Helpdeskoperator
BK-0214-2
Deze versie werd stopgezet. Er is geen actuele versie beschikbaar.
Globaal
Titel
Helpdeskoperator
Deze benaming komt voor in de Competent fiche "D140801 Medewerker callcenter (m/v)"
Definitie
De helpdeskoperator beantwoordt vragen of lost problemen op van gebruikers/klanten, verleent technische ondersteuning in de vorm van gespecialiseerde dienst- of productinformatie en toepasselijke, al dan niet gespecialiseerde handelingen en gebruikt daarvoor simultaan telefonische en elektronische communicatiemiddelen teneinde de gebruikers/klanten te voorzien van een adequate oplossing voor de gestelde vraag.
Niveau (VKS en EQF)
3
Jaar van erkenning
versie 2, 2020
Competenties
Opsomming competenties
- Competentie 1:
Stelt zich voor aan de telefoon en controleert de identiteit en de gegevens van de gesprekspartner (klantnummer, adres…)
- Zoekt tijdens het gesprek het benodigde computerbestand en te hanteren script op
- Volgt de richtlijnen voor de aanspreking en de voorstelling van de organisatie
- Past taalgebruik en boodschap aan het doelpubliek aan
- Competentie 2:
Stelt het doel van de oproep voor of identificeert het doel (bestelling, verkoop, informatie, reclame, bijstand…)
- Past tijdens het gesprek het script toe
- Luistert naar of praat met de klant en volgt tegelijkertijd de informatie die verschijnt op het scherm
- Competentie 3:
Informeert de klant over de kenmerken van de producten en adviseert de klant bij zijn keuze
- Zoekt informatie op in ter beschikking gestelde informatiebronnen
- Informeert over verkoopsvoorwaarden
- Noteert vragen en behandelt ze zoals voorgeschreven in de procedures
- Geeft de klant feedback over de vordering van een oplossing of een bestelling
- Past de richtlijnen toe met betrekking tot de bescherming van de vertrouwelijkheid van gegevens
- Competentie 4:
Controleert de beschikbaarheid van het product, de dienst en voert gegevens van de bestelling, de reservatie… in
- Gebruikt specifieke software voor het invoeren van gegevens
- Neemt de bestelling op
- Registreert het contact in het computerbestand
- Handelt de bestelling af volgens de tijdsmarges en prioriteiten zoals voorgeschreven in de richtlijnen
- Competentie 5:
Oriënteert de klant en schakelt zijn oproep naar de gepaste gesprekspartner door (technicus, verkoper, klantverantwoordelijke…)
- Stelt vragen ter verduidelijking van het beschreven probleem
- Verwijst de klant door naar een andere persoon of dienst
- Laat de klant uitpraten
- Competentie 6:
Neemt contact op met klanten en potentiële klanten en stelt de producten en diensten van de onderneming voor (nieuwe producten, bijkomende verkoop…)
- Past commerciële technieken toe
- Informeert de contactpersoon volgens het script over het doel van het gesprek
- Volgt op wanneer afwezige respondenten opnieuw gecontacteerd moeten worden
- Competentie 7:
Vult digitale opvolgingsdocumenten van de oproep in
- Gebruikt software voor klantenbeheer
- Gebruikt kantoorsoftware (tekstverwerking, rekenblad, ...)
- Verbetert fouten
- Typt foutloos binnen een foutenmarge van 3%
- Formuleert het resultaat van het contact
- Competentie 8:
Handelt simultaan
- Luistert naar of praat met de klant en volgt tegelijkertijd de informatie die verschijnt op het scherm
- Communiceert schriftelijk met de klant en volgt tegelijkertijd de informatie die verschijnt op het scherm
- Luistert naar of praat met de klant en hanteert tegelijkertijd het klavier of de muis en de headset
- Past de typsnelheid aan in functie van het contact
- Respecteert de afgesproken kwaliteitsafspraken m.b.t. duurtijd call, wachttijd voor opname…
- Competentie 9:
Beheert gegevens in een helpdesk systeem
- Schat in wanneer een ticket moet aangemaakt worden
- Update een ticket
- Transfereert gericht een ticket
- Sluit een ticket af
- Gebruikt opvolgingsdocumenten met de daarbij horende richtlijnen
- Competentie 10:
Gebruikt communicatietechnieken
- Communiceert tijdens het contact met de klant volgens de procedures en processen
- Stemt de communicatie af op het communicatieprofiel van de klant
- Richt logisch opgebouwde contact- en gespreksstructuren in functie van het communicatieprofiel van de gesprekpartner in
- Stelt vragen ter verduidelijking om tot de kern van het beschreven probleem te komen
- Laat de klanten uitpraten om zijn/haar probleem uiteen te zetten
- Herformuleert wat de klant zegt om het probleem duidelijk te stellen
- Past woordkeuze aan aan het niveau van de klant
- Kalmeert de klant
- Competentie 11:
Behandelt vragen/klachten oplossingsgericht volgens SLA, procedures en processen
- Behandelt de vraag van de klant zoals voorgeschreven in de procedures en processen
- Zoekt door de klant gevraagde informatie op in ter beschikking gestelde informatiebronnen
- Behandelt een ticket volgens de tijdsmarges zoals voorgeschreven in de SLA
- Behandelt een ticket volgens prioriteiten zoals voorgeschreven in de SLA
- Volgt op of de afhandeling van het ticket gebeurt zoals voorgeschreven in de procedures en processen
- Geeft de klant feedback ivm de vordering van een oplossing
- Geeft een antwoord op een vraag van de klant
- Geeft een oplossing die aangepast is aan de dringendheid en de impact van de probleemsituatie wanneer verschillende oplossingen mogelijk zijn
- Beschikt over voldoende empatisch vermogen om de klant weer vriendelijk te stemmen
- Beheerst vraagtechnieken i.f.v. een correcte probleemanalyse
- Kent de meest voorkomende klachten en de meest geschikte antwoorden
- Kan – indien nodig – de klacht doorverwijzen naar de bevoegde instanties of personen
- Competentie 12:
Ondersteunt klanten bij vragen/problemen
- Begrijpt en interpreteert inhoud van de servicecontracten
- Informeert zich over de inhoud van servicecatalogi
- Lost het door de klant gestelde technische probleem op via de telefoon
- Competentie 13:
Streeft steeds naar een kwaliteitsvolle dienstverlening
- Streeft een hoge kwaliteit na van alle ingebrachte gegevens in de problemendatabase
Beschrijving competenties a.d.h.v. de descriptorelementen
Kennis
- Basiskennis van marketing
- Basiskennis van personeelsbeheer
- Kennis van apparatuurbeheer (o.a. headset…) en de benodigde software
- Kennis van commerciële technieken
- Kennis van de basisverkoopvoorwaarden van het bedrijf
- Kennis van de geldende afspraken inzake de kwaliteitscontrole
- Kennis van de servicecontracten
- Kennis van luister- en omgangstechnieken
- Kennis van minstens één vreemde taal
- Kennis van principes van klantvriendelijkheid
- Kennis van stressbeheersingstechnieken
- Kennis van telefonische marketingtechnieken
- Kennis van typologie van klanten of consumenten
Cognitieve vaardigheden
- Het kunnen aanwenden van specifieke software voor het invoeren van gegevens
- Het kunnen afhandelen van de bestelling volgens de tijdsmarges en prioriteiten conform de voorgeschreven richtlijnen
- Het kunnen afstemmen van de communicatie op het communicatieprofiel van de klant
- Het kunnen behandelen van de vraag van de klant conform de voorgeschreven procedures en processen
- Het kunnen behandelen van tickets zoals voorgeschreven in de SLA*
- Het kunnen berichten van de klant inzake de vordering van een oplossing of een bestelling
- Het kunnen communiceren met de klant volgens de procedures en processen
- Het kunnen communiceren (verbaal of schriftelijk) met de klant in combinatie met het volgen van de informatie die tegelijkertijd op het scherm verschijnt
- Het kunnen corrigeren van fouten
- Het kunnen doorverwijzen van de klant naar een andere persoon of dienst
- Het kunnen formuleren van een antwoord op de vraag van de klant
- Het kunnen formuleren van het resultaat van het contact
- Het kunnen gebruiken van kantoorsoftware (tekstverwerking, rekenblad…)
- Het kunnen gebruiken van software voor klantenbeheer
- Het kunnen herformuleren wat de klant zegt in functie van de verduidelijking van het probleem
- Het kunnen informeren van de contactpersoon volgens het script over het doel van het gesprek
- Het kunnen inrichten van logisch opgebouwde contact- en gespreksstructuren in functie van het communicatieprofiel van de gesprekpartner
- Het kunnen luisteren naar de klant
- Het kunnen oplijsten van vragen en behandelen conform de voorgeschreven procedures
- Het kunnen opnemen van de bestelling
- Het kunnen opvolgen van de afhandeling van het ticket conform de voorgeschreven procedures en processen
- Het kunnen opvolgen van het tijdstip waarop afwezige respondenten opnieuw gecontacteerd moeten worden
- Het kunnen opzoeken tijdens een gesprek van het benodigde computerbestand en het te hanteren script
- Het kunnen opzoeken van door de klant gevraagd informatie in de ter beschikking gestelde informatiebronnen
- Het kunnen raadplegen van informatie in ter beschikking gestelde informatiebronnen
- Het kunnen registreren van het contact in het computerbestand
- Het kunnen ter beschikking stellen van up to date informatie (productinfo, details over kortingen, informatie over type klanten…)
- Het kunnen toepassen van commerciële technieken
- Het kunnen toepassen van communicatieve vaardigheden bij het contact met de klant (klant laten uitspreken, klant kalmeren…) in functie van het communicatieprofiel van de klant
- Het kunnen toepassen van de richtlijnen met betrekking tot de bescherming van de vertrouwelijkheid van gegevens
- Het kunnen toepassen van de richtlijnen voor de aanspreking en de voorstelling van de organisatie
- Het kunnen toepassen van het script tijdens het gesprek
- Het kunnen verlenen van informatie over verkoopsvoorwaarden
- Het kunnen verrichten van alle handelingen m.b.t. een ticket (transfereren, updaten…)
Probleemoplossende vaardigheden
- Het kunnen aanpassen van het aanbod aan wijzigingen (trends, onvoorziene omstandigheden…)
- Het kunnen bieden van een oplossing die aangepast is aan de dringendheid en de impact van de probleemsituatie wanneer verschillende oplossingen mogelijk zijn
- Het kunnen gebruiken van hulpmiddelen in functie van de opdracht
- Het kunnen inschatten van wanneer een ticket moet aangemaakt worden
- Het kunnen stellen van vragen om tot de kern van het probleem te komen
- Het kunnen voorstellen van mogelijkheden en kansen voor verkoop aangepast aan het eigen domein (type markt, type product, type klanten)
Motorische vaardigheden
- Het kunnen communiceren met de klant in combinatie met het hanteren van PC randapparatuur (klavier, muis…)
- Het kunnen demonstreren van de werking van uitrusting en materiaal of toelichten van methodieken en technieken
- Het kunnen foutloos typen
Omgevingscontext
- Binnen dit beroep heerst heel wat variatie naargelang het soort oproepen (binnenkomende of uitgaande) en het soort dienst (voorverkoop, verkoop, informatie, advies, bijstand…)
- De beoefenaar moet bereid zijn om een hele dag beeldschermwerk uit te voeren
- De helpdeskoperator werkt voor telefonische platforms, callcenters, klantenrelatiecentra of soms thuis.
- Dit beroep wordt uitgeoefend op onregelmatige werktijden, tijdens het weekend, op feestdagen of ’s nachts. De beroepsbeoefenaar moet zich flexibel kunnen opstellen
- Het beroep wordt zittend uitgeoefend aan een werkpost (bureau) die zich meestal bevindt in een lokaal waar één of verschillende teams van operatoren aan het werk zijn
- Hij komt hierbij telefonisch in contact met klanten of potentiële klanten (bedrijven, particulieren)
Handelingscontext
- Bij de uitoefening van zijn beroep dient hij aandacht te hebben voor de opgelegde procedures uit het script
- Bij de uitoefening van zijn beroep dient hij steeds het beroepsgeheim na te leven
- De helpdeskoperator wisselt op constructieve en gebruiksvriendelijke wijze info uit met klanten, collega’s en derden
- Zorgvuldig en nauwkeurig gebruiken van de software voor klantenbeheer en de kantoorsoftware
Autonomie
Is zelfstandig in
- Het beheren van gegevens in een helpdesk systeem
- Het gebruiken van communicatietechnieken
- Het probleemoplossingsgericht behandelen van vragen volgens SLA, procedures en processen
- Het simultaan handelen (schriftelijk communiceren met de klant in combinatie met het volgen van de informatie die op het scherm verschijnt…)
- Het uitvoeren van de eigen werkzaamheden
Is gebonden aan
- De voorgeschreven procedures uit het script
- Het beroepsgeheim
- Planning van het helpdesk callcenter
Doet beroep op
- Collega’s i.k.v. hun expertise
- Een teamleider en/of helpdesk supervisor voor logisch opgebouwde gespreksstructuren, concrete realistische doelstellingen, de planning…
Verantwoordelijkheid
- Het behandelen van klachten
- Het beheren van gegevens in een helpdesk systeem
- Het contacteren van klanten en potentiële klanten
- Het controleren van de beschikbaarheid van het product en de dienst
- Het controleren van de identiteit en gegevens van de gesprekspartner
- Het doel van de oproep voorstellen of identificeren (bestelling, verkoop…)
- Het doorschakelen van de klant naar de gepaste gesprekspartner (technicus, verkoper…
- Het informeren van de klant over de kenmerken van de producten, verkoopsvoorwaarden…
- Het invoeren van de gegevens van de bestelling, de reservatie…
- Het invullen van de digitale opvolgingsdocumenten van de oproep
- Het naleven van de kwaliteitscontrole m.b.t. alle ingebrachte gegevens in de problemendatabase
- Het ondersteunen van klanten
- Het probleemoplossingsgericht behandelen van vragen volgens SLA, procedures en processen
- Het simultaan handelen (schriftelijk communiceren met de klant in combinatie met het opvolgen van de informatie die verschijnt op het scherm…)
- Het toepassen van communicatietechnieken
- Het voorstellen van producten en diensten van de onderneming
Attesten en voorwaarden
Wettelijke attesten en voorwaarden
Er zijn geen wettelijke attesten of voorwaarden vereist.