Textielontwerper
BK-0350-1
Dit is de actuele versie van de beroepskwalificatie.
Globaal
Titel
Textielontwerper
Deze benaming komt voor in de Competent fiche "B180501 Mode en textielontwerper (m/v)"
Definitie
‘Creëert en ontwerpt een nieuwe collectie/concept, houdt hierbij rekening met de doelgroep, trends en met de technische en economische productievereisten teneinde tijdig een kwalitatief afgewerkt en produceerbaar ontwerp af te leveren.’
Niveau (VKS en EQF)
6
Jaar van erkenning
versie 1, 2018
Competenties
Opsomming competenties
- Competentie 1:
De trends en gedragingen van gebruikers opsporen en productstalen, foto’s, … verzamelen om een database aan te leggen
- Analyseert de doelgroep en de leefwereld van de doelgroep
- Bestudeert trends (via beurzen, vakliteratuur, internet, …)
- Verzamelt ideeën, thema’s en kenmerken voor de nieuwe collectie/concept
- Bedenkt een totaalbeeld (kleur, stijl,…)
- Volgt de technische verwerkingsmethoden van nieuwe materialen en producten op
- Volgt de innovaties rond nieuwe grondstoffen en technieken
- met inbegrip van kennis:
- Competentie 2:
Een volledige of gedeeltelijke collectie/concept ontwikkelen of uitdenken in de stijl van het merk en de gedefinieerde thema’s
- Verzamelt informatie, materialen en toebehoren binnen het gekozen thema
- Kiest stijl en look
- Werkt het beeld uit in een collage/moodboard
- Stelt het kleurenpallet samen
- Inventariseert de benodigdheden en de beschikbare productietechnieken
- Houdt rekening met esthetische (kleuren, kleurcomposities, …), technische en economische criteria
- Houdt rekening bij het ontwerpen met de impact die het ontwerp heeft op de infrastructuur en de capaciteiten van de medewerkers
- Houdt rekening met de impact van het ontwerp op het productieproces
- Gebruikt passende software
- Bedenkt collectie/concept -items die beantwoorden aan het marketingconcept
- met inbegrip van kennis:
- Competentie 3:
De artistieke tekeningen van projecten/concept realiseren (voorontwerpen, schetsen van de ontwerper,...)
- Maakt een schets
- Werkt de schets uit met tekenmaterialen en/of software
- met inbegrip van kennis:
- Competentie 4:
Ontwerpen maken en de kleurgamma’s van de nieuwe collectie/concept bepalen
- Werkt elk collectie/concept-item uit in een ontwerp
- Vertrekt van een bestaand basisconcept of maakt een volledig nieuw concept
- Geeft de kleurkeuze aan
- Werkt het ontwerp uit in details
- Vult de tekening aan met technische specificaties voor de uitvoering van het item
- Bepaalt de keuze van materialen en kleuren in functie van de productietechnieken
- Maakt een dossier op
- met inbegrip van kennis:
- Competentie 5:
Samen met de opdrachtgever de modaliteiten voor de realisatie van het project/concept bepalen
- Legt het creatieve concept voor aan de opdrachtgever en het team
- Respecteert het budget
- Verwerkt feedback in een aangepast ontwerp
- met inbegrip van kennis:
- Competentie 6:
Realiseert het concept of begeleidt de realisatie van het concept in functie van de productie/publicatie
- Gebruikt specifieke design- of grafische software
- Realiseert het ontwerp
- Controleert de kwaliteit van het werk
- Verwerkt feedback in het ontwerp
- Zoekt oplossingen voor problemen
- Zet het ontwerp om in een productiefile
- Laat een prototype (proefdruk of staal) maken
- Houdt alle verzamelde informatie voor de realisatie van het product bij in een dossier
- met inbegrip van kennis:
- Competentie 7:
De vervaardigde prototypes controleren en evalueren
- Beoordeelt het prototype esthetisch en technisch
- Beoordeelt de mate waarin het prototype overeenkomt met het gekozen ontwerp
- Beslist in overleg welke wijzigingen in het ontwerp, de verwerking en/of het materiaalgebruik nodig zijn
- Bespreek met de betrokkenen of het ontwerp voldoet aan de eisen van de klant
- Bespreek met de betrokkenen hoe het ontwerp kan verbeterd worden
- met inbegrip van kennis:
- Competentie 8:
De socio-economische gegevens analyseren (concurrentie, resultaten van de voorgaande projecten, ...). De redenen van de verkoop van een product identificeren
- Bezoekt beurzen en bestudeert vakliteratuur
- Kwaliteit van het product/concept verbeteren door feedback te vragen op basis van verkoopgegevens
- Volgt de evaluatie van het product/concept
- Vertaalt behoeften naar thema’s voor een nieuwe collectie/concept
- met inbegrip van kennis:
- Competentie 9:
Beheert het archief van de ontwerpen en de stalen
- Brengt structuur aan in content en eigen werk, database en werkomgeving
- Raadpleegt en maakt gebruik van servers en of dragers voor de dataopslag/databeheer
- Gebruikt een archiveersysteem voor het bewaren van ontwerpen
- met inbegrip van kennis:
- Competentie 10:
De collectie/concept toelichten (presentatie, showroom, beurs… )
- Gebruikt kantoorsoftware (tekstverwerking, rekenblad,...)
- Werkt samen met de marketingafdeling voor het op de markt brengen van het product
- met inbegrip van kennis:
Beschrijving competenties a.d.h.v. de descriptorelementen
Kennis
Generieke kennis
- Basiskennis van milieuwetgeving
- Basiskennis van het ethisch verantwoord en duurzaam ondernemen
- Kennis van Frans (een gesprek kunnen voeren, documenten kunnen lezen met nadruk op vakterminologie)
- Kennis van Engels (een gesprek kunnen voeren, documenten kunnen lezen met nadruk op vakterminologie)
- Kennis van kantoorsoftware
- Kennis van communicatietechnieken
- Kennis van archiveermogelijkheden
- Kennis van tekenstijlen en -technieken
- Kennis voor het maken van een moodboard
- Kennis van het berekenen van de resolutie en van maateenhedenKennis van marketing
- Kennis van managementtechnieken
- Kennis van projectmanagement
- Kennis van commerciële technieken
- Kennis van kostprijsberekening
- Grondige kennis van marktanalyse
- Grondige kennis van trendanalyse
- Grondige kennis van de verschillende doelgroepen
- Grondige kennis voor het maken van composities
- Grondige kennis van de kleurenpsychologie
- Grondige kennis van kleurenleer
- Grondige kennis van technisch tekenen (ontwerp, referentienummers, normalisatie, …)
- Grondige kennis van de beschikbare middelen
- Grondige kennis van de productietechnieken (bedrukking, garendiktes, ribboorden, tapijtweven,…)
- Grondige kennis van de productiemachines (jacquardmachines, weefmachines,…)
- Grondige kennis van de eigenschappen en toepassingen van textielweefsels/grondstoffen
- Grondige kennis van ontwerpsoftware
- Grondige kennis van presentatietechnieken
Cognitieve vaardigheden
- Het kunnen analyseren van de doelgroep en de leefwereld van de doelgroep
- Het kunnen bestuderen van trends (via beurzen, vakliteratuur, internet, …)
- Het kunnen verzamelen van ideeën, thema’s en kenmerken voor de nieuwe collectie/concept
- Het kunnen bedenken van een totaalbeeld (kleur, stijl,…)
- Het kunnen opvolgen van de technische verwerkingsmethoden van nieuwe materialen en producten
- Het kunnen opvolgen van innovaties rond nieuwe grondstoffen en technieken
- Het kunnen verzamelen van informatie, materialen en toebehoren binnen het gekozen thema
- Het kunnen kiezen van een stijl en look
- Het kunnen uitwerken van het beeld in een collage/moodboard
- Het kunnen samenstellen van het kleurenpallet
- Het kunnen inventariseren van de benodigdheden en de beschikbare productietechnieken
- Het kunnen rekening houden met esthetische (kleuren, kleurcomposities, …), technische en economische criteria
- Het kunnen rekening houden, bij het ontwerpen, met de impact die het ontwerp heeft op de infrastructuur en de capaciteiten van de medewerkers
- Het kunnen rekening houden met de impact van het ontwerp op het productieproces
- Het kunnen gebruiken van passende software
- Het kunnen bedenken van collectie/concept-items die beantwoorden aan het marketingconcept
- Het kunnen maken van een schets
- Het kunnen uitwerken van de schets met tekenmaterialen en/of software
- Het kunnen uitwerken van elk collectie/concept-item in een ontwerp
- Het kunnen vertrekken van een bestaand basisconcept of het maken van een volledig nieuw concept
- Het kunnen aangeven van de kleurkeuze
- Het kunnen uitwerken van het ontwerp in details
- Het kunnen aanvullen van de tekening met technische specificaties voor de uitvoering van het item
- Het kunnen bepalen van de keuze van materialen en kleuren in functie van de productietechnieken
- Het kunnen opmaken van een dossier
- Het kunnen voorleggen van het creatieve concept aan de opdrachtgever en het team
- Het kunnen respecteren van het budget
- Het kunnen gebruiken van specifieke design- of grafische software
- Het kunnen realiseren van het ontwerp
- Het kunnen controleren van de kwaliteit van het werk
- Het kunnen omzetten van het ontwerp in een productiefile
- Het kunnen laten maken van een prototype (proefdruk of staal)
- Het kunnen bijhouden van alle verzamelde informatie voor de realisatie van het product in een dossier
- Het kunnen esthetisch en technisch beoordelen van het prototype (proefdruk of staal)
- Het kunnen gebruiken van kantoorsoftware (tekstverwerking, rekenblad,...)
- Het kunnen samenwerken met de marketingafdeling voor het op de markt brengen van het product
- Het kunnen bezoeken van beurzen en bestuderen vakliteratuur
- Het kunnen volgen van de evolutie van het product/concept
- Het kunnen vertalen van de behoeften naar thema’s voor een nieuwe collectie/concept
- Het kunnen aanbrengen van structuur in content en eigen werk, database en werkomgeving
- Het kunnen raadplegen en gebruik maken van servers en of dragers voor de dataopslag/databeheer
- Het kunnen gebruiken van een archiveersysteem voor het bewaren van ontwerpen
- Het kunnen beoordelen van de mate waarin het prototype (proefdruk of staal) overeenkomt met het gekozen ontwerp
- Het kunnen bespreken met de betrokkenen of het ontwerp voldoet aan de eisen van de klant
- Het kunnen bespreken met de betrokkenen hoe het ontwerp kan verbeterd worden
- Het kunnen verbeteren van de kwaliteit van het product/concept door feedback te vragen op basis van verkoopgegevens
- Het kunnen beschikken over het vermogen om kleuren te onderscheiden
Probleemoplossende vaardigheden
- Het kunnen succesvol sturen en implementeren van aanpassingen in een aangepast ontwerp binnen het projectmanagement
- Het kunnen voorstellen van oplossingen zowel qua grondstoffen als productietechnieken als de klant (samengestelde en vernieuwende) eisen stelt
- Het kunnen het in overleg kunnen beslissen welke wijzigingen in het ontwerp, de verwerking en/of het materiaalgebruik nodig zijn
- Het kunnen zoeken naar afstemming tussen de kwaliteit van het product, de verwachtingen en eisen van de klant, het beschikbare budget, de kostprijs, de impact op het productieproces, nieuwe ontwikkelingen, …
- Het kunnen doen van voorstellen om het productieproces te optimaliseren en de inkomsten te vergroten
Motorische vaardigheden
- Het kunnen maken van een schets
- Het kunnen uitwerken van de schets met tekenmaterialen en/of software
- Het kunnen uitwerken van elk collectie/concept-item in een ontwerp
- Het kunnen gebruiken van specifieke design- of grafische software
Omgevingscontext
- Dit beroep wordt uitgeoefend in designbureaus, onderzoeksbureaus voor trends, geïntegreerde studiebureaus, industriële textielbedrijven en/of op zelfstandige basis voor het produceren van textielartikelen
- Dit beroep wordt in een context uitgeoefend waarin textielproducten conceptueel moeten uitgedacht worden. Dit beroep wordt in een abstracte, conceptuele, wisselende context uitgeoefend.
- De beroepsbeoefenaar is alert voor en anticipeert op markt- en trendevoluties bij de uitvoering van de verschillende projecten.
- De beroepsbeoefenaar komt in contact met een verscheidenheid aan klanten die allen vanuit een eigen bedrijfsvisie eisen stellen ten aanzien van de producten die moeten ontworpen worden
- De uitvoering van dit beroep vraagt afstemming met de betrokken afdelingen in functie van een optimaal ontwerp
- Het wordt overwegend uitgeoefend in een dag-systeem
- Door research komt de ontwerper geregeld in nieuwe en internationale contexten
- De beroepsbeoefenaar moet voortdurend open staan voor nieuwe technologische ontwikkelingen
- Binnen dit beroep is het werken in team en een doeltreffende communicatie essentieel.
- Werken met de nodige flexibiliteit en polyvalentie is vereist
- De uitoefening van het beroep vraagt leergierigheid en creativiteit.
- De beroepsuitoefening is gebonden aan normen en reglementering inzake veiligheid, gezondheid, hygiëne, welzijn, milieu en vestiging
- Dit beroep vereist bijzondere aandacht voor een correcte en ergonomische houding
- Dit beroep vergt frequent beeldschermgebruik en wordt over een lange periode zittend uitgevoerd
Handelingscontext
- Werkt onder een bepaalde vorm van concentratie rond de uitvoeringsvereisten
- Houdt steeds rekening met de verwachtingen van de klant en/of met het vooropgestelde ontwerp
- Communiceert efficiënt en effectief
- Werkt in teamverband
- Houdt rekening met veiligheidsvoorschriften
- Zorgvuldig, economisch en ecologisch omgaan met producten en materieel
- De uitoefening van het beroep vergt een zekere mate aan technisch inzicht
- Is zich bewust van de mogelijke impact van zijn handelingen
Autonomie
Is zelfstandig in
- het uitdenken van een concept voor een nieuwe collectie
- het zelf nemen van initiatieven om het concept te concretiseren
- het zoeken naar de meest optimale uitvoeringsmodaliteit
Is gebonden aan
- de vraag en wensen van de klant
- eigen huisstijl en/of huisstijl van de klant
- de haalbaarheidsgraad van de uit te voeren opdracht (productieplanning, eigenschappen van de grondstoffen, …
- veiligheids-, hygiëne-, gezondheids- en milieureglementering
Doet beroep op
- het team (aankoop, verkoop, productie en commerciële dienst) voor planning en feedback op het ontwerp en/of concept waar in overleg de haalbaarheid van het ontwerp en/of concept wordt bepaald. Hij/zij rapporteert indien nodig aan de algemene of de commerciële directie
Verantwoordelijkheid
- Het opsporen van trends en gedragingen van gebruikers en het verzamelen van productstalen, foto’s, … om een database aan te leggen
- Het ontwikkelen van een volledige of gedeeltelijke collectie/concept of het uitdenken in de stijl van het merk en de gedefinieerde thema’s
- Het realiseren van artistieke tekeningen van projecten/concept (voorontwerpen, schetsen van de ontwerper,...)
- Het maken van ontwerpen maken en het bepalen van kleurgamma’s van de nieuwe collectie/concept
- Het bepalen van modaliteiten voor de realisatie van het project/concept samen met de opdrachtgever
- Het realiseren van het concept of begeleiden van de realisatie van het concept in functie van de productie/publicatie
- Het controleren en evalueren van de vervaardigde prototypes
- Het toelichten van de collectie/concept (presentatie, showroom, beurs… )
- Het analyseren van socio-economische gegevens (concurrentie, resultaten van de voorgaande projecten, ...).
- Het identificeren van de redenen van de verkoop van een product
- Het beheren van het archief van de ontwerpen
Wettelijke attesten en voorwaarden
Er zijn geen wettelijke attesten of voorwaarden vereist.