Personal trainer

 
BK-0109-3
 Dit is de actuele versie van de beroepskwalificatie.

Globaal

Titel

Personal trainer

Definitie

De Personal Trainer begeleidt klanten, met inbegrip van bijzondere doelgroepen, voornamelijk in een één-tot-één relatie, teneinde deze correct en veilig bewegen en de individuele doelstellingen bereiken.

Niveau (VKS en EQF)

5

Jaar van erkenning

versie 3, 2020

Competenties

Opsomming competenties

  • Competentie 1:
    Bereidt de eigen werkzaamheden voor
    • Werkt een eigen programma uit in functie van de visie van de fitnessclub/van het project
    • Bereidt een intern overleg voor
    • Neemt deel aan het werkoverleg
    • Plant de eigen werkzaamheden
    • Zet nieuwe activiteiten op
    • Heeft oog voor randvoorwaarden (materiaal, toegankelijkheid personen met een handicap, ….)
    • Stemt alle sporttechnische onderdelen van het trainingsprogramma op elkaar af
    • Bespreekt de uitvoering van de opdrachten met alle betrokkenen
    • Rapporteert, indien nodig, aan de verantwoordelijke
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van vergadertechnieken
    • Kennis van de organisatie van sport- en bewegingsactiviteiten
    • Kennis van verschillende doelgroepen
    • Kennis van sportaccommodaties, -materialen en middelen
  • Competentie 2:
    Werkt met oog voor veiligheid, kwaliteit en hygiëne
    • Past de kwaliteitsnormen van het bedrijf of de eigen kwaliteitsnormen toe
    • Controleert het naleven van de veiligheidsregels, -aanwijzingen en hygiëne
    • Controleert of organiseert de beveiliging van de locatie
    • Vermijdt gevaarlijke situaties, risico’s en potentieel gevaarlijke oefeningen
    • Zorgt dat de beoefenaar in een aangename omgeving kan bewegen
    • Zorgt ervoor dat de beoefenaar zijn oefeningen veilig en hygiënisch kan uitoefenen
    • Zorgt voor aangepast geluidsniveau (muziek, …)
    • Zorgt voor aangepaste temperatuur en voldoende ventilatie
    • Functioneert kwalitatief en efficiënt , ook op piekmomenten
    • Houdt toezicht op het naleven van het huishoudelijk reglement
    • Meldt bijzonderheden aan de verantwoordelijke en/of opdrachtgever
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van ongevalspreventie
    • Kennis van kwaliteitsnormen
    • Kennis van veilig bewegen
    • Kennis van veiligheidsregels en toegankelijkheidsvoorschriften van publieke toegankelijke ruimten
    • Kennis van veiligheidsregels voor goederen en personen
    • Kennis van de vigerende wetgeving en richtlijnen met betrekking tot hygiëne, veiligheid en ergonomisch werken
    • Kennis van veilig gebruik van materiaal
  • Competentie 3:
    Past EHBO en BLS toe
    • Reageert efficiënt wanneer een beoefenaar of een andere betrokkene letsel oploopt of onwel wordt
    • Maakt contact met de betrokkene (indien mogelijk)
    • Informeert naar klachten/symptomen
    • Onderzoekt de betrokkene en beslist wat hij moet doen
    • Voert BLS (basic life support) met en zonder AED (automatische externe defibrillator) uit
    • Houdt zich aan de voorgeschreven procedures
    • Schakelt eventueel hulp in
    • Meldt het voorval aan de verantwoordelijke (indien van toepassing)
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van EHBO en BLS-technieken
  • Competentie 4:
    Kijkt het sportmateriaal en -uitrusting na
    • Ziet er op toe dat de beoefenaar(s) het materiaal opgeruimd en netjes achterlaten
    • Meldt de nood aan onderhoud of vervanging van materiaal en accommodatie
    • Adviseert bij de aanschaf van materiaal en de inrichting van accommodaties
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van veiligheidsregels en toegankelijkheidsvoorschriften van publieke toegankelijke ruimten
    • Kennis van toestellen en materialen voor cardiotraining, krachttraining, coördinatie, evenwicht, lenigheidstraining, en core stability training
    • Kennis van sportaccommodaties, -materialen en middelen
  • Competentie 5:
    Informeert het publiek over het personal trainingsaanbod en de organisatie van de sessies
    • Maakt reclame voor activiteiten voor regelmatig bewegen
    • Promoot bewegingsactiviteiten binnen het eigen aanbod en/of het aanbod van de fitnessclub
    • Motiveert tot deelname aan sport- en bewegingsactiviteiten
    • Geeft voorlichting over fitheid, gezondheid, gezonde voeding en de relatie met regelmatig bewegen
    • Geeft informatie over de praktische organisatie van de personal training sessies
    • Onderhoudt contact met de doelgroepen
    • Onderhoudt contact met (sport)medische begeleiders paramedische begeleiders
    • Onderhoudt contact met de beoefenaar
    • Licht de rol van de personal trainer en de verantwoordelijkheden van de beoefenaar en eventueel van andere professionals die betrokken zijn bij het programma toe
    • Houdt zich aan en informeert over de richtlijnen van het ethisch en medisch verantwoord sporten en antidoping
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van voedingsleer
    • Kennis van de relatie tussen beweging en gezondheid
    • kennis van voedings- en gewichtscontrole
    • Kennis van gedragsverandering en relatie beweging-gezondheid
    • Kennis van medisch en ethisch verantwoord sporten
    • Kennis van antidopingscharter
    • Kennis van ethische code
    • Kennis van sociale vaardigheden
    • Kennis van verschillende doelgroepen
    • Kennis van motivatiemethodieken
  • Competentie 6:
    Denkt communicatieacties over de activiteiten van de onderneming of dienstverlening uit en promoot ze
    • Gebruikt courante software en applicaties
    • Selecteert de meest efficiënte communicatieacties en voert ze uit
    • Onderhoudt contacten met gespecialiseerde media, radio of televisie
    • Voert acties of reclamecampagnes
    • Past taalgebruik en boodschap aan de doelgroep aan
    • Plant vervoer voor personen en materialen
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van omgang met diverse doelgroepen
    • Basiskennis van informatie- en mediakanalen
    • Basiskennis van commerciële technieken
    • Basiskennis van informatietechnologie conform het ECDL (European Computer Driving Licence, waarbij de basiskennis van het PC-gebruik aanwezig is en dit omvat volgende 7 onderdelen: computer essentials, tekstverwerking, spreadsheet, databases gebruiken, presentaties maken, online essentials, digitale veiligheid)
    • Kennis van sociale vaardigheden
    • Kennis van presentatietechnieken
    • Kennis van promotietechnieken
  • Competentie 7:
    Bepaalt het beginniveau en de doelstellingen van de beoefenaar
    • Neemt een par-q (physical activity readiness questionnaire) af
    • Organiseert een intakegesprek
    • Stelt een test protocol samen op maat van de beoefenaar en informeert over de mogelijke effecten en risico’s
    • Neemt testen, vragenlijsten, … af (conditie, hartslag, vetpercentage, gewicht, lenigheid, bloeddruk)
    • Interpreteert en evalueert de resultaten van de afgenomen testen, vragenlijsten, …
    • Bepaalt de mogelijke risicofactoren
    • Licht de resultaten van de afgenomen testen toe aan de beoefenaar
    • Peilt naar de persoonlijke wensen en fysieke achtergrond
    • Identificeert incentives en obstakels om meer te bewegen
    • Verwijst de beoefenaar, indien wenselijk, door naar een medisch of paramedisch begeleider
    • Luistert actief naar alle betrokkenen
    • Communiceert en/of rapporteert aan dokters, paramedici, verantwoordelijken
    • Communiceert met de opdrachtgever en de klant over de resultaten van het trainingsprogramma
    • Behandelt klantinformatie vertrouwelijk
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van functionele anatomie
    • Kennis van biomechanica
    • Kennis van de psychologie in relatie tot de doelgroep
    • Kennis van de risicofactoren in functie van sport en bewegen
    • Grondige kennis van meten en evalueren van fysieke conditie
    • Grondige kennis van het afnemen en interpreteren van vragenlijsten
    • Grondige kennis van het afnemen en interpreteren van testen
    • Grondige kennis van het opmaken van een basisprofiel van de beoefenaar
    • Grondige kennis van inspanningsfysiologie
  • Competentie 8:
    Stemt de sessie af op het niveau van de doelgroep en/of de beoefenaar
    • Stelt een algemeen (jaar)programma en/of (dagelijkse) trainingen op, op maat van de organisatie
    • Stelt een specifiek (jaar)programma en/of (dagelijkse) trainingen op, op maat van de beoefenaar(s)
    • Houdt rekening met de diversiteit, verwachtingen, beleving, …. van de beoefenaar(s)
    • Stelt een oefenplan met oefenschema’s op
    • Bouwt oefeningen geleidelijk op
    • Plant voldoende hersteltijd in tussen de sessies
    • Stemt eventueel het materiaal af op het niveau van de beoefenaar(s)
    • Houdt zich aan de gemaakte afspraken
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van rekenvaardigheid en verhoudingen
    • Kennis van planmatig werken
    • Kennis van begeleidingsmethodieken
    • Kennis van ongevallenpreventie
    • Grondige kennis van het opmaken van een trainingsprogramma voor de beoefenaar
  • Competentie 9:
    Demonstreert en optimaliseert bewegingsactiviteiten binnen de fitness
    • Demonstreert en optimaliseert materialen en bewegingsactiviteiten in functie van cardiotraining
    • Demonstreert en optimaliseert materialen en bewegingsactiviteiten in functie van krachttraining
    • Demonstreert en optimaliseert materialen en bewegingsactiviteiten in functie van coördinatie, evenwicht en lenigheid
    • Demonstreert en optimaliseert materialen en bewegingsactiviteiten in functie van core stability
    • Volgt de nieuwe evoluties op en neemt deel aan bijscholingen en past ze toe
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van veilig bewegen
    • Kennis van toestellen en materialen voor cardiotraining, krachttraining, coördinatie, evenwicht, lenigheidstraining, en core stability training
    • Kennis van de nieuwe evoluties
    • Grondige kennis van trainingstechnieken : cardiotraining, coördinatie, evenwicht, lenigheid, kracht, core stability
  • Competentie 10:
    Stelt de oefeningen aan de beoefenaar(s) voor, leert ze aan en staat ze technisch bij
    • Organiseert ruimtes, hun inrichting en de installatie van materiaal
    • Formuleert concrete doelen en bespreekt die met de beoefenaar(s)
    • Beschrijft de te verwachte fysieke gevolgen en geeft toelichting over de functionaliteit van de oefeningen
    • Leert de technieken van een bewegingsactiviteit en specifieke trainingen aan (cardiotraining, krachttraining, coördinatie, evenwicht, lenigheidstraining, en core stability training ) in verschillende omgevingen
    • Demonstreert en leert technieken, houdingen en motorische gedragingen aan
    • Zet materiaal en middelen in
    • Voorziet voldoende warming-up en cooling-down
    • Verbetert fouten in de techniek
    • Geeft extra instructies indien nodig
    • Vraagt om feedback over de oefeningen
    • Volgt de fysieke evoluties op (eventueel via tussentijdse evaluaties/testen)
    • Stelt het trainingsprogramma bij op basis van de noden en vorderingen
    • Evalueert het trainingsprogramma en stelt bij waar nodig
    • Verdeelt de aandacht in een groep over de verschillende deelnemers
    • Grijpt in bij ongewenst/ongepast gedrag en bij een onveilige/ongewenste situatie
    • Meldt eventueel bijzonderheden aan de verantwoordelijke of opdrachtgever
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van classificatie van beperkingen
    • Basiskennis van motorisch leren
    • Kennis van functionele anatomie
    • Kennis van planmatig werken
    • Kennis van begeleidingsmethodieken
    • Kennis van blessurepreventie
    • Kennis van verschillende doelgroepen
    • Kennis van observatiemethodieken
    • Kennis van conflicthantering
    • Kennis van feedbackvaardigheden (geven en vragen)
    • Kennis van didactische methodieken
    • Kennis van groepsanimatie
    • Kennis van de vigerende wetgeving en richtlijnen met betrekking tot hygiëne, veiligheid en ergonomisch werken
    • Grondige kennis van trainingstechnieken : cardiotraining, coördinatie, evenwicht, lenigheid, kracht, core stability
    • Grondige kennis van trainingsleer
    • Grondige kennis van het opmaken van een basisprofiel van de beoefenaar
  • Competentie 11:
    Motiveert de beoefenaar bij zijn oefeningen
    • Geeft op enthousiaste, duidelijke en deskundige manier aanwijzingen en informatie aan de beoefenaar(s)
    • Motiveert tot deelname aan en volhouden van sport- en bewegingsactiviteiten
    • Stimuleert de beoefenaars tot volhouden van de oefening
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van motivatiemethodieken
  • Competentie 12:
    Stuurt medewerkers aan
    • Stelt de werkplanning en/ of de oefenschema’s voor zijn eigen team op en stuurt bij indien nodig
    • Ziet toe op de uitvoering van de opdrachten
    • Grijpt in bij verkeerd werk of gedrag van medewerkers
    • Lost conflicten tussen medewerkers op
    • Bespreekt de uitvoering van de opdrachten met de medewerkers
    • Motiveert medewerkers (indien van toepassing)
    • Vervult een voorbeeldfunctie
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van vergadertechnieken
    • Kennis van planmatig werken
    • Kennis van motivatiemethodieken
    • Kennis van observatiemethodieken
    • Kennis van conflicthantering
    • Kennis van competentiemanagement in functie van aansturen van medewerkers

Beschrijving competenties a.d.h.v. de descriptorelementen

Kennis

  • Basiskennis van omgang met diverse doelgroepen
  • Basiskennis van classificatie van beperkingen
  • Basiskennis van vergadertechnieken
  • Basiskennis van informatie- en mediakanalen
  • Basiskennis van commerciële technieken
  • Basiskennis van voedingsleer
  • Basiskennis van informatietechnologie conform het ECDL (European Computer Driving Licence, waarbij de basiskennis van het PC-gebruik aanwezig is en dit omvat volgende 7 onderdelen: computer essentials, tekstverwerking, spreadsheet, databases gebruiken, presentaties maken, online essentials, digitale veiligheid)
  • Basiskennis van motorisch leren
  • Kennis van de organisatie van sport- en bewegingsactiviteiten
  • Kennis van functionele anatomie
  • Kennis van biomechanica
  • Kennis van rekenvaardigheid en verhoudingen
  • Kennis van planmatig werken
  • Kennis van begeleidingsmethodieken
  • Kennis van ongevalspreventie
  • Kennis van blessurepreventie
  • Kennis van de relatie tussen beweging en gezondheid
  • kennis van voedings- en gewichtscontrole
  • Kennis van gedragsverandering en relatie beweging-gezondheid
  • Kennis van medisch en ethisch verantwoord sporten
  • Kennis van antidopingscharter
  • Kennis van ethische code
  • Kennis van sociale vaardigheden
  • Kennis van verschillende doelgroepen
  • Kennis van de psychologie in relatie tot de doelgroep
  • Kennis van kwaliteitsnormen
  • Kennis van motivatiemethodieken
  • Kennis van observatiemethodieken
  • Kennis van conflicthantering
  • Kennis van feedbackvaardigheden (geven en vragen)
  • Kennis van didactische methodieken
  • Kennis van groepsanimatie
  • Kennis van veilig bewegen
  • Kennis van ongevallenpreventie
  • Kennis van de risicofactoren in functie van sport en bewegen
  • Kennis van veiligheidsregels en toegankelijkheidsvoorschriften van publieke toegankelijke ruimten
  • Kennis van veiligheidsregels voor goederen en personen
  • Kennis van de vigerende wetgeving en richtlijnen met betrekking tot hygiëne, veiligheid en ergonomisch werken
  • Kennis van veilig gebruik van materiaal
  • Kennis van toestellen en materialen voor cardiotraining, krachttraining, coördinatie, evenwicht, lenigheidstraining, en core stability training
  • Kennis van sportaccommodaties, -materialen en middelen
  • Kennis van presentatietechnieken
  • Kennis van promotietechnieken
  • Kennis van de nieuwe evoluties
  • Kennis van EHBO en BLS-technieken
  • Kennis van competentiemanagement in functie van aansturen van medewerkers
  • Grondige kennis van trainingstechnieken : cardiotraining, coördinatie, evenwicht, lenigheid, kracht, core stability
  • Grondige kennis van trainingsleer
  • Grondige kennis van meten en evalueren van fysieke conditie
  • Grondige kennis van het afnemen en interpreteren van vragenlijsten
  • Grondige kennis van het afnemen en interpreteren van testen
  • Grondige kennis van het opmaken van een basisprofiel van de beoefenaar
  • Grondige kennis van inspanningsfysiologie
  • Grondige kennis van het opmaken van een trainingsprogramma voor de beoefenaar

Cognitieve vaardigheden

  • Werkt een eigen programma uit in functie van de visie van de fitnessclub/van het project
  • Bereidt een intern overleg voor
  • Neemt deel aan het werkoverleg
  • Plant de eigen werkzaamheden
  • Zet nieuwe activiteiten op
  • Heeft oog voor randvoorwaarden (materiaal, toegankelijkheid personen met een handicap, ….)
  • Stemt alle sporttechnische onderdelen van het trainingsprogramma op elkaar af
  • Bespreekt de uitvoering van de opdrachten met alle betrokkenen
  • Rapporteert, indien nodig, aan de verantwoordelijke
  • Past de kwaliteitsnormen van het bedrijf of de eigen kwaliteitsnormen toe
  • Controleert het naleven van de veiligheidsregels, -aanwijzingen en hygiëne
  • Controleert of organiseert de beveiliging van de locatie
  • Vermijdt gevaarlijke situaties, risico’s en potentieel gevaarlijke oefeningen
  • Zorgt dat de beoefenaar in een aangename omgeving kan bewegen
  • Zorgt ervoor dat de beoefenaar zijn oefeningen veilig en hygiënisch kan uitoefenen
  • Zorgt voor aangepast geluidsniveau (muziek, …)
  • Zorgt voor aangepaste temperatuur en voldoende ventilatie
  • Functioneert kwalitatief en efficiënt , ook op piekmomenten
  • Houdt toezicht op het naleven van het huishoudelijk reglement
  • Meldt bijzonderheden aan de verantwoordelijke en/of opdrachtgever
  • Maakt contact met de betrokkene (indien mogelijk)
  • Informeert naar klachten/symptomen
  • Onderzoekt de betrokkene en beslist wat hij moet doen
  • Houdt zich aan de voorgeschreven procedures
  • Schakelt eventueel hulp in
  • Meldt het voorval aan de verantwoordelijke (indien van toepassing)
  • Ziet er op toe dat de beoefenaar(s) het materiaal opgeruimd en netjes achterlaten
  • Meldt de nood aan onderhoud of vervanging van materiaal en accommodatie
  • Adviseert bij de aanschaf van materiaal en de inrichting van accommodaties
  • Maakt reclame voor activiteiten voor regelmatig bewegen
  • Promoot bewegingsactiviteiten binnen het eigen aanbod en/of het aanbod van de fitnessclub
  • Motiveert tot deelname aan sport- en bewegingsactiviteiten
  • Geeft voorlichting over fitheid, gezondheid, gezonde voeding en de relatie met regelmatig bewegen
  • Geeft informatie over de praktische organisatie van de personal training sessies
  • Onderhoudt contact met de doelgroepen
  • Onderhoudt contact met (sport)medische begeleiders paramedische begeleiders
  • Onderhoudt contact met de beoefenaar
  • Licht de rol van de personal trainer en de verantwoordelijkheden van de beoefenaar en eventueel van andere professionals die betrokken zijn bij het programma toe
  • Houdt zich aan en informeert over de richtlijnen van het ethisch en medisch verantwoord sporten en antidoping
  • Gebruikt courante software en applicaties
  • Selecteert de meest efficiënte communicatieacties en voert ze uit
  • Onderhoudt contacten met gespecialiseerde media, radio of televisie
  • Voert acties of reclamecampagnes
  • Past taalgebruik en boodschap aan de doelgroep aan
  • Plant vervoer voor personen en materialen
  • Organiseert een intakegesprek
  • Stelt een test protocol samen op maat van de beoefenaar en informeert over de mogelijke effecten en risico’s
  • Interpreteert en evalueert de resultaten van de afgenomen testen, vragenlijsten, …
  • Bepaalt de mogelijke risicofactoren
  • Licht de resultaten van de afgenomen testen toe aan de beoefenaar
  • Peilt naar de persoonlijke wensen en fysieke achtergrond
  • Identificeert incentives en obstakels om meer te bewegen
  • Verwijst de beoefenaar, indien wenselijk, door naar een medisch of paramedisch begeleider
  • Luistert actief naar alle betrokkenen
  • Communiceert en/of rapporteert aan dokters, paramedici, verantwoordelijken
  • Communiceert met de opdrachtgever en de klant over de resultaten van het trainingsprogramma
  • Stelt een algemeen (jaar)programma en/of (dagelijkse) trainingen op, op maat van de organisatie
  • Stelt een specifiek (jaar)programma en/of (dagelijkse) trainingen op, op maat van de beoefenaar(s)
  • Houdt rekening met de diversiteit, verwachtingen, beleving, …. van de beoefenaar(s)
  • Stelt een oefenplan met oefenschema’s op
  • Bouwt oefeningen geleidelijk op
  • Plant voldoende hersteltijd in tussen de sessies
  • Stemt eventueel het materiaal af op het niveau van de beoefenaar(s)
  • Houdt zich aan de gemaakte afspraken
  • Volgt de nieuwe evoluties op en neemt deel aan bijscholingen en past ze toe
  • Organiseert ruimtes, hun inrichting en de installatie van materiaal
  • Formuleert concrete doelen en bespreekt die met de beoefenaar(s)
  • Beschrijft de te verwachte fysieke gevolgen en geeft toelichting over de functionaliteit van de oefeningen
  • Zet materiaal en middelen in
  • Voorziet voldoende warming-up en cooling-down
  • Verbetert fouten in de techniek
  • Geeft extra instructies indien nodig
  • Vraagt om feedback over de oefeningen
  • Volgt de fysieke evoluties op (eventueel via tussentijdse evaluaties/testen)
  • Stelt het trainingsprogramma bij op basis van de noden en vorderingen
  • Evalueert het trainingsprogramma en stelt bij waar nodig
  • Verdeelt de aandacht in een groep over de verschillende deelnemers
  • Meldt eventueel bijzonderheden aan de verantwoordelijke of opdrachtgever
  • Geeft op enthousiaste, duidelijke en deskundige manier aanwijzingen en informatie aan de beoefenaar(s)
  • Motiveert tot deelname aan en volhouden van sport- en bewegingsactiviteiten
  • Stimuleert de beoefenaars tot volhouden van de oefening
  • Stelt de werkplanning en/ of de oefenschema’s voor zijn eigen team op en stuurt bij indien nodig
  • Ziet toe op de uitvoering van de opdrachten
  • Bespreekt de uitvoering van de opdrachten met de medewerkers
  • Motiveert medewerkers (indien van toepassing)
  • Vervult een voorbeeldfunctie
  • Behandelt klantinformatie vertrouwelijk
  • Leert de technieken van een bewegingsactiviteit en specifieke trainingen aan (cardiotraining, krachttraining, coördinatie, evenwicht, lenigheidstraining, en core stability training ) in verschillende omgevingen

Probleemoplossende vaardigheden

  • Reageert efficiënt wanneer een beoefenaar of een andere betrokkene letsel oploopt of onwel wordt
  • Grijpt in bij ongewenst/ongepast gedrag en bij een onveilige/ongewenste situatie
  • Grijpt in bij verkeerd werk of gedrag van medewerkers
  • Lost conflicten tussen medewerkers op

Motorische vaardigheden

  • Neemt een par-q (physical activity readiness questionnaire) af
  • Neemt testen, vragenlijsten, … af (conditie, hartslag, vetpercentage, gewicht, lenigheid, bloeddruk)
  • Demonstreert en optimaliseert materialen en bewegingsactiviteiten in functie van cardiotraining
  • Demonstreert en optimaliseert materialen en bewegingsactiviteiten in functie van krachttraining
  • Demonstreert en optimaliseert materialen en bewegingsactiviteiten in functie van coördinatie, evenwicht en lenigheid
  • Demonstreert en optimaliseert materialen en bewegingsactiviteiten in functie van core stability
  • Demonstreert en leert technieken, houdingen en motorische gedragingen aan
  • Voert BLS (basic life support) met en zonder AED (automatische externe defibrillator) uit

Omgevingscontext

  • Het beroep wordt uitgeoefend aan huis, op een bedrijf, in een fitnesscenter, recreatieve ruimte, ….
  • Het beroep wordt uitgeoefend met flexibele werkuren: het kan overdag of ’s avonds, tijdens de weekdagen, in het weekend of op feestdagen. Dit varieert naar gelang de opdracht en de afspraken met de klant
  • De personal trainer komt in contact met potentiële klanten (een breed spectrum van typen klanten met verschillende leeftijden en wijzigende motieven/doelstellingen), met bedrijfsleiders, uitbaters van fitness- en sportaccommodaties, artsen, medewerkers uit de medische en paramedische sector, voedingsdeskundigen, ….
  • De werkzaamheden variëren naar gelang het bedrijf, het feit of de personal trainer zelfstandig werkt of in het bedrijf zelf volgens de geldende bedrijfsvisie, de opdracht en de klant(en)
  • De werkzaamheden variëren naar gelang het bedrijf, het feit of de personal trainer zelfstandig werkt of in het bedrijf zelf volgens de geldende bedrijfsvisie, de opdracht en de klant(en)
  • De personal trainer werkt ook met verschillende doelgroepen die elk een eigen benadering vereisen: competitiesporters, kinderen, personen met een beperking (verstandelijk, zintuiglijk, lichamelijk, psychisch), senioren, topsporters, volwassenen, personen met overgewicht, zwangere vrouwen, personen met stress, …
  • De personal trainer kan ook in contact komen met de media m.b.t advies, consultatie en publiciteit
  • De activiteiten kunnen zowel binnen als buiten plaatsvinden
  • De activiteiten kunnen plaats vinden bij wisselende weersomstandigheden: regen, sneeuw, ijzel. De personal trainer kan hier flexibel mee omgaan en desgewenst alternatieven bedenken
  • De beroepsuitoefening vraagt een voorzichtige omgang met toestellen en materialen
  • De personal trainer oefent zijn beroep uit op verschillende locaties in functie van begeleiden en prospectie. De uitoefening van de beroepsactiviteiten houdt verplaatsingen in
  • Het kan ook voorvallen dat de personal trainer zijn programma en/of het programma van het fitnesscenter moet voorstellen aan het publiek op beurzen
  • De werkzaamheden kunnen eventueel uitgeoefend worden in een drukke of lawaaierige omgeving
  • De beroepsuitoefening vereist omgang met verschillende verwachtingen van de beoefenaar(s) en/of betrokkenen
  • De beroepsactiviteiten houden veel bewegen en rechtstaan in

Handelingscontext

  • De personal trainer komt in contact met verschillende doelgroepen: competitiesporters, kinderen, personen met een beperking (verstandelijk, zintuigelijk, lichamelijk, psychisch), senioren, topsporters, volwassenen, ...
  • De PT past de oefenprogramma of trainingen op basis van de adviezen van medische en paramedische beroepsbeoefenaars
  • De personal trainer draagt aangepaste kledij
  • De werkcontext bepaalt het handelen van de personal trainer : hij werkt zelfstandig of onder begeleiding, binnen of buiten, in het fitnesscenter of op een andere locatie … Afhankelijk van het programma heeft hij aangepaste accommodatie en materialen nodig
  • De personal trainer kan de leiding over de medewerkers hebben : hij moet dan de programma’s en werkschema’s van de medewerkers opstellen en de uitvoering ervan aandachtig opvolgen
  • De PT past zijn werkwijze aan de omgevingsfactoren aan
  • De personal trainer moet omgaan met wisselende klantentypes ( verschillen qua leeftijd, sociale en culturele achtergrond, waarden, normen, beleving, doelen, …) , wisselende opdrachten en een verscheidenheid aan materialen en toestellen
  • De personal trainer moet goed observeren en communiceren om via gesprek en observatie de wensen en behoeften van de klant te achterhalen
  • De personal trainer kan klantgericht handelen en goed samenwerken met betrokkenen en met alle typen klanten
  • De personal trainer werkt resultaatgericht, efficiënt en methodisch
  • De personal trainer moet permanent aandacht besteden aan werken met veilig en hygiënisch materiaal in een veilige omgeving
  • De personal trainer moet tijdschema’s en afspraken respecteren en naleven
  • De personal trainer moet vertrouwelijk omgaan met informatie en gegevens van klanten
  • De personal trainer moet kunnen in team werken en samenwerken met diverse actoren
  • De beroepsuitoefening vraagt creativiteit en afwisseling in de planning, rekening houdend met de mogelijkheden van de beoefenaar
  • De personal trainer moet kunnen inspelen op trends in de markt en deze nauw opvolgen en toepassen

Autonomie

Is zelfstandig in
  • het plannen, organiseren en uitvoeren van zijn werkzaamheden in opdracht van de klant (individuele klant, bedrijf, sportclub, fitnesscenter, …)
  • het plannen, organiseren en uitvoeren van zijn eigen werkzaamheden
  • het plannen, organiseren van de werkzaamheden van zijn medewerkers
Is gebonden aan
  • de opdracht, de wensen en de doelen van de opdrachtgever (individuele klant, bedrijf, sportclub, fitnesscenter, …),
  • de aanbevelingen van de (sport)arts en ander medisch en/of paramedisch personeel, ,
  • de wettelijke en bedrijfseigen reglementering (ethische code, antidopingscharter,
Doet beroep op
  • De medewerkers en externen voor het ondersteunen van de activiteiten
  • De opdrachtgever voor de taak, opdracht, gegevens, …
  • De verantwoordelijke voor het melden van problemen, gevaarlijke situaties en bijkomende instructies
  • Doet beroep op de medische en paramedische beroepsbeoefenaars voor de afbakening van zijn werkterrein

Verantwoordelijkheid

  • Bereidt de eigen werkzaamheden voor
  • Werkt met oog voor veiligheid, kwaliteit en hygiëne
  • Past EHBO en BLS toe
  • Kijkt het sportmateriaal en -uitrusting na
  • Informeert het publiek over het personal trainingsaanbod en de organisatie van de sessies
  • Denkt communicatieacties over de activiteiten van de onderneming of dienstverlening uit en promoot ze
  • Bepaalt het beginniveau en de doelstellingen van de beoefenaar(s)
  • Stemt de sessie af op het niveau van de doelgroep en/of de beoefenaar(s)
  • Demonstreert en optimaliseert bewegingsactiviteiten binnen de fitness
  • Stelt de oefeningen aan de beoefenaar(s) voor, leert ze aan en staat ze technisch bij
  • Motiveert de beoefenaar bij zijn oefeningen
  • Stuurt medewerkers aan

Attesten en voorwaarden

Wettelijke attesten en voorwaarden

Er zijn geen wettelijke attesten of voorwaarden vereist.