Skip to Main Content
 

Beroepskwalificatie

Kelner

 
BK-0077-2
 Dit is de actuele versie van de beroepskwalificatie.

Globaal

Titel

Kelner

Deze benaming wordt niet gebruikt in de Competent-fiche G180301 Kelner restaurant (m/v), maar het is de gebruikelijke benaming in de horecasector in Vlaanderen. De Competent-fiche vermeldt de titels kelner restaurant, kelner in de horeca, rangkelner, …. Dit dossier beoogt een algemeen profiel van kelner.

Definitie

De kelner ontvangt de gasten, stelt gerechten en dranken voor, neemt bestellingen op, geeft deze door aan het bar- of keukenpersoneel, serveert de dranken en/of gerechten, werkt ze eventueel af aan tafel, maakt de rekening op en rekent af teneinde de gast optimaal te bedienen.

Niveau (VKS en EQF)

4

Jaar van erkenning

versie 2, 2020

Competenties

Opsomming competenties

  • Competentie 1:
    Werkt in teamverband
    • Wisselt informatie uit met collega’s en eindverantwoordelijke
    • Rapporteert aan de eindverantwoordelijke
    • Werkt efficiënt samen met collega’s
    • Past zich flexibel aan (verandering van collega’s, verandering van werkschema…)
    • Meldt problemen, mondeling of schriftelijk, aan de leidinggevende
    • Deelt vakkennis
    • Vraagt zelf hulp of advies indien nodig
    • Toont respect voor elke collega, functie of taak
    • Draagt bij tot een aangename sfeer in het team
    • Verplaatst zich in de positie van een collega
    • Reageert gepast (hulp bieden, afstand houden, relativeren…)
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van communicatietechnieken
    • Kennis van functionele communicatie met collega’s in het Engels en het Frans
    • Kennis van vakjargon in het Engels en het Frans
  • Competentie 2:
    Werkt kostenbewust met oog voor veiligheid, milieu, kwaliteit en welzijn
    • Werkt ergonomisch (past hef- en tiltechnieken toe)
    • Werkt economisch en vermijdt verspilling
    • Werkt conform voorgeschreven procedures en huisregels en vult de nodige documenten in
    • Past de veiligheids-, voedselveiligheids- en milieuvoorschriften toe
    • Gebruikt persoonlijke en collectieve beschermingsmiddelen
    • Past nieuwe technieken toe en leert ze aan
    • Verplaatst zich op efficiënte wijze tussen de verschillende werkplekken
    • Werkt ordelijk en houdt zich aan de planning
    • Werkt zorgvuldig en met oog voor detail
    • Organiseert de eigen taken binnen de opgelegde werkvolgorde
    • Controleert het eigen werk en voorkomen en dat van de medewerkers
    • Past het voorkomen en bedrijfskledij aan conform de taakuitvoering
    • Draagt zorg voor materiaal, kledij, goederen…
    • Sorteert afval volgens de richtlijnen
    • Is zich bewust van de kostprijs van ingrediënten en producten
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van ergonomie
    • Kennis van beveragecost en wastecost
    • Kennis van veiligheidsregels bij het gebruik van machines, snijmaterialen en onderhoud van toestellen
    • Kennis van werking van machines of materieel
    • Kennis van ordening van materialen, benodigdheden en toestellen
    • Kennis van HACCP-normen
    • Kennis van rekenvaardigheid in functie van economisch werken
    • Kennis van foodcost en prijszetting
    • Kennis van bedrijfsprocedures m.b.t. het eigen werk
  • Competentie 3:
    Werkt volgens de regels van hygiëne en voedselveiligheid
    • Respecteert de persoonlijke hygiëne
    • Wast en ontsmet de handen volgens de hygiënische richtlijnen
    • Bedekt eventuele wonden met wettelijk toegelaten middelen
    • Draagt werk- en beschermkledij volgens de hygiënische richtlijnen
    • Respecteert de zones binnen de keuken: koude/warme en vuile/schone
    • Haalt producten pas op het laatste moment uit de koelruimte om ze te verwerken
    • Controleert of producten voldoen aan de voedselveiligheid
    • Controleert kwaliteit en versheid van producten voor gebruik
    • Is zich bewust van mogelijke gevaren en allergenen
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van HACCP-normen
    • Kennis van kantoorsoftware en eenvoudige registratietechnieken
    • Kennis van producten (assortiment, seizoenen, kwaliteitskenmerken, uitzicht, houdbaarheid, versheid)
    • Kennis van allergenen
    • Kennis van het systematisch handhaven van de juiste bewaartemperatuur
    • Kennis van opslag- en bewaartechnieken van voedingswaren en dranken
    • Kennis van besmettingsgevaar, micro-organismen, parasieten
    • Kennis van persoonlijke hygiëne
    • Kennis van traceerbaarheid van producten
  • Competentie 4:
    Handelt integer
    • Respecteert de privacy van de gast
    • Voert de werkzaamheden uit zonder te storen
    • Gaat op ethische wijze om met informatie over de gast
    • Respecteert, indien aanwezig, de deontologische code van de werkgever en/of gast
    • Bespreekt vragen, problemen of conflicten met de juiste personen
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van interculturele gebruiken
    • Kennis van principes van gastvriendelijkheid
    • Kennis van correcte omgangsvormen
  • Competentie 5:
    Noteert de reservaties
    • Registreert de reservatie mondeling, telefonisch of online (gebruikt eventueel reservatiesoftware)
    • Noteert de naam, aantal personen, datum, uur, eventueel speciale wensen van de reservering
    • Communiceert de reservatie aan de (eind)verantwoordelijke
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van reservatiesystemen
  • Competentie 6:
    Stelt de zaal en de office op en maakt tafels klaar voor de dienst
    • Organiseert de eigen werkzaamheden
    • Raadpleegt de reservaties
    • Maakt een zaalplan en/of een terrasplan op
    • Leest het zaalplan
    • Schikt tafels en stoelen
    • Staat in voor de mise-en-place van de zaal: mastiek (schoonmaken) van zaalmateriaal of meubilair
    • Dekt de tafels: legt linnen, plooit servetten, plaatst bestek en vaatwerk, decoreert tafels en de zaal (indien van toepassing)
    • Staat in voor de mise-en-place van het dienstmateriaal (brood, boter, warmhoudplaatjes, …)
    • Staat in voor de mise-en-place van het buffet
    • Vult de koelkasten aan (indien van toepassing)
    • Staat in voor de mise-en-place van aperitieven, nagerechten, koffie en toebehoren
    • Heeft aandacht voor de juiste atmosfeer (verlichting, geluid, temperatuur)
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van werkorganisatie
    • Kennis van het opstellen van een buffet
    • Kennis van mise-en-place van de zaal
    • Kennis van het opmaken van een zaalplan
    • Kennis van gebruik van een zaalplan
    • Kennis van tafelschikking
    • Kennis van technieken om tafels op te maken
    • Kennis van mastikeren
    • Kennis van FIFO/FEFO-principe
    • Kennis van gebruik van een terrasplan
    • Kennis van het opmaken van een terrasplan
  • Competentie 7:
    Maakt het terras klaar voor de dienst
    • Reinigt tafels, stoelen en ander terrasmeubilair
    • Reinigt de terrasvloer
    • Reinigt de asbakken en de vuilnisbakken
    • Staat in voor de mise-en-place van het terras (asbakken, kaarten, voorraad bestek en servetten, vuilniszakken…)
    • Leest het terrasplan
    • Schikt tafels en stoelen en zorgt voor de algehele netheid van het terras (opruimen van bloembakken, speelgoed, papiertjes, peuken…)
    • Reageert gepast op wisselende weersomstandigheden (regen, zon…)
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van werkorganisatie
    • Kennis van tafelschikking
    • Kennis van technieken om tafels op te maken
    • Kennis van mastikeren
    • Kennis van mise-en-place van het terras
    • Kennis van reinigingstechnieken
    • Kennis van gebruik van een terrasplan
  • Competentie 8:
    Onthaalt de gast bij aankomst in het restaurant, wijst hem een tafel toe en biedt de kaart aan
    • Begroet de gast(en)
    • Controleert de reservatie (indien van toepassing)
    • Herkent trouwe en nieuwe gasten
    • Herkent de gewoonten van verschillende types van gasten
    • Komt zo goed mogelijk tegemoet aan hun verwachtingen
    • Neemt de jassen aan en brengt ze naar de vestiaire (indien van toepassing)
    • Wijst een plaats toe
    • Begeleidt gasten naar hun tafel
    • Gaat discreet om met gasten
    • Reageert correct bij normoverschrijdend gedrag van gasten
    • Benadert de gast, indien gewenst, in een andere taal (Frans, Engels, Duits….)
    • Geeft beperkte toeristische informatie op vraag van de gast
  • met inbegrip van kennis:
    • Basiskennis van beperkte streekgebonden toeristische informatie
    • Kennis van principes van gastvriendelijkheid
    • Kennis van mondeling taalgebruik van een andere taal (Frans, Engels, Duits…). De kelner kan de gast begrijpen en in zinnen, met kennis van elementaire vakterminologie, antwoorden, informatie verschaffen en de gasten adviseren
    • Kennis van de regels van het onthaal
    • Kennis van lichaamstaal
    • Kennis van etiquette
    • Kennis van verschillende types van gasten
  • Competentie 9:
    Adviseert de gast bij zijn keuze van gerechten, al naargelang zijn smaak en de dagsuggestie en neemt de bestelling op
    • Informeert en adviseert over het menu, aanbiedingen, suggesties, …
    • Verkoopt een gerecht en/of drank overeenkomstig de bedrijfsstrategie
    • Geeft toelichting over de bereiding en de ingrediënten
    • Adviseert alternatieven bij allergieën en vaak voorkomende diëten
    • Informeert en adviseert over combinaties van gerechten en dranken
    • Heeft aandacht voor speciale wensen van de gast
    • Onthoudt of noteert de bestellingen (gerechten, dranken)
    • Registreert de bestelling
    • Geeft de bestelling en bijzonderheden door aan de keuken
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van rekenvaardigheid in functie van economisch werken
    • Kennis van allergenen
    • Kennis van principes van gastvriendelijkheid
    • Kennis van mondeling taalgebruik van een andere taal (Frans, Engels, Duits…). De kelner kan de gast begrijpen en in zinnen, met kennis van elementaire vakterminologie, antwoorden, informatie verschaffen en de gasten adviseren
    • Kennis van etiquette
    • Kennis van ingrediënten en voedingsproducten
    • Kennis van vaak voorkomende diëten
    • Kennis van samenstelling van gerechten
    • Kennis van bereidingswijzen en -tijden van gerechten
    • Kennis van verkooptechnieken (upselling...)
    • Kennis van rekenvaardigheid in functie van klantgericht werken
  • Competentie 10:
    Biedt de drankenkaart aan, adviseert de gasten en neemt de bestelling op
    • Geeft informatie over de drankenkaart
    • Geeft informatie over smaken van gerechten en dranken en de afstemming ervan op elkaar
    • Raadpleegt bij bijzondere wensen de betrokken verantwoordelijke (de gespecialiseerde drankenkelner….)
    • Neemt de bestelling op
    • Registreert de bestelling
    • Geeft de bestelling door aan de bar
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van rekenvaardigheid in functie van economisch werken
    • Kennis van principes van gastvriendelijkheid
    • Kennis van mondeling taalgebruik van een andere taal (Frans, Engels, Duits…). De kelner kan de gast begrijpen en in zinnen, met kennis van elementaire vakterminologie, antwoorden, informatie verschaffen en de gasten adviseren
    • Kennis van etiquette
    • Kennis van samenstelling van gerechten
    • Kennis van samenstelling van dranken
    • Kennis van bereidingswijzen en -tijden van dranken
    • Kennis van verkooptechnieken (upselling...)
    • Kennis van dranken
    • Kennis van rekenvaardigheid in functie van klantgericht werken
  • Competentie 11:
    Bereidt eenvoudige warme en koude dranken
    • Gebruikt barmateriaal (koffiemachine, tapkraan…)
    • Doet de mise-en-place voor aperitieven, koffie en toebehoren (aperitiefhapjes, koekjes…)
    • Tapt/schenkt de voorgeschreven hoeveelheid drank in een glas volgens de richtlijnen
    • Vult de voorraad dranken aan
    • Bereidt eenvoudige warme dranken (koffie, thee…)
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van beveragecost en wastecost
    • Kennis van rekenvaardigheid in functie van economisch werken
    • Kennis van FIFO/FEFO-principe
    • Kennis van ingrediënten en voedingsproducten
    • Kennis van samenstelling van dranken
    • Kennis van bereidingswijzen en -tijden van dranken
    • Kennis van dranken
    • Kennis van barmateriaal en machines
    • Kennis van versheid van producten door zintuiglijke controle
  • Competentie 12:
    Bereidt complexe warme en koude dranken
    • Zet alle benodigde materialen klaar
    • Zorgt dat er zo min mogelijk tijd en materiaal wordt verspild
    • Zet de producten(alcoholische en niet-alcoholische dranken, suikers, room, fruitsoorten, kruiden, specerijen…) klaar zodat de bereiding zonder onderbrekingen kan verlopen
    • Ontkurkt en decanteert de wijnen
    • Tapt/schenkt de voorgeschreven hoeveelheid drank in een glas/tas volgens de richtlijnen
    • Decoreert en serveert de drankbereiding volgens recept en de richtlijnen van het huis
    • Vult de voorraad dranken en producten aan
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van beveragecost en wastecost
    • Kennis van rekenvaardigheid in functie van economisch werken
    • Kennis van FIFO/FEFO-principe
    • Kennis van ingrediënten en voedingsproducten
    • Kennis van samenstelling van dranken
    • Kennis van bereidingswijzen en -tijden van dranken
    • Kennis van dranken
    • Kennis van barmateriaal en machines
    • Kennis van versheid van producten door zintuiglijke controle
  • Competentie 13:
    Dient de dranken op in de zaal
    • Zet de dranken klaar of geeft de bestelling door
    • Haalt dranken op
    • Serveert dranken volgens de richtlijnen van het huis
    • Past de richtlijnen van de etiquette toe
    • Hanteert de juiste kracht en snelheid bij bedienen van de gast en het afruimen van de tafel
    • Beweegt zich in een beperkte ruimte zonder de gast(en) of collega’s te hinderen
    • Doet de mise-en-place van de tafel voor de volgende gast(en)
    • Registreert eventueel een extra bestelling van de gast(en)
    • Houdt de glazen van de gast(en) in de gaten en schenkt bij indien nodig
    • Gaat op een gepaste wijze om met vragen, problemen en klachten van de gast(en)
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van allergenen
    • Kennis van mondeling taalgebruik van een andere taal (Frans, Engels, Duits…). De kelner kan de gast begrijpen en in zinnen, met kennis van elementaire vakterminologie, antwoorden, informatie verschaffen en de gasten adviseren
    • Kennis van lichaamstaal
    • Kennis van samenstelling van gerechten
    • Kennis van bereidingswijzen en -tijden van dranken
    • Kennis van dranken
    • Kennis van versheid van producten door zintuiglijke controle
    • Kennis van technieken voor bediening (Engelse, Franse, Russische wijze, op een bord…)
  • Competentie 14:
    Dient gerechten op in de zaal
    • Past het bestek aan volgens het gerecht en de menukeuze van de gast
    • Haalt maaltijden op
    • Brengt de gerechten naar de tafel
    • Bedient de gasten volgens de richtlijnen van het huis en de etiquette (op de Engelse manier, op een bord, op de Franse manier, op de Russische manier, onder een stolp )
    • Past de richtlijnen van de etiquette toe
    • Wenst de gasten smakelijk eten en vraagt of alles naar wens is
    • Hanteert de juiste kracht en snelheid bij bedienen van de gast en het afruimen van de tafel
    • Beweegt zich in een beperkte ruimte zonder de gast(en) of collega’s te hinderen
    • Serveert, indien nodig, gerechten na met dienstbestek
    • Ruimt de tafel af
    • Doet de mise-en-place van de tafel voor de volgende gast(en)
    • Houdt de gast(en) tijdens de maaltijd in de gaten, reageert alert op hun signalen
    • Registreert eventueel een extra bestelling van de gast(en)
    • Gaat op een gepaste wijze om met vragen, problemen en klachten van de gast(en)
    • Heeft aandacht voor de eigen veiligheid bij het hanteren van warme of koude borden/dienschalen/machines/materiaal
    • Neemt deel aan de voorbereiding en uitvoering van festiviteiten, banketten en buffetten
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van allergenen
    • Kennis van mondeling taalgebruik van een andere taal (Frans, Engels, Duits…). De kelner kan de gast begrijpen en in zinnen, met kennis van elementaire vakterminologie, antwoorden, informatie verschaffen en de gasten adviseren
    • Kennis van lichaamstaal
    • Kennis van ingrediënten en voedingsproducten
    • Kennis van vaak voorkomende diëten
    • Kennis van samenstelling van gerechten
    • Kennis van bereidingswijzen en -tijden van gerechten
    • Kennis van versheid van producten door zintuiglijke controle
    • Kennis van technieken voor bediening (Engelse, Franse, Russische wijze, op een bord…)
    • Kennis van technieken om dienborden/borden te dragen
    • Kennis van technieken om schotels op te dienen
    • Kennis van portioneren bij het bedienen van de gast
  • Competentie 15:
    Werkt gerechten af (vlees versnijden, vis fileren, flamberen…)
    • Controleert de materialen voor de uit te voeren tafelbereidingen op hygiëne en netheid
    • Controleert de klaargezette grondstoffen op soort, kwaliteit en bruikbaarheid
    • Toont het in de keuken reeds voorbewerkte product aan de gasten
    • Geeft de nodige uitleg
    • Past de voorgeschreven keukentechniek aan tafel toe
    • Hanteert gasstellen, vuren en warmhoudtoestellen (indien van toepassing)
    • Serveert het gerecht op voorgeschreven wijze aan de gast
    • Beantwoordt eventuele vragen van de gast
    • Ruimt de gebruikte materialen af
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van ingrediënten en voedingsproducten
    • Kennis van samenstelling van gerechten
    • Kennis van bereidingswijzen en -tijden van gerechten
    • Kennis van versheid van producten door zintuiglijke controle
    • Kennis van technieken om dienborden/borden te dragen
    • Kennis van technieken om schotels op te dienen
    • Kennis van portioneren bij het bedienen van de gast
    • Kennis van versnijdingen en bereidingen in de zaal
  • Competentie 16:
    Bereidt de betaling van de consumptie voor
    • Voorziet voldoende wisselgeld in de kassa
    • Maakt de rekening voor de gast(en)
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van manuele en elektronische bestelsystemen
    • Kennis van manuele en elektronische kassasystemen
  • Competentie 17:
    Int de betaling voor de consumptie
    • Controleert de geldigheid van het betaalmiddel
    • Volgt de voorgeschreven procedure voor betalingen met een bankkaart
    • Ontvangt het te betalen bedrag en geeft correct wisselgeld terug
    • Neemt gepast afscheid van de gast
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van principes van gastvriendelijkheid
    • Kennis van manuele en elektronische kassasystemen
    • Kennis van inningsprocedures
    • Kennis van functionele rekenvaardigheden
    • Kennis van betaalmiddelen
  • Competentie 18:
    Ruimt de tafels af en maakt het restaurant schoon na de dienst
    • Maakt een reinigingsplan voor zaal en terras op
    • Zet de zaal op orde
    • Ruimt de tafels af
    • Brengt glazen, vaatwerk en gebruikte benodigdheden naar de spoelkeuken en/of bar voor de afwas
    • Verwijdert etens- en drankresten (indien van toepassing)
    • Doet de mise-en-place voor de volgende dienst
    • Rangschikt het bedieningsmateriaal en bergt het op
    • Zorgt voor orde en netheid in de zaal (behalve grondige schoonmaakbeurten)
    • Verwijdert de volle vuilniszakken en plaatst nieuwe
    • Verzamelt en rangschikt het leeggoed
    • Maakt werkinstrumenten en meubilair schoon
    • Reinigt volgens het reinigingsplan (afwassen van tafels, stofzuigen…)
    • Staat in voor het opruimen en beveiligen van het terras na de dienst
    • Waakt over de netheid en de hygiëne van de publieke ruimtes
    • Meldt technische defecten (vb. frigo’s, koffieapparaat...)
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van werking van machines of materieel
    • Kennis van werkorganisatie
    • Kennis van mise-en-place van de zaal
    • Kennis van gebruik van een zaalplan
    • Kennis van tafelschikking
    • Kennis van technieken om tafels op te maken
    • Kennis van mise-en-place van het terras
    • Kennis van reinigingstechnieken
    • Kennis van gebruik van een terrasplan
    • Kennis van reinigingsplannen (opmaak en gebruik)
  • Competentie 19:
    Reinigt glazen en couverts (met stoom, met azijn…) en bergt het vaatwerk op
    • Verzamelt en sorteert het af te wassen materiaal
    • Wast de glazen manueel af of bedient de afwasmachine
    • Bergt schoon materiaal op de daarvoor voorziene plaats op
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van werking van machines of materieel
    • Kennis van werkorganisatie
    • Kennis van reinigingsplannen (opmaak en gebruik)
  • Competentie 20:
    Controleert de kassa bij het begin van de werkdag en telt bij de sluiting
    • Bedient de kassa
    • Registreert de verkoop
    • Maakt een dagrapport van de kassa
    • Telt de kassa na en verklaart kasverschillen
    • Controleert ontvangsten en kassaverrichtingen
    • Lost storingen aan de kassa op
    • Bergt het geld op en/of stort het op voorgeschreven wijze
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van manuele en elektronische kassasystemen
    • Kennis van functionele rekenvaardigheden
    • Kennis van controle van de kassa
  • Competentie 21:
    Stuurt het bedienend personeel aan
    • Stelt de werkplanning voor het eigen team op en stuurt bij indien nodig
    • Ziet toe op de uitvoering van de opdrachten
    • Grijpt in bij verkeerd werk of gedrag van medewerkers
    • Lost conflicten tussen medewerkers op
    • Bespreekt de uitvoering van de opdrachten met de medewerkers
    • Geeft medewerkers een nieuwe opdracht zodra de vorige is afgewerkt
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van communicatietechnieken
    • Kennis van werkorganisatie
    • Kennis van opvolging van een team
  • Competentie 22:
    Leert medewerkers de richtlijnen van het bedrijf aan
    • Leert praktische vaardigheden voor de uitvoering van de opdrachten aan
    • Geeft uitleg bij de uitvoering van de opdrachten
    • Leert ergonomische hef- en tiltechnieken aan
    • Leert de regels van hygiëne en voedselveiligheid aan
    • Volgt de vaardigheden van de medewerkers op
    • Bespreekt de uitvoering van de opdrachten met de medewerkers
    • Begeleidt nieuwe medewerkers
  • met inbegrip van kennis:
    • Kennis van ergonomie
    • Kennis van HACCP-normen
    • Kennis van feedbacktechnieken

Beschrijving competenties a.d.h.v. de descriptorelementen

Kennis

  • Basiskennis van beperkte streekgebonden toeristische informatie
  • Basiskennis van interculturele gebruiken
  • Kennis van allergenen
  • Kennis van barmateriaal en machines
  • Kennis van bedrijfsprocedures m.b.t. het eigen werk
  • Kennis van bereidingswijzen en -tijden van dranken
  • Kennis van bereidingswijzen en -tijden van gerechten
  • Kennis van besmettingsgevaar, micro-organismen, parasieten
  • Kennis van betaalmiddelen
  • Kennis van beveragecost en wastecost
  • Kennis van communicatietechnieken
  • Kennis van controle van de kassa
  • Kennis van correcte omgangsvormen
  • Kennis van de regels van het onthaal
  • Kennis van dranken
  • Kennis van ergonomie
  • Kennis van etiquette
  • Kennis van feedbacktechnieken
  • Kennis van FIFO/FEFO-principe
  • Kennis van foodcost en prijszetting
  • Kennis van functionele communicatie met collega’s in het Engels en het Frans
  • Kennis van functionele rekenvaardigheden
  • Kennis van gebruik van een terrasplan
  • Kennis van gebruik van een zaalplan
  • Kennis van HACCP-normen
  • Kennis van het opmaken van een terrasplan
  • Kennis van het opmaken van een zaalplan
  • Kennis van het opstellen van een buffet
  • Kennis van het systematisch handhaven van de juiste bewaartemperatuur
  • Kennis van ingrediënten en voedingsproducten
  • Kennis van inningsprocedures
  • Kennis van kantoorsoftware en eenvoudige registratietechnieken
  • Kennis van lichaamstaal
  • Kennis van manuele en elektronische bestelsystemen
  • Kennis van manuele en elektronische kassasystemen
  • Kennis van mastikeren
  • Kennis van mise-en-place van de zaal
  • Kennis van mise-en-place van het terras
  • Kennis van mondeling taalgebruik van een andere taal (Frans, Engels, Duits…). De kelner kan de gast begrijpen en in zinnen, met kennis van elementaire vakterminologie, antwoorden, informatie verschaffen en de gasten adviseren
  • Kennis van opslag- en bewaartechnieken van voedingswaren en dranken
  • Kennis van opvolging van een team
  • Kennis van ordening van materialen, benodigdheden en toestellen
  • Kennis van persoonlijke hygiëne
  • Kennis van portioneren bij het bedienen van de gast
  • Kennis van principes van gastvriendelijkheid
  • Kennis van producten (assortiment, seizoenen, kwaliteitskenmerken, uitzicht, houdbaarheid, versheid)
  • Kennis van reinigingsplannen (opmaak en gebruik)
  • Kennis van reinigingstechnieken
  • Kennis van rekenvaardigheid in functie van economisch werken
  • Kennis van rekenvaardigheid in functie van klantgericht werken
  • Kennis van reservatiesystemen
  • Kennis van samenstelling van dranken
  • Kennis van samenstelling van gerechten
  • Kennis van tafelschikking
  • Kennis van technieken om dienborden/borden te dragen
  • Kennis van technieken om schotels op te dienen
  • Kennis van technieken om tafels op te maken
  • Kennis van technieken voor bediening (Engelse, Franse, Russische wijze, op een bord…)
  • Kennis van traceerbaarheid van producten
  • Kennis van vaak voorkomende diëten
  • Kennis van vakjargon in het Engels en het Frans
  • Kennis van veiligheidsregels bij het gebruik van machines, snijmaterialen en onderhoud van toestellen
  • Kennis van verkooptechnieken (upselling...)
  • Kennis van verschillende types van gasten
  • Kennis van versheid van producten door zintuiglijke controle
  • Kennis van versnijdingen en bereidingen in de zaal
  • Kennis van werking van machines of materieel
  • Kennis van werkorganisatie

Cognitieve vaardigheden

  • Adviseert alternatieven bij allergieën en vaak voorkomende diëten
  • Beantwoordt eventuele vragen van de gast
  • Bedient de kassa
  • Begeleidt nieuwe medewerkers
  • Begroet de gast(en)
  • Benadert de gast, indien gewenst, in een andere taal (Frans, Engels, Duits….)
  • Bergt het geld op en/of stort het op voorgeschreven wijze
  • Bespreekt de uitvoering van de opdrachten met de medewerkers
  • Communiceert de reservatie aan de (eind)verantwoordelijke
  • Controleert de geldigheid van het betaalmiddel
  • Controleert de klaargezette grondstoffen op soort, kwaliteit en bruikbaarheid
  • Controleert de materialen voor de uit te voeren tafelbereidingen op hygiëne en netheid
  • Controleert de reservatie (indien van toepassing)
  • Controleert het eigen werk en voorkomen en dat van de medewerkers
  • Controleert kwaliteit en versheid van producten voor gebruik
  • Controleert of producten voldoen aan de voedselveiligheid
  • Controleert ontvangsten en kassaverrichtingen
  • Decoreert en serveert de drankbereiding volgens recept en de richtlijnen van het huis
  • Deelt vakkennis
  • Draagt bij tot een aangename sfeer in het team
  • Draagt werk- en beschermkledij volgens de hygiënische richtlijnen
  • Draagt zorg voor materiaal, kledij, goederen…
  • Gaat discreet om met gasten
  • Gaat op ethische wijze om met informatie over de gast
  • Gebruikt persoonlijke en collectieve beschermingsmiddelen
  • Geeft beperkte toeristische informatie op vraag van de gast
  • Geeft de bestelling door aan de bar
  • Geeft de bestelling en bijzonderheden door aan de keuken
  • Geeft de nodige uitleg
  • Geeft informatie over de drankenkaart
  • Geeft informatie over smaken van gerechten en dranken en de afstemming ervan op elkaar
  • Geeft medewerkers een nieuwe opdracht zodra de vorige is afgewerkt
  • Geeft toelichting over de bereiding en de ingrediënten
  • Geeft uitleg bij de uitvoering van de opdrachten
  • Haalt producten pas op het laatste moment uit de koelruimte om ze te verwerken
  • Heeft aandacht voor de eigen veiligheid bij het hanteren van warme of koude borden/dienschalen/machines/materiaal
  • Heeft aandacht voor de juiste atmosfeer (verlichting, geluid, temperatuur)
  • Heeft aandacht voor speciale wensen van de gast
  • Herkent de gewoonten van verschillende types van gasten
  • Herkent trouwe en nieuwe gasten
  • Houdt de gast(en) tijdens de maaltijd in de gaten, reageert alert op hun signalen
  • Houdt de glazen van de gast(en) in de gaten en schenkt bij indien nodig
  • Informeert en adviseert over combinaties van gerechten en dranken
  • Informeert en adviseert over het menu, aanbiedingen, suggesties, …
  • Is zich bewust van de kostprijs van ingrediënten en producten
  • Is zich bewust van mogelijke gevaren en allergenen
  • Komt zo goed mogelijk tegemoet aan hun verwachtingen
  • Leert de regels van hygiëne en voedselveiligheid aan
  • Leert ergonomische hef- en tiltechnieken aan
  • Leert praktische vaardigheden voor de uitvoering van de opdrachten aan
  • Leest het terrasplan
  • Leest het zaalplan
  • Maakt de rekening voor de gast(en)
  • Maakt een dagrapport van de kassa
  • Maakt een reinigingsplan voor zaal en terras op
  • Maakt een zaalplan en/of een terrasplan op
  • Neemt de bestelling op
  • Neemt gepast afscheid van de gast
  • Noteert de naam, aantal personen, datum, uur, eventueel speciale wensen van de reservering
  • Onthoudt of noteert de bestellingen (gerechten, dranken)
  • Ontvangt het te betalen bedrag en geeft correct wisselgeld terug
  • Organiseert de eigen taken binnen de opgelegde werkvolgorde
  • Organiseert de eigen werkzaamheden
  • Past de richtlijnen van de etiquette toe
  • Past de veiligheids-, voedselveiligheids- en milieuvoorschriften toe
  • Past de voorgeschreven keukentechniek aan tafel toe
  • Past het bestek aan volgens het gerecht en de menukeuze van de gast
  • Past het voorkomen en bedrijfskledij aan conform de taakuitvoering
  • Past nieuwe technieken toe en leert ze aan
  • Raadpleegt bij bijzondere wensen de betrokken verantwoordelijke (de gespecialiseerde drankenkelner….)
  • Raadpleegt de reservaties
  • Rapporteert aan de eindverantwoordelijke
  • Registreert de bestelling
  • Registreert de reservatie mondeling, telefonisch of online (gebruikt eventueel reservatiesoftware)
  • Registreert de verkoop
  • Registreert eventueel een extra bestelling van de gast(en)
  • Reinigt volgens het reinigingsplan (afwassen van tafels, stofzuigen…)
  • Respecteert de persoonlijke hygiëne
  • Respecteert de privacy van de gast
  • Respecteert de zones binnen de keuken: koude/warme en vuile/schone
  • Respecteert, indien aanwezig, de deontologische code van de werkgever en/of gast
  • Serveert dranken volgens de richtlijnen van het huis
  • Stelt de werkplanning voor het eigen team op en stuurt bij indien nodig
  • Telt de kassa na en verklaart kasverschillen
  • Toont respect voor elke collega, functie of taak
  • Verkoopt een gerecht en/of drank overeenkomstig de bedrijfsstrategie
  • Verplaatst zich in de positie van een collega
  • Verplaatst zich op efficiënte wijze tussen de verschillende werkplekken
  • Voert de werkzaamheden uit zonder te storen
  • Volgt de vaardigheden van de medewerkers op
  • Volgt de voorgeschreven procedure voor betalingen met een bankkaart
  • Voorziet voldoende wisselgeld in de kassa
  • Vraagt zelf hulp of advies indien nodig
  • Waakt over de netheid en de hygiëne van de publieke ruimtes
  • Wenst de gasten smakelijk eten en vraagt of alles naar wens is
  • Werkt conform voorgeschreven procedures en huisregels en vult de nodige documenten in
  • Werkt economisch en vermijdt verspilling
  • Werkt efficiënt samen met collega’s
  • Werkt ordelijk en houdt zich aan de planning
  • Werkt zorgvuldig en met oog voor detail
  • Wisselt informatie uit met collega’s en eindverantwoordelijke
  • Ziet toe op de uitvoering van de opdrachten
  • Zorgt dat er zo min mogelijk tijd en materiaal wordt verspild

Probleemoplossende vaardigheden

  • Bespreekt vragen, problemen of conflicten met de juiste personen
  • Gaat op een gepaste wijze om met vragen, problemen en klachten van de gast(en)
  • Grijpt in bij verkeerd werk of gedrag van medewerkers
  • Lost conflicten tussen medewerkers op
  • Lost storingen aan de kassa op
  • Meldt problemen, mondeling of schriftelijk, aan de leidinggevende
  • Meldt technische defecten (vb. frigo’s, koffieapparaat...)
  • Past zich flexibel aan (verandering van collega’s, verandering van werkschema…)
  • Reageert correct bij normoverschrijdend gedrag van gasten
  • Reageert gepast (hulp bieden, afstand houden, relativeren…)
  • Reageert gepast op wisselende weersomstandigheden (regen, zon…)

Motorische vaardigheden

  • Bedekt eventuele wonden met wettelijk toegelaten middelen
  • Bedient de gasten volgens de richtlijnen van het huis en de etiquette (op de Engelse manier, op een bord, op de Franse manier, op de Russische manier, onder een stolp )
  • Begeleidt gasten naar hun tafel
  • Bereidt eenvoudige warme dranken (koffie, thee…)
  • Bergt schoon materiaal op de daarvoor voorziene plaats op
  • Beweegt zich in een beperkte ruimte zonder de gast(en) of collega’s te hinderen
  • Brengt de gerechten naar de tafel
  • Brengt glazen, vaatwerk en gebruikte benodigdheden naar de spoelkeuken en/of bar voor de afwas
  • Dekt de tafels: legt linnen, plooit servetten, plaatst bestek en vaatwerk, decoreert tafels en de zaal (indien van toepassing)
  • Doet de mise-en-place van de tafel voor de volgende gast(en)
  • Doet de mise-en-place voor aperitieven, koffie en toebehoren (aperitiefhapjes, koekjes…)
  • Doet de mise-en-place voor de volgende dienst
  • Gaat op een gepaste wijze om met vragen, problemen en klachten van de gast(en)
  • Gebruikt barmateriaal (koffiemachine, tapkraan…)
  • Haalt dranken op
  • Haalt maaltijden op
  • Hanteert de juiste kracht en snelheid bij bedienen van de gast en het afruimen van de tafel
  • Hanteert gasstellen, vuren en warmhoudtoestellen (indien van toepassing)
  • Maakt werkinstrumenten en meubilair schoon
  • Neemt de jassen aan en brengt ze naar de vestiaire (indien van toepassing)
  • Neemt deel aan de voorbereiding en uitvoering van festiviteiten, banketten en buffetten
  • Ontkurkt en decanteert de wijnen
  • Rangschikt het bedieningsmateriaal en bergt het op
  • Reinigt de asbakken en de vuilnisbakken
  • Reinigt de terrasvloer
  • Reinigt tafels, stoelen en ander terrasmeubilair
  • Ruimt de gebruikte materialen af
  • Ruimt de tafel af
  • Ruimt de tafels af
  • Schikt tafels en stoelen
  • Schikt tafels en stoelen en zorgt voor de algehele netheid van het terras (opruimen van bloembakken, speelgoed, papiertjes, peuken…)
  • Serveert het gerecht op voorgeschreven wijze aan de gast
  • Serveert, indien nodig, gerechten na met dienstbestek
  • Sorteert afval volgens de richtlijnen
  • Staat in voor de mise-en-place van aperitieven, nagerechten, koffie en toebehoren
  • Staat in voor de mise-en-place van de zaal: mastiek (schoonmaken) van zaalmateriaal of meubilair
  • Staat in voor de mise-en-place van het buffet
  • Staat in voor de mise-en-place van het dienstmateriaal (brood, boter, warmhoudplaatjes, …)
  • Staat in voor de mise-en-place van het terras (asbakken, kaarten, voorraad bestek en servetten, vuilniszakken…)
  • Staat in voor het opruimen en beveiligen van het terras na de dienst
  • Tapt/schenkt de voorgeschreven hoeveelheid drank in een glas volgens de richtlijnen
  • Tapt/schenkt de voorgeschreven hoeveelheid drank in een glas/tas volgens de richtlijnen
  • Toont het in de keuken reeds voorbewerkte product aan de gasten
  • Verwijdert de volle vuilniszakken en plaatst nieuwe
  • Verwijdert etens- en drankresten (indien van toepassing)
  • Verzamelt en rangschikt het leeggoed
  • Verzamelt en sorteert het af te wassen materiaal
  • Vult de koelkasten aan (indien van toepassing)
  • Vult de voorraad dranken aan
  • Vult de voorraad dranken en producten aan
  • Wast de glazen manueel af of bedient de afwasmachine
  • Wast en ontsmet de handen volgens de hygiënische richtlijnen
  • Werkt ergonomisch (past hef- en tiltechnieken toe)
  • Wijst een plaats toe
  • Zet alle benodigde materialen klaar
  • Zet de dranken klaar of geeft de bestelling door
  • Zet de producten(alcoholische en niet-alcoholische dranken, suikers, room, fruitsoorten, kruiden, specerijen…) klaar zodat de bereiding zonder onderbrekingen kan verlopen
  • Zet de zaal op orde
  • Zorgt voor orde en netheid in de zaal (behalve grondige schoonmaakbeurten)

Omgevingscontext

  • De beroepsbeoefenaar komt in contact met verschillende voedingsproducten, dranken en materialen
  • De beroepsuitoefening staat in functie van het naleven van bedrijfsprocedures
  • De uitoefening van het beroep vereist een flexibele houding bij wisselende factoren: plotselinge ziekte van collega’s, piekmomenten m.b.t. het aantal gasten, problemen met gasten, …
  • Het beroep wordt uitgeoefend in restaurants, bars, hotels of feestzalen
  • Het beroep wordt uitgeoefend met flexibele uren: overdag, ’s nachts , tijdens weekdagen, in het weekend en/of tijdens feestdagen, via onderbroken dienst (service-coupé) en met variabele roosters
  • Het dragen van bedrijfskledij is meestal verplicht
  • Het functioneren in een hiërarchisch team is vereist
  • Het houdt functioneren in wisselende omgevingen in: restaurants, banketzalen, roomservice, buitenterras, mobiele restauratie (cruiseschip, trein, …). Dit kan variëren van bedrijf tot bedrijf of binnen het bedrijf zelf
  • Het uitvoeren van de instructies en handelingen met respect voor het tijdsschema is belangrijk

Handelingscontext

  • De beroepsbeoefenaar kan op piekmomenten goed en efficiënt functioneren
  • De beroepsbeoefenaar moet alert zijn voor de eigen veiligheid bij het hanteren van warme en koude borden/dienstmateriaal/machines/materiaal
  • De beroepsbeoefenaar moet dienst- en tijdschema’s naleven
  • De beroepsuitoefening vraagt een bijzondere aandacht voor het gelijktijdig interpreteren en opmerken van de inhoud van glazen, signalen van de gasten, signalen van de bar, signalen vanuit de keuken en de algemene situatie in de zaal
  • De kelner moet alert zijn wanneer de gasten normafwijkend gedrag vertonen en gepast reageren
  • De kelner wordt tijdens zijn beroepsuitoefening geconfronteerd met een diversiteit aan werkzaamheden: de hele zaal in het oog houden, het geven van informatie en adviezen, technische handelingen bij het verlenen van gastvrijheid, gelijktijdig uitvoeren en voeren van verkoopgesprekken, …
  • De uitoefening van het beroep vraagt een respectvolle houding en een correcte, duidelijke en doelgerichte communicatie met de gasten, de collega’s en de hiërarchische meerderen
  • Het beroep houdt het hanteren van lasten en langdurig rechtstaan en rondlopen in
  • Het beroep vereist het afstemmen van de dienstverlening op de wensen en noden van de gasten
  • Het beroep vereist het toepassen van principes van klantvriendelijkheid, etiquette, persoonlijk voorkomen en hygiëne
  • Het economisch omgaan met voedingsproducten is noodzakelijk
  • Het kunnen omgaan met moeilijke gasten en hun klachten/specifieke verwachtingen en vragen is noodzakelijk
  • Het vertrouwelijk omgaan met informatie en gegevens van de gasten is vereist
  • Permanente aandacht voor de kwaliteit van de dienstverlening is noodzakelijk
  • Permanente aandacht voor voedselveiligheid en hygiëne op de werkplek is nodig
  • Uiterste precisie en oplettendheid bij het uitvoeren van de beroepsactiviteiten zijn noodzakelijk

Autonomie

Is zelfstandig in
  • het uitvoeren van zijn eigen taken: de mise-en-place van de zaal, de bediening van de gast(en), het afruimen van de tafels, het opruimen en hygiënisch houden van de zaal, het openen en sluiten van het restaurant, het afrekenen met de gast. De kelner werkt onder de directe leiding en toezicht van de maître d’hôtel (of de zaalverantwoordelijke).
Is gebonden aan
  • de instructies van de verantwoordelijke, het respecteren van bedrijfsprocedures en -afspraken, regels met betrekking tot voedselveiligheid en hygiëne, veiligheidsvoorschriften, principes van klantvriendelijkheid, etiquette en persoonlijk voorkomen
Doet beroep op
  • de verantwoordelijke voor problemen met de afrekening met de gast

Verantwoordelijkheid

  • Adviseert de gast bij zijn keuze van gerechten, al naargelang zijn smaak en de dagsuggestie en neemt de bestelling op
  • Bereidt complexe warme en koude dranken
  • Bereidt de betaling van de consumptie voor
  • Bereidt eenvoudige warme en koude dranken
  • Biedt de drankenkaart aan, adviseert de gasten en neemt de bestelling op
  • Controleert de kassa bij het begin van de werkdag en telt bij de sluiting
  • Dient de dranken op in de zaal
  • Dient gerechten op in de zaal
  • Handelt integer
  • Int de betaling voor de consumptie
  • Leert medewerkers de richtlijnen van het bedrijf aan
  • Maakt het terras klaar voor de dienst
  • Noteert de reservaties
  • Onthaalt de gast bij aankomst in het restaurant, wijst hem een tafel toe en biedt de kaart aan
  • Reinigt glazen en couverts (met stoom, met azijn…) en bergt het vaatwerk op
  • Ruimt de tafels af en maakt het restaurant schoon na de dienst
  • Stelt de zaal en de office op en maakt tafels klaar voor de dienst
  • Stuurt het bedienend personeel aan
  • Werkt gerechten af (vlees versnijden, vis fileren, flamberen…)
  • Werkt in teamverband
  • Werkt kostenbewust met oog voor veiligheid, milieu, kwaliteit en welzijn
  • Werkt volgens de regels van hygiëne en voedselveiligheid

Attesten en voorwaarden

Wettelijke attesten en voorwaarden

Voor de beroepsuitoefening van ‘Kelner’ is het beschikken van volgende attesten en/of voldoen aan volgende voorwaarden wettelijk verplicht:
  • Meldingsplicht ziekte of symptomen aan de exploitant van het levensmiddelenbedrijf zoals bepaald in Verordening (EG) nr. 852/2004 van 29 april 2004, bijlage II, hoofdstuk VIII "Persoonlijke hygiëne"