigen artistieke praktijk
  • Bereidt het lichaam en het instrument voor op de nodige vaardigheden
  • Bestudeert/analyseert het basismateriaal van een uitvoering
  • Repeteert het eigen aandeel
  • Vertolkt alleen of met medemuzikanten/zangers zijn aandeel in de uitvoering voor het publiek en/of opname
  • Reflecteert over en verbetert de eigen prestatie en/of de groepsprestatie en communiceert hierover
  • Begeleidt de promotie en verspreiding naar de media en het publiek

Attesten en voorwaarden

Wettelijke attesten en voorwaarden

Er zijn geen wettelijke attesten of voorwaarden vereist.