Amateur vertolkend muzikant
BK-0410-2
Dit is de actuele versie van de beroepskwalificatie.
Globaal
Titel
Amateur vertolkend muzikant
Definitie
Een amateur vertolkend muzikant oefent vocale en/of instrumentale muziekstukken in teneinde ze te vertolken tijdens een uitvoering en/of opname in de vrije tijd.
Niveau (VKS en EQF)
3
Jaar van erkenning
versie 2, 2019
Competenties
Opsomming competenties
Transversaal algemeen
- Competentie 1:
Werkt samen
- Communiceert gepast met alle betrokken actoren
- Overlegt over de voorbereiding en uitvoering
- Doet een eigen inbreng
- Respecteert de inbreng van anderen
- Volgt aanwijzingen op van alle betrokken actoren
- Stelt zich flexibel op
- Werkt mee aan het groepsbelang
- Enthousiasmeert anderen
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis van communicatietechnieken
- Competentie 2:
Functioneert binnen een groep
- Beleeft de kunstuitvoering samen met anderen
- Leert bij en vervolmaakt zich door samen uit te voeren
- Gaat om met conflicten
- Draagt bij tot de groepsdynamiek
- Handelt conform de visie van de artistiek verantwoordelijke
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis van communicatietechnieken
- Competentie 3:
Werkt met oog voor het eigen welzijn en het welzijn van anderen
- Handelt ergonomisch verantwoord
- Beschermt zich tegen gehoorschade
- Gaat veilig om met materiaal en instrumenten
- Signaleert risico’s
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis van gehoorbescherming.
- Basiskennis ergonomie
- Basiskennis van veiligheidsregels
Transversaal creëren
- Competentie 4:
Ontwikkelt een eigen artistieke praktijk
- Heeft oog voor maatschappelijke en artistieke tendensen in functie van de eigen bijdrage
- Heeft oog voor artistieke en culturele praktijken in functie van de eigen bijdrage
- Heeft oog voor technieken en technologische trends in relatie tot de eigen werkzaamheden
- Reflecteert over de eigen praktijk
- Heeft oog voor de eigen artistieke ontwikkeling
- Ontwikkelt de eigen deskundigheid
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis van de verschillende muzikale contexten (de podiumsector, festivals, evenementen, wedstrijden …).
- Basiskennis van de grote muzikale maatschappelijke tendensen.
- Basiskennis van de artistieke terminologie.
- Basiskennis van de relevante informatiebronnen, eigen aan de sector (tijdschriften, websites, steunpunten, conferenties, opleidingen …).
Specifieke activiteiten
- Competentie 5:
Bereidt het lichaam en het instrument voor op de nodige vaardigheden
- Bereidt het lichaam voor op de repetities, de voorstellingen, de opnames ...
- Beheerst instrumenttechnische en/of zangvaardigheden
- Beheerst uitdrukkingsmogelijkheden
- Stemt het muziekinstrument
- Bespeelt het instrument en luistert naar de toonhoogte
- Doet de nodige aanpassingen in functie van zijn instrument
- Luistert naar de kwaliteit van de klank
- Onderhoudt instrumenttechnische en/of zangvaardigheden
- Houdt de techniek vast en zet ze in verschillende situaties in
- Doet stemoefeningen of instrumentale oefeningen
- Gaat veilig en duurzaam om met lichaam en instrument
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis van instrumentale en/of vocale uitdrukkingsmogelijkheden.
- Basiskennis van instrumentale en/of vocale technieken.
- Basiskennis van muziekstijlen.
- Basiskennis van stemopwarmingstechnieken.
- Basiskennis van ademhalingstechnieken.
- Basiskennis van uitspraaktechnieken.
- Basiskennis van gehoortraining.
- Kennis van instrument.
- Competentie 6:
Bestudeert/analyseert het basismateriaal van een uitvoering
- Vergaart informatie en maakt hier gebruik van
- Interpreteert het basismateriaal volgens aanwijzingen van de artistiek of creatief verantwoordelijken
- Ontwikkelt artistieke ideeën in verband met de eigen inbreng en kan deze vertolken
- Bespreekt met artistiek of creatief verantwoordelijken zijn persoonlijke inbreng
- Maakt zich vertrouwd met de vereisten van zijn aandeel in de voorstelling
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis van instrumentale en/of vocale uitdrukkingsmogelijkheden.
- Basiskennis van muzieknotatie.
- Basiskennis van vakterminologie.
- Basiskennis van de relevante informatiebronnen, eigen aan de sector (tijdschriften, websites, steunpunten, conferenties, opleidingen …).
- Competentie 7:
Repeteert het eigen aandeel
- Studeert muziekstukken en/of teksten in (al dan niet uit het hoofd)
- Volgt de aanwijzingen van de dirigent en/of creërend muzikant op
- Oefent de samenzang en/of het samenspel in
- Kan de bereikte uitvoeringsgraad vasthouden, herhalen en er op verder werken
- Zet persoonlijke kwaliteiten en vaardigheden in
- Communiceert en maakt afspraken met artistiek of creatief verantwoordelijke(n) en betrokken medewerkers
- Zoekt en onderzoekt instrumenttechnische- en uitdrukkingsmogelijkheden en/of zangtechnische- en uitdrukkingsmogelijkheden
- Gaat volledig op in het samenspel en teamwork zonder de eigenheid te verliezen
- Gaat efficiënt om met de verschillende rollen, verantwoordelijkheden en belangen in het creatieproces
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis van instrumentale en/of vocale uitdrukkingsmogelijkheden.
- Basiskennis van instrumentale en/of vocale technieken.
- Basiskennis van memorisatietechnieken.
- Basiskennis van ritmiek.
- Basiskennis van communicatietechnieken
- Kennis van instrument.
- Competentie 8:
Vertolkt alleen of met medemuzikanten/zangers zijn aandeel in de uitvoering voor het publiek en/of opname
- Voelt het ritme, de timing en de dynamiek aan
- Stemt het zingen en/of muziek spelen af op de uitvoering van andere muzikanten
- Observeert de dirigent/creërend muzikant en volgt aanwijzingen op
- Is bewust van de eigen inbreng in het geheel
- Respecteert de gemaakte afspraken
- Presenteert werk aan een publiek
- Manifesteert een persoonlijke aanpak (klemtonen, stijl, visie)
- Speelt flexibel in op ruimte en omstandigheden
- Speelt in op de reacties van het publiek en de andere muzikanten
- Stuurt bij op aangeven van de creatief verantwoordelijken en betrokken medewerkers
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis van instrumentale en/of vocale uitdrukkingsmogelijkheden.
- Basiskennis van instrumentale en/of vocale technieken.
- Basiskennis van ritmiek.
- Basiskennis van communicatietechnieken
- Kennis van instrument.
- Competentie 9:
Reflecteert over en verbetert de eigen prestatie en/of de groepsprestatie en communiceert hierover
- Reflecteert en communiceert over de eigen prestatie en/of de groepsprestatie met de creatief verantwoordelijken, de betrokken medewerkers
- Stuurt bij op aangeven van de creatief of artistiek verantwoordelijken
- Stuurt zichzelf bij ten voordele van een gemeenschappelijk resultaat
- Maakt afspraken met artistiek of creatief verantwoordelijke(n) en betrokken medewerkers
- Accepteert feedback
- Stelt zich flexibel op
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis van vakterminologie.
- Basiskennis van communicatietechnieken
- Competentie 10:
Begeleidt de promotie en verspreiding naar de media en het publiek
- Geeft informatie over de uitvoering en zijn aandeel erin (uitvoering, inhoud, …)
- Gebruikt sociale/digitale media
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis van communicatietechnieken
- Basiskennis sociale/digitale media
Beschrijving competenties a.d.h.v. de descriptorelementen
Kennis
- Basiskennis ergonomie
- Basiskennis sociale/digitale media
- Basiskennis van ademhalingstechnieken.
- Basiskennis van communicatietechnieken
- Basiskennis van de artistieke terminologie.
- Basiskennis van de grote muzikale maatschappelijke tendensen.
- Basiskennis van de relevante informatiebronnen, eigen aan de sector (tijdschriften, websites, steunpunten, conferenties, opleidingen …).
- Basiskennis van de verschillende muzikale contexten (de podiumsector, festivals, evenementen, wedstrijden …).
- Basiskennis van gehoorbescherming.
- Basiskennis van gehoortraining.
- Basiskennis van instrumentale en/of vocale technieken.
- Basiskennis van instrumentale en/of vocale uitdrukkingsmogelijkheden.
- Basiskennis van memorisatietechnieken.
- Basiskennis van muzieknotatie.
- Basiskennis van muziekstijlen.
- Basiskennis van ritmiek.
- Basiskennis van stemopwarmingstechnieken.
- Basiskennis van uitspraaktechnieken.
- Basiskennis van vakterminologie.
- Basiskennis van veiligheidsregels
- Kennis van instrument.
Cognitieve vaardigheden
- Accepteert feedback
- Beleeft de kunstuitvoering samen met anderen
- Bespreekt met artistiek of creatief verantwoordelijken zijn persoonlijke inbreng
- Communiceert en maakt afspraken met artistiek of creatief verantwoordelijke(n) en betrokken medewerkers
- Communiceert gepast met alle betrokken actoren
- Draagt bij tot de groepsdynamiek
- Enthousiasmeert anderen
- Gaat efficiënt om met de verschillende rollen, verantwoordelijkheden en belangen in het creatieproces
- Gaat om met conflicten
- Gebruikt sociale/digitale media
- Geeft informatie over de uitvoering en zijn aandeel erin (uitvoering, inhoud, …)
- Handelt conform de visie van de artistiek verantwoordelijke
- Heeft oog voor artistieke en culturele praktijken in functie van de eigen bijdrage
- Heeft oog voor de eigen artistieke ontwikkeling
- Heeft oog voor maatschappelijke en artistieke tendensen in functie van de eigen bijdrage
- Heeft oog voor technieken en technologische trends in relatie tot de eigen werkzaamheden
- Interpreteert het basismateriaal volgens aanwijzingen van de artistiek of creatief verantwoordelijken
- Is bewust van de eigen inbreng in het geheel
- Leert bij en vervolmaakt zich door samen uit te voeren
- Luistert naar de kwaliteit van de klank
- Maakt afspraken met artistiek of creatief verantwoordelijke(n) en betrokken medewerkers
- Maakt zich vertrouwd met de vereisten van zijn aandeel in de voorstelling
- Observeert de dirigent/creërend muzikant en volgt aanwijzingen op
- Ontwikkelt artistieke ideeën in verband met de eigen inbreng en kan deze vertolken
- Overlegt over de voorbereiding en uitvoering
- Presenteert werk aan een publiek
- Reflecteert en communiceert over de eigen prestatie en/of de groepsprestatie met de creatief verantwoordelijken, de betrokken medewerkers
- Reflecteert over de eigen praktijk
- Respecteert de gemaakte afspraken
- Respecteert de inbreng van anderen
- Signaleert risico’s
- Stelt zich flexibel op
- Studeert muziekstukken en/of teksten in (al dan niet uit het hoofd)
- Stuurt bij op aangeven van de creatief of artistiek verantwoordelijken
- Stuurt bij op aangeven van de creatief verantwoordelijken en betrokken medewerkers
- Vergaart informatie en maakt hier gebruik van
- Voelt het ritme, de timing en de dynamiek aan
- Volgt aanwijzingen op van alle betrokken actoren
- Volgt de aanwijzingen van de dirigent en/of creërend muzikant op
- Werkt mee aan het groepsbelang
Probleemoplossende vaardigheden
- Speelt flexibel in op ruimte en omstandigheden
- Speelt in op de reacties van het publiek en de andere muzikanten
- Stuurt zichzelf bij ten voordele van een gemeenschappelijk resultaat
Motorische vaardigheden
- Beheerst instrumenttechnische en/of zangvaardigheden
- Beheerst uitdrukkingsmogelijkheden
- Bereidt het lichaam voor op de repetities, de voorstellingen, de opnames ...
- Beschermt zich tegen gehoorschade
- Bespeelt het instrument en luistert naar de toonhoogte
- Doet de nodige aanpassingen in functie van zijn instrument
- Doet een eigen inbreng
- Doet stemoefeningen of instrumentale oefeningen
- Gaat veilig en duurzaam om met lichaam en instrument
- Gaat veilig om met materiaal en instrumenten
- Gaat volledig op in het samenspel en teamwork zonder de eigenheid te verliezen
- Handelt ergonomisch verantwoord
- Houdt de techniek vast en zet ze in verschillende situaties in
- Kan de bereikte uitvoeringsgraad vasthouden, herhalen en er op verder werken
- Manifesteert een persoonlijke aanpak (klemtonen, stijl, visie)
- Oefent de samenzang en/of het samenspel in
- Onderhoudt instrumenttechnische en/of zangvaardigheden
- Ontwikkelt de eigen deskundigheid
- Stemt het muziekinstrument
- Stemt het zingen en/of muziek spelen af op de uitvoering van andere muzikanten
- Zet persoonlijke kwaliteiten en vaardigheden in
- Zoekt en onderzoekt instrumenttechnische- en uitdrukkingsmogelijkheden en/of zangtechnische- en uitdrukkingsmogelijkheden
Omgevingscontext
- Bij het vertolken wordt rekening gehouden met de aanwezigheid van een publiek.
- De repetities en vertolkingen worden afgebakend in de tijd, wat deadlines met zich meebrengt: resultaatgerichtheid, concentratie, stressbestendigheid, flexibiliteit en doorzettingsvermogen zijn belangrijke eigenschappen.
- Het artistiek proces bepaalt de volgorde van uitvoering van de verschillende activiteiten.
- Het musiceren wordt uitgeoefend in de amateurkunstensector. De omgeving is artistiek/creatief.
- Het repeteren en vertolken gebeurt alleen en/of in teamverband.
- Het repeteren gebeurt meestal in vertrouwde omgevingen en omstandigheden.
- Het vertolken gebeurt in diverse omgevingen en omstandigheden zowel binnen als buiten.
- Kunstbeoefening gebeurt veel in gezinsverband.
- Men dient rekening te houden met een opgelegde hiërarchie.
- Repeteren en vertolken gebeurt meestal in de vrije tijd (’s avonds, tijdens weekends en/of in de gebruikelijke vakantieperiodes).
Handelingscontext
- De amateur kunstbeoefenaar gaat veilig om met materiaal.
- De amateur kunstbeoefenaar heeft bijzondere aandacht voor de (artistieke/creatieve) context van het eindproduct.
- De amateur kunstbeoefenaar heeft oog voor de tevredenheid van het publiek door met zorg, precisie en toewijding te werken.
- De amateur kunstbeoefenaar heeft oog voor esthetiek.
- De amateur kunstbeoefenaar is actief betrokken bij de omgeving en gaat er flexibel mee om.
- De handelingscontext is afwisselend hetgeen enig reflectief handelen vergt.
- Er is resultaatgerichtheid wat concentratie en nauwkeurigheid vergt.
- Het functioneren in een groep vraagt een zekere flexibiliteit.
Autonomie
Is zelfstandig in
- het memoriseren en/of aflezen van muziekstukken en/of teksten.
- het reflecteren over en het verbeteren van de eigen prestatie en/of groepsprestatie en in het communiceren hierover.
- het vertolken van artistieke beslissingen.
- het vertolken van het eigen aandeel.
- het voorbereiden van stem en/of instrument voor repetities, voorstellingen en opnames.
- het zich fysiek voorbereiden.
Is gebonden aan
- de technische mogelijkheden van het gebruikte instrument of van de stem.
- het concept van de dirigent/creërend muzikant.
- het intellectueel eigendomsrecht.
Doet beroep op
- de dirigent/creërend muzikant.
- de medemuzikanten.
- het logistiek team.
Verantwoordelijkheid
- Begeleidt de promotie en verspreiding naar de media en het publiek
- Bereidt het lichaam en het instrument voor op de nodige vaardigheden
- Bestudeert/analyseert het basismateriaal van een uitvoering
- Functioneert binnen een groep
- Ontwikkelt een eigen artistieke praktijk
- Reflecteert over en verbetert de eigen prestatie en/of de groepsprestatie en communiceert hierover
- Repeteert het eigen aandeel
- Vertolkt alleen of met medemuzikanten/zangers zijn aandeel in de uitvoering voor het publiek en/of opname
- Werkt met oog voor het eigen welzijn en het welzijn van anderen
- Werkt samen
Attesten en voorwaarden
Wettelijke attesten en voorwaarden
Er zijn geen wettelijke attesten of voorwaarden vereist.