Huishoudhulp dienstencheques
BK-0490-1
Dit is de actuele versie van de beroepskwalificatie.
Globaal
Titel
Huishoudhulp dienstencheques
Deze benaming komt voor in de Competent fiche "K130401 Huishouddiensten"
Definitie
De huishoudhulp dienstencheques zorgt voor de schoonmaak en het huishouden teneinde de klant te ondersteunen in zijn/haar huishoudelijke taken
Niveau (VKS en EQF)
3
Jaar van erkenning
versie 1, 2020
Competenties
Opsomming competenties
- Competentie 1:
Voert de huishoudelijke taken uit volgens de kwaliteitsnormen
- Verleent huishoudelijke hulp conform de wettelijke bepalingen, organisatiespecifieke voorschriften en de gemaakte afspraken
- Werkt hygiënisch
- Werkt volgens de veiligheidsvoorschriften van de organisatie
- Werkt milieubewust
- Werkt volgens afspraken en visie van de organisatie
- Werkt ergonomisch
- Werkt kostenbewust
- Lost problemen op binnen de grenzen van de eigen bevoegdheid
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis van bedrijfseigen software en dagelijkse administratie
- Basiskennis van planning en organisatie van taken
- Kennis van veiligheidsregels
- Kennis van beschermingsmiddelen
- Kennis van huishoudelijke processen
- Kennis van de richtlijnen en de procedures van de organisatie
- Kennis van de toegelaten activiteiten volgens KB betreffende de dienstencheques*
- Kennis van vakterminologie
- kennis van ergonomisch werken
- Kennis van hygiëne- en netheidsregels en -procedures
- Competentie 2:
Handelt volgens de professionele gedragscode
- Handelt volgens de professionele (gedrags-)code (beroepsgeheim, privacy van de klant , scheiding beroepscontext-privé, …)
- Bouwt een professionele relatie op klantgerichte wijze op met respect voor de achtergrond van de klant
- Voert haar/zijn taken uit conform de opdracht
- Herkent weerstanden van de klant en gaat hier professioneel mee om
- voert zijn/haar taken uit met de nodige verantwoordelijkheidszin
- Respecteert de professionele omgangsvormen
- Verzorgt de persoonlijke hygiëne
- Handelt volgens de grenzen van het beroepsdomein
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis van diversiteit (diverse sociale, etnische, religieuze of filosofische achtergrond, gender, seksuele geaardheid, …)
- Basiskennis van deontologie
- Kennis van persoonlijke verzorging en hygiëne
- Competentie 3:
Werkt samen met de klant en communiceert op professionele wijze
- Gaat op klantgerichte wijze om met de klant waarbij de nodige afstand bewaard wordt om een professionele relatie te behouden
- Voert in overleg met de klant kleine wijzigingen uit aan het afgesproken takenpakket en stuurt de verwachtingen van de klant bij indien noodzakelijk
- Past zijn/ haar taalgebruik aan in functie van de klant, zowel naar inhoud als naar vorm
- Is in staat adequaat om te gaan met agressie, grensoverschrijdend gedrag
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis van deontologie
- Basiskennis van rapportering
- Basiskennis van observatietechnieken
- Basiskennis van sociale vaardigheden
- Basiskennis van communicatie in het Nederlands (in functie van de taakuitvoering)
- Competentie 4:
Werkt samen met andere actoren
- Communiceert doelgericht en efficiënt met alle actoren (leidinggevende, collega’s, klanten, …)
- Wisselt informatie uit met collega’s, klant(en) en leidinggevende(n)
- Rapporteert aan de leidinggevende(n)
- Volgt aanwijzingen van leidinggevende(n) op
- Past zich flexibel aan (verandering van collega’s, verandering van werkschema, …)
- Gebruikt de geschikte communicatiemiddelen (sms, applicatie, smartphone, telefoon,…)
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis van bedrijfseigen software en dagelijkse administratie
- Basiskennis van planning en organisatie van taken
- Basiskennis van rapportering
- Basiskennis van observatietechnieken
- Basiskennis van sociale vaardigheden
- Basiskennis van communicatie in het Nederlands (in functie van de taakuitvoering)
- Kennis van vakterminologie
- Competentie 5:
Ontwikkelt de eigen deskundigheid
- Volgt opleiding
- Staat open voor en gaat constructief om met feedback
- Stuurt haar/zijn handelen bij aan de hand van feedback van de leidinggevende
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis van (zelf-)reflectie
- Basiskennis van evaluatie- en feedbackmethoden
- Competentie 6:
Plant en organiseert de huishoudelijke taken bij de klant
- Plant op systematische wijze de huishoudelijke taken rekening houdend met de prioriteiten, tijdsbesteding, efficiëntie,…
- Maakt materieel en (reinigings-)producten gebruiksklaar
- Voert de werkzaamheden binnen de voorziene tijd uit, rekening houdend met mogelijke knelpunten
- Bergt het materieel en de (reinigings-)producten zorgzaam op na taakuitvoering
- Voert administratieve taken uit (registratie van uitgevoerde taken, verwittigen van de klant, bijhouden van bewijs van uitgevoerde taken, …)
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis van bedrijfseigen software en dagelijkse administratie
- Basiskennis van planning en organisatie van taken
- Kennis van veiligheidsregels
- Kennis van beschermingsmiddelen
- Kennis van huishoudelijke processen
- kennis van ergonomisch werken
- Kennis van het toepassen van instructies, gebruikshandleidingen, instructiefiches en etiketten
- Kennis van huishoudelijke producten en hun gebruikswijze
- Kennis van hygiëne- en netheidsregels en -procedures
- Competentie 7:
Doet boodschappen
- Maakt samen met de klant een boodschappenlijst op
- Doet boodschappen aan de hand van een boodschappenlijst
- Volgt de budgetafspraak van de klant
- Vervoert de boodschappen
- Bergt de boodschappen op
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis van first-in first-out principe
- Basiskennis van kostenbewust aankopen
- Basiskennis van vervoer voedingswaren
- Basiskennis van versheid van producten
- Basiskennis van algemene vaardigheden rekenen (regel van drie, optellen, aftrekken, vermenigvuldigen, delen…)
- Competentie 8:
Bereidt maaltijden
- Past bereidings- en bewaringstechnieken toe voor maaltijden
- Gebruikt keukengerei en –apparatuur volgens de opdracht
- Bereidt een maaltijd conform de opdracht
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis van algemene vaardigheden rekenen (regel van drie, optellen, aftrekken, vermenigvuldigen, delen…)
- Basiskennis van de bewaarmethoden van voedsel
- Kennis van gebruik van veelvoorkomende keukengerei en apparatuur
- Kennis van bereiden van eenvoudige maaltijden
- Kennis van soorten afval en afvalsortering
- Competentie 9:
Verzorgt de kledij en het ander textiel van de klant
- Sorteert, wast en droogt het textiel conform de voorschriften
- Strijkt volgens de gebruiksaanwijzingen van het toestel en het te strijken textiel
- Vouwt kleding en ander textiel op
- Voert klein verstelwerk van kleding en ander textiel uit
- Dekt bedden op en ververst lakens indien nodig
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis van kenmerken van textiel
- Basiskennis van versteltechnieken
- Kennis van was- en droogmachines
- Kennis van was- en droogprocessen
- Kennis van strijktechnieken
- Kennis van bedopmaak
- Kennis van het toepassen van instructies, gebruikshandleidingen, instructiefiches en etiketten
- Competentie 10:
Maakt oppervlakken, meubilair en uitrusting schoon
- Stemt de techniek en het materieel af op de opdracht
- Stemt de hoeveelheid product en de techniek af op het oppervlak en het type vervuiling
- Gebruikt het materiaal en materieel volgens de handleiding
- Gaat zorgzaam om met materieel
- Gebruikt apart materiaal voor het toilet
- Onderhoudt het schoonmaakmateriaal en bergt het op
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis van ergonomie
- Kennis van veiligheidsregels
- Kennis van beschermingsmiddelen
- kennis van ergonomisch werken
- Kennis van huishoudelijke schoonmaaktechnieken
- Kennis van schoonmaak- en ontsmettingsprocedures
- Kennis van huishoudelijke producten en hun gebruikswijze
- Kennis van onderhoud van schoonmaakmaterieel
- Kennis van technieken om vloeren huishoudelijk te reinigen
- Kennis van schoonmaak van glazen oppervlakken
- Kennis van hygiëne- en netheidsregels en -procedures
- Competentie 11:
Sorteert en verwijdert het huishoudelijk afval
- Sorteert afval volgens richtlijnen
- Verzamelt en verwijdert afval volgens de richtlijnen
- Vervangt eventueel de vuilniszakjes
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis van gevarensymbolen
- Kennis van soorten afval en afvalsortering
Beschrijving competenties a.d.h.v. de descriptorelementen
Kennis
- Basiskennis van algemene vaardigheden rekenen (regel van drie, optellen, aftrekken, vermenigvuldigen, delen…)
- Basiskennis van bedrijfseigen software en dagelijkse administratie
- Basiskennis van communicatie in het Nederlands (in functie van de taakuitvoering)
- Basiskennis van de bewaarmethoden van voedsel
- Basiskennis van deontologie
- Basiskennis van diversiteit (diverse sociale, etnische, religieuze of filosofische achtergrond, gender, seksuele geaardheid, …)
- Basiskennis van ergonomie
- Basiskennis van evaluatie- en feedbackmethoden
- Basiskennis van first-in first-out principe
- Basiskennis van gevarensymbolen
- Basiskennis van kenmerken van textiel
- Basiskennis van kostenbewust aankopen
- Basiskennis van observatietechnieken
- Basiskennis van planning en organisatie van taken
- Basiskennis van rapportering
- Basiskennis van sociale vaardigheden
- Basiskennis van versheid van producten
- Basiskennis van versteltechnieken
- Basiskennis van vervoer voedingswaren
- Basiskennis van (zelf-)reflectie
- Kennis van bedopmaak
- Kennis van bereiden van eenvoudige maaltijden
- Kennis van beschermingsmiddelen
- Kennis van de richtlijnen en de procedures van de organisatie
- Kennis van de toegelaten activiteiten volgens KB betreffende de dienstencheques*
- kennis van ergonomisch werken
- Kennis van gebruik van veelvoorkomende keukengerei en apparatuur
- Kennis van het toepassen van instructies, gebruikshandleidingen, instructiefiches en etiketten
- Kennis van huishoudelijke processen
- Kennis van huishoudelijke producten en hun gebruikswijze
- Kennis van huishoudelijke schoonmaaktechnieken
- Kennis van hygiëne- en netheidsregels en -procedures
- Kennis van onderhoud van schoonmaakmaterieel
- Kennis van persoonlijke verzorging en hygiëne
- Kennis van schoonmaak- en ontsmettingsprocedures
- Kennis van schoonmaak van glazen oppervlakken
- Kennis van soorten afval en afvalsortering
- Kennis van strijktechnieken
- Kennis van technieken om vloeren huishoudelijk te reinigen
- Kennis van vakterminologie
- Kennis van veiligheidsregels
- Kennis van was- en droogmachines
- Kennis van was- en droogprocessen
* KB van 12 DECEMBER 2001 betreffende de dienstencheques
Cognitieve vaardigheden
- Bereidt een maaltijd conform de opdracht
- Bouwt een professionele relatie op klantgerichte wijze op met respect voor de achtergrond van de klant
- Communiceert doelgericht en efficiënt met alle actoren (leidinggevende, collega’s, klanten, …)
- Gaat op klantgerichte wijze om met de klant waarbij de nodige afstand bewaard wordt om een professionele relatie te behouden
- Gaat zorgzaam om met materieel
- Gebruikt de geschikte communicatiemiddelen (sms, applicatie, smartphone, telefoon,…)
- Handelt volgens de grenzen van het beroepsdomein
- Handelt volgens de professionele (gedrags-)code (beroepsgeheim, privacy van de klant , scheiding beroepscontext-privé, …)
- Maakt samen met de klant een boodschappenlijst op
- Past zich flexibel aan (verandering van collega’s, verandering van werkschema, …)
- Past zijn/ haar taalgebruik aan in functie van de klant, zowel naar inhoud als naar vorm
- Plant op systematische wijze de huishoudelijke taken rekening houdend met de prioriteiten, tijdsbesteding, efficiëntie,…
- Rapporteert aan de leidinggevende(n)
- Respecteert de professionele omgangsvormen
- Sorteert afval volgens richtlijnen
- Staat open voor en gaat constructief om met feedback
- Stemt de hoeveelheid product en de techniek af op het oppervlak en het type vervuiling
- Stemt de techniek en het materieel af op de opdracht
- Stuurt haar/zijn handelen bij aan de hand van feedback van de leidinggevende
- Verleent huishoudelijke hulp conform de wettelijke bepalingen, organisatiespecifieke voorschriften en de gemaakte afspraken
- Voert haar/zijn taken uit conform de opdracht
- Voert in overleg met de klant kleine wijzigingen uit aan het afgesproken takenpakket en stuurt de verwachtingen van de klant bij indien noodzakelijk
- voert zijn/haar taken uit met de nodige verantwoordelijkheidszin
- Volgt aanwijzingen van leidinggevende(n) op
- Volgt de budgetafspraak van de klant
- Volgt opleiding
- Werkt ergonomisch
- Werkt hygiënisch
- Werkt kostenbewust
- Werkt milieubewust
- Werkt volgens afspraken en visie van de organisatie
- Werkt volgens de veiligheidsvoorschriften van de organisatie
- Wisselt informatie uit met collega’s, klant(en) en leidinggevende(n)
Probleemoplossende vaardigheden
- Herkent weerstanden van de klant en gaat hier professioneel mee om
- Is in staat adequaat om te gaan met agressie, grensoverschrijdend gedrag
- Lost problemen op binnen de grenzen van de eigen bevoegdheid
- Voert de werkzaamheden binnen de voorziene tijd uit, rekening houdend met mogelijke knelpunten
Motorische vaardigheden
- Bergt de boodschappen op
- Bergt het materieel en de (reinigings-)producten zorgzaam op na taakuitvoering
- Dekt bedden op en ververst lakens indien nodig
- Doet boodschappen aan de hand van een boodschappenlijst
- Gebruikt apart materiaal voor het toilet
- Gebruikt het materiaal en materieel volgens de handleiding
- Gebruikt keukengerei en –apparatuur volgens de opdracht
- Maakt materieel en (reinigings-)producten gebruiksklaar
- Onderhoudt het schoonmaakmateriaal en bergt het op
- Past bereidings- en bewaringstechnieken toe voor maaltijden
- Sorteert, wast en droogt het textiel conform de voorschriften
- Strijkt volgens de gebruiksaanwijzingen van het toestel en het te strijken textiel
- Vervangt eventueel de vuilniszakjes
- Vervoert de boodschappen
- Verzamelt en verwijdert afval volgens de richtlijnen
- Verzorgt de persoonlijke hygiëne
- Voert administratieve taken uit (registratie van uitgevoerde taken, verwittigen van de klant, bijhouden van bewijs van uitgevoerde taken, …)
- Voert klein verstelwerk van kleding en ander textiel uit
- Vouwt kleding en ander textiel op
Omgevingscontext
- Bij dit beroep wordt er door alle huishoudhulpen dienstencheques meegebouwd aan een cultuur van collegialiteit, welzijn, respect binnen de professionele relaties
- De sector volgt de reglementeringen wat betreft veiligheid, gezondheid, hygiëne, welzijn, milieu, …
- De uitoefening van het beroep vraagt verantwoordelijkheidszin
- De werkopdrachten worden uitgevoerd binnen een afgesproken werkrooster
- Dit beroep wordt ook uitgeoefend binnen regelmatige werktijden
- Dit beroep wordt op verplaatsing uitgevoerd en vraagt de nodige mobiliteit.
- Het beroep van huishoudhulp dienstencheques wordt uitgeoefend in de thuissituatie waarbij de doelgroepen heel verschillend kunnen zijn
- Het beroep vereist dat de huishoudhulp dienstencheques de voorgeschreven taken uitvoert rekening houdend met de wensen van de klant
- Sommige activiteiten kunnen gezondheidsrisico’s inhouden voor de huishoudhulp dienstencheques en zijn/haar werkomgeving. Het naleven van de veiligheidsvoorschriften en het dragen van persoonlijke beschermingsmiddelen is verplicht
Handelingscontext
- De huishoudhulp dienstencheques gaat adequaat om met stressfactoren
- De huishoudhulp dienstencheques heeft aandacht voor gevaarlijke situaties en meldt deze aan de leidinggevende.
- De huishoudhulp dienstencheques kan zich aanpassen aan en flexibel opstellen bij wisselende werkomstandigheden
- De huishoudhulp dienstencheques moet bijblijven met de ontwikkelingen binnen de sector, dit vergt leergierigheid en het volgen van (verplichte) opleidingen.
- De huishoudhulp dienstencheques moet het positief imago van zijn onderneming uitstralen.
- De huishoudhulp dienstencheques moet oog hebben voor kwaliteit bij en tevredenheid van de klant door met zorg te werken.
- De huishoudhulp dienstencheques moet planmatig kunnen denken, prioriteiten stellen en zijn/haar werkzaamheden organiseren
- De huishoudhulp dienstencheques moet steeds de veiligheids- en kwaliteitsvoorschriften respecteren.
- De huishoudhulp dienstencheques moet zorgvuldig gebruik maken van materieel.
Autonomie
Is zelfstandig in
- het bereiden van maaltijden
- het bijhouden en afleveren van de opvolgdocumenten
- het gebruiken en reinigen van het materieel
- het opvolgen van de voorraad
- het uitvoeren van boodschappen
- het uitvoeren van huishoudelijke taken
- het veilig en ordelijk organiseren van zijn werkplek
Is gebonden aan
- de organisatiegebonden gedragscode
- de richtlijnen/procedures aangaande de uit te voeren taken
- de wettelijke reglementering
- het beleid van de organisatie
- het uitvoeren van opdrachten toegewezen door de leidinggevende en de klant conform de wettelijke bepalingen
- tijdsplanning, veiligheids-, gezondheids-, kwaliteits- en milieuvoorschriften en procedures
Doet beroep op
- de leidinggevende, klant, collega’s, …voor advies en samenwerking
- de leidinggevende voor de opdracht, gegevens en bijkomende instructies en voor de uit te voeren taken
- de leidinggevende voor gevaarlijke situaties
- de leidinggevende voor het melden van problemen
Verantwoordelijkheid
- Bereidt maaltijden
- Doet boodschappen
- Handelt volgens de professionele gedragscode
- Maakt oppervlakken, meubilair en uitrusting schoon
- Ontwikkelt de eigen deskundigheid
- Plant en organiseert de huishoudelijke taken bij de klant
- Sorteert en verwijdert het huishoudelijk afval
- Verzorgt de kledij en het ander textiel van de klant
- Voert de huishoudelijke taken uit volgens de kwaliteitsnormen
- Werkt samen met andere actoren
- Werkt samen met de klant en communiceert op professionele wijze
Wettelijke attesten en voorwaarden
Er zijn geen wettelijke attesten of voorwaarden vereist.