Skip to Main Content
 

Beroepskwalificatie

Winkelmanager

 
BK-0005-2
 Dit is de actuele versie van de beroepskwalificatie.

Globaal

Titel

Winkelmanager

Deze benaming komt voor in de Beroepscompetentieprofiel "OP-259 Winkelmanager"

Definitie

De winkelmanager beheert alle commerciële, logistieke, financiële, administratieve en personeel-gebonden activiteiten teneinde de commerciële rentabiliteit van de onderneming te verhogen.

Niveau (VKS en EQF)

5

Jaar van erkenning

versie 2, 2023

Competenties

Opsomming competenties

  • Competentie 1:
    Ontwikkelt de bedrijfsstrategie
    • Volgt het aanbod van de (regionale) concurrent en trends in de markt op
    • Houdt rekening met de resultaten van de uitgevoerde SWOT-analyse
    • Volgt permanent innovatie in de retail op
    • Integreert relevante evoluties in de bedrijfsstrategie
    • Zoekt nieuwe verkoopkansen
    • Zet in op sterktes van de (web-) shop
    • Bepaalt de doelstellingen op korte en lange termijn
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van analysetechnieken
    • Kennis van circulaire economie
    • Kennis van commerciële strategie
    • Kennis van de waardeketen
    • Kennis van Engels: zich redden in de meeste situaties die kunnen optreden op het werk zoals de belangrijkste punten begrijpen uit mondelinge en schriftelijke standaardteksten over vertrouwde zaken die regelmatig voorkomen op het werk en eenvoudige mondelinge en schriftelijke teksten produceren over vertrouwde zaken die regelmatig voorkomen op het werk.
    • Kennis van Frans: zich redden in de meeste situaties die kunnen optreden op het werk zoals de belangrijkste punten begrijpen uit mondelinge en schriftelijke standaardteksten over vertrouwde zaken die regelmatig voorkomen op het werk en eenvoudige mondelinge en schriftelijke teksten produceren over vertrouwde zaken die regelmatig voorkomen op het werk.
    • Kennis van handelsrecht
    • Kennis van marktonderzoek
    • Kennis van marktprijzen
    • Kennis van typologie van klanten
    • Grondige kennis van commerciële technieken
  • Competentie 2:
    Operationaliseert de bedrijfsstrategie
    • Maakt een businessplan op
    • Bepaalt commerciële doelstellingen zoals omzet, conversie, prijszetting, bonbedrag...
    • Vertaalt commerciële doelstellingen naar doelen per afdeling/segment/product
    • Volgt de uitvoering van de doelstellingen op
    • Maakt een overzicht van resultaten
    • Vergelijkt de resultaten met te behalen doelstellingen
    • Rapporteert, indien nodig, over de bevindingen aan het hoofdkantoor
    • Bewaakt de positionering in de markt
    • Stelt omzet-verhogende initiatieven voor
    • Voert aanpassingen door (assortiment, leveranciers…)
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van commerciële strategie
    • Kennis van Engels: zich redden in de meeste situaties die kunnen optreden op het werk zoals de belangrijkste punten begrijpen uit mondelinge en schriftelijke standaardteksten over vertrouwde zaken die regelmatig voorkomen op het werk en eenvoudige mondelinge en schriftelijke teksten produceren over vertrouwde zaken die regelmatig voorkomen op het werk.
    • Kennis van Frans: zich redden in de meeste situaties die kunnen optreden op het werk zoals de belangrijkste punten begrijpen uit mondelinge en schriftelijke standaardteksten over vertrouwde zaken die regelmatig voorkomen op het werk en eenvoudige mondelinge en schriftelijke teksten produceren over vertrouwde zaken die regelmatig voorkomen op het werk.
    • Kennis van handelsrecht
    • Kennis van het digitale verkoopprocessen
    • Kennis van marketing
    • Kennis van marktonderzoek
    • Kennis van marktprijzen
    • Kennis van online verkoop
    • Kennis van statistische analyse
    • Kennis van typologie van klanten
    • Grondige kennis van commerciële technieken
    • Grondige kennis van procesanalyse
    • Grondige kennis van procesbeheer
    • Grondige kennis van verkoopanalyse
  • Competentie 3:
    Werkt commerciële acties uit in functie van het behalen van de doelstellingen rekening houdend met de doelgroep, het concept, de concurrentie en de geldende wetgeving
    • Evalueert het productassortiment, de communicatiemiddelen, de promoacties
    • Vertaalt commerciële doelstellingen naar commerciële acties (verkoopgesprek, beleving, kortingen,...)
    • Vertaalt commerciële doelstelling naar marketingacties
    • Stelt een actieplan op
    • Zet sociale media in
    • Creëert content voor diverse (sociale) mediakanalen
    • Evalueert de commerciële acties en stuurt bij waar nodig
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van administratief beheer
    • Kennis van branding
    • Kennis van circulaire economie
    • Kennis van commerciële distributiekanalen
    • Kennis van commerciële strategie
    • Kennis van communicatietechnieken
    • Kennis van Engels: zich redden in de meeste situaties die kunnen optreden op het werk zoals de belangrijkste punten begrijpen uit mondelinge en schriftelijke standaardteksten over vertrouwde zaken die regelmatig voorkomen op het werk en eenvoudige mondelinge en schriftelijke teksten produceren over vertrouwde zaken die regelmatig voorkomen op het werk.
    • Kennis van Frans: zich redden in de meeste situaties die kunnen optreden op het werk zoals de belangrijkste punten begrijpen uit mondelinge en schriftelijke standaardteksten over vertrouwde zaken die regelmatig voorkomen op het werk en eenvoudige mondelinge en schriftelijke teksten produceren over vertrouwde zaken die regelmatig voorkomen op het werk.
    • Kennis van intellectueel eigendomsrecht
    • Kennis van kantoorsoftware
    • Kennis van marketing
    • Kennis van methodes voor probleemoplossing
    • Kennis van planningstechnieken
    • Kennis van producten en diensten
    • Kennis van producten, hun toepassingen en mogelijke alternatieven
    • Kennis van regelgeving e-commerce
    • Kennis van timemanagement
    • Kennis van typologie van klanten
    • Kennis van verkooptechnieken
    • Kennis van zakelijke communicatie
    • Grondige kennis van commerciële technieken
    • Grondige kennis van budgetbeheer
    • Grondige kennis van kwaliteitsnormen
    • Grondige kennis van procesanalyse
    • Grondige kennis van procesbeheer
    • Grondige kennis van verkoopanalyse
  • Competentie 4:
    Gaat professioneel en preventief om met diefstal en waardevermindering
    • Zorgt voor een optimale winkelinrichting ifv. diefstalpreventie
    • Inventariseert gestolen en niet verkoopbare goederen
    • Analyseert waardevermindering en diefstal
    • Rapporteert gevallen van waardevermindering en diefstal
    • Neemt gepaste maatregelen om waardevermindering en diefstal te vermijden
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van communicatietechnieken
    • Kennis van Engels: zich redden in de meeste situaties die kunnen optreden op het werk zoals de belangrijkste punten begrijpen uit mondelinge en schriftelijke standaardteksten over vertrouwde zaken die regelmatig voorkomen op het werk en eenvoudige mondelinge en schriftelijke teksten produceren over vertrouwde zaken die regelmatig voorkomen op het werk.
    • Kennis van Frans: zich redden in de meeste situaties die kunnen optreden op het werk zoals de belangrijkste punten begrijpen uit mondelinge en schriftelijke standaardteksten over vertrouwde zaken die regelmatig voorkomen op het werk en eenvoudige mondelinge en schriftelijke teksten produceren over vertrouwde zaken die regelmatig voorkomen op het werk.
    • Kennis van technieken voor diefstalpreventie
    • Kennis van conflicthantering
    • Kennis van principes van klantvriendelijkheid
    • Kennis van profiel van diefstalgevoeligheid winkel en producten
    • Kennis van winkelinrichting ifv. het voorkomen van diefstal
    • Kennis van wet- en regelgeving ivm. diefstalpreventie: rechten van personeel en van klant
  • Competentie 5:
    Verzorgt het volledige logistieke proces van goederen
    • Controleert de voorraden van handelsgoederen en niet-handelsgoederen
    • Berekent bestelhoeveelheden
    • Gebruikt software voor voorraadbeheer en bestellingen
    • Maakt correcte bestellingen van handelsgoederen en niet-handelsgoederen en volgt deze op
    • Ontvangt goederen en registreert ontvangst van goederen via de juiste documenten en software
    • Controleert de geleverde goederen op kwaliteit, aantal, houdbaarheid, registreert, volgt op en neemt contact op bij problemen
    • Organiseert de goederenstroom in de winkel en/of voorraadruimte, vult correct aan en houdt rekening met efficiëntie en geldende wetgeving
    • Handelt (online) bestellingen van klanten af en verzorgt de logistieke stroom
    • Verwerkt retours en volgt het retour- en garantiebeleid op rekening houdende met de geldende wetgeving
    • Organiseert de verwerking/sortering van afvalmateriaal en transportmiddelen
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van Engels: zich redden in de meeste situaties die kunnen optreden op het werk zoals de belangrijkste punten begrijpen uit mondelinge en schriftelijke standaardteksten over vertrouwde zaken die regelmatig voorkomen op het werk en eenvoudige mondelinge en schriftelijke teksten produceren over vertrouwde zaken die regelmatig voorkomen op het werk.
    • Kennis van Frans: zich redden in de meeste situaties die kunnen optreden op het werk zoals de belangrijkste punten begrijpen uit mondelinge en schriftelijke standaardteksten over vertrouwde zaken die regelmatig voorkomen op het werk en eenvoudige mondelinge en schriftelijke teksten produceren over vertrouwde zaken die regelmatig voorkomen op het werk.
    • Kennis van bevoorradingsmethodes
    • Kennis van brandpreventie
    • Kennis van preventie van gezondheidsrisico's
    • Kennis van software voor voorraadbeheer
    • Kennis van veiligheids- en milieuwetgeving (Codex over het welzijn op het werk, AREI, Vlarem...)
    • Grondige kennis van commerciële technieken
    • Grondige kennis van stock- en bevoorradingsbeheer
  • Competentie 6:
    Bewaakt de kwaliteit van de goederen (handels- en niet-handelsgoederen) en diensten
    • Evalueert (permanent) de kwaliteit van de goederen en de geleverde diensten
    • Neemt gepaste maatregelen bij problemen met de kwaliteit van geleverde goederen en diensten
    • Verzorgt de relatie en samenwerking met leveranciers van goederen en diensten
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van de waardeketen
    • Kennis van Engels: zich redden in de meeste situaties die kunnen optreden op het werk zoals de belangrijkste punten begrijpen uit mondelinge en schriftelijke standaardteksten over vertrouwde zaken die regelmatig voorkomen op het werk en eenvoudige mondelinge en schriftelijke teksten produceren over vertrouwde zaken die regelmatig voorkomen op het werk.
    • Kennis van Frans: zich redden in de meeste situaties die kunnen optreden op het werk zoals de belangrijkste punten begrijpen uit mondelinge en schriftelijke standaardteksten over vertrouwde zaken die regelmatig voorkomen op het werk en eenvoudige mondelinge en schriftelijke teksten produceren over vertrouwde zaken die regelmatig voorkomen op het werk.
    • Kennis van kantoorsoftware
    • Kennis van methodes voor probleemoplossing
    • Kennis van de bedrijfsvoorschriften rond milieu-,veiligheids- en hygiëne
    • Kennis van producten en diensten
    • Kennis van zakelijke communicatie
    • Grondige kennis van commerciële technieken
    • Grondige kennis van kwaliteitsnormen
  • Competentie 7:
    Organiseert de winkel of e-shop met als doel de klantenbeleving te maximaliseren
    • Observeert het klantgedrag
    • Stemt de indeling van de winkel of e-shop en de plaatsing van de producten af op het klantengedrag en de geldende wetgeving
    • Maakt aantrekkelijke schappenplannen en/of productpresentaties en etalages
    • Past merchandisingstechnieken toe
    • Handelt preventief met het oog op vermijden van waardevermindering, diefstal, overval
    • Controleert de orde en netheid van de winkel- en of voorraadruimtes en onderneemt acties
    • Controleert prijzen van producten en past deze aan indien nodig
    • Verwijdert niet verkoopbare artikelen
    • Stemt de planning af op de inschatting van bezoekersstromen, leveringen, personeel…
    • Gebruikt online platformen, sociale media, … voor informatiedoorstroom
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis multimedia
    • Kennis van (digitale) communicatietechnieken om zich vloeiend en spontaan uit te drukken zonder merkbaar naar uitdrukkingen te hoeven zoeken
    • Kennis van commerciële distributiekanalen
    • Kennis van communicatietechnieken
    • Kennis van Engels: zich redden in de meeste situaties die kunnen optreden op het werk zoals de belangrijkste punten begrijpen uit mondelinge en schriftelijke standaardteksten over vertrouwde zaken die regelmatig voorkomen op het werk en eenvoudige mondelinge en schriftelijke teksten produceren over vertrouwde zaken die regelmatig voorkomen op het werk.
    • Kennis van ergonomische hef- en tiltechnieken
    • Kennis van Frans: zich redden in de meeste situaties die kunnen optreden op het werk zoals de belangrijkste punten begrijpen uit mondelinge en schriftelijke standaardteksten over vertrouwde zaken die regelmatig voorkomen op het werk en eenvoudige mondelinge en schriftelijke teksten produceren over vertrouwde zaken die regelmatig voorkomen op het werk.
    • Kennis van het digitale verkoopprocessen
    • Kennis van marketing
    • Kennis van merchandisingtechnieken
    • Kennis van winkelorganisatie en verantwoordelijksdomeinen
    • Kennis van brandpreventie
    • Kennis van digitale communicatie
    • Kennis van merchandising
    • Kennis van preventie van gezondheidsrisico's
    • Kennis van sociale media
    • Kennis van veiligheids- en milieuwetgeving (Codex over het welzijn op het werk, AREI, Vlarem...)
    • Grondige kennis van commerciële technieken
  • Competentie 8:
    Draagt bij tot het verhogen van de omzet
    • Voert professioneel en klantgericht een verkoopgesprek
    • Rondt de verkoop financieel af volgens de geldende wetgeving en afspraken
    • Voert kassa- en/of registratieverrichtingen uit en verwerkt geldige betaalmiddelen
    • Onderzoekt kasverschillen
    • Implementeert interne (nieuwe) betaalprocedures rekening houdend met geldende wetgeving
    • Doet voorstellen om de verkoop te verhogen door het inzetten van digitale verkoopkanalen (bestelzuil, webshop, social media…)
    • Bouwt duurzame klantenrelaties op
    • Handelt een klachten/geschillenprocedure klantgericht, administratief en correct af
    • Peilt naar de klantentevredenheid, verzamelt en beheert gegevens voor een klantenbestand volgens de geldende privacywetgeving met oog op de optimalisatie van de verkoop.
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis multimedia
    • Kennis van (digitale) communicatietechnieken om zich vloeiend en spontaan uit te drukken zonder merkbaar naar uitdrukkingen te hoeven zoeken
    • Kennis van bediening van weegschalen
    • Kennis van betaalmiddelen (werking, geldigheid,...)
    • Kennis van commerciële kengetallen
    • Kennis van communicatietechnieken
    • Kennis van customer journey (het pad dat een consument aflegt om uiteindelijk een bepaald product of een bepaalde dienst te kopen)
    • Kennis van Engels: zich redden in de meeste situaties die kunnen optreden op het werk zoals de belangrijkste punten begrijpen uit mondelinge en schriftelijke standaardteksten over vertrouwde zaken die regelmatig voorkomen op het werk en eenvoudige mondelinge en schriftelijke teksten produceren over vertrouwde zaken die regelmatig voorkomen op het werk.
    • Kennis van Frans: zich redden in de meeste situaties die kunnen optreden op het werk zoals de belangrijkste punten begrijpen uit mondelinge en schriftelijke standaardteksten over vertrouwde zaken die regelmatig voorkomen op het werk en eenvoudige mondelinge en schriftelijke teksten produceren over vertrouwde zaken die regelmatig voorkomen op het werk.
    • Kennis van geschillenregeling
    • Kennis van handelsrecht
    • Kennis van handelswetgeving
    • Kennis van het digitale verkoopprocessen
    • Kennis van informatica
    • Kennis van inningsprocedures
    • Kennis van juridisch geschillenbeheer
    • Kennis van klachtenbehandeling
    • Kennis van merchandisingtechnieken
    • Kennis van de bedrijfsvoorschriften rond milieu-,veiligheids- en hygiëne
    • Kennis van online verkoop
    • Kennis van presentatietechnieken van producten
    • Kennis van prijsbepaling en BTW
    • Kennis van producten, hun toepassingen en mogelijke alternatieven
    • Kennis van promotionele acties
    • Kennis van scantechnieken
    • Kennis van typologie van klanten
    • Kennis van verkoopdocumenten
    • Kennis van verkooptechnieken
    • Kennis van winkelgedrag (wanneer en waar winkelen mensen ...)
    • Kennis van principes van klantvriendelijkheid
    • Grondige kennis van commerciële technieken
    • Grondige kennis van procesanalyse
    • Grondige kennis van verkoopanalyse
  • Competentie 9:
    Superviseert het toepassen van de gezondheids-, veiligheids- en milieuprocedure
    • Ziet er op toe dat de veiligheids- en milieuregels worden gerespecteerd
    • Ziet erop toe dat de regels voor voedselveiligheid worden gerespecteerd indien van toepassing
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van Engels: zich redden in de meeste situaties die kunnen optreden op het werk zoals de belangrijkste punten begrijpen uit mondelinge en schriftelijke standaardteksten over vertrouwde zaken die regelmatig voorkomen op het werk en eenvoudige mondelinge en schriftelijke teksten produceren over vertrouwde zaken die regelmatig voorkomen op het werk.
    • Kennis van Frans: zich redden in de meeste situaties die kunnen optreden op het werk zoals de belangrijkste punten begrijpen uit mondelinge en schriftelijke standaardteksten over vertrouwde zaken die regelmatig voorkomen op het werk en eenvoudige mondelinge en schriftelijke teksten produceren over vertrouwde zaken die regelmatig voorkomen op het werk.
    • Kennis van de bedrijfsvoorschriften rond milieu-,veiligheids- en hygiëne
    • Kennis van voedselveiligheidsregelgeving
    • Kennis van brandpreventie
    • Kennis van preventie van gezondheidsrisico's
    • Kennis van veiligheids- en milieuwetgeving (Codex over het welzijn op het werk, AREI, Vlarem...)
  • Competentie 10:
    Voert het boekhoudkundig en financieel beheer uit volgens de geldende afspraken en wetgeving
    • Registreert gegevens en documenten over inkomsten en uitgaven
    • Controleert inkomsten en uitgaven
    • Volgt de administratie van omzet, kosten, winst… op
    • Voert relevante administratie (openingsuren, HACCP, retourvoorwaarden…) uit
    • Maakt boekhoudkundige en financiële documenten op
    • Volgt de (uitbestede) boekhouding op
    • Berekent of interpreteert omzetcijfers
    • Maakt de inventaris op
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van boekhoudsoftware
    • Kennis van Engels: zich redden in de meeste situaties die kunnen optreden op het werk zoals de belangrijkste punten begrijpen uit mondelinge en schriftelijke standaardteksten over vertrouwde zaken die regelmatig voorkomen op het werk en eenvoudige mondelinge en schriftelijke teksten produceren over vertrouwde zaken die regelmatig voorkomen op het werk.
    • Kennis van Frans: zich redden in de meeste situaties die kunnen optreden op het werk zoals de belangrijkste punten begrijpen uit mondelinge en schriftelijke standaardteksten over vertrouwde zaken die regelmatig voorkomen op het werk en eenvoudige mondelinge en schriftelijke teksten produceren over vertrouwde zaken die regelmatig voorkomen op het werk.
    • Kennis van handelsrecht
    • Kennis van handelswetgeving
    • Kennis van kantoorsoftware
    • Kennis van software voor voorraadbeheer
    • Grondige kennis van boekhoudkundig beheer
  • Competentie 11:
    Verzorgt de personeelsplanning en personeelsadministratie
    • Maakt een personeelsplanning op rekening houdend met de doelstellingen van het bedrijf en de geldende afspraken en wetgeving
    • Voert personeelsbeleid conform de geldende afspraken en wetgeving
    • Beantwoordt vragen van medewerkers met betrekking tot hun tewerkstelling conform de geldende afspraken en wetgeving
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van agendabeheer
    • Kennis van communicatietechnieken
    • Kennis van Engels: zich redden in de meeste situaties die kunnen optreden op het werk zoals de belangrijkste punten begrijpen uit mondelinge en schriftelijke standaardteksten over vertrouwde zaken die regelmatig voorkomen op het werk en eenvoudige mondelinge en schriftelijke teksten produceren over vertrouwde zaken die regelmatig voorkomen op het werk.
    • Kennis van Frans: zich redden in de meeste situaties die kunnen optreden op het werk zoals de belangrijkste punten begrijpen uit mondelinge en schriftelijke standaardteksten over vertrouwde zaken die regelmatig voorkomen op het werk en eenvoudige mondelinge en schriftelijke teksten produceren over vertrouwde zaken die regelmatig voorkomen op het werk.
    • Kennis van sociaal overleg
    • Kennis van sociale wetgeving
    • Grondige kennis van personeelsbeheer
  • Competentie 12:
    Verzorgt het instroom-, doorstroom- en uitstroombeleid van het personeel binnen het bedrijf
    • Draagt zowel intern als extern positief bij aan het werkgeversmerk van het bedrijf
    • Neemt een actieve rol op in werving en selectie van medewerkers
    • Begeleidt nieuwe medewerkers of duidt een begeleider aan
    • Begeleidt medewerkers doorheen hun loopbaan (doorstroom, opleiding en uitstroom…)
    • Stimuleert competentieversterking van medewerkers
    • Plant opleidingen voor (nieuwe) medewerkers
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van communicatietechnieken
    • Kennis van Engels: zich redden in de meeste situaties die kunnen optreden op het werk zoals de belangrijkste punten begrijpen uit mondelinge en schriftelijke standaardteksten over vertrouwde zaken die regelmatig voorkomen op het werk en eenvoudige mondelinge en schriftelijke teksten produceren over vertrouwde zaken die regelmatig voorkomen op het werk.
    • Kennis van Frans: zich redden in de meeste situaties die kunnen optreden op het werk zoals de belangrijkste punten begrijpen uit mondelinge en schriftelijke standaardteksten over vertrouwde zaken die regelmatig voorkomen op het werk en eenvoudige mondelinge en schriftelijke teksten produceren over vertrouwde zaken die regelmatig voorkomen op het werk.
    • Kennis van opleidingsbeleid
    • Kennis van regelgeving rond opleiding
    • Kennis van sociale wetgeving
    • Grondige kennis van personeelsbeheer
  • Competentie 13:
    Coördineert een team
    • Vertaalt (bedrijfs)doelstellingen naar prioriteiten en instructies
    • Geeft instructies aan de teamleden
    • Deelt kennis en ervaring met teamleden
    • Stimuleert het team tot het behalen van de verkoop- en bedrijfsdoelstellingen
    • Volgt de uitvoering van afspraken, procedures en geldende wetgeving op
    • Evalueert de uitvoering van opdrachten
    • Geeft feedback (feed-forward) aan teamleden
    • Ontvangt feedback van teamleden
    • Organiseert en leidt teamvergaderingen, briefings,....
    • Reageert assertief en verbindend bij conflictsituaties
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van aanwervingstechnieken
    • Kennis van administratief beheer
    • Kennis van coaching- of begeleidingstechnieken
    • Kennis van communicatietechnieken
    • Kennis van Engels: zich redden in de meeste situaties die kunnen optreden op het werk zoals de belangrijkste punten begrijpen uit mondelinge en schriftelijke standaardteksten over vertrouwde zaken die regelmatig voorkomen op het werk en eenvoudige mondelinge en schriftelijke teksten produceren over vertrouwde zaken die regelmatig voorkomen op het werk.
    • Kennis van evaluatiemethodes
    • Kennis van Frans: zich redden in de meeste situaties die kunnen optreden op het werk zoals de belangrijkste punten begrijpen uit mondelinge en schriftelijke standaardteksten over vertrouwde zaken die regelmatig voorkomen op het werk en eenvoudige mondelinge en schriftelijke teksten produceren over vertrouwde zaken die regelmatig voorkomen op het werk.
    • Kennis van gesprekstechnieken
    • Kennis van management
    • Kennis van oriëntatiemethodes
    • Kennis van regelgeving rond opleiding
    • Kennis van timemanagement
    • Kennis van conflicthantering
    • Grondige kennis van personeelsbeheer
    • Grondige kennis van procesanalyse
    • Grondige kennis van procesbeheer
  • Competentie 14:
    Communiceert professioneel
    • Voert boeiend en met juiste taalbeheersing een gesprek met alle stakeholders
    • Schrijft correcte zakelijke teksten in het kader van interne en/of externe communicatie
    • Voert een eenvoudig gesprek in vreemde talen
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van (digitale) communicatietechnieken om zich vloeiend en spontaan uit te drukken zonder merkbaar naar uitdrukkingen te hoeven zoeken
    • Kennis van communicatietechnieken
    • Kennis van gesprekstechnieken
    • Kennis van rapporteringstechnieken
    • Kennis van redactionele normen
    • Kennis van zakelijke communicatie
    • Grondige kennis van commerciële technieken

Beschrijving competenties a.d.h.v. de descriptorelementen

Kennis

  • Kennis multimedia
  • Kennis van aanwervingstechnieken
  • Kennis van administratief beheer
  • Kennis van agendabeheer
  • Kennis van analysetechnieken
  • Kennis van bediening van weegschalen
  • Kennis van betaalmiddelen (werking, geldigheid,...)
  • Kennis van bevoorradingsmethodes
  • Kennis van boekhoudsoftware
  • Kennis van branding
  • Kennis van brandpreventie
  • Kennis van circulaire economie
  • Kennis van coaching- of begeleidingstechnieken
  • Kennis van commerciële distributiekanalen
  • Kennis van commerciële kengetallen
  • Kennis van commerciële strategie
  • Kennis van communicatietechnieken
  • Kennis van conflicthantering
  • Kennis van customer journey (het pad dat een consument aflegt om uiteindelijk een bepaald product of een bepaalde dienst te kopen)
  • Kennis van de bedrijfsvoorschriften rond milieu-,veiligheids- en hygiëne
  • Kennis van de waardeketen
  • Kennis van digitale communicatie
  • Kennis van (digitale) communicatietechnieken om zich vloeiend en spontaan uit te drukken zonder merkbaar naar uitdrukkingen te hoeven zoeken
  • Kennis van Engels: zich redden in de meeste situaties die kunnen optreden op het werk zoals de belangrijkste punten begrijpen uit mondelinge en schriftelijke standaardteksten over vertrouwde zaken die regelmatig voorkomen op het werk en eenvoudige mondelinge en schriftelijke teksten produceren over vertrouwde zaken die regelmatig voorkomen op het werk.
  • Kennis van ergonomische hef- en tiltechnieken
  • Kennis van evaluatiemethodes
  • Kennis van Frans: zich redden in de meeste situaties die kunnen optreden op het werk zoals de belangrijkste punten begrijpen uit mondelinge en schriftelijke standaardteksten over vertrouwde zaken die regelmatig voorkomen op het werk en eenvoudige mondelinge en schriftelijke teksten produceren over vertrouwde zaken die regelmatig voorkomen op het werk.
  • Kennis van geschillenregeling
  • Kennis van gesprekstechnieken
  • Kennis van handelsrecht
  • Kennis van handelswetgeving
  • Kennis van het digitale verkoopprocessen
  • Kennis van informatica
  • Kennis van inningsprocedures
  • Kennis van intellectueel eigendomsrecht
  • Kennis van juridisch geschillenbeheer
  • Kennis van kantoorsoftware
  • Kennis van klachtenbehandeling
  • Kennis van management
  • Kennis van marketing
  • Kennis van marktonderzoek
  • Kennis van marktprijzen
  • Kennis van merchandising
  • Kennis van merchandisingtechnieken
  • Kennis van methodes voor probleemoplossing
  • Kennis van online verkoop
  • Kennis van opleidingsbeleid
  • Kennis van oriëntatiemethodes
  • Kennis van planningstechnieken
  • Kennis van presentatietechnieken van producten
  • Kennis van preventie van gezondheidsrisico's
  • Kennis van prijsbepaling en BTW
  • Kennis van principes van klantvriendelijkheid
  • Kennis van producten en diensten
  • Kennis van producten, hun toepassingen en mogelijke alternatieven
  • Kennis van profiel van diefstalgevoeligheid winkel en producten
  • Kennis van promotionele acties
  • Kennis van rapporteringstechnieken
  • Kennis van redactionele normen
  • Kennis van regelgeving e-commerce
  • Kennis van regelgeving rond opleiding
  • Kennis van scantechnieken
  • Kennis van sociaal overleg
  • Kennis van sociale media
  • Kennis van sociale wetgeving
  • Kennis van software voor voorraadbeheer
  • Kennis van statistische analyse
  • Kennis van technieken voor diefstalpreventie
  • Kennis van timemanagement
  • Kennis van typologie van klanten
  • Kennis van veiligheids- en milieuwetgeving (Codex over het welzijn op het werk, AREI, Vlarem...)
  • Kennis van verkoopdocumenten
  • Kennis van verkooptechnieken
  • Kennis van voedselveiligheidsregelgeving
  • Kennis van wet- en regelgeving ivm. diefstalpreventie: rechten van personeel en van klant
  • Kennis van winkelgedrag (wanneer en waar winkelen mensen ...)
  • Kennis van winkelinrichting ifv. het voorkomen van diefstal
  • Kennis van winkelorganisatie en verantwoordelijksdomeinen
  • Kennis van zakelijke communicatie
  • Grondige kennis van boekhoudkundig beheer
  • Grondige kennis van budgetbeheer
  • Grondige kennis van commerciële technieken
  • Grondige kennis van kwaliteitsnormen
  • Grondige kennis van personeelsbeheer
  • Grondige kennis van procesanalyse
  • Grondige kennis van procesbeheer
  • Grondige kennis van stock- en bevoorradingsbeheer
  • Grondige kennis van verkoopanalyse

Cognitieve vaardigheden

  • Beantwoordt vragen van medewerkers met betrekking tot hun tewerkstelling conform de geldende afspraken en wetgeving
  • Begeleidt medewerkers doorheen hun loopbaan (doorstroom, opleiding en uitstroom…)
  • Begeleidt nieuwe medewerkers of duidt een begeleider aan
  • Bepaalt commerciële doelstellingen zoals omzet, conversie, prijszetting, bonbedrag...
  • Bepaalt de doelstellingen op korte en lange termijn
  • Berekent bestelhoeveelheden
  • Berekent of interpreteert omzetcijfers
  • Bewaakt de positionering in de markt
  • Bouwt duurzame klantenrelaties op
  • Controleert de geleverde goederen op kwaliteit, aantal, houdbaarheid, registreert, volgt op en neemt contact op bij problemen
  • Controleert de orde en netheid van de winkel- en of voorraadruimtes en onderneemt acties
  • Controleert de voorraden van handelsgoederen en niet-handelsgoederen
  • Controleert inkomsten en uitgaven
  • Controleert prijzen van producten en past deze aan indien nodig
  • Creëert content voor diverse (sociale) mediakanalen
  • Deelt kennis en ervaring met teamleden
  • Doet voorstellen om de verkoop te verhogen door het inzetten van digitale verkoopkanalen (bestelzuil, webshop, social media…)
  • Draagt zowel intern als extern positief bij aan het werkgeversmerk van het bedrijf
  • Evalueert de uitvoering van opdrachten
  • Evalueert het productassortiment, de communicatiemiddelen, de promoacties
  • Evalueert (permanent) de kwaliteit van de goederen en de geleverde diensten
  • Gebruikt online platformen, sociale media, … voor informatiedoorstroom
  • Gebruikt software voor voorraadbeheer en bestellingen
  • Geeft feedback (feed-forward) aan teamleden
  • Geeft instructies aan de teamleden
  • Handelt (online) bestellingen van klanten af en verzorgt de logistieke stroom
  • Handelt preventief met het oog op vermijden van waardevermindering, diefstal, overval
  • Houdt rekening met de resultaten van de uitgevoerde SWOT-analyse
  • Implementeert interne (nieuwe) betaalprocedures rekening houdend met geldende wetgeving
  • Integreert relevante evoluties in de bedrijfsstrategie
  • Inventariseert gestolen en niet verkoopbare goederen
  • Maakt aantrekkelijke schappenplannen en/of productpresentaties en etalages
  • Maakt boekhoudkundige en financiële documenten op
  • Maakt correcte bestellingen van handelsgoederen en niet-handelsgoederen en volgt deze op
  • Maakt de inventaris op
  • Maakt een businessplan op
  • Maakt een overzicht van resultaten
  • Maakt een personeelsplanning op rekening houdend met de doelstellingen van het bedrijf en de geldende afspraken en wetgeving
  • Neemt een actieve rol op in werving en selectie van medewerkers
  • Observeert het klantgedrag
  • Ontvangt feedback van teamleden
  • Ontvangt goederen en registreert ontvangst van goederen via de juiste documenten en software
  • Organiseert de goederenstroom in de winkel en/of voorraadruimte, vult correct aan en houdt rekening met efficiëntie en geldende wetgeving
  • Organiseert de verwerking/sortering van afvalmateriaal en transportmiddelen
  • Organiseert en leidt teamvergaderingen, briefings,....
  • Past merchandisingstechnieken toe
  • Peilt naar de klantentevredenheid, verzamelt en beheert gegevens voor een klantenbestand volgens de geldende privacywetgeving met oog op de optimalisatie van de verkoop.
  • Plant opleidingen voor (nieuwe) medewerkers
  • Rapporteert gevallen van waardevermindering en diefstal
  • Rapporteert, indien nodig, over de bevindingen aan het hoofdkantoor
  • Reageert assertief en verbindend bij conflictsituaties
  • Registreert gegevens en documenten over inkomsten en uitgaven
  • Rondt de verkoop financieel af volgens de geldende wetgeving en afspraken
  • Schrijft correcte zakelijke teksten in het kader van interne en/of externe communicatie
  • Stelt een actieplan op
  • Stelt omzet-verhogende initiatieven voor
  • Stemt de indeling van de winkel of e-shop en de plaatsing van de producten af op het klantengedrag en de geldende wetgeving
  • Stemt de planning af op de inschatting van bezoekersstromen, leveringen, personeel…
  • Stimuleert competentieversterking van medewerkers
  • Stimuleert het team tot het behalen van de verkoop- en bedrijfsdoelstellingen
  • Vergelijkt de resultaten met te behalen doelstellingen
  • Vertaalt (bedrijfs)doelstellingen naar prioriteiten en instructies
  • Vertaalt commerciële doelstelling naar marketingacties
  • Vertaalt commerciële doelstellingen naar commerciële acties (verkoopgesprek, beleving, kortingen,...)
  • Vertaalt commerciële doelstellingen naar doelen per afdeling/segment/product
  • Verwerkt retours en volgt het retour- en garantiebeleid op rekening houdende met de geldende wetgeving
  • Verwijdert niet verkoopbare artikelen
  • Verzorgt de relatie en samenwerking met leveranciers van goederen en diensten
  • Voert aanpassingen door (assortiment, leveranciers…)
  • Voert boeiend en met juiste taalbeheersing een gesprek met alle stakeholders
  • Voert een eenvoudig gesprek in vreemde talen
  • Voert kassa- en/of registratieverrichtingen uit en verwerkt geldige betaalmiddelen
  • Voert personeelsbeleid conform de geldende afspraken en wetgeving
  • Voert professioneel en klantgericht een verkoopgesprek
  • Voert relevante administratie (openingsuren, HACCP, retourvoorwaarden…) uit
  • Volgt de administratie van omzet, kosten, winst… op
  • Volgt de (uitbestede) boekhouding op
  • Volgt de uitvoering van afspraken, procedures en geldende wetgeving op
  • Volgt de uitvoering van de doelstellingen op
  • Volgt het aanbod van de (regionale) concurrent en trends in de markt op
  • Volgt permanent innovatie in de retail op
  • Zet in op sterktes van de (web-) shop
  • Zet sociale media in
  • Ziet er op toe dat de veiligheids- en milieuregels worden gerespecteerd
  • Ziet erop toe dat de regels voor voedselveiligheid worden gerespecteerd indien van toepassing
  • Zoekt nieuwe verkoopkansen
  • Zorgt voor een optimale winkelinrichting ifv. diefstalpreventie

Probleemoplossende vaardigheden

  • Analyseert waardevermindering en diefstal
  • Evalueert de commerciële acties en stuurt bij waar nodig
  • Handelt een klachten/geschillenprocedure klantgericht, administratief en correct af
  • Neemt gepaste maatregelen bij problemen met de kwaliteit van geleverde goederen en diensten
  • Neemt gepaste maatregelen om waardevermindering en diefstal te vermijden
  • Onderzoekt kasverschillen

Motorische vaardigheden

Omgevingscontext

  • Binnen dit beroep is samenwerken en een doeltreffende en integere communicatie essentieel.
  • De beroepsbeoefenaar moet kunnen omgaan met een steeds veranderende omgeving
  • De beroepsbeoefenaar moet prioriteiten kunnen stellen en, indien nodig, opdrachten doorgeven en opvolgen
  • De beroepsuitoefening is gebonden aan normen en reglementering inzake veiligheid, gezondheid, hygiëne, welzijn, milieu en vestiging
  • De beroepsuitoefening varieert naargelang de grootte van het bedrijf en volgens de bedrijfsactiviteiten.
  • De medewerkers en collega’s van andere departementen doen beroep op de competenties van de winkelmanager bij het uitvoeren van hun opdrachten.
  • De uitoefening van het beroep vraagt leergierigheid, creativiteit en diplomatie
  • De uitvoering van dit beroep kan afstemming vragen met de betrokken afdeling(en) in functie van het optimaliseren van het product en proces.
  • De vaardigheden zijn onderhevig aan evoluties.
  • De werkdruk kan variëren en pieken bereiken naargelang de noden van en de situatie in het bedrijf/project.
  • Dit beroep wordt eerder in een complexe en wisselende context uitgeoefend.
  • Dit beroep wordt hoofdzakelijk uitgeoefend in een winkelomgeving
  • Het takenpakket is zeer gevarieerd
  • Het uitvoeren van de bedrijfsstrategie kan een complexe vorm aannemen
  • Het wordt overwegend uitgeoefend in een dag-systeem en in het weekend
  • Hij/zij houdt steeds rekening met de bedrijfspolicy en -regelgeving
  • In sommige gevallen is bedrijfsoverstijgende samenwerking wenselijk
  • Voor de uitoefening van het beroep is flexibiliteit en procesmanagement noodzakelijk zodat procedures en processen kunnen aangepast worden naargelang de situatie.
  • Voor de uitoefening van het beroep is timemanagement noodzakelijk
  • Voor een goede uitvoering van het beroep is multidisciplinair werken en overleg noodzakelijk
  • Werken met de nodige flexibiliteit (ook wat de werktijden betreft) en polyvalentie is vereist

Handelingscontext

  • De beroepsbeoefenaar bouwt netwerken uit en onderhoudt deze
  • De beroepsbeoefenaar communiceert efficiënt en authentiek met leidinggevende(n), collega’s, personeel, sollicitanten en externe dienstverleners.
  • De beroepsbeoefenaar dient tijdens de uitvoering van de opdracht zorgvuldig en vertrouwelijk te werken.
  • De beroepsbeoefenaar draagt bij aan een positieve werksfeer en houdt rekening met groepsbelang
  • De beroepsbeoefenaar draagt de bedrijfsvisie en -cultuur uit
  • De beroepsbeoefenaar handelt economisch en ecologisch
  • De beroepsbeoefenaar handelt volgens de wetgeving en strategie van de organisatie.
  • De beroepsbeoefenaar hanteert een analytische aanpak bij het coördineren van projecten/-acties
  • De beroepsbeoefenaar is creatief, leergierig en bereid om zaken anders aan te pakken
  • De beroepsbeoefenaar is sociaal vaardig en stelt zich empatisch en positief assertief op
  • De beroepsbeoefenaar kan omgaan met plotse veranderingen en voert verscheidene taken tegelijk uit
  • De beroepsbeoefenaar respecteert de tijdsschema’s voor de realisatie van de projecten en past deze aan bij problemen.
  • De beroepsbeoefenaar streeft naar optimalisatie
  • De beroepsbeoefenaar voelt aan welke informatie (intern en extern) een impact kan hebben op de activiteiten van de organisatie
  • De beroepsbeoefenaar voert regelmatig overleg met collega’s en partners.
  • De beroepsbeoefenaar werkt efficiënt, kwaliteitsvol, ethisch en handelt integer in alle omstandigheden.
  • De beroepsbeoefenaar werkt nauwgezet en zorgvuldige bij het coördineren van projecten/-acties en het beheren van databases
  • De beroepsbeoefenaar werkt oplossings- en doelgroepgericht
  • De beroepsbeoefenaar werkt steeds doelgericht

Autonomie

Is zelfstandig in
  • het bewaken van de kwaliteit van de goederen en diensten
  • het leiden van een team
  • het ontwikkelen en operationaliseren van de bedrijfsstrategie
  • het opvolgen van de klantentevredenheid
  • het organiseren van de winkel of e-shop om de customer experience te maximaliseren
  • het superviseren van het toepassen van de gezondheids-, veiligheids- en milieuprocedure
  • het uitvoeren van het boekhoudkundig en financieel beheer uit volgens de geldende afspraken en wetgeving
  • het uitwerken van commerciële acties
  • het verzorgen van de personeelsplanning en personeelsadministratie
  • het verzorgen van het volledige logistiek proces van goederen
  • het voeren van professioneel en klantgericht verkoopgesprek en het verzorgen van betalingen
Is gebonden aan
  • afspraken met externe dienstverleners/leveranciers
  • de bedrijfscultuur, het commercieel- en marketingbeleid van het bedrijf
  • de beschikbaarheid en de mogelijkheden dienstverleners/leveranciers
  • de geldende regels en bepaalde procedures van het bedrijf
  • de geldende wetgeving
  • vooropgestelde timing voor de uitvoering van acties
Doet beroep op
  • de hoofdzetel voor afstemming van geïnitieerde projecten/acties
  • externe dienstverleners om projecten/acties te realiseren
  • het team/collega’s voor afstemming/afspraken van de uit te voeren projecten/acties

Verantwoordelijkheid

  • Bewaakt de kwaliteit van de goederen (handels- en niet-handelsgoederen) en diensten
  • Communiceert professioneel
  • Coördineert een team
  • Gaat professioneel en preventief om met diefstal en waardevermindering
  • Ontwikkelt de bedrijfsstrategie
  • Operationaliseert de bedrijfsstrategie
  • Organiseert de winkel of e-shop met als doel de klantenbeleving te maximaliseren
  • Superviseert het toepassen van de gezondheids-, veiligheids- en milieuprocedure
  • Verzorgt de personeelsplanning en personeelsadministratie
  • Verzorgt het instroom-, doorstroom- en uitstroombeleid van het personeel binnen het bedrijf
  • Verzorgt het volledige logistieke proces van goederen
  • Voert het boekhoudkundig en financieel beheer uit volgens de geldende afspraken en wetgeving
  • Werkt commerciële acties uit in functie van het behalen van de doelstellingen rekening houdend met de doelgroep, het concept, de concurrentie en de geldende wetgeving

Attesten en voorwaarden

Wettelijke attesten en voorwaarden

Er zijn geen wettelijke attesten of voorwaarden vereist.