Skip to Main Content
 

Beroepskwalificatie

Bouwer van historische klavierinstrumenten

 
BK-0440-2
 Dit is de actuele versie van de beroepskwalificatie.

Globaal

Titel

Bouwer van historische klavierinstrumenten

Definitie

Het ontwerpen en vervaardigen van historische klavierinstrumenten (pianoforte, klavecimbel, klavichord …) teneinde een bespeelbaar en accuraat historisch muziekinstrument af te leveren

Niveau (VKS en EQF)

4

Jaar van erkenning

versie 2, 2020

Competenties

Opsomming competenties

  • Competentie 1:
    Bouwt eigen deskundigheid op
    • Leest vakspecifieke literatuur
    • Volgt recente vakspecifieke ontwikkelingen op
    • Woont studiedagen, werkgroepen, congressen en/of andere vormingsinitiatieven bij
    • Wisselt ervaringen en informatie uit met collega’s
    • Verwerkt vakspecifieke informatie
    • Onderhoudt voeling met de muziekwereld
    • Toetst het werkresultaat af bij bespelers van het muziekinstrument
    • Beheerst de basistechnieken en uitvoeringspraktijk van historische klavierinstrumenten
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van de sector
    • Kennis van muziekgeschiedenis
    • Kennis van de markt/leveranciers
    • Kennis van de muziekrichtingen en -stijlen die kenmerkend zijn voor historische klavierinstrumenten
    • Kennis van de basistechnieken en uitvoeringspraktijk eigen aan historische klavierinstrumenten
    • Kennis van vakspecifieke literatuur
    • Grondige kennis van de muziekwereld
  • Competentie 2:
    Werkt met oog voor veiligheid, milieu, kwaliteit en welzijn
    • Maakt onderscheid tussen gevaarlijke en niet gevaarlijke producten en afvalstoffen
    • Vraagt om informatie in geval van twijfel over afvalstoffen
    • Sorteert afval volgens wettelijke richtlijnen
    • Houdt zich aan de regels voor traceerbaarheid van producten
    • Werkt ergonomisch verantwoord
    • Gebruikt persoonlijke en collectieve beschermingsmiddelen (PBM’s en CBM’s)
    • Gaat veilig om met materialen en gereedschappen
    • Zorgt voor optimale klimatologische omstandigheden (zoals gepaste vochtigheidsgraad en temperatuur)
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van ergonomie
    • Basiskennis van gevaarlijke producten
    • Kennis van de wettelijke richtlijnen i.v.m. afval, CBM’s en PBM’s
    • Kennis van afvalsortering en optimale opslagomstandigheden
    • Grondige kennis van het omgaan met materialen en gereedschappen voor de bouw van historische klavierinstrumenten
  • Competentie 3:
    Organiseert de eigen werkplek ordelijk
    • Organiseert de eigen werkplaats rekening houdend met een logische werkvolgorde
    • Richt de werkplaats (ergonomisch) in
    • Beperkt stofemissie (bv. met (stof)afzuigapparatuur/installaties …)
    • Houdt de werkplek schoon en ordelijk
    • Bergt de eigen gereedschappen en hulpmiddelen op
    • Zorgt voor een gepaste ruimte waarin de muziekinstrumenten kunnen uitgeprobeerd en ingespeeld worden
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van ergonomie
    • Basiskennis van (stof)afzuigapparatuur
  • Competentie 4:
    Bevraagt de opdrachtgever of leidinggevende (over het bouwen van het instrument, het speelcomfort,…) en respecteert de afgesproken prijs, termijn …
    • Stelt gericht vragen over de wens van de opdrachtgever of over de opdracht van de leidinggevende (op esthetisch, akoestisch en historisch vlak zoals basisvorm, materialen, afwerking, klankkleur, historische bouwstijl …)
    • Bestudeert, indien voorhanden, plannen, werktekeningen of werkopgaveblad
    • Maakt duidelijke afspraken en houdt zich daaraan
    • Bespreekt de voor- en nadelen van alternatieven met de opdrachtgever of leidinggevende (bv. prijs en kwalitatieve aspecten van materialen)
    • Maakt een schets of ontwerp (digitaal of handmatig)
    • Respecteert het tijds- en prijsbestek
    • Respecteert het evenwicht tussen de wensen en de mogelijkheden (vb. financiële) van de opdrachtgever
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van werkplanning
    • Kennis van technieken om digitaal of handmatig een schets of ontwerp te maken
    • Grondige kennis van bouwstijlen van historische klavierinstrumenten
    • Grondige kennis van de geschiedenis van de bouw van historische klavierinstrumenten
    • Grondige kennis van de historische en financiële waarde van historische klavierinstrumenten
    • Grondige kennis van kenmerken van historische klavierinstrumenten
    • Grondige kennis van materialen en technieken voor de bouw van historische klavierinstrumenten
  • Competentie 5:
    Bepaalt de verschillende stappen van de uitvoering van de opdracht en kiest de materialen en toebehoren
    • Plant de technische en logistieke eigenschappen van de bouw van het muziekinstrument
    • Maakt een definitieve keuze voor materialen en technieken, hierbij rekening houdend met de beoogde esthetische, akoestische en historische kenmerken van het instrument
    • Berekent de benodigde hoeveelheden materiaal
    • Regelt eventueel een verzekering voor het muziekinstrument
    • Evalueert de kwaliteit van de producten en geleverde diensten
    • Houdt rekening met het tijds- en prijsbestek
    • Legt de voorraad materiaal en toebehoren aan
    • Regelt indien nodig het vervoer van het muziekinstrument
    • Vervaardigt indien nodig eenvoudige handgereedschappen, werktuigen of specifieke hulpstukken
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van manuele houtbewerking
    • Kennis van metaalbewerking
    • Kennis van de markt/leveranciers
    • Kennis van werkplanning
    • Grondige kennis van machinale houtbewerking
    • Grondige kennis van kenmerken van historische klavierinstrumenten
    • Grondige kennis van materialen en technieken voor de bouw van historische klavierinstrumenten
  • Competentie 6:
    Selecteert, controleert, monteert en vervangt (snij)gereedschappen op de (houtbewerkings)machines
    • Houdt zich aan procedures en voorschriften
    • Selecteert (snij)gereedschappen i.f.v. de uit te voeren bewerking
    • Controleert (snij)gereedschappen (standtijd, mec/man, …)
    • Verzamelt materiaal en gereedschap en beoordeelt de conformiteit ervan
    • (De)monteert (snij)gereedschappen in/op de machine en stelt ze af
    • Bergt (snij)gereedschappen veilig op
    • Vervangt en onderhoudt (snij)gereedschappen
    • Onderneemt actie bij onvoorziene omstandigheden of problemen
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van hout en plaatmaterialen
    • Kennis van bewerkingsmethodes
    • Kennis van controle- en meetmethoden en -middelen
    • Kennis van functionele rekenvaardigheden
    • Kennis van persoonlijke en collectieve beschermingsmiddelen
    • Kennis van technische voorschriften en aanbevelingen in functie van de eigen werkzaamheden
    • Kennis van snijgereedschappen
    • Kennis van verspaningstechnologie en -technieken
    • Grondige kennis van (NC) (houtbewerkings)machines
  • Competentie 7:
    Stelt (houtbewerkings)machines in en om
    • Raadpleegt (technische) voorschriften en productfiches
    • Stelt de juiste aanvoersnelheid en toerental in
    • Stelt de parameters en coördinaten manueel of (semi)computergestuurd in
    • (De)monteert en stelt hulpstukken en beveiligingen in
    • Maakt een proefstuk
    • Onderneemt actie bij onvoorziene omstandigheden of problemen
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van bewerkingsmethodes
    • Kennis van kwaliteitsnormen, waarden en toleranties
    • Kennis van persoonlijke en collectieve beschermingsmiddelen
    • Kennis van technische voorschriften en aanbevelingen in functie van de eigen werkzaamheden
    • Kennis van randapparatuur
    • Grondige kennis van (NC) (houtbewerkings)machines
  • Competentie 8:
    Controleert de veiligheidsvoorzieningen van de (houtbewerkings)machines
    • Raadpleegt veiligheidsvoorschriften en leeft ze na
    • Doet veiligheidscontroles aan de (houtbewerkings)machines
    • Merkt afwijkingen, storingen of de nood aan preventief onderhoud aan de (houtbewerkings)machine op
    • Evalueert veiligheidsrisico’s en neemt gepaste maatregelen
    • Meldt problemen aan de verantwoordelijke
    • Legt de werkzaamheden stil indien nodig
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van controle- en meetmethoden en -middelen
    • Kennis van persoonlijke en collectieve beschermingsmiddelen
    • Kennis van (veiligheids)pictogrammen
    • Grondige kennis van (NC) (houtbewerkings)machines
  • Competentie 9:
    Bewerkt onderdelen met (houtbewerkings)machines
    • Houdt zich aan (technische) voorschriften en productiefiches
    • Controleert de beveiliging voor het opstarten
    • Start, stopt en bedient de machines om hout te bewerken
    • Schaaft tot ontruwde vlakken
    • Zaagt op maat
    • Boort gaten
    • Brengt merktekens aan op de werkstukken (paringstekens, …)
    • Brengt profileringen aan
    • Schuurt werkstukken tot de gewenste afwerkingsgraad op
    • Maakt, indien nodig, gebruik van mallen
    • Stapelt zorgvuldig volgens een logische verwerkingsvolgorde
    • Controleert kwaliteit en maatvoering
    • Onderneemt actie bij onvoorziene omstandigheden of problemen
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van bewerkingsmethodes
    • Kennis van controle- en meetmethoden en -middelen
    • Kennis van kwaliteitsnormen, waarden en toleranties
    • Kennis van persoonlijke en collectieve beschermingsmiddelen
    • Kennis van technische voorschriften en aanbevelingen in functie van de eigen werkzaamheden
    • Kennis van verspaningstechnologie en -technieken
    • Kennis van randapparatuur
    • Grondige kennis van (NC) (houtbewerkings)machines
  • Competentie 10:
    Vervaardigt de onderdelen van het historisch muziekinstrument en zet het muziekinstrument in elkaar
    • Raadpleegt technische bronnen (bouwplan, structuurelementen, …)
    • Past meet- en aftekentechnieken toe
    • Maakt en gebruikt mallen
    • Past manuele en/of machinale hout- en metaalbewerkingstechnieken toe
    • Past montage-, lijm- en klemtechnieken toe
    • Bereidt oppervlakken voor en brengt beschermings-, preservatie- en afwerkingsproducten aan
    • Werkt het muziekinstrument af volgens historisch bestaande gegevens, de eventuele wensen van de klant of de opdracht van de leidinggevende (op esthetisch, akoestisch en historisch vlak zoals basisvorm, materialen, afwerking, klankkleur, historische bouwstijl …)
    • Maakt het muziekinstrument speelklaar (montage, besnaring, stemming …)
    • Controleert klank, bespeelbaarheid en esthetiek van het muziekinstrument en de historische correctheid van de bouw
    • Regelt de klank in samenspraak met de opdrachtgever of leidinggevende
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van manuele houtbewerking
    • Kennis van metaalbewerking
    • Kennis van meet-en aftekentechnieken
    • Kennis van montage-, lijm-, en klemtechnieken
    • Kennis van technieken om mallen te vervaardigen
    • Kennis van beschermings-, preservatie- en afwerkingsproducten
    • Kennis van stemmingstechnieken
    • Grondige kennis van machinale houtbewerking
    • Grondige kennis van bouwstijlen van historische klavierinstrumenten
    • Grondige kennis van het omgaan met materialen en gereedschappen voor de bouw van historische klavierinstrumenten
    • Grondige kennis van kenmerken van historische klavierinstrumenten
    • Grondige kennis van materialen en technieken voor de bouw van historische klavierinstrumenten
  • Competentie 11:
    Voert het onderhoud en de reiniging van het historisch muziekinstrument uit en adviseert de opdrachtgever over het onderhoud en de reiniging
    • Adviseert de opdrachtgever over de wijze waarop het muziekinstrument in goede staat kan blijven
    • Demonstreert het onderhoud en reinigingstechnieken
    • Informeert over eventuele onderhoudstechnieken en reinigingsproducten
    • Stockeert het muziekinstrument in optimale klimatologische omstandigheden
    • Adviseert de opdrachtgever over de bewaring van het muziekinstrument (klimatologische omstandigheden, plaats, wijze …)
    • Vervangt onderdelen
    • Maakt onderdelen schoon en stofvrij
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van optimale opslagomstandigheden
    • Kennis van onderhoudstechnieken en reinigingsproducten
  • Competentie 12:
    Stemt historische muziekinstrumenten
    • Controleert de stembaarheid van het historisch muziekinstrument
    • Stemt op het gehoor of met behulp van stemapparatuur
    • Stemt het instrument op de voor het historisch instrument relevante toonhoogte
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van stemmingstechnieken
    • Kennis van stemapparatuur

Beschrijving competenties a.d.h.v. de descriptorelementen

Kennis

  • Basiskennis van ergonomie
  • Basiskennis van gevaarlijke producten
  • Basiskennis van (stof)afzuigapparatuur
  • Kennis van afvalsortering en optimale opslagomstandigheden
  • Kennis van beschermings-, preservatie- en afwerkingsproducten
  • Kennis van bewerkingsmethodes
  • Kennis van controle- en meetmethoden en -middelen
  • Kennis van de basistechnieken en uitvoeringspraktijk eigen aan historische klavierinstrumenten
  • Kennis van de markt/leveranciers
  • Kennis van de muziekrichtingen en -stijlen die kenmerkend zijn voor historische klavierinstrumenten
  • Kennis van de sector
  • Kennis van de wettelijke richtlijnen i.v.m. afval, CBM’s en PBM’s
  • Kennis van functionele rekenvaardigheden
  • Kennis van hout en plaatmaterialen
  • Kennis van kwaliteitsnormen, waarden en toleranties
  • Kennis van manuele houtbewerking
  • Kennis van meet-en aftekentechnieken
  • Kennis van metaalbewerking
  • Kennis van montage-, lijm-, en klemtechnieken
  • Kennis van muziekgeschiedenis
  • Kennis van onderhoudstechnieken en reinigingsproducten
  • Kennis van optimale opslagomstandigheden
  • Kennis van persoonlijke en collectieve beschermingsmiddelen
  • Kennis van randapparatuur
  • Kennis van snijgereedschappen
  • Kennis van stemapparatuur
  • Kennis van stemmingstechnieken
  • Kennis van technieken om digitaal of handmatig een schets of ontwerp te maken
  • Kennis van technieken om mallen te vervaardigen
  • Kennis van technische voorschriften en aanbevelingen in functie van de eigen werkzaamheden
  • Kennis van vakspecifieke literatuur
  • Kennis van (veiligheids)pictogrammen
  • Kennis van verspaningstechnologie en -technieken
  • Kennis van werkplanning
  • Grondige kennis van bouwstijlen van historische klavierinstrumenten
  • Grondige kennis van de geschiedenis van de bouw van historische klavierinstrumenten
  • Grondige kennis van de historische en financiële waarde van historische klavierinstrumenten
  • Grondige kennis van de muziekwereld
  • Grondige kennis van het omgaan met materialen en gereedschappen voor de bouw van historische klavierinstrumenten
  • Grondige kennis van kenmerken van historische klavierinstrumenten
  • Grondige kennis van machinale houtbewerking
  • Grondige kennis van materialen en technieken voor de bouw van historische klavierinstrumenten
  • Grondige kennis van (NC) (houtbewerkings)machines

Cognitieve vaardigheden

  • Adviseert de opdrachtgever over de bewaring van het muziekinstrument (klimatologische omstandigheden, plaats, wijze …)
  • Adviseert de opdrachtgever over de wijze waarop het muziekinstrument in goede staat kan blijven
  • Berekent de benodigde hoeveelheden materiaal
  • Bespreekt de voor- en nadelen van alternatieven met de opdrachtgever of leidinggevende (bv. prijs en kwalitatieve aspecten van materialen)
  • Bestudeert, indien voorhanden, plannen, werktekeningen of werkopgaveblad
  • Controleert de beveiliging voor het opstarten
  • Controleert klank, bespeelbaarheid en esthetiek van het muziekinstrument en de historische correctheid van de bouw
  • Controleert kwaliteit en maatvoering
  • Controleert (snij)gereedschappen (standtijd, mec/man, …)
  • Evalueert de kwaliteit van de producten en geleverde diensten
  • Houdt rekening met het tijds- en prijsbestek
  • Houdt zich aan de regels voor traceerbaarheid van producten
  • Houdt zich aan procedures en voorschriften
  • Houdt zich aan (technische) voorschriften en productiefiches
  • Informeert over eventuele onderhoudstechnieken en reinigingsproducten
  • Leest vakspecifieke literatuur
  • Legt de voorraad materiaal en toebehoren aan
  • Maakt duidelijke afspraken en houdt zich daaraan
  • Maakt een definitieve keuze voor materialen en technieken, hierbij rekening houdend met de beoogde esthetische, akoestische en historische kenmerken van het instrument
  • Maakt onderscheid tussen gevaarlijke en niet gevaarlijke producten en afvalstoffen
  • Meldt problemen aan de verantwoordelijke
  • Onderhoudt voeling met de muziekwereld
  • Organiseert de eigen werkplaats rekening houdend met een logische werkvolgorde
  • Plant de technische en logistieke eigenschappen van de bouw van het muziekinstrument
  • Raadpleegt technische bronnen (bouwplan, structuurelementen, …)
  • Raadpleegt (technische) voorschriften en productfiches
  • Raadpleegt veiligheidsvoorschriften en leeft ze na
  • Regelt eventueel een verzekering voor het muziekinstrument
  • Regelt indien nodig het vervoer van het muziekinstrument
  • Respecteert het evenwicht tussen de wensen en de mogelijkheden (vb. financiële) van de opdrachtgever
  • Respecteert het tijds- en prijsbestek
  • Richt de werkplaats (ergonomisch) in
  • Sorteert afval volgens wettelijke richtlijnen
  • Stelt de juiste aanvoersnelheid en toerental in
  • Stelt de parameters en coördinaten manueel of (semi)computergestuurd in
  • Stelt gericht vragen over de wens van de opdrachtgever of over de opdracht van de leidinggevende (op esthetisch, akoestisch en historisch vlak zoals basisvorm, materialen, afwerking, klankkleur, historische bouwstijl …)
  • Toetst het werkresultaat af bij bespelers van het muziekinstrument
  • Verwerkt vakspecifieke informatie
  • Volgt recente vakspecifieke ontwikkelingen op
  • Wisselt ervaringen en informatie uit met collega’s
  • Woont studiedagen, werkgroepen, congressen en/of andere vormingsinitiatieven bij
  • Zorgt voor een gepaste ruimte waarin de muziekinstrumenten kunnen uitgeprobeerd en ingespeeld worden
  • Zorgt voor optimale klimatologische omstandigheden (zoals gepaste vochtigheidsgraad en temperatuur)

Probleemoplossende vaardigheden

  • Evalueert veiligheidsrisico’s en neemt gepaste maatregelen
  • Legt de werkzaamheden stil indien nodig
  • Merkt afwijkingen, storingen of de nood aan preventief onderhoud aan de (houtbewerkings)machine op
  • Onderneemt actie bij onvoorziene omstandigheden of problemen
  • Vraagt om informatie in geval van twijfel over afvalstoffen

Motorische vaardigheden

  • Beheerst de basistechnieken en uitvoeringspraktijk van historische klavierinstrumenten
  • Beperkt stofemissie (bv. met (stof)afzuigapparatuur/installaties …)
  • Bereidt oppervlakken voor en brengt beschermings-, preservatie- en afwerkingsproducten aan
  • Bergt de eigen gereedschappen en hulpmiddelen op
  • Bergt (snij)gereedschappen veilig op
  • Boort gaten
  • Brengt merktekens aan op de werkstukken (paringstekens, …)
  • Brengt profileringen aan
  • Controleert de stembaarheid van het historisch muziekinstrument
  • Demonstreert het onderhoud en reinigingstechnieken
  • (De)monteert en stelt hulpstukken en beveiligingen in
  • (De)monteert (snij)gereedschappen in/op de machine en stelt ze af
  • Doet veiligheidscontroles aan de (houtbewerkings)machines
  • Gaat veilig om met materialen en gereedschappen
  • Gebruikt persoonlijke en collectieve beschermingsmiddelen (PBM’s en CBM’s)
  • Houdt de werkplek schoon en ordelijk
  • Maakt een proefstuk
  • Maakt een schets of ontwerp (digitaal of handmatig)
  • Maakt en gebruikt mallen
  • Maakt het muziekinstrument speelklaar (montage, besnaring, stemming …)
  • Maakt, indien nodig, gebruik van mallen
  • Maakt onderdelen schoon en stofvrij
  • Past manuele en/of machinale hout- en metaalbewerkingstechnieken toe
  • Past meet- en aftekentechnieken toe
  • Past montage-, lijm- en klemtechnieken toe
  • Regelt de klank in samenspraak met de opdrachtgever of leidinggevende
  • Schaaft tot ontruwde vlakken
  • Schuurt werkstukken tot de gewenste afwerkingsgraad op
  • Selecteert (snij)gereedschappen i.f.v. de uit te voeren bewerking
  • Stapelt zorgvuldig volgens een logische verwerkingsvolgorde
  • Start, stopt en bedient de machines om hout te bewerken
  • Stemt het instrument op de voor het historisch instrument relevante toonhoogte
  • Stemt op het gehoor of met behulp van stemapparatuur
  • Stockeert het muziekinstrument in optimale klimatologische omstandigheden
  • Vervaardigt indien nodig eenvoudige handgereedschappen, werktuigen of specifieke hulpstukken
  • Vervangt en onderhoudt (snij)gereedschappen
  • Vervangt onderdelen
  • Verzamelt materiaal en gereedschap en beoordeelt de conformiteit ervan
  • Werkt ergonomisch verantwoord
  • Werkt het muziekinstrument af volgens historisch bestaande gegevens, de eventuele wensen van de klant of de opdracht van de leidinggevende (op esthetisch, akoestisch en historisch vlak zoals basisvorm, materialen, afwerking, klankkleur, historische bouwstijl …)
  • Zaagt op maat

Omgevingscontext

  • De beroepsbeoefenaar moet flexibel zijn in werkuren en -dagen
  • De beroepsbeoefenaar toont respect voor het vak, collega’s en concurrenten en vertegenwoordigt het beroep
  • Dit beroep wordt alleen of in teamverband uitgeoefend, al dan niet in een onderneming
  • Dit beroep wordt uitgeoefend in een atelier
  • Het beroep situeert zich in de muziekwereld. De beroepsbeoefenaar moet dus steeds op de hoogte blijven van vakspecifieke ontwikkelingen

Handelingscontext

  • De beroepsbeoefenaar handelt steeds binnen het eigen kennisdomein en vraagt in geval van problemen raad aan collega’s (bv. dendrologen, muziekhistorici)
  • De beroepsbeoefenaar moet de veiligheidsvoorschriften op de werkvloer respecteren
  • De beroepsbeoefenaar moet gereedschappen en materialen zorgvuldig en nauwkeurig gebruiken
  • De beroepsbeoefenaar moet oog hebben voor de beoogde esthetische en akoestische kenmerken van het muziekinstrument
  • De beroepsbeoefenaar moet op constructieve en professionele wijze informatie uitwisselen met klant/opdrachtgevers en collega’s
  • De beroepsbeoefenaar moet steeds rekening houden met klankkwaliteit, bespeelbaarheid en accuratesse van het muziekinstrument
  • De beroepsbeoefenaar moet uiterst nauwkeurig en zeer geconcentreerd te werk gaan, de beoogde historische, esthetische en akoestische kenmerken van het muziekinstrument steeds indachtig
  • De beroepsbeoefenaar moet zich stipt aan de gemaakte afspraken houden
  • De beroepsbeoefenaar moet zich vlot kunnen aanpassen aan de wensen van de opdrachtgever of aan de opdracht van de leidinggevende wat een hoge mate van flexibiliteit vergt
  • De beroepsuitoefening vereist het hanteren van lasten en langdurig rechtstaan: ergonomisch verantwoord werken is dus gewenst
  • De muziekinstrumentenbouwer moet kwaliteitsvol, historisch verantwoord en klantgericht handelen in alle omstandigheden
  • De opdrachten worden afgebakend in de tijd, wat deadlines met zich meebrengt; resultaatgerichtheid en stressbestendigheid zijn belangrijke eigenschappen
  • Passie voor het vak is de belangrijkste drijfveer van de beroepsbeoefenaar

Autonomie

Is zelfstandig in
  • het adviseren van de opdrachtgever over het onderhoud en de reiniging
  • het bepalen van de verschillende stappen van de uitvoering van de opdracht (bouw van het historisch muziekinstrument plannen)
  • het bevragen van de opdrachtgever of van de leidinggevende (over het bouwen van het instrument, het speelcomfort, de gewenste esthetische, akoestische en historische eigenschappen van het instrument …)
  • het kiezen van materialen en toebehoren
  • het opbouwen van eigen deskundigheid (vakspecifieke literatuur lezen, vakspecifieke ontwikkelingen opvolgen, vakspecifieke informatie verwerken, basistechnieken en uitvoeringspraktijk van historische klavierinstrumenten onderhouden …)
  • het ordelijk organiseren van de werkplek (de werkplek schoon houden, de eigen gereedschappen en hulpmiddelen opbergen …)
  • het respecteren van de gemaakte afspraken (het tijds- en prijsbestek, het evenwicht tussen de wensen en de mogelijkheden van de opdrachtgever …)
  • het stemmen van het muziekinstrument op de voor het historisch instrument relevante toonhoogte
  • het uitvoeren van de eigen werkzaamheden (voorbereiden, bewerken, afwerken en controleren)
  • het uitvoeren van de opdracht in functie van de beoogde akoestische, esthetische en historische kenmerken van het historisch muziekinstrument
  • het uitvoeren van het onderhoud en de reiniging van het historisch muziekinstrument
  • het vervaardigen van de onderdelen van het historisch muziekinstrument en het in elkaar zetten van het muziekinstrument
  • het werken met oog voor veiligheid, milieu, kwaliteit en welzijn (veilig omgaan met materialen en gereedschappen …)
Is gebonden aan
  • de beoogde esthetische, akoestische en historische kenmerken van het historisch muziekinstrument
Doet beroep op
  • kennisspecialisten (bv. op vlak van dendrologie, muziekgeschiedenis, waardeschatting) bij eventueel gebrek aan specifieke expertise

Verantwoordelijkheid

  • Bepaalt de verschillende stappen van de uitvoering van de opdracht en kiest de materialen en toebehoren
  • Bevraagt de opdrachtgever of leidinggevende (over het bouwen van het instrument, het speelcomfort,…) en respecteert de afgesproken prijs, termijn …
  • Bewerkt onderdelen met (houtbewerkings)machines
  • Bouwt eigen deskundigheid op
  • Controleert de veiligheidsvoorzieningen van de (houtbewerkings)machines
  • Organiseert de eigen werkplek ordelijk
  • Selecteert, controleert, monteert en vervangt (snij)gereedschappen op de (houtbewerkings)machines
  • Stelt (houtbewerkings)machines in en om
  • Stemt historische muziekinstrumenten
  • Vervaardigt de onderdelen van het historisch muziekinstrument en zet het muziekinstrument in elkaar
  • Voert het onderhoud en de reiniging van het historisch muziekinstrument uit en adviseert de opdrachtgever over het onderhoud en de reiniging
  • Werkt met oog voor veiligheid, milieu, kwaliteit en welzijn

Attesten en voorwaarden

Wettelijke attesten en voorwaarden

Er zijn geen wettelijke attesten of voorwaarden vereist.