Assistent-opticien

 
BK-0587-1
 Dit is de actuele versie van de beroepskwalificatie.

Globaal

Titel

Assistent-opticien

Definitie

De assistent-opticien verkoopt, meet, monteert, onderhoudt, herstelt en vervangt, in opdracht van de opticien, een beperkt aantal optische artikelen en optische medische hulpmiddelen

Afbakening

De assistent-opticien bezit geen RIZIV-nummer.

Niveau (VKS en EQF)

4

Jaar van erkenning

versie 1, 2023

Competenties

Opsomming competenties

  • Competentie 1:
    Werkt samen met andere actoren
    • Communiceert en overlegt gepast met alle actoren ( collega’s, klanten, leveranciers, …)
    • Wisselt informatie uit met collega’s en leidinggevende(n)
    • Werkt efficiënt samen met collega’s
    • Past zich flexibel aan
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van sociale vaardigheden
    • Kennis van principes van klantvriendelijkheid
    • Kennis van verkooptechnieken
    • Kennis van vakterminologie
  • Competentie 2:
    Werkt met oog voor veiligheid, milieu, kwaliteit en welzijn
    • Hanteert strikte hygiënische normen
    • Werkt economisch
    • Werkt duurzaam en ecologisch
    • Werkt conform de procedures
    • Past de veiligheids- en milieuvoorschriften toe
    • Leert nieuwe technieken en past ze toe
    • Werkt strikt volgens een kwaliteitskader
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van wetgevingen en reglementeringen
    • Kennis van duurzaamheid in de optieksector
    • Kennis van kostenbesparend werken
    • Kennis van chemie in verband met veiligheid en milieu
    • Kennis van ergonomische principes
    • Kennis van de kwaliteitsnormen
    • Kennis van het gebruik van procedures
    • Kennis van specifieke hygiëne- en ontsmettingsregels voor de werkplek
  • Competentie 3:
    Handelt volgens de professionele gedragscodes
    • Communiceert klantgericht met alle betrokken actoren
    • Respecteert de wettelijke en zakelijke omgangsvormen
    • Zorgt voor een verzorgd voorkomen
    • Draagt beschermingsmiddelen indien nodig
    • Maakt zich kenbaar aan de klant
    • Informeert en past taalgebruik aan de klant aan
    • Stelt de behoefte van de klant voorop
    • Volgt het klantendossier op
    • Engageert zich elke klant te helpen en stelt zich hiervoor open op
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van zakelijke communicatie
    • Basiskennis van persoonlijke en gemeenschappelijke beschermingsmiddelen
    • Kennis van sociale vaardigheden
    • Kennis van het gebruik van bedrijfsspecifieke (kantoor)software
    • Kennis van persoonlijke hygiëne
    • Kennis van GDPR
  • Competentie 4:
    Ontwikkelt de eigen deskundigheid
    • Schoolt zich bij en implementeert elementen die de kwaliteit van de dienstverlening verbeteren
    • Evalueert het eigen beroepsmatig handelen samen met de opticien
    • Volgt de actuele technische en technologische ontwikkelingen op binnen het vakgebied
    • Bouwt verder op de reeds aanwezige kennis en vaardigheden
    • Raadpleegt relevante informatiebronnen
    • Gebruikt en begrijpt de taal die men in het kader van het beroep hanteert, op voldoende deskundige wijze
    • Wisselt onderling ervaringen en vakkennis uit met collega’s
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van vakgerelateerde (vakliteratuur, bijscholingen, congressen, …) bronnen
    • Basiskennis van reflectietechnieken
    • Kennis van typologie van klanten
    • Kennis van vakterminologie
    • Kennis van optische technologie
    • Kennis van communicatie in Standaardnederlands (kan zichzelf vloeiend en spontaan uitdrukken zonder daarvoor aantoonbaar naar woorden te moeten zoeken.)
  • Competentie 5:
    Identificeert de vraag van de klant en informeert hem conform zijn bevoegdheid
    • Verwelkomt de klant en herkent het type klant
    • Voert een gesprek en analyseert de noden van de klant
    • Verzamelt gegevens, geeft advies en informatie binnen zijn bevoegdheid
    • Stelt op basis van de verzamelde informatie een oplossing voor aan de klant binnen zijn bevoegdheid
    • Verwijst naar de opticien door indien nodig
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van wetgevingen en reglementeringen
    • Kennis van sociale vaardigheden
    • Kennis van principes van klantvriendelijkheid
    • Kennis van verkooptechnieken
    • Kennis van ergonomische principes
    • Kennis van specifieke hygiëne- en ontsmettingsregels voor de werkplek
    • Kennis van optische technologie
    • Kennis van meetkundige en fysische optica
  • Competentie 6:
    Monteert de glazen en past het montuur aan
    • Gebruikt optische meetapparaten, slijpmachines en montagemateriaal
    • Controleert het ongeslepen glas op de voorgeschreven eigenschappen van het glas
    • Controleert de sterkte van de glazen en markeert asrichting en optisch middelpunt
    • Tracet het montuur of de mal
    • Blokt het glas
    • Slijpt de brilglazen op maat en facetteert ze in functie van het montuur en de sterkte
    • Plaatst een tegenfacet en maakt indien nodig een groef of boorgaatjes in het glas
    • Monteert de glazen in het montuur
    • Controleert de bril op de kwaliteitseisen en richt de gemonteerde bril uit
    • Vervangt neuspads, stelt veren bij, past oortips aan indien nodig
    • Werkt volgens de veiligheidsregels zoals het gebruik van een veiligheidsbril bij het slijpen en handschoenen bij gebruik toxische producten
    • Voert herstellingen en aanpassingen uit op het montuur
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van chemie in verband met veiligheid en milieu
    • Kennis van ergonomische principes
    • Kennis van specifieke hygiëne- en ontsmettingsregels voor de werkplek
    • Kennis van optische technologie
    • Kennis van meetkundige en fysische optica
    • Kennis van hersteltechnieken
  • Competentie 7:
    Adviseert de klant over de optische artikelen en accessoires en verkoopt deze
    • Verkoopt accessoires zoals etuis, brilkoordjes, brilstaander, zonneclips, etc.
    • Adviseert de cliënt hoe een bril optimaal te reinigen en verkoopt onderhoudsproducten zoals vloeistof en doekjes
    • Geeft informatie over de mogelijkheden en beperkingen van de optische artikelen en accessoires
    • Begeleidt de klant bij zijn keuze
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van sociale vaardigheden
    • Kennis van principes van klantvriendelijkheid
    • Kennis van verkooptechnieken
    • Kennis van ergonomische principes
    • Kennis van specifieke hygiëne- en ontsmettingsregels voor de werkplek
    • Kennis van optische technologie
    • Kennis van meetkundige en fysische optica
  • Competentie 8:
    Levert een herhalingsaankoop af zonder RIZIV-tussenkomst
    • Verkoopt optische contactlenzen
    • Verkoopt contactlensvloeistoffen en kunsttranen
    • Verkoopt occluders
    • Verwijst de klant bij vragen naar de opticien door
    • Attendeert de cliënt op regelmatige basis voor een controle, evaluatie, opvolging
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van types van optische contactlenzen, contactlensvloeistoffen, kunsttranen en occluders
    • Basiskennis van oculaire anatomie
    • Kennis van sociale vaardigheden
    • Kennis van principes van klantvriendelijkheid
    • Kennis van specifieke hygiëne- en ontsmettingsregels voor de werkplek
  • Competentie 9:
    Volgt de productvoorraad op en maakt bestellingen op
    • Gebruikt software voor voorraadbeheer en zorgt dat de voorraad conform de regelgeving wordt opgeslagen (cfr. MDR)
    • Controleert de staat en de omvang van de voorraad
    • Stemt de te bestellen hoeveelheden af op het verbruik, de planning, de opslagcapaciteit, …
    • Contacteert de leverancier(s) of aankoopafdeling
    • Volgt bestellingen op en controleert de levering
    • Presenteert en prijst de artikelen
    • Plaatst promotiemateriaal
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van contactologie
    • Kennis van sociale vaardigheden
    • Kennis van materiovigilantie
    • Kennis van specifieke hygiëne- en ontsmettingsregels voor de werkplek
    • Kennis van het gebruik van bedrijfsspecifieke (kantoor)software
    • Kennis van optische technologie
    • Kennis van dagelijkse klant- en bedrijfsadministratieve taken
    • Kennis van voorraadbeheer
  • Competentie 10:
    Voert de administratie uit
    • Gebruikt kantoorsoftware (tekstverwerking, rekenblad, ...)
    • Registreert gegevens in het cliëntdossier
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van zakelijke communicatie
    • Kennis van sociale vaardigheden
    • Kennis van principes van klantvriendelijkheid
    • Kennis van het gebruik van bedrijfsspecifieke (kantoor)software
    • Kennis van dagelijkse klant- en bedrijfsadministratieve taken

Beschrijving competenties a.d.h.v. de descriptorelementen

Kennis

  • Basiskennis van wetgevingen en reglementeringen
  • Basiskennis van vakgerelateerde (vakliteratuur, bijscholingen, congressen, …) bronnen
  • Basiskennis van reflectietechnieken
  • Basiskennis van types van optische contactlenzen, contactlensvloeistoffen, kunsttranen en occluders
  • Basiskennis van oculaire anatomie
  • Basiskennis van contactologie
  • Basiskennis van zakelijke communicatie
  • Basiskennis van persoonlijke en gemeenschappelijke beschermingsmiddelen
  • Kennis van sociale vaardigheden
  • Kennis van principes van klantvriendelijkheid
  • Kennis van verkooptechnieken
  • Kennis van typologie van klanten
  • Kennis van vakterminologie
  • Kennis van duurzaamheid in de optieksector
  • Kennis van kostenbesparend werken
  • Kennis van chemie in verband met veiligheid en milieu
  • Kennis van materiovigilantie
  • Kennis van ergonomische principes
  • Kennis van de kwaliteitsnormen
  • Kennis van het gebruik van procedures
  • Kennis van specifieke hygiëne- en ontsmettingsregels voor de werkplek
  • Kennis van het gebruik van bedrijfsspecifieke (kantoor)software
  • Kennis van persoonlijke hygiëne
  • Kennis van optische technologie
  • Kennis van meetkundige en fysische optica
  • Kennis van hersteltechnieken
  • Kennis van dagelijkse klant- en bedrijfsadministratieve taken
  • Kennis van GDPR
  • Kennis van voorraadbeheer
  • Kennis van communicatie in Standaardnederlands (kan zichzelf vloeiend en spontaan uitdrukken zonder daarvoor aantoonbaar naar woorden te moeten zoeken.)

Cognitieve vaardigheden

  • Communiceert en overlegt gepast met alle actoren ( collega’s, klanten, leveranciers, …)
  • Wisselt informatie uit met collega’s en leidinggevende(n)
  • Werkt efficiënt samen met collega’s
  • Hanteert strikte hygiënische normen
  • Werkt economisch
  • Werkt duurzaam en ecologisch
  • Werkt conform de procedures
  • Past de veiligheids- en milieuvoorschriften toe
  • Leert nieuwe technieken en past ze toe
  • Werkt strikt volgens een kwaliteitskader
  • Communiceert klantgericht met alle betrokken actoren
  • Respecteert de wettelijke en zakelijke omgangsvormen
  • Maakt zich kenbaar aan de klant
  • Informeert en past taalgebruik aan de klant aan
  • Stelt de behoefte van de klant voorop
  • Volgt het klantendossier op
  • Engageert zich elke klant te helpen en stelt zich hiervoor open op
  • Schoolt zich bij en implementeert elementen die de kwaliteit van de dienstverlening verbeteren
  • Evalueert het eigen beroepsmatig handelen samen met de opticien
  • Volgt de actuele technische en technologische ontwikkelingen op binnen het vakgebied
  • Bouwt verder op de reeds aanwezige kennis en vaardigheden
  • Raadpleegt relevante informatiebronnen
  • Gebruikt en begrijpt de taal die men in het kader van het beroep hanteert, op voldoende deskundige wijze
  • Wisselt onderling ervaringen en vakkennis uit met collega’s
  • Verwelkomt de klant en herkent het type klant
  • Voert een gesprek en analyseert de noden van de klant
  • Verzamelt gegevens, geeft advies en informatie binnen zijn bevoegdheid
  • Verwijst naar de opticien door indien nodig
  • Controleert de sterkte van de glazen en markeert asrichting en optisch middelpunt
  • Controleert de bril op de kwaliteitseisen en richt de gemonteerde bril uit
  • Werkt volgens de veiligheidsregels zoals het gebruik van een veiligheidsbril bij het slijpen en handschoenen bij gebruik toxische producten
  • Verkoopt accessoires zoals etuis, brilkoordjes, brilstaander, zonneclips, etc.
  • Adviseert de cliënt hoe een bril optimaal te reinigen en verkoopt onderhoudsproducten zoals vloeistof en doekjes
  • Geeft informatie over de mogelijkheden en beperkingen van de optische artikelen en accessoires
  • Begeleidt de klant bij zijn keuze
  • Verkoopt optische contactlenzen
  • Verkoopt contactlensvloeistoffen en kunsttranen
  • Verkoopt occluders
  • Verwijst de klant bij vragen naar de opticien door
  • Attendeert de cliënt op regelmatige basis voor een controle, evaluatie, opvolging
  • Gebruikt software voor voorraadbeheer en zorgt dat de voorraad conform de regelgeving wordt opgeslagen (cfr. MDR)
  • Controleert de staat en de omvang van de voorraad
  • Stemt de te bestellen hoeveelheden af op het verbruik, de planning, de opslagcapaciteit, …
  • Volgt bestellingen op en controleert de levering
  • Gebruikt kantoorsoftware (tekstverwerking, rekenblad, ...)
  • Registreert gegevens in het cliëntdossier
  • Controleert het ongeslepen glas op de voorgeschreven eigenschappen van het glas

Probleemoplossende vaardigheden

  • Past zich flexibel aan
  • Stelt op basis van de verzamelde informatie een oplossing voor aan de klant binnen zijn bevoegdheid

Motorische vaardigheden

  • Zorgt voor een verzorgd voorkomen
  • Draagt beschermingsmiddelen indien nodig
  • Gebruikt optische meetapparaten, slijpmachines en montagemateriaal
  • Tracet het montuur of de mal
  • Blokt het glas
  • Slijpt de brilglazen op maat en facetteert ze in functie van het montuur en de sterkte
  • Plaatst een tegenfacet en maakt indien nodig een groef of boorgaatjes in het glas
  • Monteert de glazen in het montuur
  • Vervangt neuspads, stelt veren bij, past oortips aan indien nodig
  • Voert herstellingen en aanpassingen uit op het montuur
  • Contacteert de leverancier(s) of aankoopafdeling
  • Presenteert en prijst de artikelen
  • Plaatst promotiemateriaal

Omgevingscontext

  • Delen van dit beroep worden uitgeoefend in teamverband of individueel, waarbij de nodige flexibiliteit belangrijk is om zich aan te passen aan wijzigingen
  • Het dragen van persoonlijke beschermingsmiddelen is bij een aantal handelingen noodzakelijk
  • De werkopdrachten worden strikt afgebakend in de tijd en er heersen in veel gevallen deadlines, wat stressbestendigheid en resultaatsgerichtheid vraagt
  • De uitoefening van het beroep vereist een respectvolle houding tegenover de klanten, de collega’s en de leidinggevende(n)
  • De sector kent reglementeringen, inzake veiligheid, gezondheid, hygiëne, welzijn en milieu
  • De uitoefening van het beroep vraagt een kwaliteitsbewustzijn
  • Dit beroep vereist het afstemmen van de dienstverlening op de wensen en noden van de klanten
  • De uitoefening van dit beroep vergt esthetische bekwaamheid
  • De uitoefening van dit beroep vereist zorgvuldigheid en nauwkeurigheid

Handelingscontext

  • De assistent-opticien gaat op constructieve en transparante wijze informatie uitwisselen met de andere actoren
  • De assistent-opticien stelt afhankelijk van de bedrijfscontext, handelingen binnen zijn bevoegdheid
  • De assistent-opticien kan zich aanpassen en flexibel opstellen bij wisselende omgevingsfactoren
  • De assistent-opticien moet buiten zijn competenties doorverwijzen naar de assistent-opticien
  • De assistent-opticien moet initiatief nemen
  • De assistent-opticien moet zijn eigen werkzaamheden kunnen organiseren
  • De assistent-opticien moet zorgvuldig gebruik maken van materieel
  • De assistent-opticien moet steeds de veiligheids- en kwaliteitsvoorschriften respecteren
  • De assistent-opticien moet bijblijven met de ontwikkelingen binnen de sector, dit vergt leergierigheid en het volgen van opleidingen
  • De assistent-opticien moet oog hebben voor kwaliteit en tevredenheid van de klant door met zorg te werken
  • De assistent-opticien moet het positief imago van zijn onderneming uitstralen
  • De assistent-opticien moet op een serene en empathische wijze omgaan met de klanten
  • De assistent-opticien moet georganiseerd en gestructureerd kunnen werken

Autonomie

Is zelfstandig in
  • het controleren van eigen werk
  • het meewerken aan de activiteiten van de organisatie
  • het uitvoeren van alle stadia voor het correct monteren van glazen en het montuur
  • het uitvoeren van bestellingen
  • het opvolgen van stockbeheer
  • het gebruiken van apparatuur en uitrusting
  • het onderhouden en herstellen van monturen
  • het toepassen van de wettelijke bepalingen inzake fabricage en montage (ISO-norm)
  • het informeren van de klant aangaande de prijzen
  • het meewerken aan basisadministratie
Is gebonden aan
  • het opvolgen van veiligheids-, gezondheids-, kwaliteits- en milieuvoorschriften en procedures
  • de procedures van de organisatie
  • de nationale en internationale wetgeving
  • het medisch voorschrift
  • het orthoptisch of optometrisch voorschrift
Doet beroep op
  • de leidinggevende om zaken te bespreken voor de optimalisering van de dagelijkse werking
  • externen voor praktische zaken (afhalen van pakjes, …)
  • de collega’s voor het ondersteunen van de activiteiten

Verantwoordelijkheid

  • Werkt samen met andere actoren
  • Werkt met oog voor veiligheid, milieu, kwaliteit en welzijn
  • Handelt volgens de professionele gedragscodes
  • Ontwikkelt de eigen deskundigheid
  • Identificeert de vraag van de klant en informeert hem conform zijn bevoegdheid
  • Monteert de glazen en past het montuur aan
  • Adviseert de klant over de optische artikelen en accessoires en verkoopt deze
  • Levert een herhalingsaankoop af zonder RIZIV-tussenkomst
  • Volgt de productvoorraad op en maakt bestellingen op
  • Voert de administratie uit

Attesten en voorwaarden

Er zijn geen wettelijke attesten of voorwaarden vereist.