HR deskundige

 
BK-0322-2

Globaal

Titel

HR deskundige

Deze benaming komt voor in de Competent fiche "M150301 Human Resources Management"

Definitie

Het ondersteunen, adviseren en informeren van de leidinggevende en het personeel over HR-gerelateerde thema’s en het realiseren, coördineren, opvolgen en evalueren van personeelsprojecten en -acties rekening houdend met de wettelijke voorschriften teneinde het verloop van procedures te optimaliseren en een efficiënt personeelsbeheer te realiseren in functie van het HR-beleidsplan.

Niveau (VKS en EQF)

5

Jaar van erkenning

versie 2, 2019

Competenties

Opsomming competenties

  • Competentie 1:
    Werkt ondersteunend en loyaal t.a.v. de afdeling/organisatie
    • Digitaliseert, verwerkt en controleert documenten, data en informatie
    • Communiceert helder, duidelijk en op een zakelijke manier
    • Gebruikt instrumenten voor de opvolging van de activiteit van de organisatie/afdeling en maakt en werkt situatieoverzichten bij
    • Handelt op een zakelijke manier
    • Organiseert vergaderingen en stelt verslagen op
    • Respecteert de bedrijfscultuur, procedures en regels
    • Gaat confidentieel om met bedrijfsgerelateerde informatie
    • Organiseert de werkplek veilig, ordelijk en milieubewust
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis ergonomische technieken
    • Basiskennis van ICT
    • Basiskennis van commerciële technieken
    • Kennis van bedrijfsadministratie
    • Kennis van Engels: teksten over HR- en personeelgerelateerde thema’s begrijpen, gesprekken over HR- en personeelgerelateerde thema’s kunnen voeren, een tekst over HR- en personeelgerelateerde thema’s kunnen opstellen, een beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk.
    • Kennis van Frans: teksten over HR- en personeelgerelateerde thema’s begrijpen, gesprekken over HR- en personeelgerelateerde thema’s kunnen voeren, een tekst over HR- en personeelgerelateerde thema’s kunnen opstellen, een beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk.
    • Kennis van regels voor het onthaal
    • Kennis van agendabeheer
    • Kennis van technieken om nota te nemen
    • Kennis van zakelijk communicatie
    • Kennis van kantoorsoftware
    • Kennis van communicatietechnieken
    • Kennis van redactionele normen
    • Kennis van rapporteringstechnieken
    • Kennis van klassement- en archiveringsmethodes
  • Competentie 2:
    Werkt oplossingsgericht
    • Inventariseert problemen (databanken, eigen administratie,…)
    • Analyseert de aard van de problemen
    • Merkt problemen op en signaleert ze aan de leidinggevende
    • Werkt een passende oplossing uit voor problemen binnen het eigen takenpakket
    • Zoekt naar oplossingen om problemen te voorkomen binnen het eigen takenpakket
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis ergonomische technieken
    • Basiskennis van ICT
    • Kennis van bedrijfsadministratie
    • Kennis van Engels: teksten over HR- en personeelgerelateerde thema’s begrijpen, gesprekken over HR- en personeelgerelateerde thema’s kunnen voeren, een tekst over HR- en personeelgerelateerde thema’s kunnen opstellen, een beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk.
    • Kennis van Frans: teksten over HR- en personeelgerelateerde thema’s begrijpen, gesprekken over HR- en personeelgerelateerde thema’s kunnen voeren, een tekst over HR- en personeelgerelateerde thema’s kunnen opstellen, een beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk.
    • Kennis van technieken om nota te nemen
    • Kennis van zakelijk communicatie
    • Kennis van kantoorsoftware
    • Kennis van communicatietechnieken
    • Kennis van redactionele normen
    • Kennis van klassement- en archiveringsmethodes
  • Competentie 3:
    Werkt doelgroepgericht
    • Gaat integer en respectvol om met klanten/collega’s
    • Zorg voor een goede overlegsituatie met de klant/collega’s
    • Wekt geen onrealiseerbare verwachtingen
    • Richt de aandacht op de wensen en de belangen van de klanten en op de samenwerking met collega’s
    • Probeert zich in de wensen en problemen van de klant/collega in te leven
    • Gaat authentiek om met bezwaren, weerstand en klachten
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis ergonomische technieken
    • Basiskennis van ICT
    • Kennis van Engels: teksten over HR- en personeelgerelateerde thema’s begrijpen, gesprekken over HR- en personeelgerelateerde thema’s kunnen voeren, een tekst over HR- en personeelgerelateerde thema’s kunnen opstellen, een beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk.
    • Kennis van Frans: teksten over HR- en personeelgerelateerde thema’s begrijpen, gesprekken over HR- en personeelgerelateerde thema’s kunnen voeren, een tekst over HR- en personeelgerelateerde thema’s kunnen opstellen, een beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk.
    • Kennis van regels voor het onthaal
    • Kennis van zakelijk communicatie
    • Kennis van kantoorsoftware
    • Kennis van communicatietechnieken
    • Kennis van redactionele normen
  • Competentie 4:
    Ontwikkelt permanent de eigen deskundigheid
    • Informeert zich over de ontwikkelingen in relatie tot de eigen werkzaamheden
    • Identificeert de behoefte aan verdere ontwikkeling in relatie tot de eigen werkzaamheden
    • Volgt nieuwe evoluties op in relatie tot de eigen werkzaamheden
    • Verwerft nieuwe kennis en vaardigheden in relatie tot de eigen werkzaamheden
    • Deelt kennis met collega's
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van ICT
    • Kennis van Engels: teksten over HR- en personeelgerelateerde thema’s begrijpen, gesprekken over HR- en personeelgerelateerde thema’s kunnen voeren, een tekst over HR- en personeelgerelateerde thema’s kunnen opstellen, een beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk.
    • Kennis van technieken om nota te nemen
    • Kennis van zakelijk communicatie
    • Kennis van kantoorsoftware
    • Kennis van communicatietechnieken
    • Kennis van redactionele normen
    • Kennis van rapporteringstechnieken
    • Kennis van klassement- en archiveringsmethodes
  • Competentie 5:
    Coördineert het proces van werving en selectie
    • Controleert de opgestelde vacatures en/of stelt indien nodig deze op
    • Volgt de verspreiding van de vacatures via verschillende kanalen op
    • Bespreekt de gescreende CV’s en motivatiebrieven
    • Bespreekt de preselectie
    • Woont de sollicitatiegesprekken bij
    • Voert, indien nodig, zelf sollicitatiegesprekken
    • Coördineert de ondersteuning bij interne assessments
    • Volgt het vervolgproces van de niet weerhouden kandidaten op
    • Gaat vertrouwelijk om met informatie
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van ICT
    • Kennis van bedrijfsadministratie
    • Kennis van Engels: teksten over HR- en personeelgerelateerde thema’s begrijpen, gesprekken over HR- en personeelgerelateerde thema’s kunnen voeren, een tekst over HR- en personeelgerelateerde thema’s kunnen opstellen, een beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk.
    • Kennis van selectie- en wervingsprocedure
    • Kennis van HR-beleid (opleidingen, people management, verloningen, compensatie….)
    • Kennis van Frans: teksten over HR- en personeelgerelateerde thema’s begrijpen, gesprekken over HR- en personeelgerelateerde thema’s kunnen voeren, een tekst over HR- en personeelgerelateerde thema’s kunnen opstellen, een beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk.
    • Kennis van HR-software
    • Kennis van personeelsorganisatie
    • Kennis van agendabeheer
    • Kennis van bedrijfscultuur en -procedures
    • Kennis van technieken om nota te nemen
    • Kennis van structuren en organisatie van HR-dienstverlening
    • Kennis van dossierbeheer
    • Kennis van zakelijk communicatie
    • Kennis van kantoorsoftware
    • Kennis van audittechnieken
    • Kennis van communicatietechnieken
    • Kennis van de arbeidsmarkt
    • Kennis van gesprekstechnieken
    • Kennis van rapporteringstechnieken
    • Kennis van klassement- en archiveringsmethodes
  • Competentie 6:
    Bewaakt de opvolging van de contracten voor de outsourcing van diensten (betaling, werving, opleiding, ...)
    • Volgt de uitwisseling van informatie met het sociaal secretariaat, uitzendbureaus, opleidingscentra… op
    • Fungeert, indien nodig, als aanspreekpunt tussen werknemers en het sociaal secretariaat en andere externe organisaties
    • Coördineert de opvolging van afspraken
    • Volgt de evaluatie van het contract en de afspraken op
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van ICT
    • Basiskennis van commerciële technieken
    • Kennis van bedrijfsadministratie
    • Kennis van Engels: teksten over HR- en personeelgerelateerde thema’s begrijpen, gesprekken over HR- en personeelgerelateerde thema’s kunnen voeren, een tekst over HR- en personeelgerelateerde thema’s kunnen opstellen, een beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk.
    • Kennis van HR-beleid (opleidingen, people management, verloningen, compensatie….)
    • Kennis van Frans: teksten over HR- en personeelgerelateerde thema’s begrijpen, gesprekken over HR- en personeelgerelateerde thema’s kunnen voeren, een tekst over HR- en personeelgerelateerde thema’s kunnen opstellen, een beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk.
    • Kennis van HR-software
    • Kennis van technieken om nota te nemen
    • Kennis van dossierbeheer
    • Kennis van zakelijk communicatie
    • Kennis van audittechnieken
    • Kennis van kantoorsoftware
    • Kennis van communicatietechnieken
    • Kennis van arbeidsrecht
    • Kennis van registratietechnieken
    • Kennis van administratief beheer
    • Kennis van handelsrecht
  • Competentie 7:
    Controleert en maakt, indien nodig, individuele dossiers van werknemers aan, volgt deze op en voert updates door, rekening houdend met de actuele wetgeving
    • Gebruikt kantoorsoftware (tekstverwerking, rekenblad,...)
    • Verzamelt en/of controleert gegevens (attesten, tijdsregistratie, wijzigingen personeel, dienstverplaatsingen, onkosten,….) volgens de richtlijnen
    • Houdt verlofadministratie en ziektemeldingen bij en/of controleert deze
    • Berekent verloftegoeden en/of controleert deze
    • Doet opzoekingen om dossiers te vervolledigen en/of controleert deze
    • Registreert, klasseert en beheert gegevens en/of controleert deze
    • Stelt arbeidscontracten op en/of controleert deze
    • Stelt de nodige documenten op in functie van het beëindigen van een arbeidscontract en/of controleert deze
    • Stelt de nodige documenten op in functie van tijdelijke arbeidskrachten en/of controleert deze
    • Past gegevens aan bij in-, door- en uitstroom of doorstroom van personeel en/of controleert deze
    • Signaleert bijzonderheden of afwijkingen aan de verantwoordelijke
    • Dient de wettelijke personeelsaangifte in en/of controleert deze
    • Beantwoordt individuele vragen van het personeel (telefonisch, schriftelijk) en/of controleert deze
    • Gaat vertrouwelijk om met informatie
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van burgerlijk recht
    • Basiskennis van ICT
    • Kennis van publiek recht
    • Kennis van internationaal recht
    • Kennis van bedrijfsadministratie
    • Kennis van loonberekening en -administratie
    • Kennis van Engels: teksten over HR- en personeelgerelateerde thema’s begrijpen, gesprekken over HR- en personeelgerelateerde thema’s kunnen voeren, een tekst over HR- en personeelgerelateerde thema’s kunnen opstellen, een beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk.
    • Kennis van Frans: teksten over HR- en personeelgerelateerde thema’s begrijpen, gesprekken over HR- en personeelgerelateerde thema’s kunnen voeren, een tekst over HR- en personeelgerelateerde thema’s kunnen opstellen, een beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk.
    • Kennis van HR-beleid (opleidingen, people management, verloningen, compensatie….)
    • Kennis van HR-software
    • Kennis van dossierbeheer
    • Kennis van structuren en organisatie van HR-dienstverlening
    • Kennis van zakelijk communicatie
    • Kennis van kantoorsoftware
    • Kennis van arbeidsrecht
    • Kennis van klassement- en archiveringsmethodes
    • Kennis van sociale wetgeving
  • Competentie 8:
    Vertaalt opleidingsbehoeften en -noden naar opleidingsinitiatieven
    • Overlegt met de verantwoordelijke over opleidingsbehoeften en -noden van/voor personeelsleden
    • Analyseert verslagen en data om opleidingsbehoeften en -noden te inventariseren
    • Stelt opleidingsactiviteiten voor op basis van geïnventariseerde behoeften
    • Overlegt met de verantwoordelijke over de mogelijke opleidingen
    • Vraagt opleidingen aan
    • Noteert aangevraagde/gevolgde opleidingen in het personeelsdossier
    • Volgt opleidingsactiviteiten op
    • Volgt de evaluaties van de opleiding en het aanbod op volgens het HR-beleid van de organisatie
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van ICT
    • Kennis van HR-beleid (opleidingen, people management, verloningen, compensatie….)
    • Kennis van personeelsorganisatie
    • Kennis van bedrijfscultuur en -procedures
    • Kennis van technieken om nota te nemen
    • Kennis van structuren en organisatie van HR-dienstverlening
    • Kennis van zakelijk communicatie
    • Kennis van kantoorsoftware
    • Kennis van communicatietechnieken
    • Kennis van gesprekstechnieken
    • Kennis van redactionele normen
    • Kennis van opleidingstechnieken
    • Kennis van klassement- en archiveringsmethodes
    • Kennis van budgetbeheer
  • Competentie 9:
    Controleert de actualisering van documenten om het HR-beleid te evalueren en bij te sturen
    • Gebruikt kantoorsoftware
    • Controleert de verzamelde beleidsondersteunende gegevens (ziekteverzuim, deeltijds werk, …)
    • Controleert de opgemaakte tabellen en grafieken
    • Rapporteert aan de verantwoordelijke
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van ICT
    • Kennis van loonberekening en -administratie
    • Kennis van selectie- en wervingsprocedure
    • Kennis van HR-beleid (opleidingen, people management, verloningen, compensatie….)
    • Kennis van HR-software
    • Kennis van personeelsorganisatie
    • Kennis van bedrijfscultuur en -procedures
    • Kennis van structuren en organisatie van HR-dienstverlening
    • Kennis van dossierbeheer
    • Kennis van zakelijk communicatie
    • Kennis van strategische workforce planning
    • Kennis van redactionele normen
    • Kennis van klassement- en archiveringsmethodes
  • Competentie 10:
    Licht het personeel in over sociale wetgeving en specifieke kenmerken van de organisatie
    • Geeft informatie over tewerkstellingsmaatregelen, tijdskrediet, deeltijdse arbeid, verlofstelsel,…
    • Zoekt arbeidswetgeving op via gespecialiseerde databanken
    • Volgt wijzigingen in de sociale wetgeving en aanpassingen in de CAO’s op
    • Analyseert gegevens rekening houdend met de sociale wetgeving en het arbeidsrecht
    • Wint advies in van derden
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van burgerlijk recht
    • Kennis van publiek recht
    • Basiskennis van ICT
    • Kennis van loonberekening en -administratie
    • Kennis van HR-beleid (opleidingen, people management, verloningen, compensatie….)
    • Kennis van HR-software
    • Kennis van personeelsorganisatie
    • Kennis van bedrijfscultuur en -procedures
    • Kennis van structuren en organisatie van HR-dienstverlening
    • Kennis van zakelijk communicatie
    • Kennis van kantoorsoftware
    • Kennis van communicatietechnieken
    • Kennis van arbeidsrecht
    • Kennis van gesprekstechnieken
    • Kennis van sociale wetgeving
  • Competentie 11:
    Coördineert de praktische organisatie van de sociale verkiezingen
    • Zorgt de het stappenplan en de richtlijnen van de verkiezingsprocedure gerespecteerd wordt
    • Coördineert de informatiedoorstroom naar de raad of het comité over de technische bedrijfseenheid, het aantal werknemers, de directiefuncties en de kaderfuncties
    • Controleert de verkiezingsdatum en de kandidatenlijst
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van ICT
    • Kennis van Engels: teksten over HR- en personeelgerelateerde thema’s begrijpen, gesprekken over HR- en personeelgerelateerde thema’s kunnen voeren, een tekst over HR- en personeelgerelateerde thema’s kunnen opstellen, een beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk.
    • Kennis van Frans: teksten over HR- en personeelgerelateerde thema’s begrijpen, gesprekken over HR- en personeelgerelateerde thema’s kunnen voeren, een tekst over HR- en personeelgerelateerde thema’s kunnen opstellen, een beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk.
    • Kennis van HR-beleid (opleidingen, people management, verloningen, compensatie….)
    • Kennis van bedrijfscultuur en -procedures
    • Kennis van kantoorsoftware
    • Kennis van arbeidsrecht
    • Kennis van sociale wetgeving
  • Competentie 12:
    Volgt de behandeling van tuchtmaatregelen en relaties met wettelijke instanties op (arbeidsinspectie, arbeidsrechtbank, ...)
    • Gaat na welke tuchtmaatregelen in het arbeidsreglement voorzien zijn
    • Vult het dossier aan met bewijsmateriaal
    • Brengt formaliteiten in orde
    • Maakt een verslag
    • Gaat vertrouwelijk om met informatie
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van ICT
    • Kennis van internationaal recht
    • Kennis van Engels: teksten over HR- en personeelgerelateerde thema’s begrijpen, gesprekken over HR- en personeelgerelateerde thema’s kunnen voeren, een tekst over HR- en personeelgerelateerde thema’s kunnen opstellen, een beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk.
    • Kennis van Frans: teksten over HR- en personeelgerelateerde thema’s begrijpen, gesprekken over HR- en personeelgerelateerde thema’s kunnen voeren, een tekst over HR- en personeelgerelateerde thema’s kunnen opstellen, een beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk.
    • Kennis van HR-beleid (opleidingen, people management, verloningen, compensatie….)
    • Kennis van HR-software
    • Kennis van bedrijfscultuur en -procedures
    • Kennis van dossierbeheer
    • Kennis van kantoorsoftware
    • Kennis van communicatietechnieken
    • Kennis van arbeidsrecht
    • Kennis van klassement- en archiveringsmethodes
    • Kennis van sociale wetgeving
    • Kennis van handelsrecht
  • Competentie 13:
    Verwelkomt nieuwe werknemers en bevordert hun integratie
    • Bezorgt documenten aan de nieuwe werknemers (arbeidsreglement, bedrijfsethiek, onthaalbrochure,….)
    • Stelt nieuwe werknemers voor aan de personeelsleden
    • Geeft uitleg over regels, procedures, arbeidsvoorwaarden, documenten,…
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van ICT
    • Kennis van loonberekening en -administratie
    • Kennis van Engels: teksten over HR- en personeelgerelateerde thema’s begrijpen, gesprekken over HR- en personeelgerelateerde thema’s kunnen voeren, een tekst over HR- en personeelgerelateerde thema’s kunnen opstellen, een beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk.
    • Kennis van Frans: teksten over HR- en personeelgerelateerde thema’s begrijpen, gesprekken over HR- en personeelgerelateerde thema’s kunnen voeren, een tekst over HR- en personeelgerelateerde thema’s kunnen opstellen, een beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk.
    • Kennis van HR-beleid (opleidingen, people management, verloningen, compensatie….)
    • Kennis van HR-software
    • Kennis van personeelsorganisatie
    • Kennis van bedrijfscultuur en -procedures
    • Kennis van structuren en organisatie van HR-dienstverlening
    • Kennis van kantoorsoftware
    • Kennis van arbeidsrecht
    • Kennis van gesprekstechnieken
    • Kennis van sociale wetgeving
  • Competentie 14:
    Controleert en voert, indien nodig, loongegevens in (premies, uitkeringen, maandelijkse salarissen, inhoudingen, ...
    • Gebruikt software voor loonberekening
    • Verzamelt de nodige gegevens
    • Beheert extra legale voordelen
    • Controleert de gegevens op hun juistheid en volledigheid
    • Voert standaardberekeningen uit (loon, pensioen, sociale bijdrage,…) rekening houdend met aan- en afwezigheden, premies,…
    • Past belastingwetgeving toe
    • Staat in voor de administratieve verwerking bij verlofstelsels, profilactische regelingen, ziekte…
    • Controleert de ingevoerde gegevens
    • Gaat vertrouwelijk om met informatie
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van ICT
    • Kennis van bedrijfsadministratie
    • Kennis van loonberekening en -administratie
    • Kennis van HR-beleid (opleidingen, people management, verloningen, compensatie….)
    • Kennis van HR-software
    • Kennis van bedrijfscultuur en -procedures
    • Kennis van kantoorsoftware
    • Kennis van registratietechnieken
    • Kennis van arbeidsrecht
    • Kennis van administratief beheer
  • Competentie 15:
    Volgt het volledige personeelsbestand op en/of controleert het bestand (M150101 Id20736-c/20737-c/20738-c/20739-c)
    • Volgt de administratie van tijdelijke werknemers (uitzendkrachten, stagiaires,…) op
    • Volgt interne verschuivingen, overplaatsingen,… op
    • Treft de nodige administratieve regelingen bij pensionering, ontslag, verlofstelsels, afwezigheden…
    • Voert de nodige controles uit
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van ICT
    • Kennis van bedrijfsadministratie
    • Kennis van loonberekening en -administratie
    • Kennis van selectie- en wervingsprocedure
    • Kennis van HR-beleid (opleidingen, people management, verloningen, compensatie….)
    • Kennis van HR-software
    • Kennis van personeelsorganisatie
    • Kennis van bedrijfscultuur en -procedures
    • Kennis van structuren en organisatie van HR-dienstverlening
    • Kennis van dossierbeheer
    • Kennis van kantoorsoftware
    • Kennis van communicatietechnieken
    • Kennis van klassement- en archiveringsmethodes
    • Kennis van administratief beheer
  • Competentie 16:
    Ondersteunt de uitvoering van het personeelsbeleid volgens de strategische doelstellingen van de organisatie
    • Analyseert het huidige beleidsplan ten aanzien van de organisatiedoelstellingen en de externe invloeden, trends en veranderingen op de arbeidsmarkt
    • Raadpleegt (interne en externe) bronnen
    • Vergelijkt de analyse met eerdere analyses
    • Onderzoekt welke acties nodig zijn om de (bijkomende) doelstellingen te verwezenlijken (instroom, uitstroom, competentieontwikkeling, beloningsbeleid, arbeidsomstandigheden, …)
    • Analyseert de impact van het invoeren van wijzigingen in personeelsbeleid in de organisatiestructuur
    • Formuleert voorstellen van acties ter optimalisatie van het personeelsbeleid
    • Presenteert en bespreekt de voorstellen aan/met de leidinggevende
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van ICT
    • Kennis van Engels: teksten over HR- en personeelgerelateerde thema’s begrijpen, gesprekken over HR- en personeelgerelateerde thema’s kunnen voeren, een tekst over HR- en personeelgerelateerde thema’s kunnen opstellen, een beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk.
    • Kennis van selectie- en wervingsprocedure
    • Kennis van HR-beleid (opleidingen, people management, verloningen, compensatie….)
    • Kennis van HR-software
    • Kennis van bedrijfscultuur en -procedures
    • Kennis van structuren en organisatie van HR-dienstverlening
    • Kennis van strategische workforce planning
    • Kennis van kantoorsoftware
    • Kennis van communicatietechnieken
    • Kennis van arbeidsrecht
    • Kennis van redactionele normen
  • Competentie 17:
    Helpt een personeelsactieplan opstellen
    • Doet voorstellen van meetbare doelstellingen
    • Stelt tools en acties voor elk onderdeel van het personeelsbeleidsplan voor
    • Past principes van gelijkheid, diversiteit en ethisch handelen toe bij het uitwerken van het personeelsbeleidsplan
    • Houdt rekening met wettelijke vereisten en reglementeringen
    • Stelt een tijdspad voor het ontwikkelen en aanpassen van het beleid voor
    • Neemt globale acties in het beleidsplan op om de doelstellingen te realiseren
    • Bespreekt het plan met de leidinggevende
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van ICT
    • Kennis van HR-beleid (opleidingen, people management, verloningen, compensatie….)
    • Kennis van personeelsorganisatie
    • Kennis van bedrijfscultuur en -procedures
    • Kennis van structuren en organisatie van HR-dienstverlening
    • Kennis van zakelijk communicatie
    • Kennis van strategische workforce planning
    • Kennis van kantoorsoftware
    • Kennis van communicatietechnieken
    • Kennis van redactionele normen
    • Kennis van opleidingstechnieken
  • Competentie 18:
    Ondersteunt de uitwerking van het tewerkstellings- en competentiebeleid
    • Zoekt beschikbare kwantitatieve en kwalitatieve data
    • Formuleert voorstellen
    • Bespreekt de voorstellen met de leidinggevende
    • Stelt op basis van de feedback een actieplan op
    • Legt prioriteiten en verantwoordelijken vast
    • Legt succescriteria en evaluatiemomenten vast
    • Bespreekt het actieplan met de leidinggevende
    • Volgt het finale actieplan op
    • Rapporteert aan de leidinggevende
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van burgerlijk recht
    • Basiskennis van ICT
    • Kennis van publiek recht
    • Kennis van internationaal recht
    • Kennis van bedrijfsadministratie
    • Kennis van Engels: teksten over HR- en personeelgerelateerde thema’s begrijpen, gesprekken over HR- en personeelgerelateerde thema’s kunnen voeren, een tekst over HR- en personeelgerelateerde thema’s kunnen opstellen, een beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk.
    • Kennis van HR-beleid (opleidingen, people management, verloningen, compensatie….)
    • Kennis van HR-software
    • Kennis van bedrijfscultuur en -procedures
    • Kennis van structuren en organisatie van HR-dienstverlening
    • Kennis van zakelijk communicatie
    • Kennis van kantoorsoftware
    • Kennis van communicatietechnieken
    • Kennis van arbeidsrecht
    • Kennis van redactionele normen
    • Kennis van gesprekstechnieken
    • Kennis van rapporteringstechnieken
    • Kennis van sociale wetgeving
  • Competentie 19:
    Bewaakt de kwaliteit van de HR-processen
    • Analyseert de processen
    • Denkt na over plannen om processen te optimaliseren
    • Gaat na welke randvoorwaarden noodzakelijk zijn
    • Formuleert verbetervoorstellen
    • Bespreekt de verbetervoorstellen met de leidinggevende
    • Stelt een actieplan op in overleg met de leidinggevende
    • Waakt over de uitvoering van het actieplan
    • Evalueert het verbeterplan
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van burgerlijk recht
    • Basiskennis van ICT
    • Kennis van publiek recht
    • Kennis van internationaal recht
    • Kennis van Engels: teksten over HR- en personeelgerelateerde thema’s begrijpen, gesprekken over HR- en personeelgerelateerde thema’s kunnen voeren, een tekst over HR- en personeelgerelateerde thema’s kunnen opstellen, een beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk.
    • Kennis van selectie- en wervingsprocedure
    • Kennis van HR-beleid (opleidingen, people management, verloningen, compensatie….)
    • Kennis van HR-software
    • Kennis van personeelsorganisatie
    • Kennis van bedrijfscultuur en -procedures
    • Kennis van structuren en organisatie van HR-dienstverlening
    • Kennis van zakelijk communicatie
    • Kennis van strategische workforce planning
    • Kennis van kantoorsoftware
    • Kennis van communicatietechnieken
    • Kennis van redactionele normen
    • Kennis van opleidingstechnieken
    • Kennis van rapporteringstechnieken
    • Kennis van budgetbeheer
    • Kennis van sociale wetgeving
  • Competentie 20:
    Werkt procedures en tools uit voor de opvolging en het beheer van het personeel binnen de organisatie en past deze aan
    • Stelt een plan op voor het voeren van functioneringsgesprekken (aan de hand van functiebeschrijvingen, organogram, …)
    • Stelt procedures op voor werving, selectie, loopbaanbegeleiding, bevordering, … van het personeel
    • Werkt tools uit voor het opstellen van een werkplanning en het bijhouden van ziekte, verlof, …
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van burgerlijk recht
    • Basiskennis van ICT
    • Kennis van publiek recht
    • Basiskennis van commerciële technieken
    • Kennis van internationaal recht
    • Kennis van bedrijfsadministratie
    • Kennis van Engels: teksten over HR- en personeelgerelateerde thema’s begrijpen, gesprekken over HR- en personeelgerelateerde thema’s kunnen voeren, een tekst over HR- en personeelgerelateerde thema’s kunnen opstellen, een beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk.
    • Kennis van selectie- en wervingsprocedure
    • Kennis van HR-beleid (opleidingen, people management, verloningen, compensatie….)
    • Kennis van Frans: teksten over HR- en personeelgerelateerde thema’s begrijpen, gesprekken over HR- en personeelgerelateerde thema’s kunnen voeren, een tekst over HR- en personeelgerelateerde thema’s kunnen opstellen, een beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk.
    • Kennis van HR-software
    • Kennis van personeelsorganisatie
    • Kennis van bedrijfscultuur en -procedures
    • Kennis van structuren en organisatie van HR-dienstverlening
    • Kennis van strategische workforce planning
    • Kennis van zakelijk communicatie
    • Kennis van kantoorsoftware
    • Kennis van communicatietechnieken
    • Kennis van de arbeidsmarkt
    • Kennis van registratietechnieken
    • Kennis van arbeidsrecht
    • Kennis van redactionele normen
    • Kennis van rapporteringstechnieken
    • Kennis van opleidingstechnieken
    • Kennis van budgetbeheer
    • Kennis van klassement- en archiveringsmethodes
    • Kennis van administratief beheer
    • Kennis van sociale wetgeving
    • Kennis van handelsrecht
  • Competentie 21:
    Volgt professionele informatie en reglementering op en actualiseert
    • Raadpleegt informatiebronnen (handleidingen, literatuur, databanken, internetsites, …)
    • Volgt cursussen en trainingen
    • Legt en onderhoudt contacten met deskundigen binnen en buiten de organisatie
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van burgerlijk recht
    • Basiskennis van ICT
    • Kennis van publiek recht
    • Kennis van internationaal recht
    • Kennis van Engels: teksten over HR- en personeelgerelateerde thema’s begrijpen, gesprekken over HR- en personeelgerelateerde thema’s kunnen voeren, een tekst over HR- en personeelgerelateerde thema’s kunnen opstellen, een beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk.
    • Kennis van selectie- en wervingsprocedure
    • Kennis van Frans: teksten over HR- en personeelgerelateerde thema’s begrijpen, gesprekken over HR- en personeelgerelateerde thema’s kunnen voeren, een tekst over HR- en personeelgerelateerde thema’s kunnen opstellen, een beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk.
    • Kennis van HR-beleid (opleidingen, people management, verloningen, compensatie….)
    • Kennis van HR-software
    • Kennis van personeelsorganisatie
    • Kennis van technieken om nota te nemen
    • Kennis van bedrijfscultuur en -procedures
    • Kennis van structuren en organisatie van HR-dienstverlening
    • Kennis van strategische workforce planning
    • Kennis van audittechnieken
    • Kennis van kantoorsoftware
    • Kennis van communicatietechnieken
    • Kennis van registratietechnieken
    • Kennis van redactionele normen
    • Kennis van rapporteringstechnieken
    • Kennis van administratief beheer
    • Kennis van sociale wetgeving

Beschrijving competenties a.d.h.v. de descriptorelementen

Kennis

Algemene kennis
  • Basiskennis ergonomische technieken
  • Basiskennis van ICT
  • Basiskennis van commerciële technieken
  • Kennis van bedrijfsadministratie
  • Kennis van Engels: teksten over HR- en personeelgerelateerde thema’s begrijpen, gesprekken over HR- en personeelgerelateerde thema’s kunnen voeren, een tekst over HR- en personeelgerelateerde thema’s kunnen opstellen, een beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk.
  • Kennis van Frans: teksten over HR- en personeelgerelateerde thema’s begrijpen, gesprekken over HR- en personeelgerelateerde thema’s kunnen voeren, een tekst over HR- en personeelgerelateerde thema’s kunnen opstellen, een beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk.
  • Kennis van regels voor het onthaal
  • Kennis van agendabeheer
  • Kennis van technieken om nota te nemen
  • Kennis van dossierbeheer
  • Kennis van zakelijk communicatie
  • Kennis van kantoorsoftware
  • Kennis van communicatietechnieken
  • Kennis van registratietechnieken
  • Kennis van redactionele normen
  • Kennis van rapporteringstechnieken
  • Kennis van klassement- en archiveringsmethodes
Specifieke kennis
  • Kennis van burgerlijk recht
  • Kennis van publiek recht
  • Kennis van internationaal recht
  • Kennis van loonberekening en -administratie
  • Kennis van selectie- en wervingsprocedure
  • Kennis van HR-beleid (opleidingen, people management, verloningen, compensatie….)
  • Kennis van HR-software
  • Kennis van personeelsorganisatie
  • Kennis van bedrijfscultuur en -procedures
  • Kennis van structuren en organisatie van HR-dienstverlening
  • Kennis van strategische workforce planning
  • Kennis van audittechnieken
  • Kennis van de arbeidsmarkt
  • Kennis van arbeidsrecht
  • Kennis van gesprekstechnieken
  • Kennis van opleidingstechnieken
  • Kennis van budgetbeheer
  • Kennis van administratief beheer
  • Kennis van sociale wetgeving
  • Kennis van handelsrecht

Cognitieve vaardigheden

  • Digitaliseert, verwerkt en controleert documenten, data en informatie
  • Communiceert helder, duidelijk en op een zakelijke manier
  • Gebruikt instrumenten voor de opvolging van de activiteit van de organisatie/afdeling en maakt en werkt situatieoverzichten bij
  • Handelt op een zakelijke manier
  • Organiseert vergaderingen en stelt verslagen op
  • Respecteert de bedrijfscultuur, procedures en regels
  • Gaat confidentieel om met bedrijfsgerelateerde informatie
  • Organiseert de werkplek veilig, ordelijk en milieubewust
  • Gaat integer en respectvol om met klanten/collega’s
  • Zorg voor een goede overlegsituatie met de klant/collega’s
  • Wekt geen onrealiseerbare verwachtingen
  • Richt de aandacht op de wensen en de belangen van de klanten en op de samenwerking met collega’s
  • Probeert zich in de wensen en problemen van de klant/collega in te leven
  • Gaat authentiek om met bezwaren, weerstand en klachten
  • Informeert zich over de ontwikkelingen in relatie tot de eigen werkzaamheden
  • Identificeert de behoefte aan verdere ontwikkeling in relatie tot de eigen werkzaamheden
  • Volgt nieuwe evoluties op in relatie tot de eigen werkzaamheden
  • Verwerft nieuwe kennis en vaardigheden in relatie tot de eigen werkzaamheden
  • Deelt kennis met collega's
  • Controleert de opgestelde vacatures en/of stelt indien nodig deze op
  • Volgt de verspreiding van de vacatures via verschillende kanalen op
  • Bespreekt de gescreende CV’s en motivatiebrieven
  • Bespreekt de preselectie
  • Woont de sollicitatiegesprekken bij
  • Voert, indien nodig, zelf sollicitatiegesprekken
  • Coördineert de ondersteuning bij interne assessments
  • Volgt het vervolgproces van de niet weerhouden kandidaten op
  • Gaat vertrouwelijk om met informatie
  • Volgt de uitwisseling van informatie met het sociaal secretariaat, uitzendbureaus, opleidingscentra… op
  • Fungeert, indien nodig, als aanspreekpunt tussen werknemers en het sociaal secretariaat en andere externe organisaties
  • Coördineert de opvolging van afspraken
  • Volgt de evaluatie van het contract en de afspraken op
  • Gebruikt kantoorsoftware (tekstverwerking, rekenblad,...)
  • Verzamelt en/of controleert gegevens (attesten, tijdsregistratie, wijzigingen personeel, dienstverplaatsingen, onkosten,….) volgens de richtlijnen
  • Houdt verlofadministratie en ziektemeldingen bij en/of controleert deze
  • Berekent verloftegoeden en/of controleert deze
  • Doet opzoekingen om dossiers te vervolledigen en/of controleert deze
  • Registreert, klasseert en beheert gegevens en/of controleert deze
  • Stelt arbeidscontracten op en/of controleert deze
  • Stelt de nodige documenten op in functie van het beëindigen van een arbeidscontract en/of controleert deze
  • Stelt de nodige documenten op in functie van tijdelijke arbeidskrachten en/of controleert deze
  • Past gegevens aan bij in-, door- en uitstroom of doorstroom van personeel en/of controleert deze
  • Signaleert bijzonderheden of afwijkingen aan de verantwoordelijke
  • Dient de wettelijke personeelsaangifte in en/of controleert deze
  • Beantwoordt individuele vragen van het personeel (telefonisch, schriftelijk) en/of controleert deze
  • Gaat vertrouwelijk om met informatie
  • Overlegt met de verantwoordelijke over opleidingsbehoeften en -noden van/voor personeelsleden
  • Stelt opleidingsactiviteiten voor op basis van geïnventariseerde behoeften
  • Overlegt met de verantwoordelijke over de mogelijke opleidingen
  • Vraagt opleidingen aan
  • Noteert aangevraagde/gevolgde opleidingen in het personeelsdossier
  • Volgt opleidingsactiviteiten op
  • Volgt de evaluaties van de opleiding en het aanbod op volgens het HR-beleid van de organisatie
  • Gebruikt kantoorsoftware
  • Controleert de verzamelde beleidsondersteunende gegevens (ziekteverzuim, deeltijds werk, …)
  • Controleert de opgemaakte tabellen en grafieken
  • Rapporteert aan de verantwoordelijke
  • Geeft informatie over tewerkstellingsmaatregelen, tijdskrediet, deeltijdse arbeid, verlofstelsel,…
  • Zoekt arbeidswetgeving op via gespecialiseerde databanken
  • Volgt wijzigingen in de sociale wetgeving en aanpassingen in de CAO’s op
  • Wint advies in van derden
  • Zorgt de het stappenplan en de richtlijnen van de verkiezingsprocedure gerespecteerd wordt
  • Coördineert de informatiedoorstroom naar de raad of het comité over de technische bedrijfseenheid, het aantal werknemers, de directiefuncties en de kaderfuncties
  • Controleert de verkiezingsdatum en de kandidatenlijst
  • Gaat na welke tuchtmaatregelen in het arbeidsreglement voorzien zijn
  • Vult het dossier aan met bewijsmateriaal
  • Brengt formaliteiten in orde
  • Maakt een verslag
  • Gaat vertrouwelijk om met informatie
  • Bezorgt documenten aan de nieuwe werknemers (arbeidsreglement, bedrijfsethiek, onthaalbrochure,….)
  • Stelt nieuwe werknemers voor aan de personeelsleden
  • Geeft uitleg over regels, procedures, arbeidsvoorwaarden, documenten,…
  • Gebruikt software voor loonberekening
  • Verzamelt de nodige gegevens
  • Beheert extra legale voordelen
  • Controleert de gegevens op hun juistheid en volledigheid
  • Voert standaardberekeningen uit (loon, pensioen, sociale bijdrage,…) rekening houdend met aan- en afwezigheden, premies,…
  • Past belastingwetgeving toe
  • Staat in voor de administratieve verwerking bij verlofstelsels, profilactische regelingen, ziekte…
  • Controleert de ingevoerde gegevens
  • Gaat vertrouwelijk om met informatie
  • Volgt de administratie van tijdelijke werknemers (uitzendkrachten, stagiaires,…) op
  • Volgt interne verschuivingen, overplaatsingen,… op
  • Treft de nodige administratieve regelingen bij pensionering, ontslag, verlofstelsels, afwezigheden…
  • Voert de nodige controles uit
  • Raadpleegt (interne en externe) bronnen
  • Vergelijkt de analyse met eerdere analyses
  • Onderzoekt welke acties nodig zijn om de (bijkomende) doelstellingen te verwezenlijken (instroom, uitstroom, competentieontwikkeling, beloningsbeleid, arbeidsomstandigheden, …)
  • Presenteert en bespreekt de voorstellen aan/met de leidinggevende
  • Doet voorstellen van meetbare doelstellingen
  • Stelt tools en acties voor elk onderdeel van het personeelsbeleidsplan voor
  • Past principes van gelijkheid, diversiteit en ethisch handelen toe bij het uitwerken van het personeelsbeleidsplan
  • Houdt rekening met wettelijke vereisten en reglementeringen
  • Stelt een tijdspad voor het ontwikkelen en aanpassen van het beleid voor
  • Neemt globale acties in het beleidsplan op om de doelstellingen te realiseren
  • Bespreekt het plan met de leidinggevende
  • Zoekt beschikbare kwantitatieve en kwalitatieve data
  • Formuleert voorstellen
  • Stelt op basis van de feedback een actieplan op
  • Legt prioriteiten en verantwoordelijken vast
  • Legt succescriteria en evaluatiemomenten vast
  • Bespreekt het actieplan met de leidinggevende
  • Volgt het finale actieplan op
  • Rapporteert aan de leidinggevende
  • Analyseert de processen
  • Gaat na welke randvoorwaarden noodzakelijk zijn
  • Stelt een actieplan op in overleg met de leidinggevende
  • Waakt over de uitvoering van het actieplan
  • Stelt een plan op voor het voeren van functioneringsgesprekken (aan de hand van functiebeschrijvingen, organogram, …)
  • Stelt procedures op voor werving, selectie, loopbaanbegeleiding, bevordering, … van het personeel
  • Werkt tools uit voor het opstellen van een werkplanning en het bijhouden van ziekte, verlof, …
  • Raadpleegt informatiebronnen (handleidingen, literatuur, databanken, internetsites, …)
  • Volgt cursussen en trainingen
  • Legt en onderhoudt contacten met deskundigen binnen en buiten de organisatie

Probleemoplossende vaardigheden

  • Inventariseert problemen (databanken, eigen administratie,…)
  • Analyseert de aard van de problemen
  • Merkt problemen op en signaleert ze aan de leidinggevende
  • Werkt een passende oplossing uit voor problemen binnen het eigen takenpakket
  • Zoekt naar oplossingen om problemen te voorkomen binnen het eigen takenpakket
  • Analyseert verslagen en data om opleidingsbehoeften en -noden te inventariseren
  • Analyseert gegevens rekening houdend met de sociale wetgeving en het arbeidsrecht
  • Analyseert het huidige beleidsplan ten aanzien van de organisatiedoelstellingen en de externe invloeden, trends en veranderingen op de arbeidsmarkt
  • Analyseert de impact van het invoeren van wijzigingen in personeelsbeleid in de organisatiestructuur
  • Formuleert voorstellen van acties ter optimalisatie van het personeelsbeleid
  • Bespreekt de voorstellen met de leidinggevende
  • Denkt na over plannen om processen te optimaliseren
  • Formuleert verbetervoorstellen
  • Bespreekt de verbetervoorstellen met de leidinggevende
  • Evalueert het verbeterplan

Motorische vaardigheden

Omgevingscontext

  • Dit beroep wordt meestal uitgeoefend in een kantooromgeving.
  • De beroepsuitoefening varieert naargelang de grootte van het bedrijf en volgens de bedrijfsactiviteiten.
  • De bedrijfsprocedures en -cultuur bepaalt de werkcontext waarnaar de beroepsbeoefenaar zich moet schikken.
  • Het wordt meestal uitgeoefend in een dag-systeem en soms ook 's avonds
  • De werkdruk kan variëren en pieken bereiken naargelang de noden van en de situatie in het bedrijf.
  • Het takenpakket is vrij gevarieerd
  • Voor een aantal taken zijn procedures uitgetekend.
  • Het beheren en controleren van HR-dossiers vergt flexibiliteit en kan zorgen voor afwijkende procedures
  • De beroepsbeoefenaar moet prioriteiten stellen binnen het eigen takenpakket en, indien nodig, doorgeven.
  • De vaardigheden zijn onderhevig aan evoluties.
  • Binnen dit beroep is een goede communicatie zeer belangrijk.
  • Het beroep kan alleen of in teamverband uitgeoefend worden.
  • De beroepsuitoefening is gebonden aan normen en reglementering inzake veiligheid, gezondheid, hygiëne, welzijn, milieu en vestiging.
  • De uitvoering van bepaalde taken is onderhevig aan digitalisering en automatisering.
  • De beroepsbeoefenaar krijgt te maken met een veelheid aan geldende en aan veranderingen onderhevige wetten en procedures
  • De deskundige wordt geconfronteerd met diverse werknemerssituaties en werknemersvragen/dossiers die een persoonlijke aanpak en verwerking vereisen

Handelingscontext

  • De beroepsbeoefenaar dient tijdens de uitvoering van de opdracht zorgvuldig en vertrouwelijk te werken.
  • Voortdurend aandacht hebben voor tijdige aflevering en uitvoering van de opdrachten.
  • Efficiënt, kwaliteitsvol, ethisch en integer handelen in alle omstandigheden.
  • Zorgvuldig, economisch en ecologisch handelen.
  • Handelt volgens de wetgeving en het HR-beleid van de organisatie.
  • Efficiënt communiceren met leidinggevende(n), collega’s, personeel, sollicitanten en externe HR-dienstverleners.
  • De beroepsbeoefenaar is sociaal vaardig en stelt zich empatisch en positief assertief op
  • Het beantwoorden van HR-vragen vergt een individuele aanpak
  • Het beheren en controleren van HR-dossiers vraagt nauwgezet werken
  • Is bereid om zaken aan te leren en anders aan te pakken
  • De deskundige wordt voortdurend aangesproken door medewerkers, terwijl zijn werkzaamheden op tijd en conform de procedures moeten afgerond worden.
  • Vervult een schakelrol tussen de medewerkers en (het belang van) de organisatie
  • De beroepsbeoefenaar gaat discreet om met gegevens, handelt onbevooroordeeld en kan omgaan met werknemers met een verschillende (culturele) achtergrond
  • Moet een goed inzicht hebben in de gehele procedure ifv. een correct dossierbeheer en termijnbewaking.
  • De deskundige bespreekt voorstellen steeds met de leidinggevende

Autonomie

Is zelfstandig in
  • het voorbereiden, nauwkeurig uitvoeren en controleren van de opdracht
  • het bepalen van de volgorde van de uitvoering van de opdrachten
  • het bepalen van de wijze waarop de opdracht wordt uitgevoerd
  • het zelf oplossen van problemen en onregelmatigheden
  • het melden van problemen aan de verantwoordelijke indien deze niet zelf op te lossen zijn
  • het opvolgen van diensten geleverd door externe HR-dienstverleners
  • het beantwoorden van HR-vragen die tot zijn takenpakket/bevoegdheid behoren
  • het voeren van efficiënt communicatie met leidinggevende(n), collega’s, personeel, sollicitanten en externe HR-dienstverleners.
  • het opvolgen en informeren van het personeel
  • het beheren van personeelsdossiers
  • het permanent opvolgen van nieuwe ontwikkelingen en regelgeving rond HR
  • het oplossingsgericht werken
  • het doelgroepgericht werken
  • het uitvoeren van commerciële handelingen
  • het permanent ontwikkelen van de eigen deskundigheid
  • het opvolgen van het volledige personeelsbestand
  • het ondersteunen van de uitwerking van het personeelsbeleid volgens de strategische doelstellingen van de organisatie
  • het helpen opstellen van een personeelsbeleidsplan
  • het ondersteunen van de uitwerking van het tewerkstellings- en het competentiebeleid
  • het uitwerken en aanpassen van procedures en tools voor de opvolging en het beheer van het personeel binnen de organisatie
  • het opvolgen en actualiseren van professionele informatie en reglementering
Is gebonden aan
  • opgelegde timing of noodzakelijk tijdstip voor de uitvoering van de taken
  • de geldende regels en bepaalde procedures van de organisatie
  • de bedrijfscultuur, het HR-beleid van de organisatie
  • sociale wetgeving, arbeidsreglement, cao’s, verzekeringscontracten,…
  • afspraken met HR-dienstverleners
  • de beschikbaarheid en de mogelijkheden van het personeel
  • eindcontrole van een beperkt aantal opdrachten (vacatures,…)
Doet beroep op
  • de leidinggevende/de verantwoordelijke voor het inwinnen van informatie over de aanpak van HR-taken
  • de leidinggevende/de verantwoordelijke voor het inwinnen van informatie over het te volgen HR-beleid.
  • het team/collega’s voor het inwinnen van informatie om taken af te kunnen werken
  • externe HR-dienstverleners om hun diensten op te volgen
  • de verantwoordelijke indien problemen niet zelf op te lossen zijn

Verantwoordelijkheid

  • Werkt ondersteunend en loyaal t.a.v. de afdeling/organisatie
  • Werkt oplossingsgericht
  • Werkt doelgroepgericht
  • Ontwikkelt permanent de eigen deskundigheid
  • Coördineert het proces van werving en selectie
  • Bewaakt de opvolging van de contracten voor de outsourcing van diensten (betaling, werving, opleiding, ...)
  • Controleert en maakt, indien nodig, individuele dossiers van werknemers aan, volgt deze op en voert updates door, rekening houdend met de actuele wetgeving
  • Vertaalt opleidingsbehoeften en -noden naar opleidingsinitiatieven
  • Controleert de actualisering van documenten om het HR-beleid te evalueren en bij te sturen
  • Licht het personeel in over sociale wetgeving en specifieke kenmerken van de organisatie
  • Coördineert de praktische organisatie van de sociale verkiezingen
  • Volgt de behandeling van tuchtmaatregelen en relaties met wettelijke instanties op (arbeidsinspectie, arbeidsrechtbank, ...)
  • Verwelkomt nieuwe werknemers en bevordert hun integratie
  • Controleert en voert, indien nodig, loongegevens in (premies, uitkeringen, maandelijkse salarissen, inhoudingen, ...
  • Volgt het volledige personeelsbestand op en/of controleert het bestand (M150101 Id20736-c/20737-c/20738-c/20739-c)
  • Ondersteunt de uitvoering van het personeelsbeleid volgens de strategische doelstellingen van de organisatie
  • Helpt een personeelsactieplan opstellen
  • Ondersteunt de uitwerking van het tewerkstellings- en competentiebeleid
  • Bewaakt de kwaliteit van de HR-processen
  • Werkt procedures en tools uit voor de opvolging en het beheer van het personeel binnen de organisatie en past deze aan
  • Volgt professionele informatie en reglementering op en actualiseert

Attesten en voorwaarden

Wettelijke attesten en voorwaarden

Er zijn geen wettelijke attesten of voorwaarden vereist.