Skip to Main Content
 

Beroepskwalificatie

Hulpkelner

 
BK-0076-3
 Dit is de actuele versie van de beroepskwalificatie.

Globaal

Titel

Hulpkelner

Deze benaming wordt gebruikt in de Competent-fiche G180301 Kelner restaurant (m/v) en is de gebruikelijke benaming in de horecasector in Vlaanderen.

Definitie

Helpt de kelner bij het klaarmaken van de zaal, het indekken van de tafels, het onthalen van de gasten, het opdienen van gerechten en dranken, en het afruimen en schoonmaken teneinde de gast optimaal te bedienen.

Niveau (VKS en EQF)

3

Jaar van erkenning

versie 3, 2020

Competenties

Opsomming competenties

  • Competentie 1:
    Werkt in teamverband
    • Wisselt informatie uit met collega’s en eindverantwoordelijke
    • Rapporteert aan de eindverantwoordelijke
    • Werkt efficiënt samen met collega’s
    • Past zich flexibel aan (verandering van collega’s, verandering van werkschema…)
    • Meldt problemen, mondeling of schriftelijk, aan de leidinggevende
    • Deelt vakkennis
    • Vraagt zelf hulp of advies indien nodig
    • Toont respect voor elke collega, functie of taak
    • Draagt bij tot een aangename sfeer in het team
    • Verplaatst zich in de positie van een collega
    • Reageert gepast (hulp bieden, afstand houden, relativeren…)
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van communicatietechnieken
    • Basiskennis van functionele communicatie met collega’s in het Engels en het Frans
    • Kennis van vakjargon in het Engels en het Frans
  • Competentie 2:
    Werkt kostenbewust met oog voor veiligheid, milieu, kwaliteit en welzijn
    • Werkt ergonomisch (past hef- en tiltechnieken toe)
    • Werkt economisch en vermijdt verspilling
    • Werkt conform voorgeschreven procedures en huisregels en vult de nodige documenten in
    • Past de veiligheids-, voedselveiligheids- en milieuvoorschriften toe
    • Gebruikt persoonlijke en collectieve beschermingsmiddelen
    • Past nieuwe technieken toe en leert ze aan
    • Verplaatst zich op efficiënte wijze tussen de verschillende werkplekken
    • Werkt ordelijk en houdt zich aan de planning
    • Werkt zorgvuldig en met oog voor detail
    • Organiseert de eigen taken binnen de opgelegde werkvolgorde
    • Controleert het eigen werk en voorkomen
    • Past het voorkomen en bedrijfskledij aan conform de taakuitvoering
    • Draagt zorg voor materiaal, kledij, goederen…
    • Sorteert afval volgens de richtlijnen
    • Is zich bewust van de kostprijs van ingrediënten en producten
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van ergonomie
    • Basiskennis van beveragecost en wastecost
    • Basiskennis van veiligheidsregels bij het gebruik van machines, snijmaterialen en onderhoud van toestellen
    • Basiskennis van werking van machines of materieel
    • Basiskennis van ordening van materialen en benodigdheden
    • Kennis van HACCP-normen
    • Kennis van rekenvaardigheid in functie van economisch werken
  • Competentie 3:
    Werkt volgens de regels van hygiëne en voedselveiligheid
    • Respecteert de persoonlijke hygiëne
    • Wast en ontsmet de handen volgens de hygiënische richtlijnen
    • Bedekt eventuele wonden met wettelijk toegelaten middelen
    • Draagt werk- en beschermkledij volgens de hygiënische richtlijnen
    • Respecteert de zones binnen de keuken: koude/warme en vuile/schone
    • Haalt producten pas op het laatste moment uit de koelruimte om ze te verwerken
    • Controleert of producten voldoen aan de voedselveiligheid
    • Controleert kwaliteit en versheid van producten voor gebruik
    • Is zich bewust van mogelijke gevaren en allergenen
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van kantoorsoftware en eenvoudige registratietechnieken
    • Basiskennis van producten (assortiment, seizoenen, kwaliteitskenmerken, uitzicht, houdbaarheid, versheid)
    • Basiskennis van allergenen
    • Basiskennis van het systematisch handhaven van de juiste bewaartemperatuur
    • Basiskennis van opslag- en bewaartechnieken van voedingswaren en dranken
    • Basiskennis van besmettingsgevaar, micro-organismen, parasieten
    • Kennis van HACCP-normen
    • Kennis van persoonlijke hygiëne
  • Competentie 4:
    Handelt integer
    • Respecteert de privacy van de gast
    • Voert de werkzaamheden uit zonder te storen
    • Gaat op ethische wijze om met informatie over de gast
    • Respecteert, indien aanwezig, de deontologische code van de werkgever en/of gast
    • Bespreekt vragen, problemen of conflicten met de juiste personen
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van interculturele gebruiken
    • Kennis van principes van gastvriendelijkheid
    • Kennis van correcte omgangsvormen
  • Competentie 5:
    Stelt de zaal en de office op en maakt tafels klaar voor de dienst
    • Organiseert de eigen werkzaamheden
    • Leest het zaalplan
    • Schikt tafels en stoelen
    • Staat in voor de mise-en-place van de zaal: mastiek (schoonmaken) van zaalmateriaal of meubilair
    • Dekt de tafels: legt linnen, plooit servetten, plaatst bestek en vaatwerk, decoreert tafels en de zaal (indien van toepassing)
    • Staat in voor de mise-en-place van het dienstmateriaal (brood, boter, warmhoudplaatjes…)
    • Staat in voor de mise-en-place van het buffet
    • Vult de frigo's aan (indien van toepassing)
    • Staat in voor de mise-en-place van aperitieven, nagerechten, koffie en toebehoren
    • Heeft aandacht voor de juiste atmosfeer (verlichting, geluid, temperatuur)
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van werkorganisatie
    • Basiskennis van het opstellen van een buffet
    • Basiskennis van mise-en-place van de zaal
    • Kennis van gebruik van een zaalplan
    • Kennis van tafelschikking
    • Kennis van technieken om tafels op te maken
    • Kennis van mastiekeren
    • Kennis van FIFO/FEFO-principe
  • Competentie 6:
    Maakt het terras klaar voor de dienst
    • Reinigt tafels, stoelen en ander terrasmeubilair
    • Reinigt de terrasvloer
    • Reinigt de asbakken en de vuilnisbakken
    • Staat in voor de mise-en-place van het terras (asbakken, kaarten, voorraad bestek en servetten, vuilniszakken…)
    • Leest het terrasplan
    • Schikt tafels en stoelen en zorgt voor de algehele netheid van het terras (opruimen van bloembakken, speelgoed, papiertjes, peuken…)
    • Reageert gepast op wisselende weersomstandigheden (regen, zon…)
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van werkorganisatie
    • Basiskennis van mise-en-place van het terras
    • Basiskennis van reinigingstechnieken
    • Kennis van tafelschikking
    • Kennis van technieken om tafels op te maken
    • Kennis van mastiekeren
    • Kennis van gebruik van een terrasplan
  • Competentie 7:
    Verwelkomt de gast
    • Begroet de gast(en)
    • Neemt de jassen aan en brengt ze naar de vestiaire (indien van toepassing)
    • Verwittigt de zaalverantwoordelijke
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van mondeling taalgebruik van een andere taal (Frans, Engels, Duits…). De hulpkelner kan de gast begrijpen en met eenvoudige zinnen, met inbegrip van kennis van basisvakterminologie, informatie en advies verschaffen aan de gast
    • Basiskennis van de regels van het onthaal
    • Basiskennis van lichaamstaal
    • Kennis van principes van gastvriendelijkheid
    • Kennis van etiquette
  • Competentie 8:
    Bereidt eenvoudige warme en koude dranken
    • Gebruikt barmateriaal (koffiemachine, tapkraan…)
    • Doet de mise-en-place voor aperitieven, koffie en toebehoren (aperitiefhapjes, koekjes…)
    • Tapt/schenkt de voorgeschreven hoeveelheid drank in een glas volgens de richtlijnen
    • Vult de voorraad dranken aan
    • Bereidt eenvoudige warme dranken (koffie, thee…)
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van beveragecost en wastecost
    • Basiskennis van ingrediënten en voedingsproducten
    • Kennis van rekenvaardigheid in functie van economisch werken
    • Kennis van FIFO/FEFO-principe
    • Kennis van dranken
    • Kennis van barmateriaal en machines
    • Kennis van versheid van producten door zintuiglijke controle
  • Competentie 9:
    Maakt de bestelling klaar
    • Leest de bestelling en geeft ze door
    • Zet de dranken klaar
    • Past het bestek aan volgens het gerecht en de menukeuze van de gast
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van ingrediënten en voedingsproducten
    • Basiskennis van samenstelling van gerechten
    • Basiskennis van samenstelling van dranken
    • Basiskennis van bereidingswijzen en -tijden van gerechten
    • Basiskennis van bereidingswijzen en -tijden van dranken
    • Basiskennis van manuele en elektronische bestelsystemen
    • Kennis van dranken
  • Competentie 10:
    Dient gerechten en/of dranken op in de zaal of op het terras
    • Haalt dranken en maaltijden op
    • Bedient de gasten volgens de richtlijnen van het huis en de etiquette (op de Engelse manier, op een bord, op de Franse manier, op de Russische manier, onder een stolp)
    • Neemt deel aan de uitvoering van festiviteiten, banketten en buffetten
    • Past de richtlijnen van de etiquette toe
    • Hanteert de juiste kracht en snelheid bij bedienen van de gast en het afruimen van de tafel
    • Heeft aandacht voor de eigen veiligheid bij het hanteren van warme of koude borden/dienschalen/machines/materiaal
    • Beweegt zich in een beperkte ruimte zonder de gast(en) of collega’s te hinderen
    • Wenst de gasten smakelijk eten en vraagt of alles naar wens is
    • Gaat op gepaste wijze om met vragen, problemen en klachten van de gast(en)
    • Houdt de gast(en) tijdens de maaltijd in de gaten, reageert alert op hun signalen
    • Registreert eventueel een extra bestelling van de gast(en)
    • Serveert, indien nodig, gerechten na met dienstbestek
    • Houdt de glazen van de gast(en) in de gaten en schenkt bij indien nodig
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van allergenen
    • Basiskennis van mondeling taalgebruik van een andere taal (Frans, Engels, Duits…). De hulpkelner kan de gast begrijpen en met eenvoudige zinnen, met inbegrip van kennis van basisvakterminologie, informatie en advies verschaffen aan de gast
    • Basiskennis van lichaamstaal
    • Basiskennis van ingrediënten en voedingsproducten
    • Basiskennis van samenstelling van gerechten
    • Basiskennis van samenstelling van dranken
    • Basiskennis van bereidingswijzen en -tijden van gerechten
    • Basiskennis van bereidingswijzen en -tijden van dranken
    • Kennis van dranken
    • Kennis van versheid van producten door zintuiglijke controle
    • Kennis van serveertechnieken
    • Kennis van portioneren bij het bedienen van de gast
  • Competentie 11:
    Ruimt af
    • Ruimt af als alle gasten klaar zijn met eten
    • Vraagt naar bijkomende wensen van de gast
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van mondeling taalgebruik van een andere taal (Frans, Engels, Duits…). De hulpkelner kan de gast begrijpen en met eenvoudige zinnen, met inbegrip van kennis van basisvakterminologie, informatie en advies verschaffen aan de gast
    • Basiskennis van lichaamstaal
    • Basiskennis van verkooptechnieken
    • Kennis van serveertechnieken
  • Competentie 12:
    Bereidt de betaling van de consumptie voor
    • Maakt de rekening voor de gast(en)
    • Brengt de rekening naar de tafel
    • Verwittigt de zaalverantwoordelijke
    • Neemt gepast afscheid van de gast
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van mondeling taalgebruik van een andere taal (Frans, Engels, Duits…). De hulpkelner kan de gast begrijpen en met eenvoudige zinnen, met inbegrip van kennis van basisvakterminologie, informatie en advies verschaffen aan de gast
    • Basiskennis van lichaamstaal
    • Basiskennis van elektronische kassasystemen
  • Competentie 13:
    Ruimt de tafels af en maakt het restaurant en het terras schoon na de dienst
    • Doet de mise-en-place voor de volgende gast
    • Zet de zaal op orde
    • Ruimt de tafels en het buffet af
    • Brengt glazen, vaatwerk en gebruikte benodigdheden naar de spoelkeuken en/of bar voor de afwas
    • Verwijdert etens- en drankresten (indien van toepassing)
    • Doet de mise-en-place voor de volgende dienst
    • Rangschikt het bedieningsmaterieel en bergt het op
    • Zorgt voor orde en netheid in de zaal en op het terras
    • Verzamelt en rangschikt het leeggoed
    • Maakt werkinstrumenten en meubilair schoon
    • Maakt de toog en de barapparatuur schoon
    • Reinigt volgens het reinigingsplan (afwassen van tafels, stofzuigen...)
    • Staat in voor het opruimen en beveiligen van het terras na de dienst
    • Waakt over de netheid en de hygiëne van de publieke ruimtes
    • Meldt technische defecten (vb. frigo’s, koffieapparaat…)
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van werking van machines of materieel
    • Basiskennis van werkorganisatie
    • Basiskennis van mise-en-place van de zaal
    • Basiskennis van mise-en-place van het terras
    • Basiskennis van reinigingstechnieken
    • Basiskennis van reinigingsplannen
    • Kennis van gebruik van een zaalplan
    • Kennis van tafelschikking
    • Kennis van technieken om tafels op te maken
    • Kennis van gebruik van een terrasplan
  • Competentie 14:
    Reinigt glazen en couverts (met stoom, met azijn...) en bergt het vaatwerk op
    • Verzamelt en sorteert het af te wassen materiaal
    • Wast de glazen manueel af of bedient de afwasmachine
    • Droogt glazen af en blinkt ze op
    • Bergt schoon materiaal op de daarvoor voorziene plaats op
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van werking van machines of materieel
    • Basiskennis van werkorganisatie
    • Basiskennis van reinigingsplannen

Beschrijving competenties a.d.h.v. de descriptorelementen

Kennis

  • Basiskennis van allergenen
  • Basiskennis van bereidingswijzen en -tijden van dranken
  • Basiskennis van bereidingswijzen en -tijden van gerechten
  • Basiskennis van besmettingsgevaar, micro-organismen, parasieten
  • Basiskennis van beveragecost en wastecost
  • Basiskennis van communicatietechnieken
  • Basiskennis van de regels van het onthaal
  • Basiskennis van elektronische kassasystemen
  • Basiskennis van ergonomie
  • Basiskennis van functionele communicatie met collega’s in het Engels en het Frans
  • Basiskennis van het opstellen van een buffet
  • Basiskennis van het systematisch handhaven van de juiste bewaartemperatuur
  • Basiskennis van ingrediënten en voedingsproducten
  • Basiskennis van interculturele gebruiken
  • Basiskennis van kantoorsoftware en eenvoudige registratietechnieken
  • Basiskennis van lichaamstaal
  • Basiskennis van manuele en elektronische bestelsystemen
  • Basiskennis van mise-en-place van de zaal
  • Basiskennis van mise-en-place van het terras
  • Basiskennis van mondeling taalgebruik van een andere taal (Frans, Engels, Duits…). De hulpkelner kan de gast begrijpen en met eenvoudige zinnen, met inbegrip van kennis van basisvakterminologie, informatie en advies verschaffen aan de gast
  • Basiskennis van opslag- en bewaartechnieken van voedingswaren en dranken
  • Basiskennis van ordening van materialen en benodigdheden
  • Basiskennis van producten (assortiment, seizoenen, kwaliteitskenmerken, uitzicht, houdbaarheid, versheid)
  • Basiskennis van reinigingsplannen
  • Basiskennis van reinigingstechnieken
  • Basiskennis van samenstelling van dranken
  • Basiskennis van samenstelling van gerechten
  • Basiskennis van veiligheidsregels bij het gebruik van machines, snijmaterialen en onderhoud van toestellen
  • Basiskennis van verkooptechnieken
  • Basiskennis van werking van machines of materieel
  • Basiskennis van werkorganisatie
  • Kennis van barmateriaal en machines
  • Kennis van correcte omgangsvormen
  • Kennis van dranken
  • Kennis van etiquette
  • Kennis van FIFO/FEFO-principe
  • Kennis van gebruik van een terrasplan
  • Kennis van gebruik van een zaalplan
  • Kennis van HACCP-normen
  • Kennis van mastiekeren
  • Kennis van persoonlijke hygiëne
  • Kennis van portioneren bij het bedienen van de gast
  • Kennis van principes van gastvriendelijkheid
  • Kennis van rekenvaardigheid in functie van economisch werken
  • Kennis van serveertechnieken
  • Kennis van tafelschikking
  • Kennis van technieken om tafels op te maken
  • Kennis van vakjargon in het Engels en het Frans
  • Kennis van versheid van producten door zintuiglijke controle

Cognitieve vaardigheden

  • Begroet de gast(en)
  • Controleert het eigen werk en voorkomen
  • Controleert kwaliteit en versheid van producten voor gebruik
  • Controleert of producten voldoen aan de voedselveiligheid
  • Deelt vakkennis
  • Draagt bij tot een aangename sfeer in het team
  • Draagt zorg voor materiaal, kledij, goederen…
  • Gaat op ethische wijze om met informatie over de gast
  • Gebruikt persoonlijke en collectieve beschermingsmiddelen
  • Haalt producten pas op het laatste moment uit de koelruimte om ze te verwerken
  • Heeft aandacht voor de eigen veiligheid bij het hanteren van warme of koude borden/dienschalen/machines/materiaal
  • Heeft aandacht voor de juiste atmosfeer (verlichting, geluid, temperatuur)
  • Houdt de gast(en) tijdens de maaltijd in de gaten, reageert alert op hun signalen
  • Houdt de glazen van de gast(en) in de gaten en schenkt bij indien nodig
  • Is zich bewust van de kostprijs van ingrediënten en producten
  • Is zich bewust van mogelijke gevaren en allergenen
  • Leest de bestelling en geeft ze door
  • Leest het terrasplan
  • Leest het zaalplan
  • Maakt de rekening voor de gast(en)
  • Neemt gepast afscheid van de gast
  • Organiseert de eigen taken binnen de opgelegde werkvolgorde
  • Organiseert de eigen werkzaamheden
  • Past de richtlijnen van de etiquette toe
  • Past de veiligheids-, voedselveiligheids- en milieuvoorschriften toe
  • Past het voorkomen en bedrijfskledij aan conform de taakuitvoering
  • Past nieuwe technieken toe en leert ze aan
  • Rapporteert aan de eindverantwoordelijke
  • Registreert eventueel een extra bestelling van de gast(en)
  • Respecteert de persoonlijke hygiëne
  • Respecteert de privacy van de gast
  • Respecteert de zones binnen de keuken: koude/warme en vuile/schone
  • Respecteert, indien aanwezig, de deontologische code van de werkgever en/of gast
  • Toont respect voor elke collega, functie of taak
  • Verplaatst zich in de positie van een collega
  • Verplaatst zich op efficiënte wijze tussen de verschillende werkplekken
  • Verwittigt de zaalverantwoordelijke
  • Voert de werkzaamheden uit zonder te storen
  • Vraagt naar bijkomende wensen van de gast
  • Vraagt zelf hulp of advies indien nodig
  • Waakt over de netheid en de hygiëne van de publieke ruimtes
  • Wenst de gasten smakelijk eten en vraagt of alles naar wens is
  • Werkt conform voorgeschreven procedures en huisregels en vult de nodige documenten in
  • Werkt economisch en vermijdt verspilling
  • Werkt efficiënt samen met collega’s
  • Werkt ordelijk en houdt zich aan de planning
  • Werkt zorgvuldig en met oog voor detail
  • Wisselt informatie uit met collega’s en eindverantwoordelijke
  • Zorgt voor orde en netheid in de zaal en op het terras

Probleemoplossende vaardigheden

  • Bespreekt vragen, problemen of conflicten met de juiste personen
  • Gaat op gepaste wijze om met vragen, problemen en klachten van de gast(en)
  • Meldt problemen, mondeling of schriftelijk, aan de leidinggevende
  • Meldt technische defecten (vb. frigo’s, koffieapparaat…)
  • Past zich flexibel aan (verandering van collega’s, verandering van werkschema…)
  • Reageert gepast (hulp bieden, afstand houden, relativeren…)
  • Reageert gepast op wisselende weersomstandigheden (regen, zon…)

Motorische vaardigheden

  • Bedekt eventuele wonden met wettelijk toegelaten middelen
  • Bedient de gasten volgens de richtlijnen van het huis en de etiquette (op de Engelse manier, op een bord, op de Franse manier, op de Russische manier, onder een stolp)
  • Bereidt eenvoudige warme dranken (koffie, thee…)
  • Bergt schoon materiaal op de daarvoor voorziene plaats op
  • Beweegt zich in een beperkte ruimte zonder de gast(en) of collega’s te hinderen
  • Brengt de rekening naar de tafel
  • Brengt glazen, vaatwerk en gebruikte benodigdheden naar de spoelkeuken en/of bar voor de afwas
  • Dekt de tafels: legt linnen, plooit servetten, plaatst bestek en vaatwerk, decoreert tafels en de zaal (indien van toepassing)
  • Doet de mise-en-place voor aperitieven, koffie en toebehoren (aperitiefhapjes, koekjes…)
  • Doet de mise-en-place voor de volgende dienst
  • Doet de mise-en-place voor de volgende gast
  • Draagt werk- en beschermkledij volgens de hygiënische richtlijnen
  • Droogt glazen af en blinkt ze op
  • Gebruikt barmateriaal (koffiemachine, tapkraan…)
  • Haalt dranken en maaltijden op
  • Hanteert de juiste kracht en snelheid bij bedienen van de gast en het afruimen van de tafel
  • Maakt de toog en de barapparatuur schoon
  • Maakt werkinstrumenten en meubilair schoon
  • Neemt de jassen aan en brengt ze naar de vestiaire (indien van toepassing)
  • Neemt deel aan de uitvoering van festiviteiten, banketten en buffetten
  • Past het bestek aan volgens het gerecht en de menukeuze van de gast
  • Rangschikt het bedieningsmaterieel en bergt het op
  • Reinigt de asbakken en de vuilnisbakken
  • Reinigt de terrasvloer
  • Reinigt tafels, stoelen en ander terrasmeubilair
  • Reinigt volgens het reinigingsplan (afwassen van tafels, stofzuigen...)
  • Ruimt af als alle gasten klaar zijn met eten
  • Ruimt de tafels en het buffet af
  • Schikt tafels en stoelen
  • Schikt tafels en stoelen en zorgt voor de algehele netheid van het terras (opruimen van bloembakken, speelgoed, papiertjes, peuken…)
  • Serveert, indien nodig, gerechten na met dienstbestek
  • Sorteert afval volgens de richtlijnen
  • Staat in voor de mise-en-place van aperitieven, nagerechten, koffie en toebehoren
  • Staat in voor de mise-en-place van de zaal: mastiek (schoonmaken) van zaalmateriaal of meubilair
  • Staat in voor de mise-en-place van het buffet
  • Staat in voor de mise-en-place van het dienstmateriaal (brood, boter, warmhoudplaatjes…)
  • Staat in voor de mise-en-place van het terras (asbakken, kaarten, voorraad bestek en servetten, vuilniszakken…)
  • Staat in voor het opruimen en beveiligen van het terras na de dienst
  • Tapt/schenkt de voorgeschreven hoeveelheid drank in een glas volgens de richtlijnen
  • Verwijdert etens- en drankresten (indien van toepassing)
  • Verzamelt en rangschikt het leeggoed
  • Verzamelt en sorteert het af te wassen materiaal
  • Vult de frigo's aan (indien van toepassing)
  • Vult de voorraad dranken aan
  • Wast de glazen manueel af of bedient de afwasmachine
  • Wast en ontsmet de handen volgens de hygiënische richtlijnen
  • Werkt ergonomisch (past hef- en tiltechnieken toe)
  • Zet de dranken klaar
  • Zet de zaal op orde

Omgevingscontext

  • De beroepsbeoefenaar komt in contact met verschillende voedingsproducten, dranken en materialen
  • De beroepsuitoefening staat in functie van het naleven van bedrijfsprocedures
  • De uitoefening van het beroep vereist een flexibele houding bij wisselende factoren: plotselinge ziekte van collega's, piekmomenten m.b.t. het aantal gasten, problemen met gasten…
  • Het beroep wordt uitgeoefend in restaurants, dancings, bars, hotels, feestzalen, of op locatie
  • Het beroep wordt uitgeoefend met flexibele uren : overdag, ’s nachts , tijdens weekdagen, in het weekend en/of tijdens feestdagen, via onderbroken dienst (service-coupé) en met variabele roosters
  • Het dragen van bedrijfskledij is meestal verplicht
  • Het functioneren in een hiërarchisch team is vereist
  • Het houdt functioneren in wisselende omgevingen in: restaurants, banketzalen, roomservice, buitenterras, mobiele restauratie (cruiseschip, trein, …). Dit kan variëren van bedrijf tot bedrijf of binnen het bedrijf zelf
  • Het uitvoeren van de instructies en handelingen met respect voor het tijdsschema is belangrijk

Handelingscontext

  • De beroepsbeoefenaar kan op piekmomenten goed en efficiënt functioneren
  • De beroepsbeoefenaar moet alert zijn voor de eigen veiligheid en die van de gast bij het hanteren van warme en koude borden/dienstmateriaal/machines/materiaal
  • De beroepsbeoefenaar moet dienst- en tijdschema’s naleven
  • De beroepsbeoefenaar voert routinematig dezelfde handelingen uit
  • De beroepsuitoefening vereist het toepassen van principes van gastvriendelijkheid, etiquette, persoonlijk voorkomen en hygiëne
  • De beroepsuitoefening vereist het vertrouwelijk omgaan met informatie en gegevens van de gasten
  • De beroepsuitoefening vraagt een bijzondere aandacht voor het gelijktijdig interpreteren en opmerken van de inhoud van glazen, signalen van de gasten, signalen van de bar, signalen vanuit de keuken en de algemene situatie in de zaal
  • De uitoefening van het beroep vraagt een respectvolle houding en een correcte, duidelijke en doelgerichte communicatie met de gasten, de collega’s en de hiërarchische meerderen
  • Het beroep houdt het hanteren van lasten en langdurig rechtstaan en rondlopen in
  • Het beroep vereist het afstemmen van de dienstverlening op de wensen en noden van de gasten
  • Het economisch omgaan met voedingsproducten is noodzakelijk
  • Permanente aandacht voor de kwaliteit van de dienstverlening is vereist
  • Permanente aandacht voor voedselveiligheid en hygiëne op de werkvloer is nodig
  • Precisie en oplettendheid bij het uitvoeren van de beroepsactiviteiten zijn noodzakelijk

Autonomie

Is zelfstandig in
  • het uitvoeren van zijn eigen taken: de mise-en-place van de zaal, de bediening van de gast(en), het afruimen van de tafels, het opruimen en hygiënisch houden van de zaal.
Is gebonden aan
  • de instructies van de verantwoordelijke, het respecteren van bedrijfsprocedures en -afspraken, regels met betrekking tot voedselveiligheid en hygiëne, veiligheidsvoorschriften, principes van gastvriendelijkheid, etiquette en persoonlijk voorkomen
Doet beroep op
  • de verantwoordelijke voor het presenteren en toelichten van de menukaart, het beantwoorden van vragen van de gast, het oplossen van problemen met de gast, het afrekenen met de gast

Verantwoordelijkheid

  • Bereidt de betaling van de consumptie voor
  • Bereidt eenvoudige warme en koude dranken
  • Dient gerechten en/of dranken op in de zaal of op het terras
  • Handelt integer
  • Maakt de bestelling klaar
  • Maakt het terras klaar voor de dienst
  • Reinigt glazen en couverts (met stoom, met azijn...) en bergt het vaatwerk op
  • Ruimt af
  • Ruimt de tafels af en maakt het restaurant en het terras schoon na de dienst
  • Stelt de zaal en de office op en maakt tafels klaar voor de dienst
  • Verwelkomt de gast
  • Werkt in teamverband
  • Werkt kostenbewust met oog voor veiligheid, milieu, kwaliteit en welzijn
  • Werkt volgens de regels van hygiëne en voedselveiligheid

Attesten en voorwaarden

Wettelijke attesten en voorwaarden

Voor de beroepsuitoefening van ‘Hulpkelner’ is het beschikken van volgende attesten en/of voldoen aan volgende voorwaarden wettelijk verplicht:
  • Meldingsplicht ziekte of symptomen aan de exploitant van het levensmiddelenbedrijf zoals bepaald in Verordening (EG) nr. 852/2004 van 29 april 2004, bijlage II, hoofdstuk VIII "Persoonlijke hygiëne"