Kassier
BK-0069-2
Deze versie werd stopgezet. Er is geen actuele versie beschikbaar.
Globaal
Titel
Kassier
Definitie
Registreert de verkoop en int de betaling van goederen (kleding, voeding, doe-het-zelf….) of diensten (snelwegtol, parking, ...) teneinde een correct betalingssysteem te realiseren.
Niveau (VKS en EQF)
3
Jaar van erkenning
versie 2, 2020
Competenties
Opsomming competenties
- Competentie 1:
Gaat professioneel om met klanten
- Verwelkomt de klant professioneel
- Toont een uitnodigende lichaamshouding
- Maakt oogcontact
- Begroet de klant volgens bedrijfsinterne afspraken
- Vermijdt conflicten met klanten
- Behandelt klachten van klanten volgens bedrijfseigen procedures
- Lost eventuele klachten op volgens bedrijfsinterne procedures
- Past uiterlijk en kleding aan de kenmerken van de verkoopomgeving
- Detecteert verdachte klanten met het oog op diefstalpreventie
- Grijpt in op verdachte klanten, rekening houdend met de wetgeving en met de bedrijfsinterne procedures
- Past zich aan de bedrijfscultuur aan
- Stelt zich empathisch op ten opzichte van klanten
- Informeert de klant over de diensten bij verkoop
- Demonstreert of toont artikels
- Competentie 2:
Ontvangt betalingen en bedient de kassa
- Controleert de kassa bij het begin van de werkdag en telt bij sluiting
- Vermijdt kassaverschillen
- Bedient het kassa- en/of registratiesysteem op een klantgerichte manier
- Verwijdert/deactiveert diefstalbeveiliging
- Registreert correct de verkoopprijs en de bijkomende kosten
- Zoekt klantengegevens op
- Past klantgetrouwheidssystemen, kortingen en geschenkbonnen correct toe
- Informeert de klant over de verschillende betalingsmogelijkheden
- Handelt de verschillende betalingsmogelijkheden op een correcte manier af
- Maakt een BTW- bon of factuur volgens de wettelijke normen
- Reageert adequaat op fraudepogingen
- Start en sluit het kassa- en/of registratiesysteem
- Geeft correct wisselgeld weer
- Lost eenvoudige technische storingen op
- Verpakt de artikels volgens het gebruik, hun aard of bestemming
- Volgt het verkoopproces op (offerte, bestelling, levering en plaatsing, facturatie)
- Competentie 3:
Verwerkt de producten aan de kassa op een snelle wijze
- Scant prijzen in
- Deactiveert beveiliging
- Weet verschillende producten op een correcte wijze te hanteren
- Toont inzicht in het op een efficiënte wijze teruggeven van wisselgeld
- Houdt de eigen werkomgeving netjes
- Houdt zich op de hoogte van recente ontwikkelingen in het productgamma
- Stelt prioriteiten (onvoorziene leveringen, onverwachte klantenstromen,…)
- Sorteert geld
- Staat langdurig rechtop of zit
- Heft en tilt zware lasten op een ergonomische manier
Beschrijving competenties a.d.h.v. de descriptorelementen
Kennis
- Basiskennis Engels: zinnen en regelmatig voorkomende uitdrukkingen van klanten begrijpen en in eenvoudige bewoordingen communiceren over de belangrijke aspecten van de artikelen en de verkoop
- Basiskennis Frans: zinnen en regelmatig voorkomende uitdrukkingen van klanten begrijpen en in eenvoudige bewoordingen communiceren over de belangrijke aspecten van de artikelen en de verkoop
- Basiskennis van de producten en hun toepassingen voor de courante sectoren (voeding, fashion, multimedia en doe-het-zelf…)
- Basiskennis van handelsrecht
- Basiskennis van handelswetgeving
- Basiskennis van informatica
- Basiskennis van prijsbepaling en BTW
- Basiskennis van typologie van klanten of consumenten
- Basiskennis van winkelgedrag (wanneer en waar winkelen mensen, ...)
- Basiskennis van winkelorganisatie en verantwoordelijksdomeinen
- Kennis van betaalmiddelen (werking, geldigheid,...)
- Kennis van conflicthantering
- Kennis van de voorschriften voor verkoop van alcoholische dranken, tabak, gevaarlijke producten
- Kennis van ergonomische hef- en tiltechnieken
- Kennis van het kassa- en/of registratiesysteem
- Kennis van inningsprocedures
- Kennis van milieu-,veiligheids- en hygiëne voorschriften voor de organisatie
- Kennis van principes van klantvriendelijkheid
- Kennis van profiel van diefstalgevoeligheid winkel en producten
- Kennis van scantechnieken
- Kennis van schoonmaakmiddelen en -technieken
- Kennis van technieken voor diefstalpreventie
- Kennis van weegschalen
- Kennis van wet- en regelgeving ivm diefstalpreventie: rechten van personeel en van klant
Cognitieve vaardigheden
- Het kunnen afhandelen van de verschillende betalingsmogelijkheden
- Het kunnen controleren van de kassa bij het begin van de werkdag en tellen bij sluiting
- Het kunnen correct toepassen van klantgetrouwheidssystemen, kortingen en geschenkbonnen
- Het kunnen detecteren van verdachte klanten
- Het kunnen informeren van de klant over de diensten bij verkoop (herstel, levering, gratis krediet, getrouwheidskaart, ...)
- Het kunnen maken van een BTW- bon of factuur
- Het kunnen professioneel verwelkomen van de klant
- Het zich kunnen aanpassen aan de bedrijfscultuur
- Het zich kunnen empathisch opstellen ten opzichte van klanten
- Het zich kunnen op de hoogte houden van recente ontwikkelingen in het productgamma
Probleemoplossende vaardigheden
- Het kunnen adequaat reageren op diefstalpogingen
- Het kunnen behandelen van klachten van klanten volgens bedrijfsinterne procedures
- Het kunnen oplossen van eenvoudige technische storingen van het kassa- en/of registratiesysteem
- Het kunnen oplossen van eventuele klachten
- Het kunnen prioriteiten stellen (onvoorziene leveringen, onverwachte klantenstromen,…)
- Het kunnen vermijden van conflicten met klanten
- Het kunnen vermijden van kassaverschillen
Motorische vaardigheden
- Het kunnen bedienen van het kassa- en/of registratiesysteem
- Het kunnen demonstreren of tonen van artikels
- Het kunnen ergonomisch heffen en tillen van zware lasten
- Het kunnen in- en verpakken van de artikels volgens het gebruik, hun aard of bestemming
- Het kunnen langdurig rechtop staan of zitten
- Het snel kunnen inscannen
- Het snel kunnen sorteren van geld
- Het snel kunnen verwijderen/desactiveren van diefstalbeveiliging
Omgevingscontext
- De winkel kan zich zowel in eentalig als meertalige regio’s bevinden (toeristische centra, Brussel en omgeving).
- komt in contact met verschillende soorten klanten
- omstandigheden kunnen variëren volgens drukte, seizoenen, weeromstandigheden, feestdagen,...
- Werkt in een supermarkt (voeding, speciaalzaak, doe-het-zelfzaak), winkels (textiel, muziek, ...), ticketverkoop (theater, bioscoop, ...), plaatsen waar tol wordt betaald (parking, snelweg, ...).
- werkt ook ’s avonds en in het weekend.
- wordt geconfronteerd met zeer wisselende klantenstromen en tijdsdruk.
Handelingscontext
- De informatiseringsgraad van de kassa’s kan verschillen.
- Is meebepalend voor het imago en de commerciële resultaten van de winkel.
- Moet bederfbare/waardevolle producten met bijzondere voorzichtigheid behandelen.
- Moet de nodige zelfbeheersing in geval van diefstal en/of klachten aan de dag leggen.
- Moet nauwkeurig omgaan met geld, betalingen en de bijhorende documenten.
- Vereist extra aandacht voor nauwkeurigheid en snelheid bij piekmomenten.
- werkt met grote bedragen.
Autonomie
Is zelfstandig in
- de voortgang van het eigen werk
Is gebonden aan
- interne afspraken, bedrijfsprocedures en regelgeving bij het uitvoeren van zijn activiteiten.
Doet beroep op
- de verantwoordelijke bij voor hem/haar onoplosbare problemen
Verantwoordelijkheid
- Kassa zonder kassaverschillen
- Ontvangen betalingen en een bediende kassa
- Professionele omgang met klanten
Attesten en voorwaarden
Wettelijke attesten en voorwaarden
Er zijn geen wettelijke attesten of voorwaarden vereist.