Skip to Main Content

Vakfiche aardrijkskunde 2 D

Geldig van 01 januari 2019 tot en met 31 december 2019
 

content

Studierichting

2e graad Doorstroom
  • Humane wetenschappen
  • Moderne Talen
  • Economische wetenschappen
  • Latijn
  • Natuurwetenschappen

Referentiekader

ReferentiekaderOpmerking
Eindtermenhttp://eindtermen.vlaanderen.be/secundair-onderwijs/tweede-graad/aso/vakgebonden/aardrijkskunde/eindtermen.htm

Waarom leer je dit vak?

Als wetenschappelijke discipline is aardrijkskunde de wetenschap die de grenslaag bestudeert tussen aarde, water en lucht. Dat doet ze tot enkele kilometers diep en enkele kilometers hoog. In de aardrijkskunde gaan we na

- hoe het aardoppervlak eruit ziet (beschrijvend deel),

- hoe het tot stand kwam (verklarend deel) en

- hoe het in de toekomst kan evolueren (prospectief deel).

Net daarom neemt aardrijkskunde een unieke plaats in tussen de vakken van het secundair onderwijs. Aardrijkskunde probeert immers de relaties tussen mens en natuur te verduidelijken. Daardoor balanceert aardrijkskunde op het raakvlak tussen de natuurwetenschappen en de menswetenschappen.

Aardrijkskunde is zo een boeiende en vaak spectaculaire ontdekkingstocht over onze planeet. Het wekt verwondering en nieuwsgierigheid op naar hoe de aarde en de wereld in elkaar zitten. Het gaat over gebieden in verandering, complexe thema's en processen op aarde.

Aardrijkskundige vragen ontstaan uit nieuwsgierigheid en verwondering over mooie foto's van de eigen omgeving of van exotische gebieden. Die vragen kan je beantwoorden met aardrijkskundige kennis. Die verwondering kan je ook gebruiken om het hoe en het waarom van die verschillen op aarde te onderzoeken.

Als je die aardrijkskundige kennis en inzichten kan versterken met vaardigheden  zal je je eigen ruimtelijk wereldbeeld  kunnen verruimen, begrijpen en analyseren. Daardoor zal je op een respectvolle en duurzame manier met je omgeving en onze planeet leren omgaan. Zo draagt aardrijkskunde bij aan je burgerschapsvorming

Aardrijkskunde is dus niet alleen interessant, maar ook nuttig als je als (wereld)burger goed wil leren functioneren omdat aardrijkskunde je bekwaam maakt om mee oplossingen te zoeken voor spanningen en problemen in de wereld en je eigen omgeving. Vele problemen in de wereld hebben immers een aardrijkskundige achtergrond en vragen een ruime achtergrondkennis. Door gebeurtenissen uit de actualiteit ruimtelijk te situeren krijg je meer inzicht in deze problemen van onze samenleving. Aardrijkskunde helpt je inderdaad om de media kritisch te volgen en stimuleert je om na te denken over de wereld waarin we leven.

De vakfiches aardrijkskunde van de Examencommissie sluiten nauw aan bij de eindtermen van de Vlaamse overheid. Deze eindtermen vormen de basis voor onze examens. Zo toetsen we of je de vereiste vaardigheden en competenties voldoende beheerst.

Toon meer
Toon minder

Wat moet je leren?

In de volgende tabellen vind je wat je voor elke leerinhoud moet kennen en wat je moet kunnen  op het examen om te bewijzen dat je dat kan. Hieronder vind je een korte omschrijving van de acht leerinhouden.

Voor leerinhoud 'de wereldkaart en de landschappen’, leer je je situeren op een wereldkaart. Je leert de landschappen gevormd door de verschillende klimaten kennen en herkennen.

Voor leerinhoud 'de aantrekkelijke landschappen en toerisme’, zal je een aantal toeristische aantrekkingsfactoren leren herkennen. Je leert de positieve en negatieve gevolgen van het toerisme.

Voor leerinhoud 'de verschillende agrarische regio's’, leer je de agrarische landschappen herkennen en de grote landbouwsystemen in de wereld verklaren.

Voor leerinhoud 'de demografische situaties in de wereld’, leer je de bevolkingsevolutie analyseren en verklaren. Je maakt kennis met enkele grote bevolkingsproblemen in de wereld.

Voor leerinhoud 'de spanningen en ecologische problemen binnen regio's’, leer je de spanningen en waterschaarste begrijpen in de Arabische wereld. Je leer de ecologische problemen van het tropisch regenwoud doorgronden.

Voor leerinhoud 'de verschillen in industriële regio's’, leer je een industrieregio en zijn lokalisatiefactoren herkennen. Je bestudeert de verschillende industrieregio's in Noord-Amerika en in de nieuwe industrielanden.

Voor leerinhoud 'de verstedelijking’, leer je de verstedelijking en de stedelijke problemen in Zuid-Amerika begrijpen en verklaren. Je leert de verstedelijking herkennen in de rest van de wereld.

Voor leerinhoud 'een aardrijkskundig onderzoek’, leer je een eenvoudig aardrijkskundig verschijnsel beschrijven, analyseren, eigen standpunten formuleren en voor te stellen op basis van informatie en beeldmateriaal ontvangen op het examen.

Voor elk van deze acht leerinhouden moet je op het examen aantonen dat je de volgende vaardigheden beheerst:

- landschappen aan de hand van beeldmateriaal en kaartstudie beschrijven, herkennen en ontleden;

- je oriënteren;

- aardrijkskundige kaarten gebruiken om plaatsen en gegevens op te zoeken, te lokaliseren en te situeren;

- actuele informatie uit bronnenmateriaal zoals beeldmateriaal, schema's, tabellen, diagrammen, grafieken, kaarten, cartoons, toeristische folders, beelden, klimatogrammen gebruiken om actuele aardrijkskundige problemen te verklaren;

- met de meest efficiënte zoekmethode in een atlas kaarten, aardrijkskundige elementen en plaatsen opzoeken en lokaliseren;

- aardrijkskundige vragen beantwoorden op basis van een onderzoek door het selecteren, analyseren en interpreteren van aardrijkskundige informatie;

- de aardrijkskundige kennis en inzichten toepassen op de actualiteit.

Als we  in de leerinhouden 'beeldmateriaal' vermelden, kan dit betekenen: foto's, tekeningen, beelden, cartoons, kaarten, filmfragmenten, diagrammen, grafieken, klimatogrammen, leeftijdshistogrammen, tabellen, voedselrozen

Verderop vind je concrete leermiddelen die je zeker zullen helpen om je kennis van deze leerinhouden onder de knie te krijgen via zelfstudie.

de wereldkaart en de landschappen

Wat moet je kennen?
Wat moet je kunnen?

de wereldkaart

de continenten, de oceanen, de grote wereldblokken, de belangrijkste reliëfeenheden, rivieren, staten en steden

benoemen

situeren op kaart

de belangrijkste lijnen van het gradennet op de aardbol

deze belangrijkste lijnen van het gradennet benoemen en definiëren

actuele geografische thema’s en gebeurtenissen

situeren op kaart van actuele thema's en gebeurtenissen

de vegetatietypes op aarde en hun kenmerken

de kenmerken van de vegetatietypes herkennen en benoemen aan de hand van beeldmateriaal

de kenmerken van de vegetatietypes benoemen

de spreiding van de vegetatietypes op een kaart situeren

de klimaattypes op aarde

de kenmerken van een klimaattype afleiden uit een klimatogram

verbanden leggen tussen de seizoenen en de klimaattypes

de verschillende klimaatzones op een kaart situeren

verbanden leggen tussen klimaattypes en vegetatietypes

de bevolkingsspreiding en de ontwikkelingsgraad

de bevolkingsspreiding

dit begrip definiëren

de verschillen in bevolkingsspreiding herkennen en benoemen op kaarten

de verschillen in bevolkingsspreiding verklaren aan de hand van fysische en economische factoren

de ontwikkelingsgraad

dit begrip definiëren

de verschillen in ontwikkelingsgraad herkennen en benoemen op kaarten

de verschillen in ontwikkelingsgraad verklaren aan de hand van fysische en economische factoren

de aantrekkelijke landschappen en toerisme

Wat moet je kennen?
Wat moet je kunnen?

de aantrekkingsfactoren van Kenia,  Thailand en de Nationale Parken van de VS

de menselijke en natuurlijke aantrekkingsfactoren

de menselijke en natuurlijke aantrekkingsfactoren herkennen en benoemen aan de hand van beeldmateriaal

de soorten toerisme en hun kenmerken

soorten toerisme herkennen en benoemen aan de hand van beeldmateriaal

soorten toerisme situeren op kaart

de typische kenmerken van soorten toerisme benoemen

de Keniaanse cultuur en het Keniaanse leefmilieu

de Keniaanse cultuur en het Keniaanse leefmilieu herkennen en benoemen aan de hand van beeldmateriaal

de Keniaanse cultuur en het Keniaanse leefmilieu vergelijken met de eigen cultuur en leefmilieu

de Thailandse cultuur en het Thailandse leefmilieu

de Thailandse  cultuur en het Thailandse  leefmilieu herkennen en benoemen aan de hand van beeldmateriaal

de Thailandse  cultuur en het Thailandse  leefmilieu vergelijken met de eigen cultuur en leefmilieu

de ontwikkelingsmogelijkheden van Kenia, Thailand en de Nationale Parken van de VS

de toeristenstromen

de toeristenstromen herkennen en verklaren aan de hand van statistieken

de toeristenstromen verklaren aan de hand van fysische en economische factoren, aantrekkingsfactoren, politieke toestand en globalisering

de invloed van het weer en klimaat op de toeristenstromen naar Kenia, Thailand en de Nationale Parken in de VS  verklaren

de tertiaire activiteiten die ontstaan door het toerisme

deze tertiaire activiteiten herkennen en benoemen

de gevolgen van het toerisme voor Kenia en de Nationale Parken van de VS

de positieve en negatieve gevolgen

de gevolgen herkennen en benoemen aan de hand van beeldmateriaal

voorbeelden geven

de mogelijkheden voor duurzame ontwikkeling in Kenia

de mogelijkheden herkennen en benoemen aan de hand van beeldmateriaal

voorbeelden van duurzame ontwikkeling benoemen

de verschillende agrarische regio's

Wat moet je kennen?
Wat moet je kunnen?

het traditioneel agrarisch landschap uit Sub-Sahara-Afrika

de verticale relaties

verbanden leggen tussen de landbouw en

- het reliëf

- de bodem

- het klimaat

- de vegetatie

- de bevolkingsdichtheid

de horizontale relaties

verbanden leggen tussen de ligging van de akkers en de woonkernen aan de hand van beeldmateriaal

de landbouwactiviteiten

de landbouwactiviteiten verklaren vanuit

- het natuurlijk milieu

- de bevolkingsdichtheid

- de levenswijze

de traditionele zelfvoorzienende landbouw

dit begrip definiëren

de traditionele zelfvoorzienende landbouw situeren op kaart

de traditionele landbouwtechnieken benoemen

een jaarkalender voor de teelten aflezen

de voor- en nadelen van de traditionele zelfvoorzienende landbouw voor de bevolking en het land benoemen

de plantagelandbouw

dit begrip definiëren

de plantagelandbouw situeren op kaart

de plantagelandbouw verklaren vanuit

- het natuurlijk milieu

- het economisch belang

de voornaamste geteelde landbouwproducten herkennen en benoemen aan de hand van beeldmateriaal

de voornaamste geteelde landbouwproducten benoemen

de herkomst van de geteelde landbouwproducten situeren op kaart

de voor- en nadelen van de plantagelandbouw voor de bevolking en het land benoemen

de intensieve rijstteelt in Moesson-Azië

de verticale relaties

verbanden leggen tussen de landbouw en

- het reliëf

- de bodem

- het klimaat

- de vegetatie

de bevolkingsdichtheid

de horizontale relaties

verbanden leggen tussen de ligging van de akkers en de woonkernen aan de hand van beeldmateriaal

de rijstteelt en haar teeltvoorwaarden

dit begrip definiëren

de teeltvoorwaarden van rijst benoemen

de teeltvoorwaarden van rijst toepassen of een gebied geschikt is voor rijstteelt

de landbouwactiviteiten

de landbouwactiviteiten verklaren vanuit

- het natuurlijk milieu

- de bevolkingsdichtheid en

- de levenswijze

het moessonsysteem en zijn kenmerken

het moessonsysteem situeren op kaart

de kenmerken van het moessonsysteem benoemen

de zomer- en wintermoesson verklaren aan de hand van beeldmateriaal

de gevolgen van dit windensysteem benoemen

het agrarische landschap in Noord-Amerika

de verticale relaties

verbanden leggen tussen de landbouw en

- het reliëf

- de bodem

- het klimaat

- de vegetatie

- de bevolkingsdichtheid

- welvaart

de horizontale relaties

verbanden leggen tussen de ligging van de akkers en de woonkernen aan de hand van beeldmateriaal

verbanden leggen tussen de afzetmarkt en de productieplaatsen

de landbouwactiviteiten

de landbouwactiviteiten verklaren vanuit

- het natuurlijk milieu

- de bevolkingsdichtheid en

- de levenswijze

de katoenteelt en haar teeltvoorwaarden

de katoenteelt situeren op kaart

de teeltvoorwaarden van katoen benoemen

de tarweteelt en haar teeltvoorwaarden

de tarweteelt situeren op kaart

de aanwezigheid van zomer- en wintertarwe verklaren

de teeltvoorwaarden van tarwe benoemen

de commerciële landbouw en zijn kenmerken

de commerciële landbouw situeren op kaart

de kenmerken van de commerciële landbouw benoemen

de teelten en gewassen van de commerciële landbouw benoemen aan de hand van beeldmateriaal

de extensieve veeteelt

de extensieve veeteelt situeren op kaart

benoemen van de kenmerken  van de extensieve veeteelt aan de hand van beeldmateriaal

de grote landbouwsystemen op aarde

de rijstteelt, de tarweteelt, de plantagelandbouw, de commerciële landbouw, de traditionele zelfvoorzienende landbouw, de extensieve veeteelt en de intensieve landbouw

de verschillende landbouwsystemen situeren op een wereldkaart

de herkomst van landbouwproducten

landbouwproducten herkennen en benoemen aan de hand van beeldmateriaal

de productieplaatsen van landbouwproducten situeren op kaart

de demografische situaties in de wereld

Wat moet je kennen?
Wat moet je kunnen?

de bevolkingsevolutie

bevolkingsevoluties analyseren en evalueren aan de hand van beeldmateriaal

verklaren van de verschillen in bevolkingsevolutie

vergelijken van de bevolkingsevolutie van landen aan de hand van beeldmateriaal

landen met eenzelfde bevolkingsevolutie groeperen in regio's op een kaart

de bevolkingsproblemen in de wereld: aids, de gezondheidszorg en de zuigelingensterfte

de bevolkingsproblemen in de wereld situeren op kaart

de bevolkingsproblemen in de wereld verklaren

gevolgen van de bevolkingsproblemen benoemen en verklaren

verbanden leggen tussen de bevolkingsproblemen en actuele thema’s en gebeurtenissen

de spanningen en ecologische problemen binnen regio's

Wat moet je kennen?
Wat moet je kunnen?

de Arabische wereld en waterschaarste

Israël, Palestina en de watervoorraden in Cisjordanië

Soedan, Egypte en het Nijlwater

Turkije, Syrië, Irak en het Tigris en Eufraatbekken

Israël, Palestina, Jordanië en Libanon situeren op kaart

alle landen aan de Nijl situeren op kaart

alle landen aan de Tigris en Eufraat situeren op kaart

problemen ten gevolge van waterschaarste benoemen aan de hand van beeldmateriaal

de gevolgen van de waterschaarste voor mens, natuur en milieu benoemen in dit gebied

herkennen en benoemen van de horizontale en verticale relaties die de waterschaarste verklaren

aantonen dat waterschaarste politieke spanningen veroorzaakt

de waterprojecten in Egypte en Libië

Egypte en Libië situeren op kaart

problemen ten gevolge van waterschaarste benoemen aan de hand van beeldmateriaal

herkennen en benoemen van de horizontale en verticale relaties die de waterschaarste verklaren

verklaren dat technologische evolutie waterschaarste kan verminderen.

verbanden leggen tussen de waterprojecten en duurzame ontwikkeling

het broze evenwicht in het tropisch regenwoud

de kenmerken van het regenwoud

de kenmerken van het regenwoud benoemen

de kenmerken van het regenwoud herkennen en benoemen aan de hand van beeldmateriaal

de verticale relaties

verticale relaties leggen tussen het tropisch regenwoud en

- het reliëf

- de bodem

- het klimaat

- de bevolkingsdichtheid

de horizontale relaties

verbanden leggen tussen de afzetmarkt en de grondstoffen uit het tropisch regenwoud

de bedreigingen en ecologische gevolgen

de bedreigingen benoemen van het regenwoud

de ecologische gevolgen van de ontginning van het tropisch regenwoud voor mens en natuur benoemen en verklaren

verbanden leggen de bedreigingen, de ecologische gevolgen en duurzame ontwikkeling van het tropisch regenwoud

de impact van internationale afspraken

de impact van internationale afspraken op het tropisch regenwoud

De verschillen tussen industriële regio's

Wat moet je kennen?
Wat moet je kunnen?

de industrieregio en haar kenmerken

de typische landschappelijke en ruimtelijke kenmerken van de industrieregio herkennen en benoemen aan de hand van beeldmateriaal

de industrieregio situeren op een kaart

kenmerkende factoren van de industriesectoren afleiden aan de hand van beeldmateriaal

lokalisatiefactoren van de industrieregio benoemen

verbanden leggen de industrieregio en duurzame ontwikkeling

de industrieregio's in Noord-Amerika

Manufacturing Belt: kenmerken, industriële producten, verticale en horizontale relaties

benoemen van kenmerken van de Manufacturing Belt

benoemen van de industriële producten van de Manufacturing Belt

lokaliseren op kaart van de Manufacturing Belt

verticale relaties leggen tussen de  Manufacturing Belt en

- de grondstoffen

- de bevolkingsdichtheid

- het klimaat

- de transportwegen

horizontale relaties leggen  tussen de  Manufacturing Belt en

- de afzetmarkt

- de transportwegen

Sun Belt: kenmerken, industriële producten, verticale en horizontale relaties

benoemen van kenmerken van de Manufacturing Belt

benoemen van de industriële producten van de Manufacturing Belt

lokaliseren op kaart van de Manufacturing Belt

verticale relaties leggen tussen de  Manufacturing Belt en

- de grondstoffen

- de bevolkingsdichtheid

- het klimaat

- de transportwegen

horizontale relaties leggen  tussen de  Manufacturing Belt en

- de afzetmarkt

- de transportwegen

de verschuivingen in de lokalisatie van de industrie

de verschuivingen van de Manufactoring Belt naar de Sun Belt verklaren

de New Industrialized Countries en hun kenmerken

de verschillende landen van de NIC's benoemen en situeren op kaart

benoemen van de kenmerken van de NIC's

benoemen en verklaren van de industriële evolutie in de NIC's

de industrie in Brazilië en haar kenmerken

de industrie in Brazilië situeren op kaart

de kenmerken van de industrie in Brazilië benoemen

de evolutie de industrie in Brazilië beschrijven

de verandering van lokalisatiefactoren

fysische lokalisatiefactoren die verdwijnen benoemen

voorbeelden geven van fysische lokalisatiefactoren die verdwijnen

de nieuwe sociaaleconomische factoren benoemen

voorbeelden geven van de nieuwe sociaaleconomische factoren

de wereldkaart

de ontwikkelingslanden, de industriële groeiregio's en de regio's met geringe industrialisatie

de ontwikkelingslanden, de industriële groeiregio's en de regio's met geringe industrialisatie afbakenen aan de hand van beeldmateriaal

de ontwikkelingslanden, de industriële groeiregio's en de regio's met geringe industrialisatie lokaliseren op een wereldkaart

de ontwikkelingslanden, de industriële groeiregio's en de regio's met geringe industrialisatie herkennen op beeldmateriaal en benoemen

de verstedelijking

Wat moet je kennen?
Wat moet je kunnen?

de Latijns-Amerikaanse grootstad

het uitzicht

kenmerken van het uitzicht van een latijns-Amerikaanse stad benoemen aan de hand van beeldmateriaal

het uitzicht beschrijven van een Latijns-Amerikaanse grootstad

de economische activiteiten

de economische activiteiten benoemen aan de hand van beeldmateriaal

het onderscheid tussen formele en informele activiteiten beschrijven en voorbeelden daarvan geven

de economische activiteiten beschrijven

de verstedelijking

de oorzaken van de verstedelijking verklaren

de evolutie van de verstedelijking  beschrijven

de gevolgen van de verstedelijking herkennen en benoemen

de wereldkaart

gebieden met dezelfde verstedelijkte kenmerken groeperen

de verstedelijkingsgraad lezen

verstedelijking in de wereld verklaren

een aardrijkskundig onderzoek

Wat moet je kennen?
Wat moet je kunnen?

de werkwijze om een eenvoudig aardrijkskundig onderzoek uit te voeren

een gegeven eenvoudig aardrijkskundig verschijnsel benoemen

een gegeven eenvoudig aardrijkskundig verschijnsel analyseren

juiste en relevante aardrijkskundige informatie over  dit aardrijkskundig verschijnsel selecteren  uit het beeld- en tekstmateriaal ontvangen op het examen

besluiten trekken uit de geselecteerde informatie

je besluit evalueren

de voorstellingswijzen van aardrijkskundige informatie

de aardrijkskundige informatie cartografisch voorstellen

de aardrijkskundige informatie voorstellen met tabellen, diagrammen en grafieken

een samenhangende presentatie maken van je bevindingen over een aardrijkskundig verschijnsel

Welke opdracht moet je uitvoeren?

Dit vak heeft geen opdrachten

Welke bijlagen heb je nodig?

Dit vak heeft geen bijlagen

Hoe verloopt het examen?

120 minuten voor examens vanaf 01-01-2019 tot 31-12-2019
Het examen aardrijkskunde is een digitaal examen. Vraag je je af hoe een digitaal examen verloopt? De uitleg over onze digitale examens, de instructies en heel wat voorbeeldvragen vind je op https://examencommissiesecundaironderwijs.be/examens.
Kladpapier Balpen pdf-versie van de Atlas De Boeck, uitgeverij Van In, editie 2015
Het examen omvat zowel zuivere theorievragen als vragen waarbij je met de leerstof aan de slag moet: - gebeurtenissen uit de actualiteit kritisch situeren binnen de leerstof; - werken met kaarten, tabellen, schema’s, klimatogrammen, leeftijdshistogrammen; - tonen dat je mogelijkheden ziet om op een positieve manier bij de dragen tot een duurzame en respectvolle samenleving. Het digitaal examen bestaat uit gesloten en open vragen. Er zijn verschillende vraagtypes: invulvragen, sleepvragen, dropdownvragen, meerkeuzevragen. Elk vraagtype heeft zijn eigen instructiezin, die duidelijk aangeeft wat je precies moet doen. Het is belangrijk dat je de verschillende vraagtypes vooraf inoefent. Op de website vind je een oefenexamen, waarin je ze kan uitproberen. Uiteraard is dit geen echt examen: de bedoeling is dat je de techniek van de digitale vraagtypes in de vingers krijgt.

Hoe beoordelen we het examen?

Voor de gesloten vragen: - moet je het juiste antwoord aanduiden om punten te scoren; - naargelang het vraagtype kan je voor een gedeeltelijk juist antwoord soms ook punten scoren; - is er geen giscorrectie. Voor de open vragen bekijken we of je antwoord - de juiste wetenschappelijke begrippen en symbolen bevat; - ondubbelzinnig is en de juiste inhoud bevat; - duidelijk gestructureerd is. We houden geen rekening met taalfouten.

10%

landschappen en wereldkaart

14%

aantrekkelijke landschappen en toerisme

25%

verschillende agrarische regio's

8%

demografische situaties in de wereld

14%

spanningen en ecologische problemen

18%

verschillen tussen industriële regio's

5%

verstedelijking

6%

aardrijkskundig werkje

Met welk materiaal bereid je je voor?

Je moet zelf op zoek naar leermiddelen om je examen voor te bereiden. De Examencommissie stelt zelf geen leermiddelen ter beschikking. Je kan ze kopen in een (online) boekhandel of ontlenen en raadplegen in een bibliotheek. De bibliotheken van de lerarenopleiding aan de universiteit of de hogeschool bieden heel wat leermiddelen aan.
Hieronder staan enkele handboeken die vaak gebruikt worden in het secundair onderwijs. Ze bieden je voldoende ondersteuning om de leerstof zelfstandig te verwerken.
Bij elke nieuwe editie van de vakfiche actualiseren we deze bibliografie. Toch is het best mogelijk dat bepaalde werken niet meer verkrijgbaar zijn of dat nieuwe werken die al op de markt zijn nog niet zijn opgenomen. Ook websites veranderen al eens van naam of worden aangepast. Als je niet onmiddellijk op de juiste website terechtkomt, kan je die proberen te vinden via een goede zoekmachine.
We maken bewust een selectie van leermiddelen die ons op dit ogenblik het meest aangewezen lijken om je voor te bereiden op onze examens. Zo willen we je helpen om je studie efficiënter aan te pakken. Je kan echter ook andere werken of cursussen gebruiken bij je voorbereiding op het examen.

Methode
Uitgeverij
Gegevens

Geogenie 3 en 4

Terranova 3 en 4

VAN IN

Zenit 3 en 4

Pelckmans

Polaris Go! 3 en 4

Plantyn

Topos 3 en 4

Die Keure

De Boeck atlas

VAN IN

Algemene Wereldatlas

Plantyn

Werkmap Aardrijkskunde 3 en 4

Diligentia - WDM

www.wdm.be

/
/