Geen studierichtingen gevonden
In deze vakfiche vind je een combinatie van leerinhouden en leerdoelen. De linkse kolom bevat kernwoorden, de rechtse kolom geeft informatie over de inhouden, doelen en beheersingsniveau 's.
Celorganellen: celkern, celmembraan, celwand, cytoplasma
De basisstructuur van de cel weergeven, delen benoemen en hun functies verwoorden en verklaren.
Belangrijkste begrippen: celorganellen, celkern, celmembraan, celwand, cytoplasma
Chromosoom – gen – genoom - DNA
Aangeven dat de chromosomen alle erfelijke informatie dragen die opgeslagen is in DNA.
Celdeling; Replicatie van DNA
Aan de hand van een gegeven schema van de mitose verklaren dat erfelijke informatie wordt doorgegeven.
Mitose en meiose. Geslachtelijke en ongeslachtelijke voortplanting
Essentiële verschillen tussen mitose en meiose verwoorden. In concrete situaties herkennen welke celdeling (mitose of meiose) er plaatsvindt.
Voortplantingsorganen bij man en vrouw
Aan de hand van een gegeven figuur de bouw en de functie van de voortplantingsorganen bij man en vrouw benoemen en weergeven.
Hormonen
Aantonen dat hormonen onmisbare regulerende stoffen zijn.
Menstruatiecyclus
De menstruatiecyclus beschrijven en verklaren.
Coïtus. Bevruchting
De coïtus en de bevruchting beschrijven.
Innesteling - embryonale en foetale fase –geboorteproces – lactatieperiode
De ontwikkeling van bevruchte eicel tot baby in verschillende fasen omschrijven.
Hormonale en niet-hormonale methodes. Interceptie
Enkele methoden (hormonale en niet-hormonale) om de voortplanting te regelen beschrijven en de voor- en nadelen kunnen opnoemen.
Veilig vrijen. Veilig handelen
Voorzorgsmaatregelen om SOA’s te vermijden beschrijven.
Van alle onderstaande begrippen de nodige vraagstukken en oefeningen kunnen oplossen.
Mendelwetten
Uit gegeven resultaten van kruisingen de Mendel¬wetten afleiden.
Mono- en dihybride kruisingen: kruisingsschema's
Genotype, fenotype, dominant, recessief, intermediair of codominantie, allel, homozygoot, heterozygoot, variabiliteit
Mono- en dihybride kruisingen voorstellen, uitwerken en de resultaten interpreteren.
De overerving bij multiple allelen
Aan de hand van het ABO-bloedgroepsysteem het begrip multiple allelen omschrijven.
X-Y-chromosomen – Karyogrammen
Het geslacht van de mens verklaren aan de hand van de X-Y-chromosomen. Karyogrammen.
Geslachtsgebonden erfelijkheid
Aan de hand van concrete voorbeelden het begrip geslachtsgebonden erfelijkheid omschrijven en verklaren.
Eiwitten: vertaling van erfelijke informatie
De link tussen erfelijke informatie en eiwitten verklaren.
Modificatie/Mutatie.
Genmutatie, chromosoommutatie, genoommutatie. Oorzaken en gevolgen van mutatie
Modificatie en mutatie onderscheiden en aantonen dat dit onderscheidgevolgen kan hebben.
Genmutatie, chromosoommutatie, genoommutatie.
Stofhoeveelheid: mol
De eenheid van stofhoeveelheid definiëren
Molaire concentratieMassaconcentratieMassa- en volumefractieppm en ppb
Concentratie-uitdrukkingen definiëren en interpreteren.
Toepassingen in de fotografie
De samenstelling van belangrijke oplossingen voor het fotografisch proces interpreteren.
Berekening van de molaire concentratie
De molaire concentratie van een oplossing berekenen aan de hand van massa- en volumegegevens
Reactiesnelheid
Een omschrijving geven voor de reactiesnelheid en de factoren die deze beïnvloeden verduidelijken.
Aflopende en evenwichtsreactie
Het onderscheid verwoorden tussen een aflopende en een evenwichtsreactie.
Zuur-baseconcept volgens Brönsted
De definitie van een zuur en van een base volgens Brönsted verwoorden.
Belang van de pH
Het belang van de pH-waarde illustreren.
Buffermengsels
Het doel, de samenstelling en het belang van een buffer toelichten.
Werking buffermengsels
De werking van een buffer verklaren op basis van het verschuiven van het chemisch evenwicht.
Oxidatie en reductie
Oxidatie en reductie definiëren.
Oxidator en reductor
De begrippen oxidator en reductor omschrijven en hanteren.
Vorming van een neerslag
Een neerslagreactie voorstellen als een interactie tussen ionen.
Oplossen van een neerslag door:
Het oplossen van een neerslag toelichten door dit in verband te brengen met het chemisch evenwicht.
Volgende stofklassen komen aan bod: alkanen, alkenen, alkynen, halogeenalkanen, alcoholen, carbonzuren.
Bij de behandeling van elke stofklasse dient telkens te worden rekening gehouden met onderstaande inhouden!
Bindingsmogelijkheden van het C-atoom
De bindingsmogelijkheden van het koolstofatoom in relatie brengen met de elektronenconfiguratie
Molecuulstructuur
Koolstofverbindingen onderscheiden uitgaande van hun molecuulstructuur:
Functionele groep en stofklassen
De functionele groepen aanduiden en de stofklasse weergeven bij gegeven structuurformules van alkanen, alkenen, alkynen, halogeenalkanen, alcoholen, carbonzuren.
Fysische en chemische eigenschappen
Fysische en chemische eigenschappen van organische stoffen verklaren aan de hand van een gegeven structuurformule.
Structuurformule Systematische naam
De structuurformule weergeven als de systematische naam gegeven is en omgekeerd.
Kunststoffen: monomeer, polymeer, macromolecule, koolstofketen
In een gegeven structuurformule van een kunststof volgende begrippen duiden: monomeer, polymeer, macromolecule, koolstofketen.
Thermoharders, thermoplasten, elastomeren
Uit resultaten van experimentele waarnemingen het onderscheid tussen thermoharders, thermoplasten en elastomeren afleiden.
Van grondstof tot recyclage
De levensloop van een kunststof in een concreet product beschrijven.
Toepassingen
Enkele concrete toepassingen van kunststoffen bespreken.
Longitudinale en transversale golven. Mechanische en elektromagnetische golven.
Het onderscheid tussen verschillende soorten golven herkennen in concrete gevallen.
Geluidsbron. Geluidsgolf
Het ontstaan en de voortplanting van geluid toelichten.
Golflengte, frequentie
Geluidssnelheid (zie formule)Toonhoogte, toonsterkte en toonklank
De kenmerken van de geluidsgolf toelichten. Golflengte, frequentie. Geluidssnelheid (zie formule). Toonhoogte, toonsterkte en toonklank
Toepassingen van geluidsgolven
Enkele toepassingen van geluidsgolven weergeven en omschrijven.
Resonantie
Uit resultaten van waarnemingen het begrip resonantie toelichten.
Zwevingen
Uit resultaten van waarnemingen zwevingen aantonen.
Atoommodel van Bohr: absorptie en spontane emissie, stralingsbron
Het ontstaan van licht en EM-straling beschrijven gebruik makend van het atoommodel van Bohr.
Golflengte, frequentie, kleur, wit licht, lichtsnelheid
De kenmerken van de EM-golf zoals golflengte, frequentie, kleur, wit licht, lichtsnelheid toelichten.
Het EM-spectrum: zichtbaar licht, röntgen (X-stralen), UV, IR, microgolven, radiogolven
Enkele soorten golven zoals zichtbaar licht, röntgen (X-stralen), UV, IR, microgolven, radiogolven, in het EM-spectrum situeren en enkele belangrijke toepassingen opnoemen.
Interferentie, breking, buiging terugkaatsing bij licht
Aan de hand van resultaten van waarnemingen golfeigenschappen bij licht toelichten.
Polarisatie. Polarisatiefilter
Het verschijnsel polarisatie verklaren.
Additieven en subtractieve kleurmenging
Verklaren waarom voorwerpen een bepaalde kleur vertonen.
Onderscheid tussen een willekeurige trilling en een harmonische trilling.Periode, frequentie, fase
De formule voor de uitwijking van een harmonische trilling interpreteren.
Onderscheid tussen een willekeurige trilling en een harmonische trilling.
Periode, frequentie, fase: begrippen herkennen en toepassen
Grafische voorstelling harmonische trilling
De uitwijking bij een harmonische trilling in een y(t)-diagram voorstellen en interpreteren.
Het golfverschijnsel Trillingen: frequentie, periodeGolven: golflengte, golfsnelheid (zie formule)
Het onderscheid tussen een trilling en een golf toelichten.
Het golfverschijnsel.Trillingen: frequentie, periode. Golven: golflengte, golfsnelheid (zie formule)
Beginsel van Huygens
De begrippen golffront en golfstraal toelichten.
Buiging, terugkaatsing, breking, interferentie
Uit resultaten van experimentele waarnemingen de eigenschappen van lopende golven toelichten. Belangrijkste begrippen: Buiging, terugkaatsing, breking, interferentie.
Wetenschap en samenleving kan bevraagd worden door gebruik te maken van de leerinhouden zoals supra beschreven in de vakfiche.
Het menselijk lichaam
35%
Anorganische chemie
20%
Organische chemie
15%
Geluid, licht en kleur
30%
Je moet zelf op zoek naar leermiddelen om je examen voor te bereiden. De Examencommissie stelt zelf geen leermiddelen ter beschikking. Je kan ze kopen in een (online) boekhandel of ontlenen en raadplegen in een bibliotheek. De bibliotheken van de lerarenopleiding aan de universiteit of de hogeschool bieden heel wat leermiddelen aan.Bij elke nieuwe editie van de vakfiche actualiseren we deze bibliografie. Toch is het best mogelijk dat bepaalde werken niet meer verkrijgbaar zijn of dat nieuwe werken die al op de markt zijn nog niet zijn opgenomen. Ook websites veranderen al eens van naam of worden aangepast. Als je niet onmiddellijk op de juiste website terechtkomt, kan je die proberen te vinden via een goede zoekmachine.We maken bewust een selectie van leermiddelen die ons op dit ogenblik het meest aangewezen lijken om je voor te bereiden op onze examens. Zo willen we je helpen om je studie efficiënter aan te pakken. Je kan echter ook andere werken of cursussen gebruiken bij je voorbereiding op het examen.Hieronder staan enkele handboeken die vaak gebruikt worden in het secundair onderwijs. Ze bieden je voldoende ondersteuning om de leerstof zelfstandig te verwerken. We verwijzen naar websites of andere uitgaven die je ook kunnen helpen bij je voorbereiding.
Synergie
De Boeck
03 / 480 55 11uitgeverij@vanin.be
www.vanin.be
Natuurwetenschappen
03 / 480 55 11uitgeverij@vanin.bewww.vanin.be
Eureka!
Eurek(h)a!
Plantyn
015 / 36 36 36
klantendienst@plantyn.be
www.plantyn.com
Wezo 5/6
015 / 36 36 36klantendienst@plantyn.bewww.plantyn.com