Toneelmeester
BK-0250-1
Dit is de actuele versie van de beroepskwalificatie.
Globaal
Titel
Toneelmeester
Definitie
De toneelmeester is eindverantwoordelijk voor de coördinatie van de voorbereiding en het verloop van de activiteiten teneinde een voorstelling, presentatie, concert, evenement, beurs,… op technisch en creatief/artistiek vlak optimaal te laten verlopen.
Niveau (VKS en EQF)
6
Jaar van erkenning
versie 1, 2017
Competenties
Opsomming competenties
- Competentie 1:
Organiseert de eigen werkzaamheden met oog voor kwaliteit
- Plant de dag zodat de activiteiten op tijd uitgevoerd worden
- Treft voorbereidingen om de eigen opdracht optimaal uit te voeren
- Leest en gebruikt plannen en materiaallijst
- Verzamelt de nodige apparatuur en toebehoren
- Evalueert de eigen werkzaamheden en stuurt desnoods bij
- Gaat zuinig om met materialen, gereedschappen, tijd en vermijdt verspilling
- Meldt onvoorziene omstandigheden aan de verantwoordelijke
- Competentie 2:
Plant de opbouw
- Gebruikt zaalplannen en technische documentatie
- Past het plan aan de locatie, de omstandigheden en de andere disciplines aan
- Overlegt met de productieverantwoordelijke i.v.m. timing en plaatsgebruik
- Plant kabelwegen
- Plant de verdeling van signalen
- Plant de verdeling van het elektrisch vermogen
- Stelt de materiaallijst op
- Stelt planning voor het team op
- Maakt documentatie voor het team
- Competentie 3:
Werkt in teamverband
- Communiceert gepast en efficiënt
- Wisselt informatie uit met collega’s en verantwoordelijken
- Overlegt over de voorbereiding en uitvoering van de opdracht
- Rapporteert aan de verantwoordelijke
- Werkt efficiënt samen met collega's
- Volgt aanwijzingen van verantwoordelijken op
- Past zich flexibel aan (verandering van collega’s,…)
- Meldt onvoorziene omstandigheden aan de verantwoordelijke
- Competentie 4:
Werkt met oog voor de eigen veiligheid tijdens het werken
- Heft en tilt ergonomisch verantwoord
- Werkt veilig op hoogte
- Gaat veilig om met materiaal, gereedschap, toestellen, apparatuur,...
- Gebruikt PBM's waar nodig
- Signaleert risico's
- Competentie 5:
Werkt mee aan een veilige en duurzame arbeidsomgeving
- Werkt met oog voor de veiligheid van collega's, artiesten, het publiek en andere betrokkenen
- Herkent, voorkomt en beschermt tegen specifieke risico’s zoals elektrische schokken, gehoorschade, gevaarlijke stoffen, struikelen, brand,…
- Werkt met oog voor het duurzaam gebruik van materialen en energie
- Stelt verbeterpunten en preventiemaatregelen voor
- Informeert zich over de afspraken in niet-vertrouwde werkplekken
- Houdt zich aan de afspraken van de werkplek
- Brengt CBM's aan en gebruikt die waar nodig
- Competentie 6:
Maakt risico-analyses
- Analyseert de installatie en werkmethode
- Herkent risico's
- Stelt verbeterpunten voor
- Berekent het risico
- Documenteert de analyse
- Competentie 7:
Vervoert het materiaal
- Maakt materiaal transportklaar
- Laadt en lost het materiaal
- Gebruikt gepaste hulpmiddelen
- Controleert de lading op volledigheid en schade
- Beveiligt de lading
- Competentie 8:
Richt de eigen werkplek in
- Richt de eigen (tijdelijke) werkplek in rekening houdend met de algemene podiumorganisatie en de logische werkvolgorde
- Past zich aan de gebruiken en omstandigheden van de locatie aan
- Beschermt, beveiligt en slaat apparatuur en toebehoren op
- Brengt aanduidingen en markeringen aan
- Competentie 9:
Werkt op hoogte
- Stelt ladders en rolsteigers op en gebruikt ze
- Bedient en gebruikt een eenpersoonshoogtewerker
- Beveiligt zich waar nodig
- Houdt rekening met wat er onder het werkvlak gebeurt
- Zorgt dat geen gereedschappen, onderdelen of hulpmiddelen kunnen vallen
- Competentie 10:
Coördineert de opbouw en demontage
- Overlegt met andere betrokkenen en disciplines
- Controleert de plaatsing en werking van toestellen en kabels
- Controleert de instelling van toestellen
- Spoort fouten op en verhelpt ze
- Past plannen en lijsten aan
- Bewaakt de planning
- Past planning aan in overleg met andere betrokkenen
- Competentie 11:
Communiceert tijdens de voorstelling
- Geeft accurate en gepaste informatie
- Reageert gepast op ontvangen informatie
- Communiceert aangepast aan de situatie
- Communiceert met handgebaren
- Gebruikt communicatieapparatuur
- Competentie 12:
Ontwikkelt continu de eigen praktijk
- Informeert zich over de ontwikkelingen in relatie tot de eigen werkzaamheden
- Identificeert de behoefte aan verdere ontwikkeling
- Maakt zich vertrouwd met nieuwe evoluties
- Verwerft nieuwe kennis en vaardigheden
- Competentie 13:
Ontwikkelt de eigen loopbaan
- Documenteert het eigen werk en carrière
- Informeert zich over de bestaande markttrends
- Bouwt een netwerk op en onderhoudt het (collega’s, klanten, werkgevers)
- Promoot zichzelf
- Onderzoekt potentiële projecten en verwerft opdrachten
- Competentie 14:
Plant de podiummechanica noodzakelijk voor de eigen werkzaamheden
- Stelt de benodigde plannen op m.b.t. de podiummechanica en communiceert ze
- Voorziet de correcte bevestiging op ophangpunten
- Bewaakt de overbelasting op basis van de gekende belasting
- Competentie 15:
Plaatst en bedient de podiummechanica
- Controleert de bevestiging van toestellen of onderdelen
- Legt de tegengewichten in
- Hangt de trekken op de goede hoogte (is bv. nodig om de spots te kunnen richten) en merkt ze (duidt aan tot waar ze moeten zakken of stijgen tijdens de voorstelling)
- Bedient de trekken tijdens de voorstelling
- Voert changementen uit (stukken weghalen, afhaken, wegrollen, naar de scène schuiven, …)
- Monteert en plaatst zelfsteunende systemen
- Monteert trussen
- Slaat trussen aan
- Onderhoudt en voert kleine herstellingen uit (reinigen, opspannen,…)
- Competentie 16:
Werkt het technisch geluidsplan uit
- Ontvangt de opdracht
- Houdt rekening met de technische vereisten, het budget, het beschikbaar materiaal
- Houdt rekening met de creatieve/artistieke intenties
- Bepaalt het type en de positie van het geluidsmateriaal
- Tekent het technisch geluidsplan gebruik makend van gangbare methodes en normen
- Stelt de materiaallijst op
- Overlegt met de opdrachtgever en stuurt indien nodig bij
- Volgt repetities op
- Competentie 17:
Monteert en demonteert de geluidsinstallatie
- Leest geluidsdocumentatie (stageplan, priklijst,...) en werkt volgens de aanwijzingen ervan
- Bevestigt en beveiligt componenten van de geluidsinstallatie aan vaste en bewegende ophangstructuren
- Plaatst de componenten van de geluidsinstallatie
- Legt de kabels en sluit die aan
- Demonteert de geluidsinstallatie
- Rolt kabels op
- Onderhoudt en voert kleine herstellingen uit (reinigen, stekkers solderen,…)
- Competentie 18:
Bedient de geluidsinstallatie
- Coördineert en controleert de montage en demontage van de geluidsinstallatie
- Installeert en patcht de geluidstafel en afspeelapparatuur
- Spoort eventuele fouten op en corrigeert
- Voert een soundcheck uit
- Bedient de geluidstafel
- Houdt rekening met de geldende geluidsnormen
- Competentie 19:
Werkt het technisch lichtplan uit
- Ontvangt de opdracht
- Houdt rekening met de technische vereisten, het budget, het beschikbaar materiaal
- Houdt rekening met de creatieve/artistieke intenties
- Bepaalt het type en de positie van de spots
- Tekent het technisch lichtplan gebruik makend van gangbare methodes en normen
- Stelt de materiaallijst op
- Overlegt met de opdrachtgever en stuurt indien nodig bij
- Volgt repetities op
- Competentie 20:
Monteert en demonteert de belichting
- Leest het technisch lichtplan en werkt volgens de aanwijzingen ervan
- Bevestigt en beveiligt spots en toebehoren aan vaste en bewegende ophangstructuren
- Legt alle noodzakelijke bekabeling
- Sluit spots aan op de dimmerkast
- Richt spots volgens instructies
- Demonteert de belichting
- Rolt kabels op
- Onderhoudt en voert kleine herstellingen uit aan conventionele lichtsystemen
- Competentie 21:
Bedient de belichting
- Coördineert en controleert de montage en demontage van de belichting
- Installeert en sluit de lichttafel voor conventionele lichtsystemen aan
- Spoort eventuele fouten op en corrigeert
- Programmeert de lichttafel
- Bedient de lichttafel
- Geeft cues tijdens de voorstelling
- Competentie 22:
Plaatst beeldapparatuur en sluit die aan
- Leest de documentatie en werkt volgens de aanwijzingen ervan
- Bevestigt en beveiligt beeldapparatuur
- Legt de kabels en sluit die aan
- Splitst signalen en voegt versterkers toe
- Patcht signalen
- Competentie 23:
Regelt beeldapparatuur af
- Focust projectoren
- Stelt de beeldapparatuur af (keystone, blending, kleur,...)
- Competentie 24:
Werkt het technisch decorplan uit
- Ontvangt de opdracht
- Houdt rekening met de technische vereisten, het budget, het transport en de ruimte
- Houdt rekening met de creatieve/artistieke intenties
- Tekent het technisch decorplan gebruik makend van gangbare methodes en normen
- Doet voorstellen voor de uitwerking
- Overlegt met het atelier (intern of extern)
- Overlegt met de opdrachtgever en stuurt indien nodig bij
- Competentie 25:
Plant en controleert de decormontage en -demontage
- Leest het podium- en decorplan
- Past het decorplan aan de beschikbare ruimte aan
- Coördineert en controleert de montage en demontage van het decor
- Competentie 26:
Voert de decormontage en -demontage uit
- Plaatst en monteert decoronderdelen
- Bevestigt decorstukken aan vaste en bewegende ophangstructuren
- Plaatst standaardpodiummateriaal (praktikabels, trappen, balletvloer,…)
- Knoopt doeken in
- Vouwt doeken
- Demonteert decoronderdelen
- Voert kleine herstellingen uit aan de decoronderdelen
- Competentie 27:
Monteert en bedient speciale effecten
- Ontvangt de opdracht
- Houdt rekening met de technische vereisten, het budget, het beschikbaar materiaal
- Houdt rekening met de creatieve/artistieke intenties
- Past bestaande effecten in de voorstellingscontext in (optische, mechanische, sneeuw, regen, rook,…)
- Ontwikkelt eenvoudige nieuwe effecten
- Overlegt met de opdrachtgever en stuurt indien nodig bij
- Volgt repetities op
- Bewaakt de veiligheid
- Voert de effecten uit tijdens de voorstelling
- Competentie 28:
Voorziet, installeert en controleert de elektrische mobiele installatie
- Plant de elektrische mobiele installatie
- Lijst de benodigdheden op en voorziet deze
- Bepaalt de benodigde vermogens in functie van de verbruikers
- Bepaalt of een bijkomende generator moet worden ingezet
- Controleert of de aarding en nodige beveiligingen aanwezig zijn
- Meet de aanwezige spanning na en schakelt de kast om naar de juiste netspanning
- Voorziet de aansluitingsmogelijkheden op het podium
- Bewaakt de veiligheid (netstelsel, beschadiging, oververhitting, aansluitingen,…)
- Controleert de elektrische mobiele installatie, de verbruikers en de conformiteit van beiden
- Stelt de installatie in dienst
- Onderhoudt, vervangt onderdelen en voert herstellingen uit
- Competentie 29:
Begeleidt het creatieproces
- Coördineert de technische ontwerpprocessen
- Vormt zich een omvattend beeld van de productie
- Volgt repetities en productievergaderingen op
- Stelt knelpunten of problemen vast
- Houdt rekening met de technische vereisten, het budget, het beschikbaar materiaal
- Verzamelt de technische documentatie
- Competentie 30:
Beheert budgetten
- Bepaalt de noden
- Overlegt met productieleider of financieel verantwoordelijke
- Koopt materialen aan
- Huurt materialen
- Werkt volgens de gangbare administratieve procedures
- Bewaakt het budget
- Competentie 31:
Coördineert met externen
- Documenteert de eigen zaal of productie in een technische fiche
- Overlegt met ontvangende of bezoekende organisaties
- Onderhandelt oplossingen
- Leidt vergaderingen
- Competentie 32:
Coördineert de voorstelling
- Houdt het algemene draaiboek up to date
- Coördineert de pre-show checks
- Reageert op acties en visuele of auditieve cues
- Volgt cue list of draaiboek
- Geeft startsein en noodzakelijke cues
- Observeert de voorstelling en reageert op technische defecten
- Observeert de voorstelling en bewaart de artistieke kwaliteit
- Speelt gepast in op onverwachte gebeurtennissen tijdens de voorstelling
- Geeft cues tijdens de voorstelling
- Neemt de eindverantwoordelijkheid voor het verloop van de voorstelling op zich
- Competentie 33:
Bewaakt en bevordert de kwaliteit
- Evalueert de voorstelling
- Beslist over noodzakelijke aanpassingen of bijsturingen
- Evalueert de eigen ploeg
- Evalueert de kwaliteit van het werk
- Stuurt bij waar nodig
- Competentie 34:
Coördineert en bewaakt de veiligheid
- Bewaakt de veiligheid tijdens de opbouw en de voorstelling
- Zorgt dat veiligheidsvoorschriften en procedures gerespecteerd worden
- Maakt veiligheids- of preventieplannen (of assisteert erbij)
- Organiseert evacuatie(oefeningen)
- Overlegt met preventie-adviseurs
- Competentie 35:
Stelt Werkschema's en arbeidsverdeling op
- Vormt zich een correct beeld van de uit te voeren activiteiten
- Heeft inzicht in de competenties van de technische ploeg
- Stelt werkschema’s op
- Past sociale wetgeving en cao’s toe
- Past schema’s aan de noden aan
- Gebruikt planningssoftware
- Monitort werkdruk
- Competentie 36:
Leidt een team
- Motiveert medewerkers
- Luistert naar medewerkers
- Neemt beslissingen
- Lost conflicten op
- Organiseert en leidt teamvergaderingen
- Stelt ploegen samen volgens de vaardigheden van de medewerkers
- Verdeelt taken en verantwoordelijkheden
- Controleert de uitvoering van de opdrachten en het naleven van procedures
- Evalueert het verloop van de opbouw en de voorstelling of activiteit om knelpunten weg te werken
- Volgt competenties van medewerkers op en bespreekt opleidingsmogelijkheden met de betrokkenen
- Informeert, begeleidt, stuurt en motiveert (nieuwe) medewerkers
- Voert plannings-, functionerings- en evaluatiegesprekken
- Analyseert de nood aan bijkomend personeel voor een productie of activiteit
- Overlegt over het (tijdelijk) aanwerven van bijkomend personeel met de verantwoordelijke (technisch directeur, productie, …)
- Helpt vacatures opstellen
- Helpt selectieprocedures uitvoeren
Beschrijving competenties a.d.h.v. de descriptorelementen
Kennis
- Basiskennis generatoren (werking, inbedrijfstelling, dimensionering)
- Basiskennis netstelsels (aardingsverbindingen, spreidingsweerstand,…)
- Basiskennis van akoestische eigenschappen van instrumenten
- Basiskennis van beeldtechniek
- Basiskennis van de geschiedenis van de decorbouw
- Basiskennis van de geschiedenis van de geluidstechniek
- Basiskennis van de geschiedenis van de lichttechniek
- Basiskennis van de geschiedenis van de podiummechanica
- Basiskennis van de geschiedenis van de stijlen in de scenografie
- Basiskennis van de geschiedenis van de voorstellingsruimtes
- Basiskennis van de geschiedenis van speciale effecten
- Basiskennis van de muziekgeschiedenis, stijlen en stromingen
- Basiskennis van de stijlen en stromingen in de belichtingstechniek
- Basiskennis van decorbouw (lijm-, en verftechnieken, houtverbindingen en metalen bevestigingsmiddelen)
- Basiskennis van decoropbouw
- Basiskennis van digitale communicatie (e-mail, agendabeheer,…)
- Basiskennis van geluidstechniek
- Basiskennis van internet – zoekmethodes
- Basiskennis van lichttechniek
- Basiskennis van orkestopstellingen
- Basiskennis van podiummechanica
- Basiskennis van rekenbladen
- Basiskennis van ruimtelijk meten (meetmethodes, berekenen)
- Basiskennis van tekstverwerking
- Kennis van eigenschappen van lichtbundels
- Kennis van administratieve procedures betreffende aankoop- en huur
- Kennis van akoestische principes (reflectie, absorptie, galm, …)
- Kennis van analoge mengtafels
- Kennis van artistieke vereisten
- Kennis van basisschakelingen (serie, parallel, verschillende schakelaars,…)
- Kennis van beeldsignalen
- Kennis van beveiligingscomponenten (automaten, zekering en differentieel, hun eigenschappen en toepassingen)
- Kennis van budgetbeheer
- Kennis van communicatietechnieken bij het aansturen van een team
- Kennis van competentiemanagement
- Kennis van conflictbeheersing
- Kennis van constructiemethodes en materialen voor decors
- Kennis van de basisbediening van digitale mengtafels
- Kennis van de basisconcepten van elektronische schakelingen (versterken van signalen, mengen van signalen, filters,…)
- Kennis van de basisprincipes van duurzaamheid
- Kennis van de basisprincipes van mechanische belasting (statisch, dynamisch, puntlast en veiligheidsfactor)
- Kennis van de basisprincipes van risico’s en preventie
- Kennis van de beveiliging van mechanische bevestigingen
- Kennis van de gangbare methodes en normen voor decorplan en constructietekeningen
- Kennis van de impact van de verschillende technische disciplines op de opbouw
- Kennis van de indeling van beeldverwerkingstoestellen
- Kennis van de manuele en elektrische trekkenwand (werking en gebruik)
- Kennis van de meest voorkomende elektrische stekkers (eigenschappen, coderingen en aanduidingen)
- Kennis van de meest voorkomende geluidsbronnen (eigenschappen, indeling,…)
- Kennis van de meest voorkomende geluidsstekkers (eigenschappen, signalen, coderingen en aanduidingen)
- Kennis van de meest voorkomende geluidstoestellen (eigenschappen, indeling,…)
- Kennis van de meest voorkomende geluidstoestellen en -bronnen
- Kennis van de meest voorkomende gevaarlijke producten binnen de podiumsector (risico’s, richtlijnen en maatregelen omtrent verven, vuurwerk,…)
- Kennis van de meest voorkomende hijsmiddelen voor podiumgebruik
- Kennis van de meettoestellen en hun gebruik
- Kennis van de methode van opbouw van een voorstelling (podiumorganisatie, logische werkvolgorde)
- Kennis van de netwerktechnieken, eigen aan de sector
- Kennis van de opbouw en kenmerken van een voorstellingsruimte
- Kennis van de opbouw van een technische tekening
- Kennis van de principes achter speciale effecten
- Kennis van de principes van opslag, verpakking en markering van materiaal
- Kennis van de relevante arbeidswetgeving
- Kennis van de relevante informatiebronnen, eigen aan de sector
- Kennis van de relevante welzijnswetgeving
- Kennis van de relevante wetgeving “werken met derden”
- Kennis van de risico’s en veiligheidsmaatregelen bij het werken met machines, aangedreven gereedschap en handgereedschap
- Kennis van de risico’s en veiligheidsmaatregelen bij het werken op hoogte
- Kennis van de veiligheids- en milieuwetgeving (ARAB, VLAREM, Codex, AREI,…)
- Kennis van de verschillende werkcontexten (de podiumsector, festivals, evenementen, beurzen en tentoonstellingen)
- Kennis van de werking van een eenpersoonshoogtewerker
- Kennis van decormontagetechnieken (opbouw)
- Kennis van dimmers
- Kennis van DMX-apparatuur en netwerkapparatuur, -bekabeling, eisen en beperkingen
- Kennis van documentatiemethodes
- Kennis van doeken (eigenschappen, soorten, behandeling)
- Kennis van driefasespanning
- Kennis van een risico-evaluatie / risicio-analyse (RIE)
- Kennis van EHBO
- Kennis van eigenschappen van licht
- Kennis van eindversterking
- Kennis van elektriciteit (spanning, stroom, weerstand, hun eenheden, basisformules)
- Kennis van elektrische kabels (eigenschappen, codering, sectie en lengte en de impact ervan)
- Kennis van elektrische schema’s (symbolen, eendraadschema’s)
- Kennis van elektrische veiligheid (risico’s, richtlijnen en maatregelen)
- Kennis van ergonomische principes
- Kennis van evaluatietechnieken
- Kennis van gehoorbescherming (risico’s, richtlijnen en maatregelen)
- Kennis van geluidskabels (eigenschappen, signalen, codering, sectie en lengte en de impact ervan)
- Kennis van geluidssignalen
- Kennis van hard patch systemen en permanente installatie
- Kennis van het gebruik van collectieve beschermingsmaatregelen
- Kennis van het gebruik van PBM’s
- Kennis van het programmeren van lichttafels (op user level)
- Kennis van het technisch geluidsplan (symbolen, aanduiding en relatie met lijsten)
- Kennis van het technisch lichtplan (symbolen, aanduiding en relatie met lijsten)
- Kennis van het technisch trekkenplan (symbolen, aanduiding en relatie met lijsten)
- Kennis van het veilig verplaatsen van goederen (palletwagen, flightcase,...)
- Kennis van indeling lichtarmaturen en toebehoren
- Kennis van instrumenten voor het documenteren van de eigen loopbaan (cv, portfolio,…)
- Kennis van interne communicatieapparatuur (intercom, walkie talkies,…)
- Kennis van laad- en zekeringstechnieken
- Kennis van ladders en rolsteigers (soorten, eigenschappen, gebruik en controle)
- Kennis van mechanische effecten
- Kennis van methodes voor Cue’s
- Kennis van methodes voor het changeren van decors
- Kennis van methodes voor het handhaven van geluidsnormen
- Kennis van methodiek voor deductief foutzoeken
- Kennis van motivatie- en coachingtechnieken bij het aansturen van een team
- Kennis van onderdelen van armaturen
- Kennis van onderhoudsmethodes van lichtapparatuur
- Kennis van opbouw, eigenschappen en onderhoud van projectoren
- Kennis van optische- en projectie-effecten
- Kennis van overleg- en communicatietechnieken
- Kennis van overleg- en vergadertechnieken
- Kennis van planningsmethodes
- Kennis van planningssoftware
- Kennis van procedures voor het richten van spots
- Kennis van projectieplan
- Kennis van projectietechnieken
- Kennis van RDM (Remote Device Management)
- Kennis van regie en dramaturgie
- Kennis van richtlijnen brandpreventie en bestrijding
- Kennis van richtlijnen publieksveiligheid
- Kennis van rook- en weerseffecten
- Kennis van sectorspecifieke documentatiesoftware
- Kennis van signal flow
- Kennis van standaard aanwezige elementen (balletvloer, verhogen, schoren, …)
- Kennis van ster- driehoekschakelingen in functie van spanningsnetten
- Kennis van technieken en methodes voor het aanslaan van lasten
- Kennis van technische geluidsdocumentatie
- Kennis van technische vereisten en good practices
- Kennis van tijdelijke bekabelingsmethodes en -technieken
- Kennis van trussen en zelfsteunende systemen (montage, eigenschappen en principes)
- Kennis van vakterminologie
- Kennis van verloop en ritme van een voorstelling
- Kennis van vermogensberekening driefasig (dynamische belasting)
- Kennis van vermogensberekening monofasig
- Kennis van wisselspanning (eigenschappen en toepassingen)
- Grondige kennis van de artistieke context (de grote stijlen en tradities binnen theater, dans en muziek)
- Grondige kennis van de productieprocessen eigen aan de sector
- Grondige kennis van gepaste en efficiënte communicatietechnieken, eigen aan de sector
- Grondige kennis van het opstellen en gebruiken van draaiboeken
- Grondige kennis van voorstellingsdocumentatie (lijsten, plannen, brochures,…)
Cognitieve vaardigheden
- Het gepast kunnen reageren op ontvangen informatie
- Het kunnen aanbrengen en gebruiken van CBM's waar nodig
- Het kunnen aanbrengen van aanduidingen en markeringen
- Het kunnen aankopen van materiaal
- Het kunnen aanpassen van de planning in overleg met andere betrokkenen
- Het kunnen aanpassen van het decorplan aan de beschikbare ruimte
- Het kunnen aanpassen van plannen en lijsten
- Het kunnen aanpassen van schema's aan de noden
- Het kunnen afstellen van de beeldapparatuur (keystone, blending, kleur,…)
- Het kunnen analyseren van de installatie en werkmethode
- Het kunnen analyseren van de nood aan bijkomend personeel voor een productie of activiteit
- Het kunnen bedienen en gebruiken van een eenpersoonshoogtewerker
- Het kunnen bedienen van de lichttafel
- Het kunnen bepalen van de noden
- Het kunnen bepalen of een bijkomende generator moet worden ingezet
- Het kunnen bepalen van de benodigde vermogens in functie van de verbruikers
- Het kunnen bepalen van het type en de positie van de spots
- Het kunnen bepalen van het type en de positie van het geluidsmateriaal
- Het kunnen berekenen van het risico
- Het kunnen beschermen, beveiligen en opslaan van apparatuur en toebehoren
- Het kunnen beslissen over noodzakelijke aanpassingen of bijsturingen
- Het kunnen beveiligen van de lading
- Het kunnen bewaken van de overbelasting op basis van de gekende belasting
- Het kunnen bewaken van de planning
- Het kunnen bewaken van de veiligheid
- Het kunnen bewaken van de veiligheid (netstelsel, beschadiging, oververhitting, aansluitingen,…)
- Het kunnen bewaken van de veiligheid tijdens de opbouw en de voorstelling
- Het kunnen bewaken van het budget
- Het kunnen bijsturen waar nodig
- Het kunnen communiceren aangepast aan de situatie
- Het kunnen communiceren met handgebaren
- Het kunnen controleren of de aarding en nodige beveiligingen aanwezig zijn
- Het kunnen controleren van de bevestiging van toestellen of onderdelen
- Het kunnen controleren van de elektrische mobiele installatie, de verbruikers en de conformiteit van beiden
- Het kunnen controleren van de inhoud op volledigheid en schade
- Het kunnen controleren van de instelling van toestellen
- Het kunnen controleren van de opdrachten en het naleven van procedures
- Het kunnen controleren van de plaatsing en werking van toestellen en kabels
- Het kunnen coördineren en controleren van de montage en demontage van de belichting
- Het kunnen coördineren en controleren van de montage en demontage van de geluidsinstallatie
- Het kunnen coördineren en controleren van de montage en demontage van het decor
- Het kunnen coördineren van de pre-show checks
- Het kunnen coördineren van de technische ontwerpprocessen
- Het kunnen documenteren van de eigen zaal of productie in een technische fiche
- Het kunnen documenteren van de risico-analyses
- Het kunnen documenteren van eigen werk en carrière
- Het kunnen doen van voorstellen voor de uitwerking
- Het kunnen efficiënt samenwerken met collega's
- Het kunnen evalueren van de eigen ploeg
- Het kunnen evalueren van de kwaliteit van het werk
- Het kunnen evalueren van de voorstelling
- Het kunnen focusen van projectoren
- Het kunnen gebruiken van communicatieapparatuur
- Het kunnen gebruiken van PBM's waar nodig
- Het kunnen gebruiken van planningssoftware
- Het kunnen gebruiken van zaalplannen en technische documentatie
- Het kunnen gepast en efficiënt communiceren
- Het kunnen geven van accurate en gepaste informatie
- Het kunnen geven van cues tijdens de voorstelling
- Het kunnen geven van startsein en noodzakelijke cues
- Het kunnen hebben van inzicht in de competenties van de technische ploeg
- Het kunnen helpen opstellen van vacatures
- Het kunnen helpen uitvoeren van selectieprocedures
- Het kunnen herkennen van risico's
- Het kunnen herkennen, voorkomen en beschermen tegen specifieke risico's zoals elektrische schokken, gehoorschade, gevaarlijke stoffen, struikelen, brand,…
- Het kunnen huren van materialen
- Het kunnen identificeren van van de behoefte aan verdere ontwikkeling
- Het kunnen in dienst stellen van de installatie
- Het kunnen informeren, begeleiden, sturen en motiveren van (nieuwe) medewerkers
- Het kunnen inpassen van bestaande effecten in de voorstellingscontext (optische, mechanische, sneeuw, regen, rook,…)
- Het kunnen inrichten van de eigen (tijdelijke) werkplek rekening houdend met de algemene podiumorganisatie en de logische werkvolgorde
- Het kunnen leiden van vergaderingen
- Het kunnen lezen en gebruiken van plannen en materiaallijst
- Het kunnen lezen van de documentatie en werken volgens de aanwijzingen ervan
- Het kunnen lezen van de geluidsdocumentatie (stageplan, priklijst,…) en werken volgens de aanwijzingen ervan
- Het kunnen lezen van het podium- en decorplan
- Het kunnen lezen van het technisch lichtplan en werken volgens de aanwijzingen ervan
- Het kunnen luisteren naar medewerkers
- Het kunnen maken van documentatie voor het team
- Het kunnen maken van veiligheids- of preventieplannen
- Het kunnen melden van onvoorziene omstandigheden aan de verantwoordelijke
- Het kunnen monitoren van werkdruk
- Het kunnen motiveren van medewerkers
- Het kunnen nameten van de aanwezige spanning en omschakelen naar de juiste netspanning
- Het kunnen nemen van beslissingen
- Het kunnen ontvangen van de opdracht
- Het kunnen ontwikkelen van eenvoudige nieuwe effecten
- Het kunnen opbouwen en onderhouden van een netwerk (collega's, klanten, werkgevers)
- Het kunnen oplijsten van de benodigdheden en deze voorzien
- Het kunnen opsporen van eventuele fouten en die corrigeren
- Het kunnen opstellen van de benodigde plannen m.b.t. de podiummechanica en ze communiceren
- Het kunnen opstellen van de materiaallijst
- Het kunnen opstellen van de planning voor het team
- Het kunnen opstellen van werkschema's
- Het kunnen opvolgen van aanwijzingen van verantwoordelijken
- Het kunnen opvolgen van competenties van medewerkers en bespreken van opleidingsmogelijkheden met de betrokkenen
- Het kunnen opvolgen van repetities
- Het kunnen opvolgen van repetities en productievergaderingen
- Het kunnen organiseren en leiden van teamvergaderingen
- Het kunnen organiseren van evacuatie(oefeningen)
- Het kunnen overleggen met andere betrokkenen en disciplines
- Het kunnen overleggen met de ontvangende of bezoekende organisaties
- Het kunnen overleggen met de opdrachtgever en bijsturen indien nodig
- Het kunnen overleggen met de productieverantwoordelijke i.v.m. timing en plaatsgebruik
- Het kunnen overleggen met het atelier (interen of extern)
- Het kunnen overleggen met preventie-adviseurs
- het kunnen overleggen met productieleider of financieel verantwoordelijke
- Het kunnen overleggen over de voorbereiding en uitvoering van de opdracht
- Het kunnen overleggen over het (tijdelijk) aanwerven van bijkomen personeel met de verantwoordelijke (technisch directeur, productie,…)
- Het kunnen plannen van de dag zodat activiteiten op tijd uitgevoerd worden
- Het kunnen plannen van de elektrische mobiele installatie
- Het kunnen plannen van de verdeling van het elektrisch vermogen
- Het kunnen plannen van de verdeling van signalen
- Het kunnen plannen van kabelwegen
- Het kunnen programmeren van de lichttafel
- Het kunnen rapporteren aan de verantwoordelijke
- Het kunnen reageren op acties en visuele of auditieve cues
- Het kunnen rekening houden met de creatieve/artistieke intenties
- Het kunnen rekening houden met de geldende geluidsnormen
- Het kunnen rekening houden met de technische vereisten, het budget, het beschikbaar materiaal
- Het kunnen rekening houden met de technische vereisten, het budget, het transport en de ruimte
- Het kunnen rekening houden met wat er onder het werkvlak gebeurt
- Het kunnen samenstellen van ploegen volgens de vaardigheden van de medewerkers
- Het kunnen signaleren van risico's
- Het kunnen tekenen van het technisch lichtplan gebruik makend van gangbare methodes en normen
- Het kunnen tekenen van het technish decorplan gebruik makend van gangbare methodes en normen
- Het kunnen toepassen van sociale wetgeving en cao's
- Het kunnen treffen van voorbereidingen om de eigen opdracht optimaal uit te voeren
- Het kunnen uitwisselen van informatie met collega's en verantwoordelijken
- Het kunnen vaststellen van knelpunten of problemen
- Het kunnen verdelen van taken en verantwoordelijkheden
- Het kunnen verzamelen van de nodige apparatuur en toebehoren
- Het kunnen verzamelen van de technische documentatie
- Het kunnen voeren van plannings-, functionerings- en evaluatiegesprekken
- Het kunnen volgen van cue list of draaiboek
- Het kunnen voorzien van de aansluitingsmogelijkheden op het podium
- Het kunnen voorzien van de correcte bevestiging op ophangpunten
- Het kunnen werken met oog voor het duurzaam gebruik van materialen en energie
- Het kunnen werken volgens de gangbare administratieve procedures
- Het kunnen zorgen dat geen gereedschappen, onderdelen of hulpmiddelen kunnen vallen
- Het kunnen zorgen dat veiligheidsvoorschriften en procedures gerespecteerd worden
- Het kunnen zuinig omgaan met materialen, gereedschappen, tijd en vermijden van verspilling
- Het op zich kunnen nemen van de eindverantwoordelijkheid voor het verloop van de voorstelling
- Het rekening kunnen houden met de technische vereisten, het budget, het beschikbaar materiaal
- Het up to date kunnen houden van het algemene draaiboek
- Het verwerven van nieuwe kennis en vaardigheden
- Het zich flexibel kunnen aanpassen (verandering van collega's,…)
- Het zich kunnen aanpassen aan de gebruiken en omstandigheden van de locatie
- Het zich kunnen beveiligen waar nodig
- Het zich kunnen houden aan de afspraken van werkplek
- Het zich kunnen informeren over de afspraken in niet-vertrouwde werkplekken
- Het zich kunnen informeren over de bestaande markttrends
- Het zich kunnen informeren over de ontwikkelingen in relatie tot de eigen werkzaamheden
- Het zich kunnen vormen van een alomvattend beeld van de productie
- Het zich kunnen vormen van een correct beeld van de uit te voeren activiteiten
- Het zich vertrouwd maken met nieuwe evoluties
- Het zichzelf kunnen promoten
Probleemoplossende vaardigheden
- Het gepast kunnen inspelen op onverwachte gebeurtenissen tijdens de voorstelling
- Het kunnen aanpassen van het plan aan de locatie, de omstandigheden en de andere disciplines
- Het kunnen evalueren van de eigen werkzaamheden en desnoods bijsturen
- Het kunnen evalueren van het verloop van de opbouw en de voorstelling of activiteit om knelpunten weg te werken
- Het kunnen observeren van de voorstelling en bewaren van de artistieke kwaliteit
- Het kunnen observeren van de voorstelling en reageren op technische defecten
- Het kunnen onderhandelen van oplossingen
- Het kunnen onderzoeken van potentiële projecten en verwerven van opdrachten
- Het kunnen oplossen van conflicten
- Het kunnen opsporen van fouten en ze verhelpen
- Het kunnen voorstellen van verbeterpunten en preventiemaatregelen
- Het kunnen voorstellen van verbeterpunten in functie van de risico-analyse
- Het kunnen werken met oog voor de veiligheid van collega's, artiesten, het publiek en andere betrokkenen
Motorische vaardigheden
- Het ergonomisch verantwoord kunnen heffen en tillen
- Het kunnen aanslaan van trussen
- Het kunnen aansluiten van spots op de dimmerkast
- Het kunnen bedienen van de geluidstafel
- Het kunnen bedienen van de trekken tijdens de voorstelling
- Het kunnen bevestigen en beveiligen van beeldapparatuur
- Het kunnen bevestigen en beveiligen van componenten van de geluidsinstallatie aan vaste en bewegende ophangstructuren
- Het kunnen bevestigen en beveiligen van spots en toebehoren aan vaste en bewegende ophangstructuren
- Het kunnen bevestigen van decorstukken aan vaste en bewegende ophangstructuren
- Het kunnen demonteren van de belichting
- Het kunnen demonteren van de geluidsinstallatie
- Het kunnen demonteren van decoronderdelen
- Het kunnen gebruiken van gepaste hulpmiddelen
- Het kunnen hangen van de trekken op de goede hoogte en ze merken
- Het kunnen inknopen van doeken
- Het kunnen inleggen van de tegengewichten
- Het kunnen installeren en aansluiten van de geluidstafel en afspeelapparatuur
- Het kunnen installeren en aansluiten van de lichttafel voor conventionele lichtsystemen
- Het kunnen laden en lossen van materiaal
- Het kunnen leggen en aansluiten van kabels
- Het kunnen leggen van alle noodzakelijke bekabeling
- Het kunnen leggen van de kabels en die aansluiten
- Het kunnen monteren en plaatsen van zelfsteunende systemen
- Het kunnen monteren van trussen
- Het kunnen onderhouden en uitvoeren van kleine herstellingen aan conventionele lichtsystemen
- Het kunnen onderhouden en uitvoeren van kleine herstellingen (reinigen, opspannen,…)
- Het kunnen onderhouden en uitvoeren van kleine herstellingen (reinigen, stekkers solderen,…)
- Het kunnen onderhouden en vervangen van onderdelen en uitvoeren van herstellingen
- Het kunnen oprollen van kabels
- Het kunnen opstellen en gebruiken van ladders en rolsteigers
- Het kunnen patchen van signalen
- Het kunnen plaatsen en monteren van decoronderdelen
- Het kunnen plaatsen en verhogen van podia
- Het kunnen plaatsen van de componenten van de geluidsinstallatie
- Het kunnen plaatsen van standaardpodiummateriaal (praktikabels, trappen, balletvloer,…)
- Het kunnen richten van spots volgens instructies
- Het kunnen splitsen van signalen en toevoegen van versterkers
- Het kunnen uitvoeren van changementen (stukken weghalen, afhaken, wegrollen, naar de scène schuiven, …)
- Het kunnen uitvoeren van de effecten tijdens de voorstelling
- Het kunnen uitvoeren van een soundcheck
- Het kunnen uitvoeren van kleine herstellingen aan de decoronderdelen
- Het kunnen vouwen van doeken
- Het transportklaar kunnen maken van materiaal
- Het veilig kunnen omgaan met materiaal, gereedschap, toestellen, apparatuur, enz.
- Het veilig kunnen werken op hoogte
Omgevingscontext
- De activiteiten worden veelal uitgeoefend tijdens de vrije tijd van het publiek (’s avonds, ‘s nachts, tijdens weekends, in de gebruikelijke vakantieperiodes).
- De beroepsbeoefenaar dient rekening te houden met de aanwezigheid van een publiek en werkt vaak tussen dat publiek. Daarbij dient rekening te worden gehouden met voorschriften inzake veiligheid, hygiëne en welzijn.
- De beroepsbeoefenaar kan verbonden zijn aan een vaste locatie. In andere gevallen werkt men op verplaatsing, in binnen- en buitenland waarbij soms dagelijks van locatie wordt gewisseld. De uitoefening van het beroep kan reizen inhouden, waarbij men lange tijd van huis is.
- De beroepsbeoefenaar werkt rechtstreeks voor de organisator, voor een toeleverancier of freelance.
- De materialen en gereedschappen waarmee de beroepsbeoefenaar werkt veroorzaken elektrische en mechanische risico’s.
- De situatie op de werkplek kan het dragen van lasten, contact met gevaarlijke producten en werken onder lasten, op hoogte en in moeilijke houdingen en omstandigheden impliceren.
- De werkopdracht en het eindresultaat worden afgebakend en er heersen in veel gevallen strikte deadlines, wat resultaatgerichtheid, stressbestendigheid, concentratie en doorzettingsvermogen vraagt.
- Dit beroep wordt meestal in team uitgeoefend. De samenstelling van de ploegen is wisselend, vaak wordt tijdelijk samengewerkt met meerdere kleine organisaties.
- Dit beroep wordt uitgeoefend in de podiumsector (theater, dans, muziek,…), op festivals, evenementen, beurzen en tentoonstellingen. De werkomgeving is vaak artistiek/creatief.
- Flexibiliteit is belangrijk omdat de beroepsbeoefenaar zich moet kunnen aanpassen aan onregelmatige werkuren en wijzigingen van planning , team, omgeving en klimatologische omstandigheden.
Handelingscontext
- De beroepsbeoefenaar heeft bijzondere aandacht voor de (artistieke/creatieve) context van het eindproduct.
- De beroepsbeoefenaar moet oog hebben voor de tevredenheid van de opdrachtgever en het publiek door met zorg, precisie en toewijding te werken.
- De beroepsuitoefening vergt extra aandacht voor materiaal en omgeving omdat er vaak wordt gewerkt in andermans infrastructuur en/of met gehuurd materiaal.
- De technische vereisten en de gewenste artistieke/creatieve concepten vragen extra aandacht en precisie.
- Gedurende de werkzaamheden moet hij aandacht hebben voor risicovolle situaties (werken onder lasten en op hoogte, gevaarlijke producten, …) en de veiligheidsrisico’s voor zichzelf, collega’s, artiesten en publiek, voor, tijdens en na de voorstelling, het optreden, evenement,….
- Gedurende de werkzaamheden moet hij voortdurend informatie uitwisselen en rekening houden met de activiteiten van de verschillende disciplines (geluid, licht, beeld, podiummechanica,…).
- Tijdens de repetities, pre-show- en soundcheck en de voorstelling moet de beroepsbeoefenaar gedurende lange tijd geconcentreerd de productie beoordelen en optimaliseren
- Tijdens de voorstelling speelt de beroepsbeoefenaar in op wat er gebeurt op het podium rekening houdend met de reacties van het publiek en het verloop van de voorstelling.
Autonomie
Is zelfstandig in
- de uitvoering en rapportering van de eigen werkzaamheden en die van het team
- gepast reageren op onverwachte gebeurtenissen tijdens de voorstelling
- het begeleiden van het creatieproces
- het beheren van budgetten
- het bewaken en bevorderen van de kwaliteit
- het controleren of er in veilige omstandigheden kan gewerkt worden en het maken van risico-analyses
- het controleren van de kwaliteit en timing van de werkzaamheden
- Het coördineren van opbouw en demontage
- het leiden en evalueren van het team
- het organiseren en het inrichten van de eigen werkplek
- het organiseren van de eigen werkzaamheden en die van het team
Is gebonden aan
- afspraken met collega’s en derden
- de artistieke intenties
- de deadlines
- de ontvangen werkopdracht en tijdsplanning
- lokale kwaliteits-, veiligheids- en milieuvoorschriften
- verloop van een voorstelling
- wettelijke en technische voorschriften
Doet beroep op
- collega’s, leidinggevende en derden voor de werkopdracht, gegevens, planning, leveringen, melden van problemen en gevaarlijke situaties.
- een meer bevoegd persoon indien hij een probleem niet opgelost krijgt of te maken krijgt met werkzaamheden die buiten de eigen bevoegdheid vallen.
Verantwoordelijkheid
- Het afregelen van beeldapparatuur
- Het bedienen van de belichting
- Het bedienen van de geluidsinstallatie
- Het begeleiden van het creatieproces
- Het beheren van budgetten
- Het bewaken en bevorderen van de kwaliteit
- Het communiceren tijdens de voorstelling
- Het continu ontwikkelen van de eigen praktijk
- Het coördineren en bewaken van de veiligheid
- Het coördineren met externen
- Het coördineren van de opbouw en demontage
- Het coördineren van de voorstelling
- Het inrichten van de eigen werkplek
- Het leiden van een team
- Het maken van risico-analyses
- Het meewerken aan een veilige en duurzame arbeidsomgeving
- Het monteren en bedienen van speciale effecten
- Het monteren en demonteren van de belichting
- Het monteren en demonteren van de geluidsinstallatie
- Het ontwikkelen van de eigen loopbaan
- Het opstellen van werkschema's en arbeidsverdeling
- Het organiseren van de eigen werkzaamheden met oog voor kwaliteit
- Het plaatsen en aansluiten van beeldapparatuur
- Het plaatsen en bedienen van de podiummechanica
- Het plannen en controleren van de decormontage en -demontage
- Het plannen van de opbouw
- Het plannen van de podiummechanica noodzakelijk voor de eigen werkzaamheden
- Het uitvoeren van de decormontage en - demontage
- Het uitwerken van het technisch decorplan
- Het uitwerken van het technisch geluidsplan
- Het uitwerken van het technisch lichtplan
- Het vervoeren van het materiaal
- Het voorzien, installeren en controleren van de elektrische mobiele installatie
- Het werken in teamverband
- Het werken met oog voor de eigen veiligheid tijdens het werken
- Het werken op hoogte
Wettelijke attesten en voorwaarden
Er zijn geen wettelijke attesten of voorwaarden vereist.