Personal trainer
BK-0109-3
Dit is de actuele versie van de beroepskwalificatie.
Globaal
Titel
Personal trainer
Definitie
De Personal Trainer begeleidt klanten, met inbegrip van bijzondere doelgroepen, voornamelijk in een één-tot-één relatie, teneinde deze correct en veilig bewegen en de individuele doelstellingen bereiken.
Niveau (VKS en EQF)
5
Jaar van erkenning
versie 3, 2020
Competenties
Opsomming competenties
- Competentie 1:
Bereidt de eigen werkzaamheden voor
- Werkt een eigen programma uit in functie van de visie van de fitnessclub/van het project
- Bereidt een intern overleg voor
- Neemt deel aan het werkoverleg
- Plant de eigen werkzaamheden
- Zet nieuwe activiteiten op
- Heeft oog voor randvoorwaarden (materiaal, toegankelijkheid personen met een handicap, ….)
- Stemt alle sporttechnische onderdelen van het trainingsprogramma op elkaar af
- Bespreekt de uitvoering van de opdrachten met alle betrokkenen
- Rapporteert, indien nodig, aan de verantwoordelijke
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis van vergadertechnieken
- Kennis van de organisatie van sport- en bewegingsactiviteiten
- Kennis van verschillende doelgroepen
- Kennis van sportaccommodaties, -materialen en middelen
- Competentie 2:
Werkt met oog voor veiligheid, kwaliteit en hygiëne
- Past de kwaliteitsnormen van het bedrijf of de eigen kwaliteitsnormen toe
- Controleert het naleven van de veiligheidsregels, -aanwijzingen en hygiëne
- Controleert of organiseert de beveiliging van de locatie
- Vermijdt gevaarlijke situaties, risico’s en potentieel gevaarlijke oefeningen
- Zorgt dat de beoefenaar in een aangename omgeving kan bewegen
- Zorgt ervoor dat de beoefenaar zijn oefeningen veilig en hygiënisch kan uitoefenen
- Zorgt voor aangepast geluidsniveau (muziek, …)
- Zorgt voor aangepaste temperatuur en voldoende ventilatie
- Functioneert kwalitatief en efficiënt , ook op piekmomenten
- Houdt toezicht op het naleven van het huishoudelijk reglement
- Meldt bijzonderheden aan de verantwoordelijke en/of opdrachtgever
- met inbegrip van kennis:
- Kennis van ongevalspreventie
- Kennis van kwaliteitsnormen
- Kennis van veilig bewegen
- Kennis van veiligheidsregels en toegankelijkheidsvoorschriften van publieke toegankelijke ruimten
- Kennis van veiligheidsregels voor goederen en personen
- Kennis van de vigerende wetgeving en richtlijnen met betrekking tot hygiëne, veiligheid en ergonomisch werken
- Kennis van veilig gebruik van materiaal
- Competentie 3:
Past EHBO en BLS toe
- Reageert efficiënt wanneer een beoefenaar of een andere betrokkene letsel oploopt of onwel wordt
- Maakt contact met de betrokkene (indien mogelijk)
- Informeert naar klachten/symptomen
- Onderzoekt de betrokkene en beslist wat hij moet doen
- Voert BLS (basic life support) met en zonder AED (automatische externe defibrillator) uit
- Houdt zich aan de voorgeschreven procedures
- Schakelt eventueel hulp in
- Meldt het voorval aan de verantwoordelijke (indien van toepassing)
- met inbegrip van kennis:
- Kennis van EHBO en BLS-technieken
- Competentie 4:
Kijkt het sportmateriaal en -uitrusting na
- Ziet er op toe dat de beoefenaar(s) het materiaal opgeruimd en netjes achterlaten
- Meldt de nood aan onderhoud of vervanging van materiaal en accommodatie
- Adviseert bij de aanschaf van materiaal en de inrichting van accommodaties
- met inbegrip van kennis:
- Kennis van veiligheidsregels en toegankelijkheidsvoorschriften van publieke toegankelijke ruimten
- Kennis van toestellen en materialen voor cardiotraining, krachttraining, coördinatie, evenwicht, lenigheidstraining, en core stability training
- Kennis van sportaccommodaties, -materialen en middelen
- Competentie 5:
Informeert het publiek over het personal trainingsaanbod en de organisatie van de sessies
- Maakt reclame voor activiteiten voor regelmatig bewegen
- Promoot bewegingsactiviteiten binnen het eigen aanbod en/of het aanbod van de fitnessclub
- Motiveert tot deelname aan sport- en bewegingsactiviteiten
- Geeft voorlichting over fitheid, gezondheid, gezonde voeding en de relatie met regelmatig bewegen
- Geeft informatie over de praktische organisatie van de personal training sessies
- Onderhoudt contact met de doelgroepen
- Onderhoudt contact met (sport)medische begeleiders paramedische begeleiders
- Onderhoudt contact met de beoefenaar
- Licht de rol van de personal trainer en de verantwoordelijkheden van de beoefenaar en eventueel van andere professionals die betrokken zijn bij het programma toe
- Houdt zich aan en informeert over de richtlijnen van het ethisch en medisch verantwoord sporten en antidoping
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis van voedingsleer
- Kennis van de relatie tussen beweging en gezondheid
- kennis van voedings- en gewichtscontrole
- Kennis van gedragsverandering en relatie beweging-gezondheid
- Kennis van medisch en ethisch verantwoord sporten
- Kennis van antidopingscharter
- Kennis van ethische code
- Kennis van sociale vaardigheden
- Kennis van verschillende doelgroepen
- Kennis van motivatiemethodieken
- Competentie 6:
Denkt communicatieacties over de activiteiten van de onderneming of dienstverlening uit en promoot ze
- Gebruikt courante software en applicaties
- Selecteert de meest efficiënte communicatieacties en voert ze uit
- Onderhoudt contacten met gespecialiseerde media, radio of televisie
- Voert acties of reclamecampagnes
- Past taalgebruik en boodschap aan de doelgroep aan
- Plant vervoer voor personen en materialen
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis van omgang met diverse doelgroepen
- Basiskennis van informatie- en mediakanalen
- Basiskennis van commerciële technieken
- Basiskennis van informatietechnologie conform het ECDL (European Computer Driving Licence, waarbij de basiskennis van het PC-gebruik aanwezig is en dit omvat volgende 7 onderdelen: computer essentials, tekstverwerking, spreadsheet, databases gebruiken, presentaties maken, online essentials, digitale veiligheid)
- Kennis van sociale vaardigheden
- Kennis van presentatietechnieken
- Kennis van promotietechnieken
- Competentie 7:
Bepaalt het beginniveau en de doelstellingen van de beoefenaar
- Neemt een par-q (physical activity readiness questionnaire) af
- Organiseert een intakegesprek
- Stelt een test protocol samen op maat van de beoefenaar en informeert over de mogelijke effecten en risico’s
- Neemt testen, vragenlijsten, … af (conditie, hartslag, vetpercentage, gewicht, lenigheid, bloeddruk)
- Interpreteert en evalueert de resultaten van de afgenomen testen, vragenlijsten, …
- Bepaalt de mogelijke risicofactoren
- Licht de resultaten van de afgenomen testen toe aan de beoefenaar
- Peilt naar de persoonlijke wensen en fysieke achtergrond
- Identificeert incentives en obstakels om meer te bewegen
- Verwijst de beoefenaar, indien wenselijk, door naar een medisch of paramedisch begeleider
- Luistert actief naar alle betrokkenen
- Communiceert en/of rapporteert aan dokters, paramedici, verantwoordelijken
- Communiceert met de opdrachtgever en de klant over de resultaten van het trainingsprogramma
- Behandelt klantinformatie vertrouwelijk
- met inbegrip van kennis:
- Kennis van functionele anatomie
- Kennis van biomechanica
- Kennis van de psychologie in relatie tot de doelgroep
- Kennis van de risicofactoren in functie van sport en bewegen
- Grondige kennis van meten en evalueren van fysieke conditie
- Grondige kennis van het afnemen en interpreteren van vragenlijsten
- Grondige kennis van het afnemen en interpreteren van testen
- Grondige kennis van het opmaken van een basisprofiel van de beoefenaar
- Grondige kennis van inspanningsfysiologie
- Competentie 8:
Stemt de sessie af op het niveau van de doelgroep en/of de beoefenaar
- Stelt een algemeen (jaar)programma en/of (dagelijkse) trainingen op, op maat van de organisatie
- Stelt een specifiek (jaar)programma en/of (dagelijkse) trainingen op, op maat van de beoefenaar(s)
- Houdt rekening met de diversiteit, verwachtingen, beleving, …. van de beoefenaar(s)
- Stelt een oefenplan met oefenschema’s op
- Bouwt oefeningen geleidelijk op
- Plant voldoende hersteltijd in tussen de sessies
- Stemt eventueel het materiaal af op het niveau van de beoefenaar(s)
- Houdt zich aan de gemaakte afspraken
- met inbegrip van kennis:
- Kennis van rekenvaardigheid en verhoudingen
- Kennis van planmatig werken
- Kennis van begeleidingsmethodieken
- Kennis van ongevallenpreventie
- Grondige kennis van het opmaken van een trainingsprogramma voor de beoefenaar
- Competentie 9:
Demonstreert en optimaliseert bewegingsactiviteiten binnen de fitness
- Demonstreert en optimaliseert materialen en bewegingsactiviteiten in functie van cardiotraining
- Demonstreert en optimaliseert materialen en bewegingsactiviteiten in functie van krachttraining
- Demonstreert en optimaliseert materialen en bewegingsactiviteiten in functie van coördinatie, evenwicht en lenigheid
- Demonstreert en optimaliseert materialen en bewegingsactiviteiten in functie van core stability
- Volgt de nieuwe evoluties op en neemt deel aan bijscholingen en past ze toe
- met inbegrip van kennis:
- Kennis van veilig bewegen
- Kennis van toestellen en materialen voor cardiotraining, krachttraining, coördinatie, evenwicht, lenigheidstraining, en core stability training
- Kennis van de nieuwe evoluties
- Grondige kennis van trainingstechnieken : cardiotraining, coördinatie, evenwicht, lenigheid, kracht, core stability
- Competentie 10:
Stelt de oefeningen aan de beoefenaar(s) voor, leert ze aan en staat ze technisch bij
- Organiseert ruimtes, hun inrichting en de installatie van materiaal
- Formuleert concrete doelen en bespreekt die met de beoefenaar(s)
- Beschrijft de te verwachte fysieke gevolgen en geeft toelichting over de functionaliteit van de oefeningen
- Leert de technieken van een bewegingsactiviteit en specifieke trainingen aan (cardiotraining, krachttraining, coördinatie, evenwicht, lenigheidstraining, en core stability training ) in verschillende omgevingen
- Demonstreert en leert technieken, houdingen en motorische gedragingen aan
- Zet materiaal en middelen in
- Voorziet voldoende warming-up en cooling-down
- Verbetert fouten in de techniek
- Geeft extra instructies indien nodig
- Vraagt om feedback over de oefeningen
- Volgt de fysieke evoluties op (eventueel via tussentijdse evaluaties/testen)
- Stelt het trainingsprogramma bij op basis van de noden en vorderingen
- Evalueert het trainingsprogramma en stelt bij waar nodig
- Verdeelt de aandacht in een groep over de verschillende deelnemers
- Grijpt in bij ongewenst/ongepast gedrag en bij een onveilige/ongewenste situatie
- Meldt eventueel bijzonderheden aan de verantwoordelijke of opdrachtgever
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis van classificatie van beperkingen
- Basiskennis van motorisch leren
- Kennis van functionele anatomie
- Kennis van planmatig werken
- Kennis van begeleidingsmethodieken
- Kennis van blessurepreventie
- Kennis van verschillende doelgroepen
- Kennis van observatiemethodieken
- Kennis van conflicthantering
- Kennis van feedbackvaardigheden (geven en vragen)
- Kennis van didactische methodieken
- Kennis van groepsanimatie
- Kennis van de vigerende wetgeving en richtlijnen met betrekking tot hygiëne, veiligheid en ergonomisch werken
- Grondige kennis van trainingstechnieken : cardiotraining, coördinatie, evenwicht, lenigheid, kracht, core stability
- Grondige kennis van trainingsleer
- Grondige kennis van het opmaken van een basisprofiel van de beoefenaar
- Competentie 11:
Motiveert de beoefenaar bij zijn oefeningen
- Geeft op enthousiaste, duidelijke en deskundige manier aanwijzingen en informatie aan de beoefenaar(s)
- Motiveert tot deelname aan en volhouden van sport- en bewegingsactiviteiten
- Stimuleert de beoefenaars tot volhouden van de oefening
- met inbegrip van kennis:
- Kennis van motivatiemethodieken
- Competentie 12:
Stuurt medewerkers aan
- Stelt de werkplanning en/ of de oefenschema’s voor zijn eigen team op en stuurt bij indien nodig
- Ziet toe op de uitvoering van de opdrachten
- Grijpt in bij verkeerd werk of gedrag van medewerkers
- Lost conflicten tussen medewerkers op
- Bespreekt de uitvoering van de opdrachten met de medewerkers
- Motiveert medewerkers (indien van toepassing)
- Vervult een voorbeeldfunctie
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis van vergadertechnieken
- Kennis van planmatig werken
- Kennis van motivatiemethodieken
- Kennis van observatiemethodieken
- Kennis van conflicthantering
- Kennis van competentiemanagement in functie van aansturen van medewerkers
Beschrijving competenties a.d.h.v. de descriptorelementen
Kennis
- Basiskennis van classificatie van beperkingen
- Basiskennis van commerciële technieken
- Basiskennis van informatie- en mediakanalen
- Basiskennis van informatietechnologie conform het ECDL (European Computer Driving Licence, waarbij de basiskennis van het PC-gebruik aanwezig is en dit omvat volgende 7 onderdelen: computer essentials, tekstverwerking, spreadsheet, databases gebruiken, presentaties maken, online essentials, digitale veiligheid)
- Basiskennis van motorisch leren
- Basiskennis van omgang met diverse doelgroepen
- Basiskennis van vergadertechnieken
- Basiskennis van voedingsleer
- Kennis van antidopingscharter
- Kennis van begeleidingsmethodieken
- Kennis van biomechanica
- Kennis van blessurepreventie
- Kennis van competentiemanagement in functie van aansturen van medewerkers
- Kennis van conflicthantering
- Kennis van de nieuwe evoluties
- Kennis van de organisatie van sport- en bewegingsactiviteiten
- Kennis van de psychologie in relatie tot de doelgroep
- Kennis van de relatie tussen beweging en gezondheid
- Kennis van de risicofactoren in functie van sport en bewegen
- Kennis van de vigerende wetgeving en richtlijnen met betrekking tot hygiëne, veiligheid en ergonomisch werken
- Kennis van didactische methodieken
- Kennis van EHBO en BLS-technieken
- Kennis van ethische code
- Kennis van feedbackvaardigheden (geven en vragen)
- Kennis van functionele anatomie
- Kennis van gedragsverandering en relatie beweging-gezondheid
- Kennis van groepsanimatie
- Kennis van kwaliteitsnormen
- Kennis van medisch en ethisch verantwoord sporten
- Kennis van motivatiemethodieken
- Kennis van observatiemethodieken
- Kennis van ongevallenpreventie
- Kennis van ongevalspreventie
- Kennis van planmatig werken
- Kennis van presentatietechnieken
- Kennis van promotietechnieken
- Kennis van rekenvaardigheid en verhoudingen
- Kennis van sociale vaardigheden
- Kennis van sportaccommodaties, -materialen en middelen
- Kennis van toestellen en materialen voor cardiotraining, krachttraining, coördinatie, evenwicht, lenigheidstraining, en core stability training
- Kennis van veilig bewegen
- Kennis van veilig gebruik van materiaal
- Kennis van veiligheidsregels en toegankelijkheidsvoorschriften van publieke toegankelijke ruimten
- Kennis van veiligheidsregels voor goederen en personen
- Kennis van verschillende doelgroepen
- kennis van voedings- en gewichtscontrole
- Grondige kennis van het afnemen en interpreteren van testen
- Grondige kennis van het afnemen en interpreteren van vragenlijsten
- Grondige kennis van het opmaken van een basisprofiel van de beoefenaar
- Grondige kennis van het opmaken van een trainingsprogramma voor de beoefenaar
- Grondige kennis van inspanningsfysiologie
- Grondige kennis van meten en evalueren van fysieke conditie
- Grondige kennis van trainingsleer
- Grondige kennis van trainingstechnieken : cardiotraining, coördinatie, evenwicht, lenigheid, kracht, core stability
Cognitieve vaardigheden
- Adviseert bij de aanschaf van materiaal en de inrichting van accommodaties
- Behandelt klantinformatie vertrouwelijk
- Bepaalt de mogelijke risicofactoren
- Bereidt een intern overleg voor
- Beschrijft de te verwachte fysieke gevolgen en geeft toelichting over de functionaliteit van de oefeningen
- Bespreekt de uitvoering van de opdrachten met alle betrokkenen
- Bespreekt de uitvoering van de opdrachten met de medewerkers
- Bouwt oefeningen geleidelijk op
- Communiceert en/of rapporteert aan dokters, paramedici, verantwoordelijken
- Communiceert met de opdrachtgever en de klant over de resultaten van het trainingsprogramma
- Controleert het naleven van de veiligheidsregels, -aanwijzingen en hygiëne
- Controleert of organiseert de beveiliging van de locatie
- Evalueert het trainingsprogramma en stelt bij waar nodig
- Formuleert concrete doelen en bespreekt die met de beoefenaar(s)
- Functioneert kwalitatief en efficiënt , ook op piekmomenten
- Gebruikt courante software en applicaties
- Geeft extra instructies indien nodig
- Geeft informatie over de praktische organisatie van de personal training sessies
- Geeft op enthousiaste, duidelijke en deskundige manier aanwijzingen en informatie aan de beoefenaar(s)
- Geeft voorlichting over fitheid, gezondheid, gezonde voeding en de relatie met regelmatig bewegen
- Heeft oog voor randvoorwaarden (materiaal, toegankelijkheid personen met een handicap, ….)
- Houdt rekening met de diversiteit, verwachtingen, beleving, …. van de beoefenaar(s)
- Houdt toezicht op het naleven van het huishoudelijk reglement
- Houdt zich aan de gemaakte afspraken
- Houdt zich aan de voorgeschreven procedures
- Houdt zich aan en informeert over de richtlijnen van het ethisch en medisch verantwoord sporten en antidoping
- Identificeert incentives en obstakels om meer te bewegen
- Informeert naar klachten/symptomen
- Interpreteert en evalueert de resultaten van de afgenomen testen, vragenlijsten, …
- Leert de technieken van een bewegingsactiviteit en specifieke trainingen aan (cardiotraining, krachttraining, coördinatie, evenwicht, lenigheidstraining, en core stability training ) in verschillende omgevingen
- Licht de resultaten van de afgenomen testen toe aan de beoefenaar
- Licht de rol van de personal trainer en de verantwoordelijkheden van de beoefenaar en eventueel van andere professionals die betrokken zijn bij het programma toe
- Luistert actief naar alle betrokkenen
- Maakt contact met de betrokkene (indien mogelijk)
- Maakt reclame voor activiteiten voor regelmatig bewegen
- Meldt bijzonderheden aan de verantwoordelijke en/of opdrachtgever
- Meldt de nood aan onderhoud of vervanging van materiaal en accommodatie
- Meldt eventueel bijzonderheden aan de verantwoordelijke of opdrachtgever
- Meldt het voorval aan de verantwoordelijke (indien van toepassing)
- Motiveert medewerkers (indien van toepassing)
- Motiveert tot deelname aan en volhouden van sport- en bewegingsactiviteiten
- Motiveert tot deelname aan sport- en bewegingsactiviteiten
- Neemt deel aan het werkoverleg
- Onderhoudt contact met de beoefenaar
- Onderhoudt contact met de doelgroepen
- Onderhoudt contact met (sport)medische begeleiders paramedische begeleiders
- Onderhoudt contacten met gespecialiseerde media, radio of televisie
- Onderzoekt de betrokkene en beslist wat hij moet doen
- Organiseert een intakegesprek
- Organiseert ruimtes, hun inrichting en de installatie van materiaal
- Past de kwaliteitsnormen van het bedrijf of de eigen kwaliteitsnormen toe
- Past taalgebruik en boodschap aan de doelgroep aan
- Peilt naar de persoonlijke wensen en fysieke achtergrond
- Plant de eigen werkzaamheden
- Plant vervoer voor personen en materialen
- Plant voldoende hersteltijd in tussen de sessies
- Promoot bewegingsactiviteiten binnen het eigen aanbod en/of het aanbod van de fitnessclub
- Rapporteert, indien nodig, aan de verantwoordelijke
- Schakelt eventueel hulp in
- Selecteert de meest efficiënte communicatieacties en voert ze uit
- Stelt de werkplanning en/ of de oefenschema’s voor zijn eigen team op en stuurt bij indien nodig
- Stelt een algemeen (jaar)programma en/of (dagelijkse) trainingen op, op maat van de organisatie
- Stelt een oefenplan met oefenschema’s op
- Stelt een specifiek (jaar)programma en/of (dagelijkse) trainingen op, op maat van de beoefenaar(s)
- Stelt een test protocol samen op maat van de beoefenaar en informeert over de mogelijke effecten en risico’s
- Stelt het trainingsprogramma bij op basis van de noden en vorderingen
- Stemt alle sporttechnische onderdelen van het trainingsprogramma op elkaar af
- Stemt eventueel het materiaal af op het niveau van de beoefenaar(s)
- Stimuleert de beoefenaars tot volhouden van de oefening
- Verbetert fouten in de techniek
- Verdeelt de aandacht in een groep over de verschillende deelnemers
- Vermijdt gevaarlijke situaties, risico’s en potentieel gevaarlijke oefeningen
- Vervult een voorbeeldfunctie
- Verwijst de beoefenaar, indien wenselijk, door naar een medisch of paramedisch begeleider
- Voert acties of reclamecampagnes
- Volgt de fysieke evoluties op (eventueel via tussentijdse evaluaties/testen)
- Volgt de nieuwe evoluties op en neemt deel aan bijscholingen en past ze toe
- Voorziet voldoende warming-up en cooling-down
- Vraagt om feedback over de oefeningen
- Werkt een eigen programma uit in functie van de visie van de fitnessclub/van het project
- Zet materiaal en middelen in
- Zet nieuwe activiteiten op
- Ziet er op toe dat de beoefenaar(s) het materiaal opgeruimd en netjes achterlaten
- Ziet toe op de uitvoering van de opdrachten
- Zorgt dat de beoefenaar in een aangename omgeving kan bewegen
- Zorgt ervoor dat de beoefenaar zijn oefeningen veilig en hygiënisch kan uitoefenen
- Zorgt voor aangepast geluidsniveau (muziek, …)
- Zorgt voor aangepaste temperatuur en voldoende ventilatie
Probleemoplossende vaardigheden
- Grijpt in bij ongewenst/ongepast gedrag en bij een onveilige/ongewenste situatie
- Grijpt in bij verkeerd werk of gedrag van medewerkers
- Lost conflicten tussen medewerkers op
- Reageert efficiënt wanneer een beoefenaar of een andere betrokkene letsel oploopt of onwel wordt
Motorische vaardigheden
- Demonstreert en leert technieken, houdingen en motorische gedragingen aan
- Demonstreert en optimaliseert materialen en bewegingsactiviteiten in functie van cardiotraining
- Demonstreert en optimaliseert materialen en bewegingsactiviteiten in functie van coördinatie, evenwicht en lenigheid
- Demonstreert en optimaliseert materialen en bewegingsactiviteiten in functie van core stability
- Demonstreert en optimaliseert materialen en bewegingsactiviteiten in functie van krachttraining
- Neemt een par-q (physical activity readiness questionnaire) af
- Neemt testen, vragenlijsten, … af (conditie, hartslag, vetpercentage, gewicht, lenigheid, bloeddruk)
- Voert BLS (basic life support) met en zonder AED (automatische externe defibrillator) uit
Omgevingscontext
- De activiteiten kunnen plaats vinden bij wisselende weersomstandigheden: regen, sneeuw, ijzel. De personal trainer kan hier flexibel mee omgaan en desgewenst alternatieven bedenken
- De activiteiten kunnen zowel binnen als buiten plaatsvinden
- De beroepsactiviteiten houden veel bewegen en rechtstaan in
- De beroepsuitoefening vereist omgang met verschillende verwachtingen van de beoefenaar(s) en/of betrokkenen
- De beroepsuitoefening vraagt een voorzichtige omgang met toestellen en materialen
- De personal trainer kan ook in contact komen met de media m.b.t advies, consultatie en publiciteit
- De personal trainer komt in contact met potentiële klanten (een breed spectrum van typen klanten met verschillende leeftijden en wijzigende motieven/doelstellingen), met bedrijfsleiders, uitbaters van fitness- en sportaccommodaties, artsen, medewerkers uit de medische en paramedische sector, voedingsdeskundigen, ….
- De personal trainer oefent zijn beroep uit op verschillende locaties in functie van begeleiden en prospectie. De uitoefening van de beroepsactiviteiten houdt verplaatsingen in
- De personal trainer werkt ook met verschillende doelgroepen die elk een eigen benadering vereisen: competitiesporters, kinderen, personen met een beperking (verstandelijk, zintuiglijk, lichamelijk, psychisch), senioren, topsporters, volwassenen, personen met overgewicht, zwangere vrouwen, personen met stress, …
- De werkzaamheden kunnen eventueel uitgeoefend worden in een drukke of lawaaierige omgeving
- De werkzaamheden variëren naar gelang het bedrijf, het feit of de personal trainer zelfstandig werkt of in het bedrijf zelf volgens de geldende bedrijfsvisie, de opdracht en de klant(en)
- Het beroep wordt uitgeoefend aan huis, op een bedrijf, in een fitnesscenter, recreatieve ruimte, ….
- Het beroep wordt uitgeoefend met flexibele werkuren: het kan overdag of ’s avonds, tijdens de weekdagen, in het weekend of op feestdagen. Dit varieert naar gelang de opdracht en de afspraken met de klant
- Het kan ook voorvallen dat de personal trainer zijn programma en/of het programma van het fitnesscenter moet voorstellen aan het publiek op beurzen
Handelingscontext
- De beroepsuitoefening vraagt creativiteit en afwisseling in de planning, rekening houdend met de mogelijkheden van de beoefenaar
- De personal trainer draagt aangepaste kledij
- De personal trainer kan de leiding over de medewerkers hebben : hij moet dan de programma’s en werkschema’s van de medewerkers opstellen en de uitvoering ervan aandachtig opvolgen
- De personal trainer kan klantgericht handelen en goed samenwerken met betrokkenen en met alle typen klanten
- De personal trainer komt in contact met verschillende doelgroepen: competitiesporters, kinderen, personen met een beperking (verstandelijk, zintuigelijk, lichamelijk, psychisch), senioren, topsporters, volwassenen, ...
- De personal trainer moet goed observeren en communiceren om via gesprek en observatie de wensen en behoeften van de klant te achterhalen
- De personal trainer moet kunnen in team werken en samenwerken met diverse actoren
- De personal trainer moet kunnen inspelen op trends in de markt en deze nauw opvolgen en toepassen
- De personal trainer moet omgaan met wisselende klantentypes ( verschillen qua leeftijd, sociale en culturele achtergrond, waarden, normen, beleving, doelen, …) , wisselende opdrachten en een verscheidenheid aan materialen en toestellen
- De personal trainer moet permanent aandacht besteden aan werken met veilig en hygiënisch materiaal in een veilige omgeving
- De personal trainer moet tijdschema’s en afspraken respecteren en naleven
- De personal trainer moet vertrouwelijk omgaan met informatie en gegevens van klanten
- De personal trainer werkt resultaatgericht, efficiënt en methodisch
- De PT past de oefenprogramma of trainingen op basis van de adviezen van medische en paramedische beroepsbeoefenaars
- De PT past zijn werkwijze aan de omgevingsfactoren aan
- De werkcontext bepaalt het handelen van de personal trainer : hij werkt zelfstandig of onder begeleiding, binnen of buiten, in het fitnesscenter of op een andere locatie … Afhankelijk van het programma heeft hij aangepaste accommodatie en materialen nodig
Autonomie
Is zelfstandig in
- het plannen, organiseren en uitvoeren van zijn eigen werkzaamheden
- het plannen, organiseren en uitvoeren van zijn werkzaamheden in opdracht van de klant (individuele klant, bedrijf, sportclub, fitnesscenter, …)
- het plannen, organiseren van de werkzaamheden van zijn medewerkers
Is gebonden aan
- de aanbevelingen van de (sport)arts en ander medisch en/of paramedisch personeel, ,
- de opdracht, de wensen en de doelen van de opdrachtgever (individuele klant, bedrijf, sportclub, fitnesscenter, …),
- de wettelijke en bedrijfseigen reglementering (ethische code, antidopingscharter,
Doet beroep op
- De medewerkers en externen voor het ondersteunen van de activiteiten
- De opdrachtgever voor de taak, opdracht, gegevens, …
- De verantwoordelijke voor het melden van problemen, gevaarlijke situaties en bijkomende instructies
- Doet beroep op de medische en paramedische beroepsbeoefenaars voor de afbakening van zijn werkterrein
Verantwoordelijkheid
- Bepaalt het beginniveau en de doelstellingen van de beoefenaar(s)
- Bereidt de eigen werkzaamheden voor
- Demonstreert en optimaliseert bewegingsactiviteiten binnen de fitness
- Denkt communicatieacties over de activiteiten van de onderneming of dienstverlening uit en promoot ze
- Informeert het publiek over het personal trainingsaanbod en de organisatie van de sessies
- Kijkt het sportmateriaal en -uitrusting na
- Motiveert de beoefenaar bij zijn oefeningen
- Past EHBO en BLS toe
- Stelt de oefeningen aan de beoefenaar(s) voor, leert ze aan en staat ze technisch bij
- Stemt de sessie af op het niveau van de doelgroep en/of de beoefenaar(s)
- Stuurt medewerkers aan
- Werkt met oog voor veiligheid, kwaliteit en hygiëne
Attesten en voorwaarden
Wettelijke attesten en voorwaarden
Er zijn geen wettelijke attesten of voorwaarden vereist.