Zorgkundige
BK-0243-2
Dit is de actuele versie van de beroepskwalificatie.
Globaal
Titel
Zorgkundige
Deze benaming komt voor in de Competent fiche "J150101 Zorgkundige (m/v)"
Definitie
De zorgkundige volgt onder toezicht van een verpleegkundige de gezondheidstoestand van de cliënt op, begeleidt deze bij de activiteiten van het dagelijks leven, voert toegewezen verpleegkundige handelingen uit en staat in voor lichaamsverzorging, comfortzorg, preventie, gezondheidsopvoeding en logistieke ondersteuning teneinde de cliënt op efficiënte en kwaliteitsvolle wijze te ondersteunen en te verzorgen, waarbij rekening gehouden wordt met zijn/haar welzijn.
Niveau (VKS en EQF)
4
Jaar van erkenning
versie 2, 2020
Competenties
Opsomming competenties
Algemene activiteiten
- Competentie 1:
Werkt volgens de wettelijke reglementeringen en procedure(s)
- Verleent zorg binnen de grenzen van het wetgevende en professionele kader
- Werkt volgens afspraken en visie van de organisatie en actuele evidence based protocollen (veiligheid, toezicht naleven …)
- Voert gedelegeerde handelingen uit die aansluiten bij zijn/haar competentieniveau en wettelijk beroepsdomein
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis van regelgeving en het deontologisch kader met betrekking tot de uitoefening van het beroep
- Basiskennis van de begrippen zorgvisie en zorgprocessen
- Kennis van de verpleegkundige basisprincipes (hygiëne en aseptie, comfort, zelfzorg en inspraak, beleving, veiligheid, ergonomie, economie en ecologie)
- Kennis van beschermingsmaatregelen
- Kennis van de gedelegeerde verpleegkundige handelingen (vermeld in de wetgeving van 27 februari 2019 en aangepaste versies)
- Kennis van gebruik van protocollen (verpleegkundige en verzorgende handelingen, (zieken)huisinfecties, preventieve maatregelen, …)
- Competentie 2:
Handelt volgens de professionele gedragscode
- Handelt volgens de professionele (gedrags-)code (beroepsgeheim, privacy van de cliënt, scheiding beroepscontext-privé, …)
- Bouwt een professionele zorgrelatie op empathische wijze op met respect voor de medische, fysieke, sociale, culturele en spirituele achtergrond van de cliënt
- Creëert een veilige omgeving voor de cliënt
- Benadert de cliënt op holistische wijze
- Werkt met verantwoordelijkheidszin
- Respecteert de zakelijke omgangsvormen
- Verzorgt de persoonlijke hygiëne en zorgt voor een verzorgd voorkomen
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis van regelgeving en het deontologisch kader met betrekking tot de uitoefening van het beroep
- Basiskennis van empowerment
- Basiskennis van de holistische visie
- Basiskennis over diversiteit (diverse sociale, etnische, religieuze of filosofische achtergrond, gender, seksuele geaardheid, …)
- Kennis van cliëntgerichte en teamgerelateerde sociale vaardigheden en communicatietechnieken (empathisch handelen, actief luisteren, conflictbeheersing, gesprekstechnieken, relationele vaardigheden, samenwerkingsvormen, …)
- Competentie 3:
Waarborgt de zorg aan de hand van de kwaliteitsnormen
- Hanteert een systematische aanpak voor het oplossen van problemen in alle mogelijke professionele situaties binnen de grenzen van de eigen bevoegdheid
- Verleent zorg conform de professionele aanbevelingen, de (evidence based) protocollen en institutionele procedures
- Werkt volgens de basisprincipes* (hygiëne en aseptie, comfort, beleving, zelfzorg en inspraak, veiligheid, ergonomie, economie en ecologie)
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis van regelgeving en het deontologisch kader met betrekking tot de uitoefening van het beroep
- Kennis van de verpleegkundige basisprincipes (hygiëne en aseptie, comfort, zelfzorg en inspraak, beleving, veiligheid, ergonomie, economie en ecologie)
- Kennis van beschermingsmaatregelen
- Kennis van verzorgingstechnieken
- Kennis van de gedelegeerde verpleegkundige handelingen (vermeld in de wetgeving van 27 februari 2019 en aangepaste versies)
- Kennis van gebruik van protocollen (verpleegkundige en verzorgende handelingen, (zieken)huisinfecties, preventieve maatregelen, …)
- Kennis van ontsmettingsprocedures
* *Verpleegkundige basisprincipes van Prof. Grypdonck, 1987 volgens deze basisprincipes ( hygiëne en aseptie, comfort, zelfzorg en inspraak, beleving, veiligheid, ergonomie, economie en ecologie) wordt in de zorgverlening gewerkt
- Competentie 4:
Werkt samen met het interdisciplinair* team
- Onderhoudt een efficiënte communicatie met andere zorgverleners om zorgoverdracht te optimaliseren waarbij hij/zij een respectvolle houding aanneemt, luistert en samen werkt met de andere teamleden
- Bespreekt de algemene zorg van de cliënt met andere zorgververleners (arts, verpleegkundige, (interdisciplinair) team)
- Verwoordt de bezorgdheden en noden van de cliënten* en/of zorgverleners bij de besluitvorming van het interdisciplinair team
- Draagt bij tot de continuïteit van de (interdisciplinaire) zorgverlening of de interdisciplinaire samenwerking in het kader van de zorgprocessen
- Kent de taken en rollen van andere disciplines in de zorgsector en weet wanneer op wie een beroep gedaan kan worden
- Werkt mee in het interdisciplinair team aan preventie-acties
- Communiceert patiëntengegevens met andere zorgverleners via elektronische of digitale netwerken
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis van contexten (residentiële zorg, thuisverpleging, thuiszorg, gehandicaptenzorg, ziekenhuissector, palliatieve zorg, revalidatie, ...)
- Basiskennis van instellingen en verpleeg- en zorgkundige beroepsorganisaties binnen de zorg
- Basiskennis van de begrippen zorgvisie en zorgprocessen
- Basiskennis van bedrijfseigen software en dagelijkse administratie
- Basiskennis van rapportering
- Basiskennis van teamwork en interdisciplinair werken
- Basiskennis van empowerment
* *Interdisciplinair team: er zijn in een team een veelheid aan disciplines aanwezig, waarbij de zorgverleners van elke beroepsgroep zowel eigen taken heeft als taken die ze gemeenschappelijk hebben met andere beroepsgroepen
*Cliënt: is in dit dossier een algemene term om de verschillende personen (patiënt, mantelzorger, zorgvrager, kind en/of ouders, bewoner, wettelijke vertegenwoordiger, sociaal netwerk cliënt, , …) en/of groepen (organisatie, doelgroep…) die een hulpvraag/-behoefte hebben te benoemen
- Competentie 5:
Werkt samen met de cliënt en communiceert professioneel binnen een cliëntgerichte zorgrelatie
- Gaat op empathische wijze om met de cliënt waarbij de nodige afstand bewaard wordt om een professionele relatie te behouden
- Maakt afspraken met de cliënt aangaande de uitvoering van de hulpvraag
- Luistert actief zonder een waardeoordeel te vellen, rekening houdend met de geschiedenis en eigenheid van de cliënt en vergewist zich ervan dat hij/zij de cliënt correct begrepen heeft
- Past zijn/ haar taalgebruik aan in functie van de cliënt, zowel naar inhoud als naar vorm
- Geeft advies en informatie aan de cliënt
- Ondersteunt en begeleidt de cliënt in moeilijke momenten
- Ondersteunt de cliënt bij vragen rond levenskwaliteit
- Is in staat adequaat om te gaan met agressie, grensoverschrijdend gedrag vanwege de cliënt
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis van contexten (residentiële zorg, thuisverpleging, thuiszorg, gehandicaptenzorg, ziekenhuissector, palliatieve zorg, revalidatie, ...)
- Basiskennis van empowerment
- Basiskennis van de holistische visie
- Basiskennis over diversiteit (diverse sociale, etnische, religieuze of filosofische achtergrond, gender, seksuele geaardheid, …)
- Kennis van cliëntgerichte en teamgerelateerde sociale vaardigheden en communicatietechnieken (empathisch handelen, actief luisteren, conflictbeheersing, gesprekstechnieken, relationele vaardigheden, samenwerkingsvormen, …)
- Kennis van vakterminologie
- Kennis van gebruik van protocollen (verpleegkundige en verzorgende handelingen, (zieken)huisinfecties, preventieve maatregelen, …)
- Kennis van communicatie in Standaardnederlands (kan zichzelf vloeiend en spontaan uitdrukken zonder daarvoor aantoonbaar naar woorden te moeten zoeken. Zij/hij kan een conversatie voeren met de cliënt en kan efficiënt rapporteren aan andere zorgverleners. Kan korte verslagen en mededelingen noteren)
- Competentie 6:
Ondersteunt empowerment* en bevordert zelfredzaamheid van de cliënt
- Bepaalt in overleg met de cliënt de zelfredzaamheidsdoelen en voert ze uit conform het zorgplan
- Past aangereikte methoden (hulpmiddelen, paramedische adviezen, gesprekstechnieken, …) toe om zelfredzaamheid van de cliënt te ondersteunen, te versterken of te herstellen
- Respecteert en ondersteunt de draagkracht en draaglast van de cliënt en zijn omgeving binnen de individuele zorg
- Herkent weerstanden van de cliënt en gaat hier mee om
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis van empowerment
- Basiskennis van de holistische visie
- Basiskennis over diversiteit (diverse sociale, etnische, religieuze of filosofische achtergrond, gender, seksuele geaardheid, …)
- Kennis van cliëntgerichte en teamgerelateerde sociale vaardigheden en communicatietechnieken (empathisch handelen, actief luisteren, conflictbeheersing, gesprekstechnieken, relationele vaardigheden, samenwerkingsvormen, …)
* * Empowerment is een proces van zelfversterking dat cliënten een actieve rol geeft in hun eigen zorgproces en leven
- Competentie 7:
Ontwikkelt de eigen deskundigheid
- Schoolt zich professioneel bij
- Vindt vormingsorganisaties en – programma’s terug
- Reflecteert over het eigen handelen en stuurt bij
- Staat open voor en gaat constructief om met feedback
- Gaat op constructieve wijze om met de grenzen van zijn beroepsdomein in functie van zijn eigen competenties
- Roept hulp in van het interdisciplinaire team indien noodzakelijk
- Wisselt kennis uit met alle zorgverleners
- Gebruikt de taal die men in het kader van het beroep hanteert op voldoende deskundige wijze zowel mondeling als schriftelijk
- Presteert onder druk, tijdens of na tegenslag of teleurstelling
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis van instellingen en verpleeg- en zorgkundige beroepsorganisaties binnen de zorg
- Basiskennis van de begrippen zorgvisie en zorgprocessen
- Basiskennis van rapportering
- Basiskennis van teamwork en interdisciplinair werken
- Kennis van cliëntgerichte en teamgerelateerde sociale vaardigheden en communicatietechnieken (empathisch handelen, actief luisteren, conflictbeheersing, gesprekstechnieken, relationele vaardigheden, samenwerkingsvormen, …)
- Kennis van vakterminologie
- Kennis van basismethoden voor (zelf-)reflectie
- Kennis van communicatie in Standaardnederlands (kan zichzelf vloeiend en spontaan uitdrukken zonder daarvoor aantoonbaar naar woorden te moeten zoeken. Zij/hij kan een conversatie voeren met de cliënt en kan efficiënt rapporteren aan andere zorgverleners. Kan korte verslagen en mededelingen noteren)
- Competentie 8:
Draagt bij tot de ontwikkeling van het beroep
- Werkt volgens actuele (evidence based*) ontwikkelde protocollen binnen de organisatie/voorziening
- Volgt de toegewezen stagiair op en schept een gunstige leerklimaat in functie van de leerdoelen en leermogelijkheden van de stagiair
- Fungeert als rolmodel voor de stagiair in opleiding
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis van teamwork en interdisciplinair werken
- Kennis van de gedelegeerde verpleegkundige handelingen (vermeld in de wetgeving van 27 februari 2019 en aangepaste versies)
- Kennis van gebruik van protocollen (verpleegkundige en verzorgende handelingen, (zieken)huisinfecties, preventieve maatregelen, …)
* *Evidence based is het gewetensvol, expliciet en oordeelkundig gebruik van het huidige beste bewijsmateriaal om cliënten te verzorgen.
Zorg aan de persoon
- Competentie 9:
Plant en organiseert de zorg van de cliënt conform het zorgplan
- Schat de individuele zorgbehoeften in, binnen zijn bevoegdheden, aan de hand van de gegevens verkregen uit verschillende bronnen (zorgdossier …)
- Bepaalt de individuele zorgprioriteiten in samenwerking met de verpleegkundige en de cliënt
- Gebruikt het zorgplan op reguliere basis, in samenwerking met andere leden van het zorgteam en met de cliënt
- Plant efficiënt en op systematische wijze (stappen van probleemoplossing) de individuele zorg van de cliënten conform het individuele zorgplan rekening houdend met de prioriteiten, de continuïteit van de zorg, geplande onderzoeken, tijdsbesteding …
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis van planning en organisatie van (zorgkundige) taken
- Basiskennis van bedrijfseigen software en dagelijkse administratie
- Basiskennis van de opmaak van een zorgplan
- Basiskennis van rapportering
- Basiskennis van algemene vaardigheden rekenen
- Basiskennis van eenvoudige sterilisatietechnieken
- Kennis van verzorgingstechnieken
- Kennis van de gedelegeerde verpleegkundige handelingen (vermeld in de wetgeving van 27 februari 2019 en aangepaste versies)
- Kennis van verplaatsingstechnieken
- Kennis van (verzorgings-)materialen
- Kennis van gebruik van protocollen (verpleegkundige en verzorgende handelingen, (zieken)huisinfecties, preventieve maatregelen, …)
- Competentie 10:
Voert de basiszorg uit volgens het zorgplan van de cliënt met ADL-dysfunctie
- Verleent basiszorg (zorg en nazorg) en past deze aan in functie van de individuele noden en gewoonten van de cliënt
- Voert de kwalitatieve basiszorg in de verschillende zorgcontexten uit volgens de door de verpleegkundige opgestelde zorgplanningen
- Voert de basiszorg op structurele en systematische wijze uit
- Observeert en herkent de veranderingen (psychisch, fysiek, sociaal…) in de gezondheidstoestand van de cliënt
- Bewaakt het algemeen comfort en de veiligheid van de cliënt
- Ruimt al het materiaal op en laat de kamer/leefruimte netjes achter rekening houdend met de verwachtingen en mogelijkheden van de cliënt
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis van anatomie en fysiologie
- Basiskennis van geneesmiddelen
- Basiskennis van voedings- en dieetleer (malnutritie, nutritionele interventies, …)
- Basiskennis van preventie bij decubitus
- Basiskennis van preventie bij incontinentie gerelateerde vochtletsels
- Basiskennis van preventie van droge huid, jeuk en irritatie
- Basiskennis van preventie van valincidenten
- Basiskennis van preventie van mondproblemen
- Basiskennis van preventie van scheurwonden (skintears, …)
- Basiskennis van blaassondes en katheters
- Basiskennis van stomata
- Basiskennis van de geriatrische cliënt
- Basiskennis van dementie
- Basiskennis van kraamzorg
- Basiskennis van het zieke kind
- Basiskennis van de meest voorkomende psychische aandoeningen
- Basiskennis van de meest voorkomende beperkingen bij personen met een handicap
- Basiskennis van palliatieve en terminale zorg
- Basiskennis van de meest voorkomende chronische aandoeningen
- Basiskennis van diabetes (diabetesvoet, …)
- Basiskennis van vrijheidsbeperkende maatregelen
- Basiskennis van de begrippen zorgvisie en zorgprocessen
- Basiskennis van eenvoudige sterilisatietechnieken
- Kennis van de verpleegkundige basisprincipes (hygiëne en aseptie, comfort, zelfzorg en inspraak, beleving, veiligheid, ergonomie, economie en ecologie)
- Kennis van beschermingsmaatregelen
- Kennis van verzorgingstechnieken
- Kennis van de gedelegeerde verpleegkundige handelingen (vermeld in de wetgeving van 27 februari 2019 en aangepaste versies)
- Kennis van preventie van veneuze en arteriële aandoeningen in de onderste ledematen
- Kennis van ADL-functies en dysfuncties
- Kennis van ADL- hulpmiddelen
- Kennis van (verzorgings-)materialen
- Kennis van EHBO (behandeling bij bloedingen, verwondingen, verstikking, vergiftiging, verdrinking, insectenbeten, orthopedische letsels, …)
- Kennis van BLS en AED
- Kennis van gebruik van protocollen (verpleegkundige en verzorgende handelingen, (zieken)huisinfecties, preventieve maatregelen, …)
- Kennis van ontsmettingsprocedures
- Kennis van soorten afval en afvalsortering
- Competentie 11:
Voert gedelegeerde verpleegkundige handelingen* uit volgens de richtlijnen en onder supervisie van de verpleegkundige aan een cliënt met of zonder ADL-disfunctie
- Verleent basiszorg conform de professionele en organisatorische procedures en past deze aan in functie van de individuele noden en gewoonten van de cliënt
- Voert de kwalitatieve zorg uit volgens het zorgplan
- Voert de gedelegeerde verpleegkundige handelingen uit binnen de toegestane wetgevende bepalingen en binnen een gestructureerde equipe
- Voert de gedelegeerde verpleegkundige handelingen op structurele en systematische wijze uit bij de verschillende doelgroepen
- Bewaakt het algemeen comfort en de veiligheid van de cliënt
- Biedt comfortzorg bij de toegewezen palliatieve en terminale zorg
- Dient de laatste zorg toe aan de overleden cliënt
- Ruimt al het materiaal op en laat de kamer/leefruimte netjes achter, rekening houdend met de verwachtingen en mogelijkheden van de cliënt
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis van anatomie en fysiologie
- Basiskennis van gedelegeerde parameters behorende tot de verschillende biologische functiestelsels
- Basiskennis van de meting van de gedelegeerde parameters behorende tot de verschillende biologische functiestelsels
- Basiskennis van anticoagulantia
- Basiskennis van prikongevallen
- Basiskennis van geneesmiddelen
- Basiskennis van voedings- en dieetleer (malnutritie, nutritionele interventies, …)
- Basiskennis van preventie bij decubitus
- Basiskennis van preventie bij incontinentie gerelateerde vochtletsels
- Basiskennis van preventie van droge huid, jeuk en irritatie
- Basiskennis van preventie van valincidenten
- Basiskennis van preventie van mondproblemen
- Basiskennis van preventie van scheurwonden (skintears, …)
- Basiskennis van blaassondes en katheters
- Basiskennis van stomata
- Basiskennis van de geriatrische cliënt
- Basiskennis van dementie
- Basiskennis van kraamzorg
- Basiskennis van het zieke kind
- Basiskennis van de meest voorkomende psychische aandoeningen
- Basiskennis van de meest voorkomende beperkingen bij personen met een handicap
- Basiskennis van palliatieve en terminale zorg
- Basiskennis van de meest voorkomende chronische aandoeningen
- Basiskennis van diabetes (diabetesvoet, …)
- Basiskennis van vrijheidsbeperkende maatregelen
- Basiskennis van de begrippen zorgvisie en zorgprocessen
- Basiskennis van eenvoudige sterilisatietechnieken
- Kennis van de verpleegkundige basisprincipes (hygiëne en aseptie, comfort, zelfzorg en inspraak, beleving, veiligheid, ergonomie, economie en ecologie)
- Kennis van verzorgingstechnieken
- Kennis van de gedelegeerde verpleegkundige handelingen (vermeld in de wetgeving van 27 februari 2019 en aangepaste versies)
- Kennis van gedelegeerde toedieningsvormen van geneesmiddelen
- Kennis van toediening van orale medicatie
- Kennis van toediening van voeding en vocht via orale weg inclusief slikproblemen
- Kennis van verwijderen van faecalomen
- Kennis van glycemie en glycemiemeting
- Kennis van toediening van gefractioneerde heparine via subcutane weg
- Kennis van preventie van veneuze en arteriële aandoeningen in de onderste ledematen
- Kennis van evidence based compressietherapie( compressiekousen en -zwachtels)
- Kennis van ADL-functies en dysfuncties
- Kennis van verplaatsingstechnieken
- Kennis van ADL- hulpmiddelen
- Kennis van (verzorgings-)materialen
- Kennis van EHBO (behandeling bij bloedingen, verwondingen, verstikking, vergiftiging, verdrinking, insectenbeten, orthopedische letsels, …)
- Kennis van BLS en AED
- Kennis van gebruik van protocollen (verpleegkundige en verzorgende handelingen, (zieken)huisinfecties, preventieve maatregelen, …)
- Kennis van ontsmettingsprocedures
- Kennis van soorten afval en afvalsortering
* *Voert als zorgkundige de verpleegkundige activiteiten uit conform het KB van 27 februari 2019 tot wijziging van het KB van 12 januari 2006 ‘tot vaststelling van de verpleegkundige activiteiten die de zorgkundigen mogen uitvoeren en de voorwaarden waaronder de zorgkundigen deze handelingen mogen stellen’
- Competentie 12:
Neemt primaire, secundaire en/of tertiaire preventieve maatregelen tijdens de zorgverlening
- Inventariseert de risicofactoren voor cliënten en de mogelijke preventieve maatregelen samen met de verpleegkundige
- Past de nodige maatregelen toe ter voorkoming van gezondheidsproblemen en/of bijkomende complicaties bij de cliënten
- Past de nodige maatregelen toe om infecties en besmettingen te voorkomen
- Geeft informatie over het treffen van preventieve maatregelen (hulpmiddelen, ondersteunende middelen, …)
- Ondersteunt het aanwenden van preventiemiddelen
- Volgt cliënten met een verhoogd risico op
- Doet voorstellen voor het aanpassen van de leefruimte om de veiligheid en ergonomie te verhogen
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis van anatomie en fysiologie
- Basiskennis van gedelegeerde parameters behorende tot de verschillende biologische functiestelsels
- Basiskennis van de meting van de gedelegeerde parameters behorende tot de verschillende biologische functiestelsels
- Basiskennis van anticoagulantia
- Basiskennis van prikongevallen
- Basiskennis van geneesmiddelen
- Basiskennis van voedings- en dieetleer (malnutritie, nutritionele interventies, …)
- Basiskennis van preventie bij decubitus
- Basiskennis van preventie bij incontinentie gerelateerde vochtletsels
- Basiskennis van preventie van droge huid, jeuk en irritatie
- Basiskennis van preventie van valincidenten
- Basiskennis van preventie van mondproblemen
- Basiskennis van preventie van scheurwonden (skintears, …)
- Basiskennis van blaassondes en katheters
- Basiskennis van stomata
- Basiskennis van de geriatrische cliënt
- Basiskennis van dementie
- Basiskennis van kraamzorg
- Basiskennis van het zieke kind
- Basiskennis van de meest voorkomende psychische aandoeningen
- Basiskennis van de meest voorkomende beperkingen bij personen met een handicap
- Basiskennis van palliatieve en terminale zorg
- Basiskennis van de meest voorkomende chronische aandoeningen
- Basiskennis van diabetes (diabetesvoet, …)
- Basiskennis van vrijheidsbeperkende maatregelen
- Basiskennis van eenvoudige sterilisatietechnieken
- Kennis van de verpleegkundige basisprincipes (hygiëne en aseptie, comfort, zelfzorg en inspraak, beleving, veiligheid, ergonomie, economie en ecologie)
- Kennis van beschermingsmaatregelen
- Kennis van verzorgingstechnieken
- Kennis van de gedelegeerde verpleegkundige handelingen (vermeld in de wetgeving van 27 februari 2019 en aangepaste versies)
- Kennis van gedelegeerde toedieningsvormen van geneesmiddelen
- Kennis van toediening van orale medicatie
- Kennis van toediening van voeding en vocht via orale weg inclusief slikproblemen
- Kennis van verwijderen van faecalomen
- Kennis van glycemie en glycemiemeting
- Kennis van toediening van gefractioneerde heparine via subcutane weg
- Kennis van preventie van veneuze en arteriële aandoeningen in de onderste ledematen
- Kennis van evidence based compressietherapie( compressiekousen en -zwachtels)
- Kennis van ADL-functies en dysfuncties
- Kennis van verplaatsingstechnieken
- Kennis van ADL- hulpmiddelen
- Kennis van (verzorgings-)materialen
- Kennis van EHBO (behandeling bij bloedingen, verwondingen, verstikking, vergiftiging, verdrinking, insectenbeten, orthopedische letsels, …)
- Kennis van BLS en AED
- Kennis van gebruik van protocollen (verpleegkundige en verzorgende handelingen, (zieken)huisinfecties, preventieve maatregelen, …)
- Kennis van ontsmettingsprocedures
- Kennis van soorten afval en afvalsortering
- Competentie 13:
Voert EHBO uit bij noodsituaties
- Herkent levensbedreigende situaties en grijpt in conform de voorgeschreven procedure
- Zorgt voor veiligheid van de cliënt
- Alarmeert interne verantwoordelijken of externe hulpdiensten volgens de ernst en toestand van de cliënt
- Past de noodzakelijke eerste hulp toe
- Voert BLS (basic life support) met en zonder AED (automatische externe defibrillator) uit
- met inbegrip van kennis:
- Kennis van EHBO (behandeling bij bloedingen, verwondingen, verstikking, vergiftiging, verdrinking, insectenbeten, orthopedische letsels, …)
- Kennis van BLS en AED
- Competentie 14:
Evalueert de zorg en rapporteert in het zorgdossier
- Rapporteert op nauwkeurige en gestructureerde wijze de wijzigingen en/of gerealiseerde vooruitgang in het zorgdossier
- Deelt en rapporteert zijn observaties, interventies alsook de reacties (psychosociale, fysieke en psychische) van de cliënt conform de voorschriften
- Evalueert samen met de verpleegkundige de zorg op een continue systematische manier in relatie tot de geplande doelstellingen met inspraak van de cliënt en stuurt, in overleg, bij indien nodig
- Wisselt informatie uit met betrekking tot de behandeling van de cliënt met de verschillende betrokkenen (verzorgende, verpleegkundige, artsen, ...) om de kwaliteit van de zorg te verbeteren
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis van de begrippen zorgvisie en zorgprocessen
- Basiskennis van bedrijfseigen software en dagelijkse administratie
- Basiskennis van rapportering
- Basiskennis van teamwork en interdisciplinair werken
- Kennis van cliëntgerichte en teamgerelateerde sociale vaardigheden en communicatietechnieken (empathisch handelen, actief luisteren, conflictbeheersing, gesprekstechnieken, relationele vaardigheden, samenwerkingsvormen, …)
- Kennis van vakterminologie
- Kennis van basismethoden voor (zelf-)reflectie
- Kennis van communicatie in Standaardnederlands (kan zichzelf vloeiend en spontaan uitdrukken zonder daarvoor aantoonbaar naar woorden te moeten zoeken. Zij/hij kan een conversatie voeren met de cliënt en kan efficiënt rapporteren aan andere zorgverleners. Kan korte verslagen en mededelingen noteren)
Overige taken
- Competentie 15:
Voert logistieke taken uit
- Zorgt voor de voorbereiding, bedeling en het afruimen van de maaltijden
- Voert patiëntenvervoer uit
- Helpt mee om een optimaal woon- en leefklimaat voor de cliënt te bekomen
- Onderhoudt de logistieke ruimten (reinigen, desinfecteren, ontsmetten…)
- Onderhoudt het zorgmateriaal en controleert de goede werking (reinigen, desinfecteren, ontsmetten, eenvoudig steriliseren…)
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis van contexten (residentiële zorg, thuisverpleging, thuiszorg, gehandicaptenzorg, ziekenhuissector, palliatieve zorg, revalidatie, ...)
- Basiskennis van eenvoudige sterilisatietechnieken
- Basiskennis van basisschoonmaaktechnieken, -producten, -materialen
- Basiskennis van kenmerken van textiel om gepaste, comfortabele kleding te kiezen voor een cliënt
- Kennis van de verpleegkundige basisprincipes (hygiëne en aseptie, comfort, zelfzorg en inspraak, beleving, veiligheid, ergonomie, economie en ecologie)
- Kennis van beschermingsmaatregelen
- Kennis van ontsmettingsprocedures
- Kennis van soorten afval en afvalsortering
- Competentie 16:
Regelt ontspannings- en vrijetijdsactiviteiten volgens de verwachtingen en noden van de cliënt en stimuleert de cliënt om deel te nemen
- Brengt een aangename sfeer aangepast aan de doelgroep
- Organiseert en begeleidt ontspannings- en vrijetijdsactiviteiten
- Bespreekt met andere zorgverleners de behoeften aan activiteiten
- Ondersteunt de animator tijdens ontspannings- en vrijetijdsactiviteiten
- Legt de nadruk op het welbevinden van de persoon met een zorgbehoefte
- Betrekt de omgeving van de persoon met een zorgbehoefte bij het sociale leven
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis van contexten (residentiële zorg, thuisverpleging, thuiszorg, gehandicaptenzorg, ziekenhuissector, palliatieve zorg, revalidatie, ...)
- Basiskennis van preventie van valincidenten
- Basiskennis van teamwork en interdisciplinair werken
- Basiskennis van empowerment
- Basiskennis van de holistische visie
- Basiskennis van animatie-, ontspannings- en vrijetijdsactiviteiten
- Basiskennis over diversiteit (diverse sociale, etnische, religieuze of filosofische achtergrond, gender, seksuele geaardheid, …)
- Kennis van de verpleegkundige basisprincipes (hygiëne en aseptie, comfort, zelfzorg en inspraak, beleving, veiligheid, ergonomie, economie en ecologie)
- Kennis van cliëntgerichte en teamgerelateerde sociale vaardigheden en communicatietechnieken (empathisch handelen, actief luisteren, conflictbeheersing, gesprekstechnieken, relationele vaardigheden, samenwerkingsvormen, …)
- Kennis van communicatie in Standaardnederlands (kan zichzelf vloeiend en spontaan uitdrukken zonder daarvoor aantoonbaar naar woorden te moeten zoeken. Zij/hij kan een conversatie voeren met de cliënt en kan efficiënt rapporteren aan andere zorgverleners. Kan korte verslagen en mededelingen noteren)
Beschrijving competenties a.d.h.v. de descriptorelementen
Kennis
- Basiskennis over diversiteit (diverse sociale, etnische, religieuze of filosofische achtergrond, gender, seksuele geaardheid, …)
- Basiskennis van algemene vaardigheden rekenen
- Basiskennis van anatomie en fysiologie
- Basiskennis van animatie-, ontspannings- en vrijetijdsactiviteiten
- Basiskennis van anticoagulantia
- Basiskennis van basisschoonmaaktechnieken, -producten, -materialen
- Basiskennis van bedrijfseigen software en dagelijkse administratie
- Basiskennis van blaassondes en katheters
- Basiskennis van contexten (residentiële zorg, thuisverpleging, thuiszorg, gehandicaptenzorg, ziekenhuissector, palliatieve zorg, revalidatie, ...)
- Basiskennis van de begrippen zorgvisie en zorgprocessen
- Basiskennis van de geriatrische cliënt
- Basiskennis van de holistische visie
- Basiskennis van de meest voorkomende beperkingen bij personen met een handicap
- Basiskennis van de meest voorkomende chronische aandoeningen
- Basiskennis van de meest voorkomende psychische aandoeningen
- Basiskennis van de meting van de gedelegeerde parameters behorende tot de verschillende biologische functiestelsels
- Basiskennis van de opmaak van een zorgplan
- Basiskennis van dementie
- Basiskennis van diabetes (diabetesvoet, …)
- Basiskennis van eenvoudige sterilisatietechnieken
- Basiskennis van empowerment
- Basiskennis van gedelegeerde parameters behorende tot de verschillende biologische functiestelsels
- Basiskennis van geneesmiddelen
- Basiskennis van het zieke kind
- Basiskennis van instellingen en verpleeg- en zorgkundige beroepsorganisaties binnen de zorg
- Basiskennis van kenmerken van textiel om gepaste, comfortabele kleding te kiezen voor een cliënt
- Basiskennis van kraamzorg
- Basiskennis van palliatieve en terminale zorg
- Basiskennis van planning en organisatie van (zorgkundige) taken
- Basiskennis van preventie bij decubitus
- Basiskennis van preventie bij incontinentie gerelateerde vochtletsels
- Basiskennis van preventie van droge huid, jeuk en irritatie
- Basiskennis van preventie van mondproblemen
- Basiskennis van preventie van scheurwonden (skintears, …)
- Basiskennis van preventie van valincidenten
- Basiskennis van prikongevallen
- Basiskennis van rapportering
- Basiskennis van regelgeving en het deontologisch kader met betrekking tot de uitoefening van het beroep
- Basiskennis van stomata
- Basiskennis van teamwork en interdisciplinair werken
- Basiskennis van voedings- en dieetleer (malnutritie, nutritionele interventies, …)
- Basiskennis van vrijheidsbeperkende maatregelen
- Kennis van ADL- hulpmiddelen
- Kennis van ADL-functies en dysfuncties
- Kennis van basismethoden voor (zelf-)reflectie
- Kennis van beschermingsmaatregelen
- Kennis van BLS en AED
- Kennis van cliëntgerichte en teamgerelateerde sociale vaardigheden en communicatietechnieken (empathisch handelen, actief luisteren, conflictbeheersing, gesprekstechnieken, relationele vaardigheden, samenwerkingsvormen, …)
- Kennis van communicatie in Standaardnederlands (kan zichzelf vloeiend en spontaan uitdrukken zonder daarvoor aantoonbaar naar woorden te moeten zoeken. Zij/hij kan een conversatie voeren met de cliënt en kan efficiënt rapporteren aan andere zorgverleners. Kan korte verslagen en mededelingen noteren)
- Kennis van de gedelegeerde verpleegkundige handelingen (vermeld in de wetgeving van 27 februari 2019 en aangepaste versies)
- Kennis van de verpleegkundige basisprincipes (hygiëne en aseptie, comfort, zelfzorg en inspraak, beleving, veiligheid, ergonomie, economie en ecologie)
- Kennis van EHBO (behandeling bij bloedingen, verwondingen, verstikking, vergiftiging, verdrinking, insectenbeten, orthopedische letsels, …)
- Kennis van evidence based compressietherapie( compressiekousen en -zwachtels)
- Kennis van gebruik van protocollen (verpleegkundige en verzorgende handelingen, (zieken)huisinfecties, preventieve maatregelen, …)
- Kennis van gedelegeerde toedieningsvormen van geneesmiddelen
- Kennis van glycemie en glycemiemeting
- Kennis van ontsmettingsprocedures
- Kennis van preventie van veneuze en arteriële aandoeningen in de onderste ledematen
- Kennis van soorten afval en afvalsortering
- Kennis van toediening van gefractioneerde heparine via subcutane weg
- Kennis van toediening van orale medicatie
- Kennis van toediening van voeding en vocht via orale weg inclusief slikproblemen
- Kennis van vakterminologie
- Kennis van verplaatsingstechnieken
- Kennis van verwijderen van faecalomen
- Kennis van (verzorgings-)materialen
- Kennis van verzorgingstechnieken
Cognitieve vaardigheden
- Alarmeert de interne verantwoordelijken of externe hulpdiensten volgens de ernst en toestand van de cliënt
- Alarmeert interne verantwoordelijken of externe hulpdiensten volgens de ernst en toestand van de cliënt
- Benadert de cliënt op holistische wijze
- Bepaalt de individuele zorgprioriteiten in samenwerking met de verpleegkundige en de cliënt
- Bepaalt de zelfredzaamheidsdoelen in overleg met de cliënt en ze kunnen uitvoeren conform het zorgplan
- Bepaalt in overleg met de cliënt de zelfredzaamheidsdoelen en voert ze uit conform het zorgplan
- Bespreekt de algemene zorg van de cliënt met andere zorgververleners (arts, verpleegkundige, (interdisciplinair) team)
- Bespreekt met andere zorgverleners de behoeften aan activiteiten
- Bespreekt met andere zorgverleners van de behoeften aan activiteiten van de cliënt
- Betrekt de omgeving van de cliënt bij het sociale leven
- Betrekt de omgeving van de persoon met een zorgbehoefte bij het sociale leven
- Bewaakt het algemeen comfort en de veiligheid van de cliënt
- Biedt comfortzorg aan bij de toegewezen palliatieve en terminale zorg
- Biedt comfortzorg bij de toegewezen palliatieve en terminale zorg
- Bouwt een professionele zorgrelatie op empathische wijze op met respect voor de medische, fysieke, sociale, culturele en spirituele achtergrond van de cliënt
- Brengt een aangename sfeer aangepast aan de doelgroep
- Communiceert patiëntengegevens met andere zorgverleners via elektronische of digitale netwerken
- Creëert een veilige omgeving voor de cliënt
- Deelt en rapporteert zijn observaties, interventies alsook de reacties (psychosociale, fysieke en psychische) van de cliënt conform de voorschriften
- Deelt en rapporteert zijn/haar observaties, interventies alsook de reacties (psychosociale, fysieke en psychische) van de cliënt conform de voorschriften
- Doet voorstellen voor het aanpassen van de leefruimte om de veiligheid en ergonomie te verhogen
- Draagt bij tot de continuïteit van de (interdisciplinaire) zorgverlening of de interdisciplinaire samenwerking in het kader van de zorgprocessen
- Evalueert en stuurt samen met de verpleegkundige bij van de zorg op een continue systematische manier in relatie tot de geplande doelstellingen en met inspraak van de cliënt
- Evalueert samen met de verpleegkundige de zorg op een continue systematische manier in relatie tot de geplande doelstellingen met inspraak van de cliënt en stuurt, in overleg, bij indien nodig
- Fungeert als rolmodel voor de stagiair in opleiding
- Gaat op constructieve wijze om met de grenzen van zijn beroepsdomein in functie van zijn eigen competenties
- Gaat op constructieve wijze om met de grenzen van zijn/haar beroepsdomein en in functie van zijn/haar competenties
- Gaat op empathische wijze om met de cliënt waarbij de nodige afstand bewaard wordt om een professionele relatie te behouden
- Gebruikt de taal die men in het kader van het beroep hanteert op voldoende deskundige wijze zowel mondeling als schriftelijk
- Gebruikt het zorgplan op reguliere basis, in samenwerking met andere leden van het zorgteam en met de cliënt
- Geeft advies en informatie aan de cliënt
- Geeft informatie over het treffen van preventieve maatregelen (hulpmiddelen, ondersteunende middelen, …
- Geeft informatie over het treffen van preventieve maatregelen (hulpmiddelen, ondersteunende middelen, …)
- Handelt volgens de professionele (gedrags-)code (beroepsgeheim, privacy van de cliënt, scheiding beroepscontext-privé, …)
- Hanteert een systematische aanpak voor het oplossen van problemen in alle mogelijke professionele situaties binnen de grenzen van de eigen bevoegdheid
- Helpt mee om een optimaal woon- en leefklimaat voor de cliënt te bekomen
- Herkent de taken en rollen van andere disciplines in de zorgsector en weet wanneer op wie een beroep gedaan kan worden
- Herkent levensbedreigende situaties en grijpt in conform de voorgeschreven procedure
- Inventariseert de risicofactoren voor cliënten en de mogelijke preventieve maatregelen samen met de verpleegkundige
- Inventariseert de risicofactoren voor primaire, secundaire en tertiaire letsels bij cliënten
- Kent de taken en rollen van andere disciplines in de zorgsector en weet wanneer op wie een beroep gedaan kan worden
- Legt de nadruk op het welbevinden van de persoon met een zorgbehoefte
- Legt nadruk op het welbevinden van de persoon met een zorgbehoefte
- Luistert actief zonder een waardeoordeel te vellen, rekening houdend met de geschiedenis en eigenheid van de cliënt en vergewist zich ervan dat hij/zij de cliënt correct begrepen heeft
- Luistert actief zonder een waardeoordeel te vellen, rekening houdend met de geschiedenis en eigenheid van de cliënt en zich ervan kunnen vergewissen dat hij/zij de cliënt correct begrepen heeft
- Maakt afspraken met de cliënt aangaande de uitvoering van de hulpvraag
- Observeert en herkent de veranderingen (psychisch, fysiek, sociaal…) in de gezondheidstoestand van de cliënt
- Onderhoudt een efficiënte communicatie met andere zorgverleners om zorgoverdracht te optimaliseren waarbij hij/zij een respectvolle houding aanneemt, luistert en samen werkt met de andere teamleden
- Ondersteunt de animator tijdens de ontspannings- en vrijetijdsactiviteiten
- Ondersteunt de animator tijdens ontspannings- en vrijetijdsactiviteiten
- Ondersteunt de cliënt bij vragen rond levenskwaliteit
- Ondersteunt en begeleidt de cliënt in moeilijke momenten
- Ondersteunt het aanwenden van preventiemiddelen
- Organiseert en begeleidt ontspanning en vrijetijdsactiviteiten
- Organiseert en begeleidt ontspannings- en vrijetijdsactiviteiten
- Past aangereikte methoden (hulpmiddelen, paramedische adviezen, gesprekstechnieken, …) toe om zelfredzaamheid van de cliënt te ondersteunen, te versterken of te herstellen
- Past de aangereikte methoden (paramedische adviezen, gesprekstechnieken…) toe om de zelfredzaamheid van cliënt te ondersteunen, te versterken of te herstellen
- Past de nodige maatregelen toe om infecties en besmettingen te voorkomen
- Past de nodige maatregelen toe ter voorkoming van gezondheidsproblemen en/of bijkomende complicaties bij de cliënten
- Past de nodige maatregelen toe ter voorkoming van primaire, secundaire en tertiaire letsels bij cliënten
- Past het taalgebruik aan de doelgroep aan
- Past zijn/ haar taalgebruik aan in functie van de cliënt, zowel naar inhoud als naar vorm
- Past zijn/ haar taalgebruik in functie van de cliënt, zowel naar inhoud als naar vorm
- Plant efficiënt de individuele zorg van de cliënten op systematische wijze (stappen van probleemoplossing) conform het individuele zorgplan rekening houdend met de prioriteiten, de continuïteit van de zorg, geplande onderzoeken, tijdsbesteding …
- Plant efficiënt en op systematische wijze (stappen van probleemoplossing) de individuele zorg van de cliënten conform het individuele zorgplan rekening houdend met de prioriteiten, de continuïteit van de zorg, geplande onderzoeken, tijdsbesteding …
- Presteert onder druk, tijdens of na tegenslag of teleurstelling
- Rapporteert op nauwkeurige en gestructureerde wijze de wijzigingen en/of gerealiseerde vooruitgang in het zorgdossier
- Rapporteert schriftelijk of volgens elektronische weg in het zorgdossier op nauwkeurige en gestructureerde wijze wat betreft de wijzigingen en/of gerealiseerde vooruitgang
- Reflecteert over het eigen handelen en stuurt bij
- Reflecteert over het eigen handelen en stuurt dit bij
- Respecteert en ondersteunt de draagkracht en draaglast van de cliënt en zijn omgeving binnen de individuele zorg
- Respecteert de zakelijke omgangsvormen
- Respecteert en ondersteunt de draagkracht en draaglast van de cliënt en zijn omgeving binnen de individuele zorg
- Ruimt al het materiaal op en laat de kamer/leefruimte netjes achter rekening houdend met de verwachtingen en mogelijkheden van de cliënt
- Schat de individuele zorgbehoeften in, binnen zijn bevoegdheden, aan de hand van de gegevens verkregen uit verschillende bronnen (zorgdossier …)
- Schoolt zich professioneel bij
- Staat open voor en gaat constructief om met feedback
- Toont een groot verantwoordelijkheidszin voor eigen werk
- Verleent basiszorg conform de professionele en organisatorische procedures en past deze aan in functie van de individuele noden en gewoonten van de cliënt
- Verleent basiszorg (zorg en nazorg) en past deze aan in functie van de individuele noden en gewoonten van de cliënt
- Verleent zorg binnen de grenzen van het wetgevende en professionele kader
- Verleent zorg conform de professionele aanbevelingen, de (evidence based) protocollen en institutionele procedures
- Verwoordt de bezorgdheden en noden van de cliënten* en/of zorgverleners bij de besluitvorming van het interdisciplinair team
- Verwoordt de bezorgdheden en noden van de cliënten en/of zorgverleners bij de besluitvorming van het interdisciplinair team
- Vindt vormingsorganisaties en – programma’s terug
- Voert de basiszorg uit op structurele en systematische wijze bij de verschillende doelgroepen
- Voert de gedelegeerde verpleegkundige handelingen uit binnen de toegestane wetgevende bepalingen en binnen een gestructureerde equipe
- Voert de kwalitatieve basiszorg in de verschillende zorgcontexten uit volgens de door de verpleegkundige opgestelde zorgplanningen
- Voert de kwalitatieve zorg uit volgens het zorgplan
- Voert gedelegeerde handelingen uit die aansluiten bij zijn/haar competentieniveau en wettelijk beroepsdomein
- Voert kwalitatieve basiszorg uit in de verschillende zorgcontexten volgens de door de verpleegkundige opgestelde zorgplanningen
- Volgt de toegewezen stagiair in opleiding op en schept een gunstige leerklimaat in functie van de leerdoelen en leermogelijkheden van de stagiair
- Volgt de toegewezen stagiair op en schept een gunstige leerklimaat in functie van de leerdoelen en leermogelijkheden van de stagiair
- Werkt mee in het interdisciplinair team aan preventie-acties
- Werkt met verantwoordelijkheidszin
- Werkt volgens actuele (evidence based*) ontwikkelde protocollen binnen de organisatie/voorziening
- Werkt volgens afspraken en visie van de organisatie en actuele evidence based protocollen (veiligheid, toezicht naleven …)
- Werkt volgens de actuele (evidence based) ontwikkelde protocollen binnen organisatie/voorziening op
- Werkt volgens de basisprincipes ( hygiëne en aseptie, comfort, beleving, zelfzorg en inspraak, veiligheid, ergonomie, economie en ecologie)
- Werkt volgens de basisprincipes* (hygiëne en aseptie, comfort, beleving, zelfzorg en inspraak, veiligheid, ergonomie, economie en ecologie)
- Wisselt informatie uit met betrekking tot de behandeling van de cliënt met de verschillende betrokkenen (verzorgende, verpleegkundige, artsen, ...) om de kwaliteit van de zorg te verbeteren
- Wisselt informatie uit met betrekking tot de behandeling van de cliënt met verschillende betrokkenen (verzorgende, verpleegkundige, artsen, ...) om de kwaliteit van de zorg te verbeteren
- Wisselt kennis uit met alle zorgverleners
- Zorgt voor veiligheid van de cliënt
Probleemoplossende vaardigheden
- Gaat op een adequate manier om met agressie, grensoverschrijdend gedrag vanwege de cliënt
- Hanteert een systematische aanpak voor het oplossen van problemen in alle mogelijke professionele situaties binnen de grenzen van de eigen bevoegdheden
- Herkent weerstanden van de cliënt en gaat hier mee om
- Herkent weerstanden van de cliënt en gaat hiermee om
- Is in staat adequaat om te gaan met agressie, grensoverschrijdend gedrag vanwege de cliënt
- Presteert onder druk, tijdens of na tegenslag of teleurstelling
- Roept hulp in van het interdisciplinaire team
- Roept hulp in van het interdisciplinaire team indien noodzakelijk
- Volgt cliënten met een verhoogd risico op
Motorische vaardigheden
- Creëert een veilige omgeving voor de cliënt
- Dient de laatste zorg toe aan de overleden cliënt
- Helpt mee om een optimaal woon- en leefklimaat voor de cliënt te bekomen
- Onderhoudt het zorgmateriaal en controleert de goede werking (reinigen, desinfecteren, ontsmetten, eenvoudig steriliseren…)
- Onderhoudt de logistieke ruimten (reinigen, desinfecteren, ontsmetten…)
- Onderhoudt het zorgmateriaal en controleert de goede werking (reinigen, desinfecteren, ontsmetten, eenvoudig steriliseren…)
- Ondersteunt, versterkt of herstelt de zelfredzaamheid van de cliënt met het aanreiken van hulpmiddelen
- Past de noodzakelijke eerste hulp toe
- Ruimt al het materiaal op en laat alles het netjes achter van de kamer/leefruimte rekening houdend met de verwachtingen en mogelijkheden van de cliënt
- Ruimt al het materiaal op en laat de kamer/leefruimte netjes achter, rekening houdend met de verwachtingen en mogelijkheden van de cliënt
- Ruimt al het materiaal op en laat de kamer/leefruimte netjes achter rekening houdend met de verwachtingen en mogelijkheden van de cliënt
- Verleent zorg
- Verleent zorg aan een overledene
- Verzorgt de persoonlijke hygiëne en zorgt voor een verzorgd voorkomen
- Voert basiszorg uit
- Voert BLS (basic life support) met en zonder AED (automatische externe defibrillator) uit
- Voert de basiszorg op structurele en systematische wijze uit
- Voert de gedelegeerde verpleegkundige handelingen op structurele en systematische wijze uit bij de verschillende doelgroepen
- Voert elementaire huishoudelijke taken uit
- Voert gedelegeerde handelingen uit die aansluiten bij zijn competentieniveau en wettelijk beroepsdomein
- Voert het patiëntenvervoer uit
- Voert patiëntenvervoer uit
- Zorgt voor de voorbereiding, bedeling en het afruimen van de maaltijden
Omgevingscontext
- Bij de beroepsuitoefening moet men zich bewust de van de effecten van de eigen verbale, non-verbale en digitale communicatie en de invloed hiervan op de cliënt
- Bij dit beroep wordt er door alle zorgkundigen meegebouwd aan een cultuur van collegialiteit, welzijn, respect binnen de professionele relaties
- De sector kent reglementeringen wat betreft veiligheid, gezondheid, hygiëne, welzijn, milieu, …
- De uitoefening van het beroep vereist een stressbestendige houding
- De uitoefening van het beroep vraagt verantwoordelijkheidszin
- De werkopdrachten worden afgebakend in de tijd
- Dit beroep vereist dat in het kader van het zorgproces de rollen, verschillen en grenzen van iedere partner, herkend en gerespecteerd worden, zowel binnen het eigen vakgebied als ten aanzien van andere vakgebieden
- Dit beroep wordt hoofdzakelijk uitgeoefend binnen onregelmatige werktijden
- Dit beroep wordt uitgeoefend in teamverband en/of multidisciplinair, waarbij de nodige flexibiliteit belangrijk is
- Het beroep van zorgkundige wordt uitgeoefend in uiteenlopende contexten
- Het beroep vereist een behandeling op maat volgens de noden van de cliënt waarbij de cliënt op een holistische wijze benaderd wordt
- Sommige activiteiten kunnen gezondheidsrisico’s inhouden voor de beroepsuitoefenaar en zijn/haar omgeving. Het naleven van de veiligheidsvoorschriften en het dragen van persoonlijke beschermingsmiddelen is verplicht
Handelingscontext
- De zorgkundige dient consequent en gefocust te werken
- De zorgkundige is zich constant bewust van de impact van zijn handelingen op de cliënt
- De zorgkundige kan zich aanpassen aan en flexibel opstellen bij wisselende werkomstandigheden
- De zorgkundige maakt van de zorgmomenten zinvolle contactmomenten
- De zorgkundige moet bijblijven met de ontwikkelingen binnen de sector, dit vergt levenslang leren en het volgen van (verplichte) opleidingen
- De zorgkundige moet discreet handelen conform de beroepsethiek en organisatiegebonden gedragscode
- De zorgkundige moet het positief imago van zijn/haar onderneming uitstralen
- De zorgkundige moet kwaliteitsvol handelen
- De zorgkundige moet op constructieve en transparante wijze informatie uitwisselen met de andere actoren
- De zorgkundige moet op empathische wijze omgaan met de cliënt
- De zorgkundige moet op holistische wijze cliëntgericht werken
- De zorgkundige moet planmatig kunnen denken, prioriteiten stellen en zijn werkzaamheden organiseren
- De zorgkundige moet steeds het zorgplan, regelgeving en kwaliteitseisen respecteren
- De zorgkundige moet zich bewust zijn dat gemaakte fouten gevolgen kunnen hebben die een impact kunnen hebben op het fysiek en psychisch welzijn van de cliënt
- De zorgkundige neemt een voorbeeldfunctie op binnen het zorggebeuren
- De zorgkundige toont zin voor initiatief binnen de wettelijke bepalingen tijdens bepaalde situaties, problemen, opdrachten,…
Autonomie
Is zelfstandig in
- Het evalueren van het eigen werk
- Het informeren, adviseren van de cliënt over de mogelijke functionele aanpassingen
- Het rapporteren van de basiszorg binnen het zorgplan
- Het regelen van ontspannings- en vrijetijdsactiviteiten conform de behoeften en mogelijkheden van de cliënt
- Het uitvoeren van beroepsspecifieke handelingen en de door de regelgeving beschreven technische verpleegkundige activiteiten conform de gemaakte afspraken met de verpleegkundige en het zorgplan
- Het uitvoeren van logistieke taken
- Het up-to-date houden van de eigen kennis
- Het verstrekken van informatie aangaande preventieve maatregelen voor de cliënt conform het zorgplan
Is gebonden aan
- De organisatiegebonden gedragscode
- De procedures aangaande de uit te voeren taken
- De regelgevingen
- Het beleid van de organisatie
- Het ontvangen en uitvoeren van opdrachten toegewezen door de verantwoordelijke/verpleegkundige
- Tijdsplanning, veiligheids-, gezondheids-, kwaliteits- en milieuvoorschriften en procedures
Doet beroep op
- De verantwoordelijke/verpleegkundige voor de opdracht, gegevens en bijkomende instructies
- Het interdisciplinair team, cliënt, collega’s, …voor advies en samenwerking
Verantwoordelijkheid
- Draagt bij tot de ontwikkeling van het beroep
- Evalueert de zorg en rapporteert in het zorgdossier
- Handelt volgens de professionele gedragscode
- Neemt preventieve maatregelen ter voorkoming van primaire, secundaire en tertiaire letsels tijdens de basiszorg
- Ondersteunt en bevordert empowerment en zelfredzaamheid van de cliënt
- Ontwikkelt de eigen deskundigheid
- Plant en organiseert de zorg van de cliënt conform het zorgplan
- Regelt ontspannings- en vrijetijdsactiviteiten volgens de verwachtingen en noden van de cliënt en stimuleert de cliënt om deel te nemen
- Voert de basiszorg en gedelegeerde verpleegkundige handelingen uit volgens de richtlijnen en onder supervisie van de verpleegkundige aan een cliënt met ADL-disfunctie
- Voert de basiszorg uit volgens het zorgplan van de cliënt met ADL-dysfunctie
- Voert EHBO uit bij noodsituaties
- Voert logistieke taken uit
- Waarborgt de zorg aan de hand van de kwaliteitsnormen
- Werkt samen met de cliënt en communiceert professioneel binnen een cliëntgerichte zorgrelatie
- Werkt samen met het interdisciplinair team
- Werkt volgens de wettelijke reglementeringen en procedure(s)
Attesten en voorwaarden
Wettelijke attesten en voorwaarden
Voor de beroepsuitoefening van ‘Zorgkundige’ is het beschikken van volgende attesten en/of voldoen aan volgende voorwaarden wettelijk verplicht:
-
Erkenning zorgkundige en visum zorgkundige zoals bepaald in Gecoördineerde wet van 10 mei 2015 betreffende de uitoefening van de gezondheidszorgberoepen