Orthopedisch technoloog in de mobiliteitshulpmiddelen

 
BK-0598-1
 Dit is de actuele versie van de beroepskwalificatie.

Globaal

Titel

Orthopedisch technoloog in de mobiliteitshulpmiddelen

Definitie

De orthopedisch technoloog in de mobiliteitshulpmiddelen (OTM) stelt technische prestaties en toevertrouwde handelingen betreffende het ontwerpen., vervaardigen, aanmeten en verstrekken van prefab mobiliteitshulpmiddelen en individueel op maat vervaardigde mobiliteitshulpmiddelen volgens het medisch voorschrift of autonoom teinde een zo optimaal mogelijke autonomie aan de patiënt te verschaffen

Afbakening

Er is binnen de orthopedische technologie een specialisatie aan de gang. Zo ontstaan er vier beroepen binnen de orthopedische technologie. Het gaat hier over een afbakening. De activiteitensectoren van orthopedisch technoloog mobiliteitshulpmiddelen bevatten loophulpen, rolstoelen (standaard -, actieve -, modulaire – en verzorgingsrolstoelen, modulair aanpasbare systemen ter ondersteuning van de zithouding, aangestuurde scooters en rolstoelen, statafels, orthopedische driewielers en dergelijke, al dan niet elektrisch of elektronisch aangestuurd). De mobiliteitshulpmiddelen vormen een snel evoluerende gespecialiseerde sector (elektronica, domotica, ...)

Niveau (VKS en EQF)

6

Jaar van erkenning

versie 1, 2024

Competenties

Opsomming competenties

Expertise als OTM
  • Competentie 1:
    Bepaalt de vraag en de noden van de patiënt
    • Ontvangt een (aan)vraag tot behandeling
    • Raadpleegt het geneeskundig voorschrift indien aanwezig
    • Vraagt de gegevens op bij de patiënt
    • Voert een anamnesegesprek
    • Start een administratief dossier op
    • Informeert over het proces van de zorgverlening
    • Houdt rekening met de mogelijkheden en de noden vanuit de omgeving van de patiënt (gezin, werk, vrije tijd, woonsituatie, …)
    • Geeft informatie en advies aan de patiënt over de mogelijke mobiliteitshulpmiddelen in functie van de gradatie en ernst van de beperking (mobiliteitshulpmiddelen, …)
    • Verwijst, indien nodig, door naar een gezondheidszorgbeoefenaar
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van pathologie gerelateerd aan specifieke afwijkingen met inbegrip van orthopedie, traumatologie, dermatologie, neurologie, inwendige ziekteleer met inbegrip van vasculaire pathologie, systeemaandoeningen, chronische en metabole aandoeningen, gynaecologie relevant voor de orthopedisch technoloog in de mobiliteitshulpmiddelen
    • Kennis van chirurgie betreffende bovenvermelde pathologie
    • Kennis van algemene fysiologie en fysiopathologie met inbegrip van de neurofysiologie en de fysiologie van het locomotorisch stelsel
    • Kennis van administratieve taken aangaande verslaggeving, dossieropmaak, patiëntgerelateerde administratie (tegemoetkomingen, ziekteverzekering,...)
    • Kennis van bedrijfseigen kantoorsoftware, software dienstenplatformen (eHealth, Mycarenet, VSB-net, …)
    • Kennis van functionele revalidatie
    • Kennis van hulpmiddelengerelateerde software
    • Grondige kennis van specifieke functionele en topografische anatomie in het kader van de mobiliteitshulpmiddelen
    • Grondige kennis van specifieke materialenleer
    • Grondige kennis van mobiliteitshulpmiddelen en postuur methodologie
    • Grondige kennis van aangepaste vorm uitwerken voor hulpmiddelen van de onderste en bovenste ledenmaten, romp en hoofd
    • Grondige kennis van prefabmethodologie met betrekking tot de mobiliteitshulpmiddelen
    • Grondige kennis van het prefab gamma van mobiliteitshulpmiddelen met betrekking tot de onderste en bovenste ledenmaten, romp en hoofd
  • Competentie 2:
    Voert een wetenschappelijk technisch onderzoek uit voor het aanmeten van mobiliteitshulpmiddelen
    • Start een technisch dossier op
    • Observeert en onderzoekt de patiënt om de zorgvraag van de patiënt te analyseren waarbij rekening gehouden wordt met de individualiteit van de patiënt
    • Voert een biomechanisch onderzoek uit in functie van de mate van mobiliteit en positionering en evalueert deze klinisch conform de patiëntnoden
    • Voert een biometrisch onderzoek (omvangsmaten, breedtematen, lengtematen, spierkracht, …) uit en evalueert deze klinisch conform de patiëntnoden
    • Bepaalt het te gebruiken type hulpmiddel, materiaalkeuze, onderdelen en maatvoering van het mobiliteitshulpmiddel
    • Noteert de gegevens in het patiënten en technisch dossier
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van algemene fysiologie en fysiopathologie met inbegrip van de neurofysiologie en de fysiologie van het locomotorisch stelsel
    • Kennis van administratieve taken aangaande verslaggeving, dossieropmaak, patiëntgerelateerde administratie (tegemoetkomingen, ziekteverzekering,...)
    • Kennis van bedrijfseigen kantoorsoftware, software dienstenplatformen (eHealth, Mycarenet, VSB-net, …)
    • Kennis van relevant onderzoek van de patiënt voor het aanmeten van het mobiliteitshulpmiddel
    • Grondige kennis van specifieke functionele en topografische anatomie in het kader van de mobiliteitshulpmiddelen
    • Grondige kennis van specifieke materialenleer
    • Grondige kennis van mobiliteitshulpmiddelen en postuur methodologie
    • Grondige kennis van aangepaste vorm uitwerken voor hulpmiddelen van de onderste en bovenste ledenmaten, romp en hoofd
    • Grondige kennis van prefabmethodologie met betrekking tot de mobiliteitshulpmiddelen
    • Grondige kennis van het prefab gamma van mobiliteitshulpmiddelen met betrekking tot de onderste en bovenste ledenmaten, romp en hoofd
  • Competentie 3:
    Bepaalt het mobiliteitshulpmiddelen aan de hand van het technisch dossier
    • Doet een grondige analyse van de functionaliteit van de patiënt ((graad van beweeglijkheid van ledematen, zithouding, cognitieve functies, …)
    • Bepaalt aan de hand van de analyse het meest adequate mobiliteitshulpmiddel
    • Vervolledigt in detail het technisch dossier van het basishulpmiddel en alle noodzakelijke aanpassingen (hoofd-, been-, armsteun, zit- en ruggedeelte, besturingsmogelijkheden, …)
    • Bepaalt de grootte en uitvoeringstype van het mobiliteitshulpmiddel en alle nodige aanpassingen(onderzoeken van het aanbod bij verschillende toeleveranciers en hun aanbod)
    • Bestelt, ontvangt, monteert (indien nodig) en controleert het mobiliteitshulpmiddel
    • Past indien nodig het mobiliteitshulpmiddel aan conform het technisch dossier
    • Test de functionaliteit t.o.v. de indicatie zoals beschreven in het technisch dossier
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van algemene fysiologie en fysiopathologie met inbegrip van de neurofysiologie en de fysiologie van het locomotorisch stelsel
    • Kennis van materiovigilantie
    • Kennis van elektriciteit en elektronica in functie van medische toepassingen
    • Kennis van materialenleer in functie van medische toepassingen
    • Kennis van huid- en wondzorg
    • Kennis van hygiëne, schoonmaak-, ontsmettings- en sterilisatieproducten, technieken en procedures
    • Grondige kennis van probleemoplossende en besliskundige strategieën
    • Grondige kennis van specifieke functionele en topografische anatomie in het kader van de mobiliteitshulpmiddelen
    • Grondige kennis van mobiliteitshulpmiddelen en postuur methodologie
    • Grondige kennis van het prefab gamma van mobiliteitshulpmiddelen met betrekking tot de onderste en bovenste ledenmaten, romp en hoofd
    • Grondige kennis van specifieke werkplaatstechnologie (gereedschappen en uitrusting)
    • Grondige kennis van toegepaste domotica en robotica
  • Competentie 4:
    Past en levert het mobiliteitshulpmiddel af en begeleidt de patiënt bij het gebruik ervan
    • Levert het mobiliteitshulpmiddel persoonlijk af
    • Past het mobiliteitshulpmiddel aan de patiënt aan indien nodig
    • Test de functionaliteit
    • Geeft een initiële training, instructies en informatie over het gebruik en onderhoud van het mobiliteitshulpmiddel
    • Test de functionaliteit t.o.v. het beoogd gebruik en de indicatie zoals beschreven in het technisch dossier
    • Volgt, indien nodig, het functioneren van de patiënt op regelmatige tijdstippen op
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van algemene fysiologie en fysiopathologie met inbegrip van de neurofysiologie en de fysiologie van het locomotorisch stelsel
    • Kennis van materiovigilantie
    • Kennis van materialenleer in functie van medische toepassingen
    • Kennis van klinische vaardigheden
    • Grondige kennis van specifieke functionele en topografische anatomie in het kader van de mobiliteitshulpmiddelen
    • Grondige kennis van specifieke materialenleer
    • Grondige kennis van aangepaste vorm uitwerken voor hulpmiddelen van de onderste en bovenste ledenmaten, romp en hoofd
    • Grondige kennis van prefabmethodologie met betrekking tot de mobiliteitshulpmiddelen
    • Grondige kennis van het prefab gamma van mobiliteitshulpmiddelen met betrekking tot de onderste en bovenste ledenmaten, romp en hoofd
    • Grondige kennis van toegepaste domotica en robotica
    • Grondige kennis van het samenstellen en passen en afwerken van (prefab)mobiliteitshulpmiddelen
  • Competentie 5:
    Onderhoudt, herstelt en past het mobiliteitshulpmiddel aan
    • Reinigt en/of onderhoudt mobiliteitshulpmiddelen
    • Herstelt de functionaliteit
    • Herstelt of vervangt beschadigde onderdelen,
    • Past het mobiliteitshulpmiddel aan de actuele noden van de patiënt aan
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van materiovigilantie
    • Kennis van elektriciteit en elektronica in functie van medische toepassingen
    • Kennis van materialenleer in functie van medische toepassingen
    • Kennis van hygiëne, schoonmaak-, ontsmettings- en sterilisatieproducten, technieken en procedures
    • Grondige kennis van specifieke materialenleer
    • Grondige kennis van het prefab gamma van mobiliteitshulpmiddelen met betrekking tot de onderste en bovenste ledenmaten, romp en hoofd
  • Competentie 6:
    Onderhoudt de werkomgeving
    • Reinigt en desinfecteert na elke opdracht de gebruikte uitrusting volgens de interne procedure
    • Onderhoudt de gereedschappen en de uitrusting
    • Sorteert alle afval en wegwerpmaterialen in de daartoe bestemde recipiënten
    • Regelt het ophalen van afval
    • Draagt persoonlijke beschermingsmiddelen volgens de richtlijnen
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van hygiëne, schoonmaak-, ontsmettings- en sterilisatieproducten, technieken en procedures
    • Kennis van (medisch) materiaal, middelen, gereedschappen en uitrusting
    • Kennis van soorten afval en afvalsortering
Communicatie
  • Competentie 7:
    Participeert binnen een professionele relatie met de patiënt
    • Bouwt een professionele relatie op met de patiënt
    • Herkent, toont respect en empathie voor de diversiteit van patiënten.
    • Voert gesprekken met de patiënt en luistert actief naar de behoeften en wensen van de patiënt
    • Deelt informatie en advies met de patiënt
    • Ondersteunt en faciliteert het proces van de gedeelde besluitvorming
    • Deelt mondeling, geschreven en elektronische informatie over de geleverde zorg ifv het optimaliseren van 'shared decision making' (gedeelde besluitvorming), patiënt veiligheid, vertrouwelijkheid en privacy.
    • Legt het gedeeld besluit vast in een administratief en technisch dossier
    • Bespreekt in open communicatie het functioneren van het geleverd hulpmiddel met de patiënt en informeert over de volgende stappen
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van administratieve taken aangaande verslaggeving, dossieropmaak, patiëntgerelateerde administratie (tegemoetkomingen, ziekteverzekering,...)
    • Kennis van bedrijfseigen kantoorsoftware, software dienstenplatformen (eHealth, Mycarenet, VSB-net, …)
    • Kennis van sociale vaardigheden
    • Kennis van pedagogie
    • Kennis over diversiteit
    • Kennis van screeningsinstrumenten
    • Kennis van motivatiestrategieën (beroepseigen veranderstrategieën, modellen voor gedragsverandering, …)
    • Kennis van (peer)coaching
    • Kennis van evaluatiemethodes
    • Grondige kennis van de wetgeving voor de uitvoering van het beroep, aangaande tegemoetkomingen voor patiënten, de ziekte- en invaliditeitsverzekering, ...
  • Competentie 8:
    Rapporteert en deelt informatie met de patiënt
    • Rapporteert noodzakelijke gegevens en deelt deze volgens de regelgeving en wettelijke bepalingen
    • Geeft informatie over de mogelijke hulpverlening en tegemoetkomingen
    • Controleert de verzekerbaarheid (remgeld, eventuele supplementen, …), cumuleerbaarheid en hernieuwbaarheid
    • Bezorgt een duplicaat van de aflevering
    • Verwijst indien nodig de patiënt naar de specifieke organisaties of gezondheidszorgbeoefenaars voor bijkomende ondersteuning
    • Maakt documenten op voor indiening aanvraag van het mobiliteitshulpmiddel
    • Plant (vervolg)afspraken
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van administratieve taken aangaande verslaggeving, dossieropmaak, patiëntgerelateerde administratie (tegemoetkomingen, ziekteverzekering,...)
    • Kennis van bedrijfseigen kantoorsoftware, software dienstenplatformen (eHealth, Mycarenet, VSB-net, …)
    • Kennis van sociale vaardigheden
    • Grondige kennis van de wetgeving voor de uitvoering van het beroep, aangaande tegemoetkomingen voor patiënten, de ziekte- en invaliditeitsverzekering, ...
Samenwerking
  • Competentie 9:
    Werkt interprofessioneel samen
    • Werkt effectief en efficiënt samen met alle actoren (artsen, zorgverleners, collega’s, officiële instanties , breed publiek, …)
    • Communiceert zowel mondeling, elektronisch, als schriftelijk met alle actoren.
    • Rapporteert mondeling en schriftelijk
    • Respecteert de afgesproken procedures en werkschema’s
    • Leidt of neemt deel aan een groepsproces
    • Maakt zijn professioneel standpunt kenbaar tijdens overleg met het interprofessioneel* team
    • Neemt vanuit het beroep als orthopedisch technoloog een actieve rol op binnen de interprofessionele context
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van administratieve taken aangaande verslaggeving, dossieropmaak, patiëntgerelateerde administratie (tegemoetkomingen, ziekteverzekering,...)
    • Kennis van bedrijfseigen kantoorsoftware, software dienstenplatformen (eHealth, Mycarenet, VSB-net, …)
    • Kennis van richtlijnen en procedures
    • Kennis van multidisciplinaire samenwerking
    • Grondige kennis van de wetgeving voor de uitvoering van het beroep, aangaande tegemoetkomingen voor patiënten, de ziekte- en invaliditeitsverzekering, ...
  • Competentie 10:
    Draagt de zorg over aan een andere (gezondheids)zorgverstrekkers om de continuïteit van kwaliteitsvolle zorg te garanderen
    • Roept hulp in van het multidisciplinair en interprofessioneel team indien noodzakelijk.
    • Consulteert op basis van de risicodetectie de aangewezen (gezondheids)zorgverstrekker en verwijst gepast en tijdig door
    • Past in overleg met andere actoren de frequentie en de aard van de opvolging aan in functie van de risico's en/of complicaties.
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van administratieve taken aangaande verslaggeving, dossieropmaak, patiëntgerelateerde administratie (tegemoetkomingen, ziekteverzekering,...)
    • Kennis van bedrijfseigen kantoorsoftware, software dienstenplatformen (eHealth, Mycarenet, VSB-net, …)
    • Kennis van richtlijnen en procedures
    • Kennis van multidisciplinaire samenwerking
    • Kennis van gezondheidszorgstructuren en interprofessionele samenwerkingsmodellen
Leiderschap
  • Competentie 11:
    Draagt zorg in het bedrijf inzake milieu en kwaliteit
    • Creëert, bevordert en werkt mee aan een optimalisatie van de kwaliteitscultuur
    • Coördineert de werkactiviteiten
    • Zorgt voor ergonomisch werkomstandigheden
    • Draagt bij tot een economische en de ecologische modernisering van het bedrijf
    • Stuurt het werk aan conform de materiovigilantie
    • Verplicht het personeel tot het toepassen van de veiligheids- en milieuvoorschriften
    • Handelt volgens de kwaliteitsnormen en -procedures
    • Evalueert periodiek de patiënt gegevens voor kwaliteitsborging
    • Optimaliseert het therapeutisch (be)handelen door klinisch te redeneren (conform ICF)
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van administratieve taken aangaande verslaggeving, dossieropmaak, patiëntgerelateerde administratie (tegemoetkomingen, ziekteverzekering,...)
    • Kennis van bedrijfseigen kantoorsoftware, software dienstenplatformen (eHealth, Mycarenet, VSB-net, …)
    • Kennis van richtlijnen en procedures
    • Kennis van kwaliteitsbeleid
    • Kennis van planning, organisatie en opvolging van de activiteiten
    • Kennis van veiligheidsmanagement
    • Kennis van de organisatie van de gezondheidszorg
    • Kennis van gezondheidszorgstructuren en interprofessionele samenwerkingsmodellen
    • Kennis van kwaliteits-, hygiëne-, milieu- en veiligheidsreglementering
  • Competentie 12:
    Voert een efficiënt beheer van de uitrusting
    • Voorziet in beschikbaar materiaal en materieel
    • Voert een efficiënt voorraadbeheer volgens de huidige wetgeving
    • Toetst en integreert innovatieve materialen en middelen in functie van kwaliteitsvolle zorg
    • Werkt kostenefficiënt
    • Houdt toezicht en leidt het onderhoud van het (medisch) materieel
    • Voorziet in de verplichte persoonlijke en collectieve beschermingsmiddelen
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van richtlijnen en procedures
    • Kennis van (medisch) materiaal, middelen, gereedschappen en uitrusting
    • Kennis van kostenbewuste strategieën
    • Kennis van voorraadbeheer;
  • Competentie 13:
    Neemt initiatief in de professionele praktijkvoering
    • Coördineert het bedrijf op duurzame wijze
    • Beoordeelt nieuwe initiatieven en innovaties in functie van optimalisatie van de dienstverlening
    • Faciliteert veranderingsprocessen in het bedrijf en implementeert deze om dienstverlening en resultaten te verbeteren
    • Past de (evidence based) richtlijnen toe om dienstverlening en outcome te verbeteren
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van richtlijnen en procedures
    • Kennis van evaluatiemethodes
    • Kennis van kwaliteitsbeleid
    • Kennis van planning, organisatie en opvolging van de activiteiten
    • Kennis van veiligheidsmanagement
    • Kennis van coördinatie van onvoorziene omstandigheden en noodsituaties
    • Kennis van reflectiestrategieën
    • Grondige kennis van probleemoplossende en besliskundige strategieën
  • Competentie 14:
    Werkt de doelstellingen van het bedrijf uit en informeert hierover
    • Bepaalt en/of werkt de doelstellingen van de het bedrijf uit en past deze aan indien nodig
    • Gebruikt de digitale werkomgeving voor de bedrijfsvoering en zorgverlening
    • Voert mee het financieel beheer uit
    • Werkt informatiemateriaal uit en stelt het ter beschikking
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van praktische bedrijfsvoering
    • Kennis van evaluatiemethodes
    • Kennis van planning, organisatie en opvolging van de activiteiten
    • Grondige kennis van probleemoplossende en besliskundige strategieën
  • Competentie 15:
    Draagt bij tot een veilige werkomgeving
    • Neemt verantwoordelijkheid op voor de veiligheid van de patiënt
    • Neemt verantwoordelijkheid op voor de eigen veiligheid van de medewerkers binnen het bedrijf
    • Detecteert (bijna) incidenten en handelt volgens de richtlijnen
    • Draagt persoonlijke en gebruikt collectieve - beschermingsmiddelen volgens de richtlijnen
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van beschermingsmiddelen
    • Kennis van richtlijnen en procedures
    • Kennis van evaluatiemethodes
    • Kennis van kwaliteitsbeleid
    • Kennis van planning, organisatie en opvolging van de activiteiten
    • Kennis van veiligheidsmanagement
    • Kennis van coördinatie van onvoorziene omstandigheden en noodsituaties
    • Kennis van kwaliteits-, hygiëne-, milieu- en veiligheidsreglementering
    • Kennis van reflectiestrategieën
    • Grondige kennis van probleemoplossende en besliskundige strategieën
  • Competentie 16:
    Volgt de administratieve gegevens van het bedrijf op
    • Gebruikt kantoorsoftware
    • Houdt de gegevens bij over de uitgaven en de inkomsten
    • Berekent de kostprijzen van diensten en producten
    • Houdt het administratief dossier up-to-date
    • Consulteert en volgt leveringsdocumenten, garantietermijnen en voorwaarden op
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van administratief beheer
    • Kennis van administratieve taken aangaande verslaggeving, dossieropmaak, patiëntgerelateerde administratie (tegemoetkomingen, ziekteverzekering,...)
    • Kennis van bedrijfseigen kantoorsoftware, software dienstenplatformen (eHealth, Mycarenet, VSB-net, …)
    • Kennis van evaluatiemethodes
    • Kennis van planning, organisatie en opvolging van de activiteiten
    • Grondige kennis van probleemoplossende en besliskundige strategieën
Gezondheidsvoorlichting
  • Competentie 17:
    Bevordert het zelfmanagement en empowerment bij de patiënt
    • Informeert en adviseert de patiënt om geïnformeerde keuzes te maken
    • Educeert, coacht en motiveert de patiënt tot zelfmanagement en empowerment
    • Informeert de patiënt over autonoom determinanten die de gezondheid kunnen schaden
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van psychologie
    • Kennis van grondbeginselen van de sociologie en medisch-sociale vraagstukken
    • Kennis van sociale vaardigheden
    • Kennis van pedagogie
    • Kennis over diversiteit
    • Kennis van opleidingstechnieken
    • Kennis van informatietechnologie
    • Kennis van empowerment-
    • Kennis van motivatiestrategieën (beroepseigen veranderstrategieën, modellen voor gedragsverandering, …)
    • Kennis van (peer)coaching
    • Kennis van evaluatiemethodes
    • Kennis van gezondheidsleer
    • Kennis van gezondheidsvoorlichting en –promotie
    • Grondige kennis van preventie (preventiemaatregelen, interventiemaatregelen, …)
  • Competentie 18:
    Organiseert opleidingen
    • Anticipeert op de noden van welbepaalde doelgroepen
    • Geeft voorlichting aan andere actoren (gezondheidszorgverstrekkers, verzekeringsmakelaars, patiëntenorganisaties, …)
    • Gebruikt het voorlichtingsmateriaal, handleidingen, … volgens de nieuwste wetenschappelijke inzichten
    • Maakt betrouwbare informatie toegankelijk via verschillende communicatiekanalen
    • Evalueert de opzet, de uitvoering en het effect van de voorlichtings-, vormings- en sensibiliseringscampagnes en stuurt deze bij indien nodig
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van psychologie
    • Kennis van grondbeginselen van de sociologie en medisch-sociale vraagstukken
    • Kennis van sociale vaardigheden
    • Kennis van pedagogie
    • Kennis over diversiteit
    • Kennis van opleidingstechnieken
    • Kennis van informatietechnologie
    • Kennis van empowerment-
    • Kennis van motivatiestrategieën (beroepseigen veranderstrategieën, modellen voor gedragsverandering, …)
    • Kennis van (peer)coaching
    • Kennis van evaluatiemethodes
    • Kennis van gezondheidsleer
    • Kennis van gezondheidsvoorlichting en –promotie
    • Grondige kennis van preventie (preventiemaatregelen, interventiemaatregelen, …)
Wetenschappelijke ontwikkeling
  • Competentie 19:
    Ontwikkelt de eigen deskundigheid
    • Vraagt op een gepaste manier feedback en gaat daar constructief mee om
    • Neemt actief deel aan intervisiemomenten en laat zich intercollegiaal toetsen
    • Maakt een (digitaal) portfolio aan waarbij de activiteiten geregistreerd worden conform de vooropgestelde kwaliteitsnormen en wetgeving
    • Participeert aan (inter)nationale vormingsactiviteiten (lezing, congress, studiedagen, webinare, …)
    • Volgt actuele, wetenschappelijke ontwikkelingen op binnen het vakgebied en zet deze om in de praktijk (evidence based practice*)
    • Hanteert de vakterminologie op voldoende deskundige wijze zowel mondeling als schriftelijk
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van algemene anatomie met inbegrip van functionele anatomie van de onderste en bovenste ledematen, romp, hoofd en wervelkolom
    • Kennis van algemene pathologie met inbegrip van orthopedie, traumatologie, pediatrie, dermatologie, neurologie, inwendige ziekteleer met inbegrip van vasculaire pathologie, systeemaandoeningen, chronische en metabole aandoeningen, gynaecologie en geriatrie
    • Kennis van algemene fysiologie en fysiopathologie met inbegrip van de neurofysiologie en de fysiologie van het locomotorisch stelsel
    • Kennis van de grondbeginselen van de pathologie
    • Kennis van de internationale classificatie van het menselijk functioneren (ICF)
    • Kennis van de grondbeginselen van de bacteriologie, virologie en parasitologie
    • Kennis van de grondbeginselen van de biofysica, biochemie
    • Kennis van statistiek en onderzoeksmethodiek
    • Kennis van psychologie
    • Kennis van pedagogie
    • Kennis van opleidingstechnieken
    • Kennis van informatietechnologie
    • Kennis van (peer)coaching
    • Kennis van evaluatiemethodes
    • Kennis van inleiding tot de bandage-, orthese-, prothese- en schoentechnologie
    • Kennis van mechanica
    • Kennis van biometrie
    • Kennis van biomechanica en pathomechanica
    • Kennis van chemie
    • Kennis van onderzoeksdomeinen
    • Kennis van toegepast wetenschappelijk onderzoek
    • Kennis van professionele fora
    • Kennis van de beschikbare opleidingen en navormingen (LLL)
    • Kennis van Engels (kan de hoofdgedachte van een ingewikkelde tekst begrijpen, zowel over concrete als over abstracte onderwerpen met inbegrip van technische besprekingen van eigen vakgebied
    • Kennis van reflectiestrategieën
    • Grondige kennis van de wetgeving voor de uitvoering van het beroep, aangaande tegemoetkomingen voor patiënten, de ziekte- en invaliditeitsverzekering, ...
  • Competentie 20:
    Draagt bij tot de ontwikkeling van het beroep
    • Neemt deel aan intercollegiaal overleg en kennisnetwerking
    • Neemt deel aan projecten die kaderen in de professionalisering van de orthopedisch technologen
    • Fungeert als ambassadeur voor het beroep van orthopedisch technoloog
    • Neemt deel aan activiteiten van (beroeps)verenigingen, werkgroepen, beleidsorganen, …
    • Participeert actief aan (inter)nationale congressen
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van statistiek en onderzoeksmethodiek
    • Kennis van sociale vaardigheden
    • Kennis van opleidingstechnieken
    • Kennis van informatietechnologie
    • Kennis van evaluatiemethodes
    • Kennis van de organisatie van de gezondheidszorg
    • Kennis van de ethische regels rond wetenschappelijk onderzoek
    • Kennis van toegepast wetenschappelijk onderzoek
    • Kennis van professionele fora
    • Kennis van de beschikbare opleidingen en navormingen (LLL)
    • Kennis van Engels (kan de hoofdgedachte van een ingewikkelde tekst begrijpen, zowel over concrete als over abstracte onderwerpen met inbegrip van technische besprekingen van eigen vakgebied
    • Kennis van de Nederlandse taal om ze op deskundige wijze te kunnen hanteren in het kader van het beroep en dit zowel mondeling als schriftelijk
    • Kennis van reflectiestrategieën
    • Grondige kennis van screening en medische onderzoeken gerelateerd aan orthopedisch technoloog
    • Grondige kennis van probleemoplossende en besliskundige strategieën
    • Grondige kennis van vakterminologie
    • Grondige kennis van relevante informatiebronnen
    • Grondige kennis van literatuuronderzoek
    • Grondige kennis van de wetgeving voor de uitvoering van het beroep, aangaande tegemoetkomingen voor patiënten, de ziekte- en invaliditeitsverzekering, ...
  • Competentie 21:
    Voert acties uit ter ondersteuning van het personeelsbeleid
    • Detecteert leernoden
    • Schept een gunstig leerklimaat
    • Handelt als rolmodel
    • Stimuleert een open feedbackcultuur
    • Participeert aan de werving en selectie van nieuwe medewerkers
    • Organiseert begeleiding en coaching van studenten in opleiding (leercontracten, stageplaatsen)
    • Stemt de begeleiding van de student af op die van de schoolbegeleiders
    • Begeleidt, coacht en evalueert nieuwe werknemers of duidt een begeleider/mentor aan
    • Houdt feedbackgesprekken over het functioneren van de medewerkers
    • Houdt het vormingsaanbod actueel
    • Stimuleert de deelname aan vormingsmomenten bij de medewerkers
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van sociale vaardigheden
    • Kennis van opleidingstechnieken
    • Kennis van informatietechnologie
    • Kennis van (peer)coaching
    • Kennis van evaluatiemethodes
    • Kennis van toegepast wetenschappelijk onderzoek
    • Kennis van professionele fora
    • Kennis van de beschikbare opleidingen en navormingen (LLL)
    • Kennis van reflectiestrategieën
    • Grondige kennis van probleemoplossende en besliskundige strategieën
    • Grondige kennis van relevante informatiebronnen
    • Grondige kennis van literatuuronderzoek
    • Grondige kennis van de wetgeving voor de uitvoering van het beroep, aangaande tegemoetkomingen voor patiënten, de ziekte- en invaliditeitsverzekering, ...
Professionalisering
  • Competentie 22:
    Past de ethische standaarden toe in de zorgsetting
    • Handelt volgens de professionele ethische code
    • Werkt in een klimaat van vertrouwen tegenover de patiënt waarbij hij voorziet in een begripvolle zorgverstrekking met respect voor de individuele rechten en waardigheid
    • Gaat vertrouwelijk om met informatie: beroepsgeheim, privacy (GDPR, …) en
    • Begeleidt de patiënt bij ethische dilema’s
    • Maakt ethische besluitvorming bespreekbaar
    • Neemt actief deel aan ethische besluitvormingsprocessen in een interdisciplinaire setting
    • Geeft blijk van de juiste attitudes als professional
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van grondbeginselen van de sociologie en medisch-sociale vraagstukken
    • Kennis van sociale vaardigheden
    • Kennis van EBP
    • Kennis van reflectiestrategieën
    • Grondige kennis van beroepsethiek
    • Grondige kennis van de wetgeving voor de uitvoering van het beroep, aangaande tegemoetkomingen voor patiënten, de ziekte- en invaliditeitsverzekering, ...
  • Competentie 23:
    Oefent het beroep uit conform de wettelijke bepalingen en de maatschappelijk verwachtingen
    • Profileert zich als orthopedisch technoloog binnen de maatschappij.
    • Identificeert maatschappelijke ontwikkelingen en zet deze duurzaam om in acties
    • Kent, respecteert en past de standaarden, regelgeving en wetgeving (patiëntenrechten , …) mbt de uitoefening van het beroep toe.
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van grondbeginselen van de sociologie en medisch-sociale vraagstukken
    • Kennis van deontologie en ethiek
    • Kennis van sociale vaardigheden
    • Grondige kennis van beroepsethiek
    • Grondige kennis van de wetgeving voor de uitvoering van het beroep, aangaande tegemoetkomingen voor patiënten, de ziekte- en invaliditeitsverzekering, ...
  • Competentie 24:
    Reflecteert en doet aan zelfzorg
    • Neemt de noodzakelijke maatregelen om de eigen gezondheid en het persoonlijk welzijn te beschermen
    • Zorgt voor een gezond evenwicht tussen werk en privéleven.
    • Geeft aan wanneer zich problemen voordoen die het professioneel functioneren verstoren
    • Zoekt oplossingen wanneer zich problemen voordoen die het professioneel functioneren verstoren
    • Bevordert een cultuur waarin noden van collega’s gedetecteerd en aangepakt worden via ondersteuning
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van zelfmanagement
    • Kennis van evaluatiemethodes
    • Kennis van gezondheidsleer
    • Kennis van reflectiestrategieën
    • Grondige kennis van probleemoplossende en besliskundige strategieën
    • Grondige kennis van preventie (preventiemaatregelen, interventiemaatregelen, …)

Beschrijving competenties a.d.h.v. de descriptorelementen

Kennis

  • Basiskennis van zelfmanagement
  • Basiskennis van administratief beheer
  • Kennis van algemene anatomie met inbegrip van functionele anatomie van de onderste en bovenste ledematen, romp, hoofd en wervelkolom
  • Kennis van algemene pathologie met inbegrip van orthopedie, traumatologie, pediatrie, dermatologie, neurologie, inwendige ziekteleer met inbegrip van vasculaire pathologie, systeemaandoeningen, chronische en metabole aandoeningen, gynaecologie en geriatrie
  • Kennis van pathologie gerelateerd aan specifieke afwijkingen met inbegrip van orthopedie, traumatologie, dermatologie, neurologie, inwendige ziekteleer met inbegrip van vasculaire pathologie, systeemaandoeningen, chronische en metabole aandoeningen, gynaecologie relevant voor de orthopedisch technoloog in de mobiliteitshulpmiddelen
  • Kennis van chirurgie betreffende bovenvermelde pathologie
  • Kennis van algemene fysiologie en fysiopathologie met inbegrip van de neurofysiologie en de fysiologie van het locomotorisch stelsel
  • Kennis van de grondbeginselen van de pathologie
  • Kennis van de internationale classificatie van het menselijk functioneren (ICF)
  • Kennis van de grondbeginselen van de bacteriologie, virologie en parasitologie
  • Kennis van de grondbeginselen van de biofysica, biochemie
  • Kennis van statistiek en onderzoeksmethodiek
  • Kennis van administratieve taken aangaande verslaggeving, dossieropmaak, patiëntgerelateerde administratie (tegemoetkomingen, ziekteverzekering,...)
  • Kennis van bedrijfseigen kantoorsoftware, software dienstenplatformen (eHealth, Mycarenet, VSB-net, …)
  • Kennis van praktische bedrijfsvoering
  • Kennis van beschermingsmiddelen
  • Kennis van richtlijnen en procedures
  • Kennis van psychologie
  • Kennis van grondbeginselen van de sociologie en medisch-sociale vraagstukken
  • Kennis van deontologie en ethiek
  • Kennis van sociale vaardigheden
  • Kennis van pedagogie
  • Kennis over diversiteit
  • Kennis van opleidingstechnieken
  • Kennis van informatietechnologie
  • Kennis van empowerment-
  • Kennis van screeningsinstrumenten
  • Kennis van motivatiestrategieën (beroepseigen veranderstrategieën, modellen voor gedragsverandering, …)
  • Kennis van (peer)coaching
  • Kennis van evaluatiemethodes
  • Kennis van multidisciplinaire samenwerking
  • Kennis van kwaliteitsbeleid
  • Kennis van planning, organisatie en opvolging van de activiteiten
  • Kennis van veiligheidsmanagement
  • Kennis van gezondheidsleer
  • Kennis van gezondheidsvoorlichting en –promotie
  • Kennis van de organisatie van de gezondheidszorg
  • Kennis van gezondheidszorgstructuren en interprofessionele samenwerkingsmodellen
  • Kennis van materiovigilantie
  • Kennis van elektriciteit en elektronica in functie van medische toepassingen
  • Kennis van materialenleer in functie van medische toepassingen
  • Kennis van inleiding tot de bandage-, orthese-, prothese- en schoentechnologie
  • Kennis van huid- en wondzorg
  • Kennis van hygiëne, schoonmaak-, ontsmettings- en sterilisatieproducten, technieken en procedures
  • Kennis van (medisch) materiaal, middelen, gereedschappen en uitrusting
  • Kennis van kostenbewuste strategieën
  • Kennis van voorraadbeheer;
  • Kennis van coördinatie van onvoorziene omstandigheden en noodsituaties
  • Kennis van klinische vaardigheden
  • Kennis van functionele revalidatie
  • Kennis van mechanica
  • Kennis van biometrie
  • Kennis van biomechanica en pathomechanica
  • Kennis van chemie
  • Kennis van relevant onderzoek van de patiënt voor het aanmeten van het mobiliteitshulpmiddel
  • Kennis van hulpmiddelengerelateerde software
  • Kennis van soorten afval en afvalsortering
  • Kennis van de ethische regels rond wetenschappelijk onderzoek
  • Kennis van onderzoeksdomeinen
  • Kennis van toegepast wetenschappelijk onderzoek
  • Kennis van professionele fora
  • Kennis van EBP
  • Kennis van de beschikbare opleidingen en navormingen (LLL)
  • Kennis van Engels (kan de hoofdgedachte van een ingewikkelde tekst begrijpen, zowel over concrete als over abstracte onderwerpen met inbegrip van technische besprekingen van eigen vakgebied
  • Kennis van de Nederlandse taal om ze op deskundige wijze te kunnen hanteren in het kader van het beroep en dit zowel mondeling als schriftelijk
  • Kennis van kwaliteits-, hygiëne-, milieu- en veiligheidsreglementering
  • Kennis van reflectiestrategieën
  • Grondige kennis van screening en medische onderzoeken gerelateerd aan orthopedisch technoloog
  • Grondige kennis van probleemoplossende en besliskundige strategieën
  • Grondige kennis van vakterminologie
  • Grondige kennis van preventie (preventiemaatregelen, interventiemaatregelen, …)
  • Grondige kennis van specifieke functionele en topografische anatomie in het kader van de mobiliteitshulpmiddelen
  • Grondige kennis van specifieke materialenleer
  • Grondige kennis van mobiliteitshulpmiddelen en postuur methodologie
  • Grondige kennis van aangepaste vorm uitwerken voor hulpmiddelen van de onderste en bovenste ledenmaten, romp en hoofd
  • Grondige kennis van prefabmethodologie met betrekking tot de mobiliteitshulpmiddelen
  • Grondige kennis van het prefab gamma van mobiliteitshulpmiddelen met betrekking tot de onderste en bovenste ledenmaten, romp en hoofd
  • Grondige kennis van relevante informatiebronnen
  • Grondige kennis van literatuuronderzoek
  • Grondige kennis van beroepsethiek
  • Grondige kennis van de wetgeving voor de uitvoering van het beroep, aangaande tegemoetkomingen voor patiënten, de ziekte- en invaliditeitsverzekering, ...
  • Grondige kennis van specifieke werkplaatstechnologie (gereedschappen en uitrusting)
  • Grondige kennis van toegepaste domotica en robotica
  • Grondige kennis van het samenstellen en passen en afwerken van (prefab)mobiliteitshulpmiddelen

Cognitieve vaardigheden

  • Ontvangt een (aan)vraag tot behandeling
  • Raadpleegt het geneeskundig voorschrift indien aanwezig
  • Vraagt de gegevens op bij de patiënt
  • Voert een anamnesegesprek
  • Start een administratief dossier op
  • Informeert over het proces van de zorgverlening
  • Houdt rekening met de mogelijkheden en de noden vanuit de omgeving van de patiënt (gezin, werk, vrije tijd, woonsituatie, …)
  • Geeft informatie en advies aan de patiënt over de mogelijke mobiliteitshulpmiddelen in functie van de gradatie en ernst van de beperking (mobiliteitshulpmiddelen, …)
  • Verwijst, indien nodig, door naar een gezondheidszorgbeoefenaar
  • Observeert en onderzoekt de patiënt om de zorgvraag van de patiënt te analyseren waarbij rekening gehouden wordt met de individualiteit van de patiënt
  • Voert een biomechanisch onderzoek uit in functie van de mate van mobiliteit en positionering en evalueert deze klinisch conform de patiëntnoden
  • Voert een biometrisch onderzoek (omvangsmaten, breedtematen, lengtematen, spierkracht, …) uit en evalueert deze klinisch conform de patiëntnoden
  • Doet een grondige analyse van de functionaliteit van de patiënt ((graad van beweeglijkheid van ledematen, zithouding, cognitieve functies, …)
  • Bepaalt aan de hand van de analyse het meest adequate mobiliteitshulpmiddel
  • Vervolledigt in detail het technisch dossier van het basishulpmiddel en alle noodzakelijke aanpassingen (hoofd-, been-, armsteun, zit- en ruggedeelte, besturingsmogelijkheden, …)
  • Bepaalt de grootte en uitvoeringstype van het mobiliteitshulpmiddel en alle nodige aanpassingen(onderzoeken van het aanbod bij verschillende toeleveranciers en hun aanbod)
  • Bestelt, ontvangt, monteert (indien nodig) en controleert het mobiliteitshulpmiddel
  • Past indien nodig het mobiliteitshulpmiddel aan conform het technisch dossier
  • Test de functionaliteit t.o.v. de indicatie zoals beschreven in het technisch dossier
  • Levert het mobiliteitshulpmiddel persoonlijk af
  • Past het mobiliteitshulpmiddel aan de patiënt aan indien nodig
  • Test de functionaliteit
  • Geeft een initiële training, instructies en informatie over het gebruik en onderhoud van het mobiliteitshulpmiddel
  • Test de functionaliteit t.o.v. het beoogd gebruik en de indicatie zoals beschreven in het technisch dossier
  • Volgt, indien nodig, het functioneren van de patiënt op regelmatige tijdstippen op
  • Past het mobiliteitshulpmiddel aan de actuele noden van de patiënt aan
  • Regelt het ophalen van afval
  • Bouwt een professionele relatie op met de patiënt
  • Herkent, toont respect en empathie voor de diversiteit van patiënten.
  • Voert gesprekken met de patiënt en luistert actief naar de behoeften en wensen van de patiënt
  • Deelt informatie en advies met de patiënt
  • Ondersteunt en faciliteert het proces van de gedeelde besluitvorming
  • Deelt mondeling, geschreven en elektronische informatie over de geleverde zorg ifv het optimaliseren van 'shared decision making' (gedeelde besluitvorming), patiënt veiligheid, vertrouwelijkheid en privacy.
  • Bespreekt in open communicatie het functioneren van het geleverd hulpmiddel met de patiënt en informeert over de volgende stappen
  • Rapporteert noodzakelijke gegevens en deelt deze volgens de regelgeving en wettelijke bepalingen
  • Geeft informatie over de mogelijke hulpverlening en tegemoetkomingen
  • Controleert de verzekerbaarheid (remgeld, eventuele supplementen, …), cumuleerbaarheid en hernieuwbaarheid
  • Verwijst indien nodig de patiënt naar de specifieke organisaties of gezondheidszorgbeoefenaars voor bijkomende ondersteuning
  • Maakt documenten op voor indiening aanvraag van het mobiliteitshulpmiddel
  • Plant (vervolg)afspraken
  • Werkt effectief en efficiënt samen met alle actoren (artsen, zorgverleners, collega’s, officiële instanties , breed publiek, …)
  • Communiceert zowel mondeling, elektronisch, als schriftelijk met alle actoren.
  • Rapporteert mondeling en schriftelijk
  • Respecteert de afgesproken procedures en werkschema’s
  • Leidt of neemt deel aan een groepsproces
  • Maakt zijn professioneel standpunt kenbaar tijdens overleg met het interprofessioneel* team
  • Neemt vanuit het beroep als orthopedisch technoloog een actieve rol op binnen de interprofessionele context
  • Past in overleg met andere actoren de frequentie en de aard van de opvolging aan in functie van de risico's en/of complicaties.
  • Creëert, bevordert en werkt mee aan een optimalisatie van de kwaliteitscultuur
  • Coördineert de werkactiviteiten
  • Zorgt voor ergonomisch werkomstandigheden
  • Draagt bij tot een economische en de ecologische modernisering van het bedrijf
  • Stuurt het werk aan conform de materiovigilantie
  • Verplicht het personeel tot het toepassen van de veiligheids- en milieuvoorschriften
  • Handelt volgens de kwaliteitsnormen en -procedures
  • Evalueert periodiek de patiënt gegevens voor kwaliteitsborging
  • Voert een efficiënt voorraadbeheer volgens de huidige wetgeving
  • Toetst en integreert innovatieve materialen en middelen in functie van kwaliteitsvolle zorg
  • Werkt kostenefficiënt
  • Houdt toezicht en leidt het onderhoud van het (medisch) materieel
  • Voorziet in de verplichte persoonlijke en collectieve beschermingsmiddelen
  • Coördineert het bedrijf op duurzame wijze
  • Beoordeelt nieuwe initiatieven en innovaties in functie van optimalisatie van de dienstverlening
  • Past de (evidence based) richtlijnen toe om dienstverlening en outcome te verbeteren
  • Gebruikt de digitale werkomgeving voor de bedrijfsvoering en zorgverlening
  • Voert mee het financieel beheer uit
  • Werkt informatiemateriaal uit en stelt het ter beschikking
  • Neemt verantwoordelijkheid op voor de veiligheid van de patiënt
  • Neemt verantwoordelijkheid op voor de eigen veiligheid van de medewerkers binnen het bedrijf
  • Houdt de gegevens bij over de uitgaven en de inkomsten
  • Berekent de kostprijzen van diensten en producten
  • Houdt het administratief dossier up-to-date
  • Consulteert en volgt leveringsdocumenten, garantietermijnen en voorwaarden op
  • Informeert en adviseert de patiënt om geïnformeerde keuzes te maken
  • Educeert, coacht en motiveert de patiënt tot zelfmanagement en empowerment
  • Informeert de patiënt over autonoom determinanten die de gezondheid kunnen schaden
  • Geeft voorlichting aan andere actoren (gezondheidszorgverstrekkers, verzekeringsmakelaars, patiëntenorganisaties, …)
  • Gebruikt het voorlichtingsmateriaal, handleidingen, … volgens de nieuwste wetenschappelijke inzichten
  • Maakt betrouwbare informatie toegankelijk via verschillende communicatiekanalen
  • Evalueert de opzet, de uitvoering en het effect van de voorlichtings-, vormings- en sensibiliseringscampagnes en stuurt deze bij indien nodig
  • Vraagt op een gepaste manier feedback en gaat daar constructief mee om
  • Neemt actief deel aan intervisiemomenten en laat zich intercollegiaal toetsen
  • Maakt een (digitaal) portfolio aan waarbij de activiteiten geregistreerd worden conform de vooropgestelde kwaliteitsnormen en wetgeving
  • Participeert aan (inter)nationale vormingsactiviteiten (lezing, congress, studiedagen, webinare, …)
  • Volgt actuele, wetenschappelijke ontwikkelingen op binnen het vakgebied en zet deze om in de praktijk (evidence based practice*)
  • Hanteert de vakterminologie op voldoende deskundige wijze zowel mondeling als schriftelijk
  • Neemt deel aan intercollegiaal overleg en kennisnetwerking
  • Neemt deel aan projecten die kaderen in de professionalisering van de orthopedisch technologen
  • Fungeert als ambassadeur voor het beroep van orthopedisch technoloog
  • Neemt deel aan activiteiten van (beroeps)verenigingen, werkgroepen, beleidsorganen, …
  • Participeert actief aan (inter)nationale congressen
  • Detecteert leernoden
  • Schept een gunstig leerklimaat
  • Handelt als rolmodel
  • Stimuleert een open feedbackcultuur
  • Participeert aan de werving en selectie van nieuwe medewerkers
  • Organiseert begeleiding en coaching van studenten in opleiding (leercontracten, stageplaatsen)
  • Stemt de begeleiding van de student af op die van de schoolbegeleiders
  • Begeleidt, coacht en evalueert nieuwe werknemers of duidt een begeleider/mentor aan
  • Houdt feedbackgesprekken over het functioneren van de medewerkers
  • Houdt het vormingsaanbod actueel
  • Stimuleert de deelname aan vormingsmomenten bij de medewerkers
  • Handelt volgens de professionele ethische code
  • Werkt in een klimaat van vertrouwen tegenover de patiënt waarbij hij voorziet in een begripvolle zorgverstrekking met respect voor de individuele rechten en waardigheid
  • Gaat vertrouwelijk om met informatie: beroepsgeheim, privacy (GDPR, …) en
  • Maakt ethische besluitvorming bespreekbaar
  • Geeft blijk van de juiste attitudes als professional
  • Profileert zich als orthopedisch technoloog binnen de maatschappij.
  • Identificeert maatschappelijke ontwikkelingen en zet deze duurzaam om in acties
  • Kent, respecteert en past de standaarden, regelgeving en wetgeving (patiëntenrechten , …) mbt de uitoefening van het beroep toe.
  • Zorgt voor een gezond evenwicht tussen werk en privéleven.
  • Geeft aan wanneer zich problemen voordoen die het professioneel functioneren verstoren
  • Bevordert een cultuur waarin noden van collega’s gedetecteerd en aangepakt worden via ondersteuning
  • Bepaalt het te gebruiken type hulpmiddel, materiaalkeuze, onderdelen en maatvoering van het mobiliteitshulpmiddel

Probleemoplossende vaardigheden

  • Roept hulp in van het multidisciplinair en interprofessioneel team indien noodzakelijk.
  • Consulteert op basis van de risicodetectie de aangewezen (gezondheids)zorgverstrekker en verwijst gepast en tijdig door
  • Optimaliseert het therapeutisch (be)handelen door klinisch te redeneren (conform ICF)
  • Faciliteert veranderingsprocessen in het bedrijf en implementeert deze om dienstverlening en resultaten te verbeteren
  • Bepaalt en/of werkt de doelstellingen van de het bedrijf uit en past deze aan indien nodig
  • Detecteert (bijna) incidenten en handelt volgens de richtlijnen
  • Anticipeert op de noden van welbepaalde doelgroepen
  • Begeleidt de patiënt bij ethische dilema’s
  • Neemt actief deel aan ethische besluitvormingsprocessen in een interdisciplinaire setting
  • Neemt de noodzakelijke maatregelen om de eigen gezondheid en het persoonlijk welzijn te beschermen
  • Zoekt oplossingen wanneer zich problemen voordoen die het professioneel functioneren verstoren

Motorische vaardigheden

  • Start een technisch dossier op
  • Noteert de gegevens in het patiënten en technisch dossier
  • Reinigt en/of onderhoudt mobiliteitshulpmiddelen
  • Herstelt de functionaliteit
  • Herstelt of vervangt beschadigde onderdelen,
  • Reinigt en desinfecteert na elke opdracht de gebruikte uitrusting volgens de interne procedure
  • Onderhoudt de gereedschappen en de uitrusting
  • Sorteert alle afval en wegwerpmaterialen in de daartoe bestemde recipiënten
  • Draagt persoonlijke beschermingsmiddelen volgens de richtlijnen
  • Legt het gedeeld besluit vast in een administratief en technisch dossier
  • Bezorgt een duplicaat van de aflevering
  • Voorziet in beschikbaar materiaal en materieel
  • Draagt persoonlijke en gebruikt collectieve - beschermingsmiddelen volgens de richtlijnen
  • Gebruikt kantoorsoftware

Omgevingscontext

  • De uitoefening van het beroep vereist het nemen van beslissingen binnen het wetgevend kader
  • Herkent en respecteert in het kader van het zorgproces de rollen, verschillen en grenzen van iedere partner, zowel binnen het eigen vakgebied als ten aanzien van andere vakgebieden
  • Dit beroep wordt uitgeoefend binnen regelmatige werktijden
  • Dit beroep wordt uitgeoefend in teamverband of individueel, waarbij de nodige flexibiliteit belangrijk is om zich aan te passen aan wijzigingen
  • Dit beroep dient uitgevoerd te worden met een verhoogde mate van concentratie om met de nodige nauwkeurigheid te kunnen werken
  • Dit beroep wordt ook op verplaatsing uitgevoerd en vergt de nodige mobiliteit
  • Het dragen van persoonlijke beschermingsmiddelen is bij een aantal handelingen noodzakelijk
  • De werkopdrachten worden strikt afgebakend in de tijd en er heersen in veel gevallen deadlines, wat stressbestendigheid en resultaatsgerichtheid vraagt
  • De werkopdrachten kunnen aan de hand van een geneeskundig voorschrift opgenomen worden conform de wettelijke bepalingen en volgens de noden van de patiënt in een technische fiche opgesteld worden
  • De uitoefening van het beroep vereist een kritische en onderzoekende houding
  • De uitoefening van het beroep vraagt een sterk kwaliteitsbewustzijn
  • De OTM komt in contact met verschillende actoren (leidinggevende, artsen, medici en paramedichi, collega’s, patiënten, …)
  • Het aanpassen van hulpmiddelen kan moeilijke houdingen impliceren
  • Het uit te voeren werk is gevarieerd en kan complex zijn door de opdrachten die patiëntgebonden zijn
  • De sector kent reglementeringen, inzake het beroep, de veiligheid, gezondheid, hygiëne, welzijn, milieu, …
  • Sommige activiteiten kunnen gezondheidsrisico’s inhouden voor de beroepsuitoefenaar en zijn omgeving. Het naleven van de veiligheidsvoorschriften en het dragen van persoonlijke beschermingsmiddelen is verplicht
  • De uitoefening van het beroep vereist zowel het nemen van initiatieven als beslissingen binnen de eigen werksituatie.
  • De uitoefening van het beroep vraagt een sterke verantwoordelijkheidszin

Handelingscontext

  • De OTM moet op constructieve en transparante wijze informatie uitwisselen met de andere actoren
  • De OTM stelt, afhankelijk van de opdracht, gevarieerde en/of complexe handelingen
  • De OTM kan zich aanpassen aan en flexibel opstellen bij wisselende werkomstandigheden
  • De OTM moet zorgvuldig gebruik maken van het materieel
  • De OTM moet steeds de veiligheids- en kwaliteitsvoorschriften respecteren
  • De OTM moet bijblijven met de ontwikkelingen binnen de sector, dit vergt leergierigheid en het volgen van (verplichte) opleidingen
  • De OTM moet gericht beslissingen nemen
  • De OTM dient planmatig te denken, prioriteiten te stellen en zijn werkzaamheden te organiseren
  • De OTM dient discreet te handelen conform de beroepsethiek en professionele gedragscode
  • De OTM toont zin voor initiatief binnen bepaalde situaties, problemen, opdrachten,…
  • De OTM dient kritisch, analytisch en oplossingsgericht te handelen
  • De OTM dient assertief en proactief op te treden
  • De OTM dient duidelijk en doelgericht te communiceren
  • De OTM dient zich bewust te zijn dat gemaakte fouten verstrekkende gevolgen kunnen hebben die een grote impact kunnen hebben op de zorgvrager
  • De OTM dient autonoom de passende behandeling te selecteren conform de opdracht of het voorschrift. Dit vergt een hoge mate van vakkennis waarbij inzicht en synthetisch vermogen onontbeerlijk zijn
  • De OTM moet initiatief nemen
  • De OTM moet de werkzaamheden kunnen organiseren
  • De OTM moet een team kunnen aansturen
  • De OTM moet oog hebben voor kwaliteit en tevredenheid van de patiënt door met zorg en de nodige nauwkeurigheid te werken
  • De OTM moet het werk van zijn werknemers superviseren en controleren
  • De OTM moet het positief imago van zijn onderneming uitstralen
  • De OTM moet op een empathisch wijze omgaan met de patiënten
  • De OTM moet tijdsschema’s kunnen naleven

Autonomie

Is zelfstandig in
  • het voorbereiden, uitvoeren en controleren van eigen werkzaamheden
  • het controleren van het werk en het opvolgen van opdrachten van medewerkers
  • het leiden van het bedrijf conform de wetgevingen en kwaliteitsnormen
  • het ontvangen van de opdrachten, en het aansturen van de werkzaamheden
  • het adviseren en begeleiden van de zorgvrager/patiënt/klant aangaande de producten, mogelijkheden
  • het onderzoeken van de te behandelen zone en het bepalen van de te hanteren hulpmiddelen rekening houdend met de wensen, eigenheid van de zorgvrager/patiënt en met de pathologische en medische beperkingen
  • het uitvoeren van metingen en afdrukken en het opstellen van een werkfiche
  • het ontwerpen en vervaardigen op maat van verschillende soorten mobiliteitshulpmiddelen met oog voor de esthetische vormgeving
  • het monteren van componenten op de mobiliteitshulpmiddelensegmenten
  • het regelen en plannen en afwerken van de administratieve verplichtingen
  • het bepalen van de kostprijs van een mobiliteitshulpmiddel
  • het aanbieden van kwalitatieve producten
  • het organiseren van opleidingen
  • het up-to-date houden van de eigen kennis en deze van de medewerkers
  • het selecteren van nieuwe medewerkers en het begeleiden en opvolgen van medewerkers
  • het verlenen van technische assistentie in de artsenpraktijk
  • het promoten van het bedrijf
Is gebonden aan
  • de tijdsplanning en instructies van opdrachtgever
  • de professionele gedragscode
  • veiligheids-, gezondheids-, kwaliteits- en milieuvoorschriften en procedures
  • afspraken met betrekking tot zijn eigen werkzaamheden
  • de nationale en internationale wetgeving
Doet beroep op
  • opdrachtgever voor de werkopdracht, gegevens en bijkomende instructies
  • leidinggevende voor het melden van problemen, gevaarlijke situaties, …
  • externen voor praktische zaken (afhalen van documenten, …) en collega’s voor het ondersteunen van de activiteiten

Verantwoordelijkheid

  • Bepaalt de vraag en de noden van de patiënt
  • Voert een wetenschappelijk technisch onderzoek uit voor het aanmeten van mobiliteitshulpmiddelen
  • Bepaalt het mobiliteitshulpmiddelen aan de hand van het technisch dossier
  • Past en levert het mobiliteitshulpmiddel af en begeleidt de patiënt bij het gebruik ervan
  • Onderhoudt, herstelt en past het mobiliteitshulpmiddel aan
  • Onderhoudt de werkomgeving
  • Participeert binnen een professionele relatie met de patiënt
  • Rapporteert en deelt informatie met de patiënt
  • Werkt interprofessioneel samen
  • Draagt de zorg over aan een andere (gezondheids)zorgverstrekkers om de continuïteit van kwaliteitsvolle zorg te garanderen
  • Draagt zorg in het bedrijf inzake milieu en kwaliteit
  • Voert een efficiënt beheer van de uitrusting
  • Neemt initiatief in de professionele praktijkvoering
  • Werkt de doelstellingen van het bedrijf uit en informeert hierover
  • Draagt bij tot een veilige werkomgeving
  • Volgt de administratieve gegevens van het bedrijf op
  • Bevordert het zelfmanagement en empowerment bij de patiënt
  • Organiseert opleidingen
  • Ontwikkelt de eigen deskundigheid
  • Draagt bij tot de ontwikkeling van het beroep
  • Voert acties uit ter ondersteuning van het personeelsbeleid
  • Past de ethische standaarden toe in de zorgsetting
  • Oefent het beroep uit conform de wettelijke bepalingen en de maatschappelijk verwachtingen
  • Reflecteert en doet aan zelfzorg

Attesten en voorwaarden

Wettelijke attesten en voorwaarden

Voor de beroepsuitoefening van ‘Orthopedisch technoloog in de mobiliteitshulpmiddelen’ is het beschikken van volgende attesten en/of voldoen aan volgende voorwaarden wettelijk verplicht:
  • Voorwaarden voor de uitoefening van het gezondheidszorgberoep zoals bepaald in Gecoördineerde wet van 10 mei 2015 betreffende de uitoefening van de gezondheidszorgberoepen