Winkelmedewerker
BK-0068-2
Dit is de actuele versie van de beroepskwalificatie.
Globaal
Titel
Winkelmedewerker
Definitie
De winkelmedewerker plaatst producten op een commerciële wijze in de winkel en bedient de kassa teneinde de commerciële doelstellingen van de organisatie te realiseren.
Niveau (VKS en EQF)
3
Deelkwalificaties
De beroepskwalificatie 'Winkelmedewerker' omvat de volgende deelkwalificatie(s)
- 'Kassier' (BK-0068-2-DBK-01) die bestaat uit de competentie(s) 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 en 14.
- 'Aanvuller' (BK-0068-2-DBK-02) die bestaat uit de competentie(s) 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13 en 14.
Jaar van erkenning
versie 2, 2020
Competenties
Opsomming competenties
- Competentie 1:
Werkt oplossingsgericht
- Inventariseert problemen (databanken, eigen administratie,…)
- Werkt een passende oplossing uit binnen het eigen takenpakket
- Zoekt naar oplossingen om problemen te voorkomen
- Meldt aan de leidinggevende problemen die zelf niet opgelost kunnen worden.
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis van ICT
- Kennis van (digitale) communicatietechnieken om zich vloeiend en spontaan uit te drukken zonder merkbaar naar uitdrukkingen te hoeven zoeken.
- Kennis van conflicthantering ifv de uitvoering van de eigen taken
- Kennis van winkelorganisatie en verantwoordelijks-domeinen
- Kennis van bedrijfseigen procedures
- Kennis van bedrijfsadministratie
- Kennis van kantoorsoftware
- Kennis van registratietechnieken
- Kennis van rapporteringstechnieken
- Competentie 2:
Werkt doelgroepgericht
- Gaat integer en respectvol om met klanten/collega’s
- Zorgt voor een goede overlegsituatie met de klant/collega’s
- Wekt geen onrealiseerbare verwachtingen
- Richt de aandacht op de wensen en de belangen van de klanten/collega’s
- Leeft zich in de wensen en problemen van de klant/collega's in
- Gaat authentiek en volgens de bedrijfsprocedures om met bezwaren, weerstand en klachten
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis van informatica
- Basiskennis van handelswetgeving ifv de uitvoering van de eigen taken
- Basiskennis van ICT
- Basiskennis van multimedia
- Kennis van (digitale) communicatietechnieken om zich vloeiend en spontaan uit te drukken zonder merkbaar naar uitdrukkingen te hoeven zoeken.
- Kennis van typologie (communicatiestijlen, leeftijd, origine, …) van klanten of consumenten
- Kennis van winkelorganisatie en verantwoordelijks-domeinen
- Kennis van Frans (de belangrijkste punten kunnen begrijpen uit duidelijke standaardteksten over vertrouwde zaken die regelmatig voorkomen op het werk, gesprekken kunnen voeren in de meest voorkomende situaties op het werk, een beknopte beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk).
- Kennis van Engels (de belangrijkste punten kunnen begrijpen uit duidelijke standaardteksten over vertrouwde zaken die regelmatig voorkomen op het werk, gesprekken kunnen voeren in de meest voorkomende situaties op het werk, een beknopte beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk).
- Kennis van regels voor het onthaal
- Kennis van zakelijke communicatietechnieken
- Competentie 3:
Ontwikkelt permanent de eigen deskundigheid
- Informeert zich over de ontwikkelingen in relatie tot de eigen werkzaamheden
- Identificeert de behoefte aan verdere ontwikkeling in relatie tot de eigen werkzaamheden
- Volgt nieuwe evoluties op in relatie tot de eigen werkzaamheden
- Verwerft nieuwe kennis en vaardigheden in relatie tot de eigen werkzaamheden
- Deelt kennis met collega’s
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis van informatica
- Basiskennis van noodzakelijke attesten/vergunningen binnen de verkoop
- Basiskennis van ICT
- Basiskennis van multimedia
- Kennis van Frans (de belangrijkste punten kunnen begrijpen uit duidelijke standaardteksten over vertrouwde zaken die regelmatig voorkomen op het werk, gesprekken kunnen voeren in de meest voorkomende situaties op het werk, een beknopte beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk).
- Kennis van Engels (de belangrijkste punten kunnen begrijpen uit duidelijke standaardteksten over vertrouwde zaken die regelmatig voorkomen op het werk, gesprekken kunnen voeren in de meest voorkomende situaties op het werk, een beknopte beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk).
- Kennis van kantoorsoftware
- Competentie 4:
Blijft op de hoogte van markt- en productevoluties
- Woont productpresentaties bij
- Houdt de eigen kennis van het product en het assortiment op peil
- Denkt mee over het opzetten van promotie-acties
- Deelt expertise op het gebied van producten en/of diensten en klantenbehoeften met de collega’s
- Blijft op de hoogte van technologische ontwikkelingen en productvernieuwing
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis van informatica
- Basiskennis van handelswetgeving ifv de uitvoering van de eigen taken
- Basiskennis van noodzakelijke attesten/vergunningen binnen de verkoop
- Basiskennis van marktontwikkelingen
- Kennis van winkelgedrag (wanneer en waar winkelen mensen ...)
- Kennis van winkelorganisatie en verantwoordelijks-domeinen
- Kennis van Frans (de belangrijkste punten kunnen begrijpen uit duidelijke standaardteksten over vertrouwde zaken die regelmatig voorkomen op het werk, gesprekken kunnen voeren in de meest voorkomende situaties op het werk, een beknopte beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk).
- Kennis van Engels (de belangrijkste punten kunnen begrijpen uit duidelijke standaardteksten over vertrouwde zaken die regelmatig voorkomen op het werk, gesprekken kunnen voeren in de meest voorkomende situaties op het werk, een beknopte beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk).
- Kennis van bedrijfseigen procedures
- Kennis van registratietechnieken
- Kennis van rapporteringstechnieken
- Competentie 5:
Werkt in teamverband
- Communiceert effectief en efficiënt
- Wisselt informatie uit met collega’s en verantwoordelijken
- Rapporteert aan leidinggevenden
- Werkt efficiënt samen met collega's
- Volgt aanwijzingen van verantwoordelijken op
- Past zich flexibel aan (verandering van collega’s, … )
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis van informatica
- Kennis van (digitale) communicatietechnieken om zich vloeiend en spontaan uit te drukken zonder merkbaar naar uitdrukkingen te hoeven zoeken.
- Kennis van conflicthantering ifv de uitvoering van de eigen taken
- Kennis van winkelorganisatie en verantwoordelijks-domeinen
- Kennis van Frans (de belangrijkste punten kunnen begrijpen uit duidelijke standaardteksten over vertrouwde zaken die regelmatig voorkomen op het werk, gesprekken kunnen voeren in de meest voorkomende situaties op het werk, een beknopte beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk).
- Kennis van Engels (de belangrijkste punten kunnen begrijpen uit duidelijke standaardteksten over vertrouwde zaken die regelmatig voorkomen op het werk, gesprekken kunnen voeren in de meest voorkomende situaties op het werk, een beknopte beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk).
- Kennis van kantoorsoftware
- Competentie 6:
Gaat professioneel om met diefstal en diefstalpreventie
- Detecteert verdachte klanten met het oog op diefstalpreventie
- Grijpt in op verdachte klanten, rekening houdend met de wetgeving en met de bedrijfsinterne procedures
- Grijpt in bij diefstal rekening houdend met de eigen en andermans veiligheid, de wetgeving en met de bedrijfsinterne procedures
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis van handelswetgeving ifv de uitvoering van de eigen taken
- Kennis van (digitale) communicatietechnieken om zich vloeiend en spontaan uit te drukken zonder merkbaar naar uitdrukkingen te hoeven zoeken.
- Kennis van conflicthantering ifv de uitvoering van de eigen taken
- Kennis van principes van klantvriendelijkheid
- Kennis van wet- en regelgeving ivm diefstalpreventie : rechten van personeel en van klant
- Kennis van Frans (de belangrijkste punten kunnen begrijpen uit duidelijke standaardteksten over vertrouwde zaken die regelmatig voorkomen op het werk, gesprekken kunnen voeren in de meest voorkomende situaties op het werk, een beknopte beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk).
- Kennis van Engels (de belangrijkste punten kunnen begrijpen uit duidelijke standaardteksten over vertrouwde zaken die regelmatig voorkomen op het werk, gesprekken kunnen voeren in de meest voorkomende situaties op het werk, een beknopte beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk).
- Kennis van bedrijfseigen procedures
- Kennis van veiligheidsvoorschriften van de organisatie
- Competentie 7:
Gaat professioneel om met klanten
- Past uiterlijk en kleding aan de kenmerken van de verkoopomgeving aan
- Verwelkomt de klant professioneel en volgens bedrijfsinterne afspraken, ook al is het zeer druk in de winkel
- Gebruikt digitale toepassingen om klantenprofiel te herkennen.
- Zorgt voor een aangename sfeer
- Neemt een uitnodigende lichaamshouding aan (armen, handen, oogcontact…)
- Vermijdt conflicten met klanten
- Lost eventuele ontevredenheden op
- Gebruikt efficiënt (digitale) communicatiemiddelen
- Stelt mogelijkheden tot optimalisatie rond het professioneel omgaan met klanten voor aan de leidinggevende
- met inbegrip van kennis:
- Kennis van (digitale) communicatietechnieken om zich vloeiend en spontaan uit te drukken zonder merkbaar naar uitdrukkingen te hoeven zoeken.
- Kennis van conflicthantering ifv de uitvoering van de eigen taken
- Kennis van principes van klantvriendelijkheid
- Kennis van typologie (communicatiestijlen, leeftijd, origine, …) van klanten of consumenten
- Kennis van verkooptechnieken
- Kennis van Frans (de belangrijkste punten kunnen begrijpen uit duidelijke standaardteksten over vertrouwde zaken die regelmatig voorkomen op het werk, gesprekken kunnen voeren in de meest voorkomende situaties op het werk, een beknopte beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk).
- Kennis van Engels (de belangrijkste punten kunnen begrijpen uit duidelijke standaardteksten over vertrouwde zaken die regelmatig voorkomen op het werk, gesprekken kunnen voeren in de meest voorkomende situaties op het werk, een beknopte beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk).
- Kennis van het digitale verkoopprocessen
- Kennis van zakelijke communicatietechnieken
- Competentie 8:
Ontvangt betalingen en bedient de kassa
- Controleert de kassa bij het begin van de werkdag en telt bij sluiting
- Bedient het kassa- en/of registratiesysteem
- Voert professioneel en klantgericht de kassa- en/of registratieverrichtingen uit
- Helpt klanten bij moeilijkheden met automatische betalingssystemen
- Begeleidt verschillende klanten tegelijkertijd bij automatische kassasystemen
- Roept op een klantvriendelijke manier hulp in bij te lange wachtrijen
- Verwijdert/desactiveert diefstalbeveiliging
- Registreert correct de verkoopprijs en de bijkomende kosten
- Zoekt klantengegevens op
- Past klantgetrouwheidssystemen, kortingen en geschenkbonnen correct toe
- Past de verschillende betalingsmogelijkheden correct toe
- Reageert adequaat op fraudepogingen
- Start en sluit het kassa- en/of registratiesysteem
- Geeft correct wisselgeld weer
- Lost eenvoudige technische storingen op
- Corrigeert foutieve registratieverrichtingen op een adequate manier
- Verpakt de artikels volgens het gebruik, hun aard of bestemming
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis van handelsrecht ifv. de uitvoering van de eigen taken
- Basiskennis van informatica
- Basiskennis van handelswetgeving ifv de uitvoering van de eigen taken
- Basiskennis van multimedia
- Kennis van (digitale) communicatietechnieken om zich vloeiend en spontaan uit te drukken zonder merkbaar naar uitdrukkingen te hoeven zoeken.
- Kennis van principes van klantvriendelijkheid
- Kennis van betaalmiddelen (werking, geldigheid,...)
- Kennis van inningsprocedures
- Kennis van prijsbepaling en BTW
- Kennis van technieken voor diefstalpreventie
- Kennis van scantechnieken
- Kennis van Frans (de belangrijkste punten kunnen begrijpen uit duidelijke standaardteksten over vertrouwde zaken die regelmatig voorkomen op het werk, gesprekken kunnen voeren in de meest voorkomende situaties op het werk, een beknopte beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk).
- Kennis van Engels (de belangrijkste punten kunnen begrijpen uit duidelijke standaardteksten over vertrouwde zaken die regelmatig voorkomen op het werk, gesprekken kunnen voeren in de meest voorkomende situaties op het werk, een beknopte beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk).
- Kennis van verkoopdocumenten ifv de uitvoering van de eigen taken
- Competentie 9:
Bereidt de producten en artikels voor (etiketteren, diefstalbeveiliging,...) en presenteert deze op een commerciële manier
- Brengt de prijs aan/in volgens richtlijnen of instructies (eventueel in elektronisch systeem)
- Presenteert de producten volgens de principes van visual merchandising en/of de richtlijnen van de organisatie.
- Plaatst promotionele artikels op een commerciële plaats
- Verandert de opstelling van de producten volgens de commerciële planning
- Speelt in op plaats- en tijdsgebonden mogelijkheden om producten creatief te presenteren binnen het gegeven kader
- Maakt of regelt decoraties al dan niet themagebonden (point of sale materialen, combinaties, licht- en kleurgebruik, attributen, muziek,…)
- Beveiligt deskundig de artikels
- Controleert of de artikels juist geprijsd zijn
- Controleert de artikels op versheid, houdbaarheid, koeling…
- Verwerkt online aankopen via bedrijfseigen procedures
- met inbegrip van kennis:
- Kennis van winkelgedrag (wanneer en waar winkelen mensen ...)
- Kennis van merchandisingtechnieken ifv de uitvoering van de eigen taken
- Kennis van prijsbepaling en BTW
- Kennis van technieken voor diefstalpreventie
- Kennis van ergonomische hef- en tiltechnieken
- Kennis van voorraadbeheer: aanvultechnieken, rotatie, hoeveelheden
- Kennis van winkelorganisatie en verantwoordelijks-domeinen
- Kennis van milieu-,veiligheids- en hygiëne voorschriften voor de organisatie
- Kennis van presentatietechnieken van producten
- Kennis van het digitale verkoopprocessen
- Competentie 10:
Bevoorraadt de afdelingen en ordent de producten
- Vult producten aan volgens de verkoop en gangbare principes (first in-first out, versheid, nieuwe collectie,…)
- Merkt gebreken aan de producten op en neemt gepaste maatregelen
- Schikt producten permanent op een commerciële manier
- Legt of hangt misplaatste artikels terug
- Veroorzaakt geen hinder voor klanten bij de bevoorrading
- met inbegrip van kennis:
- Kennis van profiel van diefstalgevoeligheid winkel en producten
- Kennis van technieken voor diefstalpreventie
- Kennis van ergonomische hef- en tiltechnieken
- Kennis van voorraadbeheer: aanvultechnieken, rotatie, hoeveelheden
- Kennis van presentatietechnieken van producten
- Competentie 11:
Volgt de voorraad op en stelt tekorten vast
- Gebruikt software voor voorraadbeheer
- Houdt gegevens bij over de verkoop van producten
- Telt de voorraad, manueel of scant met de actuele technologieën
- Ondersteunt de inventarisering
- Signaleert manco’s
- Berekent de hoeveelheid producten voor de bestelling
- Meldt tekorten van producten volgens bedrijfsafspraken
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis van informatica
- Basiskennis van multimedia
- Kennis van voorraadbeheer: aanvultechnieken, rotatie, hoeveelheden
- Kennis van inventarisatietechnieken
- Kennis van scantechnieken
- Kennis van milieu-,veiligheids- en hygiëne voorschriften voor de organisatie
- Kennis van presentatietechnieken van producten
- Kennis van promotionele acties
- Competentie 12:
Ontvangt goederen en producten en controleert de levering
- Vergelijkt de levering met de bestelbon en andere formulieren
- Registreert de levering
- Evalueert de kwaliteit van de levering (versheid, beschadigingen, gebreken, aantastingen,…)
- Meldt leveringen die niet voldoen aan de bedrijfseigen richtlijnen
- Slaat de goederen en producten op volgens de gangbare principes (koeling, ‘first in first out’,…)
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis van handelsrecht ifv. de uitvoering van de eigen taken
- Basiskennis van handelswetgeving ifv de uitvoering van de eigen taken
- Kennis van ergonomische hef- en tiltechnieken
- Kennis van winkelorganisatie en verantwoordelijks-domeinen
- Kennis van milieu-,veiligheids- en hygiëne voorschriften voor de organisatie
- Competentie 13:
Onderhoudt de verkoopruimte en producten in de afdeling
- Stemt de techniek en het materiaal af op de opdracht (vegen, ontsmetten, sociale ruimte,…)
- Beperkt en sorteert afval volgens de richtlijnen
- Merkt de nood aan extra schoonmaakwerkzaamheden op en voert deze uit
- Veroorzaakt geen hinder voor klanten tijdens het onderhoud
- met inbegrip van kennis:
- Kennis van principes van klantvriendelijkheid
- Kennis van ergonomische hef- en tiltechnieken
- Kennis van schoonmaakmiddelen en –technieken
- Kennis van milieu-,veiligheids- en hygiëne voorschriften voor de organisatie
- Competentie 14:
Behandelt klachten van klanten professioneel en volgens bedrijfseigen procedures
- Onthaalt klanten met klachten op een deskundig manier
- Luistert actief en empathisch om een beeld te kunnen vormen van het soort klacht
- Stelt een (commerciële) oplossing voor in het kader van de behoefte van de klant volgens de bedrijfseigen procedures
- Gaat na of het voorstel voor de klant een oplossing biedt
- Neemt een commerciële beslissing ifv het bevorderen van klantentevredenheid en volgens de bedrijfseigen procedure
- Doet, indien nodig, beroep op de leidinggevende
- Sluit de klachtbehandeling deskundig af (registratie, opvolging, doorverwijzen, bedanken,…)
- Doet verbetervoorstellen ifv het voorkomen gelijkaardige klachten
- met inbegrip van kennis:
- Basiskennis van handelswetgeving ifv de uitvoering van de eigen taken
- Kennis van (digitale) communicatietechnieken om zich vloeiend en spontaan uit te drukken zonder merkbaar naar uitdrukkingen te hoeven zoeken.
- Kennis van conflicthantering ifv de uitvoering van de eigen taken
- Kennis van principes van klantvriendelijkheid
- Kennis van Frans (de belangrijkste punten kunnen begrijpen uit duidelijke standaardteksten over vertrouwde zaken die regelmatig voorkomen op het werk, gesprekken kunnen voeren in de meest voorkomende situaties op het werk, een beknopte beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk).
- Kennis van Engels (de belangrijkste punten kunnen begrijpen uit duidelijke standaardteksten over vertrouwde zaken die regelmatig voorkomen op het werk, gesprekken kunnen voeren in de meest voorkomende situaties op het werk, een beknopte beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk).
Beschrijving competenties a.d.h.v. de descriptorelementen
Kennis
- Basiskennis van handelsrecht ifv. de uitvoering van de eigen taken
- Basiskennis van handelswetgeving ifv de uitvoering van de eigen taken
- Basiskennis van ICT
- Basiskennis van informatica
- Basiskennis van marktontwikkelingen
- Basiskennis van multimedia
- Basiskennis van noodzakelijke attesten/vergunningen binnen de verkoop
- Kennis van bedrijfsadministratie
- Kennis van bedrijfseigen procedures
- Kennis van betaalmiddelen (werking, geldigheid,...)
- Kennis van conflicthantering ifv de uitvoering van de eigen taken
- Kennis van (digitale) communicatietechnieken om zich vloeiend en spontaan uit te drukken zonder merkbaar naar uitdrukkingen te hoeven zoeken.
- Kennis van Engels (de belangrijkste punten kunnen begrijpen uit duidelijke standaardteksten over vertrouwde zaken die regelmatig voorkomen op het werk, gesprekken kunnen voeren in de meest voorkomende situaties op het werk, een beknopte beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk).
- Kennis van ergonomische hef- en tiltechnieken
- Kennis van Frans (de belangrijkste punten kunnen begrijpen uit duidelijke standaardteksten over vertrouwde zaken die regelmatig voorkomen op het werk, gesprekken kunnen voeren in de meest voorkomende situaties op het werk, een beknopte beschrijving kunnen geven van ervaringen en gebeurtenissen die optreden op het werk).
- Kennis van het digitale verkoopprocessen
- Kennis van inningsprocedures
- Kennis van inventarisatietechnieken
- Kennis van kantoorsoftware
- Kennis van merchandisingtechnieken ifv de uitvoering van de eigen taken
- Kennis van milieu-,veiligheids- en hygiëne voorschriften voor de organisatie
- Kennis van presentatietechnieken van producten
- Kennis van prijsbepaling en BTW
- Kennis van principes van klantvriendelijkheid
- Kennis van profiel van diefstalgevoeligheid winkel en producten
- Kennis van promotionele acties
- Kennis van rapporteringstechnieken
- Kennis van regels voor het onthaal
- Kennis van registratietechnieken
- Kennis van scantechnieken
- Kennis van schoonmaakmiddelen en –technieken
- Kennis van technieken voor diefstalpreventie
- Kennis van typologie (communicatiestijlen, leeftijd, origine, …) van klanten of consumenten
- Kennis van veiligheidsvoorschriften van de organisatie
- Kennis van verkoopdocumenten ifv de uitvoering van de eigen taken
- Kennis van verkooptechnieken
- Kennis van voorraadbeheer: aanvultechnieken, rotatie, hoeveelheden
- Kennis van wet- en regelgeving ivm diefstalpreventie : rechten van personeel en van klant
- Kennis van winkelgedrag (wanneer en waar winkelen mensen ...)
- Kennis van winkelorganisatie en verantwoordelijks-domeinen
- Kennis van zakelijke communicatietechnieken
Cognitieve vaardigheden
- Bedient het kassa- en/of registratiesysteem
- Begeleidt verschillende klanten tegelijkertijd bij automatische kassasystemen
- Beperkt en sorteert afval volgens de richtlijnen
- Berekent de hoeveelheid producten voor de bestelling
- Blijft op de hoogte van technologische ontwikkelingen en productvernieuwing
- Brengt de prijs aan/in volgens richtlijnen of instructies (eventueel in elektronisch systeem)
- Communiceert effectief en efficiënt
- Controleert de artikels op versheid, houdbaarheid, koeling…
- Controleert de kassa bij het begin van de werkdag en telt bij sluiting
- Controleert of de artikels juist geprijsd zijn
- Deelt expertise op het gebied van producten en/of diensten en klantenbehoeften met de collega’s
- Deelt kennis met collega’s
- Denkt mee over het opzetten van promotie-acties
- Detecteert verdachte klanten met het oog op diefstalpreventie
- Evalueert de kwaliteit van de levering (versheid, beschadigingen, gebreken, aantastingen,…)
- Gaat authentiek en volgens de bedrijfsprocedures om met bezwaren, weerstand en klachten
- Gaat integer en respectvol om met klanten/collega’s
- Gebruikt digitale toepassingen om klantenprofiel te herkennen.
- Gebruikt efficiënt (digitale) communicatiemiddelen
- Gebruikt software voor voorraadbeheer
- Geeft correct wisselgeld weer
- Helpt klanten bij moeilijkheden met automatische betalingssystemen
- Houdt de eigen kennis van het product en het assortiment op peil
- Houdt gegevens bij over de verkoop van producten
- Identificeert de behoefte aan verdere ontwikkeling in relatie tot de eigen werkzaamheden
- Informeert zich over de ontwikkelingen in relatie tot de eigen werkzaamheden
- Leeft zich in de wensen en problemen van de klant/collega's in
- Lost eventuele ontevredenheden op
- Luistert actief en empathisch om een beeld te kunnen vormen van het soort klacht
- Maakt of regelt decoraties al dan niet themagebonden (point of sale materialen, combinaties, licht- en kleurgebruik, attributen, muziek,…)
- Meldt leveringen die niet voldoen aan de bedrijfseigen richtlijnen
- Meldt tekorten van producten volgens bedrijfsafspraken
- Merkt gebreken aan de producten op en neemt gepaste maatregelen
- Neemt een commerciële beslissing ifv het bevorderen van klantentevredenheid en volgens de bedrijfseigen procedure
- Neemt een uitnodigende lichaamshouding aan (armen, handen, oogcontact…)
- Ondersteunt de inventarisering
- Onthaalt klanten met klachten op een deskundig manier
- Past de verschillende betalingsmogelijkheden correct toe
- Past klantgetrouwheidssystemen, kortingen en geschenkbonnen correct toe
- Past uiterlijk en kleding aan de kenmerken van de verkoopomgeving aan
- Past zich flexibel aan (verandering van collega’s, … )
- Plaatst promotionele artikels op een commerciële plaats
- Presenteert de producten volgens de principes van visual merchandising en/of de richtlijnen van de organisatie.
- Rapporteert aan leidinggevenden
- Reageert adequaat op fraudepogingen
- Registreert correct de verkoopprijs en de bijkomende kosten
- Registreert de levering
- Richt de aandacht op de wensen en de belangen van de klanten/collega’s
- Roept op een klantvriendelijke manier hulp in bij te lange wachtrijen
- Signaleert manco’s
- Slaat de goederen en producten op volgens de gangbare principes (koeling, ‘first in first out’,…)
- Sluit de klachtbehandeling deskundig af (registratie, opvolging, doorverwijzen, bedanken,…)
- Speelt in op plaats- en tijdsgebonden mogelijkheden om producten creatief te presenteren binnen het gegeven kader
- Stelt mogelijkheden tot optimalisatie rond het professioneel omgaan met klanten voor aan de leidinggevende
- Stemt de techniek en het materiaal af op de opdracht (vegen, ontsmetten, sociale ruimte,…)
- Telt de voorraad, manueel of scant met de actuele technologieën
- Verandert de opstelling van de producten volgens de commerciële planning
- Vergelijkt de levering met de bestelbon en andere formulieren
- Vermijdt conflicten met klanten
- Veroorzaakt geen hinder voor klanten bij de bevoorrading
- Veroorzaakt geen hinder voor klanten tijdens het onderhoud
- Verwelkomt de klant professioneel en volgens bedrijfsinterne afspraken, ook al is het zeer druk in de winkel
- Verwerft nieuwe kennis en vaardigheden in relatie tot de eigen werkzaamheden
- Verwerkt online aankopen via bedrijfseigen procedures
- Voert professioneel en klantgericht de kassa- en/of registratieverrichtingen uit
- Volgt aanwijzingen van verantwoordelijken op
- Volgt nieuwe evoluties op in relatie tot de eigen werkzaamheden
- Vult producten aan volgens de verkoop en gangbare principes (first in-first out, versheid, nieuwe collectie,…)
- Wekt geen onrealiseerbare verwachtingen
- Werkt efficiënt samen met collega's
- Wisselt informatie uit met collega’s en verantwoordelijken
- Woont productpresentaties bij
- Zoekt klantengegevens op
- Zorgt voor een aangename sfeer
- Zorgt voor een goede overlegsituatie met de klant/collega’s
Probleemoplossende vaardigheden
- Corrigeert foutieve registratieverrichtingen op een adequate manier
- Doet, indien nodig, beroep op de leidinggevende
- Doet verbetervoorstellen ifv het voorkomen gelijkaardige klachten
- Gaat na of het voorstel voor de klant een oplossing biedt
- Grijpt in bij diefstal rekening houdend met de eigen en andermans veiligheid, de wetgeving en met de bedrijfsinterne procedures
- Grijpt in op verdachte klanten, rekening houdend met de wetgeving en met de bedrijfsinterne procedures
- Inventariseert problemen (databanken, eigen administratie,…)
- Lost eenvoudige technische storingen op
- Meldt aan de leidinggevende problemen die zelf niet opgelost kunnen worden.
- Stelt een (commerciële) oplossing voor in het kader van de behoefte van de klant volgens de bedrijfseigen procedures
- Werkt een passende oplossing uit binnen het eigen takenpakket
- Zoekt naar oplossingen om problemen te voorkomen
Motorische vaardigheden
- Beveiligt deskundig de artikels
- Legt of hangt misplaatste artikels terug
- Merkt de nood aan extra schoonmaakwerkzaamheden op en voert deze uit
- Schikt producten permanent op een commerciële manier
- Start en sluit het kassa- en/of registratiesysteem
- Verpakt de artikels volgens het gebruik, hun aard of bestemming
- Verwijdert/desactiveert diefstalbeveiliging
Omgevingscontext
- Binnen dit beroep is een goede communicatie en klantgerichtheid zeer belangrijk.
- De bedrijfsprocedures en -cultuur bepaalt de werkcontext waarnaar de beroepsbeoefenaar zich moet schikken.
- De beroepsuitoefening is gebonden aan normen en reglementering inzake veiligheid, gezondheid, hygiëne, welzijn, milieu, privacy en vestiging.
- De beroepsuitoefening kan in verschillende sectoren plaatsvinden waardoor de bedrijfsspecifieke productkennis en dienstverlening in bepaalde sectoren een technischer karakter kan hebben.
- De beroepsuitoefening varieert naargelang de grootte van het bedrijf en volgens de bedrijfsactiviteiten.
- De beroepsuitoefening wordt best in het segment waar de beroepsbeoefenaar de meeste affiniteit mee heeft, uitgevoerd
- De uitvoering van bepaalde taken is onderhevig aan digitalisering en automatisering.
- De werkdruk kan variëren en pieken bereiken naargelang de noden, situatie, seizoenen, weeromstandigheden, feestdagen...
- Dit beroep wordt uitgeoefend in een commerciële omgeving.
- Het bedrijf kan zich zowel in eentalig als meertalige regio’s bevinden (toeristische centra, Brussel en omgeving).
- Het takenpakket kent variatie: afwisseling van gekende terugkomende taken
- Het wordt meestal uitgeoefend in een dag-systeem met weekendwerk.
- Voor de meeste taken zijn procedures uitgetekend.
Handelingscontext
- aandacht hebben voor de tijdige aflevering en uitvoering van de opdrachten.
- beheert de database nauwgezet
- communiceert efficiënt met leidinggevende(n), collega’s, klanten/gebruikers
- De beroepsbeoefenaar:
- dient tijdens de uitvoering van de opdracht zorgvuldig en vertrouwelijk te werken.
- gaat discreet om met informatie
- handelt efficiënt, kwaliteitsvol, ethisch en integer in alle omstandigheden.
- handelt steeds met affiniteit voor bepaald segmenten (fashion, food,…)
- handelt volgens de richtlijnen van de organisatie.
- handelt zorgvuldig, economisch en ecologisch.
- is bereid om zaken aan te leren en anders aan te pakken
- is sociaal vaardig en stelt zich empathisch en positief assertief op
- stelt zich klantgericht op
Autonomie
Is zelfstandig in
- het behandelen van klachten van klanten
- het beheren van de voorraad
- het bevoorraden van afdelingen en ordenen de producten
- het onderhouden van de verkoopruimte en producten in de afdeling
- het ontvangen en controleren van goederen en producten
- het ontvangen van betalingen en bedienen van de kassa
- het professioneel omgaan met diefstal, diefstalpreventie en klanten
- het voorbereiden van producten en artikels (etiketteren, diefstalbeveiliging,...) en deze op een commerciële manier presenteren
Is gebonden aan
- de bedrijfscultuur, het commercieel beleid van de organisatie
- de geldende regels en bedrijfsprocedures van de organisatie
- opgelegde timing of noodzakelijk tijdstip voor de uitvoering van de taken
- richtlijnen van de organisatie
Doet beroep op
- de leidinggevende voor het inwinnen van informatie ifv de uitvoering van de taken
- de verantwoordelijke bij voor hem/haar onoplosbare problemen
- het team/collega’s voor het inwinnen van informatie
Verantwoordelijkheid
- Behandelt klachten van klanten professioneel en volgens bedrijfseigen procedures
- Bereidt de producten en artikels voor (etiketteren, diefstalbeveiliging,...) en presenteert deze op een commerciële manier
- Bevoorraadt de afdelingen en ordent de producten
- Blijft op de hoogte van markt- en productevoluties
- Gaat professioneel om met diefstal en diefstalpreventie
- Gaat professioneel om met klanten
- Onderhoudt de verkoopruimte en producten in de afdeling
- Ontvangt betalingen en bedient de kassa
- Ontvangt goederen en producten en controleert de levering
- Ontwikkelt permanent de eigen deskundigheid
- Volgt de voorraad op en stelt tekorten vast
- Werkt doelgroepgericht
- Werkt in teamverband
- Werkt oplossingsgericht
Attesten en voorwaarden
Wettelijke attesten en voorwaarden
Er zijn geen wettelijke attesten of voorwaarden vereist.