Marokijnbewerker

 
BK-0478-1
 Dit is de actuele versie van de beroepskwalificatie.

Globaal

Titel

Marokijnbewerker

Definitie

De marokijnbewerker ontwerpt, vervaardigt en herstelt lederen handtassen, lederen accessoires en kleine lederwaren zoals geldbeugels, riemen ... teneinde esthetische lederen producten af te leveren die voldoen aan de wensen van de klant.

Niveau (VKS en EQF)

4

Jaar van erkenning

versie 1, 2020

Competenties

Opsomming competenties

  • Competentie 1:
    Bouwt eigen deskundigheid op.
    • Leest vakspecifieke literatuur
    • Volgt recente vakspecifieke ontwikkelingen op
    • Woont studiedagen, werkgroepen, congressen en/of andere vormingsinitiatieven bij
    • Wisselt ervaringen en informatie uit met collega’s
    • Verwerkt vakspecifieke informatie
    • Onderhoudt voeling met de sector
    • Beheerst en onderhoudt de basistechnieken van marokijnbewerking
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van de sector
    • Kennis van de markt/leveranciers
    • Kennis van vakspecifieke literatuur
  • Competentie 2:
    Werkt met oog voor veiligheid, milieu, kwaliteit en welzijn.
    • Maakt onderscheid tussen gevaarlijke en niet gevaarlijke producten en afvalstoffen
    • Vraagt om informatie in geval van twijfel over afvalstoffen
    • Sorteert afval volgens de wettelijke richtlijnen
    • Houdt zich aan de regels voor traceerbaarheid van producten
    • Werkt ergonomisch verantwoord
    • Gebruikt persoonlijke en collectieve beschermingsmiddelen (PBM’s en CBM’s)
    • Gaat veilig om met materialen en gereedschappen
    • Zorgt voor optimale klimatologische omstandigheden (zoals gepaste vochtigheidsgraad en temperatuur)
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van ergonomie
    • Basiskennis van gevaarlijke producten
    • Kennis van veiligheidsvoorschriften
    • Kennis van hygiëne-, veiligheid- en milieureglementering
    • Kennis van afvalsortering en optimale opslagomstandigheden
    • Kennis van de wettelijke richtlijnen i.v.m. afval, CBM’s en PBM’s
    • Grondige kennis van materialen, technieken, producten en gereedschappen voor marokijnbewerking
  • Competentie 3:
    Organiseert de eigen werkplek ordelijk.
    • Organiseert de eigen werkplaats rekening houdend met een logische werkvolgorde
    • Richt de werkplaats (ergonomisch) in
    • Houdt de werkplek schoon en ordelijk
    • Bergt de eigen gereedschappen en hulpmiddelen op
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van ergonomie
    • Kennis van werkplanning
  • Competentie 4:
    Bevraagt de opdrachtgever of leidinggevende (i.v.m. de kenmerken van de opdracht, de wensen en behoeften van de klant …) en respecteert de afgesproken prijs en termijn.
    • Stelt gericht vragen over de wens van de opdrachtgever of over de opdracht van de leidinggevende (model, vorm, stijl, materialen, afwerking, kleur …)
    • Bestudeert de kenmerken van de opdracht aan de hand van foto’s, schetsen, instructies … (model, accessoires …)
    • Schat de haalbaarheid van de opdracht in
    • Stelt materialen en toepassingen voor in functie van de technische vereisten, noden en budget
    • Respecteert het tijds- en prijsbestek
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van werkplanning
    • Grondige kennis van ledersoorten en van andere soepele materialen
    • Grondige kennis van eigenschappen van leder en van andere soepele materialen
    • Grondige kennis van materialen, technieken, producten en gereedschappen voor marokijnbewerking
    • Grondige kennis van modellen, vormen, stijlen, materialen, afwerkingsmogelijkheden, kleurgebruik … voor marokijnartikelen
  • Competentie 5:
    Bepaalt de werkzaamheden voor de voorbereiding of de afwerking, afhankelijk van de materialen en producten.
    • Houdt zich aan de productieorder en technische fiche
    • Legt de stukken klaar die gedecoreerd, geassembleerd of gemonteerd moeten worden
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van werkplanning
    • Kennis van technische fiches
    • Grondige kennis van materialen, technieken, producten en gereedschappen voor marokijnbewerking
  • Competentie 6:
    Kiest de materialen, technieken, producten en gereedschappen voor het vervaardigen van het artikel.
    • Houdt bij de keuze van materialen en middelen rekening met de mogelijkheden, beperkingen, beschikbaarheid en kosten hiervan
  • met inbegrip van kennis:
    • Grondige kennis van ledersoorten en van andere soepele materialen
    • Grondige kennis van eigenschappen van leder en van andere soepele materialen
    • Grondige kennis van materialen, technieken, producten en gereedschappen voor marokijnbewerking
    • Grondige kennis van gebruik, soorten, kenmerken en functies van machines en gereedschappen voor marokijnbewerking
  • Competentie 7:
    Maakt manueel het model (ontwerpen, uittekenen, uitsnijden ...).
    • Maakt een ontwerpschets op basis van het concept
    • Houdt bij het maken van het patroon rekening met de materiaalkeuze en de eraan verbonden mogelijkheden en beperkingen
    • Stelt de onderdelen van een patroon samen
    • Maakt een mal of past een bestaande mal aan
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van het maken van schetsten
    • Kennis van technieken om mallen te vervaardigen of aan te passen
    • Grondige kennis van patroontekentechnieken
    • Grondige kennis van ledersoorten en van andere soepele materialen
    • Grondige kennis van eigenschappen van leder en van andere soepele materialen
    • Grondige kennis van materialen, technieken, producten en gereedschappen voor marokijnbewerking
  • Competentie 8:
    Bereidt het leder voor met het oog op de montage of assemblage van het artikel.
    • Bedient machines om te kloppen, op te rijgen, te kloven of te kaarden
    • Tekent het patroon af
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van veiligheidsvoorschriften
    • Grondige kennis van patroontekentechnieken
    • Grondige kennis van ledersoorten en van andere soepele materialen
    • Grondige kennis van eigenschappen van leder en van andere soepele materialen
    • Grondige kennis van gebruik, soorten, kenmerken en functies van machines en gereedschappen voor marokijnbewerking
  • Competentie 9:
    Stelt de machines in volgens de technische fiches.
    • Houdt zich aan de productieorder en de technische fiches
    • Stelt parameters manueel of computergestuurd in
    • Kiest een programma uit een keuzemenu voor de productie
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van technische fiches
    • Grondige kennis van (het gebruik van) machines en gereedschap om te snijden
    • Grondige kennis van gebruik, soorten, kenmerken en functies van machines en gereedschappen voor marokijnbewerking
  • Competentie 10:
    Bereidt de stukken voor (snijden, bijsnijden, splitten, afschuinen, schalmen, vullen, inbinden, vormen, perforeren, markeren …).
    • Snijdt de onderdelen manueel of met behulp van een machine
    • Kiest gereedschap of een machine in functie van de te snijden vorm en het materiaal
    • Gebruikt een sjabloon of een mal om de onderdelen uit te snijden
    • Werkt kanten af
    • Gebruikt een figuurpers
    • Gebruikt een schalmmachine
    • Gebruikt een splitmachine
    • Gebruikt een stansmachine
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van sjablonen
    • Kennis van technieken om mallen te vervaardigen of aan te passen
    • Grondige kennis van lederbewerkingstechnieken
    • Grondige kennis van manuele en machinale snijtechnieken
    • Grondige kennis van ledersoorten en van andere soepele materialen
    • Grondige kennis van (het gebruik van) machines en gereedschap om te snijden
    • Grondige kennis van eigenschappen van leder en van andere soepele materialen
    • Grondige kennis van gebruik, soorten, kenmerken en functies van machines en gereedschappen voor marokijnbewerking
  • Competentie 11:
    Zet de onderdelen van het artikel manueel of met behulp van een machine in elkaar (lijmen, naaien, stikken ...).
    • Gebruikt een pikeermachine
    • Gebruikt een schulpmachine
    • Gebruikt een vrije-arm lederstikmachine
    • Gebruikt een triple transport machine
    • Assembleert de stukken met lijm
    • Lijmt, naait of stikt naden, zomen en randen
    • Past de basissteken toe (stiksteek, overworpen steek, kruissteek, dubbel kruissteek, kruissteek met bijsteek …)
    • Breng eventueel een voering aan
  • met inbegrip van kennis:
    • Grondige kennis van basissteken
    • Grondige kennis van garnituren en fournituren
    • Grondige kennis van lederbewerkingstechnieken
    • Grondige kennis van lijmtechnieken en lijmkenmerken
    • Grondige kennis van (het gebruik van) lederstikmachines
    • Grondige kennis van manuele en machinale assemblagetechnieken
    • Grondige kennis van manuele en machinale naai- en stiktechnieken
    • Grondige kennis van materialen, technieken, producten en gereedschappen voor marokijnbewerking
    • Grondige kennis van gebruik, soorten, kenmerken en functies van machines en gereedschappen voor marokijnbewerking
  • Competentie 12:
    Werkt de onderdelen, de gemonteerde artikelen en de accessoires af (boenen, borduren, draadsnijden, merken, dichtrijgen, plaatsen van oogjes, klinknagels, nieten, polijsten, glad maken, opmaken, strijken, vormgeven, leer voeden, vernissen, kleuren ...).
    • Hanteert afwerkingstechnieken
    • Naait of stikt manueel of machinaal
    • Brengt producten aan met spuitpistool
    • Gebruikt de strijkpers
    • Gebruikt een strijkvorm (main chaude ...)
    • Gebruikt een klauw
    • Gebruikt een draadsnijmachine
    • Gebruikt een borduurmachine
    • Gebruikt een filteerapparaat
    • Past de basissteken toe (stiksteek, overworpen steek, kruissteek, dubbel kruissteek en kruissteek met bijsteek …)
    • Gebruikt bevestigingsmaterialen (drukknopen, gespen, magneten, ringen, rivetten …)
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van kleurenleer
    • Kennis van (het gebruik van) klauwen
    • Kennis van kenmerken van gecoat textiel
    • Kennis van (het gebruik van) spuitpistolen
    • Kennis van kenmerken van weefsels en textielmaterialen
    • Kennis van (het gebruik van) strijkpersen en strijkvormen
    • Kennis van kenmerken van exotische ledersoorten (krokodil, struisvogel ...)
    • Grondige kennis van basissteken
    • Grondige kennis van garnituren en fournituren
    • Grondige kennis van (het gebruik van) lederstikmachines
    • Grondige kennis van bevestigingstechnieken en -materialen
    • Grondige kennis van producten om lederartikelen te kleuren
    • Grondige kennis van afwerkingstechnieken voor marokijnartikelen
    • Grondige kennis van manuele en machinale naai- en stiktechnieken
    • Grondige kennis van gebruik, soorten, kenmerken en functies van machines en gereedschappen voor marokijnbewerking
  • Competentie 13:
    Geeft het artikel volume, versiert het of bekleedt het.
    • Verdeelt de vulling gelijkmatig
    • Maakt de sluiting dicht
    • Modelleert het vulmateriaal in de gewenste vorm
    • Maakt of bevestigt versiering
    • Bekleedt (onderdelen van) het artikel
    • Felst
    • Brengt bladgoud aan
    • Gebruikt borduurtechnieken
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van verguldingstechnieken
    • Kennis van technieken voor manueel borduren
    • Kennis van vullingstechnieken en vullingsmateriaal
    • Grondige kennis van bekledingstechnieken
    • Grondige kennis van niet- en spijkertechnieken
    • Grondige kennis van lijmtechnieken en lijmkenmerken
    • Grondige kennis van decoratietechnieken voor marokijnartikelen
  • Competentie 14:
    Controleert en corrigeert de vervaardigde artikelen en onderdelen (bv. op vlak van kleuraspecten, regelmatigheid van het naaiwerk, esthetiek, comfort …) en voert niet-conforme artikelen af.
    • Voert productcontroles uit op basis van voorschriften, technische fiche en/of een model
    • Voert metingen en visuele controles uit (maatvoering, stiksels, oppervlak …)
    • Gebruikt meetinstrumenten (spectrofotometer, colorimeter ...)
    • Recupereert onderdelen volgens de richtlijnen
    • Beoordeelt de pasvorm
    • Voert aanpassingen uit aan de pasvorm
    • Herkent pasfouten
    • Geeft de vereiste of gewenste patroonveranderingen aan op het model
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van technische fiches
    • Kennis van veiligheidsvoorschriften
    • Kennis van (het gebruik van) meetinstrumenten
    • Kennis van kwaliteitsnormen en kwaliteitscontrole
    • Kennis van hygiëne-, veiligheid- en milieureglementering
    • Kennis van afvalsortering en optimale opslagomstandigheden
    • Kennis van de wettelijke richtlijnen i.v.m. afval, CBM’s en PBM’s
  • Competentie 15:
    Herstelt artikelen en onderdelen van artikelen.
    • Evalueert de technische en economische haalbaarheid van het herstellen van een artikel
    • Licht de klant in over de haalbaarheid en het verwachte resultaat van de herstelling
    • Labelt de artikelen en groepeert ze per soort herstelling
    • Legt de gelabelde artikels op de voorziene plaats
    • Reinigt het artikel of onderdelen van het artikel
    • Haalt het artikel of de versleten of beschadigde onderdelen uit elkaar
    • Vervaardigt de vervangstukken (snijden, schalmen, patroon tekenen …)
    • Herstelt of vervangt versleten of beschadigde onderdelen
    • Verstevigt het artikel of onderdelen van het artikel
    • Herstelt de kleur van onderdelen
    • Assembleert de onderdelen van het artikel
    • Beoordeelt de reparatie
    • Brengt onderhouds-, beschermings- en conservatieproducten aan
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van kleurenleer
    • Kennis van herstellingstechnieken
    • Kennis van (het gebruik van) spuitpistolen
    • Kennis van schoonmaak- en afbijttechnieken
    • Kennis van preventieve conservatietechnieken voor marokijnartikelen
    • Grondige kennis van basissteken
    • Grondige kennis van patroontekentechnieken
    • Grondige kennis van garnituren en fournituren
    • Grondige kennis van lederbewerkingstechnieken
    • Grondige kennis van (het gebruik van) lederstikmachines
    • Grondige kennis van manuele en machinale snijtechnieken
    • Grondige kennis van verstevigingstechnieken en -materialen
    • Grondige kennis van producten om lederartikelen te kleuren
    • Grondige kennis van manuele en machinale assemblagetechnieken
    • Grondige kennis van manuele en machinale naai- en stiktechnieken
    • Grondige kennis van ledersoorten en van andere soepele materialen
    • Grondige kennis van (het gebruik van) machines en gereedschap om te snijden
    • Grondige kennis van eigenschappen van leder en van andere soepele materialen
    • Grondige kennis van materialen, technieken, producten en gereedschappen voor marokijnbewerking
    • Grondige kennis van gebruik, soorten, kenmerken en functies van machines en gereedschappen voor marokijnbewerking
    • Grondige kennis van onderhoudsproducten, beschermingsproducten en conservatieproducten voor leder en voor andere soepele materialen
  • Competentie 16:
    Bekleedt objecten of harde dragers met leder of met andere soepele materialen.
    • Spant het leder over de drager
    • Spijkert, niet of lijmt de stof of het leder vast op de drager
  • met inbegrip van kennis:
    • Grondige kennis van bekledingstechnieken
    • Grondige kennis van niet- en spijkertechnieken
    • Grondige kennis van lijmtechnieken en lijmkenmerken
    • Grondige kennis van eigenschappen van leder en van andere soepele materialen
  • Competentie 17:
    Voert preventief of correctief basisonderhoud van machines en gereedschappen uit.
    • Merkt afwijkingen, storingen of nood aan onderhoud op
    • Houdt zich aan het onderhoudsplan en -richtlijnen
    • Stelt (mee) de machines en gereedschappen veilig voor het uitvoeren van het onderhoud
    • Voert kleine onderhouds- en herstellingswerkzaamheden uit (reinigen, smeren, onderdelen vervangen, vloeistoffen aanvullen …)
    • Meldt problemen die zelf niet op te lossen zijn aan de verantwoordelijke
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van materialen en technieken voor het onderhouden van machines en gereedschappen voor marokijnbewerking
    • Grondige kennis van gebruik, soorten, kenmerken en functies van machines en gereedschappen voor marokijnbewerking
  • Competentie 18:
    Verpakt de artikelen en bergt ze op in de opslagzones.
    • Gebruikt folie, papier …
    • Gebruikt een oprolmachine
    • Gebruikt een plooimachine
    • Verpakt producten manueel of met een verpakkingsmachine
    • Gebruikt niet-gemotoriseerde machines voor goederenbehandeling (transpallet, steekwagentje ...)
    • Past hef- en tiltechnieken toe
    • Gebruikt stapelhulpmiddelen (palet, box, kooi …)
    • Past de richtlijnen voor opslag toe
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van hef- en tiltechnieken
    • Basiskennis van richtlijnen voor opslag
    • Basiskennis van (het gebruik van) verpakkingsmachines
    • Basiskennis van stapelhulpmiddelen en stapeltechnieken
    • Basiskennis van verpakkingstechnieken en verpakkingsmaterialen
    • Basiskennis van (het gebruik van) oprolmachines en plooimachines
    • Basiskennis van (het gebruik van) niet-gemotoriseerde machines voor goederenbehandeling
  • Competentie 19:
    Ontwerpt nieuwe modellen en accessoires om een collectie te creëren of om een collectie in opdracht te maken.
    • Bestudeert trends (via beurzen, vakliteratuur, internet …)
    • Verzamelt informatie, materialen en toebehoren
    • Kiest stijl en look
    • Werkt het concept uit in een collage (kleuren, materialen, toebehoren …)
    • Werkt modellen uit in een technische tekening
    • Maalt een portfolio van de collectie.
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van presentatietechnieken (portfolio …)
    • Kennis van de sector
    • Kennis van tekentechnieken
    • Kennis van de markt/leveranciers
    • Kennis van technische tekeningen
    • Kennis van vakspecifieke literatuur
    • Kennis van modes, evoluties, trends op vlak van marokijnproducten
    • Grondige kennis van patroontekentechnieken
    • Grondige kennis van materialen, technieken, producten en gereedschappen voor marokijnbewerking
  • Competentie 20:
    Presenteert de vervaardigde artikelen.
    • Presenteert op gepaste en persoonlijke wijze de vervaardigde handtassen, accessoires en kleine lederwaren
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van presentatietechnieken (portfolio …)
  • Competentie 21:
    Geeft de technieken van het vak door.
    • Bouwt verder op reeds aanwezige kennis en vaardigheden
    • Geeft uitleg over de uitvoering en het doel van de opdrachten
    • Demonstreert de werking van uitrusting en materiaal en/of licht methodieken en technieken toe
    • Deelt complexe opdrachten op in stappen
    • Past taalgebruik aan de medewerkers aan
    • Ondersteunt de medewerker bij het inoefenen van vaardigheden
    • Beantwoordt vragen van de medewerker
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van de sector
    • Kennis van werkplanning
    • Kennis van de markt/leveranciers
    • Kennis van vakspecifieke literatuur
    • Grondige kennis van afwerkingstechnieken voor marokijnartikelen
    • Grondige kennis van ledersoorten en van andere soepele materialen
    • Grondige kennis van eigenschappen van leder en van andere soepele materialen
    • Grondige kennis van materialen, technieken, producten en gereedschappen voor marokijnbewerking
    • Grondige kennis van gebruik, soorten, kenmerken en functies van machines en gereedschappen voor marokijnbewerking

Beschrijving competenties a.d.h.v. de descriptorelementen

Kennis

  • Basiskennis van ergonomie
  • Basiskennis van hef- en tiltechnieken
  • Basiskennis van gevaarlijke producten
  • Basiskennis van richtlijnen voor opslag
  • Basiskennis van presentatietechnieken (portfolio …)
  • Basiskennis van (het gebruik van) verpakkingsmachines
  • Basiskennis van stapelhulpmiddelen en stapeltechnieken
  • Basiskennis van verpakkingstechnieken en verpakkingsmaterialen
  • Basiskennis van (het gebruik van) oprolmachines en plooimachines
  • Basiskennis van (het gebruik van) niet-gemotoriseerde machines voor goederenbehandeling
  • Kennis van de sector
  • Kennis van sjablonen
  • Kennis van kleurenleer
  • Kennis van werkplanning
  • Kennis van tekentechnieken
  • Kennis van technische fiches
  • Kennis van de markt/leveranciers
  • Kennis van verguldingstechnieken
  • Kennis van herstellingstechnieken
  • Kennis van technische tekeningen
  • Kennis van vakspecifieke literatuur
  • Kennis van veiligheidsvoorschriften
  • Kennis van het maken van schetsten
  • Kennis van (het gebruik van) klauwen
  • Kennis van kenmerken van gecoat textiel
  • Kennis van (het gebruik van) spuitpistolen
  • Kennis van schoonmaak- en afbijttechnieken
  • Kennis van technieken voor manueel borduren
  • Kennis van (het gebruik van) meetinstrumenten
  • Kennis van kwaliteitsnormen en kwaliteitscontrole
  • Kennis van vullingstechnieken en vullingsmateriaal
  • Kennis van hygiëne-, veiligheid- en milieureglementering
  • Kennis van kenmerken van weefsels en textielmaterialen
  • Kennis van (het gebruik van) strijkpersen en strijkvormen
  • Kennis van afvalsortering en optimale opslagomstandigheden
  • Kennis van de wettelijke richtlijnen i.v.m. afval, CBM’s en PBM’s
  • Kennis van technieken om mallen te vervaardigen of aan te passen
  • Kennis van modes, evoluties, trends op vlak van marokijnproducten
  • Kennis van preventieve conservatietechnieken voor marokijnartikelen
  • Kennis van kenmerken van exotische ledersoorten (krokodil, struisvogel ...)
  • Kennis van materialen en technieken voor het onderhouden van machines en gereedschappen voor marokijnbewerking
  • Grondige kennis van basissteken
  • Grondige kennis van bekledingstechnieken
  • Grondige kennis van patroontekentechnieken
  • Grondige kennis van garnituren en fournituren
  • Grondige kennis van niet- en spijkertechnieken
  • Grondige kennis van lederbewerkingstechnieken
  • Grondige kennis van lijmtechnieken en lijmkenmerken
  • Grondige kennis van (het gebruik van) lederstikmachines
  • Grondige kennis van manuele en machinale snijtechnieken
  • Grondige kennis van bevestigingstechnieken en -materialen
  • Grondige kennis van verstevigingstechnieken en -materialen
  • Grondige kennis van producten om lederartikelen te kleuren
  • Grondige kennis van decoratietechnieken voor marokijnartikelen
  • Grondige kennis van afwerkingstechnieken voor marokijnartikelen
  • Grondige kennis van manuele en machinale assemblagetechnieken
  • Grondige kennis van manuele en machinale naai- en stiktechnieken
  • Grondige kennis van ledersoorten en van andere soepele materialen
  • Grondige kennis van (het gebruik van) machines en gereedschap om te snijden
  • Grondige kennis van eigenschappen van leder en van andere soepele materialen
  • Grondige kennis van materialen, technieken, producten en gereedschappen voor marokijnbewerking
  • Grondige kennis van gebruik, soorten, kenmerken en functies van machines en gereedschappen voor marokijnbewerking
  • Grondige kennis van modellen, vormen, stijlen, materialen, afwerkingsmogelijkheden, kleurgebruik … voor marokijnartikelen
  • Grondige kennis van onderhoudsproducten, beschermingsproducten en conservatieproducten voor leder en voor andere soepele materialen

Cognitieve vaardigheden

  • Leest vakspecifieke literatuur
  • Volgt recente vakspecifieke ontwikkelingen op
  • Woont studiedagen, werkgroepen, congressen en/of andere vormingsinitiatieven bij
  • Wisselt ervaringen en informatie uit met collega’s
  • Verwerkt vakspecifieke informatie
  • Onderhoudt voeling met de sector
  • Beheerst en onderhoudt de basistechnieken van marokijnbewerking
  • Maakt onderscheid tussen gevaarlijke en niet gevaarlijke producten en afvalstoffen
  • Sorteert afval volgens de wettelijke richtlijnen
  • Houdt zich aan de regels voor traceerbaarheid van producten
  • Werkt ergonomisch verantwoord
  • Gebruikt persoonlijke en collectieve beschermingsmiddelen (PBM’s en CBM’s)
  • Gaat veilig om met materialen en gereedschappen
  • Zorgt voor optimale klimatologische omstandigheden (zoals gepaste vochtigheidsgraad en temperatuur)
  • Organiseert de eigen werkplaats rekening houdend met een logische werkvolgorde
  • Richt de werkplaats (ergonomisch) in
  • Houdt de werkplek schoon en ordelijk
  • Bergt de eigen gereedschappen en hulpmiddelen op
  • Stelt gericht vragen over de wens van de opdrachtgever of over de opdracht van de leidinggevende (model, vorm, stijl, materialen, afwerking, kleur …)
  • Bestudeert de kenmerken van de opdracht aan de hand van foto’s, schetsen, instructies … (model, accessoires …)
  • Schat de haalbaarheid van de opdracht in
  • Stelt materialen en toepassingen voor in functie van de technische vereisten, noden en budget
  • Respecteert het tijds- en prijsbestek
  • Houdt zich aan de productieorder en technische fiche
  • Legt de stukken klaar die gedecoreerd, geassembleerd of gemonteerd moeten worden
  • Houdt bij de keuze van materialen en middelen rekening met de mogelijkheden, beperkingen, beschikbaarheid en kosten hiervan
  • Maakt een ontwerpschets op basis van het concept
  • Houdt bij het maken van het patroon rekening met de materiaalkeuze en de eraan verbonden mogelijkheden en beperkingen
  • Stelt de onderdelen van een patroon samen
  • Houdt zich aan de productieorder en de technische fiches
  • Stelt parameters manueel of computergestuurd in
  • Kiest een programma uit een keuzemenu voor de productie
  • Kiest gereedschap of een machine in functie van de te snijden vorm en het materiaal
  • Voert productcontroles uit op basis van voorschriften, technische fiche en/of een model
  • Voert metingen en visuele controles uit (maatvoering, stiksels, oppervlak …)
  • Recupereert onderdelen volgens de richtlijnen
  • Beoordeelt de pasvorm
  • Voert aanpassingen uit aan de pasvorm
  • Geeft de vereiste of gewenste patroonveranderingen aan op het model
  • Evalueert de technische en economische haalbaarheid van het herstellen van een artikel
  • Licht de klant in over de haalbaarheid en het verwachte resultaat van de herstelling
  • Labelt de artikelen en groepeert ze per soort herstelling
  • Legt de gelabelde artikels op de voorziene plaats
  • Beoordeelt de reparatie
  • Houdt zich aan het onderhoudsplan en -richtlijnen
  • Stelt (mee) de machines en gereedschappen veilig voor het uitvoeren van het onderhoud
  • Past de richtlijnen voor opslag toe
  • Bestudeert trends (via beurzen, vakliteratuur, internet …)
  • Verzamelt informatie, materialen en toebehoren
  • Kiest stijl en look
  • Werkt het concept uit in een collage (kleuren, materialen, toebehoren …)
  • Werkt modellen uit in een technische tekening
  • Maalt een portfolio van de collectie.
  • Presenteert op gepaste en persoonlijke wijze de vervaardigde handtassen, accessoires en kleine lederwaren
  • Bouwt verder op reeds aanwezige kennis en vaardigheden
  • Geeft uitleg over de uitvoering en het doel van de opdrachten
  • Demonstreert de werking van uitrusting en materiaal en/of licht methodieken en technieken toe
  • Deelt complexe opdrachten op in stappen
  • Past taalgebruik aan de medewerkers aan
  • Ondersteunt de medewerker bij het inoefenen van vaardigheden
  • Beantwoordt vragen van de medewerker

Probleemoplossende vaardigheden

  • Vraagt om informatie in geval van twijfel over afvalstoffen
  • Herkent pasfouten
  • Merkt afwijkingen, storingen of nood aan onderhoud op
  • Voert kleine onderhouds- en herstellingswerkzaamheden uit (reinigen, smeren, onderdelen vervangen, vloeistoffen aanvullen …)
  • Meldt problemen die zelf niet op te lossen zijn aan de verantwoordelijke

Motorische vaardigheden

  • Maakt een mal of past een bestaande mal aan
  • Bedient machines om te kloppen, op te rijgen, te kloven of te kaarden
  • Tekent het patroon af
  • Snijdt de onderdelen manueel of met behulp van een machine
  • Gebruikt een sjabloon of een mal om de onderdelen uit te snijden
  • Werkt kanten af
  • Gebruikt een figuurpers
  • Gebruikt een schalmmachine
  • Gebruikt een splitmachine
  • Gebruikt een stansmachine
  • Gebruikt een pikeermachine
  • Gebruikt een schulpmachine
  • Gebruikt een vrije-arm lederstikmachine
  • Gebruikt een triple transport machine
  • Assembleert de stukken met lijm
  • Lijmt, naait of stikt naden, zomen en randen
  • Past de basissteken toe (stiksteek, overworpen steek, kruissteek, dubbel kruissteek, kruissteek met bijsteek …)
  • Breng eventueel een voering aan
  • Hanteert afwerkingstechnieken
  • Naait of stikt manueel of machinaal
  • Brengt producten aan met spuitpistool
  • Gebruikt de strijkpers
  • Gebruikt een strijkvorm (main chaude ...)
  • Gebruikt een klauw
  • Gebruikt een draadsnijmachine
  • Gebruikt een borduurmachine
  • Gebruikt een filteerapparaat
  • Past de basissteken toe (stiksteek, overworpen steek, kruissteek, dubbel kruissteek en kruissteek met bijsteek …)
  • Gebruikt bevestigingsmaterialen (drukknopen, gespen, magneten, ringen, rivetten …)
  • Verdeelt de vulling gelijkmatig
  • Maakt de sluiting dicht
  • Modelleert het vulmateriaal in de gewenste vorm
  • Maakt of bevestigt versiering
  • Bekleedt (onderdelen van) het artikel
  • Felst
  • Brengt bladgoud aan
  • Gebruikt borduurtechnieken
  • Gebruikt meetinstrumenten (spectrofotometer, colorimeter ...)
  • Reinigt het artikel of onderdelen van het artikel
  • Haalt het artikel of de versleten of beschadigde onderdelen uit elkaar
  • Vervaardigt de vervangstukken (snijden, schalmen, patroon tekenen …)
  • Herstelt of vervangt versleten of beschadigde onderdelen
  • Verstevigt het artikel of onderdelen van het artikel
  • Herstelt de kleur van onderdelen
  • Assembleert de onderdelen van het artikel
  • Brengt onderhouds-, beschermings- en conservatieproducten aan
  • Spant het leder over de drager
  • Spijkert, niet of lijmt de stof of het leder vast op de drager
  • Gebruikt folie, papier …
  • Gebruikt een oprolmachine
  • Gebruikt een plooimachine
  • Verpakt producten manueel of met een verpakkingsmachine
  • Gebruikt niet-gemotoriseerde machines voor goederenbehandeling (transpallet, steekwagentje ...)
  • Past hef- en tiltechnieken toe
  • Gebruikt stapelhulpmiddelen (palet, box, kooi …)

Omgevingscontext

  • Dit beroep wordt uitgeoefend in een atelier.
  • Dit beroep wordt alleen of in teamverband uitgeoefend, al dan niet in een onderneming.
  • De beroepsbeoefenaar toont respect voor het vak, collega’s en concurrenten en vertegenwoordigt het beroep.
  • Het beroep situeert zich in de ambachtelijke sector. De beroepsbeoefenaar moet steeds op de hoogte blijven van vakspecifieke ontwikkelingen.
  • Sommige aspecten van de beroepsuitoefening kennen een beperkte mate aan variatie, zoals het voorbereiden van de lederen onderdelen, het gebruiken van materialen, technieken, producten en gereedschappen.
  • Aangezien het vaak modegevoelige luxeartikelen betreft die soms in beperkte series worden vervaardigd, is de variatie aan ontwerpen groot, hetzij omdat de klant een specifiek ontwerp voor ogen heeft, hetzij omdat de ontwerper bepaalde esthetische kwaliteiten beoogt.
  • Het beroep situeert zich in de modesector en is dus modegevoelig: de modecontext waarin de marokijnbewerker actief is is dus onderhevig aan veranderingen.

Handelingscontext

  • De opdrachten worden afgebakend in de tijd, wat deadlines met zich meebrengt; resultaatgerichtheid en stressbestendigheid zijn belangrijke eigenschappen.
  • De beroepsbeoefenaar moet oog hebben voor de beoogde esthetische en kwalitatieve kenmerken van het artikel.
  • De beroepsbeoefenaar moet op constructieve en professionele wijze informatie uitwisselen met klant/opdrachtgevers en collega’s.
  • De beroepsbeoefenaar handelt steeds binnen het eigen kennisdomein en vraagt in geval van problemen raad aan collega’s.
  • De beroepsbeoefenaar moet uiterst nauwkeurig en zeer geconcentreerd te werk gaan, de beoogde esthetische en kwalitatieve kenmerken van het artikel steeds indachtig.
  • De beroepsbeoefenaar moet gereedschappen en materialen zorgvuldig en nauwkeurig gebruiken.
  • De beroepsbeoefenaar moet kwaliteitsvol en klantgericht handelen in alle omstandigheden: hij is in staat om in te schatten aan welke vereisten een product of dienst moet voldoen en kan hieraan tegemoet komen. Kwaliteit is zijn drijfveer.
  • De beroepsbeoefenaar moet zich stipt aan de gemaakte afspraken houden.
  • De beroepsbeoefenaar moet zich vlot kunnen aanpassen aan de wensen van de opdrachtgever of aan de opdracht van de leidinggevende wat een hoge mate van flexibiliteit vergt.
  • De beroepsbeoefenaar moet de hygiëne-, veiligheid- en milieureglementering op de werkvloer respecteren.
  • De beroepsuitoefening vereist het aannemen van moeilijke lichamelijke houdingen: ergonomisch verantwoord werken is dus gewenst.
  • De beroepsbeoefenaar heeft oog voor esthetiek.
  • De beroepsbeoefenaar legt creativiteit en originaliteit aan de dag.
  • De beroepsbeoefenaar geeft blijk van handigheid en beschikt over fijne manipulatieve vaardigheden.

Autonomie

Is zelfstandig in
  • het uitvoeren van de eigen werkzaamheden (ontwerpen, voorbereiden, vervaardigen, afwerken, decoreren, controleren …).
  • het opbouwen van eigen deskundigheid (vakspecifieke literatuur lezen, vakspecifieke ontwikkelingen opvolgen, vakspecifieke informatie verwerken, de basistechnieken van marokijnbewerking beheersen en onderhouden …).
  • het werken met oog voor veiligheid, milieu, kwaliteit en welzijn (veilig omgaan met materialen, producten en gereedschappen …).
  • het ordelijk organiseren van de werkplek (de werkplek schoon houden, de eigen gereedschappen en hulpmiddelen opbergen …).
  • het bevragen van de opdrachtgever of van de leidinggevende (i.v.m. de kenmerken van de opdracht, de wensen en behoeften van de klant …).
  • het respecteren van de gemaakte afspraken (het tijds- en prijsbestek …).
  • het uitvoeren van de opdracht in functie van de vooropgestelde criteria (op esthetisch en kwalitatief vlak).
  • het bepalen en uitvoeren van de verschillende stappen van de opdracht (in functie van de vooropgestelde criteria van de opdracht).
  • het kiezen van materialen, technieken, producten en gereedschappen voor het vervaardigen van het artikel (in functie van het beoogde resultaat).
  • het herstellen van (onderdelen van) artikelen.
  • het uitvoeren van preventief of correctief basisonderhoud van machines of uitrustingen (of het melden van problemen aan de verantwoordelijke).
  • het verpakken en opbergen van de vervaardigde artikelen (met behulp van de geëigende machines en materialen).
  • het ontwerpen van nieuwe modellen en accessoires om een collectie te creëren.
  • het gedurende lange tijd aan een taak werken zonder hulp of toezicht.
  • het presenteren van de vervaardigde artikelen.
Is gebonden aan
  • hygiëne-, veiligheid- en milieureglementering.
  • de vooropgestelde criteria van de opdracht.
Doet beroep op
  • kennisspecialisten bij eventueel gebrek aan specifieke expertise.

Verantwoordelijkheid

  • Bouwt eigen deskundigheid op.
  • Werkt met oog voor veiligheid, milieu, kwaliteit en welzijn.
  • Organiseert de eigen werkplek ordelijk.
  • Bevraagt de opdrachtgever of leidinggevende (i.v.m. de kenmerken van de opdracht, de wensen en behoeften van de klant …) en respecteert de afgesproken prijs en termijn.
  • Bepaalt de werkzaamheden voor de voorbereiding of de afwerking, afhankelijk van de materialen en producten.
  • Kiest de materialen, technieken, producten en gereedschappen voor het vervaardigen van het artikel.
  • Maakt manueel het model (ontwerpen, uittekenen, uitsnijden ...).
  • Bereidt het leder voor met het oog op de montage of assemblage van het artikel.
  • Stelt de machines in volgens de technische fiches.
  • Bereidt de stukken voor (snijden, bijsnijden, splitten, afschuinen, schalmen, vullen, inbinden, vormen, perforeren, markeren …).
  • Zet de onderdelen van het artikel manueel of met behulp van een machine in elkaar (lijmen, naaien, stikken ...).
  • Werkt de onderdelen, de gemonteerde artikelen en de accessoires af (boenen, borduren, draadsnijden, merken, dichtrijgen, plaatsen van oogjes, klinknagels, nieten, polijsten, glad maken, opmaken, strijken, vormgeven, leer voeden, vernissen, kleuren ...).
  • Geeft het artikel volume, versiert het of bekleedt het.
  • Controleert en corrigeert de vervaardigde artikelen en onderdelen (bv. op vlak van kleuraspecten, regelmatigheid van het naaiwerk, esthetiek, comfort …) en voert niet-conforme artikelen af.
  • Herstelt artikelen en onderdelen van artikelen.
  • Bekleedt objecten of harde dragers met leder of met andere soepele materialen.
  • Voert preventief of correctief basisonderhoud van machines en gereedschappen uit.
  • Verpakt de artikelen en bergt ze op in de opslagzones.
  • Ontwerpt nieuwe modellen en accessoires om een collectie te creëren of om een collectie in opdracht te maken.
  • Presenteert de vervaardigde artikelen.
  • Geeft de technieken van het vak door.

Attesten en voorwaarden

Er zijn geen wettelijke attesten of voorwaarden vereist.