Winkelverkoper
BK-0447-2
Dit is de actuele versie van de beroepskwalificatie.
Globaal
Titel
Winkelverkoper
Definitie
De winkelverkoper werkt klantgericht om producten/diensten aan particuliere klanten te verkopen teneinde de commerciële doelstellingen van de organisatie te realiseren.
Niveau (VKS en EQF)
4
Jaar van erkenning
versie 2, 2020
Competenties
Opsomming competenties
- Competentie 1:
Werkt oplossingsgericht
- Inventariseert problemen (databanken, eigen administratie,…)
- Analyseert de aard van de problemen
- Analyseert problemen in het proces
- Werkt een passende oplossing uit
- Zoekt naar oplossingen om problemen te voorkomen
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis van ICT
- Kennis van (digitale) communicatietechnieken om zich vloeiend en spontaan uit te drukken zonder merkbaar naar uitdrukkingen te hoeven zoeken.
- Kennis van conflicthantering
- Kennis van winkelorganisatie en verantwoordelijksdomeinen
- Kennis van bedrijfsadministratie
- Kennis van dossierbeheer
- Kennis van kantoorsoftware
- Kennis van registratietechnieken
- Kennis van rapporteringstechnieken
- Competentie 2:
Werkt doelgroepgericht
- Gaat integer en respectvol om met klanten/collega’s
- Zorgt voor een goede overlegsituatie met de klant/collega’s
- Wekt geen onrealiseerbare verwachtingen
- Richt de aandacht op de wensen en de belangen van de klanten/collega’s
- Probeert zich in de wensen en problemen van de klant/collega in te leven
- Gaat authentiek en volgens de bedrijfsprocedures om met bezwaren, weerstand en klachten
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis van informatica
- Basiskennis multimedia
- Basiskennis van handelswetgeving
- Basiskennis van ICT
- Kennis van (digitale) communicatietechnieken om zich vloeiend en spontaan uit te drukken zonder merkbaar naar uitdrukkingen te hoeven zoeken.
- Kennis van typologie (communicatiestijlen, leeftijd, origine, …) van klanten of consumenten
- Kennis van verkooptechnieken
- Kennis van winkelorganisatie en verantwoordelijksdomeinen
- Kennis van Frans (standaardteksten over verkoop gerelateerde thema’s begrijpen, gesprekken over verkoop gerelateerde thema’s kunnen voeren, een beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk).
- Kennis van Engels (standaardteksten over verkoop gerelateerde thema’s begrijpen, gesprekken over verkoop gerelateerde thema’s kunnen voeren, een beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk).
- Kennis van regels voor het onthaal
- Kennis van zakelijk communicatietechnieken
- Competentie 3:
Ontwikkelt permanent de eigen deskundigheid
- Informeert zich over de ontwikkelingen in relatie tot de eigen werkzaamheden
- Identificeert de behoefte aan verdere ontwikkeling in relatie tot de eigen werkzaamheden
- Volgt nieuwe evoluties op in relatie tot de eigen werkzaamheden
- Verwerft nieuwe kennis en vaardigheden in relatie tot de eigen werkzaamheden
- Deelt kennis met collega’s
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis van informatica
- Basiskennis multimedia
- Basiskennis van noodzakelijke attesten/vergunningen binnen de verkoop
- Basiskennis van ICT
- Kennis van Frans (standaardteksten over verkoop gerelateerde thema’s begrijpen, gesprekken over verkoop gerelateerde thema’s kunnen voeren, een beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk).
- Kennis van Engels (standaardteksten over verkoop gerelateerde thema’s begrijpen, gesprekken over verkoop gerelateerde thema’s kunnen voeren, een beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk).
- Kennis van kantoorsoftware
- Competentie 4:
Blijft op de hoogte van markt- en productevoluties
- Woont productpresentaties bij
- Verzamelt informatie over marktontwikkelingen
- Verzamelt informatie over gelijkaardige producten en/of diensten
- Houdt de eigen kennis van het product en het assortiment op peil
- Denkt mee over het opzetten van promotie-acties
- Deelt expertise op het gebied van producten en/of diensten en klantenbehoeften met de collega’s
- Blijft op de hoogte van technologische ontwikkelingen en productvernieuwing
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis van informatica
- Basiskennis van handelswetgeving
- Basiskennis van noodzakelijke attesten/vergunningen binnen de verkoop
- Kennis van winkelgedrag (wanneer en waar winkelen mensen ...)
- Kennis van winkelorganisatie en verantwoordelijksdomeinen
- Kennis van Frans (standaardteksten over verkoop gerelateerde thema’s begrijpen, gesprekken over verkoop gerelateerde thema’s kunnen voeren, een beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk).
- Kennis van Engels (standaardteksten over verkoop gerelateerde thema’s begrijpen, gesprekken over verkoop gerelateerde thema’s kunnen voeren, een beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk).
- Kennis van bedrijfseigen procedures
- Kennis van registratietechnieken
- Kennis van rapporteringstechnieken
- Competentie 5:
Werkt in teamverband
- Communiceert effectief en efficiënt
- Wisselt informatie uit met collega’s en verantwoordelijken
- Rapporteert aan leidinggevenden
- Werkt efficiënt samen met collega's
- Volgt aanwijzingen van verantwoordelijken op
- Past zich flexibel aan (verandering van collega’s, … )
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis van informatica
- Kennis van (digitale) communicatietechnieken om zich vloeiend en spontaan uit te drukken zonder merkbaar naar uitdrukkingen te hoeven zoeken.
- Kennis van conflicthantering
- Kennis van winkelorganisatie en verantwoordelijksdomeinen
- Kennis van Frans (standaardteksten over verkoop gerelateerde thema’s begrijpen, gesprekken over verkoop gerelateerde thema’s kunnen voeren, een beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk).
- Kennis van Engels (standaardteksten over verkoop gerelateerde thema’s begrijpen, gesprekken over verkoop gerelateerde thema’s kunnen voeren, een beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk).
- Kennis van kantoorsoftware
- Competentie 6:
Gaat professioneel om met diefstal en diefstalpreventie
- Detecteert verdachte klanten met het oog op diefstalpreventie
- Grijpt in op verdachte klanten, rekening houdend met de wetgeving en met de bedrijfsinterne procedures
- Grijpt in bij diefstal rekening houdend met de eigen en andermans veiligheid, de wetgeving en met de bedrijfsinterne procedures
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis van handelswetgeving
- Kennis van (digitale) communicatietechnieken om zich vloeiend en spontaan uit te drukken zonder merkbaar naar uitdrukkingen te hoeven zoeken.
- Kennis van conflicthantering
- Kennis van principes van klantvriendelijkheid
- Kennis van wet- en regelgeving ivm diefstalpreventie : rechten van personeel en van klant
- Kennis van profiel van diefstalgevoeligheid winkel en producten
- Kennis van Frans (standaardteksten over verkoop gerelateerde thema’s begrijpen, gesprekken over verkoop gerelateerde thema’s kunnen voeren, een beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk).
- Kennis van Engels (standaardteksten over verkoop gerelateerde thema’s begrijpen, gesprekken over verkoop gerelateerde thema’s kunnen voeren, een beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk).
- Kennis van bedrijfseigen procedures
- Kennis van veiligheidsvoorschriften voor de organisatie
- Competentie 7:
Gaat professioneel om met klanten
- Past uiterlijk en kleding aan de kenmerken van de verkoopomgeving aan
- Verwelkomt de klant professioneel en volgens bedrijfsinterne afspraken, ook al is het zeer druk in de winkel
- Onthaalt klant via verschillende verkoopkanalen (online/offline).
- Gebruikt digitale toepassingen om klantenprofiel te herkennen.
- Zorgt voor een aangename sfeer
- Neemt een uitnodigende lichaamshouding aan (armen, handen, oogcontact…)
- Vermijdt conflicten met klanten
- Lost eventuele ontevredenheden op
- Gebruikt efficiënt (digitale) communicatiemiddelen
- Communiceert professioneel tijdens het verkoopproces
- Stelt mogelijkheden tot optimalisatie rond het professioneel omgaan met klanten voor aan de leidinggevende
- met inbegrip van kennis:
- Kennis van (digitale) communicatietechnieken om zich vloeiend en spontaan uit te drukken zonder merkbaar naar uitdrukkingen te hoeven zoeken.
- Kennis van conflicthantering
- Kennis van principes van klantvriendelijkheid
- Kennis van typologie (communicatiestijlen, leeftijd, origine, …) van klanten of consumenten
- Kennis van verkooptechnieken
- Kennis van Frans (standaardteksten over verkoop gerelateerde thema’s begrijpen, gesprekken over verkoop gerelateerde thema’s kunnen voeren, een beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk).
- Kennis van Engels (standaardteksten over verkoop gerelateerde thema’s begrijpen, gesprekken over verkoop gerelateerde thema’s kunnen voeren, een beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk).
- Kennis van het digitale verkoopprocessen
- Kennis van zakelijk communicatietechnieken
- Competentie 8:
Stelt de aankoopwensen van de klant vast en adviseert over de producten en diensten volgens de commerciële regels van de organisatie
- Schat in wanneer de klant wil worden geholpen
- Stelt vloeiend en spontaan (open) vragen over de wens van de klant zonder merkbaar naar uitdrukkingen te hoeven zoeken
- Kan online en klantencontact in de winkel activiteiten combineren
- Stelt zich empathisch op ten opzichte van klanten
- Past zich aan aan diverse klantenpopulaties (leeftijd, origine, taal, …)
- Vertaalt de wens van de klant naar de mogelijkheden van het assortiment
- Geeft informatie over de kenmerken van de artikels (werking, gebruik,…) en de voordelen voor de klant in functie van zijn wensen.
- Zorgt voor productbeleving (een product wordt zo gepresenteerd als iets wat als een belevenis wordt ervaren)
- Zorgt voor winkelbeleving (de winkel wordt zo aan- en ingekleed dat er een beleving plaatsvindt)
- Zoekt informatie op in aanwezigheid van de klant
- Demonstreert of toont artikels
- Raadt artikels aan in functie van de wensen van de klant
- Geeft informatiemateriaal mee (stalen, brochures,...)
- Houdt rekening met de identiteit van de retailer
- Biedt bedrijfseigen diensten aan (afspelden, wegen, monteren…)
- Berekent prijsverschillen, kortingen,...
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis van handelsrecht
- Basiskennis van informatica
- Basiskennis multimedia
- Basiskennis van handelswetgeving
- Kennis van (digitale) communicatietechnieken om zich vloeiend en spontaan uit te drukken zonder merkbaar naar uitdrukkingen te hoeven zoeken.
- Kennis van principes van klantvriendelijkheid
- Kennis van customer journey (het pad dat een consument aflegt om uiteindelijk een bepaald product of een bepaalde dienst te kopen)
- Kennis van typologie (communicatiestijlen, leeftijd, origine, …) van klanten of consumenten
- Kennis van winkelgedrag (wanneer en waar winkelen mensen ...)
- Kennis van merchandisingtechnieken
- Kennis van ergonomische hef- en tiltechnieken
- Kennis van winkelorganisatie en verantwoordelijksdomeinen
- Kennis van milieu-,veiligheids- en hygiëne voorschriften voor de organisatie
- Kennis van bediening van weegschalen
- Kennis van presentatietechnieken van producten
- Kennis van Frans (standaardteksten over verkoop gerelateerde thema’s begrijpen, gesprekken over verkoop gerelateerde thema’s kunnen voeren, een beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk).
- Kennis van Engels (standaardteksten over verkoop gerelateerde thema’s begrijpen, gesprekken over verkoop gerelateerde thema’s kunnen voeren, een beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk).
- Kennis van het digitale verkoopprocessen
- Kennis van producten, hun toepassingen en mogelijke alternatieven
- Kennis van promotionele acties
- Kennis van commerciële kengetallen
- Competentie 9:
Sluit de verkoop af
- Stimuleert de klant tot een aankoopbeslissing
- Sluit de verkoop af
- Stelt aanvullende producten voor (meerverkoop)
- Informeert de klant over de diensten bij/na verkoop (herstel, levering, gratis krediet, getrouwheidskaart, ...)
- Plaatst, indien nodig, de bestelling volgens de bedrijfseigen procedures
- met inbegrip van kennis:
- Kennis van (digitale) communicatietechnieken om zich vloeiend en spontaan uit te drukken zonder merkbaar naar uitdrukkingen te hoeven zoeken.
- Kennis van customer journey (het pad dat een consument aflegt om uiteindelijk een bepaald product of een bepaalde dienst te kopen)
- Kennis van verkooptechnieken
- Kennis van profiel van diefstalgevoeligheid winkel en producten
- Kennis van winkelorganisatie en verantwoordelijksdomeinen
- Kennis van Frans (standaardteksten over verkoop gerelateerde thema’s begrijpen, gesprekken over verkoop gerelateerde thema’s kunnen voeren, een beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk).
- Kennis van Engels (standaardteksten over verkoop gerelateerde thema’s begrijpen, gesprekken over verkoop gerelateerde thema’s kunnen voeren, een beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk).
- Kennis van verkoopdocumenten
- Kennis van producten, hun toepassingen en mogelijke alternatieven
- Competentie 10:
Ontvangt betalingen en bedient de kassa
- Controleert de kassa bij het begin van de werkdag en telt bij sluiting
- Bedient het kassa- en/of registratiesysteem
- Voert professioneel en klantgericht de kassa- en/of registratieverrichtingen uit
- Helpt klanten bij moeilijkheden met automatische betalingssystemen
- Begeleidt verschillende klanten tegelijkertijd bij automatische kassasystemen
- Roept op een klantvriendelijke manier hulp in bij te lange wachtrijen
- Verwijdert/desactiveert diefstalbeveiliging
- Registreert correct de verkoopprijs en de bijkomende kosten
- Zoekt klantengegevens op
- Past klantgetrouwheidssystemen, kortingen en geschenkbonnen correct toe
- Past de verschillende betalingsmogelijkheden correct toe
- Maakt een BTW-bon of factuur volgens de wettelijke normen
- Reageert adequaat op fraudepogingen
- Start en sluit het kassa- en/of registratiesysteem
- Geeft correct wisselgeld weer
- Lost eenvoudige technische storingen op
- Corrigeert foutieve registratieverrichtingen op een adequate manier
- Verpakt de artikels volgens het gebruik, hun aard of bestemming
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis van handelsrecht
- Basiskennis van informatica
- Basiskennis multimedia
- Basiskennis van handelswetgeving
- Kennis van (digitale) communicatietechnieken om zich vloeiend en spontaan uit te drukken zonder merkbaar naar uitdrukkingen te hoeven zoeken.
- Kennis van principes van klantvriendelijkheid
- Kennis van betaalmiddelen (werking, geldigheid,...)
- Kennis van inningsprocedures
- Kennis van verkooptechnieken
- Kennis van prijsbepaling en BTW
- Kennis van technieken voor diefstalpreventie
- Kennis van scantechnieken
- Kennis van Frans (standaardteksten over verkoop gerelateerde thema’s begrijpen, gesprekken over verkoop gerelateerde thema’s kunnen voeren, een beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk).
- Kennis van Engels (standaardteksten over verkoop gerelateerde thema’s begrijpen, gesprekken over verkoop gerelateerde thema’s kunnen voeren, een beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk).
- Kennis van verkoopdocumenten
- Kennis van producten, hun toepassingen en mogelijke alternatieven
- Competentie 11:
Bereidt de producten en artikels voor (etiketteren, diefstalbeveiliging,...) en presenteert deze op een commerciële manier
- Brengt de prijs aan/in volgens richtlijnen of instructies (eventueel in elektronisch systeem)
- Presenteert de producten volgens de principes van visual merchandising en/of de richtlijnen van de organisatie.
- Plaatst promotionele artikels op een commerciële plaats
- Verandert de opstelling van de producten volgens de commerciële planning
- Speelt in op plaats- en tijdsgebonden mogelijkheden om producten creatief te presenteren binnen het gegeven kader
- Maakt of regelt decoraties al dan niet themagebonden (pos-materialen, combinaties, licht- en kleurgebruik, attributen, muziek,…)
- Beveiligt deskundig de artikels
- Controleert of de artikels juist geprijsd zijn
- Controleert de artikels op versheid, houdbaarheid, koeling…
- Maakt producten klaar die online besteld werden
- met inbegrip van kennis:
- Kennis van winkelgedrag (wanneer en waar winkelen mensen ...)
- Kennis van merchandisingtechnieken
- Kennis van prijsbepaling en BTW
- Kennis van technieken voor diefstalpreventie
- Kennis van ergonomische hef- en tiltechnieken
- Kennis van voorraadbeheer: aanvultechnieken, rotatie, hoeveelheden
- Kennis van winkelorganisatie en verantwoordelijksdomeinen
- Kennis van milieu-,veiligheids- en hygiëne voorschriften voor de organisatie
- Kennis van presentatietechnieken van producten
- Kennis van het digitale verkoopprocessen
- Competentie 12:
Bevoorraadt de afdelingen en ordent de producten
- Vult producten aan volgens de verkoop en gangbare principes (first in-first out, versheid, nieuwe collectie,…)
- Merkt gebreken aan de producten op en neemt gepaste maatregelen
- Schikt producten permanent op een commerciële manier
- Legt of hangt misplaatste artikels terug
- Veroorzaakt geen hinder voor klanten bij de bevoorrading
- met inbegrip van kennis:
- Kennis van profiel van diefstalgevoeligheid winkel en producten
- Kennis van technieken voor diefstalpreventie
- Kennis van ergonomische hef- en tiltechnieken
- Kennis van voorraadbeheer: aanvultechnieken, rotatie, hoeveelheden
- Kennis van presentatietechnieken van producten
- Kennis van producten, hun toepassingen en mogelijke alternatieven
- Competentie 13:
Volgt de voorraad op, stelt tekorten vast en plaatst bestellingen
- Gebruikt software voor voorraadbeheer en voor het plaatsen van bestellingen
- Houdt gegevens bij over de verkoop van producten
- Telt de voorraad, manueel of scant met de actuele technologieën
- Ondersteunt de inventarisering
- Signaleert manco’s
- Berekent de hoeveelheid producten voor de bestelling
- Vult een bestelformulier in
- Controleert de door te voeren bestelling
- Contacteert leveranciers
- Meldt tekorten van producten volgens bedrijfsafspraken
- Plaatst een bestelling
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis van informatica
- Basiskennis multimedia
- Kennis van customer journey (het pad dat een consument aflegt om uiteindelijk een bepaald product of een bepaalde dienst te kopen)
- Kennis van voorraadbeheer: aanvultechnieken, rotatie, hoeveelheden
- Kennis van inventarisatietechnieken
- Kennis van scantechnieken
- Kennis van milieu-,veiligheids- en hygiëne voorschriften voor de organisatie
- Kennis van presentatietechnieken van producten
- Kennis van promotionele acties
- Competentie 14:
Ontvangt goederen en producten en controleert de levering
- Vergelijkt de levering met de bestelbon en andere formulieren
- Registreert de levering
- Evalueert de kwaliteit van de levering (versheid, beschadigingen, gebreken, aantastingen,…)
- Meldt leveringen die niet voldoen aan de bedrijfseigen richtlijnen
- Slaat de goederen en producten op volgens de gangbare principes (koeling, ‘first in first out’,…)
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis van handelsrecht
- Basiskennis van handelswetgeving
- Kennis van ergonomische hef- en tiltechnieken
- Kennis van winkelorganisatie en verantwoordelijksdomeinen
- Kennis van milieu-,veiligheids- en hygiëne voorschriften voor de organisatie
- Kennis van producten, hun toepassingen en mogelijke alternatieven
- Competentie 15:
Onderhoudt de verkoopruimte en producten in de afdeling
- Stemt de techniek en het materiaal af op de opdracht (vegen, ontsmetten, sociale ruimte,…)
- Beperkt en sorteert afval volgens de richtlijnen
- Merkt de nood aan extra schoonmaakwerkzaamheden op en voert deze uit
- Veroorzaakt geen hinder voor klanten tijdens het onderhoud
- met inbegrip van kennis:
- Kennis van principes van klantvriendelijkheid
- Kennis van ergonomische hef- en tiltechnieken
- Kennis van schoonmaakmiddelen en –technieken
- Kennis van milieu-,veiligheids- en hygiëne voorschriften voor de organisatie
- Kennis van producten, hun toepassingen en mogelijke alternatieven
- Competentie 16:
Voert na-verkoop diensten uit (inwisselen, terugsturen naar de leveranciers, terugbetaling, versturen voor herstel, ...)
- Onthaalt klanten met retourartikelen op een deskundig manier
- Registreert de retourartikelen in het kassa- of registratiesysteem
- Neemt een commerciële beslissing ifv het bevorderen van klantentevredenheid en volgens de bedrijfseigen procedure
- Handelt de retour volgens de richtlijnen af (terugsturen, vernietigen, herstellen…)
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis van handelsrecht
- Basiskennis van informatica
- Basiskennis multimedia
- Basiskennis van handelswetgeving
- Kennis van (digitale) communicatietechnieken om zich vloeiend en spontaan uit te drukken zonder merkbaar naar uitdrukkingen te hoeven zoeken.
- Kennis van conflicthantering
- Kennis van principes van klantvriendelijkheid
- Kennis van betaalmiddelen (werking, geldigheid,...)
- Kennis van scantechnieken
- Kennis van winkelorganisatie en verantwoordelijksdomeinen
- Kennis van Frans (standaardteksten over verkoop gerelateerde thema’s begrijpen, gesprekken over verkoop gerelateerde thema’s kunnen voeren, een beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk).
- Kennis van Engels (standaardteksten over verkoop gerelateerde thema’s begrijpen, gesprekken over verkoop gerelateerde thema’s kunnen voeren, een beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk).
- Kennis van producten, hun toepassingen en mogelijke alternatieven
- Competentie 17:
Behandelt klachten van klanten professioneel en volgens bedrijfseigen procedures
- Onthaalt klanten met klachten op een deskundig manier
- Luistert actief en empathisch om een beeld te kunnen vormen van het soort klacht
- Stelt een (commerciële) oplossing voor in het kader van de behoefte van de klant volgens de bedrijfseigen procedures
- Gaat na of het voorstel voor de klant een oplossing biedt
- Doet, indien nodig, beroep op de leidinggevende
- Sluit de klachtbehandeling deskundig af (registratie, opvolging, doorverwijzen, bedanken,…)
- Doet verbetervoorstellen ifv het voorkomen gelijkaardige klachten
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis van handelswetgeving
- Kennis van (digitale) communicatietechnieken om zich vloeiend en spontaan uit te drukken zonder merkbaar naar uitdrukkingen te hoeven zoeken.
- Kennis van conflicthantering
- Kennis van principes van klantvriendelijkheid
- Kennis van Frans (standaardteksten over verkoop gerelateerde thema’s begrijpen, gesprekken over verkoop gerelateerde thema’s kunnen voeren, een beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk).
- Kennis van Engels (standaardteksten over verkoop gerelateerde thema’s begrijpen, gesprekken over verkoop gerelateerde thema’s kunnen voeren, een beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk).
Beschrijving competenties a.d.h.v. de descriptorelementen
Kennis
- Basiskennis multimedia
- Basiskennis van handelsrecht
- Basiskennis van handelswetgeving
- Basiskennis van ICT
- Basiskennis van informatica
- Basiskennis van noodzakelijke attesten/vergunningen binnen de verkoop
- Kennis van bediening van weegschalen
- Kennis van bedrijfsadministratie
- Kennis van bedrijfseigen procedures
- Kennis van betaalmiddelen (werking, geldigheid,...)
- Kennis van commerciële kengetallen
- Kennis van conflicthantering
- Kennis van customer journey (het pad dat een consument aflegt om uiteindelijk een bepaald product of een bepaalde dienst te kopen)
- Kennis van (digitale) communicatietechnieken om zich vloeiend en spontaan uit te drukken zonder merkbaar naar uitdrukkingen te hoeven zoeken.
- Kennis van dossierbeheer
- Kennis van Engels (standaardteksten over verkoop gerelateerde thema’s begrijpen, gesprekken over verkoop gerelateerde thema’s kunnen voeren, een beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk).
- Kennis van ergonomische hef- en tiltechnieken
- Kennis van Frans (standaardteksten over verkoop gerelateerde thema’s begrijpen, gesprekken over verkoop gerelateerde thema’s kunnen voeren, een beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk).
- Kennis van het digitale verkoopprocessen
- Kennis van inningsprocedures
- Kennis van inventarisatietechnieken
- Kennis van kantoorsoftware
- Kennis van merchandisingtechnieken
- Kennis van milieu-,veiligheids- en hygiëne voorschriften voor de organisatie
- Kennis van presentatietechnieken van producten
- Kennis van prijsbepaling en BTW
- Kennis van principes van klantvriendelijkheid
- Kennis van producten, hun toepassingen en mogelijke alternatieven
- Kennis van profiel van diefstalgevoeligheid winkel en producten
- Kennis van promotionele acties
- Kennis van rapporteringstechnieken
- Kennis van regels voor het onthaal
- Kennis van registratietechnieken
- Kennis van scantechnieken
- Kennis van schoonmaakmiddelen en –technieken
- Kennis van technieken voor diefstalpreventie
- Kennis van typologie (communicatiestijlen, leeftijd, origine, …) van klanten of consumenten
- Kennis van veiligheidsvoorschriften voor de organisatie
- Kennis van verkoopdocumenten
- Kennis van verkooptechnieken
- Kennis van voorraadbeheer: aanvultechnieken, rotatie, hoeveelheden
- Kennis van wet- en regelgeving ivm diefstalpreventie : rechten van personeel en van klant
- Kennis van winkelgedrag (wanneer en waar winkelen mensen ...)
- Kennis van winkelorganisatie en verantwoordelijksdomeinen
- Kennis van zakelijk communicatietechnieken
Cognitieve vaardigheden
- Bedient het kassa- en/of registratiesysteem
- Begeleidt verschillende klanten tegelijkertijd bij automatische kassasystemen
- Beperkt en sorteert afval volgens de richtlijnen
- Berekent de hoeveelheid producten voor de bestelling
- Berekent prijsverschillen, kortingen,...
- Biedt bedrijfseigen diensten aan (afspelden, wegen, monteren…)
- Blijft op de hoogte van technologische ontwikkelingen en productvernieuwing
- Brengt de prijs aan/in volgens richtlijnen of instructies (eventueel in elektronisch systeem)
- Communiceert effectief en efficiënt
- Communiceert professioneel tijdens het verkoopproces
- Contacteert leveranciers
- Controleert de artikels op versheid, houdbaarheid, koeling…
- Controleert de door te voeren bestelling
- Controleert de kassa bij het begin van de werkdag en telt bij sluiting
- Controleert of de artikels juist geprijsd zijn
- Deelt expertise op het gebied van producten en/of diensten en klantenbehoeften met de collega’s
- Deelt kennis met collega’s
- Demonstreert of toont artikels
- Denkt mee over het opzetten van promotie-acties
- Detecteert verdachte klanten met het oog op diefstalpreventie
- Evalueert de kwaliteit van de levering (versheid, beschadigingen, gebreken, aantastingen,…)
- Gaat authentiek en volgens de bedrijfsprocedures om met bezwaren, weerstand en klachten
- Gaat integer en respectvol om met klanten/collega’s
- Gebruikt digitale toepassingen om klantenprofiel te herkennen.
- Gebruikt efficiënt (digitale) communicatiemiddelen
- Gebruikt software voor voorraadbeheer en voor het plaatsen van bestellingen
- Geeft correct wisselgeld weer
- Geeft informatie over de kenmerken van de artikels (werking, gebruik,…) en de voordelen voor de klant in functie van zijn wensen.
- Handelt de retour volgens de richtlijnen af (terugsturen, vernietigen, herstellen…)
- Helpt klanten bij moeilijkheden met automatische betalingssystemen
- Houdt de eigen kennis van het product en het assortiment op peil
- Houdt gegevens bij over de verkoop van producten
- Houdt rekening met de identiteit van de retailer
- Identificeert de behoefte aan verdere ontwikkeling in relatie tot de eigen werkzaamheden
- Informeert de klant over de diensten bij/na verkoop (herstel, levering, gratis krediet, getrouwheidskaart, ...)
- Informeert zich over de ontwikkelingen in relatie tot de eigen werkzaamheden
- Kan online en klantencontact in de winkel activiteiten combineren
- Lost eventuele ontevredenheden op
- Luistert actief en empathisch om een beeld te kunnen vormen van het soort klacht
- Maakt een BTW-bon of factuur volgens de wettelijke normen
- Maakt of regelt decoraties al dan niet themagebonden (pos-materialen, combinaties, licht- en kleurgebruik, attributen, muziek,…)
- Maakt producten klaar die online besteld werden
- Meldt leveringen die niet voldoen aan de bedrijfseigen richtlijnen
- Meldt tekorten van producten volgens bedrijfsafspraken
- Merkt gebreken aan de producten op en neemt gepaste maatregelen
- Neemt een commerciële beslissing ifv het bevorderen van klantentevredenheid en volgens de bedrijfseigen procedure
- Neemt een uitnodigende lichaamshouding aan (armen, handen, oogcontact…)
- Ondersteunt de inventarisering
- Onthaalt klant via verschillende verkoopkanalen (online/offline).
- Onthaalt klanten met klachten op een deskundig manier
- Onthaalt klanten met retourartikelen op een deskundig manier
- Past de verschillende betalingsmogelijkheden correct toe
- Past klantgetrouwheidssystemen, kortingen en geschenkbonnen correct toe
- Past uiterlijk en kleding aan de kenmerken van de verkoopomgeving aan
- Past zich aan aan diverse klantenpopulaties (leeftijd, origine, taal, …)
- Past zich flexibel aan (verandering van collega’s, … )
- Plaatst een bestelling
- Plaatst, indien nodig, de bestelling volgens de bedrijfseigen procedures
- Plaatst promotionele artikels op een commerciële plaats
- Presenteert de producten volgens de principes van visual merchandising en/of de richtlijnen van de organisatie.
- Probeert zich in de wensen en problemen van de klant/collega in te leven
- Raadt artikels aan in functie van de wensen van de klant
- Rapporteert aan leidinggevenden
- Reageert adequaat op fraudepogingen
- Registreert correct de verkoopprijs en de bijkomende kosten
- Registreert de levering
- Registreert de retourartikelen in het kassa- of registratiesysteem
- Richt de aandacht op de wensen en de belangen van de klanten/collega’s
- Roept op een klantvriendelijke manier hulp in bij te lange wachtrijen
- Schat in wanneer de klant wil worden geholpen
- Signaleert manco’s
- Slaat de goederen en producten op volgens de gangbare principes (koeling, ‘first in first out’,…)
- Sluit de klachtbehandeling deskundig af (registratie, opvolging, doorverwijzen, bedanken,…)
- Sluit de verkoop af
- Speelt in op plaats- en tijdsgebonden mogelijkheden om producten creatief te presenteren binnen het gegeven kader
- Stelt aanvullende producten voor (meerverkoop)
- Stelt mogelijkheden tot optimalisatie rond het professioneel omgaan met klanten voor aan de leidinggevende
- Stelt vloeiend en spontaan (open) vragen over de wens van de klant zonder merkbaar naar uitdrukkingen te hoeven zoeken
- Stelt zich empathisch op ten opzichte van klanten
- Stemt de techniek en het materiaal af op de opdracht (vegen, ontsmetten, sociale ruimte,…)
- Stimuleert de klant tot een aankoopbeslissing
- Telt de voorraad, manueel of scant met de actuele technologieën
- Verandert de opstelling van de producten volgens de commerciële planning
- Vergelijkt de levering met de bestelbon en andere formulieren
- Vermijdt conflicten met klanten
- Veroorzaakt geen hinder voor klanten bij de bevoorrading
- Veroorzaakt geen hinder voor klanten tijdens het onderhoud
- Vertaalt de wens van de klant naar de mogelijkheden van het assortiment
- Verwelkomt de klant professioneel en volgens bedrijfsinterne afspraken, ook al is het zeer druk in de winkel
- Verwerft nieuwe kennis en vaardigheden in relatie tot de eigen werkzaamheden
- Verzamelt informatie over gelijkaardige producten en/of diensten
- Verzamelt informatie over marktontwikkelingen
- Voert professioneel en klantgericht de kassa- en/of registratieverrichtingen uit
- Volgt aanwijzingen van verantwoordelijken op
- Volgt nieuwe evoluties op in relatie tot de eigen werkzaamheden
- Vult een bestelformulier in
- Vult producten aan volgens de verkoop en gangbare principes (first in-first out, versheid, nieuwe collectie,…)
- Wekt geen onrealiseerbare verwachtingen
- Werkt efficiënt samen met collega's
- Wisselt informatie uit met collega’s en verantwoordelijken
- Woont productpresentaties bij
- Zoekt informatie op in aanwezigheid van de klant
- Zoekt klantengegevens op
- Zorgt voor een aangename sfeer
- Zorgt voor een goede overlegsituatie met de klant/collega’s
- Zorgt voor productbeleving (een product wordt zo gepresenteerd als iets wat als een belevenis wordt ervaren)
- Zorgt voor winkelbeleving (de winkel wordt zo aan- en ingekleed dat er een beleving plaatsvindt)
Probleemoplossende vaardigheden
- Analyseert de aard van de problemen
- Analyseert problemen in het proces
- Corrigeert foutieve registratieverrichtingen op een adequate manier
- Doet, indien nodig, beroep op de leidinggevende
- Doet verbetervoorstellen ifv het voorkomen gelijkaardige klachten
- Gaat na of het voorstel voor de klant een oplossing biedt
- Grijpt in bij diefstal rekening houdend met de eigen en andermans veiligheid, de wetgeving en met de bedrijfsinterne procedures
- Grijpt in op verdachte klanten, rekening houdend met de wetgeving en met de bedrijfsinterne procedures
- Inventariseert problemen (databanken, eigen administratie,…)
- Lost eenvoudige technische storingen op
- Stelt een (commerciële) oplossing voor in het kader van de behoefte van de klant volgens de bedrijfseigen procedures
- Werkt een passende oplossing uit
- Zoekt naar oplossingen om problemen te voorkomen
Motorische vaardigheden
- Beveiligt deskundig de artikels
- Geeft informatiemateriaal mee (stalen, brochures,...)
- Legt of hangt misplaatste artikels terug
- Merkt de nood aan extra schoonmaakwerkzaamheden op en voert deze uit
- Schikt producten permanent op een commerciële manier
- Start en sluit het kassa- en/of registratiesysteem
- Verpakt de artikels volgens het gebruik, hun aard of bestemming
- Verwijdert/desactiveert diefstalbeveiliging
Omgevingscontext
- Binnen dit beroep is een goede communicatie en klantgerichtheid zeer belangrijk.
- De bedrijfsprocedures en -cultuur bepaalt de werkcontext waarnaar de beroepsbeoefenaar zich moet schikken.
- De beroepsuitoefening is gebonden aan normen en reglementering inzake veiligheid, gezondheid, hygiëne, welzijn, milieu, privacy en vestiging.
- De beroepsuitoefening kan in verschillende sectoren plaatsvinden waardoor de bedrijfsspecifieke productkennis en dienstverlening in bepaalde sectoren een technischer karakter kan hebben.
- De beroepsuitoefening varieert naargelang de grootte van het bedrijf en volgens de bedrijfsactiviteiten.
- De beroepsuitoefening wordt best in het segment waar de beroepsbeoefenaar de meeste affiniteit mee heeft, uitgevoerd
- De uitvoering van bepaalde taken is onderhevig aan digitalisering en automatisering.
- De werkdruk kan variëren en pieken bereiken naargelang de noden, situatie, seizoenen, weeromstandigheden, feestdagen...
- Dit beroep wordt uitgeoefend in een commerciële omgeving.
- Het bedrijf kan zich zowel in eentalig als meertalige regio’s bevinden (toeristische centra, Brussel en omgeving).
- Het takenpakket is vrij gevarieerd
- Het wordt meestal uitgeoefend in een dag-systeem met weekendwerk.
- Voor een aantal taken zijn procedures uitgetekend.
Handelingscontext
- beantwoordt commerciële vragen met een individuele aanpak
- beheert de database nauwgezet
- communiceert efficiënt met leidinggevende(n), collega’s, klanten/gebruikers, leveranciers.
- De beroepsbeoefenaar:
- dient tijdens de uitvoering van de opdracht zorgvuldig en vertrouwelijk te werken.
- gaat discreet om met informatie
- handelt efficiënt, kwaliteitsvol, ethisch en integer in alle omstandigheden.
- handelt steeds met affiniteit voor bepaald segmenten (fashion, food,…)
- handelt volgens de wetgeving en het commercieel beleid van de organisatie.
- handelt zorgvuldig, economisch en ecologisch.
- is bereid om zaken aan te leren en anders aan te pakken
- is sociaal vaardig en stelt zich empathisch en positief assertief op
- voortdurend aandacht hebben voor de tijdige aflevering en uitvoering van de opdrachten.
- waarborgt de optimale zorg voor de klant en klantentevredenheid
Autonomie
Is zelfstandig in
- het behandelen van klachten van klanten
- het beheren van de voorraad
- het bevoorraden van afdelingen en ordenen de producten
- het onderhouden van de verkoopruimte en producten in de afdeling
- het ontvangen en controleren van goederen en producten
- het op de hoogte blijven van markt- en productevoluties
- het oplossingsgericht en doelgericht werken
- het permanent ontwikkelen van de eigen deskundigheid
- het professioneel omgaan met diefstal, diefstalpreventie en klanten
- het stellen van alle verkoop gerelateerde handelingen
- het uitvoeren van na-verkoop diensten
- het werken in teamverband
Is gebonden aan
- commerciële wetgeving, verkoopcontracten,…
- de bedrijfscultuur, het commercieel beleid van de organisatie
- de geldende regels en bedrijfsprocedures van de organisatie
- opgelegde timing of noodzakelijk tijdstip voor de uitvoering van de taken
Doet beroep op
- de verantwoordelijke bij voor hem/haar onoplosbare problemen
- het team/collega’s voor het inwinnen van informatie
Verantwoordelijkheid
- Behandelt klachten van klanten professioneel en volgens bedrijfseigen procedures
- Bereidt de producten en artikels voor (etiketteren, diefstalbeveiliging,...) en presenteert deze op een commerciële manier
- Bevoorraadt de afdelingen en ordent de producten
- Blijft op de hoogte van markt- en productevoluties
- Gaat professioneel om met diefstal en diefstalpreventie
- Gaat professioneel om met klanten
- Onderhoudt de verkoopruimte en producten in de afdeling
- Ontvangt betalingen en bedient de kassa
- Ontvangt goederen en producten en controleert de levering
- Ontwikkelt permanent de eigen deskundigheid
- Sluit de verkoop af
- Stelt de aankoopwensen van de klant vast en adviseert over de producten en diensten volgens de commerciële regels van de organisatie
- Voert na-verkoop diensten uit (inwisselen, terugsturen naar de leveranciers, terugbetaling, versturen voor herstel, ...)
- Volgt de voorraad op, stelt tekorten vast en plaatst bestellingen
- Werkt doelgroepgericht
- Werkt in teamverband
- Werkt oplossingsgericht
Attesten en voorwaarden
Wettelijke attesten en voorwaarden
Er zijn geen wettelijke attesten of voorwaarden vereist.